Laskettuaika 2022

39+5. Eilen illalla lieviä supistuksia tuli pari tuntia 10-15 minuutin välein, sitten loppui. Aamulla heräsin pettyneenä tänään jäi vaaleanpunaista paperiin ja hetken päästä irtosikin limatulppaa ihan kunnolla. Saas nähdä päästäänkö sitten ens yönä tositoimiin
Onpa jännää, eli kohta syntyy! 😍 Jos ensi yönä ei ala supistelut kunnolla niin kannattaa silti olla yhteydessä synnärille siltä varalta, että tahtoo tarkistaa, onko lapsivettä tullu. Mulla on molemmat synnytykset käynnistetty, koska alkoi tihkua lapsivettä (vaaleenpunasta vettä pieniä määriä), mutta supistukset ei edistäny riittävästi tilannetta. Lapsivesien menon jälkeen pitäs käynnistää synnytys tietyn ajan kuluessa tulehdusriskin takia, jos ei itsestään ala - olikohan 24h! TSEMPPIÄ! 👏🏻
 
Käärmeinen
Mulla oli kans esikoisesta korkea vedenmeno mitä ehdin miettiä 2-3vrk ennen kuin googlailin et miksi valkovuoto on niin nestemäistä (ja ehkä tosiaan teelusikallinen tai pari tms tihkui päivässä). Soitin ja pyysivät seuraavana aamuna käynnistykseen.

Huomenna alkaisi taas arki 🤔 vähän tuntuu että alkaa masu painamaan tuolla töissä mut josko tämä vielä tästä. Nyt on närästyksen osalta sujuneet yöt sentään paremmin. 3 täyttä viikkoa olisi vielä töitä, sitten osin lomapäiviä joten työviikot tippuvat onneksi noin 2-päiväisiksi.

Rv 29
 
Mulla oli kans esikoisesta korkea vedenmeno mitä ehdin miettiä 2-3vrk ennen kuin googlailin et miksi valkovuoto on niin nestemäistä (ja ehkä tosiaan teelusikallinen tai pari tms tihkui päivässä). Soitin ja pyysivät seuraavana aamuna käynnistykseen.

Huomenna alkaisi taas arki vähän tuntuu että alkaa masu painamaan tuolla töissä mut josko tämä vielä tästä. Nyt on närästyksen osalta sujuneet yöt sentään paremmin. 3 täyttä viikkoa olisi vielä töitä, sitten osin lomapäiviä joten työviikot tippuvat onneksi noin 2-päiväisiksi.

Rv 29
En mäkään tajunnu esikoisen kohdalla homman nimeä: Meillä synnytysvalmennuksessa oli ollut eräs nainen, joka kertoi sillä revenneen istukan 3vk ennen LA niin mä soitin paniikissa synnärille, kun näin vaaleenpunasta pöntössä ”nyt mulla on varmaan revenny istukka tai jotain” 🤣🙈 No ei onneksi, lapsivettä vain… 🤭
 
Minulla myös kaksi ekaa alkanut tihkuttamaan lapsivettä niin, että varsinkaan toisen kohdalla en olis yhtään osannut epäillä ellei ekassa olis ollut jo sama juttu. Oli varmaan jo muutaman päivän tihkutellutkin kun kerkesi tulehdusarvot lähteä nousuun.

Täällä ollut taas pari päivää niin tukalaa oloa. Supistelee ja muutenkin olo jo niin kamalan raihnainen!

Ihanaa kun kohta alkaa tömän ryhmän vauvoja syntyä!

Rv37 ❤
 
Ihanaa, kun täällä tullut paljon viestejä! Ja mielenkiintoista lukea synnyttäneiltä kokemuksia! Mistä huomasitte, että lapsivettä tihkuu, oliko pikkuhousunsuoja vai tuntuu vain kosteammalta tai muuta? Muutenkin mietityttää, että miten sitten huomaan niitä synnytyksen käynnistymisen merkkejä. Vai tajuaako sen vain sitten. Varmasti jokainen synnytys erilainen. Jollakin alkaa rytinällä, jollakin pikkuhiljaa.

@Andune voimakkaat potkut muuttuneet raskauden edetessä voimakkaaksi muljahteluksi. Koko maha muljuu, kun vauva liikkuu. Näyttää ja tuntuu hurjalta :D
 
Ihanaa, kun täällä tullut paljon viestejä! Ja mielenkiintoista lukea synnyttäneiltä kokemuksia! Mistä huomasitte, että lapsivettä tihkuu, oliko pikkuhousunsuoja vai tuntuu vain kosteammalta tai muuta? Muutenkin mietityttää, että miten sitten huomaan niitä synnytyksen käynnistymisen merkkejä. Vai tajuaako sen vain sitten. Varmasti jokainen synnytys erilainen. Jollakin alkaa rytinällä, jollakin pikkuhiljaa.

@Andune voimakkaat potkut muuttuneet raskauden edetessä voimakkaaksi muljahteluksi. Koko maha muljuu, kun vauva liikkuu. Näyttää ja tuntuu hurjalta :D
Ensimmäisessä tuli silleen lorahdellen, että mietin tuleeko pissaa vai mitä ihmettä. Sitten kun sitä aina vaan tuli kun vähän ponnisti, niin tiesin. Toisen kohdalla oli vaan tosi vetistä valkovuotoa, jota oli ollut kyllä koko raskausajan, mutta sitä myös alkoi tulla aina ponnistellessa. Osasin tosiaan alkaa epäilemään kun ensimmäisen kanssa oli käynyt samoin. Sopivasti oli neuvolaan aika ja siellä sitten otettiin varulta crp joka oli nousussa ja sain käskyn mennä äitipolille tarkistamaan tilanteen. Siellä todettiin, että lapsivettä on valkovuodon seassa.

Kyllä sen varmasti huomaa kun se oikea synnytys käynnistyy! Itsehän en oo ikinä päässyt siihen supistusten kellotukseen kun kaksi tosiaan alkoi tuolla veden tihkumisella ja kolmas leikattiin.
 
Käärmeinen
Lapsiveteenhän on myös wc-paperikikka, valkovuoto jää paperin päälle ja lapsivesi tulee läpi🙂

Ohimenevät harjoitussupistukset on lähinnä mahan kovettumisia silloin tällöin, pystyy touhuamaan normaalisti normaaleja juttuja. Synnytyssupistukset sairaalassa oli mulla viimeeksi niin voimakkaita lopulta että hengittelin vaan hiljaa kylkiasennossa ja join välillä avustettuna pillimehua, kun tuntui ettei asennon vaihto tule missään nimessä kysymykseen 😀 nyt aion varautua useammilla pillimehuilla jos sama toistuu.
 
Ihanaa, kun täällä tullut paljon viestejä! Ja mielenkiintoista lukea synnyttäneiltä kokemuksia! Mistä huomasitte, että lapsivettä tihkuu, oliko pikkuhousunsuoja vai tuntuu vain kosteammalta tai muuta? Muutenkin mietityttää, että miten sitten huomaan niitä synnytyksen käynnistymisen merkkejä. Vai tajuaako sen vain sitten. Varmasti jokainen synnytys erilainen. Jollakin alkaa rytinällä, jollakin pikkuhiljaa.

@Andune voimakkaat potkut muuttuneet raskauden edetessä voimakkaaksi muljahteluksi. Koko maha muljuu, kun vauva liikkuu. Näyttää ja tuntuu hurjalta
Esikoisesta en tosiaan tajunnut kuin suuresta määrästä punasta pöntössä, mutta kakkosesta irtos limatulppa aamusta, minkä jälkeen alkoi tulla runsaammin ja vetisempää valkovuotoa, aavistuksen vaaleenpunasta vessapaperissa, mistä arvasin. Esikoisesta tuli kyllä myös erittäin kipeät supistukset, kuopuksesta alkoi vasta saatuani ballongin.
 
Lapsiveteenhän on myös wc-paperikikka, valkovuoto jää paperin päälle ja lapsivesi tulee läpi

Ohimenevät harjoitussupistukset on lähinnä mahan kovettumisia silloin tällöin, pystyy touhuamaan normaalisti normaaleja juttuja. Synnytyssupistukset sairaalassa oli mulla viimeeksi niin voimakkaita lopulta että hengittelin vaan hiljaa kylkiasennossa ja join välillä avustettuna pillimehua, kun tuntui ettei asennon vaihto tule missään nimessä kysymykseen nyt aion varautua useammilla pillimehuilla jos sama toistuu.
Mä huomasin kakkosen synnytyksessä, että supistukset oli helpompi ottaa vastaan seisten ja keinutellen puolelta toiselle. Maaten meinasin kuolla niihin… Siksi meinasin välttää makaamista nytkin viimeseen saakka, mutta käyrillä on toki joskus pakko maata 😬
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
vierailija
Lapsiveteenhän on myös wc-paperikikka, valkovuoto jää paperin päälle ja lapsivesi tulee läpi

Ohimenevät harjoitussupistukset on lähinnä mahan kovettumisia silloin tällöin, pystyy touhuamaan normaalisti normaaleja juttuja. Synnytyssupistukset sairaalassa oli mulla viimeeksi niin voimakkaita lopulta että hengittelin vaan hiljaa kylkiasennossa ja join välillä avustettuna pillimehua, kun tuntui ettei asennon vaihto tule missään nimessä kysymykseen nyt aion varautua useammilla pillimehuilla jos sama toistuu.
Mitämitä, mä en ole synnytyksissä saanut enää mitään mehuja, miehelle on kyllä tarjoiltu, kun kuulemma näytti niin kalpealta!

Mulla eka synnytys alkoi myös vesien tihkumisella, luulin aluksi pissaksi, mutta sitten tuli niin usein ja ei ollut keltaista, niin lähdin näytille synnärille. Jäin sinne antsatippaan ettei tule tulehdusta ja odottelemaan säännöllisiä supistuksia, jotka alkoivat parin päivän päästä oksitosiinilla vauhditettuina.

Toinen synnytys alkoi ristiselkäsäryillä ja alavatsamenkkajomotuksilla ja sitten säännölliset supistukset. Synnärille oon aina lähtenyt viimeistään, kun supparit n. 5-10 min välein muistaakseni.

Kolmas synnytys alkoi myös alavatsamenkkatuntemuksilla ja paineella alakerrassa, pikkuhiljaa tihenevät supistukset ja taas synnärille kun tulivat n. 5-10 min välein (meillä siis synnäri n. 20 min päässä).

Neljäs synnytys alkoi lapsivesien menolla puoli 4 aamulla ja kuudelta vauva jo syntyi, nopeasti tihenivät supparit vesien menosta, hyvä että sairaalaan ehdittiin. Muut synnytykset yht. n. 7h kestoltaan. Yleensäkin se on kuulemma niin, että eka synnytys kestoltaan pitempi ja jos useampi, niin voi tulla sutjakammin.

Mutta kyllä sen sitten tietää kun tapahtuu! Ja ainahan voi käydä näytillä, ne tarkastaa tilanteen ja kertoo voiko vielä mennä odottelemaan kotiin vai voiko jäädä synnärille jo.

Tsemppiä kaikille omiin ponnistuksiin! Miten jännittävää! Pian kohtaatte ihmeenne, itse odotan myös jännityksellä, miten tällä kertaa menee, nyt rv 25 menossa. Toivon kaikille upeaa, herkkää, voimakasta synnytyskokemusta ja että kaikki menee lopulta hyvin. Onneksi Suomessa on niin hyvä hoito ja rautaisia ammattilaisia, niin useimmiten kaikki menee hyvin.
Onnea jokaiselle!
 
vierailija
Mä huomasin kakkosen synnytyksessä, että supistukset oli helpompi ottaa vastaan seisten ja keinutellen puolelta toiselle. Maaten meinasin kuolla niihin… Siksi meinasin välttää makaamista nytkin viimeseen saakka, mutta käyrillä on toki joskus pakko maata
Joo, ihan sama täällä! Paljon parempi seisten keinutellen kestää suppareita, ja myös voimistuvat nopeammin ja synnytys eteni ainakin itsellä nopeammin, antaa painovoiman tehdä tehtävänsä!
 
Käärmeinen
Se oli mullakin tarkoituksena liikkua mahdollisimman paljon mutta lopulta voimat loppui 😬 silloinen mies teki katoamistempun eikä tullutkaan synnytykseen niin yllättävä yksinolo ei ollut helppoa. Mehut oli omasta takaa mukana 😀 ehkä tälläkertaa menee paremmin.
 
39+6. Eilen illalla supisteli 10 min välein, ei kovin voimakkaasti ja lopulta yöksi taukosi. Edelleen valahtaa välillä jotain housuihin ja nyt ollaankin synnärillä tsekkauksessa.. jos on lapsivettä niin kuulemma tarvii jäädä käynnistettäväksi. Tässä odotellessakin tulee supistuksia mutta toistaiseksi tuntuvat vaan mahan puolella pääasiassa, välillä vähän selässäkin.
 
Minulla meni vedet ekassa raskaudessa leffatyyliin pitkin lattioita :D kuului vain pieni rusahdus ja lorottelin ympäriinsä. Ei tarvinnut paljon jäädä arvailemaan, että mitähän tavaraa tämä on. Jotenkin huvitti, että sairaalassa kuitenkin halusivat asian testata, vaikka tulin paikalle käytännössä kaikki vaatteet märkänä - voihan joku tietty pissata housuunkin, mutta…. :)
 
Äitiysvapaan palkka määräytyy sun työsopimuksen, alan työehtosopimuksen (jos sellainen on) ja mahdollisten työnantajan henkilöstölle tarjoamien etujen perusteella. Lain mukaan palkkaa ei ole velvollisuutta lainkaan maksaa äitiysvapaalta. Eli tarkista, mitä sun työsopimus ym sanoo. Jos oikeus palkkaan on olemassa, on vaikea kuvitella, että työnantaja voisi kieltäytyä maksamasta äitiysvapaalta palkkaa ainakaan siksi, että työntekijä on ollut juuri raskauden takia sairaslomalla ilman, että sitä pidetään syrjintänä…?
Pomo on sanonut, että mulle maksettaisiin 72 päivää, mutta mulla loppuu kyllä työsopimus jo kuukausi äitiysloman alkamisen jälkeen, eikä sitä sopimusta heinäkuussa enää jatketa, kun päiväkoti on silloin kiinni. 😄
 
39+6. Eilen illalla supisteli 10 min välein, ei kovin voimakkaasti ja lopulta yöksi taukosi. Edelleen valahtaa välillä jotain housuihin ja nyt ollaankin synnärillä tsekkauksessa.. jos on lapsivettä niin kuulemma tarvii jäädä käynnistettäväksi. Tässä odotellessakin tulee supistuksia mutta toistaiseksi tuntuvat vaan mahan puolella pääasiassa, välillä vähän selässäkin.
Omaan päivitykseen edit: lapsivettähän tuo on ja aletaan käynnistyshommiin👍 supistuksia tulee nyt säännöllisesti mut melko lievinä.
 
Suurperheenmama
Ihanaa Skyella!!! Ja voimia hirveesti loppurutistukseen👍❤

Mul kaikki neljä tosiaan käynnistetty ison koon takia ja eka aattelin et ois kiva jos tää menis loppuun astu ja sais kokea luonnollisen käynnistymisen. Mut nyt olo tuntuu jo niin huonolta, et taidan kyl sen käynnistyksen toivoa jos vaan on mahollista saaha.

Mul vedet pysyny kaikilta ihan synnytykseen asti joten uskon et nytkään ei ilman puhkasua mene. Jännä kyl miten erilaisia synnytykset loppupeleissä on.
 
Tsempit @Skyela Kohta hän on täällä! :love:

Mulla eka synnytys käynnistyi osittaisella vesien menolla. Heräsin aamulla siihen, että jotain lorahti ja luulin pissanneeni housuun 😃
Aika nopeasti kyllä tajusin, että ei se ollut pissaa. Synnärillä testasivat vielä ja varmistui lapsivedeksi. Loput lapsivedestä tuli pihalle aina supistusten yhteydessä. Toinen synnytys käynnistyi supistuksilla, vedet meni synnytyssalissa eka ponnistuksen aikana, toisella ponnistuksella syntyikin koko lapsi, että hän oli vähän vauhdikkaampi tapaus saapumaan maailmaan.

Saa nähdä miten tällä kertaa synnytys käynnistyy. Vaikka onkin kolmas synnytys kyseessä niin silti sitä miettii, että tajuaakohan sitä edes kun synnytys käynnistyy :LOL:

Viikkoja 27+1 ja tasan 3kk laskettuun aikaan :love:
 
Ihanaa, kun olette niin monet kirjoittaneet synnytyksen käynnistymisen merkeistä! Kiitos tarinoista :)

Tuli mieleen suurperheenmama kertomastasi. Miten vauvan kokoa arvioidaan loppuraskauden aikana? Minulla ei ole ollut vielä neuvolalääkäriä, mitähän siellä tapahtuu?

Rv 37
 
Käärmeinen
Tsemppiä Skyela🙂

Minttuni, meillä ei olisi arvioitu oikeastaan mitenkään ja olin esikoisen kanssa tulisilla hiilillä kun ultrattiin tapaturman vuoksi rv 30 ja lääkäri sanoi vauvan olevan 3 viikkoa isompi kuin pitäisi 🤔 noh päivystyksen lääkäri ei ehkä osannut tulkita kuvaa kuitenkaan tai asetella sanojaan muutenkaan kauhean hyvin.

Ennen käynnistystä rv 39+2 ultrasivat ja sanoivat n. 3.5kg (3635g poika syntyi sitten) ja huokaisin helpotuksesta 😃

Nyt pääsen epäonnisen edellisen kerran vuoksi synnytystapa-arvioon rv 36+0 joten siellä saa jo paljon tietää kokoa 🙂 viimeksi kätilöt lohduttivat että nelikiloinenkin olisi mahtunut tulemaan ja istukkakin on nyt ylhäällä (hätäsektion syy vauvan sydänäänten lasku synnytyksen loppuvaiheessa).

Esikoisen kanssa olin ja olen niin kiitollinen että syntyi terveenä ja hyvinvoivana, kiitos hätäsektion. Toisaalta alatiesynnytyksen epäonnistuminen oli tosi iso pettymys itselle ja jotenkin koin pitkään silloin olevani "huonompi" sen vuoksi.

Oho, menipä omanapailuksi, mutta vaikka vielä on reilusti aikaa synnytykseen niin selkeästi alkanut jännittää enemmän kun vuosi vaihtui 😀
 
Suurperheenmama
Mulla on mahat ollu tosi isot, syynä ollu eteenpäin kallistunu kohtu, paljon lapsivettä ja oon aika pieni kokonen (154cm). Näiden takia sf mitta on aina huidellu yli käyrien ja olen just tuolla 36 viikolla päässy synnytystapa-arvioon. Sen on tehny siis synnärin lääköri aina. On ultralla katottu koko ja sit tutkittu et mahtuuko syntymään.

Mulla on kyl aika hyvin vastannu arviot vauvojen syntymäkokoja. Kaikki on siis käynnistetty vk 38 ja eka oli 3,8kg, toinen 3.9kg, kolmas 4.1kg ja neljäs 4.2kg. Et kiva nouseva käyrä😄 sen takia tuntuu et taijan toivoa sitä käynnistystä nytkin. Tietenki riippuu minkäkokonen hää on sit 36 viikolla.
 

Yhteistyössä