Naapurin lapsi "riesana"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumimamma75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

muumimamma75

Jäsen
27.01.2006
515
0
16
Kaipaisin neuvoja seuraavanlaiseen tilanteeseen!

Eli ostimme omakotitalon viime syksynä monen vuoden rivitalossa asumisen jälkeen. Oletimme, että saamme oman talon, oman pihan ja oman rauhan!

Naapurissamme asustaa perhe, jonka kohta 5 vuotta täyttävä tyttö on tottunut juoksentelemaan ja leikkimään talomme pihassa edellisen omistajan aikaan-heillä kun oli pieni tyttö leikkikaveriksi tälle naapurimme tytölle.

Tonttiemme välissä ei ole koko matkalle pensasaitaa ja nyt onkin muodostunut ongelmaksi, että tämä naapurin tyttö tulee omasta pihasta meidän pihaamme milloin vaan itseään sattuu huvittamaan. Heti kun näkee liikettä pihassamme niin suuntaa sinne. Itsellämme on 2 1/2 vuotias poika joka ei tytön seurasta liiemmin piittaa, enkä itse todellakaan halua, että aina kun olemme pihassamme, tämä tyttö tulee siihen myös.

Alussa sanoin tälle tytölle, että nyt kun omistaja talossa on vaihtunut, hän ei saa eikä voi tulla pihaamme miten lystää ja että haluamme olla rauhassa. Hän voi tulla ainoastaan silloin kun pyydämme.

Tuossa menikin vähän aikaa, että hän huuteli oman pihan puolelta saako tulla leikkimään. Tosin useimmiten vastaan hänelle, että ei nyt! Tyttö kyselee, että "miksi" ja "mulla ei ole ketään leikkikaveria" tai "meiän pihassa ei ole hiekkalaatikkoa tms". Olen ollut tiukkana, että jos olen sanonut ei, niin se myös tarkoittaa ei. Vaikka kuinka ruinaisi, niin en anna periksi.

Eilen taas sitten istuskelin pihassamma puutarhakeinussa kun poikani oli päiväunillaan- eikös tämä tyttö taas nähnyt mut keinussa ja syöksähti siihen selittämään. Sanoin tiukasti, että nyt menet omaan pihaasi. Tyttö kyseli poikaani leikkimään. Sanoin, että hän nukkuu ja vaikka tulisikin ulos, tyttö ei ole nyt tervetullut pihaamme. Yrittin sitten taas kysellä miksi ja esitellä tekosyitä. Sanoin topakasti, että nyt menet omaan pihaasi.
Kyllä hän siitä sitten lähti ja lähtee yleensäkin kun sanotaan.

Mutta ongelma onkin se, että miten saada hänelle näytettyä "rajat"- en kestä alkuunkaan, että oman talon pihaan ei voi mennä ilman, että tarvii pelätä naapurin pikkulikan syöksähtävän siihen! Mielestäni omassa talossa ja pihapiirissä pitäisi olla oma rauha, mutta tämä tyttö pitää meidän pihaa kuin omanaan.

Vanhempansa eivät tunnu välittävän missä lapsi luuraa eivätkä useimmitenkaan tule kutsumaan tyttöä pihastamme pois. Pitääkö tässä nyt naapurisopu menettää tällaisen asian takia- sanoa pahasti tytön oleskelusta pihassamme?????

Vai olisiko syytä pystyttää tonttien rajalle verkkoaita, ettei tyttö tule siitä heti suoraan puolellemme meidän pihassa nähdessään??? Tosin hän pääsee pihaamme etukautta, jollemme teetä porttiakin! Tyttö kulkee pihassamme myös silloin kun itse emme ole ulkona. Ja mulla menee oikeasti kohta hermo asian suhteen!

Olenko ilkeä ihminen? Kun en siedä naapurin lasta alvariinsa pihassamme!
Mitä itse tekisitte tilanteessa ja onko mielestänne oikeus puuttua asiaan? Miten sen tekisi? Neuvoja kaivataan!!! Pitääkö lapselle sanoa hyvällä vai pahalla??? Hyvällä sanominen ei tunnu tehoavan kuin sen yhden kerran- seuraavalla kerralla sanominen ei ole enää tytön muistissa!

Itselleni riittäisi, että tyttö kävisi pihassamme vaikka vaan kerran kaksi kuukaudessa. Kun tulen töistä kotiin ja haluaisin viettää lapseni kanssa aikaa työ- ja hoitopäivän jälkeen, tulee tyttö päpättämään ja pälisemään siihen ja vie kaiken huomion omalta lapseltani!

Eikö jokaisella ole oikeus olla omassa pihassaan omassa rauhassa???

Kuulostaa todella rasittavalta :\| Kyllä omalla pihalla pitäisi saada olla rauhassa. Ehdotan, että otan asian puheeksi tytön vanhempien kanssa ja ihan ystävälliseen sävyyn kerrot miten asia on.

Oletko lainkaan jutellut asiasta lapsen vanhempien kanssa? Esität heille toiveen, ettei tyttö tulisi teidän tontillenne ilman lupaasi. Aidan rakentamiseen tonttien rajalle tarvitset naapurinkin luvan, vaikka maksaisitkin sen kokonaan itse.

Sinulla on täysi oikeus olla rauhassa omalla pihallasi. ja sitä ei kukaan saa tulla häiritsemään. sinuna menisin naapuriin ja keskustelinsin, ei tarvii huutaa ja noitua ja olla äkäinen, vaan asiallisesti keskustelet että sä et tykkää kun tyttö kulkee teidän pihalla kuin omistaisi sen. varsinkaan kun teillä ei ole leikkikaveriakaan tytölle. sanot että jos puhe ei auta, niin te joudutte alkamaan rakentaa aitaa ja sä olet sitä mieltä, että silloin on naapuri velvollinen osallistumaan kustannuksiin.

Höh,en tykkäis minäkään tuollaisesta. Menisin kyllä vanhemmille puhumaan,tuskin muuten tulee mitään muutosta.
Mä olen kanssa miettinyt,että olenko jotenkin outo,kun en sietäis tuollaista tuppautumista,kun meilläkin rivarissa kesäisin,kun laitetaan lapsille tuohon omalle,aidatulle pihalle allas,niin eikös puolet pihan muksuista ryntää siihen portille tai työntävät neniään jostain aidanraosta,eivätkä todellakaan lähde siitä mihinkään,ellei sanota... :o ja musta se sanominenkin on vaikeaa :ashamed: Mä oon kyllä omilleni opettanut,ettei toisten pihoille tai ikkunoiden alle ole mitään asiaa tuijottelemaan,jollei sinne ole erikseen kutsuttu. Ja toivoisin että mulle tultais sanomaan,jos näin kuitenkin mun huomaamatta tapahtuu ;)
Nim. haluaa olla omassa rauhassa!!!!!! :p

Toisaalta, montako vuotta luulet, että sitä kiinnostaa teidän seura? jos se on nyt 5 v, niin ei se enää varmaan kolmen vuoden päästä teistä oo kiinnostunut. Onko sen vanhemmat sen kanssa ikinä? Siis että onko sillä ketään, kuka sitä kuuntelis?

Sillon ku mä olin 10 meidän pihaan tuli aina semmonen ärsyttävä pikkupoika. Nyt myöhemmin oon tajunnut, että meidän piha taisi olla ainut paikka, missä se sai olla. Taisi sillä olla kotonakin kurjaa, sen vanhemmat oli eronnut. Se oli tietty hirveen huomionkipee.

Mun veljen ja sen vaimon pihaan tulee aina kaikki naapurin lapset. Niillä on jännä tapa suhtautua. Ne puhuu, että lapset tulee ja juttelee heille. siis ne pitää niitä lapsia ihan oikeesti ihmisenä, niinkuin muitakin naapureita. Niistä on mielenkiintoista tutustua ihmisiin. Niille se ei oo niin tarkkaa, jos niiden reviirille tullaankin.

Mua kanssa alkoi mietityttämään tuossa yks päivä kun kyykin pihalla kukkapenkissä ja nti leikki siinä vieressä, kun sellassen n.170cm aidan takaa naapurin pojat kiipesivät (iältään 5-8v.) aidalle ja alkoivat juttelemaan..noh aikamme siinä juteltiin ja sitte mentiin sisään kun oikeesti, ei sitä kokoaikaa jaksa kuunnella ja jutella, jotenki just silloi halusin vaan tehdä ihan rauhassa hommia ilman "häiriötä".

Noh toisena päivänä sama homma, pojat kiipesivät aidalle ja alkoivat sieltä roikkumaan ja rapsuttelemaan meidän koiraa, kyselivät et saavatko joskus tulla katsomaan pihallemme meidän kaneja, lupasin sitten että joo joku kerta.

Ite asutaan rivarissa ja tuossa takapihalla on kyllä hyvä aita, mut naapuri rivarin lasten semmoi pieni leikkipaikka on just siinä, niin sanoinki miehelle et hitsit et mä en kyl halua et ne roikkuu tuos aidalla joka kerta kun me ollaan ulkona, et ei oo kivaa. Et kyllä mäkin lapsista pidän jne. mut ei sitä välttämättä jaksa sitä et jotkut roikkuu siinä ja kokoajan kyselee jne. Puhuttiin sitten vaan et pitää just nätisti vaan aina sitte sanoa kun ei jaksa, et ei nyt et voitteko mennä omalle puolelle ja jotaki tyyliin et älkää kiipeilkö aidalla ettette tipu :whistle:

Saas nähä kuin käy, ei niitä nyt oo taas vähään aikaan tuossa näkynyt, mut kyllä mustakin on ihan jokaisella täys oikeus olla rauhassa omalla takapihallaan ilman et kukaan juoksee pihaan tai sitten kiipeilee aidalle ja huutelee sieltä.. :ashamed: :D

Sinuna puhuisin lapsen vanhempien kanssa asiasta. Eihän sitä montaa vuotta voi odotella, että milloin lasta lakkaa kiinnostamasta teidän piha. Jokaisella on oikeus olla omassa pihassaan (omakotitalossa) yksin silloin kun niin haluaa. Ja vaikka lapsella ei olisikaan muuta juttuseuraa niin ei se ole teidän vastuulla.

Teillä onneksi tulee vaan pihalle.Meillä noi naapurin pojat ryntäävät suoraan sisään kengät jalassa jos sattuu takaovi olemaan auki.Eivät pahemmin kysele voivatko tulla vaan lopsivat muina miehinä pojan huoneeseen leikkimään.Me asutaan kyllä rivitalossa,mutta silti.
Ja jos satutaankin olemaan pihalla niin siinä on heti kaksi tai kolme kollia temmeltämässä ja jos sanon että menisivät keinumaan niin sitten alkaa se vänkytys että kun ei me haluta keinua me halutaan leikkiä noilla teidän pojan leluilla,ja saadaan me tässä olla ei se ketään haittaa.
Huvittavinta on että jos huomaavat että meillä on vieraita joilla on lapsia niin se on kuin kutsu että sillon saavat hekin tulla.Joskus on jopa heidän äiti tullut muksujen kanssa oven taakse ja sanonnut että kai meidänkin pojat voi leikkimään tulla.Ja samantien on kolme kaveria jo sisällä.Joskus mua ottaa niin päähän että meinaan täräyttää paistinpannulla niitä päähän :whistle: .

Mä myös en aina jaksa höpötellä vieraiden (ei omien) lasten kanssa, vaan haluan tehdä omia hommia tai antaa huomiotani omiini.

Poikien kaverit on selvästi oppineet, että kun olen sillä tuulella vastailen vain lyhyesti ja jatkan hommiani eikä rasita mua enempää. Joskus sitten kun jaksan puhellaan enemmän.

Eli neuvoni ap:lle olisi, että älä anna huomiota huomion kipeälle lapselle. Ei se muksu kauaa jaksa seinälle höpistä. Ja varmaan kunnon aita olisi selvempi raja pysyä omalla puolella.

mun kaverin muksu on kans rasittava pikkulikka joka koko ajan höpöttää sitä sun tätä ja tuppaa syliin ja halailee ja kertoo kuinka rakastaa mua :o samaa se tekee luokkakavereilleen (pojille) ja pojat vihaa taas sitä. ekaluokkalainen. etten mäkään jaksais jos se asuis mun naapurissa ja olis tuossa kaiken aikaa raakkumassa :headwall: sinuna ottaisin asian vanhempien kanssa esille, tai sit sanois vaan jyrkästi asian likalle, et sä et saa tulla muiden pihoihin tolleen! ja sanoin vähän tiukemmin et menee jakeluun.
meillä muksun kaveri tulee kans ilman pimpottamatta sisälle, se jos joku on rasittavaa!

On kyllä rasittavan kuuloista. Mulla meni aikoinaan vuosia, kun opin häätämään kotoamme vieraita nuppusia, jos en jaksanut juuri sillä hetkellä. Se menee näin: " no niin, nyt vieraat lapset ulos, omat voi jäädä!" Sitten tietty tulee toi :"miksi?!" ja ehkä jotain mankumista. Siiihen vastaan: " ei mulla tarvitse oolla mitään selitystä, lähdette vaan. heippa". Ihan ystävällisellä äänellä. Toista tarvittaessa, tsiih. En vaan tiedä onko tytöt sitten sitkeämpiä höpöttäjiä. :)

Harmillista tuollainen! Melkeinpä suosittelisin pensaiden istuttamista koko matkalle tonttien rajalle; meillä ainakaan ei saa muita aitoja alueelle rakentaa. Näiden pienten pensaiden kasvua turvaamaan voisi laittaa muutamaksi vuodeksi väliaikaisen vihreän verkkoaidan...

tuli tästä mieleeni se, kun itse muutimme kerrostalosta omaan taloon. Meille naapurin lapset olivat päinvastoinsuuri helpotus ja ilo. Alue oli vasta rakenteilla, joten siellä asui vain yksi perhe vieressämme, he olivat asuneet talossaan vuoden, kun silloin toukokuun lopussa muutimme. Meillä oli poika 6v ja tyttö 1,5 v. Poika oli riemuissaan, kun naapurissa asui samanikäinen poika: kerostalossa ei ollut kuin yksi monta vuotta vanhempi poika, suurin osa asukkaista eläkeikäisiä. Uudessa naapurissa oli myös tyttö 8v, ja hänestä oli todella iso ilo. Meillä tietenkin piha oli pelkkää mullosta, jossa ei pienen kanssa touhuamisesta tullut mitään. Kun pojat leikkivät keskenään, tyttö kävi usein nätisti kysymässä, saako hän leikkiä meidän pienen kanssa. Hänestä oli niin ihanaa työnnellä tyttöä rattaissa ja leikkiä heidän nurmikollaan jne. Aina he olivat siinä minun näkyvissäni, mutta tyttöni viihtyi hyvin ja minä sain tehdä pihatöitä. Tyttökin, joka silloin jo puhui melko hyvin, viihtyi naapurin tytön kanssa.

Naapurin vanhemmatkin puhuivat, että on se mukava, kun heidän lapsilleen tuli seuraa, eikä tarvitse lähteä kaukaa seuraa hakemaan. Kävihän sillä tytöllä tietysti kaveri kauempaa ja hän kävi kaverinsa luona, mutta päivittäin hän leikki meidän lastenkin kanssa.

Vuosien kuluessa asuinalue on täyttynyt, mutta kaikki lapset ymmärtävät hyvin sen, ettei toisten pihoille mennä kutsumatta. Meilläkään ei ole kummallakaan puolella edes pensasaitaa, mutta niin omat kuin naapureiden lapset tietävät missä tontin raja kulkee. Ja siihen on lupa, että pallon tai frisbeen saa naapurin pihalta hakea erikseen kysymättä! =)

Ihana huomata että jollain muullakin on sama ongelma kuin meillä :'( .
Meillä kävi niin että naapuri taloon tuli uudet asukit, naapurin tyttö kuvitteli myös että kaikki on yhteistä ja meillä kun on kuusi lasta nii onpa si paljon kavereita. jossain vaiheessa alkoi muksuilla pinna mennä ja myös itselläni...heti kun nenän laitoit pihalle, se oli merkki siitä että me ollaan heti sen kanssa. pisteen laitoin viime kesänä, sanoin että meidän muksut pysyy omassa pihassa ja naapurin tyttö omassa, hetken se toimi...kunnes meni kuppi nurin...TEHTIIN AITA!!!
ei muuten mitään mutta kun tytsyn isäkin hyppi pihassamme kuin omassaan.
nyt se kiljuu aidan takana heti kun joku menee ulos...
ei pysty ollenkaa nauttimaan pihalla olosta kun saa aina pelätä että koska se taas tulee...sympatiat vaan sulle ja kestämistä...

Jos on oma talo ja piha niin eikös sitten viimekädessä voi vaikka nostaa syytteen kotirauhanrikkomisesta???

Siis kun ensin on puhuttu lapsen vanhempien kanssa!!! Jos se asia ei vieläkään mene perille niin sitten.

Itse asumme kerrostalossa ja jos täällä joku tunkee toisen kotiin niin saa siitä syytten nostaa!
Miehen vanhemmat oli nostanut syytten joskus aikoinaan kun naapuri yritti kokoajan tunkea heille. Sai sittemmin lähestymiskiellonkin., mutta kyse tässä oli ihan aikuisista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 09:45 PahaSilmä kirjoitti:
Toisaalta, montako vuotta luulet, että sitä kiinnostaa teidän seura? jos se on nyt 5 v, niin ei se enää varmaan kolmen vuoden päästä teistä oo kiinnostunut. Onko sen vanhemmat sen kanssa ikinä? Siis että onko sillä ketään, kuka sitä kuuntelis?

Sillon ku mä olin 10 meidän pihaan tuli aina semmonen ärsyttävä pikkupoika. Nyt myöhemmin oon tajunnut, että meidän piha taisi olla ainut paikka, missä se sai olla. Taisi sillä olla kotonakin kurjaa, sen vanhemmat oli eronnut. Se oli tietty hirveen huomionkipee.

Mun veljen ja sen vaimon pihaan tulee aina kaikki naapurin lapset. Niillä on jännä tapa suhtautua. Ne puhuu, että lapset tulee ja juttelee heille. siis ne pitää niitä lapsia ihan oikeesti ihmisenä, niinkuin muitakin naapureita. Niistä on mielenkiintoista tutustua ihmisiin. Niille se ei oo niin tarkkaa, jos niiden reviirille tullaankin.

Ei varmaan joo kiinnosta tyttöä meidän seura 3 vuoden päästä, mutta pitäiskö mun kärsiä se 3 vuotta vielä?
Tällä tytöllä on 2 vanhempaa veljeä ja yks pikkusisko, alle 2 vuotias. Hänen kanssaan ollaan ulkona harvemmin! Ilman muuta hän haluaa seuraa, mutta mä en ole mikään yleinen puistotäti!

Olen itsekin meinannut, että jos vanhemmille puhuisi ihan asiallisesti, mutta kun sekin on niin kamalan noloa. Mutta eiväthän he kai voi olettaa, että pidän seuraa heidän lapselleen samalla kun ulkoilen omanikin kanssa?!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:46 muumimamma75 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 09:45 PahaSilmä kirjoitti:

Ei varmaan joo kiinnosta tyttöä meidän seura 3 vuoden päästä, mutta pitäiskö mun kärsiä se 3 vuotta vielä?
Tällä tytöllä on 2 vanhempaa veljeä ja yks pikkusisko, alle 2 vuotias. Hänen kanssaan ollaan ulkona harvemmin! Ilman muuta hän haluaa seuraa, mutta mä en ole mikään yleinen puistotäti!

Olen itsekin meinannut, että jos vanhemmille puhuisi ihan asiallisesti, mutta kun sekin on niin kamalan noloa. Mutta eiväthän he kai voi olettaa, että pidän seuraa heidän lapselleen samalla kun ulkoilen omanikin kanssa?!

Siis miten voi olla NOLOA vaatia OMASSA pihassa OMAA rauhaa???? :o :o
Sinun EI todellakaan tarvitse muiden kakaroita hyysätä pihallasi vasten tahtoasi!!!
Puhut niille vanhemmille heti ja jos se ei lopu niin soitappa kerran poliisit paikalle tai joku muu virallinen taho!!! \|O

Mun mielestä on aika kummallista ettet ole puhunut lapsen vanhemmille asiasta mitään??????????????????????? Jos olis mun lapsesta kyse niin haluaisin kyllä että tulisit suoraan sanomaan asiasta meille vanhemmille :) Nyt vain naapuriin juttelemaan.. Asian voi sanoa hienostikkin eikä heti uhkailemalla ja vihoitellen =)

Joo heti soita poliisit tai joku muu virallinen taho, kun naapurin pikkulikka yrittää pungeta teidän tontille..... voe elämä mitä neuvoja!!!! On se kumma, jos ei 5-vuotiaasta kakarasta pääse eroon ilman poliiseja. Mahtaa virkavalta olla riemuissaan, kun tulee tällainen hälytystehtävä. Mitä niitä poliiseja vaivaamaan, soita mieluummin heti suoraan presidentti George W. Bushille Amerikkaan, että voisiko hän määrätä pommittamaan naapuritalonne maantasalle, kun siellä asuu se pikkuriiviöterroristi vanhempineen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:58 KovatKeinot kirjoitti:
Joo heti soita poliisit tai joku muu virallinen taho, kun naapurin pikkulikka yrittää pungeta teidän tontille..... voe elämä mitä neuvoja!!!! On se kumma, jos ei 5-vuotiaasta kakarasta pääse eroon ilman poliiseja. Mahtaa virkavalta olla riemuissaan, kun tulee tällainen hälytystehtävä. Mitä niitä poliiseja vaivaamaan, soita mieluummin heti suoraan presidentti George W. Bushille Amerikkaan, että voisiko hän määrätä pommittamaan naapuritalonne maantasalle, kun siellä asuu se pikkuriiviöterroristi vanhempineen.

Vanhemmat vastaavat alaikäisestä lapsestaan ja lapsen tekemisistä. Jos lapsen teko tms. aiheuttaa häiriötä tai vahinkoa toiselle ihmiselle tai tavaralle niin vanhemmat siitä vastaa.
Toi menee kotirauhan häirinnäksi jo. Asiasta voi soittaa poliisille jotka selvittävat asian lapsen vanhempien kanssa! Ei suinkaan sen 5 vuotiaan kanssa.

Puhu vaan tytön vanhemmille,eihän hekään välttämättä hokaa ("hölmöyttään"),että nyt kun te siinä asutte pihaan ei saakkaan enää rynniä.Jotkut on niin pinttyneitä tapoihinsa,ettei tajua asioiden muuttuvan esim. juuri uusien naapureiden myötä.Aitaa toki suosittelen minäkin lisäksi.

Ikävää tuollainen toki,mutta toiset ei vaan osaa ajatella.Nyt vaan asiallisesti asia puheeksi vanhempien kanssa.

Toivottavasti asia järjestyy ja saat oman pihan omaan käyttöösi!

asiasta varmaan kannattaisi puhua tytön vanhempien kanssa, mutta siinä ottaa sen riskin että välit naapureihin menee. toiset nyt vaan sattuu olemaan niin herkkänahkaisia että suuttuvat vaikka vikaa olisi itsessäkin.

Yhteistyössä