Lapsi ulkomaille? Vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
*Avaan sateenvarjon jo valmiiksi*
B)

Me ollaan matkusteltu miehen kanssa kahdestaan ja poika on ollut mummolassa hoidossa. Syy tähän on esimerkiksi se,että meillä ei tosiaan ole yhteistä aikaa juuri ollenkaan joten vanhempani hoitavat lasta/nyt lapsia kerran/kaksi kertaa vuodessa että päästään käymään kahdestaan lomalla. En koe olevani huono äiti tämän takia,minusta se tekee meille hyvää ja pojallakin on tosi kivaa ollut mummilassa,pääseehän hänkin silloin lomalle kun mummilaan kuitenkin on matkaa yli 350km. Jaksaa sitten taas arkea pahanakin päivänä paremmin kun on saanut rentoutua ja nauttia parisuhdeajasta,me kun ei lomille ryyppäämään lähdetä kun nykyisellään absolutisteja ollaan. Poika ja tyttö matkustavat kyllä vielä mukana tulevaisuudessa, mutta eivät vielä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olette te huvittavia.Ilman lapsia ei voi lähteä minnekkään!!! Tuon ikäinen lapsi jo varmasti viihtyy mummolassa.Ts. ongelma on omassa päässä...
Parisuhdettakin VOI joskus hoitaa.

Kaikki parisuhteet eivät tarvitse hoitamista! Tiedän pariskuntia, jotka todellakin tarvivat yhteistä parisuhdeaikaa säilyttääkseen parisuhteensa kunnossa. Eikä siinä mitään väärää oo, kukin tekee tavallaan. Tärkeää on, että kukainenkin tunnistaa tarpeensa ja hoitaa parisuhdettaan sitten sen vaatimalla tavalla.

Mutta tiedän pariskuntia, joilla tehdään kaikki yhdessä ja joille koko perheen yhdessä tekeminen on se kaikkein tärkein juttu ja onnellisen perhe-elämän avain. Me kuulutaan jälkimmäiseen. Meille riittää illallinen tai leffa silloin tällöin yhdessä lasten nukkumaanmenoajan jälkeen. Tuolloinkin tykätään mielummin mennä kavereiden kanssa kuin ihan vaan kaksistaan. Meidän kaverit ovat kaikki yhteisiä kavereita. Meillä ei oo tarvetta parisuhdeajalle eikä meistä kumpainenkaan sellasita kaipaa (kyllä me iltaisin paljon yhdessä ollaan anyway). Silti parisuhde toimii joka aluella ja tässä porskutetaan jo kahdettatoista vuotta yhdessä. Ja niin, lapsia ennen oltiin jo yli 9 v yhdessä niin, että johan siinä sai yhdessä olla ihan nokko. Nyt ollaan ihan onnellisia näin eikä kaivata muuta.

Lapsia me ei siis jätetä taa. Haluamme tarjota heille elämyksiä ja meille heidän onnellisuuden tunteet, seikkailunilo ja kaiken uuden ihmetteleminen on osa yhteistä suurta kokemusta. Ollaan käyty lapset kainalossa mm. Australiassa, Japanissa, Meksikossa, Kiinassa, Jenkeissä, Singaporessa, Thaimassa jne. Vanhempi on vajaat 2,5v, nuorempi 10kk. Hyvin ovat matkassa menneet ja yhteinen aika on maailman parasta aikaa. Eikö sekin olis vähän nuivaa, että sen kerran kun vanhemmilla olisi hyvin aikaa lapsilleeen lomansa vuoksi, he jättäisivät lapset kotimaahan muiden hoidettavaksi. Kyllä lapsetkin kaipaavat laatuaikaa vanhempiensa kanssa. Aikaa, jolloin voidaan kiireettä paneutua yhdessä olemiseen. Aikaa, jolloin töitä paiskivat vanhemmat ovat antaumuksella heidän kanssaan. Kiva katsella lomakuviakin ja muistella, kun tehtiin kaikkia näitä upeita seikkailuja yhdessä. Me ollaan tiimi ja sillä sipuli. Joku toinen valitkoon toisin.

Aika paljon riippuu matkasta.
Itse ollaan oltu ns. rantalomilla koko perhe, mutta kaupunkikohteissa käyty miehen kanssa kahdestaan.
Rantalomista on nauttinut koko perhe ( mummikin on kyllä ollut mukana ) mutta epäilen, että esim. Rooman nähtävyydet ei olis pieniä lapsia kiinnostaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Aika paljon riippuu matkasta.
Itse ollaan oltu ns. rantalomilla koko perhe, mutta kaupunkikohteissa käyty miehen kanssa kahdestaan.
Rantalomista on nauttinut koko perhe ( mummikin on kyllä ollut mukana ) mutta epäilen, että esim. Rooman nähtävyydet ei olis pieniä lapsia kiinnostaneet.

Me ei ikinä mennä rantalomille ja laset 10kk ja vajaat 2,5v menee täysillä mukana (kirjotin tohon sun ylle). Lapset katselevat ihmeissään ihan mitä vaan. Vaikka erilaisia ihmisiä, erilaisia rakennukseja, erilaisia värejä, erilaista luontoa, temppeleitä, hasitelevat outoja tuoksuja jne. Elämää ja vilinää. Kaikki kiehtoo. Vaikka vainbussi tai laivamatkakin. Eivät he tietysti ymmärrä inkojen aarteiden päälle, mutta kovimpa oli silmät tapillaan kadonneessa kaupungissa. Ei lapsi tarvi vain vettä ja hiekkaa ollakseen onnellinen lomalla.

Vauvoista asti ovat reissanneet ja aina menty yhdessä. Ehkä juuri siksi viihtynvät myös ns."aikuisten" kaupunkilomilla, rakastavat etnistä ruokaa jne..

Meillä on mukavinta yleensä koko perheen kesken ja lapset nauttivat sekä rantalomista että suurkaupungeista joten ei ole syytä olla ottamatta mukaan.

Mutta jos teistä tuntuu että kahdestaan tykkäisitte nyt olla niin mikäs siinä jos lapsella hyvä hoitopaikka.
Musta kyllä olisi tylsää jos lapsuusmuistot matkailusta olisi sitä että vanhemmat reissaa ja minä menen mummolaan.
Mutta otatte ens kerralla lapsenkin mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Lapsi lähtisi meillä totta kai mukaan. Ihannetilanne olisi lähteä samaan aikaan samaan hotelliin jonkun tuttavaperheen kanssa, ja vuoroilloin voitais sit katsoa toistemme lapsia niin sais pikkasen kahdenkeskistä aikaakin..

Tuo on hyvä idea =). Ja me taas ollaan harkittu sitä, että otettaisiin mun vanhemmat samalle reissulle mukaan. Vietettäisiin iltoja yhdessä ja erikseen, lasten kanssa ja ilman.
Onhan se meinaan niinkin, että jos ja kun me päästään syksyllä 6 v tauon jälkeen entiseen kotikaupunkiimme Marmarikseen, niin muutama kosteahko illanvietto vanhojen tuttujen kanssa ei olisi lainkaan huono ajatus :)

Me tehdään juuri näin kun syksyllä lähdetään moikkaamaan Espanjaan vanhoja kavereita: mun vanhemmat lähtee mukaan ja saadaan sitten halutessamme viettää ilta tai pari ihan aikuisten kesken. Meillä ei edes harkittu, että lapsi jäisi matkasta pois, vaikka alkuun matkat vaan omalle perheelle varattiinkin. Mun vanhemmat sitten itse kysyivät, että kelpuutettaisiinko heidät reissuun mukaan. B)

Voisin jättää lapseni (nyt 2 v.) sekä isovanhemmille että siskolleni. Pieni hotelliloma on miehelleni ja mulle tulossakin tässä keväällä, enkä todellkaan koe huonoa omaa tuntoa, että lapsi jää mummon kans kotiin!
Ollaan matkustettu lapsen kanssa paljon autolla ja lentokoneelle. Lapsi on ihan innoissaan kuvia katsoessaan ja Thaikussa silmät tapitti pyöreinä mitä milloinkin! Ja nautti suunnattomasti merestä, uima-altaasta, erilaisesta ruoasta, vilinästä, kaikesta!
Minusta on typerää sanoa, että lapsi ei muista jälkeenpäin mitään. So? En minäkään muista ensimmäisestä ulkomaanmatkastani kovinkaan paljon vaikka olin "jo" 7v. Eiköhän tässä pitäis elellä tässä hetkessä eikä muistella vanhoja hyviä matkustusaikoja - vaikka totttakai matkojakin muistellaan... ;)
Summa summarum - jos koet/koette tarvitsevasi/-nne omaa aikaa, jätä lapsi kotiin. Jos yhtään tuntuu siltä, että pitenköhän ne pärjää tms. ota silloin muksu mukaan.
Me ollaan nyt hotellilomalle menossa kaksistaan, mä lähden lapsen ja isovanhempien kans kesän alussa välimerelle, loppukesästä miehen kans kaksin jonnekin kaupunkilomalle ja talvilomalla koko perheen voimin kaaaauaks pois.

Yhteistyössä