Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Terve!
Päivitän tässä vähän kuulumisiä yösyötön yhteydessä :)

Onnea pikkuvadelma :heart: :heart:

Me päästiin vasta maanantaina kotiin sairaalasta, jossa menikin 8 päivää. Vauva joutui yhdeksi vuorokaudeksi korkean bilirubiiniarvon takia sinivalohoitoon ja pojalla kuului sydämmessä ensin sivuäni, jota seurattiin ja sitten se muuttui "Läppä-ääneksi". Tämän takia odotettiin viikonlopun yli sydämen ultraääntä. Siinä todettiin pojallamme kaksipurjeinen aorttaläppä, kun normaalisti se on kolmipurjeinen. Läppä ja sydän toimivat onneksi nyt moitteettomasti. Seurantaa on kuitenkin pienenä tosi paljon, heti 1kk päästä on ensimmäinen kontrolli. Poikkeavuus ei välttämättä koskaan aiheita mitään vaivaa, mutta sitä on seurattava hyvin. On nyt kyllä samalla elämän ihanin ja stressaavin viikko takana. Nyt pari päivää oltu kotona ja kaikki on alkanut sujua kivasti. Imetys on alkanut luistaa ihan mukavasti. Nyt tosin nännienpäät ovat tosi kipeät. Pitää rasvailla ja hoitaa niitä. Mies syöttää välillä pumpattua maitoa, niin saan nukkua pitemmän pätkän välissä :)
Kissat ensin ihmettelivät uutta tulokasta, mutta ovat nyt jo vähän alkaneet jo ymmärtää, ettei pikkuinen uhkaa niitä. Onneksi eivät ole minulle vihaisia ja olenkin yrittänyt antaa niille huomiota joka välissä kun poika nukkuu tai on isänsä sylissä. Nytkin kissaherra on tässä vieressäni :)

Luen vielä lisää teidän juttuja tarkemmin, nyt pitää taas jo mennä poikaa katsomaan! Tsemppiä kaikille jaksaa näissä helteissä odottaa poksahdusta!!!!

Alla on synnytyskertomusta :)

verve + hoopi kohta 10 vrk

Synnytyskertomusta:
Aloitin lauantaina painella kälyni neuvosta käsissä ja jaloissa tiettyjä akupisteitä silloin tällöin, en mitenkään säännöllisesti. Lauantaina ja sunnuntaina siivoilin ahkerasti, mm. pesin saunan sunnuntaina. Su illalla kävin vielä vetämässä tosi reippaan kävelylenkin. Puolen yön aikaan oltiin miehen kanssa lähdössä saunaan, kun lapsivettä tuli vähän ensimmäisen kerran. Epäilin ensin, että oliko se pissaa. Käytiin saunassa, jossa vettä tulikin vähän enemmän lisää. Söin vielä saunan pääle ja soittelin Taysin synnytysvastaanottoon, kun supistukset olivat ihan harjoitussupistusten kaltaisia, eivätkä ollenkaan säännöllisiä tai kipeitä. Sieltä kehoitettiin tulemaan tarkastettavaksi. Käytiin Taysilla, jossa todettiin veden meno, kohdunsuu oli auki silloin 2cm. Passitettiin kotiin odottamaan spontaania käynnistymistä. Ohjeena, jos ei synnytys käynnisty 32h päästä on tultava käynnistykseen. Menimme lääkärin ohjeen mukaisesti nukkumaan. Klo 4 aikaan alkoivat säännölliset 10 min välein tulevat supistukset, siirryin alakertaan sohvalle mahaamaan. Yritin vielä nukkua supistusten välissä, vaikka olivatkin alavatsalla kipeähköjä. Tasan kuudelta tuli ensimmäinen todella kipeä supistus ja pakko mennä vessaan, koko masun sisältö tais tyhjentyä siinä. (sorry). Sen jälkeen supistuksen jatkuivat 3 min välein ja olivat tosi kipeitä. Pystyin olemaan vain konttausasennossa, jossa heijasin itseäni edestakaisin. Huusin miehen alakertaan ja kerroin tilanteen. Hän keitti vielä kahvit ja haki minulle vaatteet yläkerrasta. Otettiin sitten sairaalakassi mukaan ja autolla Taysiin. Automatkan olin kontillaan takapenkillä. Taysiin ajeltiin nopeasti (perillä klo 7), kun oli lyhyt matka ja pääsin heti uudelleen tutkittavaksi. Olin kyllä varmasti tosi kipeän näköinenkin. Olin alunperin halunnut käyttää kivunlivitykseen vain kevyempiä apuja, kuten akvarakkuloita, ammetta ja suihkua. Nyt kipu ylitti tietyn rajan ja kysyin kohdunkaulanpuudutusta. Kätilön mukaan olin 5cm auki ja olisi juuri sopiva hetki laittaa puudutus. Saisin sen synnytyssalissa, jonne pääsisimme ihan pian. Kävelimme hissille ja siitä ylös sitten odottamaan saliin pääsyä. Jouduin menemään lattialle makaamaan, kun en pystynyt olemaan pystyssä. Saliin pääsimme klo 8. Kätilö tarjosi salissa ilokaasua, ammetta, akvarakkuloita ja puudutuksia. Kerroin haluavani kohdunkaulapuudutuksen. Lääkäri tulikin heti laittamaan puudutusta, en kuitenkaan enää voinut saada sitä, olin jo auennut 9cm ja kohdunkaulaa ei enää ollut. Lääkäri sanoi, että pääsen pian ponnistamaan. Otin yhden henkäyksen ilokaasua, mutta siitä tuli vain pahoinvointia. Siinä olikin sitten minun kivunlievitykseni. Ponnistamaan päästiin pian ja silloin kipukin laantui. Toki ponnistussupistukset olivat kipeitä, mutta eivät ollenkaan niin pahoja kuin avautumisvaiheessa. Omat supistukset alkoivat vähän heiketä ponnistusvaiheessa ja sain oksitosiinia voimistamaan niitä. Kokeilin monia asentoja, kontillaan, kyljellään, jakkaralla ja istuen jalat tukien päällä. Viimeisimmässä lopulta sitten sain synnytettyä, sain tuista hyvin käsilä kiinni ja sain vedettyä itseni kasaan ponnistuksen aikana. Myös jakkara oli hyvän tuntuinen asento, mies selän takana. Mies kannusti koko synnytyksen ajan hengittämään rauhallisesti ja ponnistusvaiheessa hän oli mahtava tuki. Luulin, että ponnistusvaihe kesti yli tunnin, mutta se kesti 47min, synnytyksen kokonaiskesto oli 5h55min.
Tuosta kaikesta jäi hyvä mieli, vaikken ehtinytkään saada puudutusta :)
Sain kuitenkin synnytyksessä kohdunkaulaan, syvälle emättimeen ja välilihaan 2. asteen repeämät, joita ommeltiin 1,5h salissa. Repeämien suurin syy taisi olla, että poka syntyi nyrkki pään vieressä. Pahimmat repeämät ovat syvällä, joten näkyvissä on vain ihan pari tikkiä. Menetin ompelun aikana 1,5 litraa verta, hemoglobiini putosi 70. Sain kipulääkettä, verenvuotoa vähentävää lääkettä, antibiottia yms. Ompelun aikana vauva oli rinnallani ja alkoi haluta maitoa. En kuitenkaan voinut ompelun aikana imettää, jolloin mieheni antoi pojalle pullosta maitoa. Pojalle jouduttiin antamaan kipulääkettä, kun päähän tuli synnytyksessä haava, siksi maitoa oli saatava heti sen perään. Sain osastolle siirryttyä itse 3 pussia punasoluja, jotka hieman nostivat hemoglobiinia takaisin (81). Tästä ompelupuolesta ei jäänyt kivoja muistoja, mutta ei jäänyt mitään pelkoakaan. Vähän jäi tuo ensi-imetysasia harmittamaan. No ens kerralla sit :)
 
verve , hyvä , että kaikki meni lopulta hyvin ... vaikkakin ilman puudutteita ! Noi repeämät ei oo kivoja ,mutta onnksi vauva on kuitenkin terve ja sinänsä kaikki hyvin ! Voimia imetykseen ja arkeen ! Itse vielä odotellen tulevaa synnytystä ....

neitim + tytsy 36+5
 
Ihana verve lukea sun kuulumisia :heart: Mä oon kai ihan yliherkkä nykysin, mut mua itketti ihan kauheesti, kun luin ton sun synnytyskertomukses :ashamed: Toisaalta ihana, kun kävi noin spontaanisti mut nuo repeemät oli toki kurja juttu... nyt on pääasia kumminkin, et saitte vaavin kotiin ja vauva-arjen (tai -huuman) käyntiin omassa rauhassa :)
 
verve kiva kuulla susta ja että olette päässeet kotiin! :heart: Sun synnytys oli kyllä nopea! Loppu hyvin kaikki hyvin, on se varmaan ihanaa saada se vauva vihdoin syliin ja kotiin.

(Kovasti jo odotellessa synnytyksen käynnistymistä...) :D

Astrid 37+5
 
Pikkuvadelmalle hurjasti onnea :heart: :heart:

Mulla tuli kans kyyneleet silmiin kun luin verven kertomusta, ihana kuitenkin kuulla (lukea) muiden juttuja kun itse mietityttää asiat enemmän ja vähemmän koko ajan. Kiva kuitenkin kuulla, että synnytyksestä kaikkine käänteineen ei kuitenkaan jäänyt huonoja muistoja.

Meidän tilanne on ennallaan, ei minkäänlaisia merkkejä mistään synnytyksestä ja olo on päivä päivältä tukalampi; jalat turpoaa, kädet puutuu ja liikkuminen on varsinaista vaappumista

idalinna ja poitsu 40+2
 



Nimimerkki - la - synnytyslaitos- monesko lapsi- millä hoidoilla- lapsi haaveissa kk/vuosi


idaliina
- 13.7.2010 - Porvoon sairaala- ensimmäinen lapsi- 2. ICSI

Lilian75 - 14.7.2010. - NKL - ensimmäinen - 3.IVF:n 2.PAS - 03/04

Miukula- 18.7.2010 - TYKS, ensimmäinen, 7x tamofen ja puregon, Lasta toivottu vuosia, hoidoissa 08/08

Sussu - 22.7.2010 - kaksoset - NKL - 1. Inssi - lapsitoive 6/05

Kristiina76- 26.7.2010 - TAYS - toinen (PAS-poika-06) - 3.IVF

Astrid - 31.7.2010 - TAYS - ensimmäinen - 1.ICSI:n 1.PAS - 06/05

Isabella81- 31.7.2010 - MKS - toinen lapsi - puregon, pregnyl - 02/08

dreamer78 - 3.8.2010 - Satks - kolmas ja neljäs lapsi - 2. ICSI - 03/08

Sebu08 - 3.8.2010 - NKL - toinen lapsi - 3. Ivf - 5/08

Murske- 5.8.2010 - synnäri=? - ensimmäinen - clomit - 07/08

Diodium - 5.8.2010 - Naistenklinikka - 1. lapsi

Neitim -7.8.2010 - Satks- viides -clomit+metut+vitamiinit/d125 -12/08

dream84 -9.8.2010 - LPSHP - ensimmäinen -3.iui; clomifen, puregon, pregnyl- 04/04

Sartsa83 - 10.8.2010 - TAYS - ensimmäinen - 2.inseminaatio; clomifen, menopur ja pregnyl

Memma77 - Naistenklinikka, la 11.8, kolmas lapsi, Icsi:n 2.pas, lääkkeinä puregon , orgalutran, pregnyl, lugesteron, zumenon, yritystä 08/08 lähtien

Katriina77, 16.8.2010, K-HKS, 1. ICSI, kaksoset, 10/07

titityy80 - 23.8.10 - esikoinen - clomeilla raskautunut

Sunflower79 - 23.08.2010 - TYKS - ensimmäinen - 2. ICSI - n. 5 vuotta

fifiris - 28.08.2010 - Naisten Klinikka - ensimmäinen - luomu ihme IVF hoitojen välissä.

Rosetta- 5.9.2010- PKKS, ensimmäinen, 1.ICSI:n 1.PAS





Meidän pinon syntyneet:

soja 17.4 rv32+3 A tyttö 1650g 41,5cm ja B poika 1900g 43cm :heart: :heart:

Möhkö-72 18.6 rv35+6 Herra A, synt 18.6. klo. 21.55 - 2875g / 48cm.
Neiti B, klo. 21.56 - 2480g / 47cm. :heart: :heart:

Uskallanko 3.7 rv 40+4 poika :heart:

verve 5.7 rv 39+5 poika 51cm ja 3720g :heart:

pikkuvadelma 12.7. klo 02.04. rv 38+4 poika 3320g ja 50cm :heart:



Lämmöllä muistelemme:

:hug: Doris-79 :hug:

:hug: nippe81 :hug:

:hug: pirpana74 :hug:

:hug: mande :hug:








 
Hui kamala Verve aikamoista :) Onneksi jäi kuitenkin hyvät fiilikset ja kaikki meni hyvin. Oliko Tayssissa kova ruuhka, niinkun lehdissä kerrottiin? Ite kävin Vammalassa synnyttämässä, kun aattelin josko olis rauhallisempaa. Ja onhan siellä niin, mutta sekin oli kyllä täynnä. Kolme salia ja 5 synnyttäjää munkin aikana.

Oma reissu:

aikaisemmin kävinkin jo päivittelmässä tilaani, mutta käytiin sen jälkeen vielä kaupassa ja grillattiin ja mies kävi ihan kierroksilla että eiks pitäis jo mennä, kun puhisin ja nojailin pöytiin. Itellä oli kuitenkin tosi rauhallinen olo, ettei nyt vielä. Seitsemän aikaan lähdettiin sitten ajelemaan kohti sairaalaa. Kahdeksalta oltiin perillä ja supistuksia tuli noin 10min välein ja kesti minuutin. Sairaalaan olin jo etukäteen soittanut, joten he tiesivät odottaa.

Olin 3cm auki kun tehtiin eka tutkimus, pyysin päästä ammeeseen, mutta kätilöt meinasi että synnytys voi lopahtaa jos noilla senteillä sinne menee ja meninkin sitten suihkuttelee noin puoleksi tunniksi. No, kymmeneltä pyysin päästä taas ammeeseen mutta vieläkin oli kätilön mukaan samat sentit, vaikka olin jo aika kipeä, enkä vieläkään päässyt ammeeseen. Tässä vaiheessa kätilö meinasi, että taitaa käydä niin tässä synnytyksessä että aikansa junnaa paikallaan ja sitten revähtää kerralla paikat auki. Pyysin siinä sitten ilokaasun, että jotain edes saisi. Järkytys oli ihan tajuton, kun kätilö sanoi lähtevänsä katsomaan onko se vapaana!! siis mitä!?! yks ilokaasuvekotin koko talossa..mies kysyi siinä vaiheessa, että lähdetäänkö sittenkin vielä Tayssiin :D Mä sain ilokaasusta esikoista tehdessä tosi hyvät fiilikset ja olinkin ihan luullu että sellanen on jokaisessa salissa ihan automaattisesti. Onneksi se oli sitten vapaana ja se tehosikin niinkuin muistin.

Noin varttia vailla 12 pyysin taas sitä ammetta ja ilokaasunkin teho rupesi lakkaamaan, no enpä päässyt, tällä kertaa paikat oli liian auki, että piti valita joko amme tai epiduraali. Niin luomuna en halunnu hommaa hoitaa, vaan valitsin epiduraalin. Epiduraali tuli nopeasti, se laitettiin 00.05 (vaikka on Vammalasta peloteltu ettei sais puudutteita yöaikaan tai sit ne ei kerkeä tulemaan). Epiduraalin laiton jälkeen ruvettiin miehen kanssa nukkumaan, kunnes noin tunnin päästä havahduin taas supistuksiin ja rupesin vetelemään taas ilokaasua kaveriksi. Joskus puoli kahden aikaan pyysin lisää puudutetta ja kätilö kyseli millaista kipu on, hän ei kuitenkaan lähtenyt sitä heti hakemaan. Sanoin meneväni vielä vessaan ja sitten haluavani lisää puudutetta. Vessassa käynnin jälkeen kivut pahenivat ja taas mies soitti kelloa, että nyt lisää sitä ainetta. Tällä kertaa kätilö sitä lähti hakemaan, mutta ihan hetkessä kipu paheni ja tunsin suurta ponnistamisen tarvetta. Mies lähti hakemaan kätilöä, tässä vaiheessa rupesi tähdet vaan tuikkimaan silmissä. Kun kätilö pääsi paikalle, ilmoitti, että ei tässä mitään enää keretä antamaan, vaan kohta ponnistetaan. Puhkesin paniikissa itkuun, että pakko saada jotain ja kätilö vaan vähätteli että mikä sulla on hätänä, että haluatko mielummin odottaa kun synnyttää.. sopertelin siinä sitten, että tietenkin haluan ponnistaa mutta kun sattuu vaan niin paljon.

Tässä vaiheessa tuli toinen kätilö tilalle ja rupesivat vielä keskutelemaan keskenään, mitä kaikkea on tapahtunut. Siinä kohtaan lorahti jonkun verran lapsivettä ja kipu muuttui niin tajuttomaksi että melkein meni taju, uusi kätilö teki äkkiä vielä sisätutkimuksen ja sano miehelle että tää syntyy ihan just (aikalailla tasan 02.00) ja äkkiä nostamaan sängystä selkänojaa ja repivät mua puoli-istuvaan asentoon, kun ite en pystynyt enää mihinkään liikkumaan. Ei muuta kun ponnistamaan, ennen ensimmäistä ponnistusta vauvan sydänäänet tipahti ja kätilö ilmoitti, että nyt on kuule saatava vauva maailmaan, hän on nyt ahdingossa (siinä sitä vasta säikähti ite ja mies), kaks ponnistusta, mies painoi toista jalkaa vasten ja kätilö toista, ja vauva syntyi klo 02.04.. Ja sen sileän tien kaikki tuska ja kipu oli poissa, niin uskomatonta kuin se onkin.

Ponnistusvaiheen ajaksi kirjattiin 4min, mutta todellisuudessa se oli kätilön mukaan lyhyempi. Itse en muista oikein muuta siitä kun sen, että tuntu kuin olisin ponnistanut kokoajan enkä tuntenut missä kohtaa pää tuli ulos, kun kipu oli sellasta tasasta sen ponnistusvaiheen ajan.. niin ja muistikuvat on ponnistuvaiheesta vaan miehen puhina ja hätä, kun sekin tais olla "vähän" järkyttynyt mun kipeydestä ja siitä että vauvalla on joku hätä ja kätilön tukka, kun se oli hiestä märkä. Tais tehdä töitä ihan tosissaan.

Mutta onneksi, vauvalla ei ollut mitään hätää sitten kuitenkaan vaikka meinasivat jo happea hakea, tosi hyvä kuntoinen, terhakka 9 pisteen vauva. Kätilö sitten jälkeenpäin meinas, että jos ponnistusvaihe olisi ollut pidempi, niin olisi ollut huonompi homma. Ikinä en vaan saanut selville, että mikä ne sydänäänet pisti laskuun kun ei napanuorakaan ollut kaulan ympärillä. Tikkejä tuli muutama, vaikka eka näytti kuulemma siltä, että ei tarvita välttämättä ollenkaan.

Oma kunto heti synnytyksen jälkeen oli ihan uskomattoman hyvä. Esikoisesta olin ihan sekasin vielä osastollakin. Sain tietenkin niin paljon lääkkeitä ja puudutteita ja ties mitä, ettei koko toimitus tuntunut miltään mutta pää oli ihan turta. Nyt sain vauvaan kontaktin heti alkuunsa, eikä heikottanut tai ollut muuten huono olo. Heti ompelun jälkeen suihkuun vaan ja vauvan kanssa osastolle nukkumaan. Alapääkin on ollut tosi hyvässä kunnossa, elän ihan normaalisti välillä nyt joku pikku kirpaisu, mutta ihan huoletta olen pystynyt istumaan alusta saakka. Jälkisupistukset oli pari päivää todella kipeät ja niihin söin särkylääkkeitä.

Pari päivää synnytyksen jälkeen oli huono maku suussa synnytyksestä, lähinnä tuosta kun kaikki tapahtukin lopussa niin nopeesti ja oli sekavaa ja hätästä, niin kerkesi tulla sellanen paniikki. Sitten kun siinä vaihteli kaksi eri kätilöä ja toinen ei ollut niin mukava ja hommassa mukana mitä olisin halunnut (vanhempi nainen), onneksi tämä toinen joka hoiti ponnistusvaiheen oli ihan uskomaton (nuorempi).. jäin vain miettimään, että josko tämä vanhempi kätilö olisi hakenu ajoissa sitä puudutetta lisää eikä vaan kyselly että mihin sattuu, niin olisiko se kerennyt vaikuttamaan ja jos hän kerran alussa jo epäili että junnaa alkunsa ja sitten räjähtää koko homma käsiin, niin eikö hän olisi voinut varautua siihen jotenkin? esim. tekemällä sisätutkimuksia usemman. Niitä taidettiin tehdä nyt kolme. Tayssissa aikoinaan kokeiltiiin jatkuvasti, että miten edistyy. Sitten vielä juuri siinä ennen ponnistusta, kun kätilöt vaihtui, he jäivät siihen keskustelemaan/väittelemään, että joko ponnistetaan vai ei. Kun tämä vanhempi meinas ettei ole kokonaan auki ja ei saa ponnistaa ja tilalle tullut meinas että kyllä nyt on kokonaan auki ja vauva syntyy ihan just.. olin siinä niin tajunnan menettämisen rajamailla, kun joduin tekemään kaikkeni etten vielä ponnistaisi.. olisi pitänyt huutaa että suu kiinni, mä synnytän nyt ja tehkää asialle jotain.

No, siinä oli varmaan kätilöilläkin vähän stressiä, kun oli synnyttäjiä niin monta samaan aikaan, mielestäni toinen heistä vaan hallitsi tunteensa/stressinsä paremmin ja toinen ei.

Kaikki hyvin loppu hyvin. Onneksi ennenkun kotiin lähdettiin, kävin hoitajan kanssa läpi synnytyksen ja sain jakaa tuntemukseni. Se helpotti suuresti.
Nyt ei ole kivuista tietoakaan, ainoastaan tämä onni kun haisee puklulle :heart:

Aika sekava kertomus, ihan yhtä sekava kun synnytys itessäänkin :D

Niin ja poika syntyi tosiaan 38+4
 
pikkuvadelma olipa teilläkin aika jännät paikat :) Ihana, et sait heti vauvaan hyvän kontaktin ja muutenkin toivuit koettelemuksesta aika pikaseen.
Tuntuu, et nyt on kaikilla tutuilla ollut jotenkin enemmän tai vähemmän "luomu"synnytykset, siis ilman, että sellasta on suunniteltu... alkaa jo vähän pelottaa itteekin, et kuinkahan tässä käy :eek: Siis sit joskus viikkojen päästä, kun ehkä jotain viimein tapahtuu :headwall:

Kristiina ja saku rv 38+4
 
Pikkuvadelma, onneksi kaikki tuo kipu ja tuska hävisivät heti ja nyt voit nauttia terveestä vauvasta! :heart: :heart:

Jännittää kyllä muakin synnytys, vaikka siis onkin sektio... Lähinnä on alkanut jännittämään miten siitä toipuu ja millaista kipu sitten operaation jälkeen on. Eniten tietenkin jännittää vauvan vointi. Jotenkin piinallisia nää viimeiset päivät! Enää 5 yötä ja sit sairaalaan... Hui.

Helle raastaa hermoja kun ei jaksa tehdä mitään ylimääräistä mutta ei saa kunnolla nukuttuakaan! Mä oon synnärille mennessäni varmaan jo valmiiksi ihan zombie! :eek:

Vointeja kaikille!

Diodium & Lilli 37+2

 
Ei näköjään tullut mun aiempi kommentti Vervelle, outoa. Eli kovat paikat on Vervelläkin ollut, jestas sentään! Onneksi tosiaan loppu hyvin, kaikki hyvin. Toipumisia ja ihana kuulla että pääsitte kotiin ja että sulle itselle jäi kuitenkin tuon rääkin jälkeen hyvä mieli!
 
Olen neitim:n kanssa samaa mieltä siitä, että on kiva lukea noita synnytyskertomuksia. Mut ihmetyttää kyllä tuo puudutusaineen pihtaaminen pikkuvadelmalta, täytyy myöntää että vanhempi kätilö kuullosti aika työhönsä kyllästyneeltä ja se että vielä aletaan potilaan edessä kinaamaan on tosi epäammattimaista. Itse en kyllä luultavasti siinä vaiheessa olisi pystynyt hillitsemään itseään. Täytyy näköjään muutenkin pitää puoliaan mut luulen, ettei se meikäläisen kohdalla ole ongelma.

Itsellä on tällä hetkellä sellainen olo, että kunhan jotain tapahtuis niin saa sattua miten paljon haluaa. Mies pitää mua ihan sekopäisenä mut tää odottaminen on vaan niin raastavaa.

idaliina ja poitsu 40+4
 
huomenna poksuu täysaikaisuus ;)
Mukava lukea verve ja pikkuvadelman synnytyskertomuksia.. loppuhyvin onneksi, vaikka ikäviä kipua tullut :( vähän jännittää että miten sitä itsellä menee.
Perjantaina oli neuvola ja kaikki ok. Sanoi terveydenhoitaja, että harvinaisen selvästi tuntuu vauva. On ihan vatsanpinnalla ja liikkeet tuntuu tosi voimakkaalta sen vuoksi. Kuulemma jäntevän oloinen pienokainen.. ei mikään löllykkä meinas th :) oon itse pienikokoinen 157cm ja painoa tullut 12 kg lisää... 65kg nykyään. Ottaa kyllä ristiselälle näin lopussa ja kuumilla ei jaksa tukivyötäkään pitää. Vauva on alkanut jo jonkin verran laskeutumaan. ei ollut sf mitta viime viikosta yhtään muuttunut. Edelleen 31cm. Alaselkää polttaa välissä ihan järkyttävästi ja joskus vaavin liikkeet alhaalla saa alas ihan hirveät jomotukset ja vihlomiset.. oliskohan alkaneet jo paikat aueta. Paljon oon kyllä siivonnut remontin jäljiltä ja muutenkin pessyt kaikki tekstiilit. vielä olis pari huonetta siivottava.
Nyt kyllä jo niin odotan että sais vauva tulla maailmaan. 22pv olis äp synnytysarviointi... odottelua :)
Tsemppiä kaikille ja onnittelut dreamerillekin pojista.. luin toiselta palstalta että olisi saanut kaksoset maailmaan ;)

dream ja tyllerö (oon alkanut pelkään et josko onkin poika ku ihan poikamaha ja kaikki oon ostanut tyttöjen vaatteita rakenneultran jälkeen :)) 36+6.. huomenna poksuu.
 
:wave: Mitähän kuuluu kaikille? Varmaan on porukka synnyttämässä, kun on niin hiljaista. ;)

Neuvolakäynti oli tänään, kaikki ok. Odottelua vaan siis... *huokaus* Monenmoista juilintaa,jomotusta ja polttelua on milloin missäkin päin kehoa, mutta eipä ne taida vielä sitä itseään kuitenkaan...
Ilma onneksi hiukan viilentynyt, kyllä otti koville varsinkin yöt tuo helle.

Hyviä vointeja kaikille!

Astrid 38+3
 
Kotona edelleen ja ilman vauvaa... tai siis mahan ulkopuolella ei oo vauvaa :) Eilen neuvolassa kaikki edelleen tylsästi ok, hemoglobiini oli tippunut vaan ja kävin tänään labrassa tarkemmassa verikokeessa. Rautalisän sit varmaan alotan vielä.

Oireita ei oo kunnolla enää mitään, supistelut ja vihlonnat vähentyneet ihan selvästi siitä mitä oli vielä pari-kolme viikkoa sitten. Vauvan pää on kylläkin hyvin jo kiinnittynyt mut sitä ei vaan kiinnosta tulla ulos... taitaa mennä reilusti yli lasketun ajan niinkuin veljensä, höh!

Mä lähinnä taustailen täällä varmaan nää viimeset viikot... ootan muitten vauvauutisia :flower:

Kristiina ja sitkeä saku rv 39+1
 
Pikkuvadelma ja Verve, sylintäydeltä onnea!!! :heart: :heart:
Oli tosi jännää ja liikuttavaa lukea teidän synnytyskertomuksia.. alkoi tosissaan jännittää tuleva. Tuntui kyllä aika tympeltä tuo Pikkuvadelman vanhempi kätilö.. Aika uskomatonta.. onneksi nuorempi oli paremmin ajantasalla!

Mua pelottaa ajatus luomu-synnytyksestä, eli haluan kyllä epiduraalin ja kaikki muut mahdolliset helpotukset.. oon myös hankkinut semmosen EPI-NO Delphine synnytystreenivälineen, jolla saan aloittaa harjoittelemaan pian (noin 3 viikkoa ennen laskettua aikaa). Sillä olisi tarkoitus saada välilihaa venytettyä hellävaraisesti asteittain.. Toivotaan että toimii toivotulla tavalla.

Oon kyllä voinut ihmeen hyvin, vaikka maha on kyllä tosi iso. Harjoitussupistuksia on kyllä tosi paljon, usein varsinkin kun lähden kävelylle. Välillä tuntuu myös pistoja ja vihlaisuja alapäässä.. Jalat on kuin Frodo Reppulilla, ihan naurettavan turvonneet. Ei edes Crocsit menneet jalkaan kunnolla. :LOL: . Onneks on voinut olla fläbäreissä koko kuukauden..

Diodium, tsemppiä sektion odotteluun! b =) d

Idaliina, koita jaksaa... Varmasti pääset pian hommiin. Uskon kyllä että noi viimeiset viikot ja päivät on tosi raskaita odotella synnytystä. :hug:

Tsemppiä myös muille!! Tässä taitaa parin seuraavan viikon aikana suurin osa meidän pinolaisista jakaantua. Mulla vielä vähän pidempään odottelua edessä.

fifiris 34 + 3
 
Olipa mukava kuulla Pikkuvadelman ja Verven kuulumisia. :heart: Onnittelut molemmille! :flower:

Fifiris en olekaan ennen kuullut tuollaisesta välineestä, toivottavasti siitä on apua. :) Mistä keksit hommata sen?

Täällä ei kummempaa.. yritän vielä pitää ajatukset positiivisina, vaikka olenkin ajoittain todella kypsä tähän suureen mahaan ja kuumuuteen. Naapurikin kysyi juuri, että vieläkö olet raskaana, odotatko kaksosia?? :) Kyllä sitä tulee mietittyä monta kertaa päivän aikana että koskahan se lähtö tulee.. vaikka todennäköistä onkin ettei se vielä lähipäivinä tulekaan. Parina päivänä on ollut menkkamaista kipua ja tuntuu välillä siltä kun vauva tulisi kohta läpi mahasta ja alapäästä. Esikoinen meni kuitenkin 2 päivää yli lasketun ajan, joten yritän olla realistinen tällä kertaa.

Voimia kaikille odottaville! :)

Sebu 38+0
 
Meillä on tänään rv 41+0 "synttärit " :flower: .
Jepp uskokaa ai älkää täällä minä vaan keikun, eikä ole vieläkään mitään muuta tuntoja kun painetta alavatsassa. Kotiuduttiin just neuvolasta ja kaikki oli ok mutta huomenna aamulla on arviointikäynti lääkärillä Kätilöopistolla, eli luultavasti meidän sairaalakin vaihtuu näin loppusuoralla Kättäriksi. Olen käynyt yksityisellä neuvolassa ja lääkäri on Kättärillä töissä, joten siirryn sinne tutun lääkärin hoiviin. Loppuviikosta homma sitten todennäköisesti laitetaan käyntiin, eli loppusuora ONNEKSI häämöttää.
Nyt alkaa jännittämään mut toisaalta olen helpottunut siitä, että tämä vihdoin saadaan päätökseen.

Diodiumilla taitaa huomenna olla sektio, peukut on täällä pystyssä d :) b, ehdit taatusti saada oman nyyttisi ennen meitä.

Vitsailtiin jo miehen kanssa, että juniori haluaa syntyä leijonan tähtimerkissä, joka vaihtuu perjantaina. Me alkuun nimitettiin häntä katkaravuksi ja lieekö ottanut nokkiinsa tai päättänyt heti ens alkuun näyttää meille närhen pelivehkeet :LOL:

Terveisin idaliina ja poitsu 41+0
 
Sebu, luin tuosta EPI-NO Delphine treenivälineestä yllättäen täältä Kaksplussan palstalta kun lueskelin synnytyskertomuksia. =) Välineestä ei löydy kauheasti tietoa Suomessa, mutta ulkomaisilta sivuilta googlettamalla aiheesta löytyy tosi paljon asiaa. Laite on aika tyyris (n. 100?) mutta ajattelin että jos se auttaa vähänkin synnytykseen, niin se on sen arvoinen..

Tilasin sen täältä: http://www.pedihealth.fi/product_details.php?p=228


Onko teillä muuten vatsa jo laskeutunut? Mulla on masu edelleen tosi korkealla ja mietinkin että näkyyköhän se selvästi kun vatsa laskeutuu..? Tuleeko jotain tuntemuksia?
 
Moi!

Ihan pikaiseen käväisen vain täällä. Huomenna siis vauvanhakumatkalle sairaalaan! Sektiopäivä siis!! =) Jännittää melkoisesti, ei taida uni tulla kovin helposti tänä yönä. Vauvakin venyttelee siihen malliin kuin aavistaisi jotain!

Pitäkää peukut pystyssä, yritän jossain vaiheessa tulla kertomaan kuulumiset.

Tsemppiä kaikille hurjasti!!!!

Diodium & Lilli 37+6
 
Fifiris kyselit laskeutumisesta.. tänään kävin juuri neuvolassa ja vauvan pää oli kuulemma melkein kiinnittynyt. Terkkari ei enää saanut sitä käsiensä väliin, eikä pää kuulemma enää liikkunut tuolla. Hieman sitä tunsi vielä, joten ei ole ihan vielä kiinnittynyt. Laskeutuminen näkyi myös siinä, että sf-mitta oli pudonnut sentillä. Eilen oli kyllä tosi kovaa vihlontaa ja menkkatuntemusta ja terkkari sanoi että kuulostaa ihan hyvältä, paikat alkavat antaa myötä ja vauvakin päässyt laskeutumaan. Silti voi mennä vielä parikin viikkoa ennnen kun mitään tapahtuu oikeasti..

Mitenhän se Diodium jakselee? :)
 

Yhteistyössä