Lapsi aloittaa päiväkodin, mitäs mun pitää tehdä ennen sitä?

pypylleröinen

Aktiivinen jäsen
05.07.2010
1 890
0
36
Siis vaatteet varmaan pitää nimikoida, eikö?
Vienkö mä sinne vaihtovaatteet, parit? Useemmat vaatteet, vai yhdet tai kahdet vaan?
Tossut, millaset niitten pitäis olla?
Millaset ulkovaatteet?

Mulla ei oikeesti oo mitään hajua, ja tää hoitoon meno tuli niin nopeesti, etten oo ehtinyt kyllä mitenkään vielä varautua. Piti alkaa vasta ens vuoden puolella, mutta mun töitten takia alkaakin nyt. Me ei olla ehditty käydä edes tutustumassa siellä...
Nimikointinauhaa mä tilasin viimeviikolla, pitäis tulla ens viikolla varmaan viimeistään. Mutta, mutta... Mitäs muuta?
Otetaanko sinne mukaan unilelu päiväunia varten?

Ääh, menee hankalaksi, kunnen tiedä, mitä pitäis kysyä tai tajuta... :D

kuravaatteet hoitoon, nimet myös niihin varavaatteisiin, sukkia, pikkuhousuja minulla on useammat tarharepussa mutta paitoja/housuja varalle vain yhdet. Sisätossut olisi hyvä olla, meillä ihan tavalliset jumppa/sisätossut. Pojalla on myös unilelu päiväunille. Ulkovaatteet sään mukaan.

Minäkin tilasin nimikointinauhaa ennen kuin esikoiseni aloitti päiväkodin, mutta helpompaa on ollut laittaa tekstiilitussilla nimikirjaimet pesulappuun. Sukkiin ja tumppuihin olen tuota nauhaa vielä käyttänyt. Kun lapsi oli vielä "vahinkoiässä" varavaatteina oli useammat pikkuhousut ja sukkahousut, mutta myöhemmin on ollut vain yksi pitkähihainen paita, yksi lyhythihainen, sukkahousut ja pikkuhousut.

Kurahousut, sadetakki ja kumisaappaat on meillä pysyvästi päiväkodissa, kotiin ne tuodaan tarvittaessa pesulle. Talvella ulkovaatteina haalari, jonka alla fleecetakki ja -housut, kauluri tai kaulaliina, pipo ja lapaset. Syksyllä ja keväällä välikausihaalari tai takki ja housut ja tarvittaessa fleecepuku laitettu alle.

Unilelu. Vaippapaketti, jos vaippoja vielä käyttää. Sisätossut on ollu ihan sellaiset Prismasta ostetut.

minä myös kyselen.olen jo hakenut päivähoitopaikkaa.mutta PITÄÄKÖ työpaikka ja työn alkaminen tarkalleen tietää ennen kun saa paikan tai hakee sitä??

itse kun aion heti ensi vuoden alusta alkaa katselemaan työtä,mitä tahansa mitä saan,ja huhtikuun alusta haettu hoitopaikkaa.riittääkö että annan sitten hoitoon lisätietoja kunhan työn saan?

jaajoo, ja vaippoja varmaankin mukaan? Kuravaatteetko on sellaset, että ne pysyy aina tuolla hoidossa?
Tolla pojalla on jo olemassa sellaset "sukat", missä on kuitenki tossu-pohja, ne kai sitten käy. Ja reinot on. Mut se ei koskaan suostu pitämään sisällä mitään tossuja...

Hanki vaan suosiolla pesunkestävä tekstiilitussi. Useimissa vaatteissa on nykyään nimilappulenkit saumassa pesulapun vieressä, siihen on helppo ja nopea kirjoittaa. Noiden nimikointinauhojen kanssa on aina hirveä homma kiinnitelllä ja ne ovat usein aika ärsyttäviä lapsista, kun tuntuvat inhottavilta.

Vaihtovaatteita sen mukaan, mitä uskot niitä lapsella kuluvan, ainakin yksi sisävaatekerta vähintään. Meidän poikien suosikkitossut ovat olleet trikoiset jumppatossut, missä on nahkapohja. Täysnahkaisissa heidän jalkansa ovat hionneet liikaa.

Kuravaatteiden suhteen käytäntö vaihtelee ihan päiväkodeittain, toisissa tuodaan vähintään kerran viikossa pestäväksi, jos niitä on käytetty, toisissa on tilat, missä putsaavat ne aina käytön jälkeen, eikä niitä tarvitse kuskata lainkaan kotiin, jos ei sitten kotona käytetä samoja.

Pienemille lapsosille kannattaa olla parit vaatekerrat varavaatteita - ruualla sotkemisen, pissavahinkojen yms varalle. Vaippoja tietty sellaselle, joka niitä tarvii (meille niitä tuodaan yleensä täysi paketti kerrallaan ja me sitten kerromme kun alkavat olla vähissä). Tossut eivät ainakaan meidän päiväkodissa ole pakolliset, ne käyttää jotka tykkä - suurin osa kyllä käyttää kun tottuvat ajatukseen.

Nimikoiminen on todella tärkeää (on aivan mahdotonta muistaa mitkä tummansiniset housut tai paita on kenenkin), joko erillisellä nimikointinauhalla tai sitten pesulappuun esim. nimikirjaimet tai vaikka sukunimi (jos vaate kiertää isommalta pienemmälle). Meillä menee Kenen nämä on -koriin eniten alushousuja, sukkia, villalapasia/-sukkia ja ihan sisähousujakin. Lapset ei usein itsekään ihan muista millasia vaatteita heillä on, vaikka kuinka yritettäis kysellä.

Sadevaatteiden osalta kumisaappaat, kurahousut, sadetakki ja kurahanskat (tähän aikaan vuodesta vuorelliset kurahanskat on olleet tosi kätevät sekä pesemisen että lapsen leikkien kannalta).

Unilelu ja muukin lelu voi olla mukana sekä tutti, tuttipullo, mitä nyt lapsi tarvitseekin.

Kannattaa vaan avoimesti kysellä ja kertoa sekin, ettei oikein tiennyt mitä ottaa mukaan. :)

Niin ja niistä kuravaatteista, jotta saahan niitä kanniskella kotiin vaikka joka päivä tai sitten jättää hoitopaikkaan. Meillä on aikalailla käytäntönä, että kerran viikossa kotona pestään, jos on tarpeen. Sekin on lapsikohtaista, jotkut tykkää pulata kurassa ja jotkut taas mielellään välttävät.

Ok, eli siis nimi ihan kaikkeen, oli se sitten sukka tai takki. Tossut kassiin varmuuden vuoksi, muutamat vaihtovaatteet (ok, laitanko esim. sellasen paidan, jonka voi heittää päälle, jos on jotain maalausaskarteluja, tms. Ei tolla nyt mitään ihmeellisiä vaatteita oo, mille ei missään nimessä saa mitään tapahtua, ihan perusvaatteita, joilla se kotonakin touhuaa, mutta siis sellanen selkeesti huono vaate, jos sille on tarvetta.
Vaippapaketti, unilelu, kurahousut. (pitääkö olla takkikin? Tuo meen ulkotakki ja haalari on kyllä molemmat vedenpitäviä, sekä nyt syksyllä käytössä oleva, että talvihaalari)

Kiitos hyvistä vastauksista :)

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;25001076:
(ok, laitanko esim. sellasen paidan, jonka voi heittää päälle, jos on jotain maalausaskarteluja, tms.

kurahousut. (pitääkö olla takkikin? Tuo meen ulkotakki ja haalari on kyllä molemmat vedenpitäviä, sekä nyt syksyllä käytössä oleva, että talvihaalari)
Ei siellä päiväkodissa ruveta mitään vaatteita vaihtelemaan maalausjuttujen tms takia, ainoastaan sen jälkeen, jos ne vaatteet ovat niin sotkussa, että täytyy sen takia vaihtaa. Eli päälle vain sellaista vaatetta, minkä sotkeutuminen ei harmita.

Kuravaatekäytäntö vaihtelee varmaan ihan päiväkodeittain, joissakin kaikki joutuvat laittamaan kuravaatteet päälleen tietyillä ilmoilla, vaikka olisi kuinka vedenpitävät vaatteet. Takkikin pitää noissa paikoissa sitten olla.

Uusimmat

Yhteistyössä