Lapsi ei ole ollut koskaan ulkomailla.

• Viestiketjun aloittaja 5v.n äiti
  • Ensimmäinen viesti
vierass
[QUOTE="vieras";28265376]Ei ole meidänkään lapset (vanhin 12v) käyneet koskaan ulkomailla. Suomessa reissataan paljonkin. Hiekkarannat meillä on omasta takaa Pohjoismaiden parhaat, niin niiden perässä ei kannata lähteä ;)

Itse olen käynyt ulkomailla sekä aurinkolomalla että kaupunkilomilla, eikä kumpikaan ole niin syvää vaikutusta tehnyt että viimeiseen 15 vuoteen olisi kiinnostanut lähteä uudelleen. Ehkä joskus reppureissulle, omatoimimatkalle seikkailemaan, sitten kun lapset ovat isompia. Turistien keskelle ei ole innostusta lähteä.[/QUOTE]

Näin. Minäkin olen viimeksi käynyt jossain 12 vuotta sitten. Vanhempien kanssa tuli aikanaan matkusteltua, mutta ei ollut koskaan "minun juttuni". Lapset ovat nyt sitten käyneet minun vanhempieni kanssa ja minä en ole käynyt missään.

Mun mielestä on ihan käsittämätöntä, että joidenkin mielestä kaikkien olisi pakko nauttia matkailusta. Ihan sama asenne kuin se, että kukaan ei voi oikeasti nauttia kerrostalossa asumisesta...

..
Äitini yli 50vee ei ole koskaan käynyt liekkö edes ruotsissa.. Eikä isänikään käynyt, nyt jo kuollut. Minä en ole käynyt ruotsia kauempana, kohta 30vee, eivätkä lapsenikaan ole käyneet.. Toivon kyllä että tulee päivä jolloin minä lähden ulkomaille :D

Ei ole mielestäni mitenkään ihmeellistä, en ottaisi itsekään alle 5-vuotiasta mukaan Viroa ja Tukholmaa kauemmas, ellei mentäisi samalla moikkaamaan tuttuja/sukulaisia.
Sen ikäisen sitten voikin ottaa jo mukaan, joka muistaa matkan selvästi aikuisenakin.

Meillä kotona (eli vanhemmillani) on mukana olleet joko vauva, tai lapsista pari yli 10-vuotiasta. Ellei koko perhe tai vain vanhemmat ole reissanneet.
Mun mielestä vaikkapa taaperoa ei ole järkeä raahata mukaan, lapset muutenkin lähtökohtaisesti pilaa loman.

"Loppis"
[QUOTE="vieras";28265150]Miksi te aikuiset ette ole koskaan missään käyneet?[/QUOTE]

Lapsena ei käyty koskaan missään, paitsi omalla mökillä. Nuorena aikuisena en kai osannut ajatella että voisi sitä muuallakin käydä kuin siellä mökillä. Luulen että heikko itsetunto on estän mua haikailemasta mihinkään. Nyt kun mulla on kolme lasta niin haluaisin kyllä mennä ja nähdä, mutta se ei nyt onnistu. Aion kyllä vielä nähdä ja kokea paljon, se vaan saa vielä odottaa.

Mie kävin etelässä about 14v ja seuraavan kerran edes rajojen takana aikuisena. Muksu on kerran ollu etelässä ja muuten ollaan käyty tossa rajan takan ja norjassa. Eihän se oo mikää itseisarvo että pääsee mahollisimman pienenä jo johki ulkomaille.

[QUOTE="aloittaja";28265023]Ei Tukholmaa lasketa, meidänkin on ollut siellä.[/QUOTE]

Eikö? Onko muitakin ei-Suomessa sijaitsevia kaupunkeja/maita mitä ei lasketa?

En tiedä lasketaanko näitäkään mutta itse lasken kyllä että 2v on käynyt kahdessa eri maassa ulkomailla. Asutaan Ruotsissa ja on käynyt Suomessa (ihan juu risteilyillä vaan Turussa ja Helsingissä) ja Tanskassa. 6v ja 8v ovat noiden lisäksi käyneet myös Egyptissä. 4kk ikäisen en laske vielä käyneen ulkomailla kun on tehty vain yksi miniristeily Turkuun eli ei edes poistuttu laivasta.

"vieras"
Ei ole mielestäni mitenkään ihmeellistä, en ottaisi itsekään alle 5-vuotiasta mukaan Viroa ja Tukholmaa kauemmas, ellei mentäisi samalla moikkaamaan tuttuja/sukulaisia.
Sen ikäisen sitten voikin ottaa jo mukaan, joka muistaa matkan selvästi aikuisenakin.

Meillä kotona (eli vanhemmillani) on mukana olleet joko vauva, tai lapsista pari yli 10-vuotiasta. Ellei koko perhe tai vain vanhemmat ole reissanneet.
Mun mielestä vaikkapa taaperoa ei ole järkeä raahata mukaan, lapset muutenkin lähtökohtaisesti pilaa loman.
Miksi ja miten lapset pilaavat loman. Meillä ollut taapero jo pari kertaa ulkomailla mukana ja mukavaa on ollut.

[QUOTE="vieras";28265569]Miksi ja miten lapset pilaavat loman. Meillä ollut taapero jo pari kertaa ulkomailla mukana ja mukavaa on ollut.[/QUOTE]

Ei se ole loma, jos joutuu ottamaan jonkun tarpeet huomioon ja holhoamaan jotakin.
Seurueessa olevat lapset häiritsevät myös, vaikken heistä vastuussa olisikaan, mutta huomioon täytyy ottaa silti.
Matkakumppanin persoona on myös olennainen, nimittäin jotkut ovat siinä mielessä kuin lapsen kanssa matkustaisi, eli joutuu menemään täysin jonkun ehdoilla. :D

Tämä siis minun mielestäni, varmasti monilla on kivaa lastenkin kanssa. :)

Minun tietämät aikuiset, joiden mielestä ulkomailla ei ole mitään järkeä käydä, ja että siinä ei menetä mitään, on niitä aikuisia jotka "reissaa" laivoilla Tallinnaan ja turistibussilla Tuuriin. Ihan hyvä, jos se riittää, mutta paljosta kyllä jää paitsi :D

• Tykkää
Reactions: Porho
No meidän lapset ei oo käyneet, täyttävät tänä vuonna 9, 6 ja 3. Lentomatkustaminen on äärimmäisen epäekologista ja mielestäni pienten lasten kanssa enemmän rasittavaa kuin mukavaa. Suomessa on yllin kyllin paikkoja missä voi matkustella, käydään nyt ensin ne läpi ja sitte ulkomaille - ehkä.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"juupajuu"
Itellä maita lähes 30 käytynä, lapsillakin molemmilla (10- ja 12-v) 15-16. Ekan kerran oltiin yhessä ulkomailla kun nuorempi oli puoli vuotias. Ja tullaan reissaamaan jatkossakin, silti Suomikin aika hyvin käytynä. Pisimmillään ollaan oltu lasten kanssa 3kk Thaimaassa, muuten lyhyempiä reissuja. Vieraat kulttuurit antaa paljon ja opettaa, kun ei pysy niissä perus-turistirysissä. Mielestäni ne jotka eivät ole koskaan käyneetkään kauempana menettävät paljon!

040608
Meidän lapset tänä vuonna 9v, 7v ja 5v ovat käyneet Tukholmassa muutaman kerran, päivä kerrallaan. Muualla ulkomailla eivät ole käyneet. Kun mä olin lapsi niin reissattiin kyllä jonkin verran etelän kohteissa, norja + ruotsi. Mutta kyllä me ollaan joskus menossa ulkomaille, haluaisin lapset viedä johonkin kun itsekin olen käynyt lapsena. Ensi kesälle on suunnitteilla Tanska tai Viro. Omasta viimeisimmästä etelän reissusta on 14v aikaa, tallinnassa viimeks käynyt 10v sitten. Suomen maassa kyllä on matkailtu ja toisaalta miksi pitäisi lähteä ulkomaille kun Suomessakin on niin paljon kaikkea hienoa nähtävää ja tekemistä?

Saraldo
Mun lapsi on käynyt Tukholmassa ja USA:ssa (plus välilaskut). Mä olen käynyt muutamassa Euroopan maassa, samaisessa USA:ssa, kerran Kanarialla noin 25 vuotta sitten. Mä kyllä haluaisin matkustella enemmänkin, mutta rahallisesti ei ole mahdollista. Ja mä olen myös vähän rajoittunut, eli mä en halua Tallinnan itäpuolelle tai Välimeren eteläpuolelle (Kanariaa lukuunottamatta), enkä toisessa suunnassa Etelä-Amerikkaan. Eurooppa kiehtoo ja Suomeakin haluaisin kiertää enemmän.

"vieras"
Näin me vaan ollaan erilaisia. Itseäni harmittaa välillä vietävästi, ettei minulla yksinhuoltajana ole rahaa viedä lapsia vuosittain ulkomaille (jos siis Tukholmaa ja Tallinnaa ei lasketa). Onneksi isänsä myös vie silloin tällöin eli en ole yksin "vastuussa" siitä, että lapset pääsevät näkemään ja tutustumaan erilaisiin kulttuureihin. Koen, että matkustaminen on iso rikkaus, ja matkakohteet valitaan sen mukaan, että siellä voi oppiakin jotain esim. historiasta.

miten niin missään?!?!? eikai se ettei käy ulkomailla tarkoita sitä etteikö kävisi missään
Kyllä se tarkoittaa.

Yhtälailla, kuin se että lapsilla ei ole suksia, että lapsi on lihava ja katsoo aina dvd-tä.
Tai jos ei pidä peppuseksistä, on estynyt ja seksi on mielikuvituksetonta, epätyydyttävää, salaa perjantaisin peiton alla pimäessä lähetyssaarnaaja-asenossa seksiä.

Vähintään Tukholmassa on käytävä. Edes.
Tai Kanarialla. Se on melkein meriitti.

Kerta.

• Tykkää
Reactions: fortunate
naapurimaat tuttuja
[QUOTE="aloittaja";28265023]Ei Tukholmaa lasketa, meidänkin on ollut siellä.[/QUOTE]

En ole koskaan tajunnut tätä, ei Tukholmaa tallinnaa lasketa.
Miksi ei?
Siinä ylitetään raja, miksi se ei ole ulkomaa? Siellä puhutaan ihan eri kieltäki kuin meillä mutta ei ole muka ulkomaa?
En minäkään sitten ole käynyt ukomailla kun on tullut käytyä Norjan lapissa joka on siis Suomen naapuri käsiarressa, olen käynyt Tukholmassa ja Tallinnassa ja Venäjällä Viipurissa eli kaikki tavallaan Suomen naapureita joten en siis ole käynyt ulkomailla?
Osaan on menty laivalla osaan lentäen, mutta en ole ulkomailla käynyt.

En kaipaa edes päästä kauemmas, naapurimaamme on kauniita, Norjan lappi se vei sydämeni <3

naapurimaat tuttuja
Minun tietämät aikuiset, joiden mielestä ulkomailla ei ole mitään järkeä käydä, ja että siinä ei menetä mitään, on niitä aikuisia jotka "reissaa" laivoilla Tallinnaan ja turistibussilla Tuuriin. Ihan hyvä, jos se riittää, mutta paljosta kyllä jää paitsi :D
Myötähäpeän tunne oli erittäin suuri Kolmårdenissa kun menimme sinne itse omatoimimatkaajina omalla henk.autolla ja sinne saapui jotakin karavaanareita ketkä kehu kovaan ääneen että pois tieltä te turistibussi matkaajat jotka ette muuten osaa matkata kun me sentään tulimme tänne omalla matkailuautollamme.

Myötähäpeän tunne oli myös Tallinnan eläintarhassa kuinka jokunen omatoimimatkaajan kusi oli noussut hattuun.

Pieni piru nousi ja meinasin napauttaa siihen mutta mitä turhia, antaa näiden kuvitella että he on ainuita maailmassa ketkä osaa omineen raissata,
mitä turhia leukaluitaan kuluttamaan moisiin.

nimimerkillä en ikinä turistimatkoilla olleena ollut

"vieras"
Ei lapsen tarvitse käydä ulkomailla, eikä varsinkaan noin pienen. Eikä aikuisenkaan, jos ei vain kiinnosta. Mutta kyllä mä pidän kovin naurettavana sitä, että aikuinen joka ei ole käynyt ulkomailla väittää ettei ole jäänyt mistään paitsi.

Mä olen vapaaehtoisesti lapseton. Ja vaikka minua ei lastensaanti kiinnostakaan, ei mulla olisi koskaan pokkaa väittää, että en olisi jäänyt mistään paitsi, koska minulla ei lapsia ole.

.,.
Minä oon jo ikäloppu, koskaan en lomareissuja ole tehnyt, en ulko- enkä kotimaassa. Eikä ole lapsenikaan. Ollaan ihan rehellisesti sanottuna niin köyhiä, ettei moinen ole edes mieleen tullut. Siis siten, että tuntisi että jostain olisi jäänyt paitsi.
Kun arvomaailmassa tärkeysjärjestyksessä on esimmäisinä maidon ja perunan saaminen perheelle.

reissaajat
Minä en lapsena ja nuorena käynyt ulkomailla lainkaan. Vain risteilyllä Tukholmaan ja Tallinnaan. Kun menin naimisiin, häämatkalla olin ekan kerran ulkomailla Etelä-Euroopassa ja siitä kyllä reissukärpänen iski. Reissasimmekin mieheni kanssa kolmena kesänä 3-4 viikkoa Euroopassa ( mm; Saksa, Ranska, Belgia, Hollanti, Sveitsi, Itävalta, Italia jne..) ennen ekan lapsemme syntymää. Sen jälkeen tulikin tauko, mutta 2009 lähdimme taas reissuun Itä-Eurooppaan ( Puola ja Romania ) ja lapsella oli eka ulkomaanreissu. Lapsikin tykkäsi reissusta, että uudelleen lähdimme reissuun 2011 ja 2012. Tänä kesänä tulee tauko sattuneista syistä :)) Mutta jospa kesällä 2014 oltaisiin taas tien päällä jossakin päin Eurooppaa.

Yhteistyössä