[QUOTE="vieras";28267708]Minä 40v ajattelen juuri näin. Minun mielestäni ulkomaille matkustelu on myös rasittavaa, eikä se anna ihmiselle yhtään sen enempää mitä vaikkapa kotimaamatkailu. Mikäli johonkin maahan / luontoon haluaa tutustua, käy se tuhat kertaa paremmin hyvän luonto- / kulttuuridokkarin äärellä punaviinilasi kädessä.[/QUOTE]
Niin no, tavallaan voi olla ihan totta, että ulkomaanmatkailu ei anna sen enempää kuin kotimaanmatkailu - mutta jokainen kokee tämänkin eri lailla. Jollekin antaa enemmän, jollekin vähemmän, jollekin saman verran. Ja toisaalta taas jokainen kohde voi antaa eri asioita. Ihan sama kotimaassakin - voiko sanoa, että Turun matka ei anna mitään enemmän mitä Keravan matka?
Ja ei kai matkailun tarkoitus olekaan metsästää mitään extreme-kokemuksia, joita ei olisi mahdollista saada missään muualla? Tosiaan kulttuureista voi oppia paljon dokkareista ja kirjoistakin, mutta en silti ymmärrä, miksi se olisi argumentti matkustamista vastaan. Silloin, jos matkustaminen ei huvita tai kiinnosta, on tietenkin ihan ymmärrettävää, ettei matkustamista harrasta. Eikä kaikkien ole tykättävä samoista asioista.
[QUOTE="vieras";28267708]Ja tätä mieltä olen, vaikka itse olen asunut pidempiä aikoja eri maissa ja lisäksi matkustellut lomamatkoilla myös riittävästi. Ihmisen elämä on loppupelissä joka paikassa hyvin samanlaista. Nukutaan, syödään, tehdään töitä, rakastetaan, vihataan, jne. Kaikki ihmiselämän kirjot näkee ns. omassakin kylässä, miksi niitä pitää erityisesti mennä ihmettelemään maapallon toiselle puolelle, mikäli ei matkustamisesta pidä?[/QUOTE]
Ei tarvitsekaan. Pointti onkin juuri tuo, eli jos ei pidä matkustamisesta, ei ehkä kannata harrastaa sitä. Mutta sen sijaan, jos pitää matkustamisesta, saa hyvin paljon irti myös niistä kohteista, jotka muistuttavat omaa kotikaupunkia. Sinun logiikkasi mukaan ei kannata matkustaa edes kotimaassa. Mutta ainakin itse tykkään jopa käydä omassa kotikaupungissani (Helsinki) eri kaupunginosissa. Tavallaanhan kaikkialla on täälläkin ihan samanlaista, mutta sitten kuitenkin kaikkialla on valtavasti pieniä ja isojakin eroja - jopa saman kaupungin sisällä eri alueilla voi olla aivan erilainen "henki". Onhan kahvikin melkein joka kahvilassa samaa, mutta silti ihmisistä on joskus kiva mennä sen oman kantakahvilan sijaan johonkin uuteen paikkaan.
Mutta aloittajalle sanoisin, että ei tietenkään ole haitallista, jos tuon ikäiset lapset eivät ole koskaan olleet ulkomailla. Halutessaan ehtii vielä hyvin.