Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

matkustuskyllä se ihan eniten riippuu omasta kunnosta. Me oltiin esikoista odottaessa kaukomailla kolme viikkoa kun olin n. rv 31, ja siis 12h lento. Meni oikein hyvin, ei mitään ongelmaa millään tavalla, ei edes pitkästä istumisesta kun muisti juoda ja välillä liikkua. Mut nyt tuntuu, ettei taas olisi virtaa moiseen ollenkaan :D Ehkä esikoinen hieman verottaa innostusta.. ;)

limakalvotjuu! Täälläkin. Olo on tosi tukkonen ja allerginen ja etenkin öisin on nii hankala hengittää ettei meinaa unesta tulla mitään :(

sannuliinulle peukutus hyvästä ultrakuulumisesta!! Muoks. Ihana mahakuva! Mulla pullahti maha esiin ihan tossa yks kaks. Alkuun tuntui että on aina vaan kuopalla. Iso tää ei ole vieläkään vaikka sf mitta oli rv 18+ jo yläkäyrän yläpuolella.. vaikka muutoin laiha olenkin :D
 
Viimeksi muokattu:
jeanna ompa kurjaa jos sun mies ei pääse synnytykseen mukaan

tigridia tsemppiä huonon olon kanssa. hyvä että sait pitkän saikun.
ompa kiva ylläri isovanhemmille kun odotat yhtä aikaa siskosi kanssa! :)

sannuliinu onnea hyvistä ultrakuulumisista!

gabriela tsempit suomen ultraan!
mä olin siis just 4 päivän matkalla. autolla mentiin naapurimaahan, mut ajoa tuli silti noin 7 tuntia per suunta.
voin ihan hyvin vaikka viikkoja siis kohta 26+0, mut maha alkaa olla aika iso. jaksoin silti matkan hyvin eli omasta voinnista tosiaan riippuu.
mä olen miettiny et pidän rv 30 eteenpäin vähän niinkuin rajana etten sen jälkeen paljoa touhuais paitsi kotona enkä matkustais. (paitsi sit lentomatka synnyttään suomeen rv 35+risat)


sf-mitta koska teillä tai miten aikasin suomessa tota mittaa aletaan mittaamaan?
multa ei ole katottu viel kertaakaan..

raskauskoru onko joku teistä ostanu raskauskorun?
eli sellanen pitkä kaulaketju joka roikkuu tossa mahan päällä ja lapsi voi kuulla jo nyt sitä helinää mikä lähte korusta.
jos joku on ostanu niin mistä? onko joku kauppa hesassa? netistä katoin et voi ainakin tilaa.

vauva vakuutus meinaatteko ottaa vauvalle vakuutuksen?
millasen? mihinkä hintaan olette saanu sen ja miltä vakuutusyhtiöltä?
me ei viel tiedetä ja alkaa olla jo kohta kiire se hankkia kun joku vakuutus piti ottaa jo ennen rv 27 tai jotain.

ON autoreissu ohi ja hyvin meni. hieman meinas takapuoli ja jalat puutua mut sit pysähdeltiin ja sain
käveltyä.
ei ollu onneks jalat turvoksissa kun hotellille päästiin.
olen niin tyytyväinen kun saatiin ostettua reissulta vaunut.
olin jo aiemmin viesteillyt yhden lastentarvike liikkeen kans et ostetaan heiltä kun saatiin suomea
ja meidän nykyistä asuinmaata noin 200-300 euroa halvemmalla.
ostettiin siis emmaljungan city cross rattaat, kova vaunukoppa, turvaistuin, adapteri turvaistuimelle autoon ja
rattaisiin, jalkapeite ja hoitolaukku.
nyt pitäs alkaa sit keskittyyn huonekalujen ostoon seuraavaks.

miles + sitkeä sisu 25+5

muoks. mistä tietää et paljonko tarvii vauvan vaatetta olla jotain tiettyä kokoa?
tietty on varmaan yksilöllistä, mutta onko teillä jotain listaa et mitä vaatetta tarvii ja kuinka paljon ja mitäkin kokoa?
 
Viimeksi muokattu:
Miles..
sf mitta täällä katsotaan varmaan vähän vaihtelevasti neuvolasta riippuen. meillä Terkka katsoi sen "huvikseen" viimeksi neuvolassa (18+) mutta sanoi että näin alussa sillä ei ole mitään merkitystä ja kasvaa vielä ihan "väärissä" mitoissa. Kuulema vasta 22+ aletaan mitata "oikeasti". Mittahan on vaan yksi mitta ja lähinnä loppupuolella sillä on silleen merkitystä, esim jos alkaa jyrkästi laskea tai tulee romahduksia niin voi epäillä ettei vauva kasva kunnolla.

vauvakoru joo, mulla on sellainen bola koru. Musta se oli vaan nätti. Varmaan jotkut liikkeet myy (hesalaiset tietänee) mut netistähän sitä saa kyllä, ulkomailtakin, googlaappa "bola tai bebe/baby bola"

vauvavaatteet sen verran voin kokemuksella sanoa että älkää hommatko mitään 50cm vaatteita muutamaa enempää, ellei tiedossa ole pieni vauva tai riskinä keskonen. Meillä ne meni pieneksi viikossa/kahdessa. Muutenki meillä meni tosi vähän vaatekertoja koska ei ollu puklaava vauva. Kantsii mun mielestä ostaa vain jotain alkuun ja sitten täydennellä. Mä ostin jotenki vähän jotain etukäteen ja aika pieleen meni. Etenki kaikki söpöstelyvaatteet jäi hyllyyn. Osaa ei ehtiny koskaan käyttää.

Mut perus bodyja muutama, ehkä potkuhousuja tai koko haalareita.. Ja tietty sitten tilanteen mukaan ulkovaatteet/haalari/pussi tms. Ainakin siis sillo ihan vauvavaiheeseen. Öisin kätevimpiä oli sellaiset terälliset kokopuvut. Sukilla ei tee yhtään mitään, ne ei pysy jalassa. Mä ostin pari paria ja käyttämättä sai nakata kiertoon vaikka oli talvivauva. Ainaki noi ihan vauvasukat oli nii pirun lyhyellä varrella. Terälliset potkarit ja pitkät villasukat oli ihan paras setti.

Toki makuja ja vauvoja on erilaisia..osa kavereista on ehdottomasti sitä mietä että pikkuinenkin vauva puetaan muodin mukaan farkkuihin ja nahkaan, mut musta perus pehmeet vekottimet oli parhaita. Sellaiset jotka ei nouse kainaloon ku retuuttaa sellaista lötköä nyyttiä :)

Muoks. Ja niin jäi sanomatta,,että etenkin mikäli kestovaippailee niin hyvät villahousut korvaa kyllä usean muun turhan ja nahkean vaatekerran talvellakin :) ja vaikka menis kertiksilläkin!!
 
Viimeksi muokattu:
Miles: Kiitos tsempeistä.. Teidän pikku reissunne ja se, että löyty perfect vaunut kuulostaa tosi hyvältä!! :)

Mä kans olen päättänyt ostaa täältä vaunut, kun ovat käsittääkseni täällä halvemmat kuin Suomessa? Nyt sitten vaan pitäs päättää millaset?? :confused: Olen jotenkin tosi tykästynyt ajatukseen heittoaisasta :D Mutta tietääkö viisaammat, onko siitä oikeasti hyötyä?

Minä aion ehdottomasti ottaa vakuutuksen vauvalle! Veljentyttärellä on ja he ovat olleet todella tyytyväisiä. Se on Lähivakuutuksesta. Käsittääkseni vakuutus pitää ottaa joko viimestään 3kk ennen laskettua aikaa, tai sitten kun vauva on jo syntynyt?

Kiitos matkustusarvioista. Niinhän se on, että ei voi tietää, mitä sitä jaksaa.. Tekis niin vaan mieli mennä ostelemaan ihania lastenvaatteita nyt kun tietää että tyttö on tulossa :) Ja ehkä tässä on vähän sellastakin, että kun olen tykännyt viikonloppumatkoista Euroopassa, ja tää olis nyt sitten viimenen reissu ainakin johonkin aikaan, ja viimenen ennen vauvaa!

Ja Jeannalle vielä, on kurjaa, jos ei miehesi pääse synnytykseen mukaan. Mutta olisko sulla sitten joku muu, joka voisi tulla seuraksi? Mä olen pyytänyt mun Suomen bestistä synnytykseen mukaan, kun miestähän mulla ei siis ole.. Ja ainakin Hesassa toimii Doula-palvelu, josta saa "ammattisynnyttäjän" mukaansa?
 
Miles, suomessa aletaan mittaamaan ainakin täällä missä minä asun rv 22+ alkaen sf-mittaa.

Vaatteista, olen samoilla linjoilla Tammitytön kanssa, sukat aivan toivottomia vauvalla, kärjelliset potkuyöpuvut kaikista käytännöllisempiä ja meillä oli myös unipussit kovassa käytössä ei tarvitse peittojen kanssa talvella säätää. Muutenkin kaikki mahdollisemman helppo ja käytännöllinen paras. Meilläkin ns.juhlakamat jäi pitämättä. Eniten mulla meni 62 ja 68 cm vaatteita. Toki esikoinen oli melkein neljä kiloinen syntyessä.

Meilläkin oikeastaan ainut mitä pitää hankkia on vaunut. Kaikki muu tallessa esikoiselta ja vaatteitakin niin paljon,etten varmaan aivan hirmuisesti uusia tule tarvitsemaan,ehkä sitten myöhemmin,kun haluaa vähän tyttömäisempiä hepeneitä:).

Jotenkin en vieläkään uskalla edes ajatella vaunujen ostoa,ehkä sitten lähempänä rv 30+. Hyvinhän tässä on aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, samaa mieltä.. 62 ja 68 tais olla koko mitä meni vähän pidempään.

heittoaisa makukysymys.. Meillä oli vaunuissa mutta ei sitä mihinkään tarvinnu pitkään aikaan ja koin että silleen oli aika turha. Sitten ku lapsi alko olla ratasiässä niin välillä tuli käännettyä työntösuuntaa toisinpäin, eli lapsi katseli menosuuntaan. Riippunee lapsesta. Toiset on enemmän "pöllöjä" ja pää kääntyy menosuuntaan jo tosi pienenä. Sillon toki toi heittoaisa on varmaan ok. Toiset tykkää taas katsella turvallisesti työntäjää. Meillä vaunut/rattaat oli muutenkin tosi vähällä käytöllä ku enemmän liinailtiin

vakuutusmeillä on esikoisella. Ja onneksi oli koska likka oli vähän atooppinen ja perusvoiteteita tuli ostettua paljon. Muuten sitä ei oo tullu käytettyä ku oltu terveitä, mut uskon että jatkossa voi olla enemmän "iloa" jos isompana sit tulee jotain haavereita tms "hankalampaa". Kaverillakin se oli tarpeen koska lapsi oli paha korvakierteinen. Putkittivat sitten yksityisellä vakuutuksen piikkiin eikä tarvinnu jonotella kuukausia. En tiedä sit, kai se tällekin otetaan :)

vaunuistamuuten. Nii, malleja on kyl tuhansia ja kantsii miettiä mihin niitä eniten käyttää. Mulla alunperin kriteeti oli akoinaan se, et on vankat kärryt ja kunnon renkaat koska asutaan täällä lumen ja loskan keskellä iso osa vuotta ja oli talvivauva. Autolla liikuttiin vähän. Me ei taas silleen tarvittu mitään hienoja ja rimpuloita "city" vaunuja, koska kaupungilla oli 99% liina (ja lopulta muutenkin) eikä täällä mitää hervottomia ostareita ole missä oltais pörrätty. Sit taas voisin kuvitella että etenki ulkomailla liikutaan enemmän autolla, on hyvä et mahtuu kyytiin ja helppo kasata ja pyöritellä vaik isoissa ostareissa. ..ja toki Suomessakin jos elämäntapa on sellanen :)
Ja me ei hommattu isoa kovaa "koppaa" koska oli kallis ja sen käyttö on niin lyhyt ja myyjätär vakuutti sellaisen kantopussin ratasosan päällä olevan yhtä lämmin, ja se olikin. 30 pakkasillakin mentiin joskus paikasta toiseen ihan vauvana ja hyvin tarkesi :) Helpompi oli nostaa nukkuva vauvakin siinä kantopussissa sisälle jne. Eikä vie tilaa varastonhyllyssä ;)
Mut nää on makukysymyksiä ja onkait nuo mallit muokkautuneet ja kehittyneet tässä neljässä vuodessa ihan hulluna :D
 
Viimeksi muokattu:
Heissan jälleen.

Kurjaa, että Lilan valmennukset menee noin huonosti la:n kanssa yksiin. Eipä ne paljoa mieti, että jokaisella olisi mahdollisuus päästä mukaan halutessaan. Meidän kunnassa ei ole mistään valmennuksista neuvolassa edes puhuttu, mutta puskaradiosta olen kuullut, että se onkin vain ensimmäistä lastaan odottaville tarkoitettu. Eli ei mennä, eikä olisi varmaan menty muutenkaan. Sairaalalla toivon pääseväni kuitenkin näkemään paikkoja jos ja kun ehdin pelkopolille päästä ennen synnytystä.

Ekaa odottaessa jaksoin matkustaa ihan hyvin ja työn vuoksi tulikin reissattua. Äippälomallakin käytiin vielä miehen kanssa pienellä autolomalla pari viikkoa ennen synnytystä. Oli kyllä aika tuskaa lyllertää sen mahan kanssa kovassa helteessä (+38) :D

Vauvan vaatteista, esikoisella tykkäsin käyttää bodyja ja puolipotkuhousuja. Kaikki ihana hepenet jäi kyllä käyttämättä... Etenkin ne kietaisumalliset bodyt oli näppäriä (varsinkin kun alkaa tulla niskap*ja) ja ajattelin, että niitä voisi nyt ostaa muutaman lisää. Sukkia meillä kyllä käytettiin, mutta vaan ja ainoastaan puolipotkuhousujen päällä. Ne kun piti housut kivasti "aloillaan" ja pysyivät myös siinä. Tavishousujen kanssa kyllä putoilivat aina pois. Musta on kyllä ihanaa nähdä söpösti hienoihin vaatteisiin puettuja vauvoja, mutta itse en vaan jaksanut enkä viitsinyt :)

Vaunut meillä on esikoisen vanhat jotka saa vielä kelvata. Ostettiin sellaiset halpismallit, kun olivat tukevimman oloiset ja tarvittiin isorenkaisia, jotka kulkee kelissä kuin kelissä. Maksoivat pari euroa päälle kolmensadan ja ovat edelleen kuin uudet. niissä on heittoaisa ja olen kyllä tykännyt siitä. Manducaa tuli kyllä käytettyä varmaan yhtä paljon kuin vaunuja.

Sf-mitta otettiin mulla ekan kerran viikolla 28. Esikoisesta muistaakseni puolivälin tienoilla, samaten kuin sydänäänetkin vasta silloin.
 
Jäi omat ruikutukset äsken kirjoittamatta, kun esikoinen tuli hakemaan leikkiin :D

Mielessä kävi mullakin että josko doulan saisi synnytykseen mukaan, mutta luulen että se ei ole mun juttu. Menen mieluummin yksin. Ja jos joku kaveri olisikin käytettävissä varmuudella, niin pyytäisin sitä mieluummin lapsenvahdiksi kuin mukaan synnärille.

Mulla on joku karmee itkukausi menossa :LOL: Saatan olla ihan itkuun pillahtamaisillani milloin mistäkin! Leffoja en voi katsoa, lehtiä lukea enkä musiikkia kuunnella, kun kaikki herättää nii-iiiiiii-in suuria tunteita! Vakiaiheita myös kaikki tulevaan lapseen liittyvät asiat. Eilen illalla kyynelehdin sitä, että jos minä ja vauva kuollaan synnytyksessä niin kuka kertoo esikolle kukista, mehiläisistä, kuukautisista yms. ja letittää sen hiukset. Voi taivas...

Edelleen oksennan pari kertaa viikossa, nukkuminen on kehnoa ja nivuset sekä lonkat juilii. Muuten olo kohtuullinen. Työperäinen ketutuskin parantuu toivottavasti muutaman viikon päästä, kun äippäloma alkaa. Töissä mulle on vaan pomo tuupannut hulluna töitä jotka pitää kuulemma tehdä ennen lomalle jääntiä. Sanoin eilen, että mulla on vaan x päivää jäljellä, ala jakaa muille hommia, niin se vastasi että sitten on parempi pitää vauva sisällä sen aikaa että ehtii tehdä hommat loppuun. Saakelin ääliö....
 
Viimeksi muokattu:
gabrielan rakenneultran tuloksia jännittelen / odottelen =) toivottavasti kaikki hyvin!!

tammityttö mun mielestä bola koru on kans nätti

jeanna no on kyllä oikeen emä-ääliö pomo sulla. eikö se nyt ymmärrä sitäkään ettei raskaana olis hyvä stressaa mistään työasioista.. mä nään niin punasta tollasista ihmisistä... argh!

vakuutus
laitoin yhteydenotto pyynnön vauva vakuutuksista 7 eri paikkaan, meinaa tulla vähän kiire nyt sen kans kun pari viikkoo enää aikaa ottaa se eli monella luki et pitää ottaa 3kk ennen LA.
vähän jänskättää saadaanko se otettua suomesta kun asutaan ulkomailla.
täällä meillä on tosi hyvä komennusvakuutus jo miehen työn kautta mutta lähinnä ajattelen sitä että kun ilmeisesti ollaan kohta palaamassa suomeen niin olis sitten heti joku vakuutus vauvalla voimassa.

mulla poksuu tänään *POKS* rv 26+0

miles + sitkeä sisu

muoks. onko teillä joku lista kaikesta vauvatarvikkeesta mitä tarvii ostaa/olla?
mä löysin netistä pari listaa ja pitää ne yhdistää ja muokata omaks listaks.
aika paljonhan sitä tavaraa pitää olla, mut onneks osa tulee äippäpakkauksesta.
tarvii keskittyä nyt huonekalujen tilaukseen ja sen jälkeen tohon pikku tavaraan enempi.
 
Viimeksi muokattu:
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala


5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka Tyttölupaus

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS poikalupaus

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri tyttölupaus
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä? poikalupaus

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

18.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi poikalupaus

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka poikalupaus

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS tyttölupaus

6.8
tammityttö/2. Lapsi

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

23.8.
Ambrosia85 / 27 / 1. lapsi / HYS

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi tyttölupaus

4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri
Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL
Nuppu81 / 31 / 1. ja 2. lapsi / KYS

5.9
Annabell-77 / 35 / 2. lapsi

9.10
Vihervaara


Neuvolat & ultrat


Vihervaara ~Niskapoimu ultra 27.3
Eemiliina ~ kasvukontrolliultra 28.3
-Gabriela- ~ rakenneultra 2.4
Ambrosia85 ~ rakenneultra 5.4
Nuppu81~ rakenneultra 8.4
Sekundamamma ~ synnytystapa-arvio ja ultra 9.4
Sannuliinu ~ neuvolalääkäri 25.4.



Äitiysloma alkaa:
Sebu08 - 19.4
Jadekivi - 22.4
Lila13 - 29.4


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Viimeksi muokattu:
miles,
mä laitoin oman listani mun blogiin esille: Hankintalista

Vaatteista mulla on taas aika järeä excel-taulukko, ja niitä on tullut haalittua ehkä vähän yli tarpeen. Mutta toisaalta, en ole ahkera pyykinpesijä, joten mielummin vähän liian monta bodya kuin liian vähän :D

Äitiyspakkauksesta ei kovasti mun mielestä hyötyä ole ihan alkuvaiheessa, koska ne vaatteet on ihan hirmu isoja mitä siinä tulee.
 
Gabriela kysyit miksi pelkään sektiota. No mulla kun on hoitoalan koulutustausta, niin on ns. liikaa tietoa sektion riskeistä ja myös oikeasti tapahtuneista sektiokomplikaatioista, jotka ovat huomattavasti suurempia ongelmia kuin alatiesynnytyksessä. Toki onhan niitä riskejä alatiesynnytyksessäkin, mutta se on kuitenkin luonnollinen tapa synnyttää. Itselläni kun on vielä elimistö sellainen, että reagoin lääkkeisiin tosi herkästi ja väärällä tavalla tai sitten en ollenkaan, niin en pidä myöskään epiduraalia tai muutenkaan lääketieteellistä puuttumista kovinkaan luonnollisena omalla kohdallani synnytyksen aikana. Eli luomuna yritetään mennä :)

Vauvavakuutus on ollut jo monta kuukautta. Onneksi otin ja sain sen ennen raskausdiabetes-diagnoosia. Jos on jotain ongelmia ollut edellisissä raskauksissa tai nykyisessä, niin vakuutusta on aika vaikea saada. Kyselin monesta vakuutusyhtiöstä, yhdestä sain. Muista hakemus hylättiin.

Perätilassa ollut vauva on ehkä kääntynyt raivotarjontaan, en osaa varmuudella sanoa. Ensi viikolla neuvola, jossa voidaan käsikopelolla tutkia miten päin on ;) Sitä seuraavalla viikolla onkin ultra, jossa tarjonta varmistuu.

Äitiysloma alkaa virallisesti huomenna! :)

rv 34+3
 
Vaunuista vielä, jossain suositeltiin kesävauvalle vaunukoppaa, kun siellä on enemmän tilaa ilmalle kun taas talvivauvalle suositeltiin sellaista pussia/pehmeää kantokoppaa, kun on lämpöisempi. Esikoisella oli pehmeä pussi ja nyt ostettiin kunnon iso vanhanajan vaunukoppa ja runko isoilla renkailla ;)

Kantoliinaa ajattelin tällä kertaa testata. Onko kenelläkään siitä kokemusta? Esikoisella oli BabyBjörn, mutta sitä ei voi käyttää kun 3 kuukauden iästä alkaen eikä siinä voi pitää pitkiä aikoja tai esim. nukkua.
 
Huh huh. Huonosti nukuttu yö takana, ilmeisesti np ultra tais jännittää aika lailla. Onneksi siinä kaikki hyvin, liikkuvainen kaveri löytyi; pyöri ja hyöri ympäri kohtua :) Nenäluukin näkyi hyvin. Niskaturvotusta oli 1,2mm eli normaali löydös. Lopullinen vastaus tulee muutaman vko:n sisällä kun laskevat riskinyhdessä verikoetulosten kanssa.

Äitipolilla kontrolli 23.4. mun oman tilanteen vuoksi. Saadaan sitten sitä kautta rakenneultrakin eli ei annettu nyt siihen tonne neuvolaan aikaa. Onneksi pääsee tarkempaan seurantaan.

Sektiosta Kyllähän siinä riskit onsuuremmat enkä ymmärrä miksi siihen ehdoin tahdoin hakeutuisi. Tämän sanottuani myönnän sektiosynnytykseen meneväni, mutta vain pakosta; alakautta en pysty synnyttämään. Hirvittäähän se, mutta oman vauvan saaminen oli niin tärkeää että sen(kin) riskin olen valmis ottamaan.

Vakuutus pitänee kysellä, saako sitä mun taustalla. Otetaan ehdottomasti jos saadaan.

Nyt tekis jo mieli ostella vähän kaikkea pieniä. Isommat ostokset sitten myöhemmin, joskin nekin on jo katseltu valmiiksi tai ainakin rajattu muutamaan vaihtoehtoon. Vaunuista pitää vielä miettiä sitä kantokoppaa että onko pehmeä vai kova. Vaikka syysvauva tuleekin, olen miettinyt olisiko kova järkevämpi kun on iso koira, tuntuisi turvallisemmalta. Kaikkea sitä on jo ehtinyt pohtimaan :D

Kiinnikekipuja on jo, mutta pärjään töissä ja ilman kipulääkettä. Toivottavasti pärjään vielä pitkään :) Maha tulee jo selvästi esiin ja kohta saa kyllä ostaa jotku mammafarkut. Mun ihana pömppö!

Vihervaara & nappula 12+0
 
Me haettiin vauvavakuutusta heti kun se oli mahdollista (oisko ollut rv16 jälkeen?), koska halusin varmistaa sen, että vakuutus korvaisi myös rakenneultrassa mahdollisesti selviävistä ongelmista johtuvia kuluja. Mitään poikkeavaa ei onneksi löytynyt, mutta tahdoin ottaa sen huomioon. Nyt lähinnä stressaan siitä, että muistanko ilmoittaa lapsen tiedot ja jälkitarkastuslapun vakuutusyhtiöön ekan 3kk aikana. Mun muisti kun ei ole parhaasta päästä muutenkaan, ja imetyshöyryissä varmaan vielä huonompi :ashamed:

Kantoliinaa en sattuneesta syystä ole päässyt aiemmin kokeilemaan, kun tulossa on vasta eka lapsi. Mutta olen hommannut 5m trikooliinan ja eilen tuli postissa tällainen:



Vaikutti sen verran simppeliltä pukea, että mieskin tuota tulee varmasti käyttämään. Ja voi kantaa ihan vastasyntyneestä asti, kun tuon saa viriteltyä myös "kehtoasentoon" ja siinä voi samalla jopa imettää :)

----

Hui kuinka jännittää ensi viikko. Meillä on tiistaina se ylimääräinen ultra ja alustava synnytystapa-arvio. Ihanaa päästä näkemään vauvaa pitkästä aikaa ja pelottavaa kuulla, että missä mitoissa se jo on ja mahtuuko se tulemaan alateitse. Itselle sektio on melkoinen peikko, ja todellakin tahtoisin päästä kokemaan alatiesynnytyksen. Mutta pääasia on nyt kuitenkin se, että vauva saadaan hengissä pihalle ja mieluusti itsekin pysyisin elävien kirjoissa. Joten lääkärin arvion mukaan mennään.
 
  • Tykkää
Reactions: TanZZZku
Huomenta kaikille :)
Mä oon ollu niiin laiskamato kirjottelija... Oon tehny aika pitkää päivää töissä, ni en kertakaikkiaan ole ehtiny tai jaksanu tulla kirjottelemaan :(
Parannan tapani, kunhan työkiireet hellittää.
Nyttenkin tulin vain toivottamaan kaikille mukavaa pääsiäistä!!! Toivottavasti trullit kuiskii ;)
Kaikille kovasti tsemppiä vaiheisiinne :) :heart:

TanZZZku ja Toivotypykkä, 26+1 <3
 
Onnea Vihervaara hyvistä ultrakuulumisista.

Vakuutuksesta, meillä otettiin esikoiselle vasta syntymän jälkeen, silloin ennen syntymää ei ollut oikeastaan kuin yhdellä vakuutusyhtiöllä tarjolla. Nyt juuri tänään laitoin sitten tällä tulevalle tarjouspyyntöä meidän vakuutusfirmaan, joten tarkoitus olis ehkä ottaa nyt jo ennen syntymää, jos vaan saadaan.

Kantoliinoista ja repuista, mulla esikoiselta hiukan huonoja kokemuksia nuista, kun ei suostunut olemaan missään. Mä sain kaks erilaista kantoliinaa lahjoiksi, joista kumpaakaan en käyttänyt, kun ei vaan tullut mitään. Esikoinen pisti niin hanttiin ja sitten sellainen rintareppu oli varmaan yhteensä viikon käytössä, kun ei sekään meidän koliikkivauvaa ja muutenkin vaativaa yksilöä miellyttänyt. Joten kannattaa varautua siihenkin, että ei tule olemaan käyttöä. Toki minäkin tulen nyt kantoliinoja kokeilemaan tälläkin kertaa, mutta vaavihan sen sitten päättää haluaako siellä olla vai ei.

Mulla ei ollut esikoiselle mitään hankintalistaa. Tuli ostettua vähän sen mukaan mihin oli sitten tarvekkin. En aivan hirveänä ostellut kuitenkaan vaatteita /tavaroita vain ne tarpeellisemmat ja siltikin paljon jäi ihan käyttämäti.

Hyvää pääsiäistä kaikille täältäkin!

Sannuliinu ja pitkä jalkainen tytteli rv 23+0 POKS
 
Onnea hyvistä ultrauutisista Vihervaaralle ja muillekin niitä saaneille:heart:

Meidän eilisessä kontrolliultrassa oli kaikki hyvin. Painoarvio 1405g ja viikkoja siis eilen 28+3. Kuulemma hyvin kasvanut ja normaali koko viikkoihin nähden. :) Pää alaspäin oli jo vauva, saapa nähdä pysyykö loppuun asti vai vieläkö kieppuu.
Kohdunsuu suljettu ja kaulaa jäljellä 3-4cm. Mulla on ollut hirveästi harkkasupistuksia jos vähänkin ravakammin yritän liikkua tai vaikka siivoan, niin hyvä tietää ettei ne ole ainakaan mitään aiheuttaneet alakerrassa.

Kantoliinoista mulla on samanmoinen kokemus kuin Sannuliinulla. Meidän esikko ei viihtynyt missään mallissa sitten yhtään! Hermostui kun ei saanut katsella ympärilleen, ja oli paljon mielummin lattialla tai sitterissä ihmettelemässä maailman menoa. Lisäksi mä koin ne liinat vähän hankalaksi viritellä. Nyt tietty olis todella kätevää jos saisi pienen jonkinmoiseen liinaan viihtymään, niin jäisi kädet vapaaksi mikäli sattuu olemaan sylissä viihtyvää sorttia. Mutta sitä ehtii varmaan sit katsella kun häneen paremmin tutustuu.

Vakuutus me otetaan vasta syntymän jälkeen. Esikoisen kohdalla ei ehditty/muistettu ajoissa hakea syntymättömän lapsen vakuutusta ja sen lapsivakuutuksen sai sit vasta kun vauva oli 2kk. Siinähän sit piti ne terveysselvitykset tehdä. Nyt oli aikomus ottaa jo se syntymättömän vakuutus, mutta vakuutusehdot luetuani totesin, ettei taida kannattaa. Meidän vakuutusyhtiössä (IF) ainakin pitää sitä vakuutusta hakea joka tapauksessa uudelleen silloin 2kk vanhana terveysselvityksineen, jos haluaa sen "paremman" lapsivakuutuksen. Jos jatkaa sitä ennen syntymää otettua, ehdot ja korvaukset on siinä minusta huomattavasti huonommat. Olipas vaikea sepustus. :D Täytyy vaan toivoa, ettei ennen sitä 2kk ikää sit tuu mitään raflaavampaa, jotta sen lapsoselle saa.

Vauvan vaatehankinnoista Meidän poika oli vastasyntyneenä sen verran hoikkanen, että 56cm vaatteetkin näytti sen päällä valtavilta, joten jonkin verran 50 senttistä tuli hankittua. Meillä meni tuo 56 senttinen vaate aika pitkään ja sitten taas 68cm oli se koko joka jäi hetkessä pieneksi. Eli vaikea tietää etukäteen, miten vauva kasvaa ja mitä tarvii missä kohtaa. Meillä vaatetta kului kyllä päivittäin alusta asti melko paljon, kun lapsonen oli sellainen sinappitykki että 3-4 kertaa päivässä turahti punttiin asti kakka. Äippäpakkauksessa on mun mielestäni hyvät perusjutut vauvan hoitoon, joilla pääsee aika pitkälle. Alkuun ne pakkauksen vaatteet on kyllä tosiaan isoja, kuten joku mainitsikin. Puklurättejä kannattaa haalia reilusti, niitä kuluu!!;) Tän vuoden pakkauksessa oli ruhtinaallisesti yksi kappale!
Mulla on vaatetuksen suhteen sellainen positiivinen ongelma, etten tiedä minkä verran lyhytpunttista/hihaista vaatetta kesävauva tarvii?? Hyviä vinkkejä? Tietty riippuu kesästäkin onko lämmintä jne...Mutta te kenellä on kesävauvoja ennestään, kannattaako niitä lyhyhihaisia haalia hirveästi?

Ihania pääsiäisen päiviä kaikille mahakkaille!!
Eemiliina 28+4
 
Viimeksi muokattu:
Onnea ultrakuulumisista!

kantoliinat meilläkään lapsi ei "viihtyny" ihan vauvana vaan tiukka paikka ahdisti. Tosin sisällä liikkumatta ei viihtyny muutenkaan. Sittemmin tykkäsi kovasti olla ja vaunut jäikin käyttämättä ja liinoja kertyi aika monta :p Vieläkin kannan selässä ajoittain. Suosittelen panostamaan kunnolliseen kudottuun. Niitä on niin paljo ihania et iskee ihan himo. Rintareppu (BB tms) unohtakaa. Siinä vauva roikkuu ihan epäergonomisessa asennossa haaroistaan ja äidillekin tosi äkkiä raskas kantaa roikkuvaa taakkaa. Kokeilkaas vaikka huonosti istuvaa roikkuvaa selkäreppua jossa muutama limpparipullo sisällä verrattuna napakasti ja vartalon lähelle sidottuun "rinkkaan" jossa paino jakautuu tasaisesti. Kumpaakohan kantelee mieluummin :)?
 
Täällä vatsataudista selvitty voittajana, 3kiloa kevyempänä mutta eiköhän ne tule takaisin supervauhdilla
ja kaksinverroin. Mulla vuoto jatkunut koko ajan. Nyt ollut pari päivää niukempaa, kävin lääkärissä viime viikon alussa ja olen nyt sairaslomalla näiden vuotojen takia sinne rakenne-ultraan asti joka on 12.4. Pääni lyö nyt aivan tyhjää... Ehkäpä palaan kun järki taas kulkee:)

M+Mörökölli 19+2
 
Oottepas taas pikkasen kirjotelleet ! :D

miles mä tilasin raskauskorun (bola-korun) netistä. Maksokohan jotain parikymppiä postikuluineen. Netissä on tosi laaja valikoima ja ainakin kotimaassa paketti tulee parissa päivässä perille :)

Vakuutustarjous ollaan saatu lähitapiolalta.
Nyt odottelen polilta lääkärintodistusta siihen liitteeksi.
Ajattelin että pyydän todistuksen "heti matkaan" koska mähän olen metformiinia syönyt jo ennen yritystä painonhallintaan, eikä mulla siis ole diabetesta, eikä radiakaan.
Mutta noissa papereissa kun kysytään diabetes ja reseptilääkkeet niin ajattelin että fiksuinta liittää lausunto suoraan matkaan koska syön kuitenkin reseptillisiä diabeteslääkkeitä :D

Vaunuista on tulossa päänvaiva. Käytiin jo kerran haistelemassa uusia vaunuja, ja onhan meillä jo yhdet vaunut.. ne on kuitenkin jo niin "vanhat" (about 10v) joten kulumaa on eikä kangaskaan hylji vettä.
Parveke vaunuiksi ajattelin jättää.. Nyt sitten kuitenki mielessä pyörii piheys, ja se, että haluaisin vaunut jotka mahtuvat vähän helpommin autoni takakonttiin (autoa en ole vaihtamassa). Kyllä nuo melkein 10vuotta vanhat briotkin sinne menee, mutta aika naftille jää muu kauppakassi-tila :)
Noh, on tässä onneksi aikaa ja netistähän löytyy vaikka ja mitä!

Vaatteita ollaan saatu ja jonkin verran oon ostellu.
Mutta jahka tästä lomille pääsee niin alan varmaan kirppareita kiertämään ihan urakalla ;)

Talviloma oli pääsiäisen yhteydessä ja se meni hyvin - tehtiin meille (ehkä lähinnä mulle?) uus keittiö ja se on ihana! :heart:
Käytiin myös tukholmanristeilyllä joka oli ihan hyvä irtiotto arjesta :)

Töissä tänään tuli ensimmäiset vauvamasu-onnittelut ja ihastelut, sekä esimies kertoi kenet on valinnut mun äitiysvapaasijaiseksi. Ihana esimies, sillä taas meni meidän ajatuksen yhteen. Mahtava fiilis kun voi jättää nää hommat hyvillä mielin toisen "harteille":)

Torstaina olis rakenne-ultra ja parin viikonpäästä kela-neuvola.
Töitäkään ei ole jäljellä kuin vajaat 2,5kk:tta :O
 
Huomenta, pitkästä aikaa!!!
oon ollu pimenossa koko pääaiäisen!! Oltiin sukuloimassa ja ei paljon koneella tullu käytyä...
Oli mukava käydä kattoo sukulaisii jotka asuu kaukana ja joita näkee harvakseltaan :) :heart:

Mörkötyksen vatsataudin tippuneet 3kg on tullu vissii mulle :D Neuvolassa viime viikolla oli nimittäin tullu edelliseen käyntiin nähden 3kg lisää... 3 viikossa... :whistle:
Hyvä jotta oot toipunu. Toi on inhottavaa että se vuoto vaan jatkuu :(
Kuulostat silti jotenki rauhalliselt, onko mielikin sellainen?? Onneksi saat olla nyt saikulla ja levätä :)

Tammityttö mä ostin just rintarepun :D oli pakko ku halvalla sai ;) Pitää varmaan ehkä ostaa myös kantoliina ja testata myös sitä...

Jadekivi, millaisia uutisia sait ultrasta??? Entä onnistuuhan synnytys alateise...??? Tulehan kertomaan kuulumisia kunhan ehdit :)

Vakuutuksesta täällä on puhuttu.. Itse heräsin tähän eilen, ja onneksi otäällä on ollut siitä puhetta, koska eilinen oli minulla viimeinen päivä hakea sitä!! Äitiyskortin kopiot laitan menemään postitse ja jään odottamaan sitten tulosta.

Vauvakorusta myöskin... En ole sellaista lähtenyt ostamaan. . ei oikein kenellekään tuttavapiiristäkään ole... en tiä, jotenkin en koe sitä sitä tarpeelliseksi : /

Hankinnoista, saatiin sukulaisilta pinnis ja torilta löyty saman sarjan hoitopöytä. Vaatteita saatiin myös taas kassillinen :) Kokoa 50-56 ja 62-68 on meillä luulisin ainakin ihan riittämiin. Seuraava hankinta taitaa olla turvakaukalo ja telakka autoon. Aika hyvällä mallilla on hankinnat tässä kohtaa siis. Itse ajattelin tehdä pinnansuojan sänkyyn. Mobiilinkin hankin fb kirpparin kautta :) Oujee.


Itelle on tullu kiusallinen vaiva, herään nimittäin öisin n. 2 tunnin välein pissalle :( Muutenki on tullu joenki sellanen et pissattaa vähä niinku koko ajan...
Nukun aika sellasta pinnallista unta ja päivällä oonki sitte aikas väsyny...
Lisäks on alkanu olee ihan hulluna valkovuotoa!!
muuten vointi on ollu ihan hyvä :) Neukkulassakin kaikki arvot ovat olleet jees :)
Josta tulikin mieleen ett'ä mun seuraavat ajat ovat: 16.4. neuvola ja neuvolalääkäri.
Tuntuu et aika menee hitaasti ja nopeesti samaan aikaan!! Enää 2 kk äippäloman alkuun, mutta sitten taas ajatus tulee että vasta viikko se ja se...
Hullu mikä hullu :)
Aurinkoista viikkoa kaikille!! :)

TanZZZku ja Toivotypykkä, 27+0 :) POKS!!
 
Huomenta naiset!:wave:

Vihervaaralle onnittelut hyvistä np ultrakuulumisista!

Jadekivi toivottavasti sielläkin hyviä uutisiä saatu ultrasta synnytystavan suhteen:)

Sekundamamma päässyt jo äippäloman makuun:)Sitä tässä odotellaan itsekin malttamattomana.25 työaamua vielä, huoh...(ei sillä että tässä niin tarkkaan laskettais:LOL:)

Ambrosia:uudet keittiöt on ihania!Siitä tässä itsekin haaveilen:heart:
Täällä palailtu eilen lomilta ja kyllä oli takkuista töihin paluu:stick:Ei jaksais eikä huvittais enää...Vaikka oikeasti siis tykkään todella paljon työstäni mutta koska ajatukset vaan eivät ole enää siinä niin "täysillä" niin ärsyttää itseäkin.Hyödyllisempää varmaan olisi firmallekin jos loirikoisin kotona enkä täälä:LOL:

Paljon tullut taas tekstiä sitten viime kirjoittelun...

Matkustuksesta,oltiin viime viikolla Tallinnassa kylpylöimässä ja tulihan sielä sit kaupungillakin käveltyä jonkin verran.Kyllä se vaan täytyy uskoa että ei ole enää samassa kunnossa kun ennen.Parin tunnin kävelyn jälkeen alkoi sen verran supistamaan että piti ottaa huilia vähän väliä...Ja vauva ilmeisesti on alkanut painaa rakkoa aika tavalla eli koko ajan tunne että lirahtaa..kiva siinä sit pohtia koko ajan että missä olis lähin vessa...No onneksi luvassa oli myös hemmottelua eli manikyyriä, pedikyyriä ja hierontaa, kroppa kevätkuntoon=)Mut enää en kyllä välttämättä lähtis pitempään reissuun.

Vakuutuksesta:meillä on Ifistä otettu vauvavakuutus joka täytyy syntymän jälkeen muuttaa kattavammaksi lapsivakuutukseksi.Ifi siksi että muutkin vakuutukset siellä joten ei sitten edes lähdetty kilpailuttamaan...

Perhevalmennuksesta ollut myös puhetta.Me ollaan nyt käyty ne kaikki huimat kolme kertaa ja ei sieltä kyllä ihan hirveästi käteen jäänyt...Ehkä lähinnä se että tapasi lähialueen odottajia oli paras anti.

Hankintoja on tässä nyt pikkuhiljaa alettu tekemään.Vaunuthan on olleet hakuvalmiina jo tovin , mutta kissataloutena ei viitsi mennä niitä turhan aikaisin hakemaan elukoiden päiväunipaikaksi.Pinnis ja hoitopöytä saadaan kaverilta ja tänään pitäis käydä hakemaan kaukalo telakalla, tori.fi:sta bongattu hyväkuntoinen Maxicosi cabriofix, onko kellään kokemuksia?Päädyttiin siihen lähinnä siksi että sen saa tarvittaessa adapterilla kiinni vaunun runkoon.Vaatetta ja muuta sälää on kertynyt pikkuhiljaa.Kantoliinaa olen itsekin miettinyt mut ehkä hankitaan vasta sit kun bebe on syntynyt...

Tässä ollut säätöä asuntoasioiden kanssa pari viime viikkoa.Ollaan siis kateltu isompaa asuntoa jo jonkun aikaa ja nyt sit hintavääntä menossa yhestä potentiaalisesta vaihtoehdosta.Tässä vaan alkaa aika käydä vähän vähiin jos ajattelee että muuttaisi ennen vauvan tuloa.Kämppä kun olisi vielä ihan rempattavssa kunnossa...eli yksi päänvaiva lisää.Tai sit pitää suosiolla lykätä mahdollinen muuttorumba vasta syksyyn...Jotenkin kyllä haluaisi rauhoittaa ainakin ekat viikot vauvaan tutustumiseen.

Ai niin, mulle vois lisätä

Äitiysloma alkaa 13.5

Aurinkoisia kevätpäiviä!

Inkkunen 29+3
 
TanZZZku Kävin vaakalla ja sain tuta että pian ne kilot on palautunut, ehkä nesteet palanneet tai jotain mut painoa on tullut takaisin se 3kiloa + kilo päälle:LOL: Että se siitä kevenemisestä.

Jollain lailla mua rauhoittaa se kun nyt pystyy dopplerilla noita ääniä kuulemaan... Silti aina kun runsaampi vuoto ilmestyy olen kauhuissani. Ei näihin vuotoihin "totu" ikinä... Malttamattomana odotan sitä rakenne-ultraa jossa sitten lääkäri tarkemmin tuota istukkaa katsoo. Jännä nähdä onko se edelleen kohdunsuun päällä. Tää sairaslomalla olo on toinen rauhoittava tekijä. Vaikka harmittaa et piakkoin putoan kelan sairaspäivärahalle niin silti koen et parempi olla kotosalla eikä ressata sitä et mitä työpäivät (eli mäntti-pomo) tuo tullessaan... Nyt ei tarvitse ainakaan piinata itseään sillä ettei vaan nyt rasituksen takia tulisi pahempaa.

Ollaan sovittu miehen kanssa et r-ultran jälkeen ostetaan jotain pienelle. Ensimmäinen vaatekappale tai jotakin... Minä olisin varmaan jo ostanut jotain jollei mies olisi toppuutellut. Toisaalta jos sitten tietää kumpi sieltä on tulossa niin voi vähän väriäkin valita sen mukaan:)

Nyt kutsuu märät pyykit:wave:

M+M 19+3
 
Meillä meni ultra ihan mallikkaasti. Vauva oli lääkärin mukaan "bioprofiililtaan moitteeton", mitä sitten tarkoittaakaan :whistle:

Painoarvio käsikopelolla 1,7-1,9kg, ultran mittojen mukaan 1882g. Eli mitään jättivauvaa en kasvattele, mutten ihan pientäkään ilmeisesti. Lääkäri oli sitä mieltä, että mitään 4,5kg vauvaa en varmaankaan pystyisi synnyttämään, mutta pienempi pitäisi mahtua kyllä tulemaan. Ei nähnyt tarvetta lisäkäynteihin loppuraskauden aikana, joten kaikki on todella hyvin edelleen.

Mainitsi kyllä vielä, että vaikka vauva syntyisi 2,5kg painoisena, niin ei se mahdu tulemaan jos päättää kesken synnytyksen kääntyä väärään tarjontaan. Mutta sellaisessa tapauksessa ei lantion tilavuudella ole mitään merkitystä, joten siitä ei etukäteen kannata repiä stressiä.

Lääkärin sitkeys myös palkittiin, kun halusi ehdottomasti yrittää saada meille vielä jonkun hyvän kuvan muistoksi. Meidän bebe olisi niin halunnut piilotella käsiensä suojissa, mutta ahkeran mahan heiluttelun jälkeen saatiin kuin saatiinkin näin hieno otos:

 

Yhteistyössä