Lasketko joka kuukausi paljon sulla jää rahaa ruokaan yms. tarpeelliseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mun pitää aina tehdä tälläinen suunnitelma. Kun rahat tulee maksan kaikki laskut ja lasken mihin menee vielä rahaa tässä kuussa ja paljon jää loppujen lopuks ruokaan.

Tässä kuussa tuli sähkölasku, joten rahaa jää vähemmän. Rukoilen, ettei mitään satu, kun en ole vielä vakutuuksia voinut ottaa.

Toisaalta tietokoneella ja pesukoneella on takuita vielä jäljellä, samoin televisiolla. Mutta voihan sattua esim. tulipalo, vesivahinko ja murtovarkaus.

Vai pitäiskö ryhdistäytyä ja ottaa vakuutukset? Tuntuu vaan, ettei olis varaa. Nyt laskin, että reilulle kolmelle viikolle jää rahaa 290 euroa. Ruokaan se riittää, mutta kun olisi muitakin menoja. Esim. kampaajalla en ole käynyt puoleen vuoteen, mutta voi olla ettei siihen vain ole varaa.

Meen aina harjoittelijalle tai opiskelijalle, jolloin värjäys ja leikkaus maksaa noin 50 euroa. Lapselle ostin tässä kuussa tarpeellista 60 eurolla ja apteekkiin meni 22 euroa.

Miinustin jo lapsen harrastuksen, koulukuvat ja e-pillerit mitkä pitää tässä kuussa maksaa. Mutta vajaa kuukaudelle olis siis 290 euroa ja jos menisin kampaajalle se olis 240 euroa.

Meil on sellanen systeemi, et on omien tilien lisäksi laskutili ja ruokatili, johon molemmilla on pankkikortit. On laskettu kaikki laskut joita tulee, autoveroista, sähköstä, puhelimesta, netistä, vastikkeesta, jne. ja jaettu summa 12. Niin laskuihin menee joka kuukausi sama summa. On laskettu paljo tarvitaan kuussa käyttötavaroihin, ruokaan ja bensaan. Nää summat siirretään heti omilta tileiltä lasku- ja ruokatileille, kun sinne omalle tilille rahaa tulee. Sit tietää, et loppu mitä jää, on sit huvituksiin, esim. vaatteisiin, leffaan jne. Meillä toimii hyvin.

[QUOTE="mamma";24662229]Meil on sellanen systeemi, et on omien tilien lisäksi laskutili ja ruokatili, johon molemmilla on pankkikortit. On laskettu kaikki laskut joita tulee, autoveroista, sähköstä, puhelimesta, netistä, vastikkeesta, jne. ja jaettu summa 12. Niin laskuihin menee joka kuukausi sama summa. On laskettu paljo tarvitaan kuussa käyttötavaroihin, ruokaan ja bensaan. Nää summat siirretään heti omilta tileiltä lasku- ja ruokatileille, kun sinne omalle tilille rahaa tulee. Sit tietää, et loppu mitä jää, on sit huvituksiin, esim. vaatteisiin, leffaan jne. Meillä toimii hyvin.[/QUOTE]

Siis jaettu 12 tietty vaan ne laskut, joita tulee kerran vuodessa, esim. autovero. Ja jaettu 3 esim. autovakuutus, joka tulee 4 krt vuodessa ja niitä, jotka tulee joka kuukausi, ei oo jaettu millään. Vähän tuli ajatuskatkoo... Mut siis joka tapauksessa näin laskuihin menee sama summa joka kuukausi, eikä tuu sellasta yltiöisoa laskua, kuten autovakuutus.

Kotivakuutus on sellainen josta en tinkisi. Siitä voi tulla yllättävän kallis lasku jos tulee vaikka vesivahinko pyykkikoneen hajoamisen seurauksena tms. Kerrostalossa kun valuu vettä naapuriinkin jne.

Olisiko sulla mahdollisuutta vaihtaa pillerimerkkiä halvempaan, tai ottaa jotain pitempiaikaista ehkäisyä käyttöön (kierukka, kapseli)? Riittäiskö pelkkä leikkaus kampaajalla?

Hiukset kannattaa värjätä itse ja hankkia sellainen hiusmalli ettei se vaadi kampaajalla käyntiä kuin aniharvoin.Jos on noin tiukka taloudellinen tilanne,saa kampaajakäynnit unohtaa.

Kotivakuutus on sellainen josta en tinkisi. Siitä voi tulla yllättävän kallis lasku jos tulee vaikka vesivahinko pyykkikoneen hajoamisen seurauksena tms. Kerrostalossa kun valuu vettä naapuriinkin jne.

Olisiko sulla mahdollisuutta vaihtaa pillerimerkkiä halvempaan, tai ottaa jotain pitempiaikaista ehkäisyä käyttöön (kierukka, kapseli)? Riittäiskö pelkkä leikkaus kampaajalla?

Joo tiedän kyllä, että kotivakuutus olisi hyvä olla olemassa. Nyt kun muutettiin lapsen kanssa kahdestaan, niin jotenkin vaan siirtänyt sen ottamista kun rahat niin vähissä.

Vois kyllä seuraavan kerran kun lääkärissä käyn niin kysyä tosta pilleri asiasta. Vai oisko ihan ok soittaa sinne ja varata jo ajan, vaikkei sillai tarvetta? Tietääkseni pillerit voi saada halvemmalla kun ne on tarkoitettu aknen hoitoon. Ja minä kun just nyt tarviin ne akneen, mutta nykyään en ollenkaan ehkäsyyn.

Kyllä lasken. Ensin vähennän kaikki laskut mitä pitää maksaa ja sitten katson paljonko jää tilille vielä rahaa. Siitä sitten mietin summan, jonka käytän ruokaostoksiin ja pyrin pysymään siinä, ettei menisi suunniteltua enemmän rahaa.

Aiemmin ei tarvinnut mitään kuukausibudjetteja tehdä. Ruokaan ollaan aina panostettu ja siitä ei tingitä. Pystyttiin ostaa ja maksaa kaikki tarpeellinen ja rahaa jäi vielä omiin huvituksiin.

Nyt on hetkellisesti huonompi tilanne ja joutuu miettii mitä rahoilla tekee. Tietty on säästötili, mutta siihen en halua kajota kun vasta hätähätä tilanteessa. Mieluummin penniä venytellen ja säästöjä säästellen, jos suinkin vaan pystyy.
Onneksi tämä niukempi rahatilanne kestää vain tämän vuoden loppuun enää.

Ps. Kotivakuutuksenkin voi maksaa osissa, vaikka pienen summan kerran kuukaudessa. Sillon se ei kirpaise niin kovin, kun maksaa kerralla kaikki pois!
Itse tein juurikin nyt maksusopimuksen, että 2kk välein maksan tietyn summan vuodeksi vakuutuksen eteenpäin.
Se kannattaa ehdottomasti olla!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="akka";24662305]Hiukset kannattaa värjätä itse ja hankkia sellainen hiusmalli ettei se vaadi kampaajalla käyntiä kuin aniharvoin.Jos on noin tiukka taloudellinen tilanne,saa kampaajakäynnit unohtaa.[/QUOTE]

En kyllä taida itse värjätä kun on niin paljon tukkaa. Yritin kasvattaa näitä tasapitkiks, mutta ei se onnistukaan, näyttää niin kamalalta. Haluan kuitenkin pitää pitkät hiukseni, vaikka köyhä olenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24662361:
Kotivakuutuksesta, asutko ap.vuokralla? Ja jos,niin asutko yksityisen vuokraamassa asunnossa? Meillä ainakin oli ihan ehtona,että kotivakuutus pitää olla.

Tässä ei ole tuollaisia ehtoja, en asu yksityisellä.

Kannattaa mainita lääkärille siitä aknesta. Itsellä raskauden jälkeen ei enään vanha e-pillerimerkki sopinut ja lääkärillä sitten ohimennen mainitsin aknen. Ja siihen sitten totesi, että laittaakin cypretylin ja merkkaa reseptiin aknen hoitoon (vaikka varsinaisesti hain ehkäisyyn) niin saat sitten kelakorvauksen pois. Muutenkin toi cypretyl on rinnakkaismerkki eli oli ihan sikahalpa

Eipä oo tarvinnut laskea juuri ikinä, kuukauden- parin välein siirtelen käyttötililtä, jonne palkka tulee, ylimääräiset rahat säästötilille. Rahaa siis jää palkasta joka kuukausi iso osa käyttämättä.

[QUOTE="alkup.";24662368]En kyllä taida itse värjätä kun on niin paljon tukkaa. Yritin kasvattaa näitä tasapitkiks, mutta ei se onnistukaan, näyttää niin kamalalta. Haluan kuitenkin pitää pitkät hiukseni, vaikka köyhä olenkin.[/QUOTE]

Mulla on myös pitkät hiukset jotka värjään itse ja myös leikkaan.

kotivakuutus on yllättävän halpa!
Mulla on jotain 30e / erä ja erääntyy kai 3 kertaa vuodessa.
Ei oo iso juttu :)

Mutta aiheeseen. Lasken kyllä ehdottomasti aina että paljonko jää rahaa.
Ja suunnittelen mitä laskuja maksan mistäkin rahasta, ne kun tulee eri päivinä: elarit 10. päivä, lapsilisä 26, äippäraha 20..

kotivakuutus on yllättävän halpa!
Mulla on jotain 30e / erä ja erääntyy kai 3 kertaa vuodessa.
Ei oo iso juttu :)

Se riippuu paljon asunnon koosta, irtaimistosta ym.. Mutta ei se tosiaan iso juttu ole kun sen laskun jakaa vaikka joka kuulle :) Ainakin on se vakuutus sit olemassa, ja se kannattaa ollakkin.
Esim. meillä maksaa kotivakuutus 120e/vuosi, 75,5 neliöinen kerrostaloasunto.

[QUOTE="vieras";24662568]Oletko varma ettet ole oikeutettu toimeentulotukeen? Yleensä minimitoimeentulollakin eläessä on varaa peruskotivakutuukseen.[/QUOTE]

Kyllä saattaisin saada 50-100 euroa. Mutta lapsella on säästötili, olen kuullut et ne pitäis käyttää ensin. Ja ne ei ole mun rahoja, vaan lapsen, jotka on saanut isovanhemmiltaan.

[QUOTE="alkup.";24662640]Kyllä saattaisin saada 50-100 euroa. Mutta lapsella on säästötili, olen kuullut et ne pitäis käyttää ensin. Ja ne ei ole mun rahoja, vaan lapsen, jotka on saanut isovanhemmiltaan.[/QUOTE]

No jos jättäisi tilistä kertomatta?
Ehkä jonkinsortin huijausta, mutta ei ne tosiaan osaa ja halua katsoa että ne on lapselle tarkoitettuja rahoja..

Yhteistyössä