Kuinka paljon yhdellä ihmisellä menee kuukaudessa rahaa ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Äitini, pihi nainen ei voi ymmärtää sitä, miten saan ruokaan kulumaan kuukaudessa yli 80 euroa kun vieläpä asun yksin. Itse taas en voi millään muotoa käsittää, että miten selviäisin ruokaostoksista 80 eurolla/kk. Tämä keskustelu sai alkunsa siitä, kun aloin ääneen miettiä, että miten saisin enemmän rahaa säästöön pahanpäivän varalle.

Minä valmistan joka päivä (tai ainakin joka toinen) lämpiän ruoan. Haluan myös syödä salaattia ruoan kanssa, joten siihenkin tietysti menee rahaa. Alkoholia en käytä, joten siihen ei rahaa kulu. Herkkuja ostan myös harvoin.

Kuinka paljon teidän mielestänne saisi mennä rahaa ruokaan kuukaudessa yksin asuvalla?

Arkisin syön koululla, siihen menee 32e/kk, kotiin ostan ruokaa noin 20 eurolla/kk.
Enempää rahaa ei edes ole, joten sillä se on mentävä mitä taskusta löytyy.

104€ Menee jo kouluruokailuun, lisäksi pari kolme kertaa viikossa kahvit vähintään, ainakin 10€ lisää.
Kotona syön rahkaa, kermaviiliä, hedelmiä päivittäin, plus ruuan. 90€ jo aamu- ja iltapaloihin kuukaudessa. Itse ruuan osuutta en osaa arvioida, 1-2€ päivä? Lihat alennuslihoja, pakastevihanneksia ja salaattia. Ruuasta yleensä mies syö 2x ja minä ja lapsi 1x.
Eli noin 250€/kk ?

[QUOTE="jaana";28410438]Jos noin paljon menee ruokaan rahaa niin miten työmarkkinatuella elävät pärjäävät?[/QUOTE]

Ihan hyvin pärjäsin silloinkin. Sehän on kiinni siitä mikä itselle on tärkeää. Minä en tingi ruuasta mutta en sitten kyllä tilaile lehtiä tai osta kauheasti uusia vaatteita ellei vanha hajoa päälle.

80 euroa on todella vähän, josko sillä kaikki ruuat maksetaan. 100-120 euroa olisi hyvä tulos pihistelemällä. 150 euroa lienisi jo sellainen, että ei oo niin kovin tarkkaan joutunut kattomaan...

Mitä ihmettä syöt tuolla 80 eurolla?

En ole laskenut aikoihin ruokamenoja, mutta arvio opiskeluajoilta varmaan n. 200 euroa, ja en ollut ruokalulujen suhteen kamalan säästeliäs, ostin siis jonkin verran valmiita salaatteja tiskiltä, kävin kahvilassa jne. eli säästeliäämminkin olisin voinut syödä. En tosin syönyt kovin monta kertaa päivässä ja loppukuusta oli pakko syödä jotain halpaa :D Yksin asuva kaveri sanoi että hänellä menee ruokaan n. 200 ja mies laski joskus että meillä kahdella + 1-vuotiaalla pieniruokaisella lapsella meni yhteensä n. 400 ruokaan. En edelleenkään ollut silloin kovin säästeliäs, oon vasta viimeisen vuoden aikan alkanut tosissani vähentämään ruokakuluja.

Tällä kokemuksella ja pienellä otannalla uskaltaisin väittää, että 200 eurolla syö ihan hyvää ja monipuolista ruokaa jos panostaa suunnitteluun ostamalla esimerkiksi kausiruokaa ja hyödyntämällä tarjouksia, ei heitä pois vaan käyttää tähteet, opettelee käyttämään edullisia kasvisvaihtoehtoja jne. :)

[QUOTE="jaana";28410438]Jos noin paljon menee ruokaan rahaa niin miten työmarkkinatuella elävät pärjäävät?[/QUOTE]

Työmarkkinatuestakin 20% on jokatapauksessa yi 100 euroa. Säästökohteita ehkä pitäisi miettiä sitten muualta.

Laskin hinnan oman perheeni (2 aikuista ja kaksivuotias lapsi) yhden viikon perusruokakorille - ja listasin kaikki ostetut tarvikkeet kuvan kera:

Ruokakori lapsiperheelle viikoksi - arvot, laatu ja hinta puntarissa (Reppuli.com)

kuukausitasolla näillä ostoksilla yhdeltä hengeltä menisi samoin tuo noin 200€, mutta tuolta voi katsoa, mihin raha menee - ja millä perusteella noita tuotteita ruokakoriinsa oikein valitsee. Hinta ei omalla kohdallani ollut tässä testissä ainoa kriteeri.

Uusimmat

Yhteistyössä