lapsi hoidossa, äiti kotona äitiyslomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutteriplussas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No onhan se selvää, että jos äidin vointi on sellainen, ettei lasta pysty hoitamaan raskausaikana, niin silloin on ihan ok olla hoidossa, mut vauvan syntymän jälkeen?? Ei ymmärrä tämä äiti ei...voihan niitä kavereita hankkia kerhosta/muskarista/puistosta...ettei esikoisen tartte kaksin äidin ja vauvan kanssa olla!!
Meillä on neljä lasta ja aina ä-lomalla/hoitavapaalla olen pitäny lapset kotona!! KOululainen oli joskus "katkera" kun ei päässy ip-kerhoon, mut eipä se varmaan mistään oo paitsi jäänyt!

Saa omaa aikaa, sisustaa kotia, tutustua vauvaan, käydä "asioilla", tehdä kotitöitä ja nukkua. Kaikkea sitä mitä ei voi jos vanhempi sisarus on myös kotona. Kun eivät kuitenkaan edes nuku yhtä aikaa. Näin eräs tuttavani kertoili.

Älkää nyt viitsikö.

Seuraavalla kerralla ku tämmösen ketjun alottaa, voisko miettiä ensin, että mitä siellä sen perheen taustalla vois mahdollisesti olla, kun äitiyslomalaisen muksu on tarhassa ja äiti kotona.

Mä voin suoraan kertoa, et olen itsekin kotona ja muksu tarhassa. Laskettuun aikaan kuutisen viikkoa. Katsotaan millasen vastaanoton tämä saa ilman, että tiedätte miksi näin.

Alkuperäinen kirjoittaja mutteriplussas:
äiti kökkii siis yksin kotona loppuraskauden ja lapsi hoidossa,
ei mee mun jakeluun.
Eikös se olis lasta 2vuotias hyvä valmistella vauvan tuloon, voi vähän mennä pasmat sekasin kun yks päivä onkin toinen lapsi talossa kun tulee hoidosta

Tästä aiheesta keskustellaan varmaan päivttäin, joten hakuohjelmalla löydät kommentteja. Itselläni aikoinaan esikoinen oli hoidossa loppuraskauden ajan, koska halusin tehdä opinnot loppuun ennen pienemmän syntymää. Istuin siis kotona tietokoneella ja kirjoittelin loppuja korvaavuustehtäviä, ja sain paperit ennen vauvan tuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Älkää nyt viitsikö.

Seuraavalla kerralla ku tämmösen ketjun alottaa, voisko miettiä ensin, että mitä siellä sen perheen taustalla vois mahdollisesti olla, kun äitiyslomalaisen muksu on tarhassa ja äiti kotona.

Mä voin suoraan kertoa, et olen itsekin kotona ja muksu tarhassa. Laskettuun aikaan kuutisen viikkoa. Katsotaan millasen vastaanoton tämä saa ilman, että tiedätte miksi näin.

Toivon mukaan teette lapselle pehmeää laskua kotiin jäännin osalta. Meillä jäi lapsi kotiin ihan loppuraskaudesta, sitä ennen hoitoaikaa vähennettiin koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kerroppa mihin se/ne isommat sitten sinä laitat kun et hoitoon, täällä ainakin käydään loppuvaiheessa kerran viikossa neuvolassa ja sitten tuurilla vielä lähikaupungissa oikein lääkärissä ja synnyttääkin joskus pitää. En minä ainakaan viitsi lapsen mummoa joka päivä vaivata hoidoilla, jotka järjestyy ihan ilman hänenkin apua.

Mulla ainakin neuvolaan tulee poika mukaan, jos sisätutkimuksia niin pappa tai mies hoitaa..

No kerroppa mihin se/ne isommat sitten sinä laitat kun et hoitoon, täällä ainakin käydään loppuvaiheessa kerran viikossa neuvolassa ja sitten tuurilla vielä lähikaupungissa oikein lääkärissä ja synnyttääkin joskus pitää. En minä ainakaan viitsi lapsen mummoa joka päivä vaivata hoidoilla, jotka järjestyy ihan ilman hänenkin apua.

Ja kauppaan ei voi mennä lasten kanssa? Tai neuvolaan? Synnytys on erijuttu mut mikä ongelma noissa muissa on? Vai tehdäänkö elämästä taas vähän hankalempaa kun se on?? :whistle:

Minä olin erittäin huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen....Anemia ja paino putoi heti viikossa 15kg....apua tarvitsin kun vessaan menin....noh, meillä kävi joka päivä kodinhoitaja, vei vanhemman lapsen päiväkotiin, siivosi, teki ruuan, auttoi vauvan kanssa, haki vanhemman tarhasta....minua hoiti taas hoitaja. Olisiko sittenkin ollut parempi vanhemman lapsen olla kotona katsomassa miten äiti on sairas? Nyt lapsi on teini-iässä ja on onnellinen, että hänen elämästään tehtiin silloin helpompaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Reppana:
Minä olin erittäin huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen....Anemia ja paino putoi heti viikossa 15kg....apua tarvitsin kun vessaan menin....noh, meillä kävi joka päivä kodinhoitaja, vei vanhemman lapsen päiväkotiin, siivosi, teki ruuan, auttoi vauvan kanssa, haki vanhemman tarhasta....minua hoiti taas hoitaja. Olisiko sittenkin ollut parempi vanhemman lapsen olla kotona katsomassa miten äiti on sairas? Nyt lapsi on teini-iässä ja on onnellinen, että hänen elämästään tehtiin silloin helpompaa...

Ehkä on turha kärjistää, jos olet ollut kuolemankielissä, parempi tosiaan ettei lapsesi ole ollut näkemässä. Nykyään isitkin usein ovat heti kotona ainakin pari viikkoa, mutta silti roudataan muut lapset jaloista pois. Kun siitä kuitenkin joutuu maksamaan ja saa virikkeitä ja kaikkee.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Väliin huikkaan että mulla on ollut mukana. Tokikaan ei synnytyksessä. Ja mukana kulkee nytkin neuvolassa.

Joo, no kaikkien lapsia ei tosiaan voi ottaa mukaan äitiysneuvolaan. Meidän 1,5 vee meinas tulla kerran isänsä kanssa kuuntelemaan vauvan sydänääniä. Sellaista tavaroiden heittelyä ja juoksemista... lähtivät viereiseen leikkipuistoon eli kannattaa muistaa et kaikkien lapset ei oo niitä rauhallisimpia jotka voi viedä paikkaan ku paikkaan. JOs meidän 1,5 vee olis hoidossa ni siellä kyl pysyis mut on mun kanssa kotona ja todella pelkään et miten tän loppuraskauden hänen kanssaan pärjään. Ulos ei kohta päästä, koska juoksee autotielle eikä tottele yhtään. Siis monesti on varmasti kyse lapsien ja syntyvien vauvojen turvallisuudesta eikä aina äitien laiskuudesta!

Täälläkään ei oteta taaskaan huomioon sitä, että lapsetkin ovat yksilöitä. Samoin perheet kokonaisuudessaan. Se mikä sopii toiselle, ei sovi kolmannelle.

On se vain niin uskomatonta, että kaikkien pitäs mennä yhden ja saman kaavan mukaan. Ei voida hyväksyä sitä, että ihmiset on erilaisia.

Toivon mukaan teette lapselle pehmeää laskua kotiin jäännin osalta. Meillä jäi lapsi kotiin ihan loppuraskaudesta, sitä ennen hoitoaikaa vähennettiin koko ajan.

Miksi? Kenen toivon mukaan? Mitä sä tiedät meidän lapsesta ja hänen tarpeistaan? Me ei asuta teidän perheessä.
Ihan vain uteliaisuuttanki kyselen :) En ole pahastunu tms, jos tekstitä saa sellasen kuvan.

Mä pidin lapsen hoidossa sen mitä oli ennen jäämistäni äitiyslomallekin.

Mutta, ennenkuin aletta valittaa ja haukkua kerron että lapsi oli ennen äitiyslomalle jäämistäni 2-3 -x viikossa hoidossa, ja sen vikan kk ennen kuopuksen tuloa kävi 2x/vko, 10-16. Hoito loppui kun kuopus syntyi.
Ja tämä ihan siksi että en ollut nukkunut kunnolla puoleen vuoteen, ja halusin levätä edes joinakin päivinä. Teinkö suuren synnin?

Meidän kaksi vanhempaa lasta olivat vielä hoidossa, kun mulla oli alkanut kolmannesta äitiysloma. Ensinnäkin siitä syystä, että mä opiskelin vielä siihen asti, kunnes laskettuun aikaan oli aikaa kaksi viikkoa. Jäljelle jääneet pari viikkoa lapset taas olivat hoidossa siitä syystä, että jos mulla olisi tullut lähtö sairaalaan, ei olisi ollut hoitopaikkaa, mihin laittaa lapset/hoitajaa, joka olisi tullut kotiin. Mies oli työnsä puolesta keskellä metsää jossain perähikiällä ja sen olisi kestänyt jo reilu tunti päästä edes kotiin asti. Sitten olisikin ollut jo turhan kiire, sillä meiltä on sairaalaan reilun puolen tunnin matka. Mulla nimittäin on ollut sen verta nopeat synnytykset (max. 2-2,5h), että ekasta tuntuvasta supistuksesta on neuvottu jo lähtemään kiireen vilkkaa sairaalaan.

Vanhemmat lapsemme jäivät kotiin heti silloin, kun kuopuksemme oli syntynyt.

Täällä on hoitopaikat kiven alla ja jos nyt jäisin äitiyslomalle, en takuulla antaisi lasten hoitopaikkaa pois ja alkaisi taas sitten etsiä niille uutta. Tätä paikkaa jonotin vuoden joten siitä pidän kiinni oli miten oli. Minä jättäisin nuo puolikkaiksi, eli kävisivät sen minimimäärän hoidossa, onko se nyt sit se 12pv vai mikä. Ja uskon että se olis noillekin parempi ratkaisu, olla välillä kavereiden kanssa hoidossa leikkimässä ja välillä taas kotona.
Ja itse saisi välillä sit nukuttua vauvan kanssa päivällä jolloin jaksaisi olla parempi äiti.
Ja mulle on tasan sama mitä siitä muut ajattelisi.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:

Miksi? Kenen toivon mukaan? Mitä sä tiedät meidän lapsesta ja hänen tarpeistaan? Me ei asuta teidän perheessä.
Ihan vain uteliaisuuttanki kyselen :) En ole pahastunu tms, jos tekstitä saa sellasen kuvan.

Sä kysyit että katsotaan mitä mieltä ihmiset ovat ja tämä tuli minulle ensimmäisenä mieleen. Siksi sen sanoin. Mutta jos ihan rehellisiä ollaan niin minua ei oikeasti kiinnosta pätkääkään sinä tai lapsesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vilpertin äiti:

Väliin huikkaan että mulla on ollut mukana. Tokikaan ei synnytyksessä. Ja mukana kulkee nytkin neuvolassa.

Joo, no kaikkien lapsia ei tosiaan voi ottaa mukaan äitiysneuvolaan. Meidän 1,5 vee meinas tulla kerran isänsä kanssa kuuntelemaan vauvan sydänääniä. Sellaista tavaroiden heittelyä ja juoksemista... lähtivät viereiseen leikkipuistoon eli kannattaa muistaa et kaikkien lapset ei oo niitä rauhallisimpia jotka voi viedä paikkaan ku paikkaan. JOs meidän 1,5 vee olis hoidossa ni siellä kyl pysyis mut on mun kanssa kotona ja todella pelkään et miten tän loppuraskauden hänen kanssaan pärjään. Ulos ei kohta päästä, koska juoksee autotielle eikä tottele yhtään. Siis monesti on varmasti kyse lapsien ja syntyvien vauvojen turvallisuudesta eikä aina äitien laiskuudesta!

En tietenkään voikaan vastata kuin omasta puolestani. Me olemme tarkoituksella tehneet lapset isolla ikäerolla ettei elämä olis niin kauhean vaikeaa, kun eipä sitä näköjään kahden pienen kanssa voi missää käydä jos palstaan on uskominen.

Kukin tilanteensa mukaan.

Meillä esikoinen aloitti päivähoidon vasta kun kuopus oli 7kk, eli alku meni kotona. =) Jos nyt kolmas lapsi tulisi niin en ottaisi kumpaakaan (esikoinen reilu 3,5v, kuopus vajaa 2,5v) pois hoidosta. Täällä ruotsissa kun on tapana että lapset aloittavat päivähoidon 1-1,5v iässä, kaksoset joskus vasta 2v koska heistä vanhempainloma on pidempi. Käytännössä siis isompia lapsia ei muuten löytyisi edes päiväsaikaan leikkikavereiksi.

Muita "syitä" meillä päivähoitoon on lasten kielenoppiminen ja esikoisen kohdalla kuntouttavat perusteet. En pystyisi kotona tarjoamaan hänelle samaa kuin päiväkoti. Kuopuksella ei varsinaisia kuntouttavia suosituksia ole (ehkä siksi että aloitti muutenkin päivähoidon jo 1,5v iässä?), mutta hänellä niin motorinen kuin puheen kehitys tulee sen verran jälkijunassa että päivähoidosta on noihin apua. =)

Liäsksi tulisi se ihan käytännön arjen helpotus, eli en voi etukäteen tietää olisiko tämä tuleva lapsi terve vai tarvitsisiko hän lääkäri- ja kuntoutuskäyntejä jo alusta asti. Ne olisi kuitenkin helpompi hoitaa ilman isompia sisaruksia. Lisäksi molemmilla noilla vanhemmilla lapsilla on tuollaisia käyntejä, jolloin on ihanaa kun voi jättää toisen lapsen päiväkotiin tuttuun ja turvalliseen hoitoon siksi aikaa. Oikeasti nuo käynnit olivat alkuun jo tarpeeksi hankalia huutava vauva mukana kulkien, joten ajatus siitä että tulevaisuudessa sen vauvan lisäksi mukana kulkisi toinen sisarus kuulostaisi varmaan ainakin kuntoutustiimin ja lääkäreiden mielestä... vähintäänkin harmilliselta.

Mutta kukin tosissaan hoitaa asiansa niin kuin parhaakseen näkee. Minä näkisin meille tuon osapäivähoidon silloin (jos tämä tilanne eteen tulisi) parhaaksi ratkaisuksi.

Täytyykö niitä lapsia vääntää jos niitä ei voi hoitaa ite sillonku kotona on. Ärsyttää kun ne jotka työn takia hoitopaikan lapsilleen tarvis niin sitä ei saa, kun joidenkin vanhemmat ei vaan viiti omiaan hoitaa ja virikkeitä järjestää, helpompaahan se on kun lapsen / lasten kasvatusvastuu lykätään jollekin muulle... Eri asia on tietenkin ne jotka tarvitsee hoitopaikan jonkin "oireen" takia...

Harvoin vanhemmat ajattelee lasten parasta sillä kavereita ja virikkeitä saa muualtakin kuin päiväkodista. Hyvän vanhemman kuuluu hoitaa lapsiaan eikä olla itsekäs ja mukavuudenhaluinen ja työntää lapset tarhaan muiden hoidettavaksi. Tarhoissa on isoja ryhmiä, vaihtuvia hoitajia, aikaa eikä syliä riitä kaikille, yksilöllinen hoito puuttuu, lapset ovat yhtä massaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Joopatijoo:
Täytyykö niitä lapsia vääntää jos niitä ei voi hoitaa ite sillonku kotona on. Ärsyttää kun ne jotka työn takia hoitopaikan lapsilleen tarvis niin sitä ei saa, kun joidenkin vanhemmat ei vaan viiti omiaan hoitaa ja virikkeitä järjestää, helpompaahan se on kun lapsen / lasten kasvatusvastuu lykätään jollekin muulle... Eri asia on tietenkin ne jotka tarvitsee hoitopaikan jonkin "oireen" takia...

Olikohan tässä kyse muutamasta viikosta??

Alkuperäinen kirjoittaja LTO:
Harvoin vanhemmat ajattelee lasten parasta sillä kavereita ja virikkeitä saa muualtakin kuin päiväkodista. Hyvän vanhemman kuuluu hoitaa lapsiaan eikä olla itsekäs ja mukavuudenhaluinen ja työntää lapset tarhaan muiden hoidettavaksi. Tarhoissa on isoja ryhmiä, vaihtuvia hoitajia, aikaa eikä syliä riitä kaikille, yksilöllinen hoito puuttuu, lapset ovat yhtä massaa.

Allekirjoitan. Mutta ei tunnu ketään kiinnostavan. Riittääpä meillä ainakin töitä.

Meillä oli vanhempi lapsi tarhassa koko vanhempainvapaan ajan. Ja oli tosi hyvä ratkaisu, koska vauva oli ja on kova yöheräilijä ja päivällä mamman oli pakko -lue ihan pakko- saada levätä.

Yhteistyössä