Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Viendalle Onnittelut pojasta:flower:

Täällä taasen kukutaan. Ehdin muutaman tunnin nukkua kun käsi alkoi taas niin puutuilla lastasta huolimatta et nukkumisesta ei tullut mitään. Lopulta vain nousin ylös ja ehkä koetan jossain vaiheessa uudestaan vielä unta.

Huolestusta on viime päivinä aiheuttanut vähenevät liikkeet, ajattelin olisko kyse vain siitä et pienellä alkaa olla ahdasta ja siksi vähemmän liikkuu, liikkeet on myös nyt olleet enemmän sellaisia muljahduksia kuin selkeitä potkuja. Liikelaskentaa harjoitin tuossa joku aika sitten ja sain juuri sen kymmenen liikettä kasaan mutta jouduin kokoajan tökkimään... Ennen se kymmenen liikettä on tullut kun on vaan käynyt pitkälleen. Lisäksi alavatsalle on ilmaantunut sellainen paineen tunne, ei suoranaisesti koske mutta tosi ikävän tuntuista. Ehkä sekin kuuluu asiaan... Ajatuksissa ollut et maanantaina ainakin soitan neuvolaan ja kysyn olisko tarkistus paikallaan. Neuvola lääkäriin kun on vielä reilu pari viikkoa. Kävi jo mielessä et soitanko päivystykseen mutta kun nyt kuitenkin tuolla liikelaskennalla sain jotain aikaan niin ehkä ei aihetta päivystys käynnille.

Hurjaa miten nämä viikot menevät, tänään alkaa jo viikko 35.

Miten Gabriela siellä voi ? Samoissa kun mennään:)

Vähä Uninen Mörkö ja vähä liikkeinen pikku Mörökölli 34+0
 
Viimeksi muokattu:
Mörkötys, minähän olen käynyt jo kaksi kertaa synnärillä näytillä ja käyrillä liikkeiden vähyyden takia. Oulussa siis on ohjeistus,että kyseisestä asiasta soitetaan suoraan synnärille,jotka sitten antavat ohjeet miten toimia. Itsellä piti tehdä kaks kertaa se tunnin laskenta syömällä jotain makeaa ja juomalla,ja ilman tökkimisiä piti liikkeet saada ja jos ei saanut niin eiku vaan käyrille,ettei tarvitse myöhemmin katua. Itsellä kummallakin kertaa alkoi sitten käyrillä kun liikkuminen. Ilmeisesti laitteet masulla alko tytteliä ärsyttämään. Toki vauvan asento ja kasvinen vaikuttaa miltä liilkeet tuntuu,kun tila alkaa loppumaan.

Omaan napaan ei mitään. Ei supistele tai kiristele. Huoh,syntyis jo.

Sannuliinu ja tytteli rv 38+3
 
Täälläkin on ajoittain tosi hiljaisia päiviä. Mutta muistan esikoisestakin jo laittaneeni ylös, että etenki lopussa oli aina kaksi hiljaista ja yksi vilkas päivä :) Mut kyllä joo välillä herää jo paniikki kun ei tunne mitään. Missään käyrillä en ole käyny. Sit saattaa jo seuraavana pv myllätä selvemmin ja pitkin päivää koko ajan.

Kysyin tätä neuvolassa ja sanoi ohjeeksi, että mikäli päivänmittaan ei ole tuntenu mitään niin tehdään ehdottomasti se liikelaskenta. Jos kuitenkin pitkin päivää tuntee aina liikehdintää niin asia ok eikä välttis ole tarvetta mihinkään 10 liikettä/tunti mittauksiin. Tuokin laskenta ku pitäs osata tehdä sellaseen aikaan millo sikiö yleensäkin on aktiivisimmillaan. Toki onhan se totta et parempi katsoa ku katua.

Tila alkaa todella mennä vähiin ja liike on enemmän vain sellasta muljailua. Ja tää sikiö ei ainakaan tunnu vilkastuvan mistään imelästä sen enempää ku muustakaan syömisestä. Edes sokerirasituslitku ei aiheuttanu mitää muutoksia.

Jahas. Kohta alkais 37+0 ja tyyppi olis sitten ihan täysikänen :)
 
Viimeksi muokattu:
Käyrillä kävin nyt sitten minäkin, kaikki vaikutti olevan kunnossa, liikkeet vaan pienempiä kuin aiemmin, en oikein taida tuntea niitä ja kun istukka edessä niin ei tietysti kaikki muutenkaan tunnu... Herkästi pitäisi kuulemma mennä uudestaan jos alkaa pitkiä hiljaisia aikoja olla...
 
Vielä tuosta tarkistuskäynnistä niin siellä tehtiin myös ultra, katsottiin virtaukset, lapsiveden määrä jne. Ultran jälkeen tulin maininneeksi että kaveri ei ole sukupuoltaan suostunut näyttämään niin lääkäri tokaisi et poika se taisi olla:D Ei siis kovin tarkasti katsellut mutta kaipa tätä voisi pitää jonkinasteisena poika lupauksena...
 
  • Tykkää
Reactions: TanZZZku
Onnea Viendalle sylikaupalla!!:flower:

Pikkuperho kyseli mun istukan paikasta. Oli joo eri kohdassa molemmissa raskauksissa. Esikoisesta takaseinässä ja pikkuveikasta etuseinässä. :)

Mörkötykselle onnea poikalupauksesta ja hyvä että käyrillä kaikki kunnossa.Toivottavasti univelkaa ei enää ihan mahdottomasti kertyisi ennen vauvan syntymää.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörkötys
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Kättäri poikalupaus

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS tyttölupaus

6.8
tammityttö/2. Lapsi


7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

25.8.
Mörkötys / 30 / 1. lapsi
poikalupaus

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi / Kättäri tyttölupaus


4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri poikalupaus

Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL
Nuppu81 / 32 / 1. ja 2. lapsi / KYS


5.9
Annabell-77 / 35 / 2. lapsi/poikalupaus

1.10
Tiggeri/ 33 / 3.lapsi / K-HKS tyttölupaus

9.10
Vihervaara

12.10
Tiihkis / 35 / 2.lapsi / Tyks/ poikalupaus


22.10
Tigridia/34/ 4.lapsi / K-SKS tyttölupaus

27.10
Pikkumyy-09/ 33 / 2.lapsi



:heart: SYNTYNEET :heart:
2.5.2013 sekundamamma / 36 / 2. lapsi / tyttö/ (rv 39+4)
6.5.2013 TanZZZku / 30 / 1. lapsi / tyttö/ 1695g/ (rv 31+5)
12.5.2013 Jeanna / tyttö/ 3700g, 51cm/ (rv 39+2)
16.5.2013 Lila13 / 28 / 1. lapsi / poika/ 2530g, 47cm (37+1)
22.5.2013 Pikkuperho / 30 / 2. lapsi / tyttö/ 3900g, 50cm
31.5.2013 jadekivi / 25 / 1. lapsi / tyttö/ (rv 40+2)
31.5.2013 Sebu08 / 33 / 3. lapsi / tyttö/ 3488g, 48cm (rv 40+4)
7.6.2013 tyty86 / 27 / 2. lapsi / poika/ 4200g, 50cm (rv 41+0)
16.6.2013 inkkunen / 33 / 1. lapsi / tyttö/ 2950g, 49cm (rv 40+0 )
27.6.2013 Eemiliina/ 33 / 2. lapsi / poika/4190g, 54cm (rv 41+3)
1.7.2013 Miles / 34 / 1.lapsi / poika/3170g, 49cm (rv 39+4)
4.7.2013 Lumi72 / 40 / 1. lapsi / poika/3630g, 53cm (rv 40+0)
12.7.2013 Vienda / 29 / 1. lapsi / poika/3800g, 48cm (rv 39+1)

Neuvolat & ultrat

Sannuliinu - neuvola 25.7.
Gabriela - neuvola 26.7
Gabriela - lääkäri 1.8
Mörkötys - ultra 1.8.
Tiggeri - neuvola 2.8



Äitiysloma alkaa: =)
Sekundamamma - 28.3
Sebu08 - 19.4
Jadekivi - 22.4
TanZZZku - 22.4.
Tyty86 - 24.4
Lila13 - 29.4
Inkkunen -3.5
Eemiliina - 13.5.
Vienda - 12.6
Nuppuska - 14.6
Sannuliinu - 19.6
Mörkötys - 22.7.
Nuppu81 - 31.7.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
Ambrosia
Millian
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Mörkötys poikalupauksesta:) Hyvä, että käyrillä oli kaikki hyvin. Mullakin ne katsoivat kummallakin kertaa ultralla vielä just virtaukset ja sykkeen ja napanuoran jne. ja antoivat myös kokoarvion. Loppujen lopuksi pieni vaiva siitä, että saa itselle mielenrauhan edes joksikin aikaa. Mulle myös kehoittivat tulemaan herkästi uudelleen, jos on hiljasia päiviä.

Mitään uutta ei tänne omaan napaan jälleen. Neuvola olisi jälleen keskiviikkona ja oma neuvolatäti on nyt sitten loppuajan lomalla, joten uus tuttavuus tiedossa.

Sannuliinu ja tytteli rv 38+4
 
  • Tykkää
Reactions: Mörkötys
Heräsin viime yönä vähemmän mukavaan yllätykseen, olin vuotanut verta. Pelästyin aivan hel----sti, onneksi kuitenkin tunsin melkein samantien pikku tyypin liikkeitä niin rauhotuin et ei voi olla välitön hätä. Soitin synnärille ja kehottivat tulemaan sitten jos vuoto yltyy tai tulee kipuja. Arvelivat et voisi ihan limakalvoilta tulla tuo vuoto... Se tosiaan onkin vähentynyt ja nyt aivan tippaa tullut siteeseen. Olen kuitenkin yrittänyt neuvolaan tavoitella et varmistan vielä sieltä pitäisikö neuvola lääkärin tarkistaa tilanne, en vain ole vielä saanut ketään kiinni. Aikamoista kun kokoajan on jotakin että saa hyppiä seinille...

M+M 34+2
 
Hei kaikille!

Nyt kirjoitan ihan hetkisen kun olen oikealla tietokoneella käymässä, en osaa kännykällä oikein tänne kirjoittaa..

Voi kauhistus Mörkötys, kyllä vähemmästäkin olisin pelästynyt!! Mä en ymmärrä kyllä tota tyyliä, että aina kun soittaa synnärille, tai neuvolaan tai mihin vaan, niin tuntuu että eka ohje on että "jos yltyy niin sitten tutkitaan". Siis miksei voi tutkia jo siitä, että verta on ylipäänsä vuotanut?? Olen kyllä ihan luottavainen kun sun vauvakin liikkuu, että kaikki on kyllä ihan ok! :) Mutta todella inhottavaa joutua odottelemaan kotona ennenkuin saa ammattilaisen sanomaan, että kaikki on ok! Vaadi vaan palvelua ja soita kunnes saat vastauksen!! Ei todellakaan tarvii olla liian kiltti ja odottaa vaan nurkassa!

Täällä oli ollut puhetta liikkeistä, ja mulle taas neuvolan täti (Suomessa siis) sanoi, että ei niistä kannata yhtään huolestua. Että toiset vauvat liikkuu enemmän ja toiset enemmän. Ja että esim näillä viikoilla on jo vaikea laskeakin; onko yksi möyrintä yksi liike vai monta?

Tänään meillä oli gyne eli lääkärintarkastus. Päänympärys oli 31cm, vatsan ympärys 30,1cm molemmat normaalit ja reisiluu en muista pituutta, mutta joka nyt yhtäkkiä oli viikkoihin nähden "pitkä". Kuitenkin painoarvioksi tulikin vain 2250g, josta tohtori oli vähän huolissaan koska ensi viikolla pitäs olla 2,5kg.. eli maksakokeisiin laittoi. Ilmeisesti hän haluaa sulkea pois raskaushepatoosin mahdollisuuden. (Hyvä uutinen tietysti se, että mun raskausdiabetes ei siis ole ainakaan kasvattanut vauvan kokoa!)

Mulla on ollut vähän epäilyjä ja pelkoakin kun tuntuu, että vauva liikkuu niin vähän, mutta olen yrittänyt pysyä rauhallisena ja stressaamatta, kun nyt esim se neuvolantätikin sanoi että kunhan kerran päivässä liikkuu. Nyt tänään lääkäri sanoi, että huolestua kannattaa vasta jos liikkuminen vähenee siitä, mitä se on yleensä ollut. Mun vähän liikkuva tyttönen liikkuu enemmän noin joka viides päivä, ja muuten aika vähän. Tyttö on ollut jo kuukauden ainakin pää alaspäin ja tänään sanottiin hänen olevan kiinnittynyt, joka on siis jotenkin hyvä asia? Osaisko joku kertoa?

Remontti edistyy mukavasti ja muuttokuorma tulee pe 2.8. En malttaisi odottaa että pääsen laittamaan meille lopultakin KOTIA!!

Äh nyt täytyy taas jo joutaa. Tsemppiä kaikille viimeviikoilla kärvisteleville ja onnea nyyttinsä saaneille!!

terkuin Gabriela & pitkäjalkainen laiheliinitytär 34+1

PS. Seuraavaksi pelkopoli, tutustuminen Kättäriin ja neuvola 26.7. ja lääkäri 30.7.
 
Voi Mörkötys, kun siellä nyt on jonkin moista huolen aihetta. Saitko neuvolasta jonkun kiinni?

Gabriela, kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa. Minusta on aik ajännä, että kun katsoo nuita sinun lukuja, että painoarvioksi tuli nuinkin pieni, kun itsellä rv 36+1 päänympärys oli n. 31,7 ja masu jotain 33 ja jalat kolme viikkoa pitemmät, mittaa en nyt muista, niin painoarvio oli kuitenkin 3200g, eikä hirveitä heittoja kyllä mun luvuissa ole sun lukuisin, ihan parista sentistä kyse, mutta kait se sitten tuo parikin senttiä tuo painoarviota lisää. Toisaalta kun kävin viime viikolla käyrillä n. 1,5 viikkoa tosta kontrolliultrasta niin painoarvio oli 3300g, elikkä 100g tullut niinku 1,5 viikossa lisää, joka on kyllä omasta mielestä aika vähän, kun eikö kasvun pitäs olla jopa 250g viikossa vielä nuilla viikoilla. Joten ihan vaan yhteenvetona, että painoarviot ovat kyllä vaan painoarvioita ainakin mun mielestä heittoa voi olla kumpaankin suuntaan jopa kilokin. Toisaalta esikoiselta muistan kun synnärillä vanhempi kokenut mieslääkäri tunnusteli mun vatsaa vähän aikaa ja tuumas,että painoarvio 3900g ja poika syntyi seuraavana päivänä 3920g, joten aika tarkka oli lääkärin arvio silloin:)

Kiinnittyminen tarkoittanee, että vauvan pää on siellä alhaalla jo hyvissä valmiusasemissa synnytykseen. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että synnytys tulis tapahtumaan lähiaikoina, joillakin kiinnittyy jo hyvissä ajoin. Itsellä taas laskeutuminen ja kiinnittyminen on kummassakin tapauksessa näköjään tapahtunut vasta rv 38-40 välillä. Nyt vasta viime päivinä on ollut tuntemuksia, että tytteli pukkaa itseään alas hyviin asemiin. Muutenkin ollut todella levotonta meininkiä viimeiset päivät ja yöt, enteiliskö synnytystä tää vauvan levottomuus, kun normaalisti on öisin hyvin rauhallinen, ja nyt möykkää myös öisin.

Liikkeistä, musta se, että neuvolatäti sanoo, että riittää, kunhan kerran päivässä liikkuu, niin kuullostaa aika hurjalta. Kuitenkin mulle on toitotettu synnärillä ja neuvolassa, että liikkeitä pitää tuntea pitkin päivää, kun vauvelilla on 20-40 minuutin lepojaksoja ja liikkeitä pitäs tuntea aina siinä välillä. On tälläkin kyllä ne hiljaiset pari päivää yleensä viikossa, mutta rytmikin on nykyisin hiukan vaihdellut, elikkä ei enää satu ne hiljaset päivät ma-ti. Ehkä mä vaan oon neuroottinen, mutta yritän kyllä joka päivä jossain vaiheessa rauhottua ja joko istaalleen tai maaten kuullostelen , että tulee se 10 liikettä tunnissa. Niin ja itse lasken sellasen möyryämisen vain yhdeksi liikkeeksi, kun ne liikkeethän pitää olla selkeesti erilliset liikkeet.

Sannuliinu ja tytteli rv 38+5
 
Sain neuvolasta tätin kiinni ja olivat sitä mieltä et kun vuoto nyt on vähentynyt niin ei tarvitse tarkistaa mutta jos vuoto alkais uudelleen niin sitten suoraan sinne synnärille tarkistuttamaan. Näin kyllä toimisinkin jos vuotoa alkais taas tulla. Nyt onneksi se on hiipunut niin et vain muutama tippa tullut päivän mittaan...

Gabriela Mulla oli sunnuntaina eli 34+0 painoarvio 2285g ja sanoivat et on normaali, eihän tuo sun arvio paljoa eroa tuosta... En ymmärrä noita arvioita mut sinuna en olisi huolissani, eihän tuo kuitenkaan niin kovin vähäiseltä tuo paino vaikuta jos tuohon mun arvioon verrataan. Ja jospa sun tyty ottaa kasvuspurtteja ja yllättää ;)

M+M 34+2
 
Noista painoarvioista sen verran, että kaks eri lääkäriä ultras mut päivää ennen synnytystä ja toinen sai arvioksi 2300g ja toinen 2700g. Ja poikahan painoi syntyessään (37+1) 2530g. Päänympärys oli 31,5cm eli kaikin puolin pieni kaveri viikkoihin nähden. Nyt kahden kk neuvolassa painoa oli ruhtinaalliset 3810g :) Mutta jäppinen kasvaa normalisti, alakäyrillä, eikä kukaan ammattilainen oo kommentoinut pientä painoa :) Äijä onkin pelkkää lihasta ja nahkaa kun ne ylimääräset "vauvamakkarat" uupuu :D Neuvolan täti kirjotti korttiin, että napakka vauva, sen verran hyvin pysyy pää pystyssä ja ehkäpä johtuen juuri pienestä koosta poika kääntyilee ketterästi kyljeltä toiselle ja pari kertaa vahingossa kääntynyt mahalta jo selälleenkin :whistle:

Mörkötys mulla lähtö sairaalan tuli verenvuodon takia ja synnytys käynnistyi itsestään seuravana päivänä. Edelleenkään syytä vuodolle ei tiedetä :confused: Mutta loppu hyvin kaikki hyvin :heart: Toivottavasti sulla vuoto on harmitonta.

Niin ja tietty iiiisot onnittelut kaikille vauvan saaneille :flower:

T. Lila ja poika 2kk (hui, mihin tää aika häviää!)
 
Lila13 Uijui, toivottavasti mun tapauksessa ei nyt sentäs synnytystä enteile, on niin vähän nuita viikkoja vielä kuitenkin... Ajattelen itse et jospa vuoto olis tullut ärtyneiltä limakalvoilta tai jotakin eikä merkkais mitään ihmeempää.

Entistä tarkemmin on tullut seurattua pikku-ukon liikkeitä (voi kuinka se loukkaantuu jos onkin tyttö;) ) eilenkin oli pakko välillä asettua aloilleen ja kuulostella tuntuuko mitään. En niitä liikkeitä ole laskenut sen ihmeemmin mutta koettanut vaan säännöllisin väliajoin että niitä tuntuu. Sannuliinua komppaan tuossa liikkeiden tuntemis asiassa, mullekin ohjeistettiin että aika tiuhaan pitäis tuntea liikkeet... Aika erikoiselta kuulostaa tosiaan Gabrielan neukku tädin sanoma kerta päivässä. Mutta totta tosiaan että vauvat liikkuu yksilöllisesti ja mulla esimerkiksi kaikki liikkeet ei tunnu kun tuo istukka on etuseinässä vaimentamassa töytäisyjä. Jospa Gabrielan tyttönen on siro myös liikkeiltään, säästää äidin paikkoja kovilta potkuilta:)

Mä olen pähkäillyt että minkälaiset vaatteet sille vauvalle pitäisi olla sairaalasta kotiinlähtöä varten:confused: Riittäiskö pitkähihainen body, potkuhousut, myssy ja tumput ? Olen ihan untuvikko näissä pukeutumis asioissa:ashamed:

Nyt täytynee mennä jatkamaan leipomista.

M+M 34+3
 
Täällä vietellään nyt kesälomaa, ja tietty "hyvässä" säässä :D Mä aloitin saikkuilun sillon kesäkuun alussa, enkä sen jälkeen ookkaan käyny töissä (paitti moikkaamassa työkamuja) Muutama viikko sitten alkoi kipuilu vasemmassa ranteessa ja tadaa jännetuppitulehdushan se siellä lymyili, nyt oon sitten yrittäny olla käyttämättä sitä... Välillä onnistuu ja välillä ei! Mut kotityöt oon jättäny melki kokonaan miehelle, toistaiseksi ;) Mua vaan ärsyttää, kun olis niiiiin ihana alkaa laittaan kotia vauvaa varten kuntoon ja neuloa (ja ehkä ommellakin) vauvalle jotain... mut nyt ei vaan pysty, toivottavasti tuo ranne paranis ja PIAN!!!

Onnittelut jakautuneille (ketä en vielä ollu onnitellut!) Ihanaa, että vauvoja syntyy "pikaisesti", niin tuntuu että omakin "aika" tulee viel...

Huimia määriä oli Sebu luovuttanut maitoa! Hienoa! Mä kans mietin tuota nuoremman kohdalla, mut sit se vaan jäi... Mulla tuli maitoa yli oman vauvan tarpeen, ja montaa litraa jouduinkin sitten pakkasesta heittään roskiin, kun hällä todettiin ne allergiat :/ Mut jos nyt kolmannen kohdalla yrittäis ;)

Synnytys on alkanu pyörimään täälläkin päässä lähes päivittäin... Esikko synty 40+1 ja nuorempi 38+3, joten saapi nähä millon kolmonen päättää tulla... Mä oon molempien poikien kohdalla oottanu, et syntyvät sit käynnistyksen jälkeen (kun kuulemma tyttärien synnytykset menee samalla tavalla kuin heidän äitiensä, itte oon siis syntyny (niinkuin veljenikin) 42+2!) mut eipä oo menny noin! Ja noista kipulääkkeistä, oon molempiin menny sillä tyylillä et epiduraalin otan, mut kummallakaan kerralla ei oo keretty laittaan sitä... Katotaan nyt sitten mitä lievitystä kerkeen saamaan :D

Ambrosialle tsemppejä hoitoihin! Miltäs vaikuttaa tällä hetkellä?

Eemiliina täällä kummittelee päässä jo se neljäs... ;) ja oonkin sanonu, et mulla on kroonisena tuo vauvakuume!

imetys mulla oli esikon kohdalla et imetän niin kauan kuin se on mahdollista, no poika päätti itte 10kk:n iässä lopetta itte imetyksen! Ja tuon nuoremman kohdalla mä lopetin 10kk:n kohdalla, kun alkoi tulla liikaa ruokarajoitteita :(

mörkötys tuntuupa olevan "hassua" ettei voi käydä näytillä jos kerta on VERTA tullut! Mä olisin varmaan vaan menny suoraan (soittamatta) äpolille... Mutta onneksi selvisit säikähdyksellä!

Täällä vauva möyryy ja potkii monta kertaa päivässä! Ei tartte ihmetellä, olisko kaikki hyvin! Varmuudeksi vielä kuuntelen sillon tällön ennen nukkumaanmenoa dopplerilla vauvan sydänääniä :heart:

Nyt pojille ruokaa laittamaan.

tiggeri ja typy 29+2
 
Mörkötys, mä olen varannut vauvan kotiintulovaatteiksi just bodyn,housut,sukat,tumput ja hatun. Lisäksi,jos keli on tällanen plus 15 astetta,niin silloin saan tytteli vielä fleesehaalarin päälleen. Kolmenkymmenen asteen helteissä sitä tuskin tarvitsisi:)

Kiva oli lukea Tiggerinkin kuulumisia.

Entäs Nuppuska, tänään sulla laskettuaika,joko olet päässyt tositoimiin?

Mites Tammityttö, sullakaan ei enää kauaa? Mites sulla menikään esikoiselta? Syntykö ennen laskettua?

Täällä vaan odotellaan ,että jotain alkais tapahtumaan. Ei vissiin kantsis odotella,kun silloin ei varmasti tapahdu mitään. No kohta poksuu laskettuaika,joten eipä tässä onneksi enää montaa viikkoa ole siihen,että vauveli saadaan syliin. Mulla vaan vasen lonkka on alkanut niin reistaileen,että käytännösdä iltaa kohti olen ramps. Jalks ei pidä yhtään illasta. Ei taida kuotenkaan olla mikään syy ainakaan täällä,että aloittaisivat käynnistämään täällä yhtään aikaisemmin. Pitää vaan palveluttaa kotiväkeä iltaisin,kun jalka ei pelaa:)

Ainiin nyt on alkanut mullekin sateleen kyselyitä,että joko iija mitään tuntemuksia. Parhain on oma äitini, hän joka todellakin sais ekana tietää,että nyt se on menoa,koska esikko menee sinne hoitoon,niin kyselee melkein päivittäin. Sanoin jo,että sinähän se saat ekana kaikista tietää,ja se tieto saattaa tulla sulle jopa keskellä yötä ;). Ja kun sanoin,että varaudu,että mener käynnistykseen elokuun alussa 5-8.8.,niin tuumas,että toivottavasti ei nyt niin kauaa kestä. No höh,esikoinen synty 42+1,joten vatauduttava on että saatetaan saada tämäkin vasta elokuun alussa. Oishan tuo toki maailman paras hääpäivälahja,jos päättäs syntyä 5.8:)

Sannuliinu ja tytteli rv 39+2
 
Viimeksi muokattu:
Mörkötykselle onnea poikalupauksesta ja toivottavasti vuodot pysyneet poissa!!

Täällä tänään tosiaan LA ja mitään ulostulon merkkejä ei pikkuinen oo antanut. Ehkä se synnytys sitten jossain kohtaa alkaa rytinällä. Toivottavasti, sillä en haluaisi käynnistystä. Saisi kyllä jo tulla, on selkä ruvennut reistailemaan ja kävely ollut tuskaista jo hetken..

Liikkeet täälläkin vaihtelee päivittäin, toisinaan jumppailee jjatkuvasti ja toisinaan vähemmän. Mutta eihän näitä enää samalla tavalla tunne, kun ei oo selkeitä potkuja vaan sellasta möyrimistä..

Hyviä vointeja kaikille :)
 
Onnea vauvautuneille. Hurjaa miten moni on jo saanu vauvan, tuntuu että vasta oltiin alkumetreillä.

Täälläkin viimeisiä viedään. Tällasta möllöttelyähän tää on. Esikoinen tuli tasan laskettuna päivänä vaikka supistelin ties kuinka kauan ja olin auki ja kanava lyhentyny viikko tolkulla :) Joten en usko että tää tulee aikaisemmin, ei oo sellanen olokaan.

Liikkeet on tosi vaihetelevia. Jossain alitajunnassa mulla on ihan rauha asian suhteen mut välilä toki mietityttää ku tulee pitkiä hiljaisia jaksoja. Tää ei ole kovin hanakka reagoimaan mihinkään makeaankaan. Enemmän jos tökkii tai rapsuttelee mahaa niin alkaa mönkiä. Nyt tuntus et tyyppi on ollu viime päivät "oikeassa" asennossa synnytyksen kannalta eli selkä vasemmalla ja jalat oikealle.

Tuntuu tosi oudolle ajatella että pian tää tosiaan on ohi. Alku oli niin tahmeaa ja pelonsekaista. Näitäkin hetkiä tulee taas joskus kaipaamaan. Etenkin ku tää raskaus on ollu helppo jos näin voi sanoa. Toisekseen musta maha on ollu silleen ihana, ei oo tarvinnu miettiä kesävaatteiden kanssa sen enempää.

Onko teillä synnytystoiveita kirjattuna minnekään?
 
Ei oo synnytystoiveita ei,koska esikon aikaset toiveet meni täysin persiilleen,kun käynnistettiin. Nyt mennään ihan vaan tilanteen mukaan ja katotaan mitä tulee eteen.

Tänään mulla oli tossa joku aika sitten puolen tunnin sisällä kolme todella tujua pitkää kunnon supistusta ja ajattelin,että jee jospa tämä tästä nyt lähtis käyntiin,mutta siihen ne sitten tyssäs.

Liikkeet täälläkin näin lopussa hyvin vaihtelevia. Lähinnä peppu pyörii ja tunkee jalkojaan vasemmalta kyöjestä läpi. Iltasin vauhtia ja pepun pyöritystä riittää päividin vähemmän
 
Hei! Saisinkohan tän nyt toimimaan..?
Yövalvoja täällä.. Heräilen 1-4 kertaa yössä vessaan ja näihin aikoihin luen usein netissä juttua pidemmän aikaa. Kännykällä on hirmu hidasta vastata, mutta just nyt kyllästyin, etten saa niin usein kirjoitettua kuin haluaisin! Joten kokeilen nyt tätä kirjain kerrallaan yhdellä sormella..

Kiitos kovasti taas kaikille kannustuksista koskien vauvani painoarviota!! Mitähän mä tekisin ilman tätä tukiryhmää?? Olette aivan ihania ja kannustavia, SuurKIITOS!!

Niin siinä nyt sitten kävi, että vaikka mulla ei ole kutinoita, niin mulla on nyt sitten se diagnosoitu se raskaushepatoosi :/ Maksa-arvot ja sappihappoarvot koholla (ALAT 16.7. 249, 18.7. 169 (normaali <45) ; ASAT 68 (normaali 35) ja sappihappo 9 (normaali 6). Olin aluksi ihan paniikissa kun gyne taas vaan täräytti että tällainen sairaus nyt on, muttei selittänyt muuta -sanoi vaan että käynnistetään varmasti viim. viikolla 38 ja nähdään ens ti! Onneksi laboratoriohoitaja sitten torstaina selitti paremmin, en olis kestänyt odotella vaan 6 päivää.

Ilmeisesti nyt sitten seurataan huolella ja tosiaan jos tulee supistuksia niin ne voi nostaa noita sappihappoarvoja ja se on paha ja sitten sen tilanteen mukaan sitten käynnistetään. Sanovat että onneksi olen jo näillä viikoilla, ei hätää vauvalla tulla jo.

Täytyy sanoa, että vastikään ulkomailta muuttaneena en ymmärrä miks se käynnistys on niin iso paha susi... Vanhassa asuinmaassani oli huomattavasti yleisempää käynnistää ja sektioida kuin täällä. Itse olen vain tyytyväinen, en halunnut missään vaiheessa että raskaus menisi yliajalle ja se on nyt luvattu :)

Olen ollut tämän tiimoilta yhteydessä Kättäriin ja sieltä olen saanut tosi hyvää ja ystävällistä palvelua! Toisaalta sieltä nyt tuli se sama ukaasi minkä muutkin ovat täällä saaneet liikelaskennasta, että sitä pitää harrastaa usein, ja olenkin ehtiä jo panikoida kun ei tyttö liikkunut kuin 3x tunnissa. Hän on aina ollut sellainen "ei kukko käsken laula"-tyyppi, esim kun on potkaissut ja olen sanonu lähellä olevalle sukulaisille tai ystävälle että "nyt kokeile tossa kohtaa se potkii!" Niin on liikehdintä loppunut aina heti.. Eli eilen sitten ei mitkään tökkimisetkään auttaneet tietenkään vaan tyttö makoili hipihiljaa vaan. No söin sitten makeaa ja soitin vauvalle musaa ja sain sit ne 10 liikettä 50min:ssa ja rauhoituin enkä lähtenyt käyrille. Tää on aina liikkunut vähemmän ja toivon vaan että se johtuu siitä, että hän vaan on sellainen hiljaisempi.

Tosta hepatoosista piti vielä sanoa, että mähän itse epäilin sitä jo rv 25 mutta ei mua edellinen hoitava lääkäri "uskonut", pisti vaan käyrille mut ja vauvan, muttei ottanut maksa-arvoja kun ei se ollut maan tapa kuten täällä. Siks vähän pelottaa.. Mutta kun kaikki muu on kokoajan mennyt muuten hyvin niin en osaa ja halua uskoa että mitään pahaa hätää olis.

Mun piti vielä kommentoida kaikille mutta nyt väsyi sormi ja täytyy nukkua vähän. Palaan pian! Tsemppiä!!

t:Gabriela & Bebee 34+6

Ps. Tuli nyt sitten ostettua valmiiksi vauvalle hoitoalustaa ja tuttipulloa, imetystyynyä ja rintalappuja, peite ym ensihätään tarvittavaa siltä varalta että vauva tosiaan tuleekin jo ennen muuttokuormaa... Olis kyllä ihana päästä omaan kotiin ensin mutta luojan kiitos mulla on toi äitiyspakkaus, jonka sain hankittua Nupun ystävällisellä avulla niin että jos muuttokuorma ei ehdi ennen vauvaa niin on pienellä vaatteita ja laatikko missä nukkua...
 
Viimeksi muokattu:
Gabriela Toivottavasti muuttokuorma pian saapuu. Onnea meille täysistä viikoista, 35 viikkoa poksista :)

Mulla alkoi perjantai iltana verenvuoto uudestaan, en edes soitellut mihkään vaan ajettiin suoraan synnärille pimputtelemaan ovikelloa. Otettiin käyrät ja lääkäri tuli tutkimaan, pieni voi hyvin, napanuoran virtaukset ym. kunnossa. Verenvuodolle ei syytä löytynyt jollei sitten johdu kohdunsuun pehmenemisestä. Tosiaan kohdunsuu pehmentynyt ja kohdunkaula lyhentynyt puolella... Pientä valmistelua siellä siis tapahtuu jo. Sain lääkäriltä tiukan määräyksen olla tekemättä mitään... Lepäilyä ja ei mitään rehkimistä. Yritän parhaani mukaan toteuttaa tätä käskyä että pikkuinen pysyisi kyydissä vielä vähän aikaa.

M+M 35+1:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: -Gabriela-
Heippa kaikille :wave:!

Ajattelin tunkeutua ketjuunne kysymyksen kanssa eli plussasin lääkkeellisestä PASista ja nyt olisi meneillään 6+2. Lauantaina lugejen laiton jälkeen n. 30-45 minuutin sisällä tuli kirkasta verta pikkuhousunsuojan verran. Kirkasta verta ei tullut sen enempää ja yöllä oli siteeseen tullut ruskeata tuhrua jonkin verran. Nyt su-ma vuotoja ei ole tullut.

Onko täällä muita joilla tärpännyt lääkkeellisestä PASista? Onko mahdollisesti alkuraskaudesta ollut vuotoja ja kaikki siitä huolimatta ok? Onkohan minulla mitään toivoa enää? Etovaa oloa on edelleen ja muutenkin yhtä nuutunut olo kuin ennen veren vuotoakin.

Neuvolaan soittelin ja he eivät oikean asialle tässä tilanteessa voi tehdä mitään ellei verenvuoto ala uudelleen tai tule kipuja. Klinikka aukeaa vasta ensi viikolla ja toivottavasti saan heti ultra-ajan alkuviikkoon ettei tarvitse kauaa kärvistellä.

On vaan turhauttavaa, kun raskautuu hoidoilla ja sit tuntuu, että kaikki menee yrityksestä huolimatta pieleen :headwall:!


Hyvää raskausaikaa teille kaikille :heart:!


Irene ja kyytiläinen (?) 6+2
 
Gabriela, jaksamisia sinne. Viendallahan oli samainen kuin sulla ja käynnistettiin kyllä vasta 39+0, joten varmaan seuraavat sinunkin tilannetta mihinkä suuntaan arvot menevät.

Itsellä ei varsinaisesti ole käynnistystä vastaan mitään, ekakin käynnistettiin, mutta kyllä mää vaan mielummin haluaisin tämän tulevan ihan luonnollisesti, kun supistuksiinkin olis todennäköisesti helpompi tottua/suhtautua. Oma käynnistys lähti nimittäin niin ryminällä käyntiin, että oli hyvin hankala pysyä itse siinä touhussa mukana.

Mörkötys, harmillista, että verenvuoto vaivaa ja aiheuttaa huolta:(. Onneksi kuitenkin kaikki oli hyvin.

Saapa nähdä kuka meistä lopulta on seuraava synnyttäjä, jos Gabrielalla meinataan käynnistystä, Mörkötykselle lepopakko ja itsellä jo laskettuaika lähenee ja Nuppuskalla se jo meni ja Tammityttökään ei enää kaukana ole lasketusta:)

Irene80, itse en valitettavasti pysty vastaamaan kysymykseesi, kun mulle on tehty tuoresiirto. Rv 10 mulla oli hyvin niukkaa tuhrua, jota kesti pari päivää,mutta muuten ei minulla ollut vuotoja.

Omaan napaan ei mitään. Tänään vauveli ollut sitten vuorostaan rauhallinen, kun on monta päivää meuhkannut, mutta vielä en ole siitä paniikkia saanut aikaiseksi:) Pitänee seurata tilannetta. Ainiin tänään soitin viimeiset sokeriarvot diabeteshoitajalle. Nyt pitää vaan mittailla 1-2 kertaa viikossa synnytykseen asti, mutta enää ei arvoja tarvitse soitella. Sain kehuja, kun olen jaksanut mitata niin hyvin tammikuusta asti ja vieläpä niin, että arvojen heitot olleet todella minimaalisia. HYvä minä:)

Sannuliinu ja tytteli rv 39+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: -Gabriela-
Irene80 Mulla vuotoja oli jatkuvasti ihan alusta asti, muutaman kerran tosi runsaitakin vuotoja ja kaikki sujunu silti hyvin. Mulla myös lääkkeellinen pas tämä.

muoks. myös tässä ketjussa jo vauvan saanut TanZZZku kärsi vuodoista jos jonkinlaisista ja silti raskaus jatkui loppuun asti=)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä