Lapsi aloittaa pph:lla, mitä pitää huomioida?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aika loppui?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aika loppui?

Vieras
Ensimmäinen menossa hoitoon ja tajusin juuri että kaikki on aivan uutta.

Ainakin vaatteet pitää nimikoida, vai pitääkö, ryhmässä ei samanikäistä tyttöä?
Varmaan kuravaatteet hankittava, ei olla vielä tarvittu (täytti juuri 1v).

Päiväunia lapsi nukkuu vielä kahdet, pitäisikö siirtää yksiin hoidon takia? Entä tuttipullo, voiko sitä vielä käyttää hoidossa, vai alkaako muutkin lapset kinuamaan sitä :D

Mitä mä en ole muistanut huomioida? Ensi viikolla vasta se hoitokeskustelu tmv, siellä ehkä tulee jotain neuvoja, kysytäänkö siellä jo tulot, tositteet niistä?

Muista:
- runsaasti varavaatteita, kaikki nimikoituina
- kumpparit varalle
- vaipat
- tuttipullo joutaa tuon ikäiseltä kokonaan pois, ihan jo lapsen itsensä takia (muut ei sitä kinua)
- yhdet päiväunet riittää

oletko tavannut jo pph hoitajan. tutustunut siihen lapsesi kanssa, käynyt vaikka hiekkalaatikolla hänen olleessa siellä. kerrot hoitajalle lapsesi päivärytmin milloin syö ja milloin nukkuu. hän yrittää mukauttaa rytmit yhteen. (ainakin mun pph teki näin ja on muutenkin loistava). tuttupullon voi antaa sekä tutin ja unilelun tms. keskustele rohkeasti hoitajan kanssa.

Suurin osa perhepäivähoitajista hoitaa lasta lapsilähtöisesti, joten mitään muutoksia lapsen unirytmeihin, tutteihinja pulloihin ei tarvitse tehdä, ne ehtii sitten kun hoitoon on jo totuttu. Eli ei liikaa muutoksia samalla kertaa.

• Tykkää
Reactions: TULKINNANVARAINEN
Säänmukaiset vaatteet aina mukaan. Eli sateella, sadetta kestävät vaatteet jne. Mukaan lisäksi vaippoja, vaihtovaatteita, tuttu unilelu, tuttipullo, tutti (jos käytössä). Vaatteet saattavat likaantua päivän aikana, joten varaudu siihen. Vaatteiden kannattaa olla mukavia ja käytännöllisiä ei esim. farkkuja tai varvassukkia. Pienille ei sormikkaita. Itse en vaatisi nimikoimaan, jos samankokoista lasta ei olisi hoidossa. Kannattaa kysyä.
Kysy hoitajalta minkälaiset säilytystilat ovat. Osalle hoitajista mahtuu paljon tavaraa säilytykseen, osalla taas on pienemmät säilytystilat.
Kannattaa hieman kysellä hoitopäivän rytmistä, jotta saa lasta opetettua samaan rytmiin. Tosin itse ainakin antaisin lapsen nukkua samoihin aikoihin kun on kotona nukkunut.
Lapsi varmaankin syö jo kotiruokaa? Jos ei, niin opettelemaan.
Muistathan ettet vie kipeää lasta hoitoon. Lapsi on silloin hoitokuntoinen kun pystyy osallistumaan päivän ohjelmaan (myös ulkoiluun) normaalisti.
Ja vielä muistutuksena.. Pidä hoitoajoista kiinni. Ilmoita jos lapsi ei tule hoitoon.

pitää huomioida se, että jokainen pph tekee työtään omalla tyylillään ja niinpä nämä asiat pitää kysyä teidän omalta hoitajalta.

itse en tuttipulloa ottaisi hoidon kynnyksellä pois enkä muitakaan suuria muutoksia tekisi kun se hoidon aloitus itsessään on jo riittävän iso juttu.

• Tykkää
Reactions: TULKINNANVARAINEN
Sanoisin kanssa että nyt ei kannata muutella unirytmejä tai jättää pois tuttipulloa, hoidon aloitus on jo itsessään iso juttu. Katsotte sitten ajan kanssa mitä muutoksia tulee rytmeihin jne.

Meidän pph sanoi että hänen puolestaan vaatteita ei tarvitse nimikoida, näkee kyllä viimeistään koon mukaan mikä vaate on kenenkin, mutta kun lapsi joutuu kuitenkin välillä varahoitoon niin sinne kannattaa nimikoida. Joten parempi nimikoida, ettei sitten tarvitse nimikoida kaikkea kerralla jos hoitaja ilmottaa joku ilta sairastuneensa.

Itse olen yksityinen pph. Keskustelemme vanhempien kanssa mm. lapsen rytmistä, tavoista jne. Otan työssäni huomioon lapsen yksilölliset tavat,tarpeet ja tottumukset.

Yhteistyössä