Lapsilisät poistettava suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Herra Majuri
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Ei lapsilisä saa olla sidottuna tuloihin. Kyllä se on jokaisen lapsiperheen etuoikeus. Miksi aina hyvätuloisten täytyy kustantaa huonotuloisten menot.
näinhän se ei tosiaankaan mene. Me huonotuloisetkin maksetaan veroja, joista maksetaan esim. lääkäreiden palkat, jotka ei todellakaan oo mitään pieniä palkkoja.

Muistahan mainita tuo lääkärillesi kun seuraavan kerran käytät hänen palvelujaan... Vai tarvitaanko niitä lääkäreitä edes mihinkään mielestäsi?
luulette lukevanne rivien välistä? :) no, metsään menee mutta menköön.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi Venäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
VITUT. Ei se lapsi sitä päätän syntyykö se rikkaaseen vai köyhään perheeseen. Se on LAPSILISÄ ja tarkoitettu lapsen menoihin.

Ai että kun olen käynyt 4 koulua ja olen äitiyslomalla vaikka normisti palkka on keskivertoa parempi niin meidän lapsen ei pitäisi lapsilisää saada, koska SEHÄN VOISI SAADA JOTAIN SILLÄ ENEMMÄN KUIN PERUSTULOINEN. Itse olen työpaikkani hankkinut ja kouluttautunut ja TEHNYT HELVETISTI TÖITÄ. Eli ne jotka makaavat tuilla kotona, heidän pitäisi saada lapsilisät, mutta me jotka olemme raataneet 3 työpaikassa yhtäaikaa ja saamme sen mukaan äitiyspäivärahaa niin meidän ei kuuluisi saada lapsillemme lapsilisää?? Vaikka olemme maksaneet varmastia inakin tupla-triplamäärän veroja kuin kyseinen pienituloinen. Mieti nyt ap jo vähän.. Vituttaako sinua, että joillain on paremman tulot kuin toisilla?
Voi ei, oikein 4 koulua. Jotkut pääsee yhdelläkin koululla aikuisena ja hyvä liksaseen duuniin eikä tarvi niskalimas painaa hommia. Mun puolesta lapslisät sais poistaa kaikilta jonka perheessä käydään töissä.
Just joo. Kaikki kotiin vaan, että tuet ja etuudet rullaa! Näinhän se yhteiskunta pelaa hyvin.
Ei meiän elämä ainakaan kaadu jos joku 100 ? loppuisi.
No ei meidänkään, mut sekö sinun mielestäsi tukee työllisyyttä, että työssä käyviltä poistetaan lapsilisät? Eli työstä rangaistaan?
Kukaan nyt ei varmaan työttömäksi jäisi sen takia et saisi lapslisät jos ne poistettaisiin työssäkäyviltä. Tuskin sitä ihan rangaistukseksi koetaan.
Hyvä jos et tunne moisia ihmisiä, mulle tulee useempikin mieleen. Kyllä se 500 euroa verotonta tuloa (tai sen menetystä) neljän lapsen äidille on aika iso rangaistus työssä käynnistä noin kuukausitasolla. Kannattaa oikeesti miettiä pikkuisen isommin tätä juttua.
niin no jos kuukaudessa äiskälle jää käteen vaikkapa 5000e niin mihin se sitä 500 egeä tarttee? kampaajalle, merkkivaatteisiin? kylpyläviikonloppuun? lapsen säästötilille.....? viiden tonnin palkasta nuo kaikki ja tosi paljon muutakin pitäis pystyä hoitamaan ilman lapsilisääkin.

??? Ei ihme että on pienituloisia tämä palsta täynnä jos tämmöisellä järkimäärällä on varustettu....

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
ei täällä saada sossusta, eikä asumistukea.. ei mitään ylimääräistä ja silti pärjätään. Mikseivät siis oikeasti varakkaat voisivat maksaa TULOJENSA MUKAAN ESIM PÄIVÄHOITOMAKSUA, jotta päiväkotien ruokienkin laatu paranisi. Miksi keskituloinen ja jopa kymppitonnin enempi tienaava perhe maksaa saman verran päivähoitomaksua, vaikka sen pitäisi mennä tulojen mukaan???

Minä taas kannatan päivähoitomaksua kaikille. Sama palvelu, sama hinta.
Itse maksan täyden maksun kolmesta.

hyvä vierailija, ihmettelen vain ihmisten ahneutta ja tuota rahantarvetta.

Kuten jo sanoin, olisin itse valmis luopumaan lapsilisästä kun valmistun ja (toivottavasti) pääsen töihin, eikä palkka tule olemaan edes kahta tuhatta euroa kuukaudessa. Sillä palkalla saan kyllä ihan taatusti maksettua elämisen, ja hankittua lapselle sen mitä tarvitsee, ja itselleni myös, ja varmaan vielä extraakin.

*muoks vielä* eikä mun pienet tulot tulevisuudessa johdu siitä ettäkö olis vähän järkeä päässä tai muusta vastaavasta syystä, vaan siitä että haluan tehdä töitä hoitoalalla, ja siksi sinne kouluttaudun.

Ei kaikki voi olla toimitusjohtajia ;)

realismia
Näitä ajatuksia on hyvä herramajurien ja muiden katkerien heitellä ilmoille miettimättä yhtään miten tämä asia käytännössä toimisi. Siis joka vuosi laskettaisi arvio tuloista ja sen perusteella sitten päätetään kuka sitä lapsilisää saa ja kuka ei. Katsotaanko rikkaaksi perhekunnittain vai kumpikin vanhempi erikseen? Mitä jos rikkaasta tulee köyhä tai köyhästä rikas? Määritetäänkö rikkaaksi edellisen vahvistetun verotuksen perusteella vai arvioidaanko ne tulot etukäteen? Kuinka paljon ansaitseva on rikas? Kuinka monta ihmistä pitää palkata tätä vuosittaista tukien tarkistelua tekemään ja mikä on sen kustannusvaikutus? Kela ei tunnu selviävän edes nykyisistä velvoitteestaan ja päätökset viipyy niin vieläkö ihan todella haluatte sinne lisää paperien pyörittämistä? Ja tosiaan kun asiasta oli tehty laskelmia niin yli 100k vuodessa tienaavien perheiden lapsilisien poistolla ei olisi minkään valtakunnan vaikutusta Suomen taloustilanteeseen, se on kuin hyttysen jätös Itämeressä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
ei täällä saada sossusta, eikä asumistukea.. ei mitään ylimääräistä ja silti pärjätään. Mikseivät siis oikeasti varakkaat voisivat maksaa TULOJENSA MUKAAN ESIM PÄIVÄHOITOMAKSUA, jotta päiväkotien ruokienkin laatu paranisi. Miksi keskituloinen ja jopa kymppitonnin enempi tienaava perhe maksaa saman verran päivähoitomaksua, vaikka sen pitäisi mennä tulojen mukaan???

Minä taas kannatan päivähoitomaksua kaikille. Sama palvelu, sama hinta.
Itse maksan täyden maksun kolmesta.
Kuin myös. Meillekin tulee halvemmaksi laittaa tyttö yksityiseen tarhaan (Kiitos Kelan tukien) kuin kunnalliseen.

Alkuperäinen kirjoittaja realismia:
Näitä ajatuksia on hyvä herramajurien ja muiden katkerien heitellä ilmoille miettimättä yhtään miten tämä asia käytännössä toimisi. Siis joka vuosi laskettaisi arvio tuloista ja sen perusteella sitten päätetään kuka sitä lapsilisää saa ja kuka ei. Katsotaanko rikkaaksi perhekunnittain vai kumpikin vanhempi erikseen? Mitä jos rikkaasta tulee köyhä tai köyhästä rikas? Määritetäänkö rikkaaksi edellisen vahvistetun verotuksen perusteella vai arvioidaanko ne tulot etukäteen? Kuinka paljon ansaitseva on rikas? Kuinka monta ihmistä pitää palkata tätä vuosittaista tukien tarkistelua tekemään ja mikä on sen kustannusvaikutus? Kela ei tunnu selviävän edes nykyisistä velvoitteestaan ja päätökset viipyy niin vieläkö ihan todella haluatte sinne lisää paperien pyörittämistä? Ja tosiaan kun asiasta oli tehty laskelmia niin yli 100k vuodessa tienaavien perheiden lapsilisien poistolla ei olisi minkään valtakunnan vaikutusta Suomen taloustilanteeseen, se on kuin hyttysen jätös Itämeressä.
Joku jaksoi kirjoittaa asiaakin!

j

Kuten jo sanoin, olisin itse valmis luopumaan lapsilisästä kun valmistun ja (toivottavasti) pääsen töihin, eikä palkka tule olemaan edes kahta tuhatta euroa kuukaudessa. Sillä palkalla saan kyllä ihan taatusti maksettua elämisen, ja hankittua lapselle sen mitä tarvitsee, ja itselleni myös, ja varmaan vielä extraakin.
Varmasti näin tässä vaiheessa elämää. Entäs jos tulee useempia lapsia, useempia päivähoitomaksuja, harrastuksia, suksia ja luistimia joka vuosi. Se vajaa 2000 ei enää siinä vaiheessa ole kovin iso summa. Yksi pieni lapsi, pienet menot, monta kouluikäistä ja menot ei enää olekaan niin pienet. Kannattaa joskus oikeesti nähdä muidenkin kohta kuin se omansa.

Joo, lapsilisä on jäänne, mutta emmä näe mitenkään ahneutena sitä, että ottaa vastaan sen mihin jokainen lapsiperhe on oikeutettu.
Eipä noita etuuksia oo ainakaan itselleni mitenkään tursuamalla tullut, veroja oon aina maksanut ja hoitanut talouden niin ettei oo tarvinnut olla vonkumassa kaikkia tukia.
En ole suurituloinen vaan keskituloinen, mutta en huuda lapsilisää keneltäkään pois.
Se, että joku saa lapsilisän 8000 euron palkan päälle ei kaivele mua yhtään. Se ei oo multa pois.

bmrwbi

*muoks vielä* eikä mun pienet tulot tulevisuudessa johdu siitä ettäkö olis vähän järkeä päässä tai muusta vastaavasta syystä, vaan siitä että haluan tehdä töitä hoitoalalla, ja siksi sinne kouluttaudun.

Ei kaikki voi olla toimitusjohtajia ;)
Hieno juttu ja onnea työnhakuun joskus tulevaisuudessa! Annathan muiden myös nauttia valitsemastaan työstä ja palkasta ja käytää sen mihin haluavat?

civictynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
VITUT. Ei se lapsi sitä päätän syntyykö se rikkaaseen vai köyhään perheeseen. Se on LAPSILISÄ ja tarkoitettu lapsen menoihin.

Ai että kun olen käynyt 4 koulua ja olen äitiyslomalla vaikka normisti palkka on keskivertoa parempi niin meidän lapsen ei pitäisi lapsilisää saada, koska SEHÄN VOISI SAADA JOTAIN SILLÄ ENEMMÄN KUIN PERUSTULOINEN. Itse olen työpaikkani hankkinut ja kouluttautunut ja TEHNYT HELVETISTI TÖITÄ. Eli ne jotka makaavat tuilla kotona, heidän pitäisi saada lapsilisät, mutta me jotka olemme raataneet 3 työpaikassa yhtäaikaa ja saamme sen mukaan äitiyspäivärahaa niin meidän ei kuuluisi saada lapsillemme lapsilisää?? Vaikka olemme maksaneet varmastia inakin tupla-triplamäärän veroja kuin kyseinen pienituloinen. Mieti nyt ap jo vähän.. Vituttaako sinua, että joillain on paremman tulot kuin toisilla?
Mitä kouluja sä oot käynyt? Ei kyllä uskoisi kun kielenkäyttö on tollasta.
samaa mietin, sivistymätöntä :(.

Ja ne yh:t, jotka täällä valittavat, saatte vielä sen 46,60e korotusta, mutta silti ottaisitte lapsilisän suurituloisilta pois. Mites sitten suurituloiset yh:t? Eikö heidänkään pitäisi saada lapsilisää eikä yh-korotusta?

Alkuperäinen kirjoittaja civictynyt:

Mitä kouluja sä oot käynyt? Ei kyllä uskoisi kun kielenkäyttö on tollasta.
samaa mietin, sivistymätöntä :(.
Ette muuhun pysty?
MUOK. Missä ne teidän mielipiteet on?

Varmasti näin tässä vaiheessa elämää. Entäs jos tulee useempia lapsia, useempia päivähoitomaksuja, harrastuksia, suksia ja luistimia joka vuosi. Se vajaa 2000 ei enää siinä vaiheessa ole kovin iso summa. Yksi pieni lapsi, pienet menot, monta kouluikäistä ja menot ei enää olekaan niin pienet. Kannattaa joskus oikeesti nähdä muidenkin kohta kuin se omansa.
meille jäis miehen kans palkoista suunnilleen 3000e käteen, ehkä allekin kun nuo miehen työt niin vaihtelee. Kyllä me noilla rahoilla elätettäis vielä toinenkin ja kolmaskin lapsi, jos tämä elintaso pysyy samana. Eikä meillä oo mitään tarvetta isompaan, hienompaan tai kalliimpaan.

j

meille jäis miehen kans palkoista suunnilleen 3000e käteen, ehkä allekin kun nuo miehen työt niin vaihtelee. Kyllä me noilla rahoilla elätettäis vielä toinenkin ja kolmaskin lapsi, jos tämä elintaso pysyy samana. Eikä meillä oo mitään tarvetta isompaan, hienompaan tai kalliimpaan.
No hyvä. Meillä on tarvetta. Mä olen käynyt kouluni ja tehnyt työni sen takia!

Ja ne yh:t, jotka täällä valittavat, saatte vielä sen 46,60e korotusta, mutta silti ottaisitte lapsilisän suurituloisilta pois. Mites sitten suurituloiset yh:t? Eikö heidänkään pitäisi saada lapsilisää eikä yh-korotusta?
Mä en näe muita täällä valittamassa kuin sinut.

Mä en aluksi halunnut osallistua tähän keskusteluun, koska en koe realistisena ajatuksena mitä ap heitti enkä myöskään koe, että mun olis nyt järkeä miettiä päätäni puhki miten lapsilisät tulis mun mielestä jakaa. Mutta mun mielestä siinä voitaisiin huomioida perheen koko ja perhettä elättävien ihmisten tulot.

No hyvä. Meillä on tarvetta. Mä olen käynyt kouluni ja tehnyt työni sen takia!
juu palkallahan jokainen toki saa tehdä ihan mitä haluaa :p ja saa kyllä lapsilisilläkin, ehkä tuota poistamista parempi juttu olis kun se saatais kontrolliin että se todella menee lapsen tarpeisiin, jos ei mihinkään muuhun niin ainakin sitte sinne säästöön lapselle.

Ei pääsis rikas äiti sillä kampaajalle tai joku toinen baariin :p

mulla ei enää ajatus kulje kovin kirkkaasti, lähden siis nukkumaan jotta jaksaa aamulla opiskella taas tulevaksi matalapalkkaiseksi.

Mä en aluksi halunnut osallistua tähän keskusteluun, koska en koe realistisena ajatuksena mitä ap heitti enkä myöskään koe, että mun olis nyt järkeä miettiä päätäni puhki miten lapsilisät tulis mun mielestä jakaa. Mutta mun mielestä siinä voitaisiin huomioida perheen koko ja perhettä elättävien ihmisten tulot.
Etpä aikaisemmin kommentoinut sitten noin.

Taidan lähteä nukkumaan, jotta tulevana sunnuntaina jaksan tehdä töitä pitääkseni perheemme tulotason vakiintuneena, myös äitiyslomani aikana. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka lapsilisät lähtisivät pois meiltä "SUURITULOISILTA", jotka eivät ole ansainneet lapsilisää :D

:)
"Hyvätuloisilta" poistettujen lapsilisien säästö menisi, jos riittäisikään, byrokratian rattaiden pyörittämiseen, kun kerran vuodessa (?) tutkittaisiin jokaisen perheen tulotaso ja selvitettäisiin kenellä on oikeus lapsilisiin. Nykyinen systeemi on oikeudenmukainen ja taloudellinen järjestelmä.

Jos jotain muutosta lapsilisiin tekisin, niin ensimmäisestä lapsesta tulisi saada isompi tuki kuin seuraavasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Höpsistä. Kyllä se on sellainen etuus, joka kuuluu ihan kaikille.
ei muuten kuulu koska kaikkein pienituloisimmat eivät siitä hyödy lainkaan koska se otetaan huomioon toimeentulotukea haettaessa, kaikille muille se on ylimääräistä tuloa...
jos ei suurituloisilta voida poistaa lapsilisiä tasapuolisuuden vuoksi, pitäisi myös lapsilisät jättää huomioimatta toimeentulotuessa (näin muuten olikin 20 vuotta sitten), niin ikään tasapuolisuuden vuoksi

realismia
Eli niitä ehdotuksia siihen miten tämä käytännössä toteutetaan, ei sitten tullut. En kyllä uskonutkaan, koska täällä yleensä keskustelut ei liiku ihan arkirealismin tasolla. Hyviä öitä kaikille silti tasapuolisesti.

:)
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
ei muuten kuulu koska kaikkein pienituloisimmat eivät siitä hyödy lainkaan koska se otetaan huomioon toimeentulotukea haettaessa, kaikille muille se on ylimääräistä tuloa...
Samoila verorahoilla ne toimeentulotkin maksetaan. Ei kukaan tarvitse tuplatukia. Jos on elämämäntilanteensa vuoksi minimituloilla, niin sitten on.

Etpä aikaisemmin kommentoinut sitten noin.

Taidan lähteä nukkumaan, jotta tulevana sunnuntaina jaksan tehdä töitä pitääkseni perheemme tulotason vakiintuneena, myös äitiyslomani aikana. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka lapsilisät lähtisivät pois meiltä "SUURITULOISILTA", jotka eivät ole ansainneet lapsilisää :D
No mä yritin kyllä olla kommentoimatta itse asiaa millään tapaa, mutta sä vastasit jtn, joka sai mut tuntemaan että mulla on velvollisuus vastata. Mielipiteeni muodostus tapahtui sillä sekunnilla ja perustui oikeastaan sisäsyntyiseen tarpeeseeni olla eri mieltä.. ja tässä tapauksessa eri mieltä kun sinä, koska olit eniten vauhkona ja piti heittää vähän lisää löylyä :D

Mutta oikeastikin olen ollut vähän harmissani suurempi tuloisten epäempaattisuudesta palstalla viime aikoina.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Samoila verorahoilla ne toimeentulotkin maksetaan. Ei kukaan tarvitse tuplatukia. Jos on elämämäntilanteensa vuoksi minimituloilla, niin sitten on.
mistähän mä arvasinkin että joku pitää sitä tuplatukien saamisena jos toimeentulotuki ei huomioi lapsilisiä tuloina.,,
Kertoisipa minulle joku miten se asuminen, ruoka ja kaikki eläminen on halvempaa tämän yhteiskunnan pienituloisimmille kuin muille, sillä niinhän sen täytyy olla koska köyhimmät eivät tarvitse lapsilisää, kun taas rikkaat ehdottomasti tarvitsevat.
Aika jännä ajatus että se mikä muille on itsestäänselvä oikeus ja etuus onkin jotain tuplatukea ja extralisää kaikkein köyhimmille...

Yhteistyössä