Lapsi meni pitkästä aikaa hoitoon ja me olemme kotona

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
[QUOTE="mona";28289243]Esikoinen on ollut vajaan vuoden pk:ssa 2-vuotiaana ja sai kotiin jäädessään hoitotakuupaikan ko.paikkaan eli pääsee sinne takaisin ajoissa ilmoitettaessa. Tuota hoitotakuuta pitäisi suosia enemmän, jos paikan menetys OIKEASTI on se syy miksi vanhemmat pitävät lapset pk:ssa kotona ollessaan.[/QUOTE]

Jos meidän päikyssä olisi hoitotakuu, niin sitten ei lasta sinne vietäisi kun maksaahan se aika paljon enemmän kuin kerhot (minimi on 15pv/kk eli meidän tuloilla 186e vähintään). Mutta kun on yksityinen mesta, niin saavat itse määritellä käytäntönsä eikä tuota hoitotakuuta ole otettu käyttöön.

"sammakko"
Meille syntyy heinäkuussa toinen ja esikoinen 4.5v jatkaa päiväkodissa 3 päivää viikossa. Itseäni ei kiinnosta pätkääkään mitä kukakin on mieltä meidän hoitojärjestelyistä. Tämä on meille paras ratkaisu ja se siitä. Voi jopa olla että esikoinen jatkaa täysipäiväisesti mikäli syntyvä lapsi on samanlainen huutaja kuin veljensä.

"vieras"
[QUOTE="sammakko";28289283]Meille syntyy heinäkuussa toinen ja esikoinen 4.5v jatkaa päiväkodissa 3 päivää viikossa. Itseäni ei kiinnosta pätkääkään mitä kukakin on mieltä meidän hoitojärjestelyistä. Tämä on meille paras ratkaisu ja se siitä. Voi jopa olla että esikoinen jatkaa täysipäiväisesti mikäli syntyvä lapsi on samanlainen huutaja kuin veljensä.[/QUOTE]

Miksiköhän usein sitten syytellään kotihoidossa olevien äitejä, niinku esim.aloittaja. Kun eiköhän nää ole jokaisen omia asioita, ja kukin tekee miten parhaimmalle itselleen tuntuu ja omille lapsilleen.

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28289300]Miksiköhän usein sitten syytellään kotihoidossa olevien äitejä, niinku esim.aloittaja. Kun eiköhän nää ole jokaisen omia asioita, ja kukin tekee miten parhaimmalle itselleen tuntuu ja omille lapsilleen.[/QUOTE]

Miten minä olen syytellyt kotihoidossa olevien äitejä? Minä olen itsekin ollut kotihoidossa, kun äitini oli pph kun olin pieni.

"sammakko"
Nämä äitiys ja lapsi asiat taitavat olla niitä ainaisia väittelyn aiheita. Teet niin tai näin niin aina on jollain sanomista. Onhan meitä aikuisia niin kuin lapsiakin niin monta erinlaista. Joku nauttii kotona olosta joku ei, jonkun lapsi on sosiaalinen ja kaipaa viihdykettä toisen ei. Joku pitää lapsensa kotona joku ei. Tuskin tekee lapsista sen huonompia/parempia ovatko olleet päiväkodissa vai kotona...

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28289328]Miten minä olen syytellyt kotihoidossa olevien äitejä? Minä olen itsekin ollut kotihoidossa, kun äitini oli pph kun olin pieni.[/QUOTE]

Laitoit tuohon yhteen kommenttiin viestin että ettekö laita lapsia mihinkään hoitoon ennen eskaria, ja päivittelit että kouluun tulee sitten mielenkiintoisia lapsia :).

"heivaan"
Oma 3 v tyttö on tällä hetkellä päiväkodissa, haetaan varmaan tuossa ennen klo 16 niin ehtivät vielä pihalle :) Käy päiväkodissa pari päivää viikossa 6-7 h. Sitä lyhyempi päivä ei oikein kannata että pääsee rytmiin mukaan, mielummin niin että käy sitten harvemmin. Hoitopäiviä tulee 8-10 kuukaudessa eli en nyt sanoisi että mikään hirveä määrä. Ja pari tuntiahan siitä päiväkotipäivästä nukutaan! Kuopus on kohta 3kk.

Ei ole esikoisella esim. mitään kateutta tms esiintynyt vaan HALUAA ehdottomasti päiväkotiin! Ja aina kertoo kuinka kiva päivä siellä oli. Ihana pieni ryhmä ja tekevät paljon esim. retkiä ja käyvät jumppaamassa :)

[QUOTE="aloittaja";28288784]Ja sanoin, että lapsi tulee olemaan koko 1,5v siell päiväkodissa 24/7?

Onko teillä lainkaan lukutaitoa, vai oletteko te vain todella tyhmiä?[/QUOTE]

Esitän mielelläni tyhmää tällaisessa asiassa, sillä mikään perustelusi ei ole saanut mua muuttamaan kantaani siinä että jos vanhempi on kotona pienemmän sisaruksen kanssa niin silloin se vanhempi lapsi kuuluu myös hoitaa siellä kotona.

Eikä käyttää päiväkotia kerhon vastineena; kerhot on kerhoja ja päiväkodin tulisi olla niille lapsille joiden vanhemmat sitä tarvitsevat työn/opiskelun takia. Tai pitää sitä toista lasta siellä ns.varaamassa paikkaa sille tulevalle sisarukselle.

Omat lapseni kerkeävät olla aivan tarpeeksi kauan päiväkodissa sitten kun lähitulevaisuudessa palaan töihin. Joten se aika minkä itsekin olen kotona niin sen saman pienen ajan on tasan tarkkaan joka ikinen oma lapseni.

"aloittaja"
[QUOTE="aloittaja";28288784]Ja sanoin, että lapsi tulee olemaan koko 1,5v siell päiväkodissa 24/7?

Onko teillä lainkaan lukutaitoa, vai oletteko te vain todella tyhmiä?[/QUOTE]

Esitän mielelläni tyhmää tällaisessa asiassa, sillä mikään perustelusi ei ole saanut mua muuttamaan kantaani siinä että jos vanhempi on kotona pienemmän sisaruksen kanssa niin silloin se vanhempi lapsi kuuluu myös hoitaa siellä kotona.

Eikä käyttää päiväkotia kerhon vastineena; kerhot on kerhoja ja päiväkodin tulisi olla niille lapsille joiden vanhemmat sitä tarvitsevat työn/opiskelun takia. Tai pitää sitä toista lasta siellä ns.varaamassa paikkaa sille tulevalle sisarukselle.

Omat lapseni kerkeävät olla aivan tarpeeksi kauan päiväkodissa sitten kun lähitulevaisuudessa palaan töihin. Joten se aika minkä itsekin olen kotona niin sen saman pienen ajan on tasan tarkkaan joka ikinen oma lapseni.
No mun mielestä taas lapselle on paras vaihtoehto se, että hoitopaikkaa ei vaihdella vaan saa olla samassa paikassa koko sen ajan, kun hoidossa on. Tänään hoitopäivä oli kokonaiset 5,5h ja seuraavan kerran menee hoitoon ensi keskiviikkona. Jos sun mielestä se on liian kauan aikaa erossa äidistään, niin varo vain ettet omia lapsiasi tukehduta. Ja sanon tämän ihan kaikella ystävyydellä :)

"Sari"
[QUOTE="aloittaja";28285218]Ysiltä viedään että pääsee melko suoraan pihalle ja kolmen jälkeen haetaan, ennen puoli neljää. Ei tuossa ihan 7h tule, yleensä varmaan 6h. Ja sen takia, että ehtii siellä sitten olla pihalla tarpeeksi. Varsinkin nyt kun pikkukakkonen on vielä niin pieni, on hyvä että isompi pääsee pihalle eikä tarvitse meidän kanssamme sisällä köllötellä.

Kerhoihin ei tarvitse viedä kun lapsi saa käydä päikyssä, helpompi ratkaisu meille.[/QUOTE]

Tällaisten kommenttien jälkeen minäkin alan kallistua subjektiivisen päivähoidon rajoittamisen kannalle.

Jos elämästä haluaa helpompaa, niin sitten ei kannata edes tehdä lapsia. Kyllä meillä isompi lapsi pääsi ihan riittävästi ulkoilemaan kotonakin vauvan päiväuniaikaan. Sisällä ehti silti köllötellä.

No mun mielestä taas lapselle on paras vaihtoehto se, että hoitopaikkaa ei vaihdella vaan saa olla samassa paikassa koko sen ajan, kun hoidossa on. Tänään hoitopäivä oli kokonaiset 5,5h ja seuraavan kerran menee hoitoon ensi keskiviikkona. Jos sun mielestä se on liian kauan aikaa erossa äidistään, niin varo vain ettet omia lapsiasi tukehduta. Ja sanon tämän ihan kaikella ystävyydellä :)[/QUOTE]

Älä siitä huolehdi.
Mun lapset saavat olla erossa äidistään ihan kerhojen, ystävien, isänsä, sukulaisten ja muiden virikkeiden ja tapahtumien seurauksena.
Me ei siihen turhaan päiväkotipaikkaa tarvita. Ja tietenkin vielä :)

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28289538]Laitoit tuohon yhteen kommenttiin viestin että ettekö laita lapsia mihinkään hoitoon ennen eskaria, ja päivittelit että kouluun tulee sitten mielenkiintoisia lapsia :).[/QUOTE]

No jos joidenkin mielestä lapsi vaurioituu siitä, että on 1-2pv/vko hoidossa max 7h päivässä, niin onhan se nyt hieman outoa. Pitäisi olla ilmeisesti kiinni äidissä eikä mennä koskaan edes mummolaan, että tulee tasapainoinen lapsi... :)

Ja btw, lapsi oli joulukuussa kokonaiset 5pv hoidossa (tarhassa oli Noroa ja muuta) ja nyt oli 2kk kotona kun vauva syntyi, että todellakin haluan lapseni hylätä sinne hoitoon enkä halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä... :LOL:

"aloittaja"
No mun mielestä taas lapselle on paras vaihtoehto se, että hoitopaikkaa ei vaihdella vaan saa olla samassa paikassa koko sen ajan, kun hoidossa on. Tänään hoitopäivä oli kokonaiset 5,5h ja seuraavan kerran menee hoitoon ensi keskiviikkona. Jos sun mielestä se on liian kauan aikaa erossa äidistään, niin varo vain ettet omia lapsiasi tukehduta. Ja sanon tämän ihan kaikella ystävyydellä :)[/QUOTE]

Älä siitä huolehdi.
Mun lapset saavat olla erossa äidistään ihan kerhojen, ystävien, isänsä, sukulaisten ja muiden virikkeiden ja tapahtumien seurauksena.
Me ei siihen turhaan päiväkotipaikkaa tarvita. Ja tietenkin vielä :)
Ja mun mielestä meidän käyttämämme pk-aika ei erotu kerhosta mitenkään. Tai erottuu siten tietty, että takaamme näin myös pikkusisarukselle ensiluokkaisen hoidon kunhan lähden töihin :)

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28289969]No jos joidenkin mielestä lapsi vaurioituu siitä, että on 1-2pv/vko hoidossa max 7h päivässä, niin onhan se nyt hieman outoa. Pitäisi olla ilmeisesti kiinni äidissä eikä mennä koskaan edes mummolaan, että tulee tasapainoinen lapsi... :)

Ja btw, lapsi oli joulukuussa kokonaiset 5pv hoidossa (tarhassa oli Noroa ja muuta) ja nyt oli 2kk kotona kun vauva syntyi, että todellakin haluan lapseni hylätä sinne hoitoon enkä halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä... :LOL:[/QUOTE]

Nyt et tajunnu mun pointtia. Siis mä en arvostele virikehoitoa, mutta voisivatko nämä virikelapsosten vanhemmat olla arvostelematta kotihoidettuja, ilman kommentteja että tulee "mielenkiintosia" lapsia kouluun jne.?

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28290374]Nyt et tajunnu mun pointtia. Siis mä en arvostele virikehoitoa, mutta voisivatko nämä virikelapsosten vanhemmat olla arvostelematta kotihoidettuja, ilman kommentteja että tulee "mielenkiintosia" lapsia kouluun jne.?[/QUOTE]

No minä en ole arvostellut kotihoidettuja, kunhan heitä ei pidetä pullossa vaan näkevät myös ikäistään seuraa kotivuosien aikana. Ei se ole multa pois, jos joku vie lapsensa hoitoon eikä se, jos joku hoitaa hänet kotona.

Aloituksessa kyselin vain sitä, että miten muut toimivat eikä missään lukenut että mun tapa on ainoa oikea tapa toimia :)

Ja mitä näitä palstoja on lukenut, niin aika paljon enemmän pskaa niskaansa saamme me työssäkäyvät äidit... Ehkä se on sitten lukijan silmissä?

Meillä on
Meidän esikoinen on pkssa 3-4 päivänä viikossa 6 tuntia kerrallaan. Minä maksan kotona vauvan ja 3 vuotiaan kanssa. Tarvitseehan iso jo virikkeitä ja kavereita... No ei vaineskaan, on kuntouttavassa hoidossa :)

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28290442]No minä en ole arvostellut kotihoidettuja, kunhan heitä ei pidetä pullossa vaan näkevät myös ikäistään seuraa kotivuosien aikana. Ei se ole multa pois, jos joku vie lapsensa hoitoon eikä se, jos joku hoitaa hänet kotona.

Aloituksessa kyselin vain sitä, että miten muut toimivat eikä missään lukenut että mun tapa on ainoa oikea tapa toimia :)

Ja mitä näitä palstoja on lukenut, niin aika paljon enemmän pskaa niskaansa saamme me työssäkäyvät äidit... Ehkä se on sitten lukijan silmissä?[/QUOTE]

Joo, se voi olla että tää on aihe jossa ollaan herkillä puolin ja toisin :D.

"kolmen äiti"
[QUOTE="aloittaja";28285218]Ysiltä viedään että pääsee melko suoraan pihalle ja kolmen jälkeen haetaan, ennen puoli neljää. Ei tuossa ihan 7h tule, yleensä varmaan 6h. Ja sen takia, että ehtii siellä sitten olla pihalla tarpeeksi. Varsinkin nyt kun pikkukakkonen on vielä niin pieni, on hyvä että isompi pääsee pihalle eikä tarvitse meidän kanssamme sisällä köllötellä.

Kerhoihin ei tarvitse viedä kun lapsi saa käydä päikyssä, helpompi ratkaisu meille.[/QUOTE]

Voi perseen perse! "on hyvä että isompi pääsee pihalle eikä tarvitse meidän kanssamme sisällä köllötellä. " Niin, että siellä MOLEMMAT vanhemmat köllöttelee kotona vaan sisällä. Ette voi viedä JOMPI KUMPI sitä lastanne pihalle? Taas näitä ihmisiä, joiden kohdalla on pakko ihmetellä ääneen, että miksi pitää tehdä lapsia ellei niiden kanssa halua mitään touhuta? Ellette ulkoile ja liiku lapsenne kanssa, niin siitä tulee taas yksi pullamössölapsi, joka ei liiku. :(

"aloittaja"
[QUOTE="kolmen äiti";28291038]Voi perseen perse! "on hyvä että isompi pääsee pihalle eikä tarvitse meidän kanssamme sisällä köllötellä. " Niin, että siellä MOLEMMAT vanhemmat köllöttelee kotona vaan sisällä. Ette voi viedä JOMPI KUMPI sitä lastanne pihalle? Taas näitä ihmisiä, joiden kohdalla on pakko ihmetellä ääneen, että miksi pitää tehdä lapsia ellei niiden kanssa halua mitään touhuta? Ellette ulkoile ja liiku lapsenne kanssa, niin siitä tulee taas yksi pullamössölapsi, joka ei liiku. :([/QUOTE]

Mies on roudannut lapsen 3 krt päivässä pihalle nyt kun ollaan oltu kaikki kotona :) Että siinäpä urputa ihan rauhassa. Mies menee kuitenkin nyt takas kouluun, joten ulkoilukerrat vähenee väkisinkin kun vauva on vielä niin pieni. Ulos pääsee joka päivä jatkossakin, ei tulis mieleenkään pitää koko päivää lasta sisälle jos lapsi ei ole kipeänä eikä mitään terveydellistä estettä ole.

Mutta helpottaahan ne 1-2 hoitopäivää niinä päivinä mun oloa vauvan kanssa, kun ei tarvitse niinä päivinä pihalle mennä välttämättä jos kelit on karseat tms. Illalla voi iskän kanssa sitten käydä pihalla kuten joka ilta tähänkin asti.

Ihmettelevä äiti
On väärin isompaa sisaruksia kohtaan laittaa hänet pois kotoa päivähoitoon, jos oma vanhempi on kotona. Tästä se sisarkateus alkaa. On suurta yhteiskunnan verovarojen tuhlausta, että Suomen valtio ja kunnat joutuvat järjettömän päivähoitolain takia järjestämään ja maksamaan päivähoidon kaikille alle kouluikäisille lapsille.

Päivähoitopaikan myöntämiselle pitäisi asettaa selkeät ehdot. Paikka myönnetään vain, kun vanhemmat käyvät työssä, opiskelevat kokopäiväisesti tai hoidolle on jokin merkittävä tarve. Eduskunnan tulisi muuttaa päivähoitolakia pikaisesti. Päivähoidon ei tarvitse olla ns. subjektiivinen oikeus.

Kun nuori ja terve äiti tai isä on kotona, hoitakoot kaikki lapsensa kotona! Lasten hoito ja kasvatus kuuluu vanhemmille - ei yhteiskunnalle! On vanhemman oikeus ja velvollisuus hoitaa lapsensa. Kotihoidossa oleville lapsille löytyy myös monenlaisia kerhoja.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelevä äiti;28291448:
On väärin isompaa sisaruksia kohtaan laittaa hänet pois kotoa päivähoitoon, jos oma vanhempi on kotona. Tästä se sisarkateus alkaa. On suurta yhteiskunnan verovarojen tuhlausta, että Suomen valtio ja kunnat joutuvat järjettömän päivähoitolain takia järjestämään ja maksamaan päivähoidon kaikille alle kouluikäisille lapsille.

Päivähoitopaikan myöntämiselle pitäisi asettaa selkeät ehdot. Paikka myönnetään vain, kun vanhemmat käyvät työssä, opiskelevat kokopäiväisesti tai hoidolle on jokin merkittävä tarve. Eduskunnan tulisi muuttaa päivähoitolakia pikaisesti. Päivähoidon ei tarvitse olla ns. subjektiivinen oikeus.

Kun nuori ja terve äiti tai isä on kotona, hoitakoot kaikki lapsensa kotona! Lasten hoito ja kasvatus kuuluu vanhemmille - ei yhteiskunnalle! On vanhemman oikeus ja velvollisuus hoitaa lapsensa. Kotihoidossa oleville lapsille löytyy myös monenlaisia kerhoja.
Eli tekstin alussa lasta ei saa missään nimessä laittaa pois kotoa ja kuitenkin lopussa liputetaan kerhojen puolesta. Jepjep...

maajussiäiti
En edes jaksa lukea koko ketjua. Mutta kyllä minunkin mielipide on se että jos yhden penskan pystyy hoitamaan kotona niin joutaa hoitaa myös muut. Itsekin joudun jatkuvasti selittämään kun oma muksu on päiväkodissa ja "vanhempi muka vaan ihan kotona jouten" eli maanviljelijä. Nykykäsityksen mukaan kun on ihan OK että lapset viettävät päivänsä pölyisessä ja meluisessa kotieläintilassa ja traktorin hytissä. Niin kun eihän me mitään töitä tai saati veroja makseta. Mutta jos minä siis TÖITÄ TEKEVÄ vanhempi joudun potemaan huonoa omaa tuntoa kun en retuuta kaksivuotiasta perässäni sikalassa vaan vien hoitoon niin joutaisivat kotona vauvan kanssa köllivät tuntemaan samoin.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja maajussiäiti;28291638:
En edes jaksa lukea koko ketjua. Mutta kyllä minunkin mielipide on se että jos yhden penskan pystyy hoitamaan kotona niin joutaa hoitaa myös muut. Itsekin joudun jatkuvasti selittämään kun oma muksu on päiväkodissa ja "vanhempi muka vaan ihan kotona jouten" eli maanviljelijä. Nykykäsityksen mukaan kun on ihan OK että lapset viettävät päivänsä pölyisessä ja meluisessa kotieläintilassa ja traktorin hytissä. Niin kun eihän me mitään töitä tai saati veroja makseta. Mutta jos minä siis TÖITÄ TEKEVÄ vanhempi joudun potemaan huonoa omaa tuntoa kun en retuuta kaksivuotiasta perässäni sikalassa vaan vien hoitoon niin joutaisivat kotona vauvan kanssa köllivät tuntemaan samoin.
En minä pode huonoa omaatuntoa kyllä yhtään. Mutta en kyllä hoidossa niin usein tuota esikoista käytäkään. Ehkä potisin, jos veisin viitenä päivänä viikossa täysiksi päiviksi, mene, tiedä.

Yhteistyössä