Lapsi majailee meidän rappukäytävässä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksi lammas lisää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja puhelin käteen;28218596:
Soita lastensuojeluun ja ilmoita.. jos tutkisivat miksi lapsi ei kotonaan ole/kotiinsa pääse.. niin minä ainaki tekisin.. tiiä mitkä alkoholisti vanhemmat siellä on :o tai sit ihan työssä käyviä mut kumminki.. ei ihan normaalia ole...

No hei ihan vihonviimeistä paskaa. Mitä ihmettä tuollaisessa tilanteessa tarvitsee viranomaisia?

Missä on ihmisten arkijärki???

Kysy siltä lapselta! Kysy opettajalta! mene käymään tämän lapsen kotona tai tee jotakin sellaissta, jolla on järkevää merkitystä ja seurauksia ja lopettakaa kaikki tuollaisten paskaneuvojen suoltaminen. Kohtaha se lapsi on jo murhaajan penikka, tekee rikoksia siellä rapussa ja poliisit pitää soittaa ja vaihtaa turvalukot. Hiukan tuntuu nyt iso pyörä alkaneen taas heittää.

Haloo, muksu on 7 v. Kukas siellä olisi aikuinen?

Kaikkein ikävin asia tässä on, että ap ei "jaksa" rapuissa roikkuvaa lasta, mutta ei ole valmis päästämään häntä kotiinsakaan. Ja kyseessä on siis lapsi! Ei mikään juoppo häirikkö.
Paha olo tulee lapsen puolesta, ap kuulostaa puolestaan melkoisen kylmälle ihmiselle.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
Ap on tollo :kieh: mulla on itsellä monta lasta, mutta meillä on aina ollu tilaa yhdelle tai useammallekki kaverille ja aikaa läksyjen tekoon sekä johonki pieneen purtavaanki tai jos on nälkä niin ylimääräinen lautanen katetaan aina pöytään jos ei ole erikseen jonkun lapsen vanhempien kanssa sovittu, ettei niiden lapsi saa syödä kylässä. En ihan oikeesti ymmärrä tollasta, et lapsen pitää odottaa käytävässä :O

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Alkuperäinen kirjoittaja Yksi lammas lisää;28218903:
Tää vieras Lapsi saattaa myös olla pitkiä aikoja meidän rapussa ennen kun tulee hakemana poikaani. Sitten kertoo vaan tai paljastuu että olikin ollut jo puolisen tuntia rapussa. Enhän minä voi pienten kanssa päivystää tuolla alhaalla kun pääsee muidenkin ihmisten mukana sisälle rappuun :/

Herttilei?! Se on pieni lapsi, jolle on osoitettu paikka rapusta, kun kerran sisälle ei päästetä. Se luulee, että hänen kuuluukin olla täällä, eikä osaa ajatella, että asiassa olisi mitään outoa. Ole ihminen ja toivota lapsi tervetulleeksi sisään ja hoida hänen tilannettaan sen jälkeen miten parhaaksi näet.

Kehottaisin ottamaan odottelijalapsen mukaan auttamaan vaikka omien pientesi pukemisessa, ja kohtelet hyvin, tarjoat juotavat ja syötävät ja juttelet mukavia. Vähitellen pitäisi ruveta näkymään, mitä hänelle kuuluu. Jos asiassa on lastensuojeluaineksia, sitten osaat jotain todellistakin sanoa etkä vain mahdollisesti pahenna lapsen tilannetta. Jos kotona on asiat huonosti, ja vanhemmat kieltävät teille tulemisen koska olet ilmoittanut sossuille että kun sillä on niin pitkät kynnetkin, niin sittenhän lapsi on ihan yksin. Vai eikö se kuulu sinulle?

Jaa-a.
Meillä oli omakotitalossa asuessa aina naapurin poika päivittäin oven takana, yleensä vähän rikkinäisissä ja likaisissa vaatteissa.
Aina päästettiin sisään, tarjottiin usein ruokaa tai välipalaa ja tutustuttiin.
Poika oli todella iloinen eikä mitään huolta kyllä ilmennyt perheestä, vaatteiden rikkinäisyyttä tai likaisuutta ei tarvinnut paljon ihmetellä kun vähän aikaa seurasi pojan touhuja ja menoa..

Ap.n tilanteessa ehdottomasti kutsuisin pojan sisään,tekisin tähän tuttavuutta ja ilmoittaisin ystävällisesti pojan vanhemmille tästä pojan rapussa hengailusta.
En todellakaan alkaisi samointein mitään sossuja soittamaan, en yhtään ihmettele että ne oikeat tapaukset jää hoitamatta kun pienimmästäkin syystä tai "huolesta" soitetaan viranomaisille ottamatta itse yhtään asioista selkoa.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Huoh. Että ei "jakseta" porraskäytävässä majailevaa lasta. Pyydät lapsen sisälle, pyydät häneltä äitinsä tai isänsä numeron, ja SOITAT HEILLE. Kerrot että lapsi majailee porraskäytävässä, kuulostelet vähän mikä meininki perheessä on, ja jos siltä tuntuu niin teet sitten sen lastensuojeluilmoituksen.

Voi, lapsi parka :'( Niin tuli paha mieli lapsen puolesta, että itku oli päästä. Yksinäinen alku elämälle. Tuollaisessa tilanteessa laittaisin viestin reppuun, että vanhemmat tietäisivät missä lapsi päivänsä viettää ja kertoisin, että olen huolissani. Ja tekisin kaikkeni, että lapsi saisi huolenpitoa edes meillä. Tuon ikäisen pitäisi tuntea, että aikuisilta saa turvaa, olivatpa aikuiset sitten omat vanhemmat tai kaverin vanhemmat. Kasvatusvastuu ei ole sinulla, mutta kansalaisen auttamisvelvollisuus on määritelty laissakin. Jos epäilet, ettei kaikki ole hyvin, on velvollisuutesi puuttua asiaan.

iso peesi tälle! ja näin ajattelevia pitäs olla muitakin <3 samat fiilikset,että pojasta pitäisi huolehtia vaikkei oma olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja puhelin käteen;28218596:
Soita lastensuojeluun ja ilmoita.. jos tutkisivat miksi lapsi ei kotonaan ole/kotiinsa pääse.. niin minä ainaki tekisin.. tiiä mitkä alkoholisti vanhemmat siellä on :o tai sit ihan työssä käyviä mut kumminki.. ei ihan normaalia ole...
:laugh:
Ihme kun ei kukaan meidän erkkari pojasta vielä ole soittanut? Hänellä kun ei ole ajan ja paikan tajua, voisin hyvin kuvitella hänen käyttäytyvän juurikin noin, norkoilevan rappukäytävissä. :D
Ei aina ole välttämättä lapsella mitään hätää, saattaa olla ikäistään jäljessä tuollaisten asioiden suhteen tai erityislapsi?

Alkuperäinen kirjoittaja Yksi lammas lisää;28218541:
Poikani 7v kaveri majailee miedän rappukäytävässä. Heti koulusta savuttuaan tää kaveri jää meidän rappuun odottamaan poikaani (poikani tekee ensin läksyt ja syö) ja sitten aamulla on jo tuntia aikasemmin odottamassa meidän rapussa. Pääsee muiden ihmisten kans rappuun. :/ Meille Sisälle en jaksa päästää aina, kun monta muuta omaan vahdittavana ja syötettävänä. Eikä ole kivaa et aina joku vieräs lapsi täällä. (olen itse yksin omien kanssa) Tää pojan kaveri on tunteja meidän rapussa eikä mene koulusta kotiin suoraan vaan meidän rappuun. Naapuritkin jo ärsyyyntyy.

just. sen vanhemmat eivät halua katsella sitä tai yrittävät saada sen jonnekin ja teilläkin on tehty kakaroita sen verran että muille ei ole antaa mitään ja niiden pitää pysyä kaukana teiltä. tiedän muitakin tuollaisia.

[QUOTE="just";28221823]just. sen vanhemmat eivät halua katsella sitä tai yrittävät saada sen jonnekin ja teilläkin on tehty kakaroita sen verran että muille ei ole antaa mitään ja niiden pitää pysyä kaukana teiltä. tiedän muitakin tuollaisia.[/QUOTE]

ap: sanooko poikasi tälle kaverilleen että ei tule heti van ehkä tunnin päästä? jos sanoo vaan että läksyjen ja välipalan jälkeen niin ei ymmärrä että jollain voi kestää se tunti niissä.

kyllä sinä olet myös aika karsea ihminen ja tosiaan tiedän muitakin tuollaisia joille lastensa kaverit ovat aina mahdollisimman kaukana.

Ap on tollo :kieh: mulla on itsellä monta lasta, mutta meillä on aina ollu tilaa yhdelle tai useammallekki kaverille ja aikaa läksyjen tekoon sekä johonki pieneen purtavaanki tai jos on nälkä niin ylimääräinen lautanen katetaan aina pöytään jos ei ole erikseen jonkun lapsen vanhempien kanssa sovittu, ettei niiden lapsi saa syödä kylässä. En ihan oikeesti ymmärrä tollasta, et lapsen pitää odottaa käytävässä :O

kiva kuulla että tällaisia. Minusta kun näyttää, että aika monessa nelilapsisessa, joskus kolmilapsisessakin perheessä omiakin on liikaa ja niitäkin yritetään saada jonnekn muualle, puhumattakaan että lasten kaverit saisivat sisälle asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksi lammas lisää;28218641:
Joo, tiedän että tämä poika on ainoa lapsi. me on mun pojan kanssa moelnnat yritetty sanoa ettei meidän rappukäytävä ole majailua varten ja tän pojan pitää mennä kotiin odottamaan. Muutakin eriskummallista ollaan huomattu :( Pojan kynnet on ihan valtavan pitkät, kuomat rikki, Ei kuulemma isä halua että läksyt tekee koulun jälkeen heti. Olen vanhemmat kerran nähnyt ja ihan normaalit vanhemmat mun mielestä on. Äiti opiskele ja isä on töissä.

jeps, olet kauhea ihminen, lapsen kanssa ei puhuta noin toisista, jollet halua hänestä kiusaajaa. Yök, tunnt niin tutulta, tuollaisiaon.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksi lammas lisää;28218903:
Tää vieras Lapsi saattaa myös olla pitkiä aikoja meidän rapussa ennen kun tulee hakemana poikaani. Sitten kertoo vaan tai paljastuu että olikin ollut jo puolisen tuntia rapussa. Enhän minä voi pienten kanssa päivystää tuolla alhaalla kun pääsee muidenkin ihmisten mukana sisälle rappuun :/

no tottakai se on kun tietää että teidän lapsi syö ja tekee läksyt ja siinä menee ilmeisesti tuntejakin kuten sanoit aloituksessa että on tunteja teidnän rapussa.

Aika tunteeton ja kylmä apee on :(
Vaikka meilläkin on 4 lasta ja osa jo koululaisia ja osa ei, niin ei tulisi mieleenikään jättää kaveria käytävään.
Siis ap vielä tietää että kaveri on käytävässä :O ja hyvällä omalla tunnollaan on itse kotona sisällä ruokkimassa omaa pesuetta kuin vahtimassa että läksyt on tehtynä.
Miten se haittaisi jos ottaisit sen kaverin lapsen teille,
kaatuuko taloutesi yhteen voileipään ja vaikkapa vesilasiin?
Ja sen jälkeen istuta muksut pöydän äreen tekemään läksyt ja sitten kun ne on tehty voivat mennä leikkimään.

Jotenkin apeentekstistä kuultaa läpi kuinka hän koettaisi saada oman lapsen kaveripiiriä muokattua ja ei toivo tämän lapsen olevan oman lapsenkaveri ollenkaan,
ja syynä risat kuomat pitkät kynnet ja se ettei apee osaa kohdella lasta :laugh:
Mahtaa olla lastensuojelussa kiinnostuneita miten kohtelet omiasi kun tuommoisestakin olet valmis nokkasi tunkemaan toisten asioihin mutta et kuitenkaan halua tehdä ja auttaa mitenkään pientä lasta.

Helppo sulkea silmänsä itse ongelmalta, ja keksiä tekosyitä sille että ei voi auttaa vierasta lasta!

Jokainen tajuaa että asiat ei ole kohdillaan, jos lapsi oleskelee rappukäytävässä. Itse en pystyisi tuohon,mutta näköjään meitä on moneksi!

[QUOTE="tintti";28222026]Aika tunteeton ja kylmä apee on :(
Vaikka meilläkin on 4 lasta ja osa jo koululaisia ja osa ei, niin ei tulisi mieleenikään jättää kaveria käytävään.
Siis ap vielä tietää että kaveri on käytävässä :O ja hyvällä omalla tunnollaan on itse kotona sisällä ruokkimassa omaa pesuetta kuin vahtimassa että läksyt on tehtynä.
Miten se haittaisi jos ottaisit sen kaverin lapsen teille,
kaatuuko taloutesi yhteen voileipään ja vaikkapa vesilasiin?
Ja sen jälkeen istuta muksut pöydän äreen tekemään läksyt ja sitten kun ne on tehty voivat mennä leikkimään.

Jotenkin apeentekstistä kuultaa läpi kuinka hän koettaisi saada oman lapsen kaveripiiriä muokattua ja ei toivo tämän lapsen olevan oman lapsenkaveri ollenkaan,
ja syynä risat kuomat pitkät kynnet ja se ettei apee osaa kohdella lasta :laugh:
Mahtaa olla lastensuojelussa kiinnostuneita miten kohtelet omiasi kun tuommoisestakin olet valmis nokkasi tunkemaan toisten asioihin mutta et kuitenkaan halua tehdä ja auttaa mitenkään pientä lasta.[/QUOTE]

Peesi tälle. Mutta vastahan oli uutisissa kun koulutaksi oli vienyt sen pojan väärään taloon. Ja mitä talosta oli äiti sanonut? "et voi tulla meille, et asu täällä". Ihan itkettää, että aikuiset ihmiset, jotka itsekkin ovat äiti-ihmisiä ni voi toimia noin ja olla vieraalle lapselle noin kylmä. Ettekö ajattele, että joku päivä oma lapsenne voi olla moisessa tilanteessa? Haluaisitteko silloin että omalle lapsellenne lyötäisiin ovi nenän edestä kiinni?

Ap häpeä! Lapsesi varmasti tietää tuon kaverin koko nimen ja osoitteen joten vanhempien yhteystietojen selvittäminen ei todellakaan ole vaikeaa. Tai jos olet niin avuton, niin pyydä ne opettajalta. Opettajalle ilmoittaminen on aivan yhtä tyhjän kanssa. Miten itse suhtautuisin, jos sinulle soitettaisiin koulusta että yhden äidin mukaan teidän lapsi kuulemma majailee välillä heidän rapussaan. Normaali vanhempi pitäisi kouluun soittanutta äitiä kahelina, koska asioita ei yksinkertaisesti hoideta noin. Se että lapsella on pitkät kynnet ja rikkinäiset kengät ei kyllä kerro yhtään mitään. Kynsien leikkaaminen saattaa unohtua paremmissakin perheissä ja tunnen montakin lasta, jotka pitävät niitä mukavia vaikkakin resuja kenkiä mieluummin, kuin uusia tilalle ostettuja mutta ei välttämättä niin mukavia kenkiä. Veljeni lähti puolivuotta joka aamu kouluun lempiverkkareissaan joissa oli polvi auki, vaikka kaapissa olisi kyllä ollut valinnan varaa ehjistäkin. Se kuuluu ikään. Alakouluikäinen osaa myös kertoa sopivia tarinoita niin omille vanhemmilleen, kavereille kuin kaverienkin vanhemmille, eli en uskoisi sanaakaan lapsen väitteistä etteikö muka saisi mennä kotiin, ennen kuin tarkistaisin sen vanhemmilta.

[QUOTE="just";28221835]kiva kuulla että tällaisia. Minusta kun näyttää, että aika monessa nelilapsisessa, joskus kolmilapsisessakin perheessä omiakin on liikaa ja niitäkin yritetään saada jonnekn muualle, puhumattakaan että lasten kaverit saisivat sisälle asti.[/QUOTE]

Meillä on tällähetkellä 4 omaa ja 4 kaveria. Ja nuorimman kaverin kävin ihan tarhasta hakemassa meille =)
Noille 10vuotiaan kavereille tarjosin välipalaa jonka jälkeen alkoi "bändiharkat" eli kitara, syntikka ja mikrofoni raikaa...
Ja minun pikkuveljeni tulee töistä suoraan syömään, en tiedä montako lasten kaveria täällä ruoka-aikaan on, mutta paistettuja ahvenfileitä ja perunamuusia saa kaikki halukkaat =)

• Tykkää
Reactions: pookypooh
Minkä takia kyseinen lapsi ei ole aamu- ja iltapäivähoidossa jos vanhemmat on töissä? taustoja tietämättä, itse olisin soittanut lastensuojeluun.

Meidän lapsen iltapäivähoidossa on omalla vastuulla pysyä hoitopaikan alueella. Toisin sanoen lapsi voi lähteä hoidosta minne vaan eikä vanhemmat välttämättä tiedä siitä yhtään mitään.

Meidän lapsen iltapäivähoidossa on omalla vastuulla pysyä hoitopaikan alueella. Toisin sanoen lapsi voi lähteä hoidosta minne vaan eikä vanhemmat välttämättä tiedä siitä yhtään mitään.

No ompas eroja. Täällä valvotaan tarkasti ja hakijat sovitaan etukäteen, kuten myös se, jos asuu lähellä ja saa lähteä vaikka neljältä kävelemään kotiin. Lisäksi on tarkat säännöt miten toimitaan. Koulusta on saattaja (ip ohjaaja) joka vie lapset ip kerhoon. siellä syödään välipala, tehdään läksyt ja leikitään. Mutta ketään ei päästetä sopimatta pois :O