Lapsi ei ole ollut koskaan ulkomailla.

  • Viestiketjun aloittaja 5v.n äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28268424:
No, on se minusta todella itsekästä olla järjestämättä lapsilleen elämänkokemuksia.

Hyvä että lapsesi pääsevät edes tuonne, muttei tuo nyt ole varsinaisesti kokemuksien järjestämistä. Menette sinne vain tädin takia!!

Siis oikeesti, ookkos sä ihan todellinen??? Ulkomaanmatkatko ovat sun mielestä vain ja ainoastaan elämänkokemusta kartuttavia? Jos sääli ei olis sairautta, niin tähän kohtaan se sopis! VAIN tädin?? Hei, on sentäs tohtori!!! Ja miten se sitten huonontavasti vaikuttaa tuon matkan aikaansaaman elämänkokemuksen laatuun? Että mennään vain tädin vuoksi?? Mistä sunlaisia urpoja ikein sikiää???
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28268515:
En käy pakettimatkoilla. Ovat ne pakettimatkalaiset siltikin saaneet elämänkokemusta. Kyse oli siitä ettei he menisi mihinkään ilman sukulaisia...
Muako tarkoitat? Miten niin ei mennä mihinkään ilman sukulaisia? Jos lapset ovat matkustaneet ULKOMAILLE vain isovanhempien kanssa, se ei tarkoita sitä, etteikö ME mentäis mihinkään ilman sukulaisia. Voi ... Ja serkun luo meno, no, kyllä mä vaan tykkään mennä mieluummin tutun luokse kaukaiseen maahan, osaa tavat ja kulttuurin, tietää paikat, onpahan kunnon oppaat mukana! Useita vuosia jo Phuketissa suurimman osan vuodesta kun ovat asuneet.
 
"vieras"
Mun lapsi on käynyt Tukholmassa ja USA:ssa (plus välilaskut). Mä olen käynyt muutamassa Euroopan maassa, samaisessa USA:ssa, kerran Kanarialla noin 25 vuotta sitten. Mä kyllä haluaisin matkustella enemmänkin, mutta rahallisesti ei ole mahdollista. Ja mä olen myös vähän rajoittunut, eli mä en halua Tallinnan itäpuolelle tai Välimeren eteläpuolelle (Kanariaa lukuunottamatta), enkä toisessa suunnassa Etelä-Amerikkaan. Eurooppa kiehtoo ja Suomeakin haluaisin kiertää enemmän.
Eikös Helsinki ja Vantaan lentoasema ole reilusti Tallinnan itäpuolella?
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28265023]Ei Tukholmaa lasketa, meidänkin on ollut siellä.[/QUOTE]

Lasketaan se. Ei se Suomen rajojen sisällä ole. Eli on siis ulkomailla.

Ja tuossa aiemmin kuin sanottiin "Tukholma on melkein Suomea." Tuohan on melkein loukkaus ruotsalaisia kohtaan. Miltä meistä suomalaisista tuntuisi, jos ruotsalaiset puhuisivat, että "Helsinki on Ruotsia, eikä Helsingissä käymistä lasketa Ruotsista pois käymiseksi"?

Valtion rajat ovat valtionrajoja. Ja jos valtionrajan ylittää, silloin käy ulkomailla. Vaikka rajan ylittäisi vain metrin verran, eikä siellä viipyisi kun vain viisi sekuntia, niin se on siltikin ulkomailla käynti. Ainakin virallisen näkemyksen mukaan.
 
"vieras"
[QUOTE="hehe";28265041]Mäkin 24v ja en oo koskaan ollut ulkomailla!:eek: lapset 4v ja 1kk eivät siis myöskään ole, onkohan jääty nyt jostain paitsi..?:eek: :D:D[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";28265055]ootte.[/QUOTE]

No onhan sitä tuossa iässä vielä aikaa. Minä tiedän monia, jotka ovat innostuneet enemmän matkailusta vasta eläkeiässä.
 
äippä vaan
Siis oikeesti, ookkos sä ihan todellinen??? Ulkomaanmatkatko ovat sun mielestä vain ja ainoastaan elämänkokemusta kartuttavia? Jos sääli ei olis sairautta, niin tähän kohtaan se sopis! VAIN tädin?? Hei, on sentäs tohtori!!! Ja miten se sitten huonontavasti vaikuttaa tuon matkan aikaansaaman elämänkokemuksen laatuun? Että mennään vain tädin vuoksi?? Mistä sunlaisia urpoja ikein sikiää???
Tohtori???!!! Mitä se tähän liittyy, vaikka olisi siivooja?? Aivan uskomatonta, en meinaa edes uskoa lukemaani... Et kykene edes pysymään asiassa, vaan alennut herjaamaankin. Enkä ole sanonut ulkomaanmatkojen olevan ainoat elämänkokemusta tuovat, mutta niistä saa niitä ja etenkin lapsille niitä kannattaisi yrittää mahdollistaa. Tämä siis minun kirjastossa käymättömän, tohtoreita mitenkään ihmeellisenä pitämättömän yh-äipän mielipide, joka hyväksyy ihmiset ihan mistä tahansa koulutustasosta riippumatta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28265150]Miksi te aikuiset ette ole koskaan missään käyneet?[/QUOTE]

Lapsena ei tullut käytyä, eikä minulla oikein alaikäisenä ollut asiaan mitään sanomista. Nyt täysi-ikäisenä ei ole vielä ehtinyt käydä, ei ole ollut aikaa.

Aika on itselläni niin kortilla, että hyvä jos ehdin kerran vuodessa n. 100 kilometrin päässä sukulaisteni luona käydä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28269526:
Tohtori???!!! Mitä se tähän liittyy, vaikka olisi siivooja?? Aivan uskomatonta, en meinaa edes uskoa lukemaani... Et kykene edes pysymään asiassa, vaan alennut herjaamaankin. Enkä ole sanonut ulkomaanmatkojen olevan ainoat elämänkokemusta tuovat, mutta niistä saa niitä ja etenkin lapsille niitä kannattaisi yrittää mahdollistaa. Tämä siis minun kirjastossa käymättömän, tohtoreita mitenkään ihmeellisenä pitämättömän yh-äipän mielipide, joka hyväksyy ihmiset ihan mistä tahansa koulutustasosta riippumatta.
Ahh, lauantai-iltapäivän hupailua! Kiehuikos soppa yli??? :kieh:

Pitääkö siis suomentaa: tuon TOHTORIN laitoin ihan vain siksi, koska itse sanoit VAIN tädin luo! Sarkastista ironiaa, joka ei ihan kaikille aukea, miksiköhän? :LOL:
 
5+2+lemmikit
Mikä kenellekin on tärkeää.

Meillä on tuo ihana kesämökki ja iloisesti sitä lainaa lyhennetään 12000/vuosi, eli silla rahalla kyllä matkustaisi useammankin kerran vuodessa, mutta tuo mökki on enemmän meidän juttu.

Isommat lapset on muutaman kerran ollut etelän kohteissa, pienimmät ei. Risteilyillä kyllä käydään. Ehkä joskus mennään, mutta isolla porukalla ei ihan halpaa ole matkustaminen. (joskaan ei tietysti mökkeilykään)

Eli ei musta mitenkään omituista, hyvin ehtii. MOni pieni ei edes myöhemmin muista reissuaan kun on alle kouluikäinen matkustaessaan.
 
"vieras"
Musta vähän tuntuu et suurin osa niistä jotka EI käy ulkomailla ei kyl oikeesti käy missään muuallakaan. Jos ei lasketa jotain kesän pakollisia huvipuistoreissuja. Sit taas ne mun tutuista jotka käy ulkomailla (ja minä itsekin), reissaa paljon myös kotimaassa.

Ja siis ihan oikeasti, ajatteleeko joku aikuien, joka ei ole koskaan käynyt missään muussa maassa, ettei hän olisi jäänyt paitsi mistään? :D
Missäs sitä niin sanotaan, että huvipuistoreissut ovat pakollisia?
 
"vieras"
Ulkomailla käymisessäkin on hieman eroja miesten ja naisten välillä. Jos lapsena ei käy ulkomailla, niin silloin esimerkiksi täysi-ikäiseksi tultuaan naisen on helpompi käydä ulkomailla kuin miehen. Jos täysi-ikäisellä miehellä ei ole passia, niin sitä ei miehelle myönnetä, ennen kuin mies on käynyt armeijan, siviilipalveluksen tai saanut vapautuksen armeijasta. Tämä johtuu ilmeisesti siitä, että yleisellä tasolla ajatellaan, että jos passia hakee mies, joka ei ole vielä käynyt armeijaa, niin se yrittää paeta Suomesta sen vuoksi, ettei joutuisi menemään armeijaan.
 
"Vieras"
Olen vähän sitä mieltä ettei lapselle ole juurikaan hyötyä matkustella sanotaan vaikka alle 10vuotiaana. Reissun tarkoitus on usein elämykset jne, joista jää muistoja eikä pieni lapsi niistä juurikaan saa irti. Vesiliukumäkiä on Suomessakin. Ja mitä nyt olen itse reissatessa huomannut niin pikkulapsiperheillä tuntuu olevan järkyttävä stressi koko ajan päällä eikä odotukset lomalta vastaa sitä todellisuutta.

Lapsuuden perheessä matkusteltiin paljon. Olin 16v matkustanut jokaisella mantereella ja nähnyt vaikka mitä. Muistoja mulla on kuitenkin vasta 12v ->. Toki niillä aiemmilla matkoilla on varmasti ollut oikein mukavaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28269784]Lapsuuden perheessä matkusteltiin paljon. Olin 16v matkustanut jokaisella mantereella ja nähnyt vaikka mitä. Muistoja mulla on kuitenkin vasta 12v ->. Toki niillä aiemmilla matkoilla on varmasti ollut oikein mukavaa.[/QUOTE]

Etelämantereella ja Pohjoisnapa-alueella myös?
 
  • Tykkää
Reactions: Flatus
Ja siis ihan oikeasti, ajatteleeko joku aikuien, joka ei ole koskaan käynyt missään muussa maassa, ettei hän olisi jäänyt paitsi mistään? :D
Mistä sitä sitten jäisi paitsi? En todellakaan keksi miten elämäni olisi jotenkin köyhempää vaikka en olisi käynyt koskaan missään. En siis todellakaan olisi menettänyt mitään vaikka en olisi koskaan käynyt ulkomailla.

Ja ihan turha alkaa jauhamaan mitään paskaa eri kulttuureihin tutustumisesta. Television dokumenttien kautta pääsee lähemmäs alkuperäiskulttuureja kuin turistirysien basaareissa kaiken sen kiinalaisen turistirihkaman keskellä.
 
bacv
Meillä eivät 13v, 10v ja 6v ole vielä koskaan käyneet ulkomailla. Kotimaassa sen sijaan on tullut reissattua paljonkin. Ei se ulkomaille reissaaminen tällä poppoolla ole meidän opiskelijaperheessämme mahdollista, ne roposet tarvitaan ihan peruselämiseen. Asia on eri sitten kun me kummatkin vanhemmat olemme työelämässä.
 
Saraldo
[QUOTE="vieras";28270045]Miksi haluaisit? Pelkoko noita sun rajoitteita aiheuttaa?
Floridassa kun pärjää espanjallakin vallan mainiosti.[/QUOTE]

Mun rajoitteita aiheuttaa enimmäkseen turvallisuusseikat, paikalliset ötökät ja sapuskat sekä mielenkiinnon puute. Etelä-Amerikka on mun mielestä liian turvaton paikka, samoin Venäjä. Aasian maat ei vaan kiinnosta, Afrikassa on mun psyykkeelle sopimattomia ötököitä. Ja ruuan erilaisuus rajoittaa kaikissa noissa. Espanjan kieli ei auta mua mitenkään, englanti on se millä mä pärjään (ja pärjään ihan mainiosti).

Mut hei, mun rajoittuneisuuteni ei häiritse mua millään lailla, en koe menettäneeni yhtään mitään ;).
 

Yhteistyössä