Lapsi meni pitkästä aikaa hoitoon ja me olemme kotona

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"RIIKKA"
ja joskus muinoin ei tullut mieleenkään, että vanhemmat lapset viedään virikehoitoon päiväkotiin kun perheeseen syntyy toinen lapsi. :O Mä en tajua, oikeesti! Joojoo, lapsella on siellä kavereita, mutta haloo, eikö niitä kavereita ja askarteluja saa kotonakin. Jos ei niin, niitä mennään puistoon, kerhoon ja temppukouluihin etsimään. Aivan kakkapuhetta, että kuopus on niin pieni ettei päästä ulos!? Miten sitä ennen pärjättiin. Ei ollut coreja, ei reimoja, vaunuina pelkät kuoret. Siellä sitä onnellisena nukuttiin villavermeet päällä kun äiti ulkoili esikoisen kanssa. Mä en vaan ymmärrä. Laiskuudesta ja oman navan tuijottamisesta kyse. Todella ääliömäistä perustella syytä myös hyvän pk paikan perusteella. Siis oikeesti, joku vitsi varmaan. Mun mielestä tää on silkkaa laiskuutta tai ei, ei sittenkään, se on saamattomuutta ja kekseliäisyyden puutetta. Kolmevuotiaat on oikeesti aika tylsiä kotikavereita joskus ja elämä varmaan liian yksoikoista kotiäideille, mut voi voi, elämä joskus on. Mielikuvitus kehiin. Leipomaan, askartelemaan, maalaamaan ja eipä se ulkoilukaan pahaksi ole pienille vauvoille saati heidän kanssa yöllä valvoville vanhemmille.
 
  • Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
"RIIKKA"
Kaipaisin myös joitain ihan konkreettisia perusteluja, miksi se päiväkoti on parempi paikka kuin oma koti lapselle?

Mun oma lapsi on pkssa arkisin. Kohta 4vee. Maailman paras pk, kaverit, aikuiset jne. mut jos minä jäisin kotiin, jäisi lapsikin ja ihan varmasti vielä mielellään. Jotenkin ei vaan sen takia mahdu mun paksuun kalloon se, että jonkun muun lapsi valitsisi mieluummin päiväkodin. Nytkin kun katselin työväenopiston lapsiliikuntatajontaa, on jopa sääli, että ei voida pk:n takia kaikkiin osallistua, mitkä olisi kivoja.
 
[QUOTE="RIIKKA";28287424]ja joskus muinoin ei tullut mieleenkään, että vanhemmat lapset viedään virikehoitoon päiväkotiin kun perheeseen syntyy toinen lapsi. :O Mä en tajua, oikeesti! Joojoo, lapsella on siellä kavereita, mutta haloo, eikö niitä kavereita ja askarteluja saa kotonakin. Jos ei niin, niitä mennään puistoon, kerhoon ja temppukouluihin etsimään. Aivan kakkapuhetta, että kuopus on niin pieni ettei päästä ulos!? Miten sitä ennen pärjättiin. Ei ollut coreja, ei reimoja, vaunuina pelkät kuoret. Siellä sitä onnellisena nukuttiin villavermeet päällä kun äiti ulkoili esikoisen kanssa. Mä en vaan ymmärrä. Laiskuudesta ja oman navan tuijottamisesta kyse. Todella ääliömäistä perustella syytä myös hyvän pk paikan perusteella. Siis oikeesti, joku vitsi varmaan. Mun mielestä tää on silkkaa laiskuutta tai ei, ei sittenkään, se on saamattomuutta ja kekseliäisyyden puutetta. Kolmevuotiaat on oikeesti aika tylsiä kotikavereita joskus ja elämä varmaan liian yksoikoista kotiäideille, mut voi voi, elämä joskus on. Mielikuvitus kehiin. Leipomaan, askartelemaan, maalaamaan ja eipä se ulkoilukaan pahaksi ole pienille vauvoille saati heidän kanssa yöllä valvoville vanhemmille.[/QUOTE]

Juuri näin.

Osa tuntuu olevan turhan tuudittautunut tähän subjektiivisen hoito-oikeuden suomiin etuihin eivätkä edes viitsi nähdä sitä vaivaa ja keksiä sille lapselle itse niitä kaiken maailman virikkeitä tai nauttia vaan kotona olosta.

Aika harvassa on varmaan ne lapset jotka eivät koskaan joutuisi hoidossa olemaan ennen kouluikää niin en ymmärrä miten se voi olla parempi pitää esim. sitä 2vuotiasta vielä sen vuoden tai puolitoista siellä kotona ja sitten vasta mennä hoitoon äidin töihin menon ym. vuoksi?

Joo, hoitopaikka halutaan säilyttää ettei tule muutoksia tai vieraita kerhotätejä; sen uuden vauvan syntymä on jo iso muutos. Se lapsen hoidon aloitus aikanaan oli jo iso muutos.
Joten en jaksa uskoa että ne uudet kerhotädit olisivat se kriittinen muutos joka keikauttaisi veneen ympäri. Eikä sen hoitopaikan pysyminen samana voi olla se tärkein ja pysyvin asia pienen lapsen elämässä; jos lapsella on asiat muuten hyvin niin vuoden parin tauko hoidossa ja mahdollisesti uusi hoitopaikka sen jälkeen tuskin tulee olemaan se dramaattisin asia lapsuudessa.
 
"heippa"
[QUOTE="vieras";28285445]Ei pääse vielä seurakunnan kerhoon eikä muihinkaan harrastuksiin niin siksi tämä ratkaisu. Täällä päivähoitopaikoista kova pula ja kuopus tarvii loppu vuodesta myös hoitopaikan. Niin saan sen varmaan nyt myös päiväkotiin koska isosisko siellä jo käy.[/QUOTE]

No ei se paikkaa pienemmälle mitenkäs takaa.Pahimmillaan esim minulle on osoitettu kolmelle lapselle kolmesta eri paikasta hoitopaikka...
 
"Vieras"
[QUOTE="aloittaja";28287395]Taas näitä, mistä teitä riittää? En minä vie lasta hoitoon, kun pikkukakkonen syntyi, lapsi on ollut hoidossa jo ennen hänen syntymää. En vain irtisano hyvää hoitopaikkaa, mikä siitä ei mene sun tajuntaan?

Ja mitä tuohon hoitoon viemiseen tulee, kun toinen lapsi on kotona; aika monikin ystävistäni sitä harrastaa. Kaikki työssäkäyviä äitejä, jotka ei halua luopua hyvästä paikasta. En näe mitään syytä sille, miksi irtisanoisin hyvän päivähoitopaikan 1,5 vuoden takia, varsinkin kun lapsi on siellä max 14h/vko, eikä aina sitäkään. Ja pidetään vielä pitkät lomatkin. Jos on rikkonaisesta perheestä ja epävarma lapsi, niin varmaan tuo 14h/vko olisikin liikaa erossa, mutta meillä on ehjä, hyvä perhe ja lapsemme on itsevarma, rohkea ja sosiaalinen tapaus, joka nauttii kun pääsee välillä leikkimään kavereidensa kanssa.

Kerrotteko vielä, miksi ihmeessä siis hylkäisin hyvän hoitopaikan ja veisin lapseni mieluummin johonkin kerhoon, jossa oudot lapset ja hoitajat?[/QUOTE]

No aika uus avutonta, jos ajattelet, ettet vie lasta hoitoon, kun lapsi on jo ollut hoidossa.. Ihan sama onko lapsi ollut tai ei ole ollut hoidossa ennemmin, mutta pointti onkin, että olet kotona toisen lapsen kanssa ja toinen menee hoitoon.

Puolitoista vuotta on tosi pitkä aika. Siinähän kerkiää muuttamaankin ym. Ja tuo on aika huono, koska muut äidit vievät hoitoon, vien minäkin.

Ehkäpä siitä lapsesta ei tule kunnollista, kun äiti haluaa siitä eroon.
 
"aloittaja"
Eikä sen hoitopaikan pysyminen samana voi olla se tärkein ja pysyvin asia pienen lapsen elämässä; jos lapsella on asiat muuten hyvin niin vuoden parin tauko hoidossa ja mahdollisesti uusi hoitopaikka sen jälkeen tuskin tulee olemaan se dramaattisin asia lapsuudessa.
Mahdollinen uusi hoitopaikka olisi ehkä tuo viereinen, 100-paikkainen laitos, jossa sisarukset eivät edes näkisi toisiaan kun menisivät eri ryhmiin. Tai sitten kävisi niin kuten jo monelle tässä kaupungissa; lapset joutuisivat kokonaan eri paikkaan. Joten kerro ihmeessä, miksi ihmeessä irtisanoisin lapseni hoitopaikan 25-paikkaisesta pk:sta ja ottaisin riskin kun kyse on 1,5 vuodesta?? Tulevat joka tapauksessa olemaansitten siellä pk:ssa kouluikään asti.

Ja lisättäköön vielä, etten minäkään ymmärrä niitä jotka vievät lapsen hoitoon kun se sisarus syntyy, jos lapsi ei ennen sitä ole hoidossa ollut. Mutta tämähän ei ole se tilanne meillä.
 
"aloittaja"
[QUOTE="heippa";28287936]No ei se paikkaa pienemmälle mitenkäs takaa.Pahimmillaan esim minulle on osoitettu kolmelle lapselle kolmesta eri paikasta hoitopaikka...[/QUOTE]

No meille se on jo luvattu :)
 
"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";28287978]No aika uus avutonta, jos ajattelet, ettet vie lasta hoitoon, kun lapsi on jo ollut hoidossa.. Ihan sama onko lapsi ollut tai ei ole ollut hoidossa ennemmin, mutta pointti onkin, että olet kotona toisen lapsen kanssa ja toinen menee hoitoon.

Puolitoista vuotta on tosi pitkä aika. Siinähän kerkiää muuttamaankin ym. Ja tuo on aika huono, koska muut äidit vievät hoitoon, vien minäkin.

Ehkäpä siitä lapsesta ei tule kunnollista, kun äiti haluaa siitä eroon.[/QUOTE]

En minä vie hoitoon, koska muutkin vievät, taas näitä tulkintoja! :D Vien sen takia, ettei tarvitse lähteä kerhopaikkaa etsimään kun tuo hoitopaikka pidetään kuitenkin.

Ja tuo sun viimeinen lause on jo niin naurettava, että siihen en jaksa edes kommentoida. Sulla tuntuu olevan aika paljon päänsisäisiä ongelmia, kannattaisi varmaan käydä juttelemassa jollekin.
 
[QUOTE="aloittaja";28288131]Mahdollinen uusi hoitopaikka olisi ehkä tuo viereinen, 100-paikkainen laitos, jossa sisarukset eivät edes näkisi toisiaan kun menisivät eri ryhmiin. Tai sitten kävisi niin kuten jo monelle tässä kaupungissa; lapset joutuisivat kokonaan eri paikkaan. Joten kerro ihmeessä, miksi ihmeessä irtisanoisin lapseni hoitopaikan 25-paikkaisesta pk:sta ja ottaisin riskin kun kyse on 1,5 vuodesta?? Tulevat joka tapauksessa olemaansitten siellä pk:ssa kouluikään asti.

Ja lisättäköön vielä, etten minäkään ymmärrä niitä jotka vievät lapsen hoitoon kun se sisarus syntyy, jos lapsi ei ennen sitä ole hoidossa ollut. Mutta tämähän ei ole se tilanne meillä.[/QUOTE]

Siksi koska mun mielestä 1,5vuotta on todella pitkä aika pienen lapsen elämässä.

Mutta itsepähän tiedätte mikä on teille(ja lapselle..)parasta.
 
"ccccc"
Mä en vois syksyllä viedä esikoista (3v) päiväkotiin, ja olla vauvan kanssa kotona. Se tuntus kauheelle, et me nyt vauvan kans täs ollaan, mee sinä tonne meteliin ja hässääkkään ni me saadaan olla rauhassa. Kamalaa. Mut kukin tyylillään..
 
"aloittaja"
[QUOTE="ccccc";28288789]Mä en vois syksyllä viedä esikoista (3v) päiväkotiin, ja olla vauvan kanssa kotona. Se tuntus kauheelle, et me nyt vauvan kans täs ollaan, mee sinä tonne meteliin ja hässääkkään ni me saadaan olla rauhassa. Kamalaa. Mut kukin tyylillään..[/QUOTE]

No eihän se eroa mitenkään siitä, että viedään lapsi sinne kerhoon! Ettekö te käytä lasta missään kodin ulkopuolella vieraiden ihmisten luona ennen kuin lapsi menee eskariin? Kuulostaa, että sieltä on aikamoista materiaalia kouluun tulossa.... :LOL:
 
[QUOTE="aloittaja";28288806]No eihän se eroa mitenkään siitä, että viedään lapsi sinne kerhoon! Ettekö te käytä lasta missään kodin ulkopuolella vieraiden ihmisten luona ennen kuin lapsi menee eskariin? Kuulostaa, että sieltä on aikamoista materiaalia kouluun tulossa.... :LOL:[/QUOTE]

Ihan uteliaisuudesta; jos tuo on ihan sama kuin kerho niin mikset ymmärrä heitä ketkä vievät aiemmin kotihoidossa olleen lapsen virikehoitoon ollessaan itse kotona vauvan kanssa? Jos heilläkin on kerhot kaukana ja pk-tarjonta kunnassa kirjavaa, tuossa olisi mahdollisuus saada lapsi hyvämaineiseen pieneen päiväkotiin saamaan virikkeitä parina päivänä viikossa ja samalla jalka oven väliin sen varalle kun pikkusisaruskin tulee päivähoitopaikkaa tarvimaan..
 
"aloittaja"
Ihan uteliaisuudesta; jos tuo on ihan sama kuin kerho niin mikset ymmärrä heitä ketkä vievät aiemmin kotihoidossa olleen lapsen virikehoitoon ollessaan itse kotona vauvan kanssa? Jos heilläkin on kerhot kaukana ja pk-tarjonta kunnassa kirjavaa, tuossa olisi mahdollisuus saada lapsi hyvämaineiseen pieneen päiväkotiin saamaan virikkeitä parina päivänä viikossa ja samalla jalka oven väliin sen varalle kun pikkusisaruskin tulee päivähoitopaikkaa tarvimaan..
En ymmärrä siis niitä, jotka vie alle 3-vuotiaan esikoisen hoitoon vauvan tullessa taloon, JOS se lapsi ei ole siellä hoidossa koskaan aikaisemmin ollut. Virikehoidon ymmärrän, kunhan tuntimäärät pysyvät aisoissa eikä lasta roudata hoitoon joka päivä. :)
 
HeviäPRKLEharmaana
Mie jään kesälomalle ja äitiyslomalle tän kuun puolivälissä. Poika 5,5.v jatkaa 2kertaa viikossa klo. 8-14 Toukokuun loppuun. Tyttö on noina päivinä eskarissa kahteen saakka. LTO oli sitä mieltä että pojan kannattaa jatkaa edes tuo kaksi kertaa viikko. Kaverit on tärkeitä ja samaan eskariin menevät ensi syksynä koko ryhmä. Ei olla asuttu tässä kaupunginosassa kuin puoli vuotta ja pojan ollut vaikea sopeutua uuteen paikkaan. Päätettiin sitten näin. Kesän ovat kotona tietty kun minäkin olen kotona. Syksyllä kenenkään ei tarvitse mennä hoitoon. (paitsi eskari,koulu)
 
cccccc
[QUOTE="aloittaja";28288806]No eihän se eroa mitenkään siitä, että viedään lapsi sinne kerhoon! Ettekö te käytä lasta missään kodin ulkopuolella vieraiden ihmisten luona ennen kuin lapsi menee eskariin? Kuulostaa, että sieltä on aikamoista materiaalia kouluun tulossa.... :LOL:[/QUOTE]

Ensiksikin hän on ollut kyllä hoidossa tässä välissä. Ja toisekseen kerho (pari tuntia viikossa) on eriasia kuin monta kokonaista päivää kuukaudessa päiväkoti, jollain jopa monta kertaa viikossa. Ja kuten sanoin, kukin tyylillään.
 
[QUOTE="aloittaja";28288836]En ymmärrä siis niitä, jotka vie alle 3-vuotiaan esikoisen hoitoon vauvan tullessa taloon, JOS se lapsi ei ole siellä hoidossa koskaan aikaisemmin ollut. Virikehoidon ymmärrän, kunhan tuntimäärät pysyvät aisoissa eikä lasta roudata hoitoon joka päivä. :)[/QUOTE]

Mutta aiemmin jo kovin pienenäkin(?) päivähoitoon joutunut esikoinen ei ansaitse sitä samaa rentoa kotonaoloa äidin ja vauvan kanssa kuin se siihen asti kokoajan kotihoidossa ollut? Lähinnä siis jos kyse on pelkästä "kerhoilusta" niin miksi se päiväkodissa aiemmin ollut lapsi tarvitsee sitä niin paljon enemmän kuin tuo samanikäinen kotihoidettu?

Ei sillä, meillä 2v9kk aloittaa päivähoidon elokuussa vaikka pikkusisarus jää kotiin vielä vuodeksi. Olisi aloittanut jo tammikuussa jos olisi saatu paikka haluamastamme päiväkodista, siksi jäätiin odottelemaan. Ihan pelkkien virikkeiden takia ei ole menossa, meillä on muitakin syitä taustalla, mutta toisaalta varmaan menisi joka tapauksessa. Ei asuta Suomessa joten täällä lapset aloittavat käytännössä päiväkodin siinä 1-1,5v iässä eikä kerhotoimintaa ole isommille tarjolla. Maassa maan tavalla, eikös sitä niin sanota? :D
 
"aloittaja"
Mutta aiemmin jo kovin pienenäkin(?) päivähoitoon joutunut esikoinen ei ansaitse sitä samaa rentoa kotonaoloa äidin ja vauvan kanssa kuin se siihen asti kokoajan kotihoidossa ollut? Lähinnä siis jos kyse on pelkästä "kerhoilusta" niin miksi se päiväkodissa aiemmin ollut lapsi tarvitsee sitä niin paljon enemmän kuin tuo samanikäinen kotihoidettu?

Ei sillä, meillä 2v9kk aloittaa päivähoidon elokuussa vaikka pikkusisarus jää kotiin vielä vuodeksi. Olisi aloittanut jo tammikuussa jos olisi saatu paikka haluamastamme päiväkodista, siksi jäätiin odottelemaan. Ihan pelkkien virikkeiden takia ei ole menossa, meillä on muitakin syitä taustalla, mutta toisaalta varmaan menisi joka tapauksessa. Ei asuta Suomessa joten täällä lapset aloittavat käytännössä päiväkodin siinä 1-1,5v iässä eikä kerhotoimintaa ole isommille tarjolla. Maassa maan tavalla, eikös sitä niin sanota? :D
Me tarvitsemme sen paikan, ymmärrätkö? En ota riskiä, että lapset joutuvat jatkossa eri paikkaan tai suureen laitokseen. Se on se syy, miksei paikkaa irtisanota. Ja koska se paikka on, en näe mitään järkeä että ei käytettäisi lasta siellä vaan roudaisin hänet sen sijaan kerhoon, jossa oudot tädit ja kaverit. Yksikään lapsi ei mun mielestä TARVITSE päivähoitoa, jos kotona on mahdollista olla ikätovereiden kanssa ja vanhemmat ovat tervejärkisiä ihmisiä ja kotona päivisin. Me nyt kuitenkin olemme töissä ja tulen sinne menemään reilun vuoden päästä takaisin, eli meidän lapsemme tulee tarvitsemaan tuota paikkaa.
 
[QUOTE="aloittaja";28289072]Me tarvitsemme sen paikan, ymmärrätkö? En ota riskiä, että lapset joutuvat jatkossa eri paikkaan tai suureen laitokseen. Se on se syy, miksei paikkaa irtisanota. Ja koska se paikka on, en näe mitään järkeä että ei käytettäisi lasta siellä vaan roudaisin hänet sen sijaan kerhoon, jossa oudot tädit ja kaverit. Yksikään lapsi ei mun mielestä TARVITSE päivähoitoa, jos kotona on mahdollista olla ikätovereiden kanssa ja vanhemmat ovat tervejärkisiä ihmisiä ja kotona päivisin. Me nyt kuitenkin olemme töissä ja tulen sinne menemään reilun vuoden päästä takaisin, eli meidän lapsemme tulee tarvitsemaan tuota paikkaa.[/QUOTE]

Mutta miksi se perhe jossa esikoinen on ollut kotihoidossa vauvan syntymään asti ei tarvitsisi tuota hoitopaikkaa yhtälailla? Olettaen siis että heilläkin äiti palaa töihin vauvan ollessa 1-1,5v ikäinen. Miksi heidän pitäisi ottaa riski siitä että lapset joutuvat isoon laitokseen tai eri paikkoihin hoitoon?

Näin vain tilanteita vertaillen. Se että isompi sisarus on hoidettu pidempään kotona ei tarkoita sitä ettei äiti olisi missään vaiheessa lähdössä töihin. :)
 
"aloittaja"
Mutta miksi se perhe jossa esikoinen on ollut kotihoidossa vauvan syntymään asti ei tarvitsisi tuota hoitopaikkaa yhtälailla? Olettaen siis että heilläkin äiti palaa töihin vauvan ollessa 1-1,5v ikäinen. Miksi heidän pitäisi ottaa riski siitä että lapset joutuvat isoon laitokseen tai eri paikkoihin hoitoon?

Näin vain tilanteita vertaillen. Se että isompi sisarus on hoidettu pidempään kotona ei tarkoita sitä ettei äiti olisi missään vaiheessa lähdössä töihin. :)
No jos rahat riittää, niin mikä jottei sitä paikkaa sitten kannattaisi hakea jo etukäteen! :) Itse taas en olisi alkanut tässä vaiheessa vielä edes kattelemaan tuota paikkaa, ei olis käynyt mielen vieressäkään että ne paikat näin tiukilla on. Vaan nyt kun asian tiedän kun on meillä ajankohtainen, niin en todellakaan tuota paikkaa silloin irtisano.

Kun minä olin esikoistani hoitamassa kotona, niin ei mulla ollut mitään tietoa päivähoitopaikoista ja muista ennen kuin pari kuukautta ennen töiden aloitusta kun alettiin paikkaa hakea. Onko noin valveutuneita ihmisiä sitten olemassa, jotka ottaa selvää noin pitkään etukäteen, mitä päivähoidon tilanteet on?
 
"aloittaja"
Lisään vielä, että en usko että ainakaan meidän kunnassa paikkaa annettaisiin sellaiselle, joka ei sitä heti tarvitse. Ja oikeastaan hyvä niin, olisivat vielä tiukemmassa ne paikat.
 
"mona"
5-vuotiaana meinaan laittaa esikoisen päiväkotiin osa-aikaiseksi jollen lähde töihin takaisin ennen sitä, siihen saakka saa nauttia kotona olemisesta. Kerhossa käy 2xviikossa.
 
[QUOTE="aloittaja";28289192]No jos rahat riittää, niin mikä jottei sitä paikkaa sitten kannattaisi hakea jo etukäteen! :) Itse taas en olisi alkanut tässä vaiheessa vielä edes kattelemaan tuota paikkaa, ei olis käynyt mielen vieressäkään että ne paikat näin tiukilla on. Vaan nyt kun asian tiedän kun on meillä ajankohtainen, niin en todellakaan tuota paikkaa silloin irtisano.

Kun minä olin esikoistani hoitamassa kotona, niin ei mulla ollut mitään tietoa päivähoitopaikoista ja muista ennen kuin pari kuukautta ennen töiden aloitusta kun alettiin paikkaa hakea. Onko noin valveutuneita ihmisiä sitten olemassa, jotka ottaa selvää noin pitkään etukäteen, mitä päivähoidon tilanteet on?[/QUOTE]


Henk.koht täytyy sanoa että en tiedä. :D Ehkä jos on kavereita joilla on isompia lapsia ja informoivat noista pk-jutuista?

Meillä nämä pienet ovat lapset nr 3 ja 4, halutaan heidät samaan päiväkotiin missä nuo nyt jo kouluikäiset isosisarukset olivat aikanaan.

Isommilla lapsilla oli ikäeroa 1v3kk ja alkuun pidin itsestäänselvyytenä että isoveli on kotona siihen asti kunnes pikkusisko 1,5v paikkeilla aloittaa päivähoidon. Näin vaikka ympärillä muut laittoivat lapsensa 1-1,5v iässä hoitoon silloinkin kun itse jäivät uuden vauvan kanssa kotiin. Kyllähän päiväkotia tuputettiin jo silloin kun odotin kakkosta mutta jätin ne jutut omaan arvoonsa. Kuitenkin esikoisen kehitysvamman vuoksi kuntouttava päivähoito tuli ajankohtaiseksi jo aiemmin ja hän aloitti 3h hoitopäivät 1v10kk iässä, sisko pääsi sitten aikanaan samaan päiväkotiin.

Sori jankkaaminen, ymmärrän kyllä hyvin pointtisi. :) tuntuuhan se luontevammalta pitää se valmiina oleva, hyvä päivähoitopaikka kuin ruveta "turhaan" hakemaan virikepaikkaa kovin pienelle lapselle vain noin varaudmielessä.
 
"mona"
[QUOTE="mona";28289225]5-vuotiaana meinaan laittaa esikoisen päiväkotiin osa-aikaiseksi jollen lähde töihin takaisin ennen sitä, siihen saakka saa nauttia kotona olemisesta. Kerhossa käy 2xviikossa.[/QUOTE]

Esikoinen on ollut vajaan vuoden pk:ssa 2-vuotiaana ja sai kotiin jäädessään hoitotakuupaikan ko.paikkaan eli pääsee sinne takaisin ajoissa ilmoitettaessa. Tuota hoitotakuuta pitäisi suosia enemmän, jos paikan menetys OIKEASTI on se syy miksi vanhemmat pitävät lapset pk:ssa kotona ollessaan.
 

Yhteistyössä