laryngiitti

• Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Eipä se läheskään aina nosta kuumetta.... :/ Meillä noilla oireilla mentiin jo lujaa lääkäriin, MUTTA itsehän sitä lapsensa parhaiten tuntee!! Meidän yhdellä lapsella pef-mittari apuna. Normisti puhalsi 250, niin sitten yhtenä kertana olikin peffit 150. Jos ei olisi kortisonikuuri suun kautta ruvennu niin nopeesti tehoomaan, niin se olis ollut silläkin kertaa sairaalareissu. Meillä on muutama turhakin reissu tehty, mutta osa lääkäreistä on sanonut, että mieluummin niin, kun se, että menee niin tukkoon, että vaikee saada auki keuhkoja. Toki tällä kelillä myös tuo kuumuus väsyttää tosi paljon. Joten onhan se vaikeeta mennä sanomaan, että mikä on mitäkin... Meneekö vatsan yläosa kuopalle? Se on aika hyvä mittari, että toimiiko keuhkot kunnolla. Itse opettelin myös kuuntelemaan lapsen vatsan päältä sitä sisään hengitystä. Meillä on astmaatikko lapsemme saanut myös kurkunpääntulehdukseen suun kautta syötävän kortisonikuurin, kun muu ei auttanut. Sekä spiralla käyty paljon... Tsempit teille!!!

"mietteliäs"
vesin todellakin. Meil pojalla oli kerran niin paha kohtaus, että sai 2 eri astmalääkettä ja adrenaliinia 2 kertaa eikä siltikään meinannu helpottaa :/

mieluummin olisin liian varovainen.

Kyllä mä aika herkästi käyttäisin näytillä, vielä kun kelitkin on mitä on...:hug:

Onko miten työlästä pienellä hengittäminen? Se rintalastan kuopan tarkkaileminen sanoo aika paljon tilanteesta. Ja ei vara venettä tuossa tilanteessa kaada - parempi olo itellekin tulee, kun on saanut varmistusta tilanteeseen ns. pääkallon paikalta.

"Vieras"
[QUOTE="mietteliäs";28568729]vesin todellakin. Meil pojalla oli kerran niin paha kohtaus, että sai 2 eri astmalääkettä ja adrenaliinia 2 kertaa eikä siltikään meinannu helpottaa :/

mieluummin olisin liian varovainen.[/QUOTE]

Ja astmalapsen kanssa ei vaan voi olla liian varovainen... Onhan se olotilakin jo niin kammottava, kun henki ei kulje! Meillä myös tuota adrenaliinia annettu ja tosi monta kertaa on sairaalassa annettu Ventolinea kahden tunnin välein kortisonin ja omien lääkkeiden lisäski.

"anne"
meillä näitä laryngiitteja ollut tytöllä pienenä useamminkin. ensimmäinen tapahtui juuri kesähelteillä ja silloin tilanne meni hyvin huonoksi, mutta sen jälkeen jos kurkunpääntulehdus on tullut kesällä, olen ensiapuna avannut pakastimen ja laittanut lapsen hengittämään kylmää pakkasilmaa (kylmä meillä ainakin laukaisee tilanteen mutta kesällä tämä siis vähän ongelmallista) riippuu tietysti lapsen iästä. laryngiittejä on kuitenkin monenlaisia, osa etenee hitaasti eikä mene tosi pahaksi ja osa sitten tulee rajuna ja voi edetä nopeaan, meillä tätä viimeistä lajia. se eka kerta oli tosi iso säikähdys kun lapsi vietiin pillit päällä yo-sairaalaan mutta nyt asian kanssa on jo oppinut toimimaan. kaikki nuhakuumeet yleensä alkaa laryngiitilla. jos vähänkin mietityttää niin lääkäriin kuitenkin veisin, jos saisi siellä hengiteltyä lääkettä inhalla, joka lauakisee. ikävä tauti :(

ap..
Mentiin sit aika viime tipassa ensiapuun, lapsi meni ihan muutamassa minuutissa tosi huonoon kuntoon. Lapsi oli jo paniikissa kun ei happi kulkenut, samoin minä. Samantein hengitteleen adrenaliinia, jota jouduttiin antaan 2 krt, sai myös 2 lääkettä kohtauksen estoon. Oltiin siellä tarkkailussa aika kauan.

"Muuan"
No onneks menitte lääkäriin. Huh!

Jos ne ei lääkäristä jo sanonut, niin jatkossa pidä ensiapuvarasto kunnossa kotona. Eli jäätelöä jo alkaviin oireisiin, mehujääkin varmaan ihan hyvä.

Millaiset ohjeet saitte jatkossa hoitoon hakeutumisessa?

ap..
Sanoivat että kun oli näin rajut oireet, muutamassa tunnissa oireiden alkamisesta hapen loppumiseen, että samantein sit päivystykseen uudestaan.. Annoinkin kotona jäätelöä sekä käytin höyryhengittelemässä suihkussa mut ei auttanut.

"Muuan"
Aika hurjalta kuulostaa... Onneks asutte päivystyksen lähellä.
Mä oon meidän astmaatikoille joutunut joskus ambulanssinkin soittamaan, kun ei oltu tarpeeks lähellä päivystystä..

"Muuan"
Joo, meilläkin nykyisessä kodissa se tilanne, et kannattaa itse viedä. Mut esim. reissussa joskus oli 60km lähimpään sairaalaan ja astmalääkettä oli annettu jo maksimit...

Yhteistyössä