Lasten joulupuukeräyksen mainoksessa annetaan ymmärtää että lahjoja kerätään köyhille lapsille

"yks"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25137533:
Tässäkin on se ongelma, että yllättävän monet kuvittelevat, että seurakunnilta saa apua vain kirkkoon kuuluvat. Vaikka MLL:n ja SPR:n kautta kerätyt varat eivät millään tavalla liity kirkkoon.
Niin totta tuokin varmaan. Tämän päivän informaatio-yhteiskunnassa ei luulisi olevan liian vaikeaa tiedottaa asioista enemmän niin että jokainen tietäisi mistä apua voi mahdollisesti saada jos sen todellinen tarve tulee. Vai onko pelkona avuntarvitsijoiden ryntäys sen jälkeen. Onhan se kurjaa että osa ihmisistä voi pahoin ja todella tarvitsisi apua edes hetkellisesti, mutta ei tiedä eikä osaa hakea sitä kun kukaan ei vaivaudu informoimaan :(
 
"yks"
Ja vielä lisään että on se kumma, että ainoa paikka mistä jokainen perheen äiti osaisi apua hakea on neuvola, ja sielläkin vain viitataan kintaalla eikä edes kerrota vaihtoehdoista mistä sitä apua voisi saada muualtakin kuin sossusta!
 
"vieras"
[QUOTE="niinpäniin";25137427]Meille syntyi tänä vuonna kolmas lapsi. Hänen bilirubiiniarvot jäi koholle ja hän vietti kolme viikkoa lastenosastolla saamassa valohoitoa. Meille tuli sekä suuret hoitopäivämaksut että matkakulut, sairaalaan on 70 km. Mies opiskelee ja tekee töitä samalla, minä luonnollisesti kotona lasten kanssa miminiäippiksellä, olen opiskeluistani tauolla. Isovanhemmista on hengissä vain yksi mummo, jolla ei ole taloudellisia saati henkisiä resursseja auttaa millään lailla.

Taloudellinen tilanne oli ja on edelleen erittäin, erittäin tiukka. Varomme silti puhumasta lasten kuullen asiasta, eihän heidän tarvitse sitä miettiä. Luovuimme koirasta kun ei ole enää varaa syöttää sitä eikä maksaa yllättäviä eläinlääkärikuluja.

Todella nöyränä ja hattu kourassa, tippa linssissä kysyin neuvolasta lokakuussa näistä ruokaseteleistä joita jaetaan jouluksi. Joulupuukeräykseen emme kuulu koska emme ole sosiaalitoimiston asiakkaita. Neuvolan täti uumoili ettei me saada sitä ruokalahjakorttia, koska nekin menee ensisijaisesti lastensuojelun asiakkaille kuten lahjatkin, mutta lupasi soittaa. Eipä sitä soittoa koskaan kuulunut.

Mies painaa ylitöitä tälläkin hetkellä jotta saamme lapsille jouluruuan ja lahjoja. Minä yritän epätoivoisesti myydä käsitöitäni. Olen kuullut että joinain vuosina niitä Joulupuu-lahjoja on jäänyt käsiin, ihmiset siis lahjoittaneet paketteja niin paljon ettei kaikille tahtonut riittää ottajia. Ne paketit oli sitten jaettu vapaaehtoistyöntekijöiden kesken ja suurin piirtein kaikille joita keksittiin, joilla on pieniä lapsia. Eli aivan varmasti joku 170-neliöisen uuden ok-talon upporikas omistaja on paketteja voinut saada. Kai ne niitä enemmän tarvitsee kuin esimerkiksi me.[/QUOTE]

Ikävää ettette saaneet MUTTA miksi lapset meni päivähoitoon ja ennen kaikkea miten teille tuli suuret päivähoitomaksut jos kerran olette pienituloisia? Tulee taas kerran mieleen että siinä on eletty ilman huolta huomisesta, ei säästöjä, ei mitään ja sitten kun sattuu jotain niin heti pitäs yhteiskunnan tukea ja auttaa.
 
"yks"
[QUOTE="vieras";25137541]Ikävää ettette saaneet MUTTA miksi lapset meni päivähoitoon ja ennen kaikkea miten teille tuli suuret päivähoitomaksut jos kerran olette pienituloisia? Tulee taas kerran mieleen että siinä on eletty ilman huolta huomisesta, ei säästöjä, ei mitään ja sitten kun sattuu jotain niin heti pitäs yhteiskunnan tukea ja auttaa.[/QUOTE]

Missä hän sanoi että lapset menivät päivähoitoon? Ymmärtääkseni puhui vauvan sairaalamaksuista.
 
"vieras"
[QUOTE="yks";25137543]Missä hän sanoi että lapset menivät päivähoitoon? Ymmärtääkseni puhui vauvan sairaalamaksuista.[/QUOTE]

Oi anteeksi. Väsyneet silmät teki tepposet :D Silti olen sitä mieltä että normaali ihminen olisi säästänyt pahan päivän varalle. Ja kyllä, pienistäkin tuloista voi säästää. MIKSI, MIKSI on pitänyt tehdä kolmas lapsi erittäin, erittäin tiukkaan tilanteeseen :headwall: Itse kertoi että tilanne on sellainen vieläkin.
 
"vieras"
[QUOTE="niinpäniin";25137548]Tilanne korjaantuu ensi vuoden puolella. Pitäisikö tehdä jälkiabortti vai mitä?[/QUOTE]

Älä nyt vaan väitä että kaikki kolme oli vahinkoja. Ennakointi kultaseni, ennakointi.
 
"niinpäniin"
Ahaa, möröt on ryömineet koloistaan esiin. :D Voin kertoa sinulle, että mieheni opiskelee nyt uutta ammattia koska sairastui astmaan eikä pysty enää vanhassa työssään olemaan. Tämä tapahtui kolmannen lapsemme raskausaikana eikä sitä voitu ennakoida mitenkään. Säästöjä oli mutta ne hupenivat hyvin nopeasti.

Varmaan soittelen sossuun aamusella, laitetaan lapsille päikkäriin vikirepaikat samalla kun minä makaan kotona, mies lyököön multa silmän mustaksi niin saadaan heti joulupuulahjat muksuille, maksetut harrastukset, vaateavustukset ja joulurahat. Näinhän se yhteiskunta toimii! Sori, alennuin tasollenne.
 
"vieras"
[QUOTE="niinpäniin";25137552]Ahaa, möröt on ryömineet koloistaan esiin. :D Voin kertoa sinulle, että mieheni opiskelee nyt uutta ammattia koska sairastui astmaan eikä pysty enää vanhassa työssään olemaan. Tämä tapahtui kolmannen lapsemme raskausaikana eikä sitä voitu ennakoida mitenkään. Säästöjä oli mutta ne hupenivat hyvin nopeasti.

Varmaan soittelen sossuun aamusella, laitetaan lapsille päikkäriin vikirepaikat samalla kun minä makaan kotona, mies lyököön multa silmän mustaksi niin saadaan heti joulupuulahjat muksuille, maksetut harrastukset, vaateavustukset ja joulurahat. Näinhän se yhteiskunta toimii! Sori, alennuin tasollenne.[/QUOTE]

Tasollenne? Ehei, meillä on sairastuttu vakavasti, tulot on romahtaneet jne mutta kun fiksusti elää taloudellisesti ja on aina elänyt niin ei ole tarvinnut mennä neuvolaan itkemään. Ja lapsia on tehty TIETENKIN sen mukaan että itse pystytään elättämään vaikka vakavia asioita sattuisi. Toiset taas pykää muksuja maailmaan lisää ja lisää ja odottaa että kyllä yhteiskunta auttaa.
 
äimänkäki
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25137533:
Tässäkin on se ongelma, että yllättävän monet kuvittelevat, että seurakunnilta saa apua vain kirkkoon kuuluvat. Vaikka MLL:n ja SPR:n kautta kerätyt varat eivät millään tavalla liity kirkkoon.

Mistä tulee tällainen käsitys että kirkko jakaa jonkun toisen keräämiä avustuksia? Siis missä niin lukee? Nyt olen vähän äimänä koska kirkkohan kerää itse esim. yhteisvastuukeräyksessä avustus varojaan.
 
eräs avuntuoja
Ensinnäkin, nämä paljon kehutut kuin parjatut EU-ruoka avustus kassit kuuluvat KAIKILLE LAPSIPERHEILLE ja vähävaraisille (HUOM lapsiperheet) ;)

Eli ne ei ole ns tulosidonnaisia muulla tavalla kuin lapsiperheet ja köyhät on etusijalla ja jos jää niin miksi ei saisi antaa jolekin yksinäiselle hyvätuloiselle jos toinen vaihtoehto on roskakori.

Toisekseen..
nämä lahjakortit joita monet eri tahot jakaa, ne ei ole myöskään sidottu siihen että on oltava ls-asiakkuus alko huume narkkiongelmaa,mt-ongelmaa,köyhyys/työttömyys ym
Vaan niissäkin katsotaan koko perheen lähtökohtaa.
Voihan olla että jokin taho on ilmoittanut jonkun tiedot vaikka perheellä on se omakotitalo ja kaksi autoa mutta jos perheessä on ollut vakavaa sairastelua ja päälle ehkä vielä kuolemaakin,
tällainenkin ihminen tarvitsee apua jotta näkee sieltä pohjamudista elämän kurjien asioiden edessä olevan myös lähimmäisen rakkautta :)

Ihmettelen kuinka joka ikinen joulu alkaa katkera tilitys siitä kun se ja se sai ja me ei saatu ja niillä on sentään sitä ja tätä.
Vaikka luulette tuntevanne sen naapurin tai ystävänne joka sitten kehuu saaneensa vaikka pienen joulukorin tai lahjakortin niin kyllä nämä aika pitkälle tarkistetan kenelle ne menee.
Ketään ei voi sillä arvostella kuten palstalla tuntuu olevan että heillä on autot omakotitalot ja kaikki mitäs tukia sinä muka nyt tarvitset.
Koeta tässä hyvää työtä tehdä katsella oikeilla kriteereillä kuka tarvitsee mitä kun aina joku vetää katkeraksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Blue cat
Eikö tässä taustalla oikeasti ole mitään muuta? He eivät ole olleet missään tekemissä sosiaalitoimen tms. kanssa? Aika uskomattomalta kuulostaa, että joku vaan paukattaisi paikalle tuollaisten pakettien kanssa. Mä en nyt yksinkertaisesti usko, että niitä viedään vain johonkin satunnaiseen lapsiperheeseen ilman minkäänlaisia perusteluja. Voiko tässä olla taustalla jotain, mistä et ole tietoinen? Eli kunka hyvä tuttu olet ko. perheen kanssa?
Siis kyllä ovat olleet tekemisissä. Heidän esikoisellaan on vaikea adhd pahoinen käytöshäiriöineen ja ovat tarvinneet tukea hänen kasvattamiseensa (heillä siis tämän lapsen takia käyny perhetyöntekijä). Muutoin heidän elämänsä on kunnossa, on läheinen ystävä ja tiedän aika tarkkaan kaikki asiat. Mutta siis mitä alkuperäiseen asiaan tulee niin mä henk koht haluan auttaa nimenomaan niitä vähävaraisia joilla on vaikeuksia saada järkättyä joulua lapselleen sen takia että raha ei riitä. Ymmärrän että perheillä voi olla muitakin vaikeuksia mutta mä en halua että mun ostamat lahjat menee jonneki 30 paketin lahjavuoreen ja josta saaja ei ehkä välitä ollenkaan kun saa niin paljon kaikkea muutakin. Joten en siis osallistu enää näihin keräyksiin vaan etsin itse sellaiset perheet jotka oikeesti apua tarvii.
 
ime parsaa
Siis kyllä ovat olleet tekemisissä. Heidän esikoisellaan on vaikea adhd pahoinen käytöshäiriöineen ja ovat tarvinneet tukea hänen kasvattamiseensa (heillä siis tämän lapsen takia käyny perhetyöntekijä). Muutoin heidän elämänsä on kunnossa, on läheinen ystävä ja tiedän aika tarkkaan kaikki asiat. Mutta siis mitä alkuperäiseen asiaan tulee niin mä henk koht haluan auttaa nimenomaan niitä vähävaraisia joilla on vaikeuksia saada järkättyä joulua lapselleen sen takia että raha ei riitä. Ymmärrän että perheillä voi olla muitakin vaikeuksia mutta mä en halua että mun ostamat lahjat menee jonneki 30 paketin lahjavuoreen ja josta saaja ei ehkä välitä ollenkaan kun saa niin paljon kaikkea muutakin. Joten en siis osallistu enää näihin keräyksiin vaan etsin itse sellaiset perheet jotka oikeesti apua tarvii.
Rahalla tai lahjamäärällähän se rakkaus merkataankin. Ystävälläsi siis on erityislapsi joka tarvitsee tukea enemmän. Mitä sitten jos perheellä on rahaa ja he saa vielä yhdet paketit tuota kautta, eikö ole hyvä että huomaavat yhteiskunnan heitä tukevan eikä syrji sen takia kun lapsi ei olekkaan ihan terve. Eli sinusta kukaan erityislapsen vanhempi jola on muutenkin varaa tarvitse yhteiskunnan tukea kun muutenkin me erityislasten äidit saamme niska limassa tapella byrokratian rattaista vastaan ja jatkuvasti kuulla ettei saada sitä eikä tätä.
Kyllä minua ainakin muutamana vuonna lämmitti kun oma lapsenikin sai sen paketin vaikka olinkin ostanut omalleni jo sen 6 lahjaa :)
 
Rahalla tai lahjamäärällähän se rakkaus merkataankin. Ystävälläsi siis on erityislapsi joka tarvitsee tukea enemmän. Mitä sitten jos perheellä on rahaa ja he saa vielä yhdet paketit tuota kautta, eikö ole hyvä että huomaavat yhteiskunnan heitä tukevan eikä syrji sen takia kun lapsi ei olekkaan ihan terve. Eli sinusta kukaan erityislapsen vanhempi jola on muutenkin varaa tarvitse yhteiskunnan tukea kun muutenkin me erityislasten äidit saamme niska limassa tapella byrokratian rattaista vastaan ja jatkuvasti kuulla ettei saada sitä eikä tätä.
Kyllä minua ainakin muutamana vuonna lämmitti kun oma lapsenikin sai sen paketin vaikka olinkin ostanut omalleni jo sen 6 lahjaa :)
No kukin lahjoittaa kelle haluaa, mutta tämän ketjun pointti on virheellinen mainonta kyseisen keräyksen osalta sekä se, että MINÄ henk koht EN ala lahjomaan lapsia joille kannetaan muutenkin säkkikaupalla paketteja jouluna. Mun mielestä sellaiset lapset ei tarvii enempää lahjoja vaikka olis miten vaikea tilanne tahansa. Mulla on itsellä kolme allergista ja astmaattista lasta, lääkärikäyntejä kertyy jotain 30 kpl vuodessa ja jokunen sairaalareissukin päälle. Esikoisella on hahmotushäiriöitä ja lievää add:ta. Kyllä meilläkin vastuksia on riittäny mutta ei oo käyny mielessä että nyt on niin vaikeaa että on pakko saada ylimääräisiä lahjoja lapsille että jaksetaan eteenpäin :O
 
niih
Kyllä se vaan niin menee että joululahjojen tuojien pitäsi saada nähdä ensin perheen lahjasäkki, jos siellä ei ole kuin yksi paketti niin sitten voidaan antaa toinenkin snne mutta jos siellä on 3 pakettia niin sitten ei tarvi mitään
 
kyllä
No kukin lahjoittaa kelle haluaa, mutta tämän ketjun pointti on virheellinen mainonta kyseisen keräyksen osalta sekä se, että MINÄ henk koht EN ala lahjomaan lapsia joille kannetaan muutenkin säkkikaupalla paketteja jouluna. Mun mielestä sellaiset lapset ei tarvii enempää lahjoja vaikka olis miten vaikea tilanne tahansa. Mulla on itsellä kolme allergista ja astmaattista lasta, lääkärikäyntejä kertyy jotain 30 kpl vuodessa ja jokunen sairaalareissukin päälle. Esikoisella on hahmotushäiriöitä ja lievää add:ta. Kyllä meilläkin vastuksia on riittäny mutta ei oo käyny mielessä että nyt on niin vaikeaa että on pakko saada ylimääräisiä lahjoja lapsille että jaksetaan eteenpäin :O
Peesi. Puit ajatukseni sanoiksi.
 
[QUOTE="vieras";25136130]Eihän MLL-lahjakortit aiempina vuosina olleet edes vain vähävaraisille ;) Vaan vaikeassa elämäntilanteissa oleville. Mekin saatiin kahtena vuotena peräkkäin, vaikkei mistään haettu eikä ns. köyhiä olla.[/QUOTE]
Joojoo mutta ei noilla mun tietämillä ole mitään vaikeaa elämäntilannetta edes ollut. Normaalia lapsiperheen arkea ilman mitään sairautta tai kriisiä perheessä. Tai no joo, kai normaalista lapsiperheen arjestakin saa väännettyä vaikean elämäntilanteen etenkin jos on ns. suhteita paikalliseen MLL:ään :D
 
sen puutteessako vikiset
Joojoo mutta ei noilla mun tietämillä ole mitään vaikeaa elämäntilannetta edes ollut. Normaalia lapsiperheen arkea ilman mitään sairautta tai kriisiä perheessä. Tai no joo, kai normaalista lapsiperheen arjestakin saa väännettyä vaikean elämäntilanteen etenkin jos on ns. suhteita paikalliseen MLL:ään :D
Ett tuo sinun katkeruutesi paistaa niin läpi :LOL:
 
"mä"
Mä luulen että tosi moni köyhä ja apua tarvitseva jää ilman apua kun ei kehtaa kertoa kenellekään todellista tilannetta :(
Jos jollain paikkakunnalla on jäänyt paketteja yli eli ei ole löydetty niitä todellisia tarvitsijoita niin paketit on jaettu miten sattuu että niistä on päästy eroon.
 
[QUOTE="vieras";25137556]Tasollenne? Ehei, meillä on sairastuttu vakavasti, tulot on romahtaneet jne mutta kun fiksusti elää taloudellisesti ja on aina elänyt niin ei ole tarvinnut mennä neuvolaan itkemään. Ja lapsia on tehty TIETENKIN sen mukaan että itse pystytään elättämään vaikka vakavia asioita sattuisi. Toiset taas pykää muksuja maailmaan lisää ja lisää ja odottaa että kyllä yhteiskunta auttaa.[/QUOTE]
Hienoa että te olette selvinneet vastoinkäymisistä huolimatta. Mutta miksi et halua, että toiset saisivat apua? Onko kuitenkin kyseessä katkeruus siitä, että olisitte tarvinneet ja halunneet apua itse, mutta ette sitä saaneet? Muuten minusta tuntuu oudolta, että syyllistät ja haukut perhettä, johon on tullut kaksi yllättävää sairastapausta ja sen takia eletään tiukilla.

Varmaan aika harvalla perheellä on oikeasti niin hyvät säästöt ja varakeinot, että jos toinen jää työttömäksi toisen ollessa äitiyslomalla tai kotihoidontuella, niin ei säästöt ala kulumaan. Siihen vielä pari sairautta päälle niin eiköhän ne ylimääräiset ole pian menneet. Pitääkö ne lapset sitten abortoida, vai ihanko tosissasi olet, että yhtään lasta ei saa hankkia, ellet ole ensin varautunut työpaikan menettämiseen, puolison kuolemaan ja syöpään sairastumiseen? Ja silloinhan joka tapauksessa joutuisi yhteiskunnan tuille, joka on tietysti kamala synti ja häpeä.

Taitaisi olla hyvät lisääntymisluvut täällä.

Sinuna hankkisin keskusteluapua katkeruuteesi. Jos teillä olisi kaikki hyvin, en usko että suhtautuisit noin kylmästi ja ilkeästi toisten ihmisten vastoinkäymisiin.
 
"essi"
Alkuperäinen kirjoittaja äimänkäki;25137629:
Mistä tulee tällainen käsitys että kirkko jakaa jonkun toisen keräämiä avustuksia? Siis missä niin lukee? Nyt olen vähän äimänä koska kirkkohan kerää itse esim. yhteisvastuukeräyksessä avustus varojaan.
Siis nuo Hyvän Mielen Lahjakortit, joita mm. diakonia jakaa ei ole kirkon keräämiä varoja vaan ne varat tulee MLL:n ja SPR:n hyvä joulumieli -keräyksestä.
 
Ett tuo sinun katkeruutesi paistaa niin läpi :LOL:
Ei mulla ole mitään syytä olla katkera, en minä tarvitse apua, en asioi sossussa, tms enkä ole ikinä hakenut mitään tuollaista avustusta.

Ihmetyttää vaan, miten eriarvoisessa asemassa ihmiset ovat kaikenlaisten avustusten suhteen. Jos köyhälle yh:lle sanotaan että lahjakortit on jo jaettu ja joulupakettien saajatkin valittu, ja samaan aikaan hyvin toimeentuleva kahden työssäkäyvän vanhemman perhe saa ruokalahjakortin & lapset joulupuukeräyksestä lahjat pitkän lahjajonon jatkoksi, niin se on aika epäreilun kuuloista, ja ei houkuta ainakaan minua lahjoittamaan mitään yhdellekään järjestölle tai lahjakeräykseen. Mieluiten antaisin suoraan sellaiselle, joka apua ihan oikeasti tarvitsee.

Todellinen tarve ja apu ei kohtaa...ja pidän sitä epäkohtana ihan ilman mitään katkeruutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus

Yhteistyössä