Kuinka paljon menee rahaa ruokaan ja päivittäistavaroihin/kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkaro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukkaro

Vieras
Hei! Laskeskelin tässä juuri meidän perheen ruokamenoja ja todella kauhistuin kuinka ihmeessä meillä menee pelkästään ruokaan,vaippoihin ja päivittäistavaroihin (wc-paperi, talouspaperi, tiski- ja pyykinpesuaineet,sampoot, hammastahnat, saippuat yms.) lähemmäs 600-700 euroa/kk. Olisin kiinnostunut siitä, miten paljon rahaa käytätte pelkästään ruoka-ostoksiin/kk? Olen jotenkin ajatellut, että ruoassa ei meidän perheessä pihtailla, mutta jotenkin tuntuu, että kauppalaskut on ihan mahdottoman isoja ja muuhun ei paljon jää sit rahaa, kun on asuntolainat yms. Meidän perhekoko on 4.

Meillä 2+4 joista yksi vauva. Kauppaan reilut 100e /vko, noin 500e / kk. Kahdesti viikossa kaupassa, joskus kolmas täydennyskerta.

Imetys + satunnaisia vauvanruokapurkkeja - enimmäkseen teen itse. Sekä osittaiskestoilua harrastetaan. Siinä vauvan osuus.

Nyt joulun aikaan mennyt enemmän kauppaan, kun jokainen syö kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Kaksi lapsista siis tavallisesti arkipäivät koulussa ja mieskin syö töissä.

Pienistä "paheista" tulee helposti iso summa. Jos joka kerralla ostaa suklaalevyn, vierasvaraksi jäätelöpaketin, keksejä, vähän limpparia, sipsejä, suolakeksejä ja parempia juustoja... Niistä saa helposti kolmasosan loppusummasta! Itselleni olenkin tehnyt rajoituksen, että vain se yksi "herkku" perhettä varten per ostoskerta. Jos yllätysvieraita on tulossa, niin sitten leivotaan sillä mitä kaapissa ja pakkasessa on eli marjapiirakkaa jne.

Pyykinpesuaineet eivät sisälly tuohon summaan, mutta ne alle 10 e vuodessa. Pesupähkinät.

Meillä aikuisia 2 ja 1 vaippaikäinen lapsi.
Ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin menee viikossa n. 60 euroa, tekee kuukaudessa n. 250-300 euroa. Enempään ei olisi varaakaan. Joskus eletään tosi tiukilla ja pärjätään joinain viikkoina 30-40 eurolla.

Meillä käytetään kestovaippoja, eikä turhia lotrailla pesuaineita yms. Lidlistä saa edullista maitoa ja ruokatarvikkeita, vessapaperia ja vaippoja (yövaipoiksi). Tarjouksesta ostan isomman satsin WC-paperia, pesuaineita ja ruoka-aineita pakkaseen. Syömme pääasiassa itse tehtyä kotiruokaa. Ruokamenot taitavat olla 200 euron luokkaa kuukaudessa. Meillä myös 4-henkinen perhe.

Meillä menee kauppaan noin 150-200€/vko. Tosin viikonloppu vie tuosta ison osan. Meillä yhteinen harrastus on ruuan laitto, joten viikonloppuisin tulee väännettyä yleensä jotain uutta ja tehtyä useampaa ruokalajia. Ruoka ja siihen liittyvä on meillä ainut asia mistä ei pihistellä. Pyrin myös ostamaan lähi/luomuruokaa, joka maksaa himpun verran enemmän. Niin ja perhekoko on 3.

Meillä menee reilut 400€/kk:ssa kauppaan, 2 aikuista+1 lapsi.
Ollaan ostokset keskitetty aikalailla yhteen kauppaan (kaupparyhmään) ja vältellään pikkukauppoja, joissa hinnat ovat yleensä kalliimpia. WC- ja talouspaperit ostetaan isoissa pakkauksissa, ruokatarvikkeissa tehdään hintavertailua jne.
Paljon säästyy rahaa nyt, kun lapsi ei enää vaippoja tarvitse.

Meillä 2+3, kahdella vaipat.
Ruokiin n. 100e/vk, pesuaineet ja vaipat n. 50e. Vaipat on kakkoslaatua, ostetaan niitä jätesäkeittäin. Hyvin kelpaa vaikkei ihan pampperssia ookkaan. Ruoka on laadukasta perusruokaa (naudanpaistijauhelihaa, filettä, leikkeleitä, perunoita jne.) ja koska ruoanlaittotaitoni asteikolla 1-10 on 1+, niin mitään ihmeellisyyksiä emme osta kun en ymmärrä mitä niistä voisi tehdä. Käymme pääasiassa Liiterissä ja M-kaupassa.

Haluaisin nähdä nelihenkisen perheen ruokalistan jos kuukaudessa ruokamenot ovat 200,-!!!
Meillä 2 aikuista ja 2 lasta, ruokakauppaan menee noin 600,- kuussa. Sis. pesuaineet ja toisen lapsen vaipat jne.

Meitä on tällä hetkellä 2 aikuista ja 1 vauva (n.10 kk). Mä oon katsonut, että meidän muihin menoihin lukuunottamatta vuokraan menisi n. 1000 € / kk. Ihan kamala summa. Työsuhde etuihin kuuluu kännykät ja nettikin on ilmainen, joten niitä en edes ole tohon laskenut. Tossa tonnissa on siis ruoat, pesuaineet, vaipat, vauvan uudet vaatteet. Ei siis muuta. Pakko alkaa säästämään, koska nytkin jäin hoitovapaalle... Oon kyllä nyt huomannut, ettei kellään muulla näytä kuluvan yhtä älyttömiä summia kuin meillä. Mä en kyllä tajua, että miksi kaikki muut tuntuu valittavan niin kovin, kun rahat ei riitä, vaikka ei meillä ole ainakaan ollut mitään hirveitä hankaluuksi tähän asti... Mihin kaikilla sitten ne kaikki rahat oikein menee? Meidän palkat on ihan keskinkerataisia olleet... Siis jotain 1800 € / kk netto.

Niin vielä, että meidän aikuisten uusia vaatteita tohon siis ei ole laskettu, mutta harvoin me mitään ostetaankaan. Shoppailetteko te paljon itsellenne? Jonkin verran syödään ulkona (n. 0-3 krt / vk).

Alkuperäinen kirjoittaja ei tiukkaa:
Meillä käytetään kestovaippoja, eikä turhia lotrailla pesuaineita yms. Lidlistä saa edullista maitoa ja ruokatarvikkeita, vessapaperia ja vaippoja (yövaipoiksi). Tarjouksesta ostan isomman satsin WC-paperia, pesuaineita ja ruoka-aineita pakkaseen. Syömme pääasiassa itse tehtyä kotiruokaa. Ruokamenot taitavat olla 200 euron luokkaa kuukaudessa. Meillä myös 4-henkinen perhe.

oikeesti tuo ei voi olla mahdollista :o. kerro meille muillekin salaisuutesi, kuinka suoriutua 200 eukalla kuukauden ruokamenoista! kyllä meilläkin ihan vaan kotiruokaa syödään, mutta 200e/kk ei mitenkään riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja hgx:
Meitä on tällä hetkellä 2 aikuista ja 1 vauva (n.10 kk). Mä oon katsonut, että meidän muihin menoihin lukuunottamatta vuokraan menisi n. 1000 € / kk. Ihan kamala summa. Työsuhde etuihin kuuluu kännykät ja nettikin on ilmainen, joten niitä en edes ole tohon laskenut. Tossa tonnissa on siis ruoat, pesuaineet, vaipat, vauvan uudet vaatteet. Ei siis muuta. Pakko alkaa säästämään, koska nytkin jäin hoitovapaalle... Oon kyllä nyt huomannut, ettei kellään muulla näytä kuluvan yhtä älyttömiä summia kuin meillä. Mä en kyllä tajua, että miksi kaikki muut tuntuu valittavan niin kovin, kun rahat ei riitä, vaikka ei meillä ole ainakaan ollut mitään hirveitä hankaluuksi tähän asti... Mihin kaikilla sitten ne kaikki rahat oikein menee? Meidän palkat on ihan keskinkerataisia olleet... Siis jotain 1800 € / kk netto.

No, meillä miehen palkka on 1800 euroa BRUTTO, ja mä olen hoitovapaalla, joten ei mitenkään olis mahdollista käyttää 1000 euroa kuussa pelkkään ruokaan... Kun lainan ja laskujen jälkeen käteen jää molemmilta yhteensä yleensä n. 500 euroa.

Oon säästänyt vähän reilun vuoden erään ketjun kuukausitiedotteita ja nyt oli pakko laskea, mitä on meidän ruokaostokset kuukaudessa. Laskelman keskiarvoksi 14kk ajalta tuli 436e/kk. Meitä on 2+1 ja lapsi on vuoden vanha. Käytämme osittain kestovaippoja. Korvikkeisiin on uponnut rahaa myös, koska imetys ei onnistunut. Meillä tuohon n. 400e lasketaan myös paperit ja pesuaineet. Lihaa emme paljon osta, koska mies metsästää ja käytämme lähes pelkästään metsästäen saatua lihaa. Joskus ostamme jotain, mutta todella harvoin. Mitään erikoisuuksia emme myöskään osta, aikalailla perusruokaa. Olutta ja siideriä juodaan erittäin harvoin, sanottaisko että ne kuuluu kauppalaskuun ehkä 4 kertaa vuodessa ja silloinkin tosi pieninä määrinä. Mutta sanottaisko, että tosta n. 400e on vaikea tinkiä, en pääsis mitenkään 200e/kk!!! Toski joku muu ketju saattais olla halvempi, just esim. Lidlissä en käy oikeastaan koskaan. Saattais saada hedelmät ja vihannekset halvemmalla???

Meillä 2 aikuista + 3 lasta (vauva, 2 murkkua). Ruokaan, pesuaineisiin, wc-paperiin jne menee noin 300 e/kk. Vauvan ruokiin ei mene vielä mitään, murkut syövät lounaan koulussa ja mies töissä. Vauvalla myös kestovaipat.

Meillä syödään ihan perusruokaa, ei eineksiä, vaan itse tehtynä. Syksyisin käymme poimimassa puolukoita, sieniä jne, joten niistä tulee aika paljon säästöä, kun niistä ei tarvitse mitään maksaa. Teen myös vaaleat leivät itse, ruisleipä ostetaan. Syksyisin ostan myös isot laatikot mansikoita, joista tehdään kiisseliä. Samoin syksyisin ostan kotimaisia kasviksia, kun ovat halvimmillaan (kuutioin, kiehautan, jäähdytän ja teen valmiita annospusseja laitettavaksi patoihin, kastikkeisiin, keittoihin). Kalaa syödään kerran viikossa kuten myös kanaa. Pastaa ja riisiä syödään vähemmän, koska peruna on halvinta. Limua ei juoda ollenkaan, vaan ruokajuomat ovat vesi tai maito. Karkkia ostetaan vain karkkipäivänä (esim. kumpikin lapsi saa Fazerin sinisen suklaalevyn). Herkut on meillä aika paljon lettuja ja pullaa. Esimerkiksi -50 % alennuksella saa usein pullapitkoja, joten niistä saa helposti tehtyä ritareita.

Yksi keino säästää on siinä, että ostetaan sesongin kasviksia ja hedelmiä. Meillä ei esimerkiksi viinirypäleitä tms. osteta ympäri vuoden, vaan ainoastaan silloin tällöin, kun hinta on kohdallaan. WC-paperit ostetaan sieltä, mistä saa halvimmalla. Talouspaperia emme juurikaan käytä. Pesuaineisiin ei mene juurikaan rahaa (mies ei käytä shampoota ja itsekin olen vähentänyt shampoon käyttöä, vaatteita pestään vain täydet koneelliset, murkut tiskaavat käsin).

Meille nuukuus on osittain rahakysymys, mutta myös sitä, että suosimme vihreitä arvoja. Ylipainoa ei ole, vaan olemme kaikki normaalipainoisia. Ruokaa ei myöskään heitetä roskiin, vaan pyrin hyödyntämään kaikki jämätkin. Myös vaatteita kierrätetään ja käyn kirppiksillä vauvan kanssa pari kertaa viikossa. Niukka kuluttaminen näkyy siinä, että asuntolainaa pystymme lyhentämään aika kovaa tahtia. Noin joka toinen vuosi olemme käyneet ulkomailla 1-2 viikon reissuilla lähinnä omatoimimatkoilla. Jos meillä menisi rahaa ruokaan 500-600 e/kk, emme pääsisi ikinä mihinkään!!!

Kyllä siinä kasvavat lapsiraukat näkevät nälkää jos teidän kulunne ovat vain 300e/kk 4 ihmiselle. Ja tuskinpa miehesi hiukset ovat kovinkaan puhtaat ilman shampoota! Ja aika mielenkiintoinen arvojärjestys teillä on, että kerran kahdessa vuidessa tehtävän lomareissun takia muu elämänne on yhtä pihistelyä. Jos minä joutuisin pihistelemään noin yhden reissun takiaa niin kyllä mulla jäis reissu tekemättä, että mun elämä täällä olis parempaa.

Perheessämme 2 aikuista ja 5 lasta ( 2.8v, 11, 15, 16 ja 18 v).
Vanhin lapsista opiskelee viikot toisella paikkakunnalla, mutta viikonlopuiksi hänen on matkustettava kotiin, sillä asuntolassa ei saa olla viikonloppuja. Opintotukea hän ei saa, tulojemme "suuruuden" vuoksi. Hänen kuukausittaisiin bussimaksuihin menee 150€ ja ruokarahaan 120€/kk:ssa. Yhteensä n. 270€ kk:ssa.
Ruokaan, päivittäistavaroihin, vaatteisiin, bensaan & lasten viikkorahoihin menee kuukaudessa noin 1200 €, lisättynä tuo opiskelevan tyttäreni menoihin, kuukausittaiset pakolliset menomme ovat noin 1470e kk:ssa

n 550-600e menee asumismenojen lisäksi kuussa ja tuohon summaan sisältyy ruoka ja laskut (netti, sähkö yms). Vaippoihin ei mene sähkön lisäksi rahaa lainkaan koska käytämme kestovaippoja pelkästään ja lapsi alkaa jo olla kuiva (eli niistä kohta pelkkää tuloa kun pääsen myymään eteenpäin). Pyykinpesuaineet saadaan miehen työpaikalta ilmaiseksi. En käytä meikkejä juurikaan mutta ne ja shampoot yms saan taas omalta työpaikaltani ja ihan pilkkahintaan. Itse olen kasvissyöjä ja lapset syövät usein kasvisruokaa, mies syö myös lihaa.

Ei, emme näe nälkää enkä myöskään koe, että joudumme olemaan säälin kohteena. Syömme täysin normaalisti. Ruokien alhainen hinta perustuu halpoihin perusraaka-aineisiin. Meillä on käytössä kellari, joten esimerkiksi perunaa saa usein kymmenen kilon säkin parilla eurolla. Myös juureksia (porkkanat, lanttu jne) saa halvalla syksyllä säkeissä. Asumme siis pääkaupunkiseudulla ns. rintamamiestalossa, jossa on kellari. Myös itsetehty hernekeitto on halpaa, koska hernepussi maksaa vain pari euroa ja siitä saa todella ison kattilallisen ruokaa.

Tietenkin tämä on valintakysymys. Jos haluaa ostaa kaljaa, tupakkaa, 2 litran limupulloja, karkkia jne, niin varmasti ruokalasku olisi puolet isompi. Meillä ei vain ole tarvetta niille. Kun lapsetkaan ei ole tottuneet karkkeihin, niin eivät niiden päälle juurikaan perusta. Murkut jakavat mainoksia tai tekevät tarvittaessa muuta hommaa, jotta saavat halutessaan rahaa. Heidän rahat eivät ole karkkikauppoihin tai hampurilaisravintoloihin juurikaan menneet, vaikka saavat tietysti vapaasti valita, mihin rahansa käyttävät, kun ovat ne itse ansainneetkin.

Kuten sanoin, nämä ovat valintakysymyksiä ja päätökset on tehty yhdessä puolison kanssa. Helpointa on säästää ruoassa, sillä esimerkiksi talon vakuutuksissa on vaikeaa säästää. Tällä tavoin voin olla 3 vuotta kotona nuorimman kanssa_ja_lyhentää reippaasti asuntolainaa_ja_rahaa riittää reissaamiseen tarvittaessa_ja_lapset ovat terveellisen ruoan ansiosta terveitä.

Kannattaa miettiä, että jos esimerkiksi käy syömässä ulkona perheen kanssa yhden kerran 50 eurolla, niin sillä rahalla säästäväinen perhe syö jopa viikon.

Meillä 2 aikuista+4lasta ruokakauppaan menee kk. 750-850€+ allergiselle lapselle korvikkeet apteekista 160€/kk ja kotiruokaa tehdään, herkutellaan n.kerta viikossa ja myöskin leivon, mutta ei kyllä alle 700€ päästä millään!

Joku toinen täällä jo kertoikin varsin selvästi, miten on mahdollista syödä edullisesti ilman että ruoan laadusta tai määrästä joutuu tinkimään. Meillä tosiaan menee tuo 200 euroa/kk ruokaan. Karkkeja, sipsejä ja limuja ei ole siihen laskettu, mutta niitä meillä ei suuremmin kulutetakaan. Pidän menoista kirjaa, joten tiedän mihin jokainen sentti on kulunut. Sitten kun lapset menevät päiväkotiin ja minä töihin, niin ruokalaskumme tulee vielä laskemaan.

Emme pihistele ruoan suhteen, vaikka hankimmekin raaka-aineet edullisesti. Minä en ainakaan keksi, miten söisimme eri tavalla, jos käyttäisimme ruokaa vielä toiset 200 euroa kuukaudessa. Jos ruoan määrää lisättäisiin, niin roskiin menisi, koska nytkin lasten lautasilta kipataan usein loput biojätteisiin. Nälkää emme tosiaan näe, vaikka ehkä joku vaikeasti ylipainoinen voi nähdä asian toisin. Olemme kaikki normaalipainoisia. 3 v tyttömme tosin huitelee yläkäyrällä sekä painonsa että pituutensa suhteen.

Meillä syödään usein perunaruokia, mutta myös pastaa ja riisiä käytetään. Jauheliha ja broisku ovat aina jossain kaupassa tarjouksella. Puurot uppoavat lapsiin vielä. Hilloja ja mehuja olen tehnyt oman puutarhan antimista. Samoin esim. omenapiirakkaa. Korvikkeisiin meillä ei ole mennyt rahaa, koska olen imettänyt lapsiani, kunnes ovat siirtyneet lehmänmaitoon. Meillä myös tapana ostaa muutama iso laatikko mansikoita pakkaseen ja tehdä niistä talven aikana kiisseleitä ja täytekakut juhliin.

Meidän pihissä perheessä koko perhe syö myös aamuisin puuroa (arkena ja viikonloppuna). Meillä menee arviolta yksi hiutalepaketti viikossa (käytän hiutaleita myös leipomiseen), jonka hinta on 1-2 euron luokkaa. Sen kanssa vähän maitoa, voisilmä tai pakastimesta marjoja sekä leipää (sämpylät leivotaan itse). Siltikään siis pelkkiin aamupaloihin ei mene viikossa paljon mitään. Lihaa ei meillä syödä paljoakaan leikkeleiden muodossa ja makkaroita emme syö ollenkaan. Kasviksia syödään joka aterialla.

Jos aamupalaksi syö kaupasta ostettua kalliimpaa leipää, päällä on leikkeleitä, irtopurkkeja jugurttia jne, niin sitä saa varmasti tuhlattua yhden perheenjäsenen aamupalaan monta euroa, kun taas sillä rahalla koko perheemme syö viikon aamupalaa.

Ongelma tuon ruokalaskun pienentämiseen onkin vihannekset. Meillä syödään paljon juureksia mutta kyllä kaipaan salaatteja ja hedelmiä ja niihin uppoaa rahaa. Sittenhän vasta rahaa kuluu kun ostaa pitkiä papuja tai muuta herkkua.

Karkit ja sipsit on monesti niin halpoja että niillä ei kauppalaskua kasvata vaan kaikella terveellisellä ja puhtaalla ruualla sitä hinta on enemmän esim marinoidut broiskut on halvempia kuin naturellit. Ruokakorin hintaan vaikuttaa myös se että syökö aikuiset töissä vai onko päivän lämmin ateria kotona. Peruna on halpaa mutta jos noudattaa ruokaympyrää ja laittaa lautaselle puolet vihanneksia 1/4 hiilareita ja 1/4 proteiineja niin ei sillä ole paljon merkitystä onko perunat 3 senttiä kalliimpia vai halvempia kilolta.

Mutta nämä ovat valintakysymyksiä ja jokainen löytää itselleen parhaimman ratkaisun.

Lainojen lyhennyksiin ja laskuihin menee melko tarkkaan sama summa kuukausittain. Me jätetään omille käyttötileillemme n. 600€/kk, yhteensä siis n. 1200€/kk ja loput menevät säästötilille. Käyttötilien rahat kuluvat päivittäistavaroihin, bensaan ja vaatteisiin. Ruuasta emme tingi (hedelmiä, vihanneksia kuluu ja herkuttelemme myös), eikä auton tankkauksia lasketa, mutta esim. vaatteet ja isommat hankinnat tehdään harkiten. Jään syksyllä puoleksi vuodeksi hoitovapaalle, kun äitiysloma päättyy. Sitten joudumme vähän miettimään, mihin raha menee, vaikka varaudummekin pienempiin tuloihin säästämällä ja maksamalla laskuja etukäteen.

Perheessämme on 2 aikuista ja kaksi lasta. Mies on hyvätuloinen, minä suomalaista keskitasoa.

Yhteistyössä