Lapsi meni pitkästä aikaa hoitoon ja me olemme kotona

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Haikea mieli tuli, kun sinne aamulla pikkutyttönen läks. Pari päivää viikossa tästä eteenpäin jatkaa päiväkodissa, pari kuukautta oltiin kotosalla koko perhe ja nyt sitten lapsi hoitoon ja mies kohta kouluun ja itse jatkan äippälomalla vauvan kanssa kotona. Saas nähdä, kuinka pitkiä päiviä raskitaan siellä pitää, 7h on ehdoton maksimi mun mielestä.

Miten te muut, joilla esikoinen hoidossa, kuinka pitkiä päiviä ja monta päivää viikossa pidätte?
 
Tilanteen mukaan. Esikoinen aikanaan ensimmäisen puoli vuotta Max 3h/pv, seuraavan puoli vuotta max 6h/pv.

Myöhemmin kolmosen syntyessä isommat olivat sen 6-8h päiviä, sen mukaan mille oli tarvetta. Kun kolmonen syksyllä aloittaa päivähoidon on hän tuolla 6h (tai oikeastaan 5,5h) päiviä.
 
"aloittaja"
Miksi edes 7 tuntia? Sekin on aika paljon, jos olet itse kotona.
Ysiltä viedään että pääsee melko suoraan pihalle ja kolmen jälkeen haetaan, ennen puoli neljää. Ei tuossa ihan 7h tule, yleensä varmaan 6h. Ja sen takia, että ehtii siellä sitten olla pihalla tarpeeksi. Varsinkin nyt kun pikkukakkonen on vielä niin pieni, on hyvä että isompi pääsee pihalle eikä tarvitse meidän kanssamme sisällä köllötellä.

Kerhoihin ei tarvitse viedä kun lapsi saa käydä päikyssä, helpompi ratkaisu meille.
 
Minulla oli esikoinen kotona eskariin saakka ja sielläkin kävi vain 9-13 minkä esikoulu kestää. Hienot sosiaaliset taidot ja hyvin pärjännyt koulussa. Ei ole ihmeempiä harrastanut ja kerhoissa käyty vain harvakseltaan. Ihan tavallista kotielämää pikkusisaruksen ja naapurin muksujen kanssa. Alle kouluikäinen on pieni ja kaipaa kotielämää enemmän kuin kauheaa virike pläjäystä. Tai riippuu mihin sen lapsen opettaa. Nyt vasta koulussa enemmän alkaneet kaverit kiinnostaa, mutta edelleen viihtyy paljon kotonakin ja puistoon kelpaa pikkuveli tai vaikka äiti seuraksi vaikka onkin "jo" 8v.
 
"aloittaja"
Minulla oli esikoinen kotona eskariin saakka ja sielläkin kävi vain 9-13 minkä esikoulu kestää. Hienot sosiaaliset taidot ja hyvin pärjännyt koulussa. Ei ole ihmeempiä harrastanut ja kerhoissa käyty vain harvakseltaan. Ihan tavallista kotielämää pikkusisaruksen ja naapurin muksujen kanssa. Alle kouluikäinen on pieni ja kaipaa kotielämää enemmän kuin kauheaa virike pläjäystä. Tai riippuu mihin sen lapsen opettaa. Nyt vasta koulussa enemmän alkaneet kaverit kiinnostaa, mutta edelleen viihtyy paljon kotonakin ja puistoon kelpaa pikkuveli tai vaikka äiti seuraksi vaikka onkin "jo" 8v.
No meidän lapsi on ollut jo vuoden hoidossa ennen pikkukakkosta, eikä mulla ole nytkhään tarkoitus olla kuin 1,5v kotona ja tämä toinenkin menee hoitoon. Minä käyn katsos töissä, tienaamassa elantoni :) Ja virikkeitä varmasti saa, mutta näin vältytään uusilta kerhotädeiltä ja muilta ja pidetään samalla hyvä pk-paikka, ei tarvitse lapsen elämää järisyttää liikoja näin.
 
"Vieras"
Meillä 2,5 esikoinen 10 pv/kk:ssa virikehoidossa päiväkodissa 4 h kerralla. Toimiva ratkaisu meidän perheessä. Itse käyn sillä aikaa asioilla tai teen muita hommia kotona. Vauva tällä hetkellä 2 kk.
 
siis täh!
[QUOTE="Vieras";28285383]Meillä 2,5 esikoinen 10 pv/kk:ssa virikehoidossa päiväkodissa 4 h kerralla. Toimiva ratkaisu meidän perheessä. Itse käyn sillä aikaa asioilla tai teen muita hommia kotona. Vauva tällä hetkellä 2 kk.[/QUOTE]

2,5v??? Mitä virikkeitä tuon ikäinen tarttee 10päivää kuussa? Näihin pitäis puuttua lailla.
 
Juuri näin
[QUOTE="aloittaja";28285283]No meidän lapsi on ollut jo vuoden hoidossa ennen pikkukakkosta, eikä mulla ole nytkhään tarkoitus olla kuin 1,5v kotona ja tämä toinenkin menee hoitoon. Minä käyn katsos töissä, tienaamassa elantoni :) Ja virikkeitä varmasti saa, mutta näin vältytään uusilta kerhotädeiltä ja muilta ja pidetään samalla hyvä pk-paikka, ei tarvitse lapsen elämää järisyttää liikoja näin.[/QUOTE]

Totta, koska sehän ei ole järisyttävää että perheeseen tulee uusi vauva joka saa ollamäidin kanssa kotona, kun taas ensimmäinen lapsi hylätään päiväkotiin.


Sori, oli pakko :D
 
mnjaah
[QUOTE="aloittaja";28285283]No meidän lapsi on ollut jo vuoden hoidossa ennen pikkukakkosta, eikä mulla ole nytkhään tarkoitus olla kuin 1,5v kotona ja tämä toinenkin menee hoitoon. Minä käyn katsos töissä, tienaamassa elantoni :) Ja virikkeitä varmasti saa, mutta näin vältytään uusilta kerhotädeiltä ja muilta ja pidetään samalla hyvä pk-paikka, ei tarvitse lapsen elämää järisyttää liikoja näin.[/QUOTE]

minkä ikäinen lapsi?

Itse otin oman vajaa 4veen hoidosta pois, kun kolmone syntyi. Oli ollut hoidossa vajaat 2vuotta. Kävi leikkikerhossa ja liikuntakoulussa, kavereita kylässä jne. Hyvin viihtyi, vaikka hypersosiaalinen tapaus onkin.
Olin kotona vajaat 2vuotta, jonka jälkern molemmat saivat paikan samasta päiväkodista, jossa isompi oli jo ollut. Ja ei ollut mitään ongelmaa päästä takaisin ryhmään, jossa olisi iso liuta vanhoja kavereita.
 
  • Tykkää
Reactions: PiXX
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja siis täh!;28285392:
2,5v??? Mitä virikkeitä tuon ikäinen tarttee 10päivää kuussa? Näihin pitäis puuttua lailla.
Ei pääse vielä seurakunnan kerhoon eikä muihinkaan harrastuksiin niin siksi tämä ratkaisu. Täällä päivähoitopaikoista kova pula ja kuopus tarvii loppu vuodesta myös hoitopaikan. Niin saan sen varmaan nyt myös päiväkotiin koska isosisko siellä jo käy.
 
"Piu"
sun lapsi on 7h päiväkodissa ulkoilun takia??!! Just! Mun mielestä tän subjektiivisen pitäis loppua nyt ja heti! "ongelma" lasten kohdalla katsottais tilanteen mukaan mut nää tälläiset virike-ulkoilijat kotiin vaan ja äiti prkl ulos ja touhuamaan niiden mukuloidensa kanssa!!!
 
  • Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
"Piu"
ja kirjoitat vielä itsekin että siellä on hoitopaikoista kova pula..niin.. sielä on pula ja sinä viet lapses hoitoon paikalle jota joku tartteis kipeesti JUURI NYT! tuo on ihan turhaa sössötystä että pääsee sit taas samaan paikkaan ja niin ja niin.. Tilanne voi olla ihan eri sitten vuoden päästä!
 
Meillä 5v hoidossa 5pvä/vko klo 8.30-12,toukokuun loppuun asti sit jää kesäksi kotiin ja syksyllä koululle eskariin!
Alkuun piti olla 10pvä/kk aamupäivät mut päädyttiin tähän kokeiluun elton kanssa.
Tämä siis eka kerta kun lapsi säännöllisesti päivähoidossa, tähän asti ollut mun vuorojen mukaan!
Jos olisin itsekäs niin pitäisin vaan ton 10pvä/kk, helpommalla pääsisin kun ei tarvis joka aamu liikkua johonkin.. Mutta tää tuntuu toimivan siihen mihin sillä lähdettiinkin "apua" hakemaan ja on harjoitusta eskarissa varten!
Odotan kyllä kesää kun saadaan olla koko porukka eikä tarvii ketään viedä mihinkään:)
 
mnjaah
[QUOTE="Piu";28285462]ja kirjoitat vielä itsekin että siellä on hoitopaikoista kova pula..niin.. sielä on pula ja sinä viet lapses hoitoon paikalle jota joku tartteis kipeesti JUURI NYT! tuo on ihan turhaa sössötystä että pääsee sit taas samaan paikkaan ja niin ja niin.. Tilanne voi olla ihan eri sitten vuoden päästä![/QUOTE]

tota minäkin olen monesti ihmetellut, että miten siihen hoitopaikkapulaan auttaa se, että pidetään lapsia turhaan hoidossa?
 
"Hiphei"
En käsitä, joku vie pieniä taaperoita huvikseen päiväkotiin :(
Nyt loppu subjektiiviselle päivähoidolle, ainoastaan sosiaalitapauksille ja kuntoutuville mahdolliseksi.
(ja luonnollisesti työssäkäyville)
 

Yhteistyössä