Lasketut ajat & odotusajan pinot

• Viestiketjun aloittaja "Odottaja"
  • Ensimmäinen viesti
toukokuun toivot
Lapsihan voi syntyä vaikka pari viikkoa ennen laskettua aikaa "väärän kuukauden puolella"
Mitenkäs silloin noihin vauvapinoihin liittyminen?
Miksi ne ei voi olla vaikka kuukausittain vaihtuvia
1kk, 2kk, 3kk, 4kk ...jne. sitä rataa, kun vauva kasvaa? Eikä niin, että esim. "Toukokuu" , kun siellä tuntuu olevan kesäkuisia ja huhtikuisia jne. Minuakin hieman hämää. Kuukauden loppupuolella syntyvien asioista ei enää kukaan ole kiinnostunut. Kirjoittelepa siellä yksin ja selaa sivuja kuukauden verran taakse päin, niin huomaat muilla olleen samoja asioita mietinnässä kun itselläsi parhaillaan. Yksinpuhelua virtuaalisesti : /

Näin?
Joo, toi on ihan totta, että kun olen ollut keskikuun odottajissakin, niin mua ei niin kiinnosta ne loppukuun odottajien jutut enää, kun itse ja muut on jo eläneet ne jutut. Itse ei siis ole kiva olla siellä loppukuussa, mutta kaikkien pitäisi vaan mennä siihen pinoon mihin kuuluu. Tää on sattuman kauppaa ja se pitää vain hyväksyä.

Noista syntymäajoista olen sitä mieltä, että pysyis kuitenkin siinä pinossa mihin se la sijoittui, koska jos lapsi syntyi esimerkiksi 2 kk etuajassa, niin se kehitys tulee kuitenkin yleensä pikkaisen jälkijunassa, ja vastaa lähemmin sitä pinoa, mihin se la olisi sijoittunut.

Näin?
Alkuperäinen kirjoittaja Näin?;22079193:
Joo, toi on ihan totta, että kun olen ollut keskikuun odottajissakin, niin mua ei niin kiinnosta ne loppukuun odottajien jutut enää, kun itse ja muut on jo eläneet ne jutut. Itse ei siis ole kiva olla siellä loppukuussa, mutta kaikkien pitäisi vaan mennä siihen pinoon mihin kuuluu. Tää on sattuman kauppaa ja se pitää vain hyväksyä.

Noista syntymäajoista olen sitä mieltä, että pysyis kuitenkin siinä pinossa mihin se la sijoittui, koska jos lapsi syntyi esimerkiksi 2 kk etuajassa, niin se kehitys tulee kuitenkin yleensä pikkaisen jälkijunassa, ja vastaa lähemmin sitä pinoa, mihin se la olisi sijoittunut.
Siis "pysyisi sen kuun pinossa, mihin la sijoittui".

"mmm"
Jaa. No mulle kävi niin, että lähdin mukaan yhteen pinoon sillä ajatuksella, että la on ihan kuun alussa. Ultrissa la sitten muuttuikin niin, että se onkin edeltävän kuun lopussa. Enpä viitsinyt enää pinoa vaihtaa siinä vaiheessa, joten sori vaan sulle, jos sua olemassaolollani pinossasi häiritsen.

Ja mukavaa loppuodotusta =)

loppukuun yksinäinen äiti
Musta se ois hyvä, kun ois vastasyntyneet
vauvat 1kk, vauvat 2kk jne. ja niihin vois siirtyä aina sen kuukausimäärän saavuttaneena. Silloin ei kukaan jäisi ulkopuoliseksi, koska se voi oikeasti harmittaa kotona pienen vauvan kanssa olevaa, kun kukaan ei vastaa viesteihin, kirjoittelet siellä suurinpiirtein yksin- ketään ei kiinnosta. Silloin löytyisi aina "ryhmä" johon mahtuu mukaan muutenkin kuin "tervetulotekstin"-muodossa

"kuukuu"
Samaa mieltä "näin?" kanssa syntyneiden pinoista.
Kaksi kuukautta ennen aikojaan syntyneellä on aika vähän yhteistä muiden "samanikäisten" kanssa.

Neuvola järjesti esikoisten äideille tapaamisen muiden samassa kuussa syntyneiden vauvojen äitien kanssa. Oli siinä tolkuttaminen tädille, että en halua keskosen kanssa syyskuisten ryhmään, vaan menen vasta marraskuisten kanssa...

"vieras"
Vähemmänhän keskosia syntyy, kun keskimäärin kenellä laskettu aika loppukuussa. Voihan sen syntymäajan itsekin korjata vastaamaan laskettua aikaa. Luulisi, että keskosten vanhemmille löytyisi ihan omiakin aloituksia, kun alkukuviot tosiaankin vähän erilaiset.

"mmm"
[QUOTE="Jos";22079310]mun la muuttuis niin paljon np-ultrassa, että se hyppäiski edelliseen kuuhun, niin sinne mä kyl ainakin menisin.[/QUOTE]

Kas kun ihmiset on erilaisia. Jotkut eivät enää jaksa alkaa tutustua toisen pinon odottajiin, jos ovat siellä jo alkuperäisessä jo viikkotolkulla kirjoitelleet. Eikä sen lasketun ajan tarvitse muuttua kuin päivä siitä, mitä on ITSE alunperin ajatellut, niin la-kuu voi muuttua :)

:)
[QUOTE="vieras";22079331]Vähemmänhän keskosia syntyy, kun keskimäärin kenellä laskettu aika loppukuussa. Voihan sen syntymäajan itsekin korjata vastaamaan laskettua aikaa. Luulisi, että keskosten vanhemmille löytyisi ihan omiakin aloituksia, kun alkukuviot tosiaankin vähän erilaiset.[/QUOTE]

Mitä tarkoitat 2 ensimmäisellä lauseella ja mitä ajat niillä takaa?

:)
[QUOTE="mmm";22079393]Kas kun ihmiset on erilaisia. Jotkut eivät enää jaksa alkaa tutustua toisen pinon odottajiin, jos ovat siellä jo alkuperäisessä jo viikkotolkulla kirjoitelleet. Eikä sen lasketun ajan tarvitse muuttua kuin päivä siitä, mitä on ITSE alunperin ajatellut, niin la-kuu voi muuttua :)[/QUOTE]

Toiset jaksaa.

"Minä"
Sori nyt kaikille, mutta mua kans ärsyttää lievästi se että esim maaliskuisten pinoon kirjottelee huhtikuisia ja helmikuisia, eihän ne sinne "kuulu" :D Siis lähtökohtana periaate että se on meidän maaliskuisten pino, nih!

Ei tuota nyt kelleen voi mennä sanomaan tietenkään :D Mutta pakko täältä naureskelijoiden lomasta vähän ap:ta peesata vaikken koko ketjua lukenutkaan.

"vieras"
Mitä tarkoitat 2 ensimmäisellä lauseella ja mitä ajat niillä takaa?
Kun ilmeisesti, joku keskosen vanhempi oli sitä mieltä, että ois parempi pitää noista kuukausista kiinni (ihan ymmärrettävää)- lapsen kehitystaso kulkee toisten kanssa suht samalla tasolla.

Mutta sitten taas meitä loppukuun tylsimyksiä on suhteessa enemmän kun keskosten vanhempia/kk. Sitä ajoin takaa.

Ja keskosten vanhemmille voisi ihan hyvin olla omia aloituksia. Ja voihan sen vauvan syntymäajan korjata vastaamaan sitä laskettua aikaa, jos nyt vaikka olisikin nuo vauvan iän mukaan menevät keskustelut. Siinä voisi enemmän tulla tuttujakin, kun jossain suppeassa suljetussa ryhmässä, jossa loppukuun äidit ovat aika ulkopuolisia.

"Juupeli"
[QUOTE="mmm";22079832]Kuten sanottua, ihmiset ovat erilaisia =)[/QUOTE]

Minäkin vielä osallistun, että kaikki olisi kyllä selvempää ja "oikeudenmukaisempaa", jos voitaisiin pysyä "säännöissä", että tosiaan kirjoitellaan niissä pinoissa, joihin se oma la osuu.

Keskosista jne...
Se tuntuu kyllä parhaimmalta ratkaisulta, että syntymän jälkeen kirjoittelisi siinä pinossa, missä laskettu aika oli. Vaikka vauva syntyykin etuajassa, niin aika sama missä se lapsi on kehitynyt sen loppuajan, siellä mahassa vai ulkopuolella. Noi 1 kk, 2kk, jne neuvolat ei kuitenkaan ole heillä sama asia, sillä usein he ei kasva sen nopeampaa, vaan voivat kasvaa viiveelläkin. Kehitys kulkee myös enemmän samaan tahtiin heidän kanssa, joilla oli sama laskettu aika. Minua kyllä kiinnostaa siellä vauvapinoissa ne loppukuun synnyttäjätkin, mutta odotuspuolella ne loppukuun odottajat tuntuu todella jäävän vähemmälle huomiolle. Ehkä ne loppukuun odottajat tosiaan siksi seuraavaan kuuhun siirtyvät... Olen varmaan vähän pollari, mutta musta pitäisi pitää kiinni siitä omasta lasketusta ajasta, että mihin ketjuun menee. Näin on.

näinhän se on
Olen itsekin vähän nipo tästä asiasta, ja aikalailla samoilla linjoilla ap:n kanssa. Tosin jos itselläni olisi la 31.12 niin varmasti olisin mieluummin mennyt tammikuisten pinoon kun esikoinenkin syntyi 11 päivää la:n jälkeen. Mutta jos la on vaikkapa 25. pvä niin kyllä silloin kannattaa pysytellä siellä oman kuukauden pinossa eikä seuraavassa.

"Aha"
Miten se onkaan niin vaikeaa mennä vaan siihen itselle tarkoitettuun ketjuun mukaan? Sen haluaisin tietää.

( Tän ketjun alusta jotenkin huomaa, kuinka tyhmyys seurassa tiivistyy. Kun yksi alkaa dissaamaan aloitusta, niin sitten muut hyppäävät päätä pahkaa mukaan. :D Onneksi tästä jatkosta huomaa, että muutkin ovat tätä mieltä asiasta. :) )

[QUOTE="Aha";22080221]Miten se onkaan niin vaikeaa mennä vaan siihen itselle tarkoitettuun ketjuun mukaan? Sen haluaisin tietää.

( Tän ketjun alusta jotenkin huomaa, kuinka tyhmyys seurassa tiivistyy. Kun yksi alkaa dissaamaan aloitusta, niin sitten muut hyppäävät päätä pahkaa mukaan. :D Onneksi tästä jatkosta huomaa, että muutkin ovat tätä mieltä asiasta. :) )[/QUOTE]

Mä oon sit vissiin se eka tyhmä?? :D Onneksi mulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia kertoa omaa mielipidettäni, vaikka kaikki muut olisivat toista mieltä.

Mutta näköjään jotkut saa elämästään vaikeaa ihan tällaisilla pikkujutuillakin... :headwall: Entäs sitten, jos jonkun lapsi viettää synttärijuhliaan väärän kuun aikaan, juuri siinä kuussa kuin on sun oman lapsen synttärit??? Onko sekin yhtä tuomittavaa, häh??

Blaah
Mä oon sit vissiin se eka tyhmä?? :D Onneksi mulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia kertoa omaa mielipidettäni, vaikka kaikki muut olisivat toista mieltä.

Mutta näköjään jotkut saa elämästään vaikeaa ihan tällaisilla pikkujutuillakin... :headwall: Entäs sitten, jos jonkun lapsi viettää synttärijuhliaan väärän kuun aikaan, juuri siinä kuussa kuin on sun oman lapsen synttärit??? Onko sekin yhtä tuomittavaa, häh??
Sulta lensi tää juttu ilmeisesti korkealta ohi. Kysymyksessä on ne odotusajan yhteiset jutut. Se nyt on varmaan aivan sama haluaako kukakin viettää synttäreitään ihan milloin haluaa. Eikös juu?

Blaah
Nöösi, eikös tossa alotuksessa lukenut vaan esimerkkinä huhtikuusta ja toukokuusta? Jos siitä nyt joku "syyllinen" tunnisti itsensä, niin sehän se pointti mitä ilmeisimmin olikin.

Sulta lensi tää juttu ilmeisesti korkealta ohi. Kysymyksessä on ne odotusajan yhteiset jutut. Se nyt on varmaan aivan sama haluaako kukakin viettää synttäreitään ihan milloin haluaa. Eikös juu?
Juu ei lentäny, vaikka usein niin käykin :whistle: Kyllä meidän pinossa huomioidaan kaikki, myös loppupään odottajat. Mutta meillä onkin ihan huippukiva jengi =)

Yhteistyössä