LAPSETTOMUUSPUOLEN ODOTTAJAT

mulle tänään neuvolassa sanoivat, että nuo liitoskivut ovat juuri tuollaisia vihlaisevia kipuja, jotka kestää hetken aikaa. Kohta voi hetken olla jälkeen päin kipeä. Ja kipu voi tuntua samassa paikassa.
Ummetukseen mulla tepsi, ku olen syönyt piltin luumusosetta..ja kuitupitoisia ruokia..ja RUNSAASTI nestettä! jos ei auta ni sit apteekkiin kyseleen apua..
 
mari-78 Ummetukseen saa käyttää apteekista Duphalac-jauhetta (miten nyt sit ikinä kirjoitetaankaan ) Ja Levolac on kans sallittu.. Mulla ei ainakaan mitkään luumut yms tehonnu ja syön paljon ruisleipää ja salaattia ja juon vettä, mut silti jouduin turvautuu tohon Duphalaciin ja se autto ainaki mulla ja nyt ei oo taas hetkeen tarvinnu mitään käyttää..

Täällä odotetaan LOMAA. Huomenna vielä klo 9-17 töitä ja sit alkaa loma ja takas töihin 3.9, ihanaaaaa =) Ja sit onki n. 1½kk töitä ja alkaa äippäloma.

Mahassa riehutaan välillä oikeen vaan niin paljon ja välillä vähän vähemmän. Ens vkolla olis 4D-ultra ja joskos siellä sitte se sukupuoli seliviäis, olis kiva..

Muuten vointi hyvä, mitä nyt välillä vasenta pakaraa sattuu, jollai muullaki oli vissiin jotai pakarakipua. Mulla sattuu vaan vasemmalle ja välillä ei meinaa päästä kävelee. Nyt seki on ollu poissa se kipu hetken ja venyttely yms. auttaa siihen..

Mutta nyt syömään iltapalaa

:wave:

Sanna ja Nipsu 24+1
 
Huomenta,

löysin siitä neuvolasta saadusta Vau' kirjasta kohdan lantion löystyminen ja siellä oli kuvattu oireiksi mm. tuo iskiastyyppinen kipu. Joten kai se pakarajomotus on sitten juuri sitä. Harmittaa vaan, kun kävelyllä pitäisi käydä, mutta kun se pahentaa oireita. Noita vihlaisuja on sitten mullakin välillä, varsinkin kun sängyssä äkkiä pyörähtää tai nousee autosta pois.

Dooris-71: mullakin oli eka ultra rv 7+0 ja silloin kuultiin jo sydämen sykekin!

Ummetus tuntuu vaivaavan monia. Täytyykin kokeilla tuota Piltin luumusosetta. Joskus kahvikupponenkin tuntuu auttavan, ainakin minulla.

Tule Sanna-78 kertomaan sitten 4D-kuulumiset, mikäli lomaltasi joudat. Minuakin kiinnostaisi varata siihen aika, joten olisi mukava kuulla tarkemmin mitä kaikkea siellä tutkitaan. Saakohan siitä aina mukaan sen CD-levyn?

Sienna rv 13+2
 
Vielä pieni varmistus:
Onko muilla tässä vaiheessa, rv6 ilmeisesti alullaan, kamalaa turtotusta? Lugetkin tietty aiheuttavat, mutta onko normaalia, ja onko muilla moista? Vai johtuuko ihan vain kesällä mätetystä grillimakkarasta, että tuntuu, ettei mitkään housut mene päälle kiristämättä =)

Kuinka pitkään muut ovat joutuneet lugeja käyttämään? Ensimmäinen ultra parin viikon päästä, silloin tietty selviää tarkemmin, mutta että tietää henkisesti varautua tilanteeseen, nämä luget kun eivät kovin mukavia käytettäviä ole, ainakaan näin kesäaikaan :hug:
 
Kyllä on minua ainakin turvottanut alusta asti. Ja syy tosiaan voi olla noissa progesteronipuikoissa. Itse käytin, kunnes 10 viikkoa oli täynnä. Housut ovat kiristäneet ja olenkin jo siirtynyt mammahousuihin, kun omat farkut ei kerta kaikkiaan mene päälle. Mukavampi kun ei mahaa paina mikään!
 
Huomenia/ päiviä kaikille!

Mitäs Riinu näkyi ultrassa? Kaikki hyvin?

Sanna-78, mari-78 ja muut kipuilijat, kokeilkaa uintia ja vesijumppaa noihin liitoskipuihin ja vihlaisuihin, jos vaan kulkumatkan päässä on uimahalli ja lämmin allas. Esikon aikana aloin käydä rv25 ja harmittelin, kun en ollut keksinyt sitä aikaisemmin. Altaassa pystyy jumppaamaan ilman kaatumisen pelkoa, eikä se lisää jalkojen/lantion turvotusta ja kuormita selkää niin kuin kävely.

Sitten poikittaisten vatsalihasten vahvistaminen auttaa myös. Eli se lihas, joka aktivoituu kun "vetää liian tiukkoja farkkuja päälle". Sitä saa jumpata koko raskausajan, ja kannattaa. Se pitää lantion ja selän paremmassa asennossa, ja vahvat syvät vatsalihakset auttavat synnytyksessä ja siitä toipumisessa.

Olettehan muistaneet lantionpohjan lihakset!? :wave:

Kyselin itsekin ummetuksesta männä viikolla, apujakin olen löytänyt. Luumun ja leseiden lisäksi runsas juominen ja duphalac onkin mainittu. Sitten myös liikunta ja kaikenlainen vatsajumppa jota raskausaikana voi tehdä auttaa myös. Olen myös varovasti hieroskellut paksusuolta pyörittävin liikkein suolen suuntaisesti, samaa kuin vauvoille tehdään kun niillä on ilmavaivoja. OIkein kovaan vatsaan voi apteekista ostaa Microlax-miniperäruiskeita, jotka pehmittää peräsuolessa olevan ulosteen. Niitä ei vain saa käyttää jatkuvasti.

Sitten ON lyhyesti: kävin aamulla ekassa neuvolalääkärissä, kaikki oli hyvin ja napakat sydänäänetkin löytyi heti :heart: Kohtu oli jo paljon korkeammalla kuin esikosta tähän aikaan, mutta maha on muuten pienempi :eek: Mahdun aivan hyvin omiin housuihini, kun viimeksi sain vaihtaa isompiin jo tässä vaiheessa. Tämä raskaus on kyllä ollut ihan erilainen kuin edellinen. Mies veikkaa, että lapsen sukupuoli on nyt eri, mutta en itse uskalla vielä arvailla. Ehkä hieman on tyttöolo, mutta kun asiaa tarkemmin pohtii en ole ollenkaan varma.

Lampukka ja milliäinen 9+2
 
Jee! Hyviä uutisia!

Lampukka, kyllä, kaikki oli hyvin. Helpotuksen tunne on aikamoinen! Vaikka aamulla musta tuntu, että mun kaikki oireet hävisi kuin taikaiskusta. Koko viikon on kuvottanut, mutta aamulla oli ihan normaali olo...ehdin jo hetken ajatella että tässäkö tämä taas oli...ja toivoin itselleni taas pahaa oloa!

Eli tänään käytiin varhaisultrassa, ja kyllä, kaveri siellä oli. Ja oikeassa paikassa, ei ollut ulkopuolinen eikä tuulimuna. Nyt se on pakko uskoa kun hänet omin silmin näki ja korvin kuuli. Viikkoja on 6+6 tasan ja laskettu aika olisi 22.3.. Oli aika hurja tunne, ne clomit sitten tepsivät meille.

Uskomattomia nuo ultralaitteet ovat, niillä sieltä mitattiin hänen "pituudekseen" 9,5mm ja sydänkäyräkin mitattiin. Ja se syke kuului sieltä monitorista, aikamoista tsäkätystä se piti. Syke oli 120 ja se on kuulemma hyvä. Alle 100:n syke kertoisi keskenmenoriskistä. Ja siitä "sydänfilmistä" erottui että mikä on eteiskammiota ja mikä sitä toista virtausta...huimaa.

Me saatiin hänestä nyt sit ensimmäinen kuvakin, hih. Aika särmä kaveri, kun menkkojen, ovulaation ja ultran mukaan viikot ja päivät ovat ihan kohdallaan, eli se 6+6 tuli kaikista. Mies sanoikin jo että se on varmaan poika kun on noin säntillinen, ja kun meidän suvun naispuolisia saa aina odottaa... ;)

Keskenmenoriskistä tietysti kyselin, normaalistihan se on se, että noin 1 viidestä raskaudesta keskeytyy. Nyt kun varhaisultrassa on sydän kuultu ja nähty hänet paikoillaan, niin keskenmenoriski on kuulemma noin 10%, eli enää vain joka kymmenes raskaus keskeytyy. Riski on siis puolittunut. Ja tästä kun selvitään 12 viikolle asti, niin sitten sen jälkeen riski pienenee taas huomattavasti. Huh, nyt vaan täytyy ottaa rauhallisesti, eipä tässä muutakaan voi, niin ja tietysti toivoa että kyytiläinen pysyy siellä.

Ja ai niin, mä muuten ratkaisin sen mun ratsastusongelman... olen opetellut valjastamaan nyt hevosen ja ajamaan kärryillä. Kyyti on pehmeämpää ja sieltä ei putoa kovin korkealta ja heppa saa liikuntaa ja tykkää vanhana ravurina siitä hommasta kovasti. Ja se on kivaa!

Voi että...arvatkaa onko ollut hymy korvissa koko päivän...

Riinu + Kaveri 6+6
 
Lampukka uiminen olis niin kivaa, vaan ei saa, kun lääkäri kielsi, että se siittä sitte. Eikä saa salillakaan käydä ja arvaa vaan onko ollu tuskasta opetella olla menemättä salille, ku normaalisti käyny 2-4 kertaa vkossa salilla. Nyt on sit vaan kevyttä kotijumppaa harrastettu..

Mulla alko loma, jee jee jee B) Ja Tuun kertoo 4D-kuulumiset kyllä.

Mut nyt kauppaan hakee herkkuja loman kunniaks :LOL:

Sanna ja Nipsu 24+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna-78:
mari-78 Ummetukseen saa käyttää apteekista Duphalac-jauhetta (miten nyt sit ikinä kirjoitetaankaan ) Ja Levolac on kans sallittu.. Mulla ei ainakaan mitkään luumut yms tehonnu ja syön paljon ruisleipää ja salaattia ja juon vettä, mut silti jouduin turvautuu tohon Duphalaciin ja se autto ainaki mulla ja nyt ei oo taas hetkeen tarvinnu mitään käyttää..
Apteekissa on myös muita vaihtoehtoja..kannattaa kysellä...nimittäin nuo duphalac ja levolac sisältävät paljon laktoosia..=sivuvaikutuksena ilmavaivat jne.
 
Kyl edelleen tuolla lapsettomuuspuolel, mut aina sillontällö lueskelen teidän juttuja ja imen "vauvaenergiaa".

UMMETUS: olin sen 6vko(meni kesken) raskaana alkukesästä ja silloin jo oli ummetus kovasti riesana, niin apteekista suositeltiin magnesium-maitoa se on kuulemma raskaana oleville parasta. Tai voi myös kokeilla suolen tyhjäystä esim tähystystyhjennykseen tarkoitetulla aineella.
Sellaiset aineet jotka lisäävät itsessään suolen tonusta, ei suositella sillä ne voivat käynnistää synnytyksen!!! (peräruiskeet yms.) Movicol on ok sekä muistaakseni Agiocur-rakeet ovat myös aivan must. Käyvät sekä ummetuksen että ripulin hoitoon tilanteessa kuin tilanteessa...
 
Pieni Prinsessamme syntyi tiistaina 31.7 eli tasan laskettunapäivänä :D
Elopainoa pikkuisella oli 2995grammaa ja pituutta 49cm ja pipo 34cm.

Synnytys sujui ponnistusvaiheeseen asti hyvin ja sitten ei ihan niin hyvin... Pikkuinen joutui sitten viettämään ensimmäisen vuorokautensa lastenossastolla. Kerron tarkemmin sitten kun jaksan.

Vauvan kanssa on sujunut oikein hienosti ja toivottavasti menee jatkossakin hyvin. Miehen kanssa ollaan ihan onnessamme pikkuisesta

Miauku ja ihana pikku tyttö 5pv :heart:
 
Onnittelut Miaukulle prinsessasta! :heart: :heart:

Niin sekä onnittelut kaikille plussanneille!

Lomailimme viikon verran Pyhä tunturilla ja eilen kotiuduimme. Huomenna pitäisi töihin jaksaa. Loma viikko meni pahankin olon kanssa mukavasti, kunhan muisti syödä. Mutta kun sitten tuli pari yötä nukuttua hieman huonosti, niin ihanaa taas ällöttää ja kovin! No josko sitä taas saisi nukuttua paremmin ja jaksaisi sitten töissäkin ahertaa. :p

Luget lopetin perjantaina ja nyt koko ajan pieni pelko, että pysyykö matkalainen silti kyydissä. Huih! Paino on hieman pudonnut, tosin luulenpa että tällä vähäisellä syömisellä on osuutta asiaan. Kun ei vain meinaa työ sapuska mennä alas ja kun menee, niin pieniä määriä. No kai se tästä jossain vaiheessa helpottaa. Eikö?

Mukavaa elokuun viikkoa kaikille!

Nampula + kyytiläinen 8+6
 
Keiju07
Onnittelut Miaukulle ja muille synnyttäneille sekä tietysti runsaalle raskautuneiden joukolle! Tämä on ollut hedelmällinen kesä :D !

Palasin itse juuri arkeen viikon Toscanan reissulta. Hyvin meni matkustaminen vielä näilläkin viikoilla eikä kuumuuskaan haitannut, kunhan muisti juoda ekstra paljon. Italian päässä lähtöselvityksessä kiinnittivät kyllä huomiota mahaani ja vaativat nähdä todistuksen. Sellaisen olin onneksi neuvolasta hankkinut, vaikka alunperin täällä Suomessa sanoivatkin, ettei sitä vielä tarvita. Olivat muuten aika kohteliaita nuo italialaiset raskaana olevalle: pääsin niin museossa kuin ruokakaupassakin jonon ohi (itse sitä pyytämättä) ja kaveritkin saivat siinä sivussa ohitella. Eipä ole Suomessa vielä osunut kohdalle, että joku päästäisi ohittamaan tai esim. paikalleen istumaan.

Huomenna on edessä lääkärineuvola, todennäköisesti kaikki on ihan mallillaan, kun vointikin on näin hyvä. Tulen huomenna sitten kertomaan kaikki tärkeät luvut.

Keiju 29+0
 
Tänään oli neuvola. Käytännössä muuten kaikki niin ku ennenki, mut jälleen sf-mitta 1cm isompi eli nyt 36cm. Eka kertaa valkuaista virtsassa ja samaan syssyyn verenpaineet koholla eli nyt sit seurataan, ettei oo alkava raskausmyrkytys. Tää voi meinata sitä, et tällä viikolla jopa käynnistys..

Katellaan kuitenkin.
 
Mulla on np-ultra 17.8 joka on siis rv 11+6 tai jotain sinnepäin. Minä en uskalla iloita vasta kun oon nähny niskapoimussa kaiken olevan kunnossa, ja vaikka saataiskin pos tulos siitä niin ei lähdetä tutkimaan asiaa sen kummemmin. Eniten mua pelottaa että sikiö ei olekkaan enään hengissä..... harmillista että raskauden aikana pitää olla näin pessimisti.
 
Miaukulle onnea tytöstä :heart:

Tänään tuli käytyä 4D-ultrassa ja pienen pieni tyttö asuu masussa :heart: Ei jääny epäselväks kumpaa sukupuolta oli, oli niin selvästi esillä alapään alue =) Tänään tasan 25vkoa ja painoarvio vaaville oli 800g ja perätilassa kaveri.. Mun leikattu navanseutu aiheutti vähän ongelmaa välillä 4d:n kanssa ku se heitti varjoa siihen vaavin päänviereen mut saatiin hyviä kuvia ja DVD niin voi ite sitte ottaa sieltä kuvia.. Kaikki oli hyvin, mitään ylimääräistä ei löytynyt eikä mitään puuttunut. Lääkäri oli tosi mukava ja selitti kokoajan kovin..

Helle ei haittaa onneks täällä, mut varmasti viimeisillään olevilla on tukalat oltavat...

Huomenna on ihan pakko mennä ostaa jotai vaaleanpunaista, nyt ku on kaikki hankinnat ollu melkosen neutraaleja.

Mutta kaikille oiken paljon hyviä vointeja :wave:

Sanna ja Nipsu 25+0
 
Eli syy väsymykseen,päänsärkyyn ja huimaukseen oli kuin olikin alhaisessa hempassa.Hemppa oli siis laskenu niinkin alas kuin 99! eli Obsidanit kehiin,viikon kuuri ja sitten soitto neuvolaan ja ilmeisesti tarkistushemppa et mikä on tilanne.Pissa oli ihan ok!

Rouva Mamma rv 17+3
 
Eikä taida enää tälle päivälle esikoinen ehtiä :p . Hyvin on odotus mennyt fyysisesti ja mielialakin on nyt kohdillaan ja parantunut loppua kohden paljon. Sunnuntaista asti on tuntunut pientä supistelua, mutta ei mitään kunnollisia kuitenkaan. Helteetkin saa tietysti olon tuntumaan nyt loppumetreillä jo hiukka tukalalta. Mutta ei siis mitään synnytysoireita :/ . Pian alkaa kärsivällisyyttä tarvita. Huomenna taas neuvolaan. Onnea jo vauvan saaneille :flower: :flower: !

- Hiiru - rv 40+0
 
Tulin tänne teitä tovereita kurkkaamaan!

Onnea Miaukulle! :heart:

Pietu ja Hiiru erityistsemppiä teille! :wave: :wave:
Vinkkinä vaan että nukkukaa nyt niin paljon kuin vaan voitte että jaksatte synnyttää.

Anni ja vaavi (jotka voivat molemmat hyvin).

 
Keiju07
Lääkärineuvola taas takanapäin, kaikki luvut suurin piirtein kunnossa. Rr 124/64, kiloja tullut +300g/vko, sf 26, syke tytöllä 130. Tuo syke on kyllä koko ajan laskenut, alun 165:stä nyt 130:neen. Onkohan ihan normaalia, en tajunnut kysyä eikä asiasta mitään sanottukaan, nyt vaan kortista huomasin. Hemppakin tsekattiin taas ensimmäisen kerran kahteen kuukauteen (viimeksi oli tippunut 104:ään), Obsidania on mennyt 100 mg päivässä, joten jotain tulosta toivottavasti on syntynyt.

Fyysisesti olo siis mitä mainioin, mitä nyt häntäluu vihoittelee istumatyöstä. Henkisesti olen kuitenkin tosi levoton, rauhaton, keskittymiskyvytön. Ei siis mitään stressiä tai murhetta mistään, mutta jostain syystä tosi levoton olo. Paikallaan oleminen on todella vaikeata ja työpäivät tuntuvat uskomattoman tylsiltä ja pitkiltä. Ja mitään en silti saa aikaiseksi - vaikka todella pitäisi. Lieköhän tämä sitten ihan normaalia raskauden mukanaan tuomaa vai vaikuttaako kuumuuskin asiaan... Tässä huoneessa on kuin saunassa.

Potkuja satelee, mutta aika saisi jo kulkea mielestäni nopeammin. En malta odottaa lokakuuhun asti!

Keiju 29+2
 
Eilisen pissanäytteen valkuaiset oli yhä olemassa tämän aamun näytteessä. Sain ajan nyt sitten äitiyspolille ja mukaan on varattava jo sairaalakassi.. Raskausmyrkytysepäily viime metreillä voi nyt sit merkata sitä, että tänään käynnistetään ja pietukin pääsee jo vaivoistaan ja saa riiviön käsivarsilleen :heart:

Näkyillään!!

pietu- rv 40+6
 

Yhteistyössä