Lapsiveteenhän on myös wc-paperikikka, valkovuoto jää paperin päälle ja lapsivesi tulee läpi
Ohimenevät harjoitussupistukset on lähinnä mahan kovettumisia silloin tällöin, pystyy touhuamaan normaalisti normaaleja juttuja. Synnytyssupistukset sairaalassa oli mulla viimeeksi niin voimakkaita lopulta että hengittelin vaan hiljaa kylkiasennossa ja join välillä avustettuna pillimehua, kun tuntui ettei asennon vaihto tule missään nimessä kysymykseen nyt aion varautua useammilla pillimehuilla jos sama toistuu.
Mitämitä, mä en ole synnytyksissä saanut enää mitään mehuja, miehelle on kyllä tarjoiltu, kun kuulemma näytti niin kalpealta!
Mulla eka synnytys alkoi myös vesien tihkumisella, luulin aluksi pissaksi, mutta sitten tuli niin usein ja ei ollut keltaista, niin lähdin näytille synnärille. Jäin sinne antsatippaan ettei tule tulehdusta ja odottelemaan säännöllisiä supistuksia, jotka alkoivat parin päivän päästä oksitosiinilla vauhditettuina.
Toinen synnytys alkoi ristiselkäsäryillä ja alavatsamenkkajomotuksilla ja sitten säännölliset supistukset. Synnärille oon aina lähtenyt viimeistään, kun supparit n. 5-10 min välein muistaakseni.
Kolmas synnytys alkoi myös alavatsamenkkatuntemuksilla ja paineella alakerrassa, pikkuhiljaa tihenevät supistukset ja taas synnärille kun tulivat n. 5-10 min välein (meillä siis synnäri n. 20 min päässä).
Neljäs synnytys alkoi lapsivesien menolla puoli 4 aamulla ja kuudelta vauva jo syntyi, nopeasti tihenivät supparit vesien menosta, hyvä että sairaalaan ehdittiin. Muut synnytykset yht. n. 7h kestoltaan. Yleensäkin se on kuulemma niin, että eka synnytys kestoltaan pitempi ja jos useampi, niin voi tulla sutjakammin.
Mutta kyllä sen sitten tietää kun tapahtuu! Ja ainahan voi käydä näytillä, ne tarkastaa tilanteen ja kertoo voiko vielä mennä odottelemaan kotiin vai voiko jäädä synnärille jo.
Tsemppiä kaikille omiin ponnistuksiin! Miten jännittävää! Pian kohtaatte ihmeenne, itse odotan myös jännityksellä, miten tällä kertaa menee, nyt rv 25 menossa. Toivon kaikille upeaa, herkkää, voimakasta synnytyskokemusta ja että kaikki menee lopulta hyvin. Onneksi Suomessa on niin hyvä hoito ja rautaisia ammattilaisia, niin useimmiten kaikki menee hyvin.
Onnea jokaiselle!