Hei!
Me käytiin tänään ultrassa ja kaikki on erinomaisen hyvin!
Tämä olikin ensimmäinen kerta kun koko ultraus hoitui päältäpäin!! Minun kannaltani valitettavasti tohtorilla oli vaan kiire, hän oli menossa synnyttämään (!) (on siis mieslääkäri, joka hoitaa täkäläiseen tapaan potilaansa ensipäiväästä synnytyssaliin ja vauvan vanhempiensa syliin asti). Joten en tässä tilanteessa sitten ehtinyt enkä kehdannutkaan kysellä kaikkia listallani olevia kysymyksiä... Olen mm. miettinyt miten usein vessassakäynti on vielä normaalia? Joudun käymään vähän väliä, siinä määrin, että olen alkanut epäillä diabetesta :| Tohtori kuitenkin pikaisesti vakuutteli, että vessassajuoksu kuuluu asiaan. Mahdollinen diabetes tutkitaan täällä rv 24-28.
Mutta sitten siihen ultraan! Ihan ihmisen näköinen ja ihan ison näköinen vauva siellä pötkötteli :heart: Minusta vauvalla oli äitini profiili!
Nenäluu ja reisiluu mulle esiteltiin kera kommentin "erinomaista" ja vauva siellä potkiskeli (ei tunnu vielä, mutta selvästi ja hienosti näkyi jalan liike ruudulla)
Ja sitten hän päättikin laittaa molemmat jalkansa tiukasti yhteen ja koukkuun, ettei vaan nähtäs kuka sieltä on tulossa!! Tyypillistä, eikö? Tietenkin hän haluaa pitää mua vähän jännityksessä, kun minä taas haluaisin niin tietää JO!!
Tohtorikin aikansa tutkailtuaan vain lopulta nauroi, että hän ei kyllä pysty edes arvausta heittämään tällä kertaa, on niin häveliäs tai vitsikäs vauveli siellä
Vauvan pituus oli 9,71cm ja vastasi viikkoja 15+4.
Nyt sain mukaani 3D kuviakin pari kappaletta ja on se vaan hurjaa, miten noin pieni ihminen näyttää jo ihan ihmiseltä. Ihan liikuttavaa, snif.
Sain nyt myös sitten virallisen todistuksen, että raskaana olen! :heart: Vaikka sen tietääkin, niin on sekin vaan ihanaa ja liikuttavaa kun sen näkee virallisesti paperilla... Täytynee piakkoin kertoa töissä muuten, kun pomo ja työkaverit perää kesälomasuunnitelmia.. Ja meillä kesälomakuukausi on keski-eurooppalaiseen tapaan elokuu.. jolloin on mun laskettu aika.
Haluan kyllä ja aionkin lähteä täkäläisen tavan vastaisesti jo hyvissä ajoin! Mulla kun on tässä vielä muutto maasta toiseen edessä, ennen vauvan saapumista maailmaan, joka tapahtuu toivottavasti sitten vasta siellä Suomessa!!
Äitiysloma on nimittäin täällä vain 4kk pitkä (+ 1kk jos pystyy todistamaan, että imettää). Ylivoimaisesti suurin osa naisista (yli 85%) EI missään tapauksessa halua lasta rinnalleen synnytyksen jälkeen ja imettää, koska he haluavat säilyä naisena myös raskauden jälkeen, ja säilyttää muotonsa. Minä taas ajattelen, että siksi Luoja juuri soi mulle rinnat, että voisin antaa parasta mahdollista ravintoa lapselleni, mutta minua pidetään täällä tuttujen kesken tämän mielipiteeni takia ehkä vähän outona
Äitiyslomalle saisi lähteä 6 viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta todella harva lähtee jo silloin. On erittäin yleistä, että naiset tekevät töitä niin pitkään kuin vain voivat, ihan viimeiselle viikolle asti ennen laskettua aikaa ennen kuin jäävät äitiyslomalle, koska se ä-loma on niin lyhyt ja se lasketaan alkaneeksi siitä päivästä kun sille lähtee, tai siitä päivästä kuin lapsi syntyy. Ei esim lasketun ajan mukaan. Siksi myös useimmat lapset aloittavat päiväkodissa jo 4-5kk ikäisenä. Sanovat, että se on paras aika lapselle mennä hoitoon, koska hän on silloin liian pieni kaivatakseen äitiään.. Suomalaisena on minusta aika hurjan kuuloista mutta näin täällä ajatellaan (ehkä sanovat noin, että saadaan naiset äkkiä takaisin töihin?) Mutta minuakin on jo muistuteltu, että toukokuun alkuun mennessä mulla pitäisi olla ehdottomasti päivähoitopaikka anottuna. Siis 4kk ennen lapseni laskettua aikaa..! Suomessa nämä jutut ovat mielestäni paljon paremmin hoidettu!!
Olen jotenkin tosi onnellinen tänään ja lähetänkin vaan tämän omanapaisen viestini lopuksi oikein iloisen illan toivotukset kaikille ja käperryn sohvan nurkkaan hymyilemään.
t. Gabriela + häveliäs vauveli 15+3
Muoks. Lisäsin vähän tietoa ja kirjoitin uusiksi tuon täkäläistä äitiyslomaa koskevan osan.