Laskettuaika 2022

Mukava lukea kaikkien kuulumisia :) Hyviä vointeja kaikille!

Maltillisesti noussut paino. Ihan viime päivinä tuntuu vatsa paukahtaneen oikein isoksi. Ensi viikolla neuvola. Odotan kovasti, että pääsee sydänäänet taas kuulemaan. Vauva liikkuu paljon. Välillä tukala olo makoillessa. Suositus nukkua kyljellään, mutta vasemmalla kyljellä maatessa painaa jotenkin ikävästi. Vaikka jostain luin, että se olisi suositeltava asento. Nyt makaan sohvalla selällään. Kysyin tuosta neuvolassa, kun säikähdin lukiessani netistä, että selällään nukkuessa voi painaa johonkin laskimoon vai mitenhän se meni.. niin terkka sanoi, että kyllä sen tuntee, jos pahalta tuntuu selällään. Mutta nukun kyllä yleensä jommalla kummalla kyljellä. Imetystyynyä käytän apuna hyvän asennon löytämiseen. Ahdasta on sängyssä, mies nukkuu välillä sohvalla kun minä pyörin. Ihan hyvin kuitenkin saadaan kumpikin nukuttua :D
 
Käärmeinen
Sä taidat Skyela kohta päästä jo tositoimiin 😀

Sohvapeitto, jos lohduttaa niin mulla ainakin ekassa raskaudessa loppua kohden hidastui painonnousu kun ruokamäärät pieneni kokoajan kun ei mahtunut mahaan 😀 Sulla ilmeisesti sujuu työt ja pyöräily ihan hyvin edelleen?

Mä jouduin pyöräilyn jättämään jo joskus aiemmin (vissiin kiireeseen vedoten). Mulla on keskiraskas työ (tosin osa-aikainen, n. 30h/vko) ja nyt on ollut taas niin toimeliasta vapaa-aikakin että pikkuisen täytyy tsempata että vielä jaksaa töissä käydä.
 
Ihanaa kun täällä on ollut nyt niin aktiivista keskustelua 😍

Täällä taisi irrota äsken limatulppaa. Sitä edelsi semmoinen vähän tukalan tuntuinen supistus. Ekasta lapsesta en muista limatulpan irtoamista ollenkaan, mutta nyt luulen sen olleen juuri sitä. 🤔
Jännittävää! Joko se kassi pakattuna!? XD ❤
 
Oo @Skyela jännittävää! Nyt sairaalakassin pakkaukseen :D

@minttuni minä en mitenkään enää voi olla selällään! Alkaa heti henkeä ahdistamaan. Oikealta puolelta on kylki niin arka ettei sillä oo hyvä nukkua. Eli ainoa vaihtoehto on vasen kylki ja se kyllä puutuu kun jatkuvasti joutuu siinä asennossa köllimään :D

Minulla on tullut kiloja tässä raskaudessa 5. Oon hoikka muutenkin. Muttei niitä aiemmissakaan raskauksissa oo juuri kertynyt. Kai sitä massaa häviää omasta kropasta samaa tahtia kun vauva ja muu raskauteen liittyvä kasvaa. Ja imetys vie sitten kuitenkin kaksin verroin kiloja pois, että aina on vuoden ikäisen taaperon kanssa niinku heinä pellossa :D
 
Ihanaa kun täällä on ollut nyt niin aktiivista keskustelua

Täällä taisi irrota äsken limatulppaa. Sitä edelsi semmoinen vähän tukalan tuntuinen supistus. Ekasta lapsesta en muista limatulpan irtoamista ollenkaan, mutta nyt luulen sen olleen juuri sitä.
Oi jännää! 😍 Ei pitkää enää! Mulla on irronnu molemmista tytöistä tulppa ja päivän sisään alkanu tihkua lapsivettä - ota siis herkästi yhteyttä synnärille, jos tuntuu et ”vuodat” jotain ❤😅 Limatulpan irtoomisesta voi tosin kai mennä kaemminkin (viikkoja) synnytykseen, joten no panic - ehkä kyllä pakkaisin sen kassin jo 😄
 
Mukava lukea kaikkien kuulumisia Hyviä vointeja kaikille!

Maltillisesti noussut paino. Ihan viime päivinä tuntuu vatsa paukahtaneen oikein isoksi. Ensi viikolla neuvola. Odotan kovasti, että pääsee sydänäänet taas kuulemaan. Vauva liikkuu paljon. Välillä tukala olo makoillessa. Suositus nukkua kyljellään, mutta vasemmalla kyljellä maatessa painaa jotenkin ikävästi. Vaikka jostain luin, että se olisi suositeltava asento. Nyt makaan sohvalla selällään. Kysyin tuosta neuvolassa, kun säikähdin lukiessani netistä, että selällään nukkuessa voi painaa johonkin laskimoon vai mitenhän se meni.. niin terkka sanoi, että kyllä sen tuntee, jos pahalta tuntuu selällään. Mutta nukun kyllä yleensä jommalla kummalla kyljellä. Imetystyynyä käytän apuna hyvän asennon löytämiseen. Ahdasta on sängyssä, mies nukkuu välillä sohvalla kun minä pyörin. Ihan hyvin kuitenkin saadaan kumpikin nukuttua
Pääasia et saa nukuttua ❤ Sen huonon olon kyllä huomaa selällään!
 
  • Rakkaus
Reactions: minttuni
No ei! 😆 Kyllä se ehkä on pakattava 😆 toistaiseksi ei mitään oloja sen enempää kun aikaisemmin.
Kuten @Pandi kirjoittikin, niin minäkin olen kuullut osalla synnytyksen alkavan hyvin nopeasti limatulpan irtoamisen jälkeen, osalla taas mennyt viikkokin. Mutta ehkä kassi on hyvä pakata valmiiksi. Itsekin niin innostuin tuosta uutisesta, että melkein aloin pakkaamaan laukkua xD mutta en tiennyt, mitä kaikkea pitää pakata, niin jatkoin vain makoilua. Rv 34 tosin alkaa, ehkäpä vielä ei ole kiire. Tänään todella väsynyt olo, tuntuu että ei herää kunnolla.
 
Jännää @Skyela ! Mulla synnytys on käynnistynyt vrk päästä limatulpasta 😅
@minttuni netistä löytyy hyviä listauksia mitä pakata mutta omat hyg. Tuotteet on hyvä ja jos haluu niin omat lökövaatteet, ne sairaala kuteet ei oo minust ainakaa kovin kivat. Villasukat näin kylmillä ilmoilla. Puhelin laturi, vauvan kotiintulovaatteet sekä omat tietty, imetysliivit, nännivoide, liivinsuojat... mitähän vielä :D
 
Jännää @Skyela ! Mulla synnytys on käynnistynyt vrk päästä limatulpasta 😅
@minttuni netistä löytyy hyviä listauksia mitä pakata mutta omat hyg. Tuotteet on hyvä ja jos haluu niin omat lökövaatteet, ne sairaala kuteet ei oo minust ainakaa kovin kivat. Villasukat näin kylmillä ilmoilla. Puhelin laturi, vauvan kotiintulovaatteet sekä omat tietty, imetysliivit, nännivoide, liivinsuojat... mitähän vielä :D
Monta hyvää juttua! Paljonkas vauvalle vaatteita, onko omat vaatteet päällä jo sairaalassa? Ulkovaatteet myös, kun talvella syntyy. Vaipat, pitääkö olla omat? Paljon vaippoja kandee ostaa kotiin :D vai kattooko eka onko vauvalle koko 1 vai 2, ja sitten laittaa jonku ostoksille :D

Kääk, miten sitä osaa pienen kaa lähteä sairaalasta, mitä pitää pukea ja miten laitetaan istuimeen kiinni :D Tuntuu niin hassulta, pitkään toivottu lapsi, ei tajua että oikeasti jo pian voi olla täällä!

Imetysliivit sain just ostettua, omat jutut siis alkaa olla ok. Ne sentään osaan.. :D
 
Käärmeinen
Minttuni; Sairaalassa saa sairaalan vaatteet ja vaipat itselle ja vauvalle. Tai ainakin näin oli 8v sitten 😀 niitä tuli siellä käytettyä, ei ollut pyykkikasaa kotiin lähtiessä ja kivempi jälkivuodolla sotkea sairaalan koltut. Ykköskoon vaippoja me ei käytetty kuin pari pikkupakettia, sitten siirryttiin kakkosiin ja 2kk iässä taisi olla jo 3-koon vaipat, eli aika nopsaan jäivät koot pieniksi silloin.

Nykyisin kai suositellaan lämpöpussia turvakaukaloon eikä ollenkaan paksuja toppapukuja, saa vyöt tiiviimmin autossa. Saas nähdä onko tässä tulevina kuukausina +5 vai -25 keliä ulkona.. meillä tietysti menee maaliskuulle asti tuo odotus, ehkä villasukat, lapaset ja villapipo kotimatkalle ja lämpöpussiin kaukaloon. Tosin en ehkä ole paras vastaamaan kun meiltä on synnärille nippanappa 4km jos sitäkään.
 
Monta hyvää juttua! Paljonkas vauvalle vaatteita, onko omat vaatteet päällä jo sairaalassa? Ulkovaatteet myös, kun talvella syntyy. Vaipat, pitääkö olla omat? Paljon vaippoja kandee ostaa kotiin vai kattooko eka onko vauvalle koko 1 vai 2, ja sitten laittaa jonku ostoksille

Kääk, miten sitä osaa pienen kaa lähteä sairaalasta, mitä pitää pukea ja miten laitetaan istuimeen kiinni Tuntuu niin hassulta, pitkään toivottu lapsi, ei tajua että oikeasti jo pian voi olla täällä!

Imetysliivit sain just ostettua, omat jutut siis alkaa olla ok. Ne sentään osaan..
Monessa sairaalassa suositellaan nykyään, että vauva saa olla ihokontaktissa vanhemman kanssa mahdollisimman paljon eli viettää aikaa äidin/isän paljasta ihoa vasten pelkässä vaipassa ❤ Sairaalasta löytyy myös vaatteita ja vaippoja vauvalle, äidille siteitä sekä maailman parhaita harsoalkkareita! 👏🏻 Sukat on kaameita eli omat mukaan! Crocsit tms myös. Kotiintuloasu on hyvä olla vauvalle, ja itselle mukavat ja väljät vaatteet (masu ei katoa vauvan mukana ja synnytys/mahd. leikkaus voi lisätä turvotusta alamahassa)…
 
Oi että kohta eka vauva syntyy tässä ryhmässä, tsemppiä @Skyela

Paranemista @Töppönen toivottavasti ehdit tervehtyä ennen synnytykstä

Miten pitkällä sinäkin jo olet @Piipaa93 ,aika menee kyl nopeasti,onko ajatusta yhtään kumpi olis tulossa? Mun oma veikkas meni pieleen ja miehen osui oikeaan

Täällä on nyt ollut tosi väsynyt olo viimiset pari päivää, no hb oli 110, mikä on vissii viel kuitenkin iha ok näin raskaana vaik omaan korvaan kuullostaa alhaiselta
Vauvan liikkeet on nyt tuntunu joka päivä onneks ettei tarvi murehtia, iltaisin tuntuu olevan energisempi liikkuja ja just sillon tietty ku ite olis valmis jo nukkuu
Paljon on osteltu joululahjoja enkä voi käsittää et seki tulee ihan kohta. Jouluruokaa odotan, nyt kun sain ruokahaluni vihdoin takaisin
Sain neuvolasta jonku lapun täytettäväksi ens kertaa varten et mitä toiveita on synnytykseen siis tä? Nytkö sitäki jo pitää alkaa miettii, vastahan mä plussasin

Onko teillä paino noussut? Mä oon aika tyytyväinen ettei oo tullu lisäkiloja, tietysti mua verotti se et laihduin alussa niin paljon...en kyl jaksa ees stressata mut kun siis oli jo vähän tota ylipainoa lähtövaiheessa niin kivahan se on ettei ihan hirveesti tulis ainakaan. Tuntuu olevan tukala liikkua jo nyt
Nyt oli neuvolassa +200 g tullu viikkoa kohti, sano et ihan normaali luku
Tuntuu kyl siltä, että ihan äsken vasta plussasin :) Mie toivon poikaa ja mies tyttöä, että saa nähdä kumpi siellä sitten on. Rakenneultra 2vkon päästä
 
Kävin tänään neuvolassa, sf mitta on viikkoihin nähden laskenut, oli nyt lähempänä alakäyrää. Aiemmin on kulkenut vähän keskikäyrän alla. Tuntuukin et vauva olis vähän laskeutunut 🤔 terkkari sanoi myös et ei juuri pää enää heilu. Luin netistä et uudelleensynnyttäjillä yleensä pää kiinnittyy vasta kun synnytys on jo käynnissä. Täällä ei kyllä vielä ole! 😄 Pari vähän selkeämpää supistusta ehkä on tullut tänään, mut muuten vointi ihan ennallaan. Mutta hei, sairaalakassi on omia vaatteita vaille pakattu! 🥳
 
Suurperheenmama
Viikkoja 31

Ompas kiva lukea kaikkien kokemuksia! Skyellalla tuntuu olevan jo viimeset päivät käsillä👍👍 ihanaa!

Itekki kyl toivois jo olevansa tuolla vaiheessa. Maha alkaa olemaan jo niin iso et liikkuminen on vaikeaa ja kipuja on. Mut kait täsä vielä selviää loput 10vk.

Ite en oo vielä mitään pakkaillu ja jist aattelin et pitäs varmaan käydä läpi pitääkö jotain ostaa. Edellisiltä lapsilta ois kyl pitäny kaikkia jäädä mut en tiä sit missä kunnossa on tavarat ja vaatteet. Tutteja, vaippoja, liivinsuojuksia ym. kulutustavaraa pitää kumminki hommata.

(Tuli muuten mieleen et pitäskö kaikkien alkaa laittaan aina viikot eka niin tietäs vähän missä vaiheessa porukka on menossa?)
 
@Pampula3 aika samoissa viikoissa tosiaan mennään. Mulla vaihtuu viikot keskiviikkoisin, tänään 13+6. Pohjois-pohjanmaan alueelta ollaan, ei sentää Turusta :D

@Alinna86 kyseli painonmuutoksista. Mulla on raskauden alusta tippunut noin 9 kg paino. Maha ei vielä ole tullut näkyviin (ainakaan seisten), maatessa hieman huomaa mahamakkaran nousseen ylemmäksi. Mulla oli parin viikon ajan hyperemeesi, mitään ei pysyny sisällä, kaikki mitä suuhun laittoi, tuli ulos. Olin sitten sairaalassa nesteytyksessä pariin otteeseen. Nyt jo lähes viikon ruoka pysynyt sisällä ja ei enää oksentelua. Lihaskunto heikentynyt ja tässä jännittääkin pian Palata sairaslomalta takaisin töihin, että miten jaksaa olla aktiivisena koko päivän. Viimeaikoina kuitenki levähdellyt pitkin päivää. Välillä enemmän saanut asioita aikaiseksi, välillä päiviä, että saan tehtyä yhden/kaksi juttua vain. Kun ei väsymykseltä ja voipuneelta ololta ole jaksanut.

Liitoskipuja tai muitakaan rakenteellisia kipuja ei oikeastaan ole ollut. Välillä vasemman nivusen yksi kohta hetken aikaa arkailee, mutta helpottaa. Kohdun alueella repöisytuntemuksia äkillisissä liikkeissä/venyttävissä liikkeissä tosin päivittäin tuntuu. Vointi nyt kuitenkin lähes normaali.

Puolison puolen lähiperhepiirille ollaan kerrottu raskaus uutiset, tosi onnellisina ottivat uutiset vastaan. Mun puolen perheenjäsenistä noin puolet tietää. Ja loppuja nähdään joulun aikaan, nii kerrotaan kasvotusten. Ollaan haluttu kaikille kertoa kasvotusten, niin on sitten ollut luontevampi keskustella myös aiheesta.

@Skyela :lla loppuraskaus on jo ihan käsillä ja pian synnytys tulee. Tsemppiä tulevaan koitokseen <3.

Huomenna on puoli vuotta jäljellä laskettuun aikaan. (15.12-15.6)
 
Käärmeinen
Täällä jotenkin vähän helpottanut yöllinen pissahätä ekaa kertaa tässä raskaudessa.. Oikeaan kylkikaareen särkee istuma-asennossa oikeastaan koko päivän ja oikea nivunen vihoittelee.. Vatsa on jotenkin kallistunut oikealle. Supistukset ja hankala olo tulivat takaisin, kun viime viikonlopun autonhakureissu vei 10 tuntia ja lisäksi koottiin uusi kaapisto olohuoneeseen. Tänään jo helpompi olo kuin eilen, ehkä tämä tästä taas.. Tosin on vaikeaa ottaa rauhallisesti kun tykkäisin touhuta aamusta iltaan mutta eipä töiden jälkeen ole paljoa jaksanut. Kannoin eteiseenkin itselleni kenkienlaittojakkaran😀 Ensi viikolla neuvola ja sokerirasitus.

Rv 26
 
vierailija
Vaapukkaa tsemppiä loppuraskauteen! Miten olet voinut? Haluatko kertoa, miten päädyttiin käynnistämiseen? Kohta vauva on täällä
Fyysisesti ei vaivoja,ihme kyllä. Henkisesti rankempaa aikaisempien keskenmenojen takia. Käynnistykseen päädyttiin aikaisempien nopeiden (nopein 45min) synnytysten takia.

Ja lisäksi sain melkeen itse toivoa ajankohtaa kun henkilökunta niin ihanaa ja asiakaslöhtöistä. Potilasta kuunnellaan ja autetaan saamaan paras synnytyskokemus mikä saatavilla . ❤
 

Yhteistyössä