Lapsi tarvitsee muutakin kuin ruokaa ja rakkautta. Pienillä tuloilla lapsi jää oleellisista asioista paitsi ja kärsii

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tomi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen ajatellut opettaa lapselle, että mikä on turhaa ja mikä ei.

Ei tuo nyt niin selvää ole. Lapsesi ei ole kopio sinusta ja mikä sinun mielestä on turhaa niin ei sitä välttämättä pienen lapsesi mielestä ole. Toisaalta taas mitä pidät tärkeänä niin se ei välttämättä lapsesi mielestä ole tärkeää.

Meillä on rahaa aika sopivasti käytössä laskujen maksun jälkeen ja joskus lapset haluaa eivan ihmeellisiin asioihin rahaa ja se on mulle ok. Kyllä heidän pitää saada toteuttaa toiveitaan, vaikka ne välillä kuulostavat turhilta. Tietystikään kaikkeen ei rahaa saa ja periaate onkin nykyisin, että kun viikkorahaa saavat niin säästävät itse ja ostavat mitä haluavat.

[QUOTE="vieras";28841771]Toistetaan taas: harva voi kaikkea saada.[/QUOTE]

Ei kaikkea pidä saada, mutta todella on sellaisia lapsia, jotka eivät saa mitään. Jos joululahjatoiveena on juuri tietynlainen nukke, mutta saakin siitä halvemman kopion tai jos ehdottomasti haluaa tietynlaisen älypuhelimen ja on sitä monta kuukautta toivonut ja saakin ihan jonkun muun merkkisen.

Jos aina, vuosikausia joutuu lapsi pettymään, kun ei saa mitään toivomaansa, vaan vanhempien mielestä heidän valitsemansa asiat on hyviä, niin mitä se lapselle aiheuttaa?

[QUOTE="vieras";28841813]Ei kaikkea pidä saada, mutta todella on sellaisia lapsia, jotka eivät saa mitään. Jos joululahjatoiveena on juuri tietynlainen nukke, mutta saakin siitä halvemman kopion tai jos ehdottomasti haluaa tietynlaisen älypuhelimen ja on sitä monta kuukautta toivonut ja saakin ihan jonkun muun merkkisen.

Jos aina, vuosikausia joutuu lapsi pettymään, kun ei saa mitään toivomaansa, vaan vanhempien mielestä heidän valitsemansa asiat on hyviä, niin mitä se lapselle aiheuttaa?[/QUOTE]

Jos saa "väärän" älypuhelimen, on lapsi, joka ei koskaan saa mitään?

Itse olen köyhästä perheestä kotoisin, samoin kun mieheni. Nykyään olemme molemmat suurituloisia.
En oikein allekirjoita tätä juttua. Ihan niin kuin jalkapalloa ei voisi pelata halvemmilla kengillä tai pianoa oppia soittamaan halvoilla sähköuruilla.
Omien lasteni kasvatuksessa pyrin aina tuomaan esille rahan merkityksen, onko joku kallista vai ei. Vaikka minulla olisi varaa ostaa pojilleni kaikkein kalleimmat jalkapallotossut, en osta. Heitä ei myöskään vähääkään kiinnosta tossujen merkki tai muu vastaava, koska en ole opettanut heitä palvomaan kalliita ja hienoja merkkejä.Lippiksen paremmuuskin on siinä, mikä tuntuu mukavalta, merkki ei ole kiinnostava.
Aloittajalle, mielestäni laitat tuolle kaikelle niin ison arvon, kun se on itsellesi tärkeätä, lapset eivät ehkä ole siitä niin kiinnostuneita kuin luulet.

Anteeksi mitä?! Historiastako ei tarvitsisi tietää mitään? Huh-heijaa! Sieltähän se meidän kulttuuri, uskomukset ja käsitykset nimenomaan tulevat. Jos et historiasta mitään tiedä, niin aika vaikeaksi menee vaikkapa nykypolitiikan ymmärtäminen: miksi vaikkapa Israel ja palestiinalaiset on napit vastakkain, tai miksi EU on alunperin perustettu.

• Tykkää
Reactions: Doves
Alkuperäinen kirjoittaja jfkdsjöfs;28838793:
Miksi niin moni lässyttää nyt, että pitäisi saada kaikki? Eikö todella ole välimuotoa? Minua köyhän perheen lapsena ahdosti se ikuinen stressi niistä päivistä kun tuli luistelua, tuli leirejä, tuli uintia ja sen rahan saaminen niihin ja sen häpeän odottaminen kun ei ole varaa mihinkään. Jos olikin, siihen piti pihistellä ja nipistää kaikesta. Housut kuluivat rikki niin piti kavereille selitellä, "etten vaan ole jaksanut uusia katsoa vielä". Kaikilla (huom ei vain rikkailla) oli käyttörahaa leirikoulussa ja säästin pienestä viikkorahastani edes sen verran, ettei tarvinnut nolostua kun ei ole sitä kymppiä rahaa viikon leirillä.

Kesälomapaikassa joka saatiin ns tuettuna, piti hävetä kun tiesin pitäjien tietävän ettei ollut varaa itse maksaa siitä ja kohtelusta pystyi päätellä mitä mieltä ovat tällaisista loisista.

Ei saanut edes niitä yksiä merkkikenkiä, laukkua tai mitään koko lapsuudessa ellei joku kiltti sukulainen erehtynyt säälimään. Siis en tarkoita mitään burberryä, vaan edes muutaman kympin hienompaa laukkua samaan aikaan kun muilta löytyi vaatekaapit pursuten hienoja uusia vaatteita.

Piti ävetä sitä jättipuhelinta jota piti pitää useita vuosia kun muilla oli tavalliset puhelimet. Ei siis olisi tarvinnut viimeistä huutoa olla, mutta edes tavallinen!

Kaiken pienenkin saaminen tuntui pahalta kun tiesin että se on heikosta elintasosta kiinni, uudet kynät syksyllä oli sellainen lohkasu, että se tuntui. Ei vaan voinut ajatella iloisena, että ihanaa saada kyniä vaan aina pienellä huonolla omatunnolla hypistelin niitä uuttuutta kiiltäviä kyniä.

Nykyään kaupassa tuntuu ihan uskomattomalle, että voin oikeasti ostaa vaikka salaattia, lisäksi lohta ja vaikka ihan jogurttiakin, eikä tarvitse edes miettiä asiaa. Voin ostaa hurjana vaikka MUROJA! Vaikka ne ovat niin kalliita.

Että jos joku vielä väittää että pitää kaikki saada niin haistakaa paska. En halua omalle lapselleni taloudellisesti ahdistavaa lapsuutta jossa kaikesta piti stressata, esittää ettei haluakaan ja nipistää joka asiassa. Haluan ihan tavallisen lapsuuden. Suuruudenhulluksi tulen välillä ja tuntuu sydäntäriipaisevalta jos lapsi ei saa jotain, mutta olen päättänyt ettei saakaan. Kuitenkin niistä normaaleista asioista ei meillä tarvitse ahdistua.

Välillä pitää toppuutella itseään, ettei saa ahnehtia lapselle kaikkia leluja vain siksi että oma lapsuus oli niin köyhä. Olisikin ollut ihan vain tavallinen taloustilanne.

Koulukirjoistakin piti huokailla ja etsiä pää punasena pitkin kaupunkia kirjastoista kun ei vaan ollut varaa ja nekin jotka piti ostaa, tuottivat suuria huokailuja ja taas nipistettiin. Tästä toki piti minua muistutella, että ollaan niin uhrauduttu kun ne vitun kirjatkin sain.

Eli älkää suurennelko, köyhä vs ylimenevä yltäkylläisyys ei ole ainoat vaihtoehdot.

Sun tekstistä tuli ihan mieleen oma lapsuus. Meillä ei ikinä ollut jugurttia, leikkelettä, harvoin lihaa ja silloinkin halvinta. Filettä olen maistanut vasta aikuisena. Juustoa sai ottaa vain yhden viipaleen leivän päälle maksimissaan. Aina ei ollut juustoakaan. Maitoakaan ei saanut juoda janojuomana. Olin aina käytetyissä vaatteissa, sukset, kengät ym. käytettyjä. Mummo osti ne harvat uudet kengät tai vaatteet mulle.

Oli ihan outoa mullekin, kun aikuisiässä on voinut ostaa jugurttia, muroja, leikkelettä tms, jotka muille ihan peruselintarvikkeita, mutta joita mä sain pelkästään kavereilla tai mummolassa.

Tällaista mä sanoisin köyhäksi lapsuudeksi, en sellaista ettei pääse kalliiseen harrastukseen.

Olen samaa mieltä siinä, että köyhän ja saa-kaiken lapsuuden väliin jää paljon väliä. Oikeasti köyhä lapsuus vahingoittaa lasta. Se aiheuttaa pakostikin häpeää ja mä myös pelkäsin, että vanhemmat eivät saa laskuja maksettua ja ettei saada ruokaa. Vanhemmat eivät puhuneet asioista, mutta joskus kuuli pätkän sieltä ja täältä, sekä se köyhyyden ilmapiiri, jossa ei mitään voitu ikinä ostaa, vaikutti.

Uskon, että lapsi voi saada hyvän lapsuuden sellaisessa pienituloisessa perheessä, jossa on varaa ostaa ruokaa normaalisti ja saa harrastaa kohtuudella ja saa myös välillä uusia vaatteita tai harrastusvälineitä.

Sivistyneisyys ei riipu siitä, kuinka paljon matkustellaan tms. Museoihin pääsee ilmaiseksi, telkkarista tulee paljon sivistäviä ohjelmia, kirjastosta saa ilmaiseksi kirjoja, suvaitsevuutta voi opetella Suomessa maahanmuuttajien parissa jne. Tuskinpa pakettimatkailu aurinkorannoille kauheasti avaa ulkomaiden elämää...

[QUOTE="Tiina";28841907]Itse olen köyhästä perheestä kotoisin, samoin kun mieheni. Nykyään olemme molemmat suurituloisia.
En oikein allekirjoita tätä juttua. Ihan niin kuin jalkapalloa ei voisi pelata halvemmilla kengillä tai pianoa oppia soittamaan halvoilla sähköuruilla.
Omien lasteni kasvatuksessa pyrin aina tuomaan esille rahan merkityksen, onko joku kallista vai ei. Vaikka minulla olisi varaa ostaa pojilleni kaikkein kalleimmat jalkapallotossut, en osta. Heitä ei myöskään vähääkään kiinnosta tossujen merkki tai muu vastaava, koska en ole opettanut heitä palvomaan kalliita ja hienoja merkkejä.Lippiksen paremmuuskin on siinä, mikä tuntuu mukavalta, merkki ei ole kiinnostava.
Aloittajalle, mielestäni laitat tuolle kaikelle niin ison arvon, kun se on itsellesi tärkeätä, lapset eivät ehkä ole siitä niin kiinnostuneita kuin luulet.[/QUOTE]

Voi sitä pianoa opetella soittamaan sähköuruilla, mutta tarkoitukseni oli havainnollistaa sitä että joissakin asioissa jää porukan ulkopuolelle jos ei ole yhtään rahaa. Mun nuoruudessa käytiin perjantai-iltaisin tietyllä grillillä. Mulla oli hyvin harvoin rahaa ostaa sieltä mitään. Itseasiassa nykyisen miehen kanssa seurustelu alkoi niin että sanoin aina ettei mulla ole nälkä grillillä, koska ei ollut rahaa ostaa mitään enkä halunnut että joutuu maksamaan omistaan.

Se että on hyvin vähän rahaa on stressaavaa. Kaveriporukalla tehtiin pyöräretki Ahvenanmaalle. Muilla oli oikeat pyörälaukut, mulla sellainen viritelmä johon kuului putkikassi ja muovikasseja. No niilläkin pärjäsi, mutta kun rahat riitti just ja just siihen reissuun niin esim. laivalla en pystynyt käymään syömässä muiden kanssa. Halusin silti lähteä sinne reissulle.

En mä tarkoita että kaikkea pitää saada mutta jos ei ole rahaa mihinkään rajoittaa se tosi paljon sitä mitä voi tehdä. Mun vanhemmilla olisi sitä ollut, mutta raha haluttiin käyttää muuhun. Kun oli kuukausirahan maksamisen aika, isä usein valitteli sitä miten hänelle ei itselleen jää yhtään rahaa kun on antanut mulle 50mk. Kuitenkin oli kyse ihmisestä joka ansaitsi ihan keskipalkkaa. Moni sai tuolloin huomattavasti isompaa kuukausirahaa.

En halua omille lapsilleni sitä kokemusta ettei ole rahaa mihinkään, mutta en myöskään sitä toista ääripäätä että saisi kaiken minkä haluaa.

Joka väittää ettei köyhyydestä ole lapselle mitään haittaa on kyllä melkoinen jeesustelija.

• Tykkää
Joo, kyllä uskon, että todellinen köyhyys vie paljon voimia lapseltakin. Tunsin minäkin luokaltani tytön, joilla ei ollut rahaa edes ulkovessaan, tekivät tarpeet ulos talvipakkasellakin. Hygienia muutenkin niin ja näin, perheen lapsista useampi näpisteli ihan jotain sipsejä ja rahaa yms.

En kuitenkaan usko, että lapsi traumatisoituu ilman uusinta iPhonea tai omaa ponia.

• Tykkää
Joo, kyllä uskon, että todellinen köyhyys vie paljon voimia lapseltakin. Tunsin minäkin luokaltani tytön, joilla ei ollut rahaa edes ulkovessaan, tekivät tarpeet ulos talvipakkasellakin. Hygienia muutenkin niin ja näin, perheen lapsista useampi näpisteli ihan jotain sipsejä ja rahaa yms.

En kuitenkaan usko, että lapsi traumatisoituu ilman uusinta iPhonea tai omaa ponia.

Mutta jos ei noiden toivomiensa asioiden vuoksi saa muutakaan niin kyllä se aiheuttaa katkeruutta. Toisaalta jos lapsi ei ole ikinä toivonut mitään ja sitten 15 vuotiaana toivoo joululahjaksi iphonea ja ei sitä saa niin pettymys on paha.

Aina ei ole edes rahasta kiinni, vaan siitä että vanhemmat pitävät joitain asioita turhana. On myös todella vähävaraisia perheitä, jotka nipistävät vaikka mistä ja kituuttavat, jotta saavat lapsille jouluna jotain mitä lapset toivovat. Meitä on niin monenlaisia.

Me ollaan oltu siinä mielessä hyvässä asemassa, että meidän isovanhemmat on tietyssä mielessä osallistuneet lasten kasvatukseen. Voisin väittää, että ukin kanssa kalastus, aamuöiset virvelinheittoreissut, traktoriretket tai mummon kanssa askartelut, leipomiset ja luonnon antimien taikominen aarteiksi kuten käpylehmät tai puuautot, on lapsille hetkiä, joita he arvostaa.

Varsin halpoja kokemuksia, mutta sekä isovanhemmille että lapsille todella priceless. Nyt vielä parikymppisenäkin poika menee joka kesä mökille, että pääsee papan kanssa kalaan ja toiseen mummolaan ruuvaamaan jotain koneita ukin kanssa. Tytöt soittelee mummoille ja kysyy ruokaohjeita tai leipomisvinkkejä. Ne löytyisi taatusti netistäkin, mutta se on lasten ja isovanhempien yhteinen juttu. Toki varsinkin tytöt käy mummojen kanssa shoppailemassakin, mummot tuppaa ostamaan kaiken mitä ne keksii pyytää mutta hauskaa niillä on. Ovat muutaman kerran stailanneet mummot uusiksi.

• Tykkää
Reactions: chef ja Doves
harrastus voi olla ilmaista, vaikka lukeminen. Mutta jotakin oliis hyvä kaikien lastne harrastaa.

Totta! hyvä harrastus on mielestäni lapsella/ nuorella kuin pankkiin rahaa panisi. Ja harrastuksen ei todellakaan tarvitse olla kallis; itse harrastan lukemista (kirjastoa käytän todella todella paljon) ja koirien kanssa lenkkeilyä lähikorvissa. Just eilen hain naapurikaupungin alesta kolmellakympillä vanhaan mallistoon kuuluvat lenkkarit, ovh ollut aikanaan 140 e.

Jos saa "väärän" älypuhelimen, on lapsi, joka ei koskaan saa mitään?

Sain minäkin lapsena ihan vääränlaisen teddy-karhun joululahjaksi. Halusin sellaisen tekoturkismaisen mutta sain enemmän sellaisen frotee-teddyn. Enkä koskaan saanut nukenvaunuja vaikka olisin halunnut, enkä barbi-nukkea. Silti tuosta ei ole mitään isoja traumoja ole tullut vaikka muistan toki nuo tilanteet edelleen. Vanhemmilla ei ollut rahaa ostaa kovin arvokkaita leluja, joten ihan ymmärrettävää että ihan kaikkea ei saanut mitä halusi. Tuskin olisivat ostaneet vaikka varaa olisi ollutkin. Elämässä pitää oppia sietämään pettymyksiä ja silti lapsuuteni oli kaiken kaikkiaan ihan onnellinen, vaatimattomasta elämästä huolimatta.

Niinä, voi kuvitella että tuossa perheessä ovat varmasti asiat olleet muutenkin huonolla mallilla, monessa köyhässä perheessä yritetään kuitenkin hygieniasta pitää edes jollakin tavalla kiinni, mutta kun asiat ovat tarpeeksi huonosti ei enää jakseta kiinnittää siihenkään huomiota.

[QUOTE="vieras";28842045]Mutta jos ei noiden toivomiensa asioiden vuoksi saa muutakaan niin kyllä se aiheuttaa katkeruutta. Toisaalta jos lapsi ei ole ikinä toivonut mitään ja sitten 15 vuotiaana toivoo joululahjaksi iphonea ja ei sitä saa niin pettymys on paha.

Aina ei ole edes rahasta kiinni, vaan siitä että vanhemmat pitävät joitain asioita turhana. On myös todella vähävaraisia perheitä, jotka nipistävät vaikka mistä ja kituuttavat, jotta saavat lapsille jouluna jotain mitä lapset toivovat. Meitä on niin monenlaisia.[/QUOTE]

Eihän siinä sitten ole perheen varallisuudesta tai sen puutteesta asiat kiinni, vaan ongelmia aiheuttaa se, ettei lasta tai nuorta kuunnella? Jos varaa on ja nuorelle ostetaan joku känny vanhempien mieltymysten mukaan, ei se ole köyhyyden aiheuttamaa eriarvoisuutta. Luultavasti vanhemmat eivät kuuntele lasta muutenkaan vaan tyrkyttävät esim.omian tavoitteitaan tai päämääriään lapselle asiassa kuin asiassa.

Meillä tuo 12v säästi kuukausirahoista sekä tekemistään töistä isovanhemmille rahat pieneen tablettitietokoneeseen. Se ei ole applen, mutta toimii tytöllä mainiosti siihen mitä käyttöä hällä on. Muilla lapsilla ollut sama mahis säästää, mutta heillä erilaiset kulutustarpeet. En pidä itseäni huonona äitinä, vaikka en vain ostanut laitetta lapselle suoraan vaan joutui hankkimaan rahat siihen itse.

Yhteistyössä