Lapsi meni pitkästä aikaa hoitoon ja me olemme kotona

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
minkä ikäinen lapsi?

Itse otin oman vajaa 4veen hoidosta pois, kun kolmone syntyi. Oli ollut hoidossa vajaat 2vuotta. Kävi leikkikerhossa ja liikuntakoulussa, kavereita kylässä jne. Hyvin viihtyi, vaikka hypersosiaalinen tapaus onkin.
Olin kotona vajaat 2vuotta, jonka jälkern molemmat saivat paikan samasta päiväkodista, jossa isompi oli jo ollut. Ja ei ollut mitään ongelmaa päästä takaisin ryhmään, jossa olisi iso liuta vanhoja kavereita.
3-vuotias. Oltais otettu pois hoidosta, mutta ei haluta menettää hyvää paikkaa. Ja menetettäisiin, on aika tiukalla nuo hyvät paikat, isommista kyllä löytyis tilaa mutta kun en isompaan lapsiani halua. Ja näin tuo pikkusisarus pääsee samaan sitten aikanaan :)

Mun mielestä pk:ssa käynti ei eroa kerhossa käymisestä, siellä on nyt tutut ihmiset ja lapset hänen kanssaan. Ja jäähän tuossa 5pv viikosta äidin kanssa oloa, että en nyt kuitenkaan katso "hylänneeni" lastani :)
 
"aloittaja"
[QUOTE="Piu";28285462]ja kirjoitat vielä itsekin että siellä on hoitopaikoista kova pula..niin.. sielä on pula ja sinä viet lapses hoitoon paikalle jota joku tartteis kipeesti JUURI NYT! tuo on ihan turhaa sössötystä että pääsee sit taas samaan paikkaan ja niin ja niin.. Tilanne voi olla ihan eri sitten vuoden päästä![/QUOTE]

Eiköhän jokainen vanhempi aseta oman lapsensa muiden edelle, ihan normaalia mun mielestä. Jos olisin pidempään kotona, niin eri juttu ja lapsikin otettaisiin pois, mutta tämä näin lyhyt pätkä ei pitäis kenenkään elämää kaataa.
 
"eve"
mä en ikuna ois voinut viedä lastani pois sisarensa luota! toivon että teitä tulee kaduttamaan kun lapset isompia, omat lapseni muistelevat erittäin lämpimästi taaperovusiaan vaikka minä tunsin välillä itseni hirviö äidiksi.. muistelen kuitenkin lämmöllä noita vaippa vuosia, näin jälkeenpäin.
 
"Vieras"
[QUOTE="Piu";28285462]ja kirjoitat vielä itsekin että siellä on hoitopaikoista kova pula..niin.. sielä on pula ja sinä viet lapses hoitoon paikalle jota joku tartteis kipeesti JUURI NYT! tuo on ihan turhaa sössötystä että pääsee sit taas samaan paikkaan ja niin ja niin.. Tilanne voi olla ihan eri sitten vuoden päästä![/QUOTE]

Hän ei vie siellä kenenkään muun hoitopaikkaa, lapsiryhmässä on 12 kokopäiväpaikkaa ja hän on ylimääräisellä paikalla elikkä ryhmän 13 lapsi 4 h pvässä 10 pvänä kuukaudessa. Elikkä ei kenenkään muun kultamussukan paikkaa ole vienyt.

Loppuvuonna tilanne täällä ei todellakaan ole toinen, kun on viimeiset kolme vuotta ollut samanlainen. Ja jos kesken vuoden haet hoitopaikkaa niin samaan päiväkotiin et sisarustasi saa. Täällä monet vie eri paikkoihin lapsiaan. Hänet sijoitettaisiin perhepäivähoitoon. Eikä ole mahdollisuutta aamuisin vielä lapsia kahteen eri paikkaan eri puolille pitäjää. Joten näillä mennään.
 
Te jotka turhaan/ilman kunnollista syytä/oman mukavuudenhalun ym. syiden takia pidätte lapsianne päiväkodissa vaikka olisitte itse kotona niin yhtä hienosti kun keksitte noita syitä miksi sille lapselle on miljoona kertaa parempi olla siellä hoidossa kuin muun perheen kanssa kotona niin koettakaa joskun keksiä edes muutama hyvä syy miksi sen oman lapsen olisi tärkeämpää olla vanhempiensa ja mahdollisesti sen uuden sisaruksensa kanssa.

Edes sen pienen lapsen kannalta.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe ja jalmir
Te jotka turhaan/ilman kunnollista syytä/oman mukavuudenhalun ym. syiden takia pidätte lapsianne päiväkodissa vaikka olisitte itse kotona niin yhtä hienosti kun keksitte noita syitä miksi sille lapselle on miljoona kertaa parempi olla siellä hoidossa kuin muun perheen kanssa kotona niin koettakaa joskun keksiä edes muutama hyvä syy miksi sen oman lapsen olisi tärkeämpää olla vanhempiensa ja mahdollisesti sen uuden sisaruksensa kanssa.

Edes sen pienen lapsen kannalta.
Minulla on omasta mielestäni ihan hyvät syyt laittaa syksyllä tuo silloin 2v9kk ikäinen lapsi virikehoitoon. Toisaalta laittaisin hänet sinne ihan ilman noita syitäkin, siis jos oltaisiin ihan "tavallinen" perhe.

Siltikään vaikka hän olisi päivähoidossa tuon 2-3x6h/vko en näe että hänet olisi näin suljettu perheen ulkopuolelle, ettei hän saisi viettää aikaa vanhempien ja pikkusiskonsa kanssa.

Hän on kuitenkin tähän astisen 2v4kk aikana ollut muiden kuin vanhempien hoidettavana ainoastaan 2-4h pätkiä, nämäkin hoitokerrat varmaan yhden käden sormilla laskettavissa ja ns. pakon edessä.

Näkisin myös että hän on saanut sitä läheisyyttä ihan sen mitä tarvitsee. Häntä on imetetty lähemmäs 2v, nukkuu yhä perhepedissä, aikanaan kanniskeltiin paljon kantoliinassa (oli puolen vuoden mittainen aika kun rattaita ei juuri pystynyt käyttämään, lapsi ei tuolloin vielä kävellyt itse). En siis koe muutenkaan että häntä oltaisiin oltu kokoajan työntämässä pois tms.
 
"vieras"
Te jotka turhaan/ilman kunnollista syytä/oman mukavuudenhalun ym. syiden takia pidätte lapsianne päiväkodissa vaikka olisitte itse kotona niin yhtä hienosti kun keksitte noita syitä miksi sille lapselle on miljoona kertaa parempi olla siellä hoidossa kuin muun perheen kanssa kotona niin koettakaa joskun keksiä edes muutama hyvä syy miksi sen oman lapsen olisi tärkeämpää olla vanhempiensa ja mahdollisesti sen uuden sisaruksensa kanssa.

Edes sen pienen lapsen kannalta.
En mielestäni pidä turhaan enkä ilman kunnollista syytä tuota hoitopaikkaa meillä. Syy siihen, miksi sitä pitää sitten myös käyttää on se, että jos yli 60päivää pidetään paikkaa siten että lapsi ei siellä ole, menetetään palveluseteli. Enkä näe järkeä, että pidetään sitten kotona ja kahden kuukauden välein käytetään hoidossa ja viedään väliaikoina kerhoihin, enkä usko että tuokaan onnistuisi edes ilman paikan menetystä. Takuupaikka tuo ei ole, muutoin olisimme ottaneet lapsen pois.

Ja mun mielestä 14h (max) viikossa ei vie keneltäkään lapselta liikaa aikaa olla perheen parissa :)
 
"vieras"
Meillä siis 2.5 v yhteensä 8 h viikossa hoidossa kahtena päivänä. Ei varmaan lapsi kärsi siitä, odottaa kovasti laulutunteja ja kavereita. Ja ulkoillaan iltapäivisin ja iltaisin kotona.
 
mnjaah
[QUOTE="vieras";28285520]3-vuotias. Oltais otettu pois hoidosta, mutta ei haluta menettää hyvää paikkaa. Ja menetettäisiin, on aika tiukalla nuo hyvät paikat, isommista kyllä löytyis tilaa mutta kun en isompaan lapsiani halua. Ja näin tuo pikkusisarus pääsee samaan sitten aikanaan :)

Mun mielestä pk:ssa käynti ei eroa kerhossa käymisestä, siellä on nyt tutut ihmiset ja lapset hänen kanssaan. Ja jäähän tuossa 5pv viikosta äidin kanssa oloa, että en nyt kuitenkaan katso "hylänneeni" lastani :)[/QUOTE]

Itse olen kyllä sitä mieltä, että kerho ja pk ovat todella erilaisia paikkoja. Päiväkoti on kuitenkin suunniteltu niitö kokopäivähoitoa tarvitsevia silmällä pitäen. Sunkin lapsella on siitä 7tunnista iso osa siirtymiä isossa ryhmässä. Jos nukkuu päiväunetkin, niin sitä varsinnaista viriketta ja leikkiä on äkkiä sen samat 3tuntia, mitkä kerhossakin.... Lisäksi lapsellasi voi olla vaikeempa päästä leikkeihin ja ryhmäjuttuihin, kun hän on paikalla vaan kahtena päivänä ja muut 5päivänä viikossa. Kerhossa on kaikku samassa tilanteessa.

Otse tykkäsin kovasti oman pojan leikkitoiminnasta. Se oli 3krt viikossa 3h kerralla. Ryhmä oli aikalailla vakio. Siinä oli kaveriseuraa ja viriketta parhaimillaan.
 
näin
5,5-vuotias on 7h päiviä viidesti viikossa. Siihen on monta syytä, yksi niistä kuntoutus (joka muuten tapahtuu iltapäivätunteina, ihan tiedoksi vaan, kun joku tulee kohta ihmettelemään että miksi pitkät päivät). Syksyllä menee eskariin ja meille tulee vauva kesällä, täytyy miettiä hoidontarve uusiksi sitten.
 
---
Päiväkodit on pullollaan lapsia, ja mammat hengailee kotona... Niin se vaan kuulkaas menee! Tarvitaan sitä "omaa aikaa" - tai aikaa vauvan kanssa ja isompi saa virikkeitä... Voe voe kuinka surullista! :(
 
"aloittaja"
Itse olen kyllä sitä mieltä, että kerho ja pk ovat todella erilaisia paikkoja. Päiväkoti on kuitenkin suunniteltu niitö kokopäivähoitoa tarvitsevia silmällä pitäen. Sunkin lapsella on siitä 7tunnista iso osa siirtymiä isossa ryhmässä. Jos nukkuu päiväunetkin, niin sitä varsinnaista viriketta ja leikkiä on äkkiä sen samat 3tuntia, mitkä kerhossakin.... Lisäksi lapsellasi voi olla vaikeempa päästä leikkeihin ja ryhmäjuttuihin, kun hän on paikalla vaan kahtena päivänä ja muut 5päivänä viikossa. Kerhossa on kaikku samassa tilanteessa.

Otse tykkäsin kovasti oman pojan leikkitoiminnasta. Se oli 3krt viikossa 3h kerralla. Ryhmä oli aikalailla vakio. Siinä oli kaveriseuraa ja viriketta parhaimillaan.
Meillä on sen verran pitkä matka kylille ja kerhoon, että ei ole järkevää eikä edes mahdollista viedä sinne.
 
mnjaah
[QUOTE="aloittaja";28286347]Meillä on sen verran pitkä matka kylille ja kerhoon, että ei ole järkevää eikä edes mahdollista viedä sinne.[/QUOTE]

Suomi on harvakselta asuttu maa, harvemmalla kaikki palvelut ovat kulman takana ;) Meiltä on kylille 5km ja toki, olihan se ajeleminen välillä rasittava. Mutta sehän oli lapsen parhaaksi, joten näillä mentiin.
 
En tuomitse muiden ratkaisuja. Itse kuitenkin pidän 4-vuotiaan kotona kun vauva syntyy syksyllä. Minusta lapsella ei ole mitään tarvetta olla päiväkodissa enää silloin, jos olen itse kotona vauvan kanssa. Ei ne päiväkodit hirveästi sen enempää virikkeitä tarjoa kuin kotiolotkaan. Enkä usko että, päiväkodissa oleminen kauheasti vaikuttaa lapsen sosiaalisuuteen. Kerhoon vaan pari tuntia viikossa, niin kyllä se riittää. Sitä paitsi, en jaksa sitä aamulla hoitoon viemistä, varsinkin talvella kun vauvakin pitäisi sitten pukea ja ihan turhan takia kun voisi jäädä kotiinkin.
 
"aloittaja"
Suomi on harvakselta asuttu maa, harvemmalla kaikki palvelut ovat kulman takana ;) Meiltä on kylille 5km ja toki, olihan se ajeleminen välillä rasittava. Mutta sehän oli lapsen parhaaksi, joten näillä mentiin.
Mun mielestä taas lapselleni on parempi ratkaisu se, että säilyy tutut hoitotädit ja kaverit :) Ja jos voin tehdä elämästämme helpompaa kyyditysten kanssa, niin miksi ihmeessä en sitä tekisi?
 
"aloittaja"
En tuomitse muiden ratkaisuja. Itse kuitenkin pidän 4-vuotiaan kotona kun vauva syntyy syksyllä. Minusta lapsella ei ole mitään tarvetta olla päiväkodissa enää silloin, jos olen itse kotona vauvan kanssa. Ei ne päiväkodit hirveästi sen enempää virikkeitä tarjoa kuin kotiolotkaan. Enkä usko että, päiväkodissa oleminen kauheasti vaikuttaa lapsen sosiaalisuuteen. Kerhoon vaan pari tuntia viikossa, niin kyllä se riittää. Sitä paitsi, en jaksa sitä aamulla hoitoon viemistä, varsinkin talvella kun vauvakin pitäisi sitten pukea ja ihan turhan takia kun voisi jäädä kotiinkin.
Iskä vie ja iskä tuo... :)
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28286647:
Joillakin ne kotiolot on sellaiset että voi olla viikossa lapsen parasta aikaa kun saa olla
päiväkodissa.
Oliko tämä tarkoitettu minulle? Jos oli, niin meni kyllä nyt niin väärään osoitteeseen, ettei kenelläkään! :)

Mutta tottahan se on, että moni syrjäytyneen kotiäidin lapsi hyötyy päiväkodista ihan tosissaan.
 
vierain
[QUOTE="aloittaja";28285283]No meidän lapsi on ollut jo vuoden hoidossa ennen pikkukakkosta, eikä mulla ole nytkhään tarkoitus olla kuin 1,5v kotona ja tämä toinenkin menee hoitoon. Minä käyn katsos töissä, tienaamassa elantoni :) Ja virikkeitä varmasti saa, mutta näin vältytään uusilta kerhotädeiltä ja muilta ja pidetään samalla hyvä pk-paikka, ei tarvitse lapsen elämää järisyttää liikoja näin.[/QUOTE]

Eihän kukaan "oikeasti" paikkaa tarvitseva jää tämän vuoksi ilman pk-paikkaa :)?
 
"Vieras"
Tää kuulostaa niin uusavuttomalta kuin vain voi. Siis muut lapset viedään hoitoon, kun yhden kanssa ollaan kotona?

No ei voi muuta sanoa kuin lapsiparat!

Ps: vain yksi tuttuni on tehnyt näin ja hän on alkoholistien lapsi, hylätty ollut koko lapsuuden sekä isä hyväksikäyttänyt. Ei saanut itse kunnon lapsuutta, eikä ymmärrä mikä se on. Ei pysty hoitamaan lapsiaan kunnolla itsekään.
 
"Milla"
Olin ennen subjektiivisen päivähoidon kannattaja, mutta nykyään jo hiukan kyseenalaistan koko homman. Alueemme äideistä iso osa vie lapset hoitoon ja jää itse kotiin vauvan kanssa. Vaikka isommat lapset ovat alle neljän vanhoja. Ja se lasten hakuaika on sama kuin työssäkäyvillä, siinä neljän pintaan. Miksi?
 
"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";28287283]Tää kuulostaa niin uusavuttomalta kuin vain voi. Siis muut lapset viedään hoitoon, kun yhden kanssa ollaan kotona?

No ei voi muuta sanoa kuin lapsiparat!

Ps: vain yksi tuttuni on tehnyt näin ja hän on alkoholistien lapsi, hylätty ollut koko lapsuuden sekä isä hyväksikäyttänyt. Ei saanut itse kunnon lapsuutta, eikä ymmärrä mikä se on. Ei pysty hoitamaan lapsiaan kunnolla itsekään.[/QUOTE]

Taas näitä, mistä teitä riittää? En minä vie lasta hoitoon, kun pikkukakkonen syntyi, lapsi on ollut hoidossa jo ennen hänen syntymää. En vain irtisano hyvää hoitopaikkaa, mikä siitä ei mene sun tajuntaan?

Ja mitä tuohon hoitoon viemiseen tulee, kun toinen lapsi on kotona; aika monikin ystävistäni sitä harrastaa. Kaikki työssäkäyviä äitejä, jotka ei halua luopua hyvästä paikasta. En näe mitään syytä sille, miksi irtisanoisin hyvän päivähoitopaikan 1,5 vuoden takia, varsinkin kun lapsi on siellä max 14h/vko, eikä aina sitäkään. Ja pidetään vielä pitkät lomatkin. Jos on rikkonaisesta perheestä ja epävarma lapsi, niin varmaan tuo 14h/vko olisikin liikaa erossa, mutta meillä on ehjä, hyvä perhe ja lapsemme on itsevarma, rohkea ja sosiaalinen tapaus, joka nauttii kun pääsee välillä leikkimään kavereidensa kanssa.

Kerrotteko vielä, miksi ihmeessä siis hylkäisin hyvän hoitopaikan ja veisin lapseni mieluummin johonkin kerhoon, jossa oudot lapset ja hoitajat?
 

Yhteistyössä