lapsi päiväkotiin ja huolestuttaa

  • Viestiketjun aloittaja turhaanko
  • Ensimmäinen viesti
aaaaa
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siis ylipäätään toi, että oot opettanut lapsellesi että on ok kakata housuun, on tosi yököttävää. Miksi ihmeessä?! Meillä lapsi jos noin tekisi, vaippa takaisin ja hyvin äkkiä. Hygieniastakin toki kyse, mutta musta enemmän siitä tausta-ajatuksesta: housuihin ulostaminen EI ole ok. Ällöä ajatellakin että joku menisi lapseni päikyssä löysät paskat pitkin housuja siellä hetken aikaa ennen kuin hoitaja huomaa ja vaihtaa...HYI.

Musta siinä ei ole mitään negatiivista opettaa lapselle alusta asti, että kakka on "hyi". Joidenkin mielestä nämä pottajututkin täytyy vetää läpi niin yyberjuhlivalla ja kikkareita ihailevalla tyylillä, että huhhuh. Tuosta niitä ongelmia tulee. Kyse on kuitenkin perusjutusta; kun lapsi alkaa olemaan pidätyskykyinen, vaipat pois ja tarpeet tehdään pottaan/pyttyyn. Piste. Housuihin tahallaan kakkaavan isomman lapsen pistäisin varmasti miettimään asiaa hetkeksi aikaa NE housussa. Oikeasti. Kyse on vain siitä, että lapsi ei halua tehdä ja sun hommasi on joko laittaa se haluamaan tai sitten laittaa takaisin vaippoihin.


Siis yök hyi huhhuh, HYI yök, NE housusissa. Voi jestas. Piste.
 
Flora
Minä ainakin ymmärrän, ettei ap halua lapselleen vaippaa takaisin, koska osaa kaikki pisut tehdä pottaan. Meillä tytöllä 2 v 9 kk ihan sama tilanne, pisut tulee pottaan mutta kakka housuun. En kuitenkaan voi laittaa tytölle vaippaa, vaikka ne siitä olisikin helpompi puhdistaa, koska jos tytöllä on vaippa, alkaa myös pissailemaan sinne, kyllä hän tajuaa että hänellä on vaippa!!! En näe mitään järkeä mennä tän ikäisellä taaksepäin oppimisessa!

En myöskään tajua tota ulkoiluhommaa, jos he kerran eivät lähde niitä pesemään kuitenkaan (mikä kyllä pitäisi!!!), niin samahan se on, onko kakka housussa vai vaipassa!

Kakkaa on kyllä vaikeampi puhdistaa tavallisista pikkareista, joten ehdotan, että kysyt, jos voisit käyttää lapsella ns. harkkahousuja, joissa vähän kosteudenpitoa, sekä nepparit sivuissa (sellaiset jotka aukeaa kummastakin sivusta), sehän on ihan sama pesun helppouden kannalta kuin vaippa. Toisit sitten ne joka päivä kotiin pestäväksi.
 
Flora
Niin ja minä en ainakaan ole opettanut lastani, että olisi jotenkin ok kakata housuun, mutta minkäs sille voi! Ei sitä lasta voi pakottaa kakkaamaan sinne pottaan tai pönttöönkään. Kyllä se aikaa myöten on valmis ja osaa, onhan oppinut pissaamisenkin. Kaikki lapset oppii omana aikanaan.
 
vieras
Jälkiviisastelua ehkä, mutta mun mielestä toi kolmevuotiaana päiväkodin aloittaminen on lapsen kannalta tosi hankalaa. Menee isompien ryhmään, ja siellä odotetaan jo aikamoista omatoimisuutta ja ryhmässä toimimisen taitoja. Isommat ovat jo konkareita, ja pienempien ryhmästä isompien ryhmään siirtyvätkään eivät ole mitään ryhmäkasvatusummikkoja. Kotihoidettu lapsi ei ole välttämättä (en tiedä, onko esim ap:n tapauksessa näin) saanut riittävää kannustusta ja opastusta kaikkiin arkirutiineihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jälkiviisastelua ehkä, mutta mun mielestä toi kolmevuotiaana päiväkodin aloittaminen on lapsen kannalta tosi hankalaa. Menee isompien ryhmään, ja siellä odotetaan jo aikamoista omatoimisuutta ja ryhmässä toimimisen taitoja. Isommat ovat jo konkareita, ja pienempien ryhmästä isompien ryhmään siirtyvätkään eivät ole mitään ryhmäkasvatusummikkoja. Kotihoidettu lapsi ei ole välttämättä (en tiedä, onko esim ap:n tapauksessa näin) saanut riittävää kannustusta ja opastusta kaikkiin arkirutiineihin.
huomasin tämän aikanaan, kun oma tyttärei aloitti päiväkodin reilun 3 vuoden iässä. että ne jotka oli aloittaneet nuorempina, olivat jo tosi oma toimisia, verrattuna omaan passattuun lapseeni. se kun on niin helppo kotona tehdä asioita lapsen puolesta, ja päiväkodissa lapsi joutuu itse näistä tehtävistä selviytymään.

 
jep jep
Alkuperäinen kirjoittaja Flora:
En myöskään tajua tota ulkoiluhommaa, jos he kerran eivät lähde niitä pesemään kuitenkaan (mikä kyllä pitäisi!!!), niin samahan se on, onko kakka housussa vai vaipassa!
.
Totta kai kakat pestään vaikka kesken ulkoilun jos vaan lapsi tulee siitä hakemaan tai hoitaja huomaa asian! Ei ole kyllä kovin kiva jos ne löysät kaka tovat siellä hsaalarissa asti, ei lapsellekkaan.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jälkiviisastelua ehkä, mutta mun mielestä toi kolmevuotiaana päiväkodin aloittaminen on lapsen kannalta tosi hankalaa. Menee isompien ryhmään, ja siellä odotetaan jo aikamoista omatoimisuutta ja ryhmässä toimimisen taitoja. Isommat ovat jo konkareita, ja pienempien ryhmästä isompien ryhmään siirtyvätkään eivät ole mitään ryhmäkasvatusummikkoja. Kotihoidettu lapsi ei ole välttämättä (en tiedä, onko esim ap:n tapauksessa näin) saanut riittävää kannustusta ja opastusta kaikkiin arkirutiineihin.
huomasin tämän aikanaan, kun oma tyttärei aloitti päiväkodin reilun 3 vuoden iässä. että ne jotka oli aloittaneet nuorempina, olivat jo tosi oma toimisia, verrattuna omaan passattuun lapseeni. se kun on niin helppo kotona tehdä asioita lapsen puolesta, ja päiväkodissa lapsi joutuu itse näistä tehtävistä selviytymään.
Sen takia juuri asuinmaassani painotetaan etta lapselle on parempi aloittaa paivakoti mahdollisimman aikaisin. Toisin kuin Suomessa, taalla uskotaan etta traumoja syntyy juuri naille 2-3 vuotiaille jotka vasta aloittavat paivakodin.
 
nojoo
En nyt ihan ymmärtänyt ap:n valitusta. Siis vääränlaiset lusikat ja sängyt... jos noi on suurimmat viat, niin pienet on sulla murheet!

Toki olisivat voineet teitä kohdella jotenkin ystävällisemmin, mutta kiire kyllä pitää hyväksyä. Koska niinhän heillä siellä ON KIIRE. Ensimmäinen hoitaja ei edes jättänyt teidä yksinään vaan järjesti toisen jatkamaan kanssanne...

Ja vaippa-asiasta varmaan kannattaa keskustella lisää... tai opettaa se lapsi tekemään tarpeensa oikein ennen hoidon aloitusta.
 
hankey
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Äkkiseltään tuli mieleen että sinulla on puoli vuotta aikaa opettaa lapsesi kakkaamaan pottaan / pöntölle, ja syömään tarvittaessa isommalla lusillla. :)
Jos siis nyt 2,5 -vuotias ja menee hoitoon 3 -vuotiaana.

Jos vaikka ummetus on syynä ettei halua istua potalle kun sattuu ja siksi seisten helpompaa, eli kokeile jotain pehmentävää esim. Levolaccia.
Jollei tästä kyse, mieti mikä muu voisi olla syynä ja yritä korjata tilanne ennen kuin aloittaa hoidon, varmasti kaikille paras niin.
Samoja mietin ja ehdotan lääkärissä käyntiä. Mieluiten neuvolassa. Jos ummetus vaivana, kokeilkaa ensi Levolacia ja pyytäkää sitten lääkäriltä resepti Movicol junior. (oikeinkirjoituksesta en ole varma ) Aamupalaksi puuroa aina samaan aikaan ja sekaan vähän VEHNÄleseitä. Paljon juotavaa.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja no anteeksi mutta:
Ihmettelen täysillä, miksei 3 -vuotias iso lapsi käy pöntöllä...
Mun 3-vuotias iso poikani on täysin kuiva mutta ei käy pöntöllä kuin avustettuna. Yksin kun kipaisee vessaan niin menee potalle, pääsee kuulemma helpommin ja nopeammin ja siksi tykkää mennä potalle, ja se hänelle suotakoon. Pöntölle ehtii harjoitella kaikessa rauhassa vielä ennen eskariin menoa.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Olivatko ne ketkä päiväkodin esittelivät lapsesi ryhmän aikuiset? Jos eivät niin into tutustua teihin ei ole kovin suuri.

Luulisin, että lapsesi sillä lusikalla siellä kykenee syömään.

Ja kyllä se vaan on valitettavaa, että jos lapsi ei ole oppinut käymään vessassa niin pidetään vaippaa.
Tosin luulisin, että ensiksi kokeilevat ilman vaippaa, josko lapsi oppisi.
Täytyy kuitenkin muistaa, että nuo aikuiset ovat töissä siellä. Samalla kun esittelevät päiväkotia, on vastuu lapsiryhmästä. Meillä oli vähän samanlainen ensivaikutelma, tuntui, että tiuskittiin mitä tahansa kysyinkin. Mutta ihan kiva päiväkoti oli tuo ensimmäinen. Muuton vuoksi vaihtui parin vuoden päästä. Ja mun lapsi oli tuolloin alle 2. Hyvin sopeutui.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
ootko kokeillu jotain houkutinta, palkintoa että innostuis tekemään sen kakan potalle? kyttäätkö vieressä kun lapsi menee potalle?

Suosittelen oman kokemuksen perusteella tarroja, ja sitä, että annat lapsen istua rauhassa, suljetun oven takana.
Peesi! Toimi meilläkin.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja sylittely?:
Sylitelläänkö päiväkodissa paljon lapsia? Pääsevätkö siis alle 3 vuotiaat syliin tarpeeksi? Esim. lukemaan kirjaa?

No ei varamsti pääse tarpeeksi sylin.
Mun lapsen pk:ssa on ainakin päässyt. Ja vielä nyt, 6-vuotiaanakin pääsee.
 
huokaus
Alla olevat lainaukset toivottavasti onnistuvat. Kiitos floralle, meillä on siis just tämä tilanne. En minä ole sanonut, että hienoa, anna tulla vaan, vaan joka kerta sanon, että tämä pitäisi tehdä pottaan tai pyttyyn ja ei ole yhtään kiva kun on tämmöinen sotku.
Mutta meilläkin on siis sama tilanne, että takapakkia mennään jos vaipat otan.

Ja muille tiedoksi:
LAPSELLA EI OLE UMMETUSTA
LAPSELLA EI OLE LÖYSÄ VATSA ELI NE EIVÄT VALU PITKIN KINTTUJA
vaan uloste on laadultaan tavallista.


Päiväkodin tilanteesta harmittelin, koska KOKONAISUUS EI TEHNYT HYVÄÄ VAIKUTUSTA ja kokonaisuus muodostuu mm. henkilökunnan kohtaamisesta.
Samoin päiväkodissa vallitseva ja siellä henkivä TUNNELMA ei ollut mitenkään ns. kiva.

Minulla on kuitenkin vanhempiakin lapsia, ja kokemusta monista eri päiväkodeista.
ja tämänkin lapsen kanssa ollaa käyty aikaisemmin eri paikkakunnalla osa-aikaisesti hoidossa, ei siellä ollut ongelma tämä kakka-asia, eikä siitä huudahdeltu . Kerroin hoitajalle, että nyt ollaan pottapissakuivia, mutta kakan tekee housuun. Tuon päiväkodin hoitaja ei ollut moksiskaan.

Ja edelleen:
on tietysti helkutin väärin, että menen töihin vasta kun lapsi on 3 v,
tottakai minun olisipitänyt lapsi laittaa perhep. hoitajalle tai päiväkotiin alle vuoden ikäisenä.
Mutta nyt mennään näin.
Ja osa-aikahoidossa hän on ollut jo aikaisemmin, nyt vaan vaihtuu kokopäivähoitopaikkaan eri päiväkotiin ja miksi ei tuohon samaan, johtuu siitä ettei se erinnäisistä syistä ole lainkaan mahdollista.

Nukkumapaikkaa en valita lainkaan, vuoteet on hienot, jäin vain ihmettelemään hoitajan kommenttia lepohuoneista jne, eli hän ei kysynyt, nukkuuko lapsi päiväunia tai mitä mieltä olen.. vaan kertoi lepohuoneesta ja nukkumahuoneesta ja jäi ikään kuin odottamaan, että kummassa meidän lapsen kuuluu olla...

eikä tässäkään kyse ole siitä, mitä hoitaja sanoi, vaan joku koko kokonaisuudessa tökki.

Mutta vielä kerran teille kaikille:
OLEN SAANUT ASIALLISIA JA FIKSUJA KOMMENTTEJA MITEN MENETELLÄ TOISEN PALSTAN KAUTTA joten kiitokseni siellä palstalla liikkuville äideille.
Vaikka asia on sama TÄLLÄ TOISELLA PALSTALLA EN SAANUT YHTÄKÄÄN HAUKKUMISTA EIKÄ KUKAAN KIRJOITTANUT ETTÄ LAPSESI PASKOO HOUSUUN KUIN ELUKKA TMS. tai että KUINKA SÄ VOIT HYVÄKSYÄ ETTÄ LAPSESI PASKOO HOUSUUNSA kun en minä sitä hyväksy, mutta miten sen sitten siihen potalle saisi, sitomalla pottaan kiinni vai?

JA NE FIKSUT JA LEMPEÄÄMPÄÄN OHJAAMISEEN LIITTYVÄT KASVATUSKIKAT TÄMÄN ASIAN TIIMOILTA OLEN SAANUT TOISEN PALSTAN KAUTTA, kiitos teille kaksplussan ämmät ja kiitos toisen palstan äideille.

VAIKKA MINULLA JA MIEHELLÄ ON YHTEENSÄ KUUSI LASTA, YHDENKÄÄN MUUN KANSSA EI TÄLLAISTA TILANNETTA OLE OLLUT EIKÄ SYNTYNYT,

ja se mitä tässä ketjussa ihmettelen myös muuten, on se, että teidän muiden lapset ovat teidän mielestänne massakamaa. Teidän lapsenne ei suinkaan ole oma persoonsansa eikä yksilö, jolla on arvo, jota tulee kunnioittaa. Kun lapsenne menee kouluun tai päiväkotiin,hän on pelkkä objekti jonossa. Ai, oliko sulla jotain, mikä poikkeaa yleisestä, vaikkapa allergia, ai, oletko taitava kutataiteissa mutta huono matematiikassa, no, mene erityisluokalle, mene hoitoon, kyllä me karsitaan se sinusta täällä kaikki sinun erityisyytesi ja tasapäistetään ja opetetaan, ettet ole mitään ja kaikki mitä olet, on naurettavaa.

ASIA ON JO LOPPUUN KÄSITELTY koska olen kivan vinkin toisaalta saanut.

LOPETTAKAA JO.


Alkuperäinen kirjoittaja Flora:
Niin ja minä en ainakaan ole opettanut lastani, että olisi jotenkin ok kakata housuun, mutta minkäs sille voi! Ei sitä lasta voi pakottaa kakkaamaan sinne pottaan tai pönttöönkään. Kyllä se aikaa myöten on valmis ja osaa, onhan oppinut pissaamisenkin. Kaikki lapset oppii omana aikanaan.
Minä ainakin ymmärrän, ettei ap halua lapselleen vaippaa takaisin, koska osaa kaikki pisut tehdä pottaan. Meillä tytöllä 2 v 9 kk ihan sama tilanne, pisut tulee pottaan mutta kakka housuun. En kuitenkaan voi laittaa tytölle vaippaa, vaikka ne siitä olisikin helpompi puhdistaa, koska jos tytöllä on vaippa, alkaa myös pissailemaan sinne, kyllä hän tajuaa että hänellä on vaippa!!! En näe mitään järkeä mennä tän ikäisellä taaksepäin oppimisessa!

En myöskään tajua tota ulkoiluhommaa, jos he kerran eivät lähde niitä pesemään kuitenkaan (mikä kyllä pitäisi!!!), niin samahan se on, onko kakka housussa vai vaipassa!

Kakkaa on kyllä vaikeampi puhdistaa tavallisista pikkareista, joten ehdotan, että kysyt, jos voisit käyttää lapsella ns. harkkahousuja, joissa vähän kosteudenpitoa, sekä nepparit sivuissa (sellaiset jotka aukeaa kummastakin sivusta), sehän on ihan sama pesun helppouden kannalta kuin vaippa. Toisit sitten ne joka päivä kotiin pestäväksi. ""

.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja ap kiittää kaikkia:
Kiitos kaikille vastauksistanne. Ne olivat hyvin avartavia. Olen tätä palstaa aika ajoin seurannut ja tyrmistyksellä lukenut kuinka äidit tukevat ja kannustavat toisiaan, se on jotain uskomatonta
ja nyt kun toin oman huoleni tänne, sain kokea sen saman. Kiitos siitä kaikille.

Lapseni on elukka, kun paskoo housuunsa. Minä olen mitä lie, kun en saa sitä lasta tekemään pytylle enkä pottaan - ehkä aloitan huomenna ja istutan koko päivän, sanon että siitä nouset vasta kun kakka on tullut ja sitten saat tarran ja pusun.

Lapsen on siksi mentävä päivä toisensa jälkeen vaipoissa, kun siihen odotetaan sitä kakkaa, vaikka sitten kaksi päivää jos panttaa.

Ymmärsin, että paskapyllyn peseminen vaipasta on hygieenisyydeltään ihan toista luokkaa kuin paskaisen pyllyn siivoaminen jos se on housuissa. Senkus vaan pideellä suihkutellaan.
Myös kestovaippojen peseminen paskannuksesta on ihan eri asia, kuin jos se paska on pelkässä housussa.

(voin sanoa, että asiasta olen puhunut kavereille esim. eikä kukaan ole minua tyrmännyt samalla tavala kuin täällä te äidit teette, mutta se voi johtua vaan siitä, ettei kukaan ole viitsinyt suoraan päin näköä haukkua minua, ovat kaveritkin todellisuudessa samaa tätä oikeaa mieltä asiasta kuin tekin olette)

Vahinkoja ei saa tulla, eikä ulkoilun aikana saa olla vessahätä, koska päkiväkodin henkilökunta ei ennätä viedä lapsia sisälle.

Lapsi kyllä oppii kauhomaan isolla lusikalla sapuskan suuhunsa, ottakoot pienempiä annoksia, päiväkodissa ei minun nicopetterijessicani mukaan aleta hyppimään edes sen verran, että esim. ruokaiuluvälineet olisi lapsille mitoitettuja.
Lapsi tottuu ihan varmasti siihen, että vaatteet on likaiset ja ruuantahraiset, kun isosta lusikasta tippuu keitot rinnuksille, eikä valita enää.

3 vuotias on iso, ja sen tulee ymmärtää ja sopeutua. Lapsentahtisuus loppuu kun päiväkoti alkaa, koska elämä on ja maailma on ja koulussakin sitten. 3 vuotias pudotetaan pärjäämään yksin paikkaan, jossa aikuiset lähinnä vaativat.

Yksilöllisyys on sitä, että minun nicojessicallani on Me&I.n vaatteet ja Ticetin haalarit.

Ja joo kyllkä. Jäisin mielelläni kotiin, mutta sitten olisin se sossun ja yhteiskunnan elätti ja taas av-mammojen haukkumisen kohteena.
Tällä paikkakunnalla yksityiset pk.t on ihan täynnä eikä ryhmäperhepäivähoitoa tai vastaavia toimintoja ole.

Kiitän ja kumarran kaikkia äitejä mielipiteistänne. Minun osalta tämä keskustelu on loppuun käyty.
Sinulla taisi olla asenne valmiina kun tänne tulit. Minä en ole huomannut tässä ketjussa mitään ilkeää, tosiasia vain on, että jos ryhmässä on 22 lasta ja 3 aikuista, niinkuin useimmissa tuonikäisten ryhmissä, ja pienilläkin 12-13 lasta, niin yhtä lasta ei voi jatkuvasti huomioida enemmän kuin muita. Päiväkodissa käydään vessassa ennen uloslähtöä juuri siksi, ettei vahinkoja sattuisi ulkona. Siitä huolimatta niitä sattuu, mutta se on elämää. Siksi päiväkotiin viedään varavaatteita.

Taitaa olla asenne valmiina myös päiväkoteja kohtaan. Juuri kerroin, kuinka meillä oli samanlaiset ennakkoluulot ensitutustumisen perusteella, mutta kokemus on opettanut aivan toista. Meidän lapsesta on huolehdittu tosi hyvin ja kuivaksi on oppinut ajallaan, vaikka olikin aloittaessaan vaippaikäinen.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen lastentarhanopettaja ja meinasin provosoitua viesteistänne, mutta en jaksanut nähdä vaivaa.

Ap, sun vieteistäsi huokuu negatiivisuutesi koko päivähoitoa kohtaan. Päiväkoti on ryhmä kasvatusta jossa kuitenkin jokainen lapsi on yksilö. En ole ikinä kuullut, että joku lapsi olisi jäänyt hoidossa ilman ruokaa liian ison lusikan takia tai päiväunia tarvitseva lapsi ei olisi saanut nukkua. Monet lapset temppuilevat kotona vanhemmilleen monista asioista, mutta päiväkodissa ei ole välttämättä mitään ongelmia(esimerkiksi tuo mainitsemasi murut, likaiset kädet yms.) ja jos ongelmia ilmenee niin hoitajat varmasti puuttuvat asiaan asianmukaisesti. Vanhemmat ovat omien lastensa parhaita asiantuntijoita ja olisi lapsesi kannalta parasta jos olisit avoimin mielin päiväkodin aloituksen suhteen jotta saatte luotua yhteiset pelisäännöt ja saisit varmasti itsellesikin mielenrauhan ja luottamuksen päiväkodin henkilökuntaan.
:flower:
 
fee

Vaihda päiväkotia. Oma lapseni (2.5v) on juuri oppinut kuivaksi pari kk sitten, kakkavahinkoja sattuu kuitenkin viikoittain päiväkodissa enkä todellakaan suostuisi siihen että lapsi palautetaan kokopäiväisesti vaippoihin noiden vahinkojen vuoksi. Aamu-ulkoilussa ja päiväunilla pitävät vaippaa "varmuuden vuoksi", nuokin aika turhia, mutta en ole jaksanut asiasta tehdä ongelmaa. Toki varmaan ennen isojen ryhmään siirtymistä luopuvat myös noista turhista "varavaipoista".
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen lastentarhanopettaja ja meinasin provosoitua viesteistänne, mutta en jaksanut nähdä vaivaa.

Ap, sun vieteistäsi huokuu negatiivisuutesi koko päivähoitoa kohtaan. Päiväkoti on ryhmä kasvatusta jossa kuitenkin jokainen lapsi on yksilö. En ole ikinä kuullut, että joku lapsi olisi jäänyt hoidossa ilman ruokaa liian ison lusikan takia tai päiväunia tarvitseva lapsi ei olisi saanut nukkua. Monet lapset temppuilevat kotona vanhemmilleen monista asioista, mutta päiväkodissa ei ole välttämättä mitään ongelmia(esimerkiksi tuo mainitsemasi murut, likaiset kädet yms.) ja jos ongelmia ilmenee niin hoitajat varmasti puuttuvat asiaan asianmukaisesti. Vanhemmat ovat omien lastensa parhaita asiantuntijoita ja olisi lapsesi kannalta parasta jos olisit avoimin mielin päiväkodin aloituksen suhteen jotta saatte luotua yhteiset pelisäännöt ja saisit varmasti itsellesikin mielenrauhan ja luottamuksen päiväkodin henkilökuntaan.
Teeskentelet että mielestäsi vanhemmat ovat lastensa parhaita asiantuntijoita ja samaan hengenvetoon leimaat lapsen temppuilijaksi jos ei halua jatkaa syömistä sottaisin sormin tai ruuat rinnuksilla.

Asenteesi on juuri se vakioylimielinen asenne joka teillä ns. ammattivarhaiskasvattajilla pruukaa olla.
:eek:
 
qwerille
Lue minun alkukysymykseni. Ja jos jaksat, lue koko ketju.
Kyllä siellä välissä on aika törkeitä vastauksia.

En kuitenkaan ole tajunnut ihan kaikkea kirjoittaa, viestistä tulisi ihan liian pitkä ja käy kuitenkin niin, ettei kaikkea lukia reagoi / huomaa.

Minulla ei ole ennakkoasennetta tuota päiväkotia kohtaan, vaan itse halusin lapsen nimenomaan tuohon päiväkotiin. Käynti oli pettymys ja harmittelen, etten tutustunut siihen ennen hoitopaikkahakemuksen postittamista.
Fyysiseet tilat olivat .. karut.

Minulla ei ole yleistä negatiivista asennetta päiväkoteja kohtaan, päinvastoin. Enkä odota lapselle erityiskohtelua, mutta hän on yksilö siinä kuin ihminen ylipäätään on, eikä minun lapseni kanssa sovi tai toimi se, mikä toimii sinun lapsesi kohdalla. Sen pitäisi olla päivänselvää.

Se, että tämän ikäiselle äidille, jolla on lapsia pitkä rivi, sanotaan, että "no sitten tehdään näin.. " ei minusta toimi, vaan asiasta olisi voinut keskustella ennenkuin aletaan selittämään, että meillä sitten ollaan vaipoissa ja kun ulkona ollaan, ei täältä sisälle enää vessaan mennä sen enempää tarpeita tekemään kuin tarpeita siivoamaankaan.

Lapsi tulee olemaan päiväkodin nuorimpia. Siellä on vain 3-5 vuotiaita.

Perhepäivähoitajalle en lastani laita, asennevamma on heitä kohtaan.

ja kuten sanoin, sama asia ja asialliset vastaukset ja hyvät vinkit toiselta palstalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Vaihda päiväkotia. Oma lapseni (2.5v) on juuri oppinut kuivaksi pari kk sitten, kakkavahinkoja sattuu kuitenkin viikoittain päiväkodissa enkä todellakaan suostuisi siihen että lapsi palautetaan kokopäiväisesti vaippoihin noiden vahinkojen vuoksi.
Viikoittainen kakkaVAHINKO (jonka jälkeen lapsi ohjataan varmaankin vessaan ja hellästi muistutetaan että kakat tehdään pönttöön/potalle) on kuitenkin ihan eri asia kuin se, että lapsi ihan luvalla saa kakata housuunsa joka kerta kuin kakattaa.

Eikö muka ole?

Kotona saa olla vaikka kuinka yksilöllinen ja luova kakka-asioidenkin suhteen, päiväkodissa se nyt vaan ei voi olla niin että yksi kakkii luvan kanssa housuun joka kerta kuin kakattaa, ja muut käy vessassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja qwerille:
Se, että tämän ikäiselle äidille, jolla on lapsia pitkä rivi, sanotaan, että "no sitten tehdään näin.. " ei minusta toimi, vaan asiasta olisi voinut keskustella ennenkuin aletaan selittämään, että meillä sitten ollaan vaipoissa ja kun ulkona ollaan, ei täältä sisälle enää vessaan mennä sen enempää tarpeita tekemään kuin tarpeita siivoamaankaan.
Tuo on ihan pimeää ja epäinhimillistäkin jopa. Onneksi meidän lasten pk:ssa pääsee vessaan kesken ulkoilun, ja jos on tullut vahinko niin menevät sisälle vaihtamaan housut.

En tosin tajua, miten äidin ikä ja lapsiluku asiaan liittyy...pk:ssa on silti ne tietyt tavat, rutiinit ja periaatteet.
 
hei kerrotko oikeasti
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Vaihda päiväkotia. Oma lapseni (2.5v) on juuri oppinut kuivaksi pari kk sitten, kakkavahinkoja sattuu kuitenkin viikoittain päiväkodissa enkä todellakaan suostuisi siihen että lapsi palautetaan kokopäiväisesti vaippoihin noiden vahinkojen vuoksi.
Viikoittainen kakkaVAHINKO (jonka jälkeen lapsi ohjataan varmaankin vessaan ja hellästi muistutetaan että kakat tehdään pönttöön/potalle) on kuitenkin ihan eri asia kuin se, että lapsi ihan luvalla saa kakata housuunsa joka kerta kuin kakattaa.

Eikö muka ole?

Kotona saa olla vaikka kuinka yksilöllinen ja luova kakka-asioidenkin suhteen, päiväkodissa se nyt vaan ei voi olla niin että yksi kakkii luvan kanssa housuun joka kerta kuin kakattaa, ja muut käy vessassa.

Ihan oikeasti. Kerro minulle miten minä saan lapsen sille potalla kakkansa tekemään.
Annanko selkään ja tukistan, lyönkö, joka kerta kun se kakka on housuihin tullut?
Vai sidonko pottaan kiinni ja pidän siinä, kunnes päivän kakka on tehty?

Siis on helvetin väärin, että se paska tulee housuun ja sen pitäisi tulla pottaan tai pyttyyn,
JOTEN KERRO NYT MITEN SE SAADAAN SINNE POTTAAN TAI PYTTYYN?

haukkumiset ja mielipiteet on tässä ketjussa jo kuultu moneen kertaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja qwerille:
Se, että tämän ikäiselle äidille, jolla on lapsia pitkä rivi, sanotaan, että "no sitten tehdään näin.. " ei minusta toimi, vaan asiasta olisi voinut keskustella ennenkuin aletaan selittämään, että meillä sitten ollaan vaipoissa ja kun ulkona ollaan, ei täältä sisälle enää vessaan mennä sen enempää tarpeita tekemään kuin tarpeita siivoamaankaan.
Tuo on ihan pimeää ja epäinhimillistäkin jopa. Onneksi meidän lasten pk:ssa pääsee vessaan kesken ulkoilun, ja jos on tullut vahinko niin menevät sisälle vaihtamaan housut.

En tosin tajua, miten äidin ikä ja lapsiluku asiaan liittyy...pk:ssa on silti ne tietyt tavat, rutiinit ja periaatteet.

samalla tavalla kuin sen suhteen, oletko töissä vastavalmistuneena ensimmäistä vuottasi vai oletko tehnyt alan töitä eri firmoissa useamman vuoden.
On jo tuntumaa ja perspektiiviä. Ei olla ainokaisen tai esikoisen kanssa ihmettelemässä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja qwerille:
Se, että tämän ikäiselle äidille, jolla on lapsia pitkä rivi, sanotaan, että "no sitten tehdään näin.. " ei minusta toimi, vaan asiasta olisi voinut keskustella ennenkuin aletaan selittämään, että meillä sitten ollaan vaipoissa ja kun ulkona ollaan, ei täältä sisälle enää vessaan mennä sen enempää tarpeita tekemään kuin tarpeita siivoamaankaan.
Tuo on ihan pimeää ja epäinhimillistäkin jopa. Onneksi meidän lasten pk:ssa pääsee vessaan kesken ulkoilun, ja jos on tullut vahinko niin menevät sisälle vaihtamaan housut.

En tosin tajua, miten äidin ikä ja lapsiluku asiaan liittyy...pk:ssa on silti ne tietyt tavat, rutiinit ja periaatteet.

samalla tavalla kuin sen suhteen, oletko töissä vastavalmistuneena ensimmäistä vuottasi vai oletko tehnyt alan töitä eri firmoissa useamman vuoden.
On jo tuntumaa ja perspektiiviä. Ei olla ainokaisen tai esikoisen kanssa ihmettelemässä.
Sittenhän tässä on sekin näkökulma, että noi päiväkodin tätsyt on hoitanet uransa aikana kymmeniä ja jopa satoja lapsia. Ja törmänneet niiden vanhempiin. Ehkä teidän kannattaisi panna viisaat päänne yhteen ja miettiä, miten suhtautua tuohon potta-asiaan JOS ongelma vielä jatkuu syksyllä. En nyt heti yhden pikaisen tutustumisen perusteella lähtisi päiväkodin henkilökuntaa dissaamaan.
 

Yhteistyössä