Lapsi allerginen eläimille, kotona useampaakin eläinlajia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä ihmettä teen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä ihmettä teen

Vieras
Ystäväni lievästi kehitysvammainen lapsi on testien mukaan kissoille, koirille, hevosille, marsuille ja rotille allerginen. Allergia aiheutta märkivää ja kutisevaa ihottumaa ja hengenahdistusta. Lapsella on myös todettu astma.

Ystävälläni on maalaistalo missä kissoja, koiria, kanoja ja hevosia. Hevosia on useampi koska pitää yllä hevostallitoimintaa.

Useista kehotuksista/juttutuokioista huolimatta ystäväni ei suostu hevostallista ja eläimistä luopumaan vaan keksi koko ajan jotain uusia mahdollisia allergioita mitä laspella voisi olla. Esim. nyt kokeilussa vehnä, kananmuna, sitrushedelmät, maito. Näitä lapsi ei saa syödä ollenkaan ja ihottuma sen kuin kukoistaa. Muita allergioitaa ei ole diagnosoitu mitenkään vaan äiti haluaa itse kokeilla.

Eläimet ei kuulemma voi aiheuttaa allergistaihottumaa koska ovat vain ulkona. Näin ei kyllä tosiankaan ole, vaan kissatkin pyörii sisällä vähän väliä.

Onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittaa sossun vai mitä mä teen? Auttakaa En haluaisi ystävääni ikävyyksiin,mutta kun ei tunnu sana auttava. Haluaisin hänen vaan tajuavan, että lapsi kärsii enemmän kuin hän eläinten luopumisesta.

Aika kamalaa. Olen itsekkin allerginen kaikille karvaisille, ja se on hirveää kun kaikki kutiaa ja henki pihisee :/ On meillä pieni koira, omille koirille olen aina siedättynyt. Toisten koirille en. Ja esim oma kissa olisi ehdoton ei.

Minusta tuossa tilanteessa joko elukat lähtee tai sitten lapsi. Valitettavasti. Toivottavasti äiti tekee oikean valinnan, vaikka sitten lasun painostuksesta.

Lastensuojelu ilmotus. Kamalaa välinpitämättömyyttä lasta kohtaan ja voi kyllä osittain verrata jonkinlaiseen väkivaltaan. Se on ihan kamalaa kun henki pihisee ja joka paikka kutiaa. Tuli niin suru lapsen vuoksi. Hän ei itse voi ilmeisesti itseään puolustaa, toivottavasti on joku välittävä aikuinen joka puolustaa!

Lapsella on kyllä molemmat vanhemmat,mutta molemmat höyrähtänyt tähän muiden allergisoivien aineiden etsimiseen.
Lapsi on 8v

Kaiken tämän lisäksi heidän talonsa on ollut pariin otteeseen homeen takia remontisa. Takuita homeettomuudesta ei ole.

Itse en ole tehnyt asian suhteen mitään koska hänen lähellään on myös sukulaisia ja naiivisti olen ajatellut,että sieltä lähtisi tämä ilmoiutksen teko.
Tuntuu niin pahalta tehdä mitää ilmoa koska äiti kuitenkin kaiksesta tästä huolimatta selvästi rakastaa lapsiaan. Hän on vain jotenkin hurahtanut näihi eläimiin ja ei osaa päästää irti. En tiesä ymmärtääkö hän täysin koko tilannetta.
Hänellä toimeentulo on kiinni tästä hevostallin pitämisestä

Juttelin ystäväni lähisukulaisen kanssa ystäväni tilanteesta. Ei ollut mitään puhetta koko ilmon tekemisestä,mutta lopuksi hän sanoi,että jos teet ilmon niin sitten teet,mutta muista, sen jälkeen en voi olla ystävä heille kenellekkään enää.
Pilaan kuulemma tämän ystävän perheen elämän jos puutuun

Oikeasti kamala tilanne

Tuntuu niin pahalta tehdä mitää ilmoa koska äiti kuitenkin kaiksesta tästä huolimatta selvästi rakastaa lapsiaan. Hän on vain jotenkin hurahtanut näihi eläimiin ja ei osaa päästää irti. En tiesä ymmärtääkö hän täysin koko tilannetta.
Hänellä toimeentulo on kiinni tästä hevostallin pitämisestä

Eihän se nyt mitään hurahtamista ole, jos ensin selvittää muut vaihtoehdot oireilun syyksi ennen kuin luopuu rakkaista lemmikeistä, saati toimeentulostaan. Hevostallin pito on sitä paitsi järjestettävissä niin, ettei lapsi sanottavasti hevospölylle altistu. Hevosethan on tallissa ja tarhoissa, ei sisällä. Lisäksi pitäisi tietysti vaihtaa tallivaatteet puhtaisiin jossain muualla kuin sisällä, vaatteiden mukana allergeenejä voi tietysti kulkeutua. Sisälemmikeistä sen sijaan voi tietysti olla tarpeen luopua, tosin ilmeisesti koirat ja kissat oleskelevat pääosin muualla kuin asuintiloissa?

Jos vanhemmat panostavat asian selvittämiseen, vaikkakin omasta mielestäsi väärässä järjestyksessä, niin tuskin lastensuojeluilmoituksesta mitään seuraisi. Muuta kuin joku puhelinsoitto ja se, että välisi menisivät perheeseen ja heidän ystäviinsä ja sukulaisiinsa.

No jonkin verran se on hurahtamista kun ei pysty luopumaan ja haalii eläimiä lisää ja suunnittelee ottavansa niitä lisää. Rahapulan tullen aina myy hevosensa tai pari ja sit ku rahatilanne parempi niin ostaa jotkut uudet hevoset tilalle

Koirat ja kissat on sisällä paljonkin vaikka ystäväni toisin väittää. lapsilla ja koirilla sama aitaus pihassa missä olla temmeltää. Pakkoolla tällainen aidattu aelue ksoka siellä kulkee paljon autoja ja isoja maatilakoneita.

Lapset myös leikkii monesti varustehuoneessa. Varustehuone on heidän kylpyhuoneen vieressä missä käydään esim. pesemässä hevostarvikkeita. Varustehuoneesta on siis ovi kylpyhuoneeseen ja saunaan.

Eli asiat ei ole mitenkään hoidossa tai edes yritetty tehdä asian suhteen mitään.
Tätä just tarkoitin kun olen yrittänyt ystävän kansssa puhua tuosta asiasta

Jos et puutu tilanteeseen, yhdessä pilaatte kaikki sen lapsiraukan elämän. Etkä yhtään sen parempi ihminen ole sinä eikä muut jotka tilannetta seuraa sivusta mikä vanhemmat. Koska te ette välitä myöskään.

Kyllä mä välitän. Olen pitänyt lasta luonani paljon, lähes aina silloin kun on mahdollisuus. Ihan vain ja siksi,että lapsella olisi hyvä olla. Lapsi haluaa myös tulla ja ystäväni myös mielellään päästää.
Hänellä on paljon työtä ja murhetta ja haluaa varmastikkin taakkaansa hieman kevyemmäksi. Lievästikkin kehitysvammainen lapsi vaatii aika paljon huomioita vanhemmilta.

Tää on niin ristiriitainen juttu koska en halua mitenkään,että missään vaiheessa lapsi tai lapset vanhemmistaan erotetaan. Vanhempien ja ennen kaikkea tämän lapsen maailma romuttuisi täysin. Johtunee tämä pelkoni tuosta siitä,että en tarkkaan tiedä miten asiat kulee kun ilmon tekee.
Voinko siis ottaa tämän riskin?

Miten asia mahdolliseti etenee?

Onko lapsi käynyt allergiatesteissä? Mitä jos äidille ehdottaa testejä - myös niitä eksoottisia ruoka-aineallergioita voi tutkia samalla kuin kissa, koira, heinät ja hevonen. Saisi puolueetonta dataa tilanteesta ja allergologi voisi puhua järkeä muutenkin.

Allerigiatestit on tehty eläinallergioista,mutta ei näistä muista.
Äiti haluaa ennemmin kokeilla ne ( tosin tyyli on väärä) kun ei luota testituloksiin. On siis kuullut, että vaikka esim. keliakiaa ei voi selvitää vain verikokein ja maitoallergia tehdään vain kokeilemalla.

Olen puhunut hänelle,että menisi keskustelemaan jonkun ammatti-ihmisen kanssa,mutta hän präjää

Hän ei juurikaan luota sairaanhoitoon koska lapsi on synnytyksessä vammautunut hoitovirheen takia.

Ei lasta pois viedä jos vanhemmat ymmärtävät mitä vaaraa lapselle on allergioiden kanssa eläinten keskellä olla. Jos eivät sittenkään ymmärrä ja välitä pidemmän päälle parempi lapselle päästä pois tuollasesta paikasta!

Yhteistyössä