lapsi päiväkotiin ja huolestuttaa

  • Viestiketjun aloittaja turhaanko
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hei kerrotko oikeasti :
Ihan oikeasti. Kerro minulle miten minä saan lapsen sille potalla kakkansa tekemään.
Annanko selkään ja tukistan, lyönkö, joka kerta kun se kakka on housuihin tullut?
Vai sidonko pottaan kiinni ja pidän siinä, kunnes päivän kakka on tehty?

Siis on helvetin väärin, että se paska tulee housuun ja sen pitäisi tulla pottaan tai pyttyyn,
JOTEN KERRO NYT MITEN SE SAADAAN SINNE POTTAAN TAI PYTTYYN?

haukkumiset ja mielipiteet on tässä ketjussa jo kuultu moneen kertaan.
Minä tekisin niin, että vien lapsen kakkojen kera potalle/pöntölle joka ikinen kerta kun kakka on tullut housuun. Sanoisin, joka ikinen kerta, että kakka tehdään vessaan eikä housuun. Enkä sanoisi sitä lässyttäen ja aurinkoisesti hymyillen, en myöskään vihaisena, vaan vakavana. Lapsi ei traumatisoidu siitä jos hänelle tekee selväksi että housuun kakkaaminen ei ole hyvä juttu.

En missään nimessä antaisi lapselle sellaista käsitystä, että on jotenkin hyvä asia kun hän kakkaa housuun.

Yrittäisin myös keskustelua ja lahjontaa. 3 v lapsi ei ole tyhmä, eikä vauva, vaan ymmärtää hyvin puhetta ja tajuaa mistä asioista tykkää ja mistä ei. Eli palkitsisin millä tahansa toimivalla keinolla aina kun hän menee potalle istumaan, tuli tuotosta tai ei. Ja joku isoiso palkinto sitten kun sinne ekan kerran tulee kakka.

Ottaisin myös hieman positiivisemman asenteen päiväkotia kohtaan. Siellä suostuu kaikki muutkin potalle, joten myös sinun lapsesi tulee suostumaan ennen pitkää.

Aikuisen, useamman lapsen äidin luulisi tietävän onko lyöminen, selkäsauna ja tukistaminen järkevää toimintaa...
 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Vaihda päiväkotia. Oma lapseni (2.5v) on juuri oppinut kuivaksi pari kk sitten, kakkavahinkoja sattuu kuitenkin viikoittain päiväkodissa enkä todellakaan suostuisi siihen että lapsi palautetaan kokopäiväisesti vaippoihin noiden vahinkojen vuoksi.
Viikoittainen kakkaVAHINKO (jonka jälkeen lapsi ohjataan varmaankin vessaan ja hellästi muistutetaan että kakat tehdään pönttöön/potalle) on kuitenkin ihan eri asia kuin se, että lapsi ihan luvalla saa kakata housuunsa joka kerta kuin kakattaa.

Eikö muka ole?

Kotona saa olla vaikka kuinka yksilöllinen ja luova kakka-asioidenkin suhteen, päiväkodissa se nyt vaan ei voi olla niin että yksi kakkii luvan kanssa housuun joka kerta kuin kakattaa, ja muut käy vessassa.
Vitsailet?! Ei kai KUKAAN yli 3-vuotias kakkaa "luvan kanssa" housuihin päiväkodissa, ei todellakaan. Päiväkodin ympäristö on kuitenkin erilainen kuin kodin ja siellä asiaan saattaa tulla muutos hyvinkin nopeasti, kun lasta ohjaavat muut ihmiset ja kun lapsi näkee myös muiden lasten toimintamallin. 3-vuotiaan palauttaminen vaippaan on vain minusta ihan järjetöntä!
 
hup
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta ehkä olisi syytä sopia erikseen tapaaminen omahoitajan kanssa. Ko. tapaamiseen menet ilman lasta ja sovitte yhdessä ja rauhallisesti lapsen kasvatukseen liittyvistä asioista. Kerrot myös huolesi isoista lusikoista ym. Kyllä se siitä. Ehkä löydätte jonkun yhteisen sävelen tuossa kakka-asiassakin, vaikka sellaiset harjoitushousut, jotka eivät ole vaippa, mutta päiväkoti voisi nähdä ne mukavampana vaihtoehtona. Et varmasti ole ainoa vanhempi, joka hieman järkyttyy ensikäynnillä päiväkodissa, itsekin melkein itkua väänsin illalla kotona tutustumisen jälkeen. Ja siitä huolimatta voin parin vuoden jälkeen sanoa, että meillä on ihana päiväkoti, jossa lapset todella viihtyvät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Vitsailet?! Ei kai KUKAAN yli 3-vuotias kakkaa "luvan kanssa" housuihin päiväkodissa, ei todellakaan. Päiväkodin ympäristö on kuitenkin erilainen kuin kodin ja siellä asiaan saattaa tulla muutos hyvinkin nopeasti, kun lasta ohjaavat muut ihmiset ja kun lapsi näkee myös muiden lasten toimintamallin. 3-vuotiaan palauttaminen vaippaan on vain minusta ihan järjetöntä!
Ap:n 3 v kakkaa luvan kanssa housuun kotona, ja ap:llehan ei sovi se, ettei sama ole mahdollista myös päiväkodissa...

Lapsi, joka ei ole vielä oppinut kuivaksi, vaan tekee tarpeensa säännöllisesti housuun, on minusta ihan selkeää "vaippakamaa" päiväkodissa, vaikka ikää olisi 5 v.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja qwerille:
Lue minun alkukysymykseni. Ja jos jaksat, lue koko ketju.
Kyllä siellä välissä on aika törkeitä vastauksia.

En kuitenkaan ole tajunnut ihan kaikkea kirjoittaa, viestistä tulisi ihan liian pitkä ja käy kuitenkin niin, ettei kaikkea lukia reagoi / huomaa.

Minulla ei ole ennakkoasennetta tuota päiväkotia kohtaan, vaan itse halusin lapsen nimenomaan tuohon päiväkotiin. Käynti oli pettymys ja harmittelen, etten tutustunut siihen ennen hoitopaikkahakemuksen postittamista.
Fyysiseet tilat olivat .. karut.

Minulla ei ole yleistä negatiivista asennetta päiväkoteja kohtaan, päinvastoin. Enkä odota lapselle erityiskohtelua, mutta hän on yksilö siinä kuin ihminen ylipäätään on, eikä minun lapseni kanssa sovi tai toimi se, mikä toimii sinun lapsesi kohdalla. Sen pitäisi olla päivänselvää.

Se, että tämän ikäiselle äidille, jolla on lapsia pitkä rivi, sanotaan, että "no sitten tehdään näin.. " ei minusta toimi, vaan asiasta olisi voinut keskustella ennenkuin aletaan selittämään, että meillä sitten ollaan vaipoissa ja kun ulkona ollaan, ei täältä sisälle enää vessaan mennä sen enempää tarpeita tekemään kuin tarpeita siivoamaankaan.

Lapsi tulee olemaan päiväkodin nuorimpia. Siellä on vain 3-5 vuotiaita.

Perhepäivähoitajalle en lastani laita, asennevamma on heitä kohtaan.

ja kuten sanoin, sama asia ja asialliset vastaukset ja hyvät vinkit toiselta palstalta.
Päiväkoteja on joka lähtöön, valitettavasti. Omien kokemusteni perusteella, kuten kerroin, ensivaikutelma oli huono, mutta ehkä minäkin odotin liikoja. Loppujen lopuksi lapsi viihtyi todella hyvin, vaikka päiväkoti ei varustukseltaan ja tiloiltaan ollut läheskään niin viihtyisä kuin esim. nykyinen päiväkoti.

On selvää, että jokainen lapsi on yksilö ja oppii asioita omaan, yksilölliseen tahtiinsa. Muiden lasten esimerkin voimalla lapset kuitenkin oppivat käsittämättömän hyvin eri asioita, myös tuo potta-asia voi olla sellainen. Lapsen hoitajan kanssa voi sopia keskusteluajan, jolloin tällaisista asioista saa puhua rauhassa. Kesken työpäivän ja kiireiden heillä ei ole aikaa keskittyä tähän.

Sori, ei ollut tarkoitus olla tyly. :)
 
mun 5v poika ei oo ikinä kakkannut päiväkodissa ja aloitti 3v
kertaakaan ei kakkalla käynyt pissalla kylläkin.
kotiin kun päästiin juoksi ensimmäisenä vessaan.
koitettiin sit saada kakkalle et sai oman vessarauhan mutta se ei auttanut eli asia jäi siihen.
 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Vitsailet?! Ei kai KUKAAN yli 3-vuotias kakkaa "luvan kanssa" housuihin päiväkodissa, ei todellakaan. Päiväkodin ympäristö on kuitenkin erilainen kuin kodin ja siellä asiaan saattaa tulla muutos hyvinkin nopeasti, kun lasta ohjaavat muut ihmiset ja kun lapsi näkee myös muiden lasten toimintamallin. 3-vuotiaan palauttaminen vaippaan on vain minusta ihan järjetöntä!
Ap:n 3 v kakkaa luvan kanssa housuun kotona, ja ap:llehan ei sovi se, ettei sama ole mahdollista myös päiväkodissa...

Lapsi, joka ei ole vielä oppinut kuivaksi, vaan tekee tarpeensa säännöllisesti housuun, on minusta ihan selkeää "vaippakamaa" päiväkodissa, vaikka ikää olisi 5 v.
Minun näkemykseni mukaan ap on vain väsynyt patistamaan sitä lasta potalle/pöntölle kakalle, ei muuta. Kyllä minä ainakin mielelläni JAAN KASVATUSVASTUUTA koulutettujen ammattilaisten kanssa.

 
äiti mietti
Kurjalta kuulostaa teidän päiväkotiin tutustuminen. Kyllä työntekijöiden täytyy saada lapsi tuntemaan itsensä tervetulleeksi juttelemalla hänelle ja huomioimalla häntä positiivisesti heti alusta alkaen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Minun näkemykseni mukaan ap on vain väsynyt patistamaan sitä lasta potalle/pöntölle kakalle, ei muuta. Kyllä minä ainakin mielelläni JAAN KASVATUSVASTUUTA koulutettujen ammattilaisten kanssa.
Minä taas en saanut sellaista kuvaa, vaan toisenlaisen käsityksen.

Mulle yhteistyö päiväkodin kanssa ei koskaan ole ollut mikään ongelma, olen avoimin mielin ottanut vastaan heidän ehdotuksiaan ja tykännyt kovasti vanhempainvarteista ja -illoista.
 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Minun näkemykseni mukaan ap on vain väsynyt patistamaan sitä lasta potalle/pöntölle kakalle, ei muuta. Kyllä minä ainakin mielelläni JAAN KASVATUSVASTUUTA koulutettujen ammattilaisten kanssa.
Minä taas en saanut sellaista kuvaa, vaan toisenlaisen käsityksen.

Mulle yhteistyö päiväkodin kanssa ei koskaan ole ollut mikään ongelma, olen avoimin mielin ottanut vastaan heidän ehdotuksiaan ja tykännyt kovasti vanhempainvarteista ja -illoista.
Minä myös. Valitettavasti kaikilla vanhemmilla ei ole samanlainen asenne kuin meillä.

 
vieras
Eipä ole niin että kaikkialla on maistamispakko.Päiväkodeissa on paljon kasvatuskäytäntöjä joiden hyväksyminen ja ymmärtäminen on vanhemmille alussa vaikeaa. Käytäntöjen tulisi kuitenkin aina pyrkiä tukemaan lasta parhaalla mahdollisella tavalla, niiden tulisi pohjata lapsen tarpeiden ymmärtämiseen ensisijaisesti. Hoitajien tulisi aina pystyä vanhemmille kertomaan miksi jotain tiettyä kasvatustapaa käytyetään, miten se lasta auttaa jne. Tämä on sitä todellista ammattitaitoa. Maistamispakko on ikävä kyllä käytäntö jota sekä päiväkodit että vanhemmat käyttävät. Lapsen näkökulmasta kuitenkin todella huono juttu. Ei lapsi pakottamalla opi ruuasta nauttimaan. Oikealla kannustuksella ja esimerkillä lapset syövät melkein miyä vaan ja innolla, tästä runsaasti näyttöä niissä päiväkodeissa joissa hoitajat ovat luopuneet maistamispakosta ja ymmärtäneet miten hyvältä lapsesta tuntuu omassa tahdissaan uskaltaa uuskaltautua uusien ruokien maisteluun. Ei vanhempana pidä vaan hyväksyä kaikkea ilman ettäyhdessä päiväkodin kanssa asiaa perusteellisesti keskustellaan.
 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eipä ole niin että kaikkialla on maistamispakko.Päiväkodeissa on paljon kasvatuskäytäntöjä joiden hyväksyminen ja ymmärtäminen on vanhemmille alussa vaikeaa. Käytäntöjen tulisi kuitenkin aina pyrkiä tukemaan lasta parhaalla mahdollisella tavalla, niiden tulisi pohjata lapsen tarpeiden ymmärtämiseen ensisijaisesti. Hoitajien tulisi aina pystyä vanhemmille kertomaan miksi jotain tiettyä kasvatustapaa käytyetään, miten se lasta auttaa jne. Tämä on sitä todellista ammattitaitoa. Maistamispakko on ikävä kyllä käytäntö jota sekä päiväkodit että vanhemmat käyttävät. Lapsen näkökulmasta kuitenkin todella huono juttu. Ei lapsi pakottamalla opi ruuasta nauttimaan. Oikealla kannustuksella ja esimerkillä lapset syövät melkein miyä vaan ja innolla, tästä runsaasti näyttöä niissä päiväkodeissa joissa hoitajat ovat luopuneet maistamispakosta ja ymmärtäneet miten hyvältä lapsesta tuntuu omassa tahdissaan uskaltaa uuskaltautua uusien ruokien maisteluun. Ei vanhempana pidä vaan hyväksyä kaikkea ilman ettäyhdessä päiväkodin kanssa asiaa perusteellisesti keskustellaan.
"Maistamispakko" ei ole sama asia kuin syömispakko. Jokainen pystyy maistamaan 1-2 lusikallista mitä tahansa ruokaa eikä ruoan makua voi päätellä ulkonäöstä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
"Maistamispakko" ei ole sama asia kuin syömispakko. Jokainen pystyy maistamaan 1-2 lusikallista mitä tahansa ruokaa eikä ruoan makua voi päätellä ulkonäöstä.
Jep. Ja "maistamispakon" ansiosta mun tyttö oppi tykkäämään hernekeitosta ja tomaatista & juomaan maitoa. Eikä ne pk:ssakaan väkisin pakota maistamaan, jos lapsi ei vaan suostu, mutta sitten on turha haaveilla jälkiruuasta jos ei pääruokaakaan maista.
 
maamyyrä
Onpas täällä negatiivisia vastauksia. :eek: Ihan ymmärrettäviä huolia ap:lla oli päiväkodin aloituksesta. Totta kai tällaiset asiat mietityttävät hoitoa aloitellassa. Ja on muuten aivan järkyttävää, että täällä aikuiset (?) äidit (?) nimittelevät 2,5 vuotiasta lasta paskahousuksi. Ja törkeää olisi yhtään minkään ikäistä lasta nimitellä. Onpas se nyt ennenkuulumattoman kamalaa, että pienellä lapsella tulee kakat housuun. Huh-huh, mitä porukkaa taas tänään likeenteessä. Taitaa koulujen kesälomat ajaa palstalle teinejä, jotka leikkivät äitejä.

Ap:n lapsi voi hyvinkin oppia kakkaamaan potalle tai pönttöön ennen päiväkodin aloitusta. Toisekseen on hyvin mahdolllista, että lapsi voi olla päiväkodissa ilman vaippaa ja hän tekee aina kakat vasta kotona rauhassa. Jos kuitenkin vaippaa tarvitaan, kestovaippa voisi olla hyvä vaihtoehto. Siinä lapsi huomaa pissan tulevan eikä varmaan halua kuivaksi opittuaan märässä kestovaipassa kulkea, mutta kakat tulisivat kuitenkin sinne vaippaan, jos päiväkodista näin toivotaan.

Ap:lle :hug: Sait turhan paljon asiattomia vastauksia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eipä ole niin että kaikkialla on maistamispakko.Päiväkodeissa on paljon kasvatuskäytäntöjä joiden hyväksyminen ja ymmärtäminen on vanhemmille alussa vaikeaa. Käytäntöjen tulisi kuitenkin aina pyrkiä tukemaan lasta parhaalla mahdollisella tavalla, niiden tulisi pohjata lapsen tarpeiden ymmärtämiseen ensisijaisesti. Hoitajien tulisi aina pystyä vanhemmille kertomaan miksi jotain tiettyä kasvatustapaa käytyetään, miten se lasta auttaa jne. Tämä on sitä todellista ammattitaitoa. Maistamispakko on ikävä kyllä käytäntö jota sekä päiväkodit että vanhemmat käyttävät. Lapsen näkökulmasta kuitenkin todella huono juttu. Ei lapsi pakottamalla opi ruuasta nauttimaan. Oikealla kannustuksella ja esimerkillä lapset syövät melkein miyä vaan ja innolla, tästä runsaasti näyttöä niissä päiväkodeissa joissa hoitajat ovat luopuneet maistamispakosta ja ymmärtäneet miten hyvältä lapsesta tuntuu omassa tahdissaan uskaltaa uuskaltautua uusien ruokien maisteluun. Ei vanhempana pidä vaan hyväksyä kaikkea ilman ettäyhdessä päiväkodin kanssa asiaa perusteellisesti keskustellaan.
"Maistamispakko" ei ole sama asia kuin syömispakko. Jokainen pystyy maistamaan 1-2 lusikallista mitä tahansa ruokaa eikä ruoan makua voi päätellä ulkonäöstä.
Pakko kuin pakko. Pienikin pakko on lapsen näkökulmasta pakottamista ja viestii vääriä asioita. Taapero on hyvin epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan, kun me aikuiset tätä kunnioitamme tuntuu syöminenkin taaperosta erityisen hyvältä. Kun taaperolle sanoo että tässä nyt on uusi ruoka jota ei ole ennen maistanut mutta että kohta uskaltaa kokeilla kuten esim. Tommi pöydässä jo tekee, niin kyllä maistamisesta nopeasti tulee taaperolle itselleen tärkeä ja tavoiteltava asia!
On niin paljon asioita taaperon elämässä joissa aikuiset jatkuvasti määräilevät eikä tämä helppoa ole kun haluaisi itse niin määrätä ja osata, syöminen on kuitenkin asia jossa me aikuiset pystymme antamaan taaperolle tunteen siitä että hän itse määrää ja aikuisen avulla oppii tunnustelemaan omaa nälkäänsä ja ruuan tarvetta myös valikoimaan makuja jotka itseä miellyttävät.

 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakko kuin pakko. Pienikin pakko on lapsen näkökulmasta pakottamista ja viestii vääriä asioita. Taapero on hyvin epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan, kun me aikuiset tätä kunnioitamme tuntuu syöminenkin taaperosta erityisen hyvältä. Kun taaperolle sanoo että tässä nyt on uusi ruoka jota ei ole ennen maistanut mutta että kohta uskaltaa kokeilla kuten esim. Tommi pöydässä jo tekee, niin kyllä maistamisesta nopeasti tulee taaperolle itselleen tärkeä ja tavoiteltava asia!
On niin paljon asioita taaperon elämässä joissa aikuiset jatkuvasti määräilevät eikä tämä helppoa ole kun haluaisi itse niin määrätä ja osata, syöminen on kuitenkin asia jossa me aikuiset pystymme antamaan taaperolle tunteen siitä että hän itse määrää ja aikuisen avulla oppii tunnustelemaan omaa nälkäänsä ja ruuan tarvetta myös valikoimaan makuja jotka itseä miellyttävät.
Taaperon epäluulot ruokaa kohtaan ovat pääsääntöisesti vanhemman aiheuttamia! Lapsi SAA VALITA, hän voi valita millä lusikalla syö, miten paljon syö, mitä ruokajuomaa hän nauttii ja niin edelleen. Mielipiteen muodostaminen EDELLYTTÄÄ maistamista. Ilman maistamiseen kannustamista makumaailma ei varmasti laajene.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
ei käy kateeksi niitä päiväkodin hoitajiakaan, kun joku vie tuolla asenteella lapsen hoitoon, ja ihan yhden käynnin perusteella tuomitsee koko päiväkodin paskaksi
Älä muuta sano!

Ap:lla oli vain "Asiakas on aina oikeassa, minun lapseni on niin paljon muita erityisempi" -asenne. Tämä on tosi ongelmallinen asenne päiväkodeille ja kouluille, joissa lapsia kasvatetaan. Tällaisia vaatijoita kasvaa nykymaailmassa, missä monet tulevat pienistä perheistä ja oppivat "asiakkaan roolin" markkinataloudessa (kaikesta saa ja pitää valittaa).

Totta kai oikeista ongelmista pitää puhua, mutta tuo housuun paskomisen vaatiminen omalle lapselle oli ihan... naurettava ei riitä, en keksi sanaa. Vieläkin mietin, onko koko ketju psykopaattisen ovela provo :D

Tiedän myös, että esim. monissa kouluissa, joissa olen ollut töissä, henkilökunnan ilmapiiri keskenään ei ole ollut hyvä. Lasten kanssa tilanne on ollut silti ihan toinen eikä se siihen ole vaikuttanut.

Päiväkodin tilanteesta ei mielestäni myöskään kannata tehdä liikaa päätelmiä tämän tason asioista kuin "se ei oma-aloitteisesti näyttänyt sitä ja tätä, sillä oli nuttura vinossa". Eivät nuo välttämättä kerro mistään. Hoitajalla on oma lapsi huutanut yöllä eikä kesken työpäivän muista palvella vaativaa asiakasta ihan niin hyvin kuin vaatekaupan myyjä... Mielestäni kovin myyntihenkinen hoitaja on epäillyttävämpi kasvattaja kuin vastakkainen. Asioilla on tärkeysjärjestyksensä. Vaikka kuinka lapsia saisi kotiin tulla, sen markkinointi vaativille asiakkaille ei ole tärkeää.

Toivottavasti arvot pysyvät järjestyksessä myös yksityisellä puolella.
 
qwer
Maistamispakko on maistamispakko vasta jos väkisin pakotetaan. Useimmiten on kyse kuitenkin siitä, että jälkiruokaa ei saa, ellei ole edes maistanut ruokaa. Ei siinä mistään pakottamisesta ole kyse. Kyllähän lapset söisivät pelkkiä herkkuja ja jälkiruokaa, jos saisivat. Mutta päiväkodissa opetetaan myös pöytätapoja, ja hyviin tapoihin kuuluu maistaa ensin ruokaa, ennenkuin saa herkkuja.
 
km
Omalla tytölläni on kanssa ollut ongelmia kakalla käymisessä. Säikähti ekaa kakkaa pottaan niin paljon, että rupesi panttaamaan. Panttaa niin pitkälle kuin vain voi.

Nyt olen alkanut antamaan levolacia aamulla tyhjään vatsaan sen 15ml. Iltapalaksi saa weetabixin maidolla, jonka sekaan mallasuutetta ja luumusosetta. Näillä keinoilla tytön vatsa alkanut toimimaan nyt joka toinen päivä. Mitä pidempään panttaa sitä vaikeampi on kakalle mennä. Lääkäri suositteli näiden kakikkien kolmen antamista päivässä.

Tsemppiä ap:lle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Omalla tytölläni on kanssa ollut ongelmia kakalla käymisessä. Säikähti ekaa kakkaa pottaan niin paljon, että rupesi panttaamaan. Panttaa niin pitkälle kuin vain voi.

Nyt olen alkanut antamaan levolacia aamulla tyhjään vatsaan sen 15ml. Iltapalaksi saa weetabixin maidolla, jonka sekaan mallasuutetta ja luumusosetta. Näillä keinoilla tytön vatsa alkanut toimimaan nyt joka toinen päivä. Mitä pidempään panttaa sitä vaikeampi on kakalle mennä. Lääkäri suositteli näiden kakikkien kolmen antamista päivässä.

Tsemppiä ap:lle.
Ap:n lapsella ei ollut ummetusta :xmas:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jälkiviisastelua ehkä, mutta mun mielestä toi kolmevuotiaana päiväkodin aloittaminen on lapsen kannalta tosi hankalaa. Menee isompien ryhmään, ja siellä odotetaan jo aikamoista omatoimisuutta ja ryhmässä toimimisen taitoja. Isommat ovat jo konkareita, ja pienempien ryhmästä isompien ryhmään siirtyvätkään eivät ole mitään ryhmäkasvatusummikkoja. Kotihoidettu lapsi ei ole välttämättä (en tiedä, onko esim ap:n tapauksessa näin) saanut riittävää kannustusta ja opastusta kaikkiin arkirutiineihin.
huomasin tämän aikanaan, kun oma tyttärei aloitti päiväkodin reilun 3 vuoden iässä. että ne jotka oli aloittaneet nuorempina, olivat jo tosi oma toimisia, verrattuna omaan passattuun lapseeni. se kun on niin helppo kotona tehdä asioita lapsen puolesta, ja päiväkodissa lapsi joutuu itse näistä tehtävistä selviytymään.
Meillä 3v pääsi muutamaksi kuukaudeksi pienten osastolle kun siellä oli tilaa.
 
vv
AP, anna toki lapsellasi olla vaippa kun ei ole kuiva. Ei housuun kakkaaminen ole päiväkuivan lapsen tapa. Pitäisi tietää kuuden äitinä.
Kun haluaa itse potalle kakalle, varmasti osaa pissatakin taas sinne.
Vaippa päälle ja Levolac kehiin, mitä siinä menetät?
Korkeintaan saat lapsesi iloisemmaksi.

Jos tekee kakan housuun ja varsinkin seisten, kuulostaa siltä että kivuliasta on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aaaaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siis ylipäätään toi, että oot opettanut lapsellesi että on ok kakata housuun, on tosi yököttävää. Miksi ihmeessä?! Meillä lapsi jos noin tekisi, vaippa takaisin ja hyvin äkkiä. Hygieniastakin toki kyse, mutta musta enemmän siitä tausta-ajatuksesta: housuihin ulostaminen EI ole ok. Ällöä ajatellakin että joku menisi lapseni päikyssä löysät paskat pitkin housuja siellä hetken aikaa ennen kuin hoitaja huomaa ja vaihtaa...HYI.

Musta siinä ei ole mitään negatiivista opettaa lapselle alusta asti, että kakka on "hyi". Joidenkin mielestä nämä pottajututkin täytyy vetää läpi niin yyberjuhlivalla ja kikkareita ihailevalla tyylillä, että huhhuh. Tuosta niitä ongelmia tulee. Kyse on kuitenkin perusjutusta; kun lapsi alkaa olemaan pidätyskykyinen, vaipat pois ja tarpeet tehdään pottaan/pyttyyn. Piste. Housuihin tahallaan kakkaavan isomman lapsen pistäisin varmasti miettimään asiaa hetkeksi aikaa NE housussa. Oikeasti. Kyse on vain siitä, että lapsi ei halua tehdä ja sun hommasi on joko laittaa se haluamaan tai sitten laittaa takaisin vaippoihin.


Siis yök hyi huhhuh, HYI yök, NE housusissa. Voi jestas. Piste.
On se yök, sori vaan. P*ska-asiat on mulle sellainen välttämätön paha muutoin varsin ihanissa ja kukkaistuoksuisissa lapsosissani. :) Kumma kyllä, ne on oppineet tekemään tarpeensa sinne mihin kuuluu, vahinkoja ei satu eikä ole tullut mieleenkään epäillä heitä tämän takia traumatisoituneiksi.

Traumoja ei kaiketi ole tullut siitäkään, etten ole jokaista pisua ja kakkikikkaretta juhlinut pompomit kädessä ja torvien soidessa potan vierellä tanssien. Vaippa-aikana vaippa vaihdetaan ja pylly pestään. Sitten jätetään vaippa pois ja asiat tehdään muualle. Numeroa asiasta tekemättä. JOS lapseni kakkaisi housuun, todellakin tekisin asiasta numeron ja istuttaisin hetkeksi juurikin NE housussa miettimään, kannattaako.
 

Yhteistyössä