Lapsiperheiden kotien siisteys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiituliitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiituliitu

Vieras
Onko auttamattomasti aina niin, että lapsiperheiden koti on enemmän tai vähemmän sekasin? Vai tunnetko perheitä, joissa lapsi/lapsia ja koti aina tiptop, tai onko oma kotisi sellainen?

Mielenkiinnosta kyselen, itselläni ei vielä lapsia, mutta olen armoton siisteysfriikki... Että onkohan edes teoriassa mahdollista pitää koti siistinä kun jäkikasvua alkaa siunaantumaan :) ?!

Yhden perheen tunnen, joilla on aina kaikki tiptop. Ja sitten aika liudan niitä, joilla ei ole kovin tiptop. Omaa huusholliani en saa enää järjestykseen millään.

On se siisteys hetkellisesti mahdollista :D
Meillä siivotaan ja järjestellään ja puunataan aina kun on vieraita tulossa. Puoli tuntia ja 2-v levittelee taas lelut ympäriinsä (ainakin omassa huoneessaan). Ihan turhaa työtä..

Lyhyt ja ytimekäs vastaus: Ei ole mahdollista. Tai on niin kauan kuin se lapsi ei vielä osaa itse liikkua. ;) Urakkaa voi kyllä helpottaa esim. laittamalla keittiön kaappeihin sulkijat, ettei lapsi pääse kaapin sisältöjä vetämään alas jne. Päivän päätteeksi kerätään sitten lelut jne. ja nautitaan taas hetki siististä kodista. Itsellä on kotona 1 vee pikku apulainen ja siisteys on mitä on. Mut olen kuullut, että ohimenevää tääkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja tiituliitu:
Onko auttamattomasti aina niin, että lapsiperheiden koti on enemmän tai vähemmän sekasin? Vai tunnetko perheitä, joissa lapsi/lapsia ja koti aina tiptop, tai onko oma kotisi sellainen?

Mielenkiinnosta kyselen, itselläni ei vielä lapsia, mutta olen armoton siisteysfriikki... Että onkohan edes teoriassa mahdollista pitää koti siistinä kun jäkikasvua alkaa siunaantumaan :) ?!

Pitää muistaa, että siisteys ja epäjärjestys on kaksi eri asiaa. Meillä on siistiä, mutta epäjärjestys. Ei todellakaan tiptop

Lyhyt ja ytimekäs vastaus: Ei ole mahdollista. Tai on niin kauan kuin se lapsi ei vielä osaa itse liikkua. ;) Urakkaa voi kyllä helpottaa esim. laittamalla keittiön kaappeihin sulkijat, ettei lapsi pääse kaapin sisältöjä vetämään alas jne. Päivän päätteeksi kerätään sitten lelut jne. ja nautitaan taas hetki siististä kodista. Itsellä on kotona 1 vee pikku apulainen ja siisteys on mitä on. Mut olen kuullut, että ohimenevää tääkin on.

Ja sellainen unohtui, että tottakai meilläki on tiptop silloin kun vieraat tulee kylään, ainakin siinä vierailun alkuvaiheessa. Eli kyläkokemusten perusteella ei voi päätellä mitään arjesta.

Tunnen paljon lapsiperheitä ja ne, joissa on aina siistiä tai lähes siistiä, siivoajina ovat yleensä lapset...itse pidän sitä "hieman" hulluna, jos siis kyseessä pienet muksut.
Meillä pienet auttaa väliin, mut lähinnä leikin varjolla. Meillä ei ole aina siistiä. Mut peruspuhdasta kyllä. Mielestäni pienten tulee oppia tekemään kotitöitäkin, mut rajansa kaikella. Leikki on heidän päätyönsä.

Niin just, sitten muut asiat jää vähemmälle...

Nämä tulee sitten jokapäiväisiksi: hirveeti pyykkiä, puklitahroja, maitotahroja, myöhemmin leluja, sormenjälkiä, räkää ja ruokaa joka paikassa, vielä myöhemmin vaatteita lojuu missä sattuu, ei osata viedä pyykkiin...

Joko heikottaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:
Meillä siivotaan ja järjestellään ja puunataan aina kun on vieraita tulossa. Puoli tuntia ja 2-v levittelee taas lelut ympäriinsä (ainakin omassa huoneessaan). Ihan turhaa työtä..

No näin juuri, eli hetkittäin on tosi siisti, jopa tip top, usein ok, mutta usein myös vähän kaaosta ja hetkittäin paljon kaaosta. Pääosin aina siinä kunnossa että vartissa saan sen näköiseksi että kehtaan tänne vieraita päästää (silti on esim. tahroja keittiönkaapeissa jne mutta...)

Mikä on tiptop? Jos tiptop tarkoittaa sitä, että aina ja joka tilanteessa tavarat on paikoillaan ja mitään ylimääräistä ei ole missään, niin aika vaikea on lapsiperheessä toteuttaa moista.

Alkuperäinen kirjoittaja 4lasta4lemmikkiä:
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:

No näin juuri, eli hetkittäin on tosi siisti, jopa tip top, usein ok, mutta usein myös vähän kaaosta ja hetkittäin paljon kaaosta. Pääosin aina siinä kunnossa että vartissa saan sen näköiseksi että kehtaan tänne vieraita päästää (silti on esim. tahroja keittiönkaapeissa jne mutta...)

Sama täällä. Vaikka kuinka siivois yhtenä päivänä, niin puoli tuntia ja kämppä on kun kaatopaikka. Tarvis olla jatkuvasti siivoomassa.

Meidän koti on! Voin ylpeänä ja rehellisesti vastata että meillä on aina siistiä! Oon aina tykännyt että koti on siisti ja tavarat niille järjestetyissä paikoissa, mutta lapsen syntymän myötä tämä ns. siisteys neuroosi vain paheni (: Onneksi lapsi oli vauvanakin kiltti ja leppoisa tapaus, niin siivoilu ja järjestely oli mahdollista (:
Täällä odotellaan toista lasta kesällä syntyväksi, toivottavasti ei tämä "tauti" nyt enää pahene (:
Lapsi saa tottamooses leikkiä ja "sotkea", ja eletään ihan reippaasti varomatta sitä ja varomatta tätä, mutta siivotaan tai siis minä siivoilen kun olen kotona, usein ja pidetään järjestys yllä!
Se vielä täytyy lisätä, ettei mua millään lailla haittaa muiden kotien siisteys, ystäväni ovat ihan yhtä rakkaita, vaikkei kaikki niin järjestyksessä olekkaan!
Eli kyllä on mahdollista pitää koti kunnossa vaikka lapsia on, ja ainakin minun mielestä siihen kannattaa pyrkiäkin!! (:

Meillä on perussiistiä. Välillä tietenkin sotkua, leluja hujan hajan ym normaaleja leikin jälkiä, mutta yleensä ainakin johonkin aikaan vuorokaudesta on perussiistiä :)

Meillä on siistiä ja tavarat omilla paikoillaan. Vieraat usein hämmästelee, että kuinka voi olla noin siistiä, vaikka on monta lasta. Lapset saa kyllä leikkiä ja touhuta, mutta jälkensä joutuvat siivoamaan. Itse hoidan muuten kodin siisteyden, pyykit jne. Ja vallan hyvin ehdin päivän aikana ulkoilla, leikkiä lasten kanssa, siivota, hoitaa pyykit ja jopa illalla vaan istumaan tekemättä mitään...

Meillä on ihan perussiisteys yllä kokoajan, epäjärjestyksessä voi olla, mut esim. imuroitu, lattiat pesty, pölyt pyyhitty jne. säännöllisesti.

Ja meillä siivoaa myös lapset, eli keräävät lelut, vievät astiansa tiskipöydälle, vaatteensa pyykkikoriin, ulkovaatteet naulaan jne. Tosin 1,5v ei vielä osallistu, mut 3v ja 5v.
Lapset tulevat kyllä mielellään muihin hommiin mukaan omasta tahdosta, esim pölyjen pyyhintään ja pyykkien ripustukseen. Minusta on tärkeää opettaa lapsille hyvissä ajoin että tavarat laitetaan paikalleen, jos ne itse on ottanutkin.

Mä en kanssa voi ymmärtää jos lapsien "ei tarvitse siivota". En nyt tarkoita mitään ikkunanpesua, mutta perus järjestelyä ym. Kyllä pienestä pitäen pitäisi oppia siisteyden merkitys ja se että tavarat viedään käytön jälkeen paikoilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja rentye:
Mä en kanssa voi ymmärtää jos lapsien "ei tarvitse siivota". En nyt tarkoita mitään ikkunanpesua, mutta perus järjestelyä ym. Kyllä pienestä pitäen pitäisi oppia siisteyden merkitys ja se että tavarat viedään käytön jälkeen paikoilleen.

Kyllä tuo meidän lapsi innokkaasti siivoaa mukana ja saa niin tehdäkin. Vastapainoksi tälle hän saattaa joskus sitten kaivella kaapista keittiövälineitä ja viedä ne saunaan :D on meillä perussiistiä silti, vaikka joskus on tavarat vähän hassuissa paikoissa.

Yhteistyössä