Meillä 2 aikuista + 3 lasta (vauva, 2 murkkua). Ruokaan, pesuaineisiin, wc-paperiin jne menee noin 300 e/kk. Vauvan ruokiin ei mene vielä mitään, murkut syövät lounaan koulussa ja mies töissä. Vauvalla myös kestovaipat.
Meillä syödään ihan perusruokaa, ei eineksiä, vaan itse tehtynä. Syksyisin käymme poimimassa puolukoita, sieniä jne, joten niistä tulee aika paljon säästöä, kun niistä ei tarvitse mitään maksaa. Teen myös vaaleat leivät itse, ruisleipä ostetaan. Syksyisin ostan myös isot laatikot mansikoita, joista tehdään kiisseliä. Samoin syksyisin ostan kotimaisia kasviksia, kun ovat halvimmillaan (kuutioin, kiehautan, jäähdytän ja teen valmiita annospusseja laitettavaksi patoihin, kastikkeisiin, keittoihin). Kalaa syödään kerran viikossa kuten myös kanaa. Pastaa ja riisiä syödään vähemmän, koska peruna on halvinta. Limua ei juoda ollenkaan, vaan ruokajuomat ovat vesi tai maito. Karkkia ostetaan vain karkkipäivänä (esim. kumpikin lapsi saa Fazerin sinisen suklaalevyn). Herkut on meillä aika paljon lettuja ja pullaa. Esimerkiksi -50 % alennuksella saa usein pullapitkoja, joten niistä saa helposti tehtyä ritareita.
Yksi keino säästää on siinä, että ostetaan sesongin kasviksia ja hedelmiä. Meillä ei esimerkiksi viinirypäleitä tms. osteta ympäri vuoden, vaan ainoastaan silloin tällöin, kun hinta on kohdallaan. WC-paperit ostetaan sieltä, mistä saa halvimmalla. Talouspaperia emme juurikaan käytä. Pesuaineisiin ei mene juurikaan rahaa (mies ei käytä shampoota ja itsekin olen vähentänyt shampoon käyttöä, vaatteita pestään vain täydet koneelliset, murkut tiskaavat käsin).
Meille nuukuus on osittain rahakysymys, mutta myös sitä, että suosimme vihreitä arvoja. Ylipainoa ei ole, vaan olemme kaikki normaalipainoisia. Ruokaa ei myöskään heitetä roskiin, vaan pyrin hyödyntämään kaikki jämätkin. Myös vaatteita kierrätetään ja käyn kirppiksillä vauvan kanssa pari kertaa viikossa. Niukka kuluttaminen näkyy siinä, että asuntolainaa pystymme lyhentämään aika kovaa tahtia. Noin joka toinen vuosi olemme käyneet ulkomailla 1-2 viikon reissuilla lähinnä omatoimimatkoilla. Jos meillä menisi rahaa ruokaan 500-600 e/kk, emme pääsisi ikinä mihinkään!!!