Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Jeannalla ihana masupallo! :) Ei tosiaan näytä hirveän isolta viikkoihin nähden mutta itselläkin se aina paisuu päivän aikana. Ja pienempi masu on kyllä kätevämpi muutenkin, en toivoisi itsekään, että tämä kasvaisi kamalan kokoiseksi.

Voih, minä olen myös aina ajatellut kipukynnystäni kohtuullisen korkeaksi. Punktio ei sattunut yhtään. Mutta kuukautiskivut minulla on olleet aina tosi kovat ja olen joutunut syömään suuria määriä kipulääkkeitä niiden vuoksi. Tähän mennessä en ole pelännyt synnytystä ollenkaan mutta nyt... :O Hui!! Onkohan odotettavissa siis, että synnytyksestä tulee kamalan kivulias.

Vienda 22 + 4
 
  • Tykkää
Reactions: Jeanna
Heippa

Tigridia Onnittelut plussasta ja tervetuloa!

Ja onnittelut tyttö ja poikalupauksista itse kullekin!

Täälläkin synnytysjutut on alkaneet pyöriä mielessä jonkin verran, varsinkin nyt kun perhevalmennuksissa on ollut siitä ja imetyksestä puhetta.Itse haluan suhtautua siihen mahdollisimman avoimin mielin jos vaan mahdollista enkä pohtia liikaa.Kipukynnys tääläkin suhteellisen matala, joten kyllähän se vähän jännittää miten niiden kipujen kanssa pärjää.Punktio mulla ei ole sattunut juurikaan mutta esim munanjohdinten aukiolotutkimusta mulla ei saatu tehtyä ollenkaan koska kipu oli jotain ihan järkyttävää, supistusherkkä kohtu sanoi silloin lekuri,jipii...

Neuvolassa perjantaina kaikki ok:sf mitta 23 eli keskikäyrää mennään, painoa tullut 7,5 kiloa, sokerirasitus meni läpi heittämällä eli mässäily voi jatkua:LOL:Makea kyllä maistuu vähän liian hyvin, varsinkin suklaa, olen sitä nyt yrittänyt jonkun verran rajoittaa...

Täälä oli puhetta puutumisesta, mullakin öisin puutuu käsi/kädet tosi herkästi tai jos on sohvalla tietyssä asennossa.Sormia alkaa kihelmöimään ja saatta mennä melkein tunnottomaksi...ei kivaa.

Tässä masua 27 viikon kunniaksi:)

Aijaa.com - 11944848

Inkkunen 27+0 poks!
 
Onnea kaikille hyvistä kuulumisista!

Älkäähän nyt ton kivun kanssa :). Ei sitä etukäteen ainakaan kantsi surra tai pelätä. On olemassa sitten kutenkin kivunlievityskeinoja, lääkkeellisiäkin, mikäli kipu on ohan sietämätöntä. Kuitenkin se kipu on "Hyvää" , ei mistään vammasta tai pahasta johtuvaa. Ilman synnytyskipua ei voisi kukaan synnyttää eikä toimia vaistonvaraisesti :) Kantsii tosiaan ottaa selvää synnytyksen vaiheista. Mä ainakin pyysin kipulääkettä iha "väärään aikaan" eikä kukaan neuvonut. Synnytys olis ollu hetkessä ohi ilmankin sitä lääkettä, oltiin jo ihan loppumetreillä, mut ensikertalainen (ja huonosti valmistautunu) kun olin, niin en tienny pitääkö kärvistellä tunti vai kymmenen vielä.
 
  • Tykkää
Reactions: -Gabriela-
MInäkin seurailen taustalta kun ei oo semmosta tarvetta kirjotella kun kakkosta odottaa..aika vaan matelee..vauva painaa keuhkoja ja hengityskin on hankalaa. Se on löytänyt myös mun kylkiluut ja aina on varpaat siellä kylkien välissä..tuntuu niin ärsyttävältä:stick:reilu kuukaus vielä ennen äippälomalle pääsyä. Onneksi työssäoppimista enää 2vk ja enskuusta osan suoritan kirjjallisesti kotonta käsin ennen äitiyslomaa joka alkaa 24.4
[/URL][/IMG]

tyty rv29+3
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut uuden viikon poksumisesta Jeannalle ja Inkkuselle! :) Kyllä teillä on ihanat masut!! Mulla on muuten melkein yhtä iso jo näillä viikoilla, huhheijaa.. vaikka paino on noussut vasta puolisen kiloa.

Muoks: Ja Tytyllä kans aivan upea masu!! Kirjoitettiin samaan aikaan niin en nähnyt.

Onpa jännää ja mielenkiintosta, että korkeamman kipukynnyksen omaavilla voi kuitenkin menkkakivut sitten olla suorastaan lamaannuttavia. Mulla näennäisen pieni juttu, vaikka paarmanpisto, saattaa sattua tosi PALJON, mutta menkkakivut ovat viimeksi vaivanneet sattumiseen asti joskus murrosikäisenä??

Mulla oli ihana viikonloppu kun oma Mamini tuli käymään :) Lähti kyllä jo tänään, mutta saimme suunniteltua muuttoani, ehdimme käydä museossa (Kandinskyn näyttelyssä) ja shoppailemassa! Vauveli sai nyt ensimmäiset vaatteensa :D Jouduimme käymään kolmessa lastenvaatekaupassa ennenkuin löysimme kivoja vaaleanpunaisia vaatteita:confused: Pojille oli kyllä vaikka miten söpöjä sinisävyisiä potkuhousuija (yhdet ostettiinkin) mutta tyttöjen vaatteissa oli joko tosi ällöpinkkiä tai sitten joku ihan tyhmännäköisen eläimen kuva ja/tai typerä teksti. Mutta lopulta löytyi ja kuinka pieneltä ja somalta ne näyttävätkään! :heart:

Ostin suosiolle 3kk ikäiselle tarkoitettuja, kun ei voi tietää minkä kokoisena lapseni maailmaan tulee, mutta veikkaan että isompana kuin täkäläiset... Täällä lastenvaatteet on yleensä merkitty kuukausimerkinnällä, 1kk, 3kk, 6kk... Sain selville, että 1kk vastaa 50-54cm, 0kk on vastasyntyneelle (48cm) ja vielä löytyy pienempi 00kk, joka on koko 42cm! Se oli kuin nukenvaate!! Mutta niitä oli paljon malleja, joten ilmeisen usein täkäläinen vauva syntyy niin pienenä.

Me suomalaisethan olemme siis jo syntymästä saakka pidempiä ja isompia kuin nämä keski-eurooppalaiset serkkumme. Mulle on kerrottu, että täällä syntymäpaino on keskimäärin 2,5kg. Jos vauvalle arvioidaan ennen syntymää syntymäpainoksi 3kg niin silloin synnytys käynnistetään hetimiten. Täällä ei jäädä odottelemaan lasketun ajan yli, vaan käynnistetään kun on 40 viikkoa täynnä, koska vauvan pelätään kasvavan liian isoksi. Vähän taas näitä kulttuurieroja -eikö Suomessa pidetä käynnistämistä isompana pahana kuin isoa vauvaa?? Vertailun vuoksi kysyin tuossa juuri bulgarialais-italiaiselta kollegalta ja Italiassa lapset syntyvät keskimäärin 50cm pituisina ja 3-3,5kg painoisina. Eikös ne ole kuin Suomessa?

Oikein iloista alkavaa viikkoa kaikille! :)

t. Gabriela & ensimmäiset vaatteensa saanut bebe-tyttö rv 17+0 POKS :D
 
Viimeksi muokattu:
piti lukea pari sivua taaksepäin että pystyy kommentoimaan..

nuppuska kyselit siitä femedan 4D ultrasta. meillä se ainakin kesti sen luvatun 20min ja saatiin siitä siis koko ultraus videolle joka kestää noin 20min (oon sen pari kertaa katsonut, mutta tarkkaa aikaa en muista)
aika hassua jos jollain on vaan 10min kestäny. kyllähän se lyhyeltä ajalta tuntuu kun sitä pikkusta vois kattella vaikka kuinka kauan, mutta siinä käydään niin yksityiskohtaisesti koko vauva läpi että kyllä se vie aikaa. ja sen lisäksi Bruno yrittää ottaa mahdollisimaan hyviä kuvia vauvan naamasta, mutta riippuu tietty sen asennosta että millasia saa. me saatiin kyllä ihan kivoja. on koko kasvokuvaa ja vähän sellasta sivukuvaa sekä jaloista kuvat ja nää on siis värillisiä.
ja hinta on siis sen alle 200€ jotain 190€ muistaakseni.
tykkäsin ite ultrasta samoin mies vaikka olin kanssa lukenut muutaman huonon kommentin netistä.

tanZZZku + gabriela+ sannuliinu onnea tyttölupauksista! :heart:

inkkunen meillä kans samat emmaljungan city crossit mietinnässä.
tai mä haluisin ne mut mies haluis kattoo viel halvempia vaihtoehtoja.
mä haluisin kunnon vaunut kerralla jos vaikka jossain vaiheessa lisää lapsia tulee niin käyttäs sitten niitä samoja.

kivan pieni masu sulla, siis noille viikoille...

sannuliinu
ihan mielenkiinosta kysyn.. sillon kun sulla oli se sikaflunssa niin ottivatko suomessa sairaalaan sut sisälle vai parantelitko kotona?

tigridia tervetuloa!
olette tosiaan olleet onnekkaita kun olette joka siirrosta saanu lapsen. Wau, onnittelut siitä!

gabriela
kysyit mikä on hoitojen ikäraja suomessa..
mulla on yks kaveri kunnallisessa hoidossa ja hän voi käydä hoidoissa siihen asti kunnes täyttää 41v. näin olen ymmärtänyt, mutta en tiedä onko tämäkin paikkakuntakohtaista.
ja yksityisistä en tiedä onko niissä eri käytäntö.

vienda onnea poikalupauksesta :heart:

jeanna + tyty kivat vauvamasut teillä! musta tuntuu että mulla on jo samankokoinen kun jeannalla vaika olen vasta viikoilla 24+5.. pelottaa että miten iso se on sit loppuvaiheessa
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vienda
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala


5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka Tyttölupaus

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS poikalupaus

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri tyttölupaus
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä? poikalupaus

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

18.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi poikalupaus

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka poikalupaus

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS tyttölupaus

6.8
tammityttö/2. Lapsi

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

23.8.
Ambrosia85 / 27 / 1. lapsi / HYS

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi tyttölupaus

4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri
Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL
Nuppu81 / 31 / 1. ja 2. lapsi / KYS

5.9
Annabell-77 / 35 / 2. lapsi

9.10
Vihervaara


Neuvolat & ultrat

Nuppu81 ~ neuvola 18.3
Inkkunen ~ neuvolälääkäri 15.3
Sannuliinu ~ neuvola 21.3
Nuppuska ~ neuvola 21.3
Vihervaara ~Niskapoimu ultra 27.3
Eemiliina ~ kasvukontrolliultra 28.3
-Gabriela- ~ rakenneultra 2.4
Ambrosia85 ~ rakenneultra 5.4
Nuppu81~ rakenneultra 8.4
Sekundamamma ~ synnytystapa-arvio ja ultra 9.4

Äitiysloma alkaa:
Sebu08 - 19.4
Jadekivi - 22.4
Lila13 - 29.4


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Viimeksi muokattu:
Hui. Eihän mun toki ollut tarkoitus kivulla mässäillä ja jokainen synnytys on erilainen ja jokainen synnyttäjä on yksilö, joten eihän sitä voi tietää miten itse kullakin menee. Viendakin saattaa pärjätä hyvin korkean kipukynnyksensä kanssa. Omalta kohdalta vaan luulen, että se yhdistelmä kova kipu + tolkuttoman pitkä kesto oli liikaa. Ja se etten saanut kivunlievitystä pyydettäessä. Mutta nytpä tiedän mitä saattaa olla edessä, niin osaan varautua ja vaatia aina vaan kovempaan ääneen!

Kiitos muuten masukehuista, hivelee itsetuntoa kun olo alkaa olla vähän valasmainen :D
 
Miles, mä parantelin sikainfluenssan ihan kotona, Oysissa jylläs silloin noroviirus, ei eivät halunneet senkään takia ottaa mua osastolle. Tamiflu-kuurin söin ja se tehos kyllä äkkiä, kun päästiin aloittamaan se ajoissa.

Ihania masu kuvia. Oma mahakin on kyllä jo valtava vaikka vasta rv 21+4, ehkä johtuu siitä, että toista odotan, tai näin ainakin toivon. Välillä nimittäin tuo maha jo niin ahdistavan iso, että syönnin jälkeen puuskututtaa.

Gabriela suomessa tosiaan vielä 4kg on ihan normipainoinen, ei siis mikään ihmetyksen aihe. Meidän esikoinen syntyi käynnistyksellä kaks viikkoa yliajan ja painoi pikkusen vajaa 4kg.

Kipukynnyksestä, ei kannata tässä vaiheessa murehtia ja pelätä tuleeko olemaan kivuliasta vai ei, kun jokainen synnytyshän on omanlaisensa. Ja niin kuin Tammityttö ja Jeannekin sanoi se on hyvää kipua, kun tietää mikä ihana lopputulos sieltä on tulossa.

Sannuliinu ja pikkunen tytteli rv 21+4
 
  • Tykkää
Reactions: -Gabriela-
päivittelin itselleni ja muutamalle muulle noita sukupuolilupauksia... toivottavasti ei haitannut..

ON
mulla sairaalassa olo kesti yhteensä viikon. eka oli se sikaflunssa jonka takia pitivät ja sitten tuli tulehdus (ilmeisesti poskiontelo), jonka takia antoivat antibioottia suoraan suoneen, eivät suostuneet antamaan tablettina kun oli tulehdus arvot niin paljon koholla.
no sit pääsin kotiin niin tuli hiivatulehdus.. sitäkään ei ole ollut mulla moneen vuoteen mut ilmeisesti antibioottikuurista johtuvaa.
et tässä on lääkettä otettu ylä- ja alapäästä.
jospa nyt alkais riittään.

sairaalassa olon jälkeen olin ihan poikki noin 1,5vkoa, ei meinannu kotona jaksaa tehdä mitään, sairastelu vei kyllä kaiken energian pitkäks aikaa.
nyt olen ollu terveenä joku 1,5 vkoa ja ihana olo kun on virtaa touhuta ja tehdä kaikkee..

nimi me ollaan kyllä nimeä kovastikin välillä mietitty, mieskin on innostunut siitä puuhasta :)
ollaan tehty sellanen lista nimistä mistä molemmat tykätään.
toinen nimi on jo oikeestaan päätetty se on sellanen mikä on molemmissa suvuissa.
eka nimi halutaan ettei ole ihan perinteinen "matti" tai "pekka" vaan vähän erikoisempi ja lyhyt nimi koska meidän sukunimi on niin pitkä.
myös kansainvälisiä nimivaihtoehtoja ollaan mietitty

kummit ollaan kans päätetty. molempien sisaruksista tulee sekä yksi kaveripariskunta. noi on kaikki niin läheisiä että ollaan jo niille kerrottu että ne on valittu ja kaikki ollu innoissaan.

hankinnat mulla tulee varmaan kohta stressi kun ei olla oikein mitään vielä hankittu.
siis niitä vaatteita on ostettu se pari pussia mut sit kaikki isoimmat hankinnat, vaunut, turvakaukako, huonekalut (ostetaan pinnasänky, hoitopöytä, vaatekaappi ja joku hyllykkö eli sisustetaan pojalle ihan oma huone vaikka hän ei alkuun siellä nukukaan)
pitäs kohta alkaa tehdä niitä päätöksiä kun mun pitää lentää suomeen toukokuun lopussa et tässä on noin reilut pari kk aikaa hankkia kaikki. KÄÄK!

rasvaaminen siis mä en ole rasvaillut kun sillon tällön. pitäs varmaan alkaa tehdä joka ilta, vielä ei ole arpia näkyny mut mun äitille on esim tullu et eiköhän niitä mullekin sit tule.
sanoiko joku et kookosöljy olis kaikkein luonnonmukaisin?? mistä sitä saa ostettua?

liikkeitä tuntuu joka päivä useita.
parina päivänä tunsin jopa mahan päältä ja tosi selvästi vaikka luulin että sen tuntee vasta parin viikon päästä. on se kyllä niin vekkuli tunne :heart:

matkalle lähdetään ens viikolla. kohdetta oli vaikee päättää, mut nyt sit mennään autolla katsomaan naapurimaan pääkaupunkia, missä en ole vielä käynyt 4 päivää .
varmaan shoppaillaan jotain vauvatavaraa ja nautitaan kahdestaan olosta.
sit meinaan varata yhteen kylpylään myös pidennetyn hemmotteluviikonlopun johonkin huhtikuulle.
ja jos voin hyvin niin toukokuun alussa haluisin viel mennä täällä maassa yhteen kaupunkiin jossa ei olla vielä käyty..
katotaan nyt miten kunto riittää.

nivuskivut voin muuten tosi hyvin ja nautin ja arvostan sitä että olen tosiaan terve tällä hetkellä kun koko talven ollu flunssaa ym.
mut vähän on alkanu oleen nivuskipuja.
luulin eka et ne liittyy hiivasieneen kun oudot tuntemukset nivusissa alko sillon kun mulla oli se tulehdus mut koska se on jatkunu niin onkin jotain muuta.
vau.fi kirjasta luin että voisi liittyä lantion löystymiseen ja näin myös epäili suomen neuvolassa kun laitoin emailia.
kivut ei onneks ole ainakaan vielä pahoja, sellasta epämukavaa tunnetta vaan mut jos tekee jotain äkkinäistä kuten nousee vaikka nopeesti sohvalta niin sillon saattaa repästä vähän pahemmin. mut toistaseks pystyn oleen ja tekeen ihan normisti kaikkee. toivon vaan että toi ei pahene että pystyn vielä huolehtiin koirien lenkityksen mahd pitkään (teen kuitenkin kolme lenkkiä päivässä), koska siinä on kaikki urheilu mitä teen tällä hetkellä.

neuvola mulla oli viimeisin neuvola viime pe ja kaikki oli hyvin.
nähtiin kun poika liikuskeli ja se myös mitattiin. tällä hetkellä noin 30cm ja 650g. eli ihan normaalisti oli kasvanut ja viikot täsmäs. :heart:

MUOKS
nimestä vielä et haluan et meillä on lista jossa noin 3-5 nimee ja sit päätetään nimi kun poika syntyy ja katotaan miltä hän "näyttää"

seuraava neuvola joskus kk päästä mutten ole aikaa vielä varannut.

miles + sitkeä sisu 24+5
 
Viimeksi muokattu:
tanZZZku
siis me saatiin 4D ultrasta noin 17 musta-valkoultrakuvaa mm koko vauva, jalat, naama, selkäranka, sydän, vähän niistä jutuista mitä se lääkäri katto.
ja sen lisäksi saatiin 4 kuvaa printattuna valokuvapaperille missä vauva on niinkun "oikeen" värinen. eli ihonvärinen. ei siinä oikein muita värejä ole.
bruno sanoi vielä silloin että tässä ekat kuvat vauvan valokuva-albumiin

laitan kuvan tähän jos onnistuu, en osaa selittää. ei kait tätä kukaan tuttu tunnista jos lukee foorumia...



meidän pikkunen :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Olen lukenut ahkeraan kirjoituksianne, mutta itse saan kirjoiteltua harvemmin.

Ihania masukuvia ja ultrakuvia !

Vaunut on hankittu, päädyttiin Emmlajungan Edge Duo vaunuihin Sport-rungolla. Oikein kunnon mammavaunut :)

Rasvaus loppui Weledan raskausajan hoitoöljyllä kun pullo tyhjeni, mutta olen rasvannut Extra Neitsyt kookosöljyllä, jota olen ostanut Ruohonjuuresta. Heillä on nettikauppakin. Tuo on täysin luomua ja säilöntäaineeton/myrkytön. Sitä voi käyttää myös sisäisesti :) Kookosöljy - Kookosöljy - kauppa.ruohonjuuri.fi

Synnytys on jo mielessä päivittäin. Positiivisin mielin tähän saakka olen ajatellut mm. synnytyskivuista. Minulla on erittäin korkea kipukynnys ja esikoisen synnyttäminen ei minusta juurikaan tehnyt tavallista kuukautisjomottelua kipeämpää. Mutta munasolupunktion jälkeinen kipu ja hypesrstimulaatio-oireet menevät kyllä synnytyskipujen edelle.

Synnytyskomplikaatiopelko on nyt tullut esille, kun viikot vähenee. Esikoisesta oli pre-eklampsia, jota nytkin pelkään. Onneksi tänään neuvolassa oli kaikki sen suhteen hyvin, verenpaineet ja proteiinit ok. Mutta käsien ja jalkojen kutinan vuoksi sain lähetteen maksalabroihin, jotta voidaan sulkea raskaushepatoosi pois. Raskausdiabetes pysynyt hyvin kurissa ruokavaliolla, joten täällä ei olla yhtään mässäilty ;)

Vauva ollut raivotarjonnassa jo viikkoja, mutta tänään oli neuvolassa perätilassa. Siinäkin yksi huolen aihe jos ei vaikka kääntyisikään enää raivotarjontaan. Minulla on synnytyskomplikaatioihin liittyen pahin juuri tuo sektiopelko. Onko muilla jo synnyttäneillä ollut vauva vielä myöhäisillä viikoilla perätilassa?

Äitiysloma alkaa virallisesti ensi viikolla! :)

Sekundamamma rv 33+2
 
Viimeksi muokattu:
milesillä kyl tosi hienoja kuvia!! On ne kyl kehittyny neljässäkin vuodessa, esikosta oli ihan perus neljädeetä, mutta tosi näköisiä ne on!!

kookosöljyä saa myös etnisistä kaupoista, esim thairuokakaupoissa on myynnissä tosi halvalla isoja purkkeja ihan hyvää ja tuoksutonta öljyä.

perätila lukaseppas Sekundamamma tämä: Spinning Babies Home
On ihan kotikeinojakin kokeilla kääntää vauvaa. Ei ne ainakaan haitaksi ole :) ! Tiedän monia kellä auttanu, eikä tarvinnu tehdä ulkoista kääntöä.
 
  • Tykkää
Reactions: miles
Ihanat kuvat miles! Mulle noi 3d-kasvokuvat jotenkin konkretisoi ihan uudella tavalla tän meidän vauvan ja sen, että sieltä todella on tulossa ihan oikea ihminen :heart: Säännöllisesti tulee niitä rakenneultrakuvia katseltua ja toivon kovasti, että seuraavassakin ultrassa vielä onnistuttaisi saamaan joku 3d-kasvokuva.


Kookosöljyä löytyy nykyään muuten jo ihan tavallisista ruokakaupoistakin. Ainakin meillä päin on ollut S-marketissa ja Cittarissa myynnissä :) Ennen tuli itsekin ostettua Ruohonjuuresta tai luontaistuotekaupasta, mutta halvemmalla monesti saa ruokakaupasta ja ihan samaa kamaa, eri brändin alla vaan. Mä tykkään käyttää tuota öljyä ruuanlaitossakin, sopii tosi hyvin curryihin ja wokkeihin!

Täälläkin ollaan flunssan kourissa jo toista viikkoa. Viime viikolla olin saikullakin kolme päivää.. Limaa irtoaa aivan järkyttävästi ja nenäliinapaketteja kuluu. Nyt vaikuttaa, että mieheenkin on tarttunut tämä tauti, kun valitteli aamulla kovaa kurkkukipua :( Mulla ei onneksi nostanut kuumetta missään vaiheessa, mutta kyllä tää sairastelu tuntuu vaan ihan extrakamalalta nyt raskaana. Keuhkojen tilavuus on nyt sattuneesta syystä pienempi kuin normaalisti, joten hengittäminen on todella raskasta flunssaisena.


Tänään hypättiin uudelle kympille, eli 30+0 :cool:
Ihan mieletöntä! Laskeskelin, että mulla on enää neljä täyttä työviikkoa jäljellä ja vähän kauhistuin taas tätä ajan kulumista. Ollaanko me todella valmiita vauvan tuloon? Nyt on iskenyt ihan hirveä tarve lukea synnytyksestä, vauva-ajasta ja kasvatuksellisista jutuista, ja hamstrasinkin kirjastosta pari opusta luettavaksi.

Tässä vielä eiliseltä todistusaineistoa vatsan kasvusta. Mä leviän erityisesti sivusuunnassa, kuten näkyy... En siis kuulu niihin "onnekkaisiin", joilla raskaus ei näkyisi takaapäin. Noita kylkikumpuja ei vaan voi olla erottamatta :LOL:

 
Oijoi mitä masuja=) upeita!

Jouduin töissä rankempiin työtehtäviin, pyynnöistäni huolimatta ja kun olin jo sitkutellut näiden puutuvien käsieni ja siitä johtuvan univajeen kanssa niin totesin sitten siinä vaiheessa kun työtehtävät muuttui että lähden sairasloman hakuun. Sain lastoituksen helpottamaan yöunia ja se tosiaan auttoi, sain nukuttua paremmin, tosin tarvisin tuon lastan nyt toiseenkin käteen. Tosiaan rannekanavat ne oireilee raskauden myötä...

Eilen illalla koin taas kauhun hetken kun vessassa tajusin et vuodan aivan tumman ruskeata ja paljon! Vuotoahan ei ollut reiluun viikkoon näkynyt... Vuoto jatkui aikas runsaana läpi yön ja aamulla menin polille jossa ystävällisesti ottivat minut vastaan ja lääkäri tutki ja totesi pikkuisen liikehtivän hyvin ja sykkeet ok, istukka vaan edelleen on edessä ja kohdunsuulla osin. Tästä epäili taaskin vuodon johtuvan... Rakenne-ultra vaihdettiin kätilöstä erikoislääkäriin joka sitten katsoo tuon istukan paikan siinä vaiheessa ja tarpeen mukaan määrää seurannat. Siihen on vielä muutama viikko aikaa... Samat ohjeet sain taas et jos isompi vuoto taas tulee niin sitten tarkistukseen, silloin kun vuotoa vähänkin on niin ei töihin... Todella pelottavia nämä vuodot aina vaan ovat:(

Kuka sen päättää milloin äitiysloma alkaa:confused: Siis jos se alkaa 30-50päivää ennen laskettua aikaa? Kuka päättää ja milloin? Tuli ykskaks mieleeni...

Täytynee kai mennä lepäilemään jos vuoto ei sitten ainakaan yltyisi...

M+Mörökölli 17+3
 
^ Mun ymmärtääkseni sinä ihan itse päätät, milloin haluat äitiyslomasi aloittaa. Toki jos aloitat sen varhennettuna niin se lyhenee sitten sieltä toisesta päästä. Mutta ei siihen mun käsittääkseni edes tarvitse mitään perusteluja?
 
jadekivi Näin mäkin kelan sivuilta ymmärtäisin... tuli vaan mieleeni et jos vuotelut jatkuvat koko raskausajan niin ehkä jäisin sitten lomille heti kun mahdollista, vaikkakin toisesta päästä lyhenee...Hmm, kuinka se sitten mahtanee tapahtua, sen raskaustodistuksen kanssako sitten vaan työnanatajalle ilmoitetaan päivämäärät? Käsittääkseni meillä ensin työnantaja maksaa pari kuukautta ja hakee kelasta itselleen sen päivärahan, vai itseköhän se pitänee hakea... No kuitenkin.
 
^ Ei tossa sun tapauksessa ois mahdollista saada saikkua siinä raskauden loppuvaiheessa, jos vuotelut jatkuu? Valitat vaikka, että niihin liittyy kipujakin, niin luulisi irtoavan. Mun ymmärtääkseni aika herkästi kirjoittavat saikkulappuja loppuraskaudesta, kun vähänkin marisee omasta jaksamisesta (henkisestä ja/tai fyysisestä). Noin et "menettäisi" niitä arvokkaita äitiyslomapäiviä sieltä loppupäästä :)
 
Viendalle ja Jadekivelle tsemppiä inhottavan flunssan kanssa! Jadekivelle myös onnea hienoista viikoista jo ja kylläpä on todella UPEA masu!! Tässähän näitä katsellessa iskee ihan mahakateus :D (Vaikka äitini sanoikin nyt täällä käydessään, että susta tulee sitten VALTAVA kun on nyt jo selvä vauvamasu ja vasta 17 viikoa täynnä..) ;)

Sekundamamma, saanko kysyä (ei tarvii vastata jos on liian henkilökohtaista etkä halua!), miksi pelkäät sektiota? Minä pelkään noin satatuhatta kertaa enemmän tavallista alatiesynnytystä!! Koska en usko selviäväni siitä.. Pelkään oikeasti, että vauva ei vaan mun olemattomilla voimillani ulos tule. Sektiohaava kestää kauan parantua, mutta muutenhan se on aika selvä juttu, vai eikö olekaan? Tällä hetkellä ainakin tuntuu, että jos synnyttäisin täällä ja saisin siis itse valita, niin ilman muuta ottaisin sektion mieluummin (täällä on erittäin yleistä, että nainen valitsee sektion).

Kiitos Tammitytölle spinning babies-linkistä, erittäin mielenkiintoista tekstiä!

Mörkötykselle tsemppejä ja uskoa tulevaan! On varmasti ihan hirveen stressaavaa kun tulee vuotoja, en osaa kuvitella miten kestäisin :( Mutta yritä vaan jaksaa ja uskoa, että kaikki on hyvin - nytkin taas kun tutkittiin. Ei varmasti helppoa, mutta faktat ovat puolellasi!!

Miles: Minä kanssa mietin kuumeisesti nimiä, nyt kun on selvinnyt että tyttöä odotan :) (ja muuten se ei ole vieläkään ihan mennyt jakeluun mulla - pari päivää sitten huomaamattani mietin taas pojannimiä!) :D Tuntuu, että pitää miettiä NIIN monelta kantilta sitä nimeä. Mun tarvii löytää nimi, joka käy hyvin niin Suomessa kuin ainakin englannin-, ranskan-, hollannin- ja espanjan kielissä (= kielet joita puhun ja maat, joissa voin kuvitella asuvani myöhemmin lapsen kanssa). Olen asunut niin kauan ulkomailla ja tiemme saattaa hyvinkin johtaa lapseni kanssa sitten takaisin Suomen ulkopuolelle, että en voi kuvitella umpisuomalaista nimeä. Ja sitten kun tulee kaikenlaisia suuntia ja ajatuksia. Viikonloppuna sanoin äidilleni että no, mitens olis Lucia? Että se ei ole liian vaikea Suomessakaan. Mutta, Hesassa ainakin minusta verbi "lusia" viittaa vankilassa istumiseen :( Eihän sitä sitten voi antaa! Että tosi monelta kantilta pitää miettiä!! Sitten on ihan yleisiä, kauniita ja kansainvälisiä nimiä kuten Laura, mutta josta juuri kuulin, että se tarkoittaa hyvin halveksivaa termiä miehen sukuelimestä Intiassa - no tämän kuultuani en voi ajatella antavani tuon nimen, vaikken mitenkään voi varoa koko maailman sanoja enkä ole itse koskaan Intiassa ollutkaan.. Mutta eiköhän se oikea nimi sieltä löydy vielä.. On muutama ikisuosikki, joista olen tykännyt vuosivuosikausia joten luultavimmin nimi valintuu niistä. Kuten Mileskin, haluaisin synnytykseen mukaan ehkä viiden parhaan nimen lyhytlistan, josta sitten valitsen sen, miltä tyttö näyttää :)

Kun nyt vaan niin pitkälle turvallisesti päästäisiin... Tässä tulee vähän purkausta nyt:
Mä puhuin Suomen gyneni kanssa eilen ja tulikin aika epämiellyttävä olo siitä.. Taas kerran Suomen ja asuinmaani gynet ovat eri mieltä asioista ja sekös stressaa mua, joka periaatteessa uskon aina lääkäriä mutten nyt tiedä enää ketä uskoa?? :ashamed: Kerroin Suomen hoitavalle gynelleni viime torstaina täällä tehdyn esi-rakenneultran tulokset, että muuten on kaikki "perfect", mutta vauvalla on vain kaksi suonta napanuorassa. Täällähän se ohitettiin ihan kevyesti, että sitä pitää vaan monitoroida loppuraskaudessa, että vauva saa tarpeeksi ravintoa. Suomen lääkärini sanoikin, että no itseasiassa tuollainen on kyllä (ilmeisesti iästäni johtuen??) "merkittävä löydös". Että 25%:lla vauvoista, joilla on vain kaksi napasuonta, on sydänvika :( Ja tämä saattaa viitata myös muihin kehityshäiriöihin :( Verikokeissa ja niskaturvotusultrissa, sekä tässä esi-rakenneultrassa ei ole 4 lääkäriä löytänyt mitään Downin syndroomaan viittaavaa, mutta ne kaikki testit yhteensä kattavat vain 80% eli vielä on 1/5 mahdollisuus siihenkin. Olin oikeasti aika järkyttynyt, ja olis ollut kyllä kiva, että olis mies elämässä, että olis saanut vähän itkeä jonkun olkapäätä vasten..
No, vaihdoin sitten Suomen rakenneultrani heti siihen päivään kun tulen Suomeen pääsiäiseksi, ettei tarvi koko pääsiäistä jännittää (listalle voisi muuttaa rakenneultrapäiväksi 27.3.) ja alan henkisesti valmistautua seuraavalla viikolla lapsivesipunktioon. Minun gyneni sanoo, että hänen tehdessä sen on keskenmenon riski 0,2%, Naistenklinikalla 0,5% ja täällä asuinmaassani sanotaan 1%. Ja mulle tehdään sitten 3.4. sokerirasitustesti, joka kaiken muun päälle ei enää tunnu kuin höyhenenkevyeltä jutulta. Ainakin ruokavalioon voin ITSE vaikuttaa..
Olin ihan kuin pilvessä eilen (pahassa pilvessä) koko päivän enkä millään meinannut löytää luontaista optimismiani takaisin ennenkuin illalla kun kuulin, että yhden hyvän ystävän lapsella oli sama juttu: vain kaksi napasuonta ja ihan terve ja ihana tyttö tuli kuitenkin ! Joten elättelen taas toiveita.. kaikki on mennyt niin hyvin tähän asti, että jospa se hyvä tuuri jatkuisi vain, toivon!!!

Hyviä vointeja kaikille ihan liian kylmästä eikä yhtään keväisestä keski-Euroopasta vaikka on jo kevätpäiväntasauskin!!

t. Gabriela ja vaikka vielä niin pieni, niin jo kovin rakas bébéliini 17+2
 

Yhteistyössä