Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Sarma
Pitkästä aikaa.. :)

Ei ole tullut oikeen kirjoteltua, vaikka teidän kuulumiset olen kyllä käynyt säännöllisesti katsomassa.. Onnittelut vaan kaikille vauvan jo syliin saaneille! Ehkä tässä äitiyslomalla vähän aktivoituu kirjottelemaanki enemmän kun on aikaa.

Meillä tosiaan on fifiriksen kanssa aika samaan aikaan laskettu aika.. Mulla on nyt rv 35+6. Vähän alkaa jo jännittää..

Käytiin sairaalaan tutustumassa ja siellä sanottiin, että pk-seudulla on ollut tosi paljon sulkuja synnäreillä nyt kesän aikana, lähes joka päivä, että saattaa olla, et joutuu lähtemään kauemmaksikin synnyttämään.. Kamala ajatus, että jos on jo tosi kipeä niin joutuu siinä sit vielä etsiskelemään sairaalaa mihin pääsis.. Saattaa paniikki iskeä siinä vaiheessa.. Hui.. Sit siinä kun istuttiin synnytyshuoneessa niin viereisessä huoneessa joku huusi oikeesti kovaa ja porukkaa juoksi käytävällä tuhatta ja sataa.. No, kaikki ilmeisesti siellä huoneessa päättyi kuitenkin sitten hyvin, kun 10min päästä siitä alkoi kuulumaan vauvan huutoa.. :) Kyllä näytti muillakin vähän silmät pyörähtävän päässä kun se huuto kuulu..
 
Astrid pidän sulle peukkuja että pääsisit kohta tositoimiin, ainakin kuulostaa lupaavalta!! :)

Täällä ei yhtään mitään!! :headwall: Tulin juuri neuvolasta ja kaikki oli hyvin, vauvan pää heiluu vielä vähän, joten sekään ei ole vielä kunnolla kiinnittynyt. Jotenkin iski täys epätoivo, että eikö se koskaan synny. Olisi kiva jos olisi edes jotain synnytykseen viittaavia oireita, niin sitä jaksais paremmin mutta ei.. no, esikoinenkin meni 2 päivää yli, joten tässä täytyy vaan yrittää pitää pää kylmänä. Välillä vaan iskee täys epätoivo, eikä tämä kuumuuskaan yhtään helpota olotilaa.. että sellaista valitusta tällä kertaa!! :ashamed:

Toivotaan että muilla paremmat fiilikset!

Sebu 39+1

Muoks. ja se painekin hävinnyt tuolta alakerrasta...
 
Sarma, kiva kuulla susta! :)

Sarma:
Käytiin sairaalaan tutustumassa ja siellä sanottiin, että pk-seudulla on ollut tosi paljon sulkuja synnäreillä nyt kesän aikana, lähes joka päivä, että saattaa olla, et joutuu lähtemään kauemmaksikin synnyttämään..
Voi P***a!! Me ollaan pysytelty koko miehen loma kotosalla Espoossa, siinä uskossa ja pelossa että jos synnytys käynnistyy!! En ole uskaltanut lähteä kauemmas, koska kaikki on kokoajan varoitellut että vauva voi tulla tosi nopeasti, kun esikoinen tuli vajaassa neljässä tunnissa! Mä en kestä jos, joudunkin lähtemään johonkin seikkaleimaan synnytyksen käynnistyttyä. Mikähän se kauemmas on??
 
Sarma
Sebu: No ei se kätilö sitä sanonut, mikä kauemmas on ja se jäi itteäki vähän kaivelemaan kun ei siinä tajunnu kysyä.. Joku siinä sitten kysyi kätilötä, että pitääkö paikkaansa kun on kuullut, että on jouduttu Hämeenlinnaankin menemään synnyttämään. Kätilö vastas siihenkin vaan, et voi olla et se Hämeenlinnakaan ei aina riitä..

Mutta tuuristahan se taitaa olla kiinni sattuuko se synnytys alkamaan just ruuhka-aikana vai ei.. Tuntuu vaan aika pelottavalta ajatukselta et jos useammasta paikasta sanotaan, ettei mahu..
 
Kiva kuulla Sarmasta pitkästä aikaa! =)

Mitäs muille kuuluu?

Helle on ollut kullä jo ihan omissa lukemissaan ja aika tuskaa on ollut ainakin täällä... Nyt tuntuu, että hiukan edes lämpötila laskenut.

Supistuksia tulee ja menee, kipeitäkin, yöllä ja päivällä, mutta kun ne lopahtaa aina.. :headwall: Välillä tuntuu, että taidan vyöryä tän pallomahan kanssa varmaan maailman tappiin asti. Koitan kuitenkin ajatella, että johan tässä 6 vuotta on vauvaa odotettu, joten eiköhän nää vikat päivät vielä jakseta! Sitä vaan jo niin kovasti haluaisi nähdä sen pikkuisen...

Sebu ja Sarma kuulostaa ankeelta jos joutuu lähtemään jonnekin kauas synnyttämään, mihin sattuu mahtumaan! Kamalaa sitten, kun muutoinkin jännittää ja on tilanne päällä! :( Toivottavasti pääsette kuitenkin lähelle.

Jaksellaan!

Astrid 39+6
 
Mukava kuulla sarman ja muiden kuulumisia :)
Kävin tänään itse synnärillä.. Eilen mulla alkoi itkettämään kauheasti eräs asia ja tuntui että pissaa lirahtaa housuun. Yritin äkkiä lähteä vessaan mut kun niin itketti en pystynyt yhtään pidättelemään pissaa ja housuun tuli kaikki ihan ryöpyllä :ashamed: no sitten mulla alkoi jälkeenpäin tuntua että jos se olikin lapsivettä... Soitin tänään aamulla neuvolaan ja sieltä käski heti lähteä synnyttämään. Mulla ei kyllä yhtään supistellut ja en jotenkin ollut ihan niin hädissään itse. mies oli tullut yövuorosta ja sanoin että tulla sitten jos pitää jäädä sinne. Vähän iski paniikki kun en heti muistanut että onko vauva liikkunut. Tuntuikin niin veltolta mut kun tökin joka puolelta niin kyllä siellä sitten liikahdettiin.
Tutkittiin siellä ja kätilö katsoi pissan ja proteiinit yhdellä +:lla.. arvasin että olivat kun jouduin tirisyttämään pissaa ja vasta olin käynyt vessassa. Sitten teki sisätutkimuksen ja paikat olivat pehmeät mut ei meinannut millään löytää kohdunsuuta kun mulla niin takana... ja kävi ihan hirveän kipeää se ronkkiminen. Mulla käy kyllä aina.. kyseli vähän että miten synnytys sitten oot ajatellu kun käy niin herkästi kipeää. Haluan kyllä kaikki kivunlievitykset.. :) mut jännitän paikkoja jotenkin niin kun on niin paljon hoitojen ja muiden takia tutkittu. noh.. sitten katsoi sillä liuskalla että onko lapsivettä ja siniseksi meni eli jotain tihkunut mut ei kuitenkaan tullut kätilön tutkiessa kädelle oikeastaan.. kyseli sitten vielä lääkäriltä, joka meinas että pitää tutkia ja jouduin vaihtaan vaatteet.. kävin syömässä siellä ja odottelua. Lääkäri ei sitten tutkinutkaan ja pääsin pois sieltä kun sitä vettä ei tullut oikeastaan.. sydänkäyräkin oli oikein hyvä.
Ihana oli nähdä siellä pieniä sulosia vauvoja. Kaverin vauva oli just edellisenä päivänä syntynyt ja olisin päässyt samaan huoneeseen. Nyt vain odottelua että miten menee.. oon koko ajan siinä uskossa että yli aikaiseksi menee tämä raskaus silti. Vointi on nyt ihan normaali ;)
Tsemppiä ja jakseluja odottaville.. nää ilmat sais kyllä viilentyä edes vähäsen. Ei pysty sisällä nukkumaan kun on niin järkyttävän tukalaa. viime yönäkin ehkä kaks tuntia ja aina heräsi siihen ettei saa yhtään happea.
dream ja tyllerö 38+4
 
Joo on kyllä pääkaupunkiseudullakin ahtaalle ajettu (säästetty) synnytyspaikat :eek: Ei oo sen paremmin asiat Treen seudullakaan, vaikka en kyllä oo kuullut, ettei Taysiin sit johki siivouskomeroon kuitenkin ois kaikki mahtuneet... Tuo on NIIN väärä paikka säästää, että oikeen vihaks pistää :(

Olipa dreamilla jännät paikat! Varmasti oli viisas päätös käydä sairaalassa näytillä.
Mulla on ihan sama homma, et nuo tutkimukset sattuu aina... paits lapsettomuushoidoissa ne lääkärit osas tehdä ne niin, ettei sattunut mut kukaan muu lääkäri ei sit osaakaan |O

Tosiaan kiva kuulla myös sarmasta pitkästä aikaa :wave: Täällä taitaa olla meillä lopunajan odottajilla samanlaiset fiilikset, et ei oo kauheesti uutta kerrottavaa, kun kirjottelu käynyt harvemmaks :D No ei mullakaan, laskettu aika oli maanantaina ja ei siitä sen enempää :headwall: Laimeita supisteluja, satunnaisia menkkakipuja ja sellasta, ei mitään KUNNON äksöniä.

Taysiin tuli kutsu yliaikaKONTROLLIIN rv 42+0 :eek: :eek: Siis sillonko ne vasta alkaa kattella, et jaahas, laskettu aika ollut 2 vkoa sitten, nooh, eipäs hätäillä, antaa kasvaa viiskiloseks ja pannaan sut sit väsäämään se alakautta kaikessa rauhassa... ei helvatta. Mä alan olla aika paniikissa jo :( Neuvolassa aina kaikki ok eli ei mitään aihetta mennä ees näytille taysiin aiemmin. Melkeen toivon jo, että olis nyt jotain häikkää jossain arvoissa tms :ashamed:

No, ei auta kun odottaa. Tsemppiä muille loppumetriläisille :wave:

Kristiina ja saku rv 40+4
 
Kiva, kun sunflower79 ja Sarma kirjottelivat kuulumisiaan pitkästä aikaa. Voimia vielä odotuksen loppuvaiheille!

fifiris, kiitos kysymästä: arki vauvan kanssa on käynnistynyt ihan mukavasti. Isäkin on ollut vielä kotona, joten ollaan tutustuttu pienokaiseen yhdessä ja vaihdeltu vaippa ja hyysätty poikaa melkein kilpaa. ;) Vauva syö hyvin ja nukkuu vaihtelevissa pätkissä.
Pitkän odotuksen jälkeen saan vihdoin olla kunniatehtävässäni ja "palvella" pientä ihmettämme. Toki jatkuva imettäminen ja epäsäännöllinen päivärytmi ja valvominen tuntuu kropassa ja on vaativaa, mutta niin sen kuuluu ollakin. Vauva on vielä niin pieni ja kiinni emossaan. Yhdessä rennosti opetellaan arkea ja tutustutaan toisiimme. Kuumuudesta huolimatta on ihanaa, kun on kesä ja valosaa. Ei tunnu välttämättä niin raskaalta kuin vois talviyönä tuntua pomppia valveilla ja imettää keskellä aamuyötä..

Kirjottelin äskettäin vanhasta kalenterista uuteen kalenteriin juttuja muistiin ja samalla kävin keskenäni läpi mennyttä vuotta. Viime vuonna näihin aikoihin elämä potki perseelle oikein olan takaa. Klinikan aukeemista kesätauon jälkeen odotettiin kiivaasti ja täysin tietämättömänä tulevasta. Kalenterin merkinnät muistuttivat mm. tarkoista kellonajoista piikkien pistämisen suhteen, sairauslomapäivistä ja työpoissaolojen selittelyistä. Kesäjuhlissa ym. pirskeissä piti hoitaa pistämiset huomaamattomasti ja pitää muutenkin pokeri ja hermot kurissa. Huh huh. Aikamoisia tunteikkaita muistoja. Niin kuin varmasti kaikilla meillä on.

Nyt tämän vuoden kalenteriin sain vihdoin kirjoittaa: "Poika syntyi!!!" :heart:
Voi näitä kylmiä väreitä ja liikutuksen kyyneliä!!!
Tämä on niin ihmeellistä. Välillä tätä on yhä vaikea uskoa todeksi.

Olen nyt saanut elää elämäni onnellisinta kesää. :)

astrid, lähetän sulle myönteistä mieltä ja onnea synnytykseen. Kuulostaa tutulta toi liman tuleminen. Mullakin tuli limaa muutaman päivän ajan ennen synnytyksen alkua.

Taitaa helteet aavistuksen hellittää. Jaksamista kaikille omiin vaiheisiin!
 
Sarma, kiva kuulla susta! Mäkin oon välillä tosi laiskasti kirjoitellut, vaikka kaikki jutut käynkin aina lukemassa..
Hui, kuulostaa kyllä ihan kauheelta jos joutuis jonnekkin muualle synnyttää.. :/ Me ollaan menossa Naisten Klinikalle, missä varmasti on kyllä kovaa tohinaa. Ne ei kyllä tutustumiskäynnillä maininut että siellä olisi kauhean täyttä, joten toivotaan parasta!! Onko muuten muita NK:lla synnyttäviä meidän pinossa?

Sebulle, Kristiinalle ja Astridille ja muillekkin viimemetriläisille jaksamisia odotteluun..! Toivottavasti pian alkaa tapahtuu!!

Uskallanko, kiva että vauva-arki on lähtenyt sujumaan hyvin! =) Ihan mahtavaa tosiaan miten elämä on muuttunut vuodessa.. mäkin oon sitä aikaa monta kertaa miettinyt... Vuosi sitten ekat IVF hoidot oli just käynnistymässä ja henkinen paine ihan hirveä..piikittelyjä, pelkoa, surua... Ja elokuun lopulla, kun on nyt tulevan ihmeen laskettu aika, saatiin ekan IVF:n tulokset (jotka meni mönkään..) Se oli niin raskasta aikaa ja mä pelkäsin niin, ettei me saada lasta ikinä.. Jotenkin kyllä vieläkin on vähän pelokas olo että meneekähän kaikki nyt loppuun saakka hyvin.. Sitä on ehkä jäänyt sellanen pelko, että turpaan tulee kuitenkin.

Mä meen huomenna verikokeseen kun mulla on kutissut jalkapohjat jonkin verran ja se voi kuulemma olla merkki hepatoosista, joka voi olla tosi vaarallinen sikiölle! :( Mun kaveri tiesi valaista mua tästä sairaudesta, mä en olisi tuosta kutinasta osanut olla yhtään huolissaan.. Kutina ei kyllä ole kauhean voimakasta, joten toivotaan nyt että se johtuis vaan turvotuksesta tai kuivasta ihosta.. Tulokset saan tiistaina.

fifiris 36+1
 
Fifiris me ollaan myös menossa naikkarille ja toivon todellakin että päästään sinne! Me taidetaankin asustella samoilla kulmilla ja täältä Lintuvaarasta ois aika sopiva matka ajaa sinne. Esikoisenkin synnytin siellä ja silloin saatiin tuurilla viimeinen vapaa perhehuone, saman iltapäivän aikana koko synnäri meni vielä sulkuun kun oli niin kova ryysis. :(

Tuosta hepatoosista.. mulla epäiltiin sitä myös joskus, mutta se oli tosin kyllä alkuraskaudesta. Hepatoosi kai kuitenkin ilmenee vasta lopussa ja omat kutinat oli sitten joku reaktio kaikista hormooneista, alkaneesta raskaudesta jne. Tulethan kertomaan sitten tuloksistasi.

Huomenna ois sitten LA. Mitään erityistä ei ole havaittavissa ja olenkin jo ihan asennoitunut siihen että yli menee ja reilusti. Ainut mikä ärsyttää on se, että vatsan iho alkaa nyt repeillä. Tähän asti olen selvinnyt ilman pienintäkään arpea, mutta nyt vatsan iho on tosi pinkeä, sitä kirvelee ja sattuu. :( Eli kyllähän se vauva sais jo tulla, mutta toistaiseksi olen vielä pystynyt pitämään pään kylmänä.

Voimia kaikille alkavaan viikkoon!

Sebu 39+6
 
siis, oonko mä unohtanut tän pinon??!!! :whistle: oli oikein pakko katsoa ketjua taakse päin, ja todeta että siellä odottavissa edelleen olen...

:wave:

no, kyllä varmaan ainakin osa teistä on huomannut, että oon jakautunut jo "ajat sitten". :heart: :heart:

14.7. käynnisteltiin ja 15.7. syntyi ensin A-poika alakautta ja tunnin päästä B-poika kiireellisellä sektiolla, kun meni muljauttamaan itsensä vinksalleen. vauvat voi oikein hyvin, ja äitikin toipui ensin hyvin. 3. pvnä mulle kuitenkin nousi kova kuume(40) ja ylävatsalle tuli kova kipu. vatsaa kuvattiin ja ylävatsalta löytyi hematooma, eli jostain oli vuotanut verta, joka tulehtui, ja sit alotettiin antibiootit: viikon verran mä jouduin vielä sit olemaan ylimääräistä, kun lääkittiin suoneen. huh huhh, mikä reissu! muutaman pvn olin aika kurjassa kunnossa, mutta onneksi antibiootti tehosi ja viikko sitten päästiin kotiin. :)

onneksi nyt kaikki paremmin ja vauvat ovat voineet koko ajan hyvin. jonkunlaista rytmiä jo löytyy poikasilta, mutta on tää aikamoista syöttö ja vaipanvaihtorumbaa - taas. :p
on nää vauvat vaan niin ihanii!

Onnittelut kaikille vauvan saaneille! on se oma nyytti niin uskomattoman ihana - ei voi sanoin kuvailla!

dreamer78 + poikaset 18vrk
 



Nimimerkki - la - synnytyslaitos- monesko lapsi- millä hoidoilla- lapsi haaveissa kk/vuosi


Lilian75 - 14.7.2010. - NKL - ensimmäinen - 3.IVF:n 2.PAS - 03/04

Sussu - 22.7.2010 - kaksoset - NKL - 1. Inssi - lapsitoive 6/05

Kristiina76- 26.7.2010 - TAYS - toinen (PAS-poika-06) - 3.IVF

Astrid - 31.7.2010 - TAYS - ensimmäinen - 1.ICSI:n 1.PAS - 06/05

Isabella81- 31.7.2010 - MKS - toinen lapsi - puregon, pregnyl - 02/08

Sebu08 - 3.8.2010 - NKL - toinen lapsi - 3. Ivf - 5/08

Murske- 5.8.2010 - synnäri=? - ensimmäinen - clomit - 07/08

Neitim -7.8.2010 - Satks- viides -clomit+metut+vitamiinit/d125 -12/08

dream84 -9.8.2010 - LPSHP - ensimmäinen -3.iui; clomifen, puregon, pregnyl- 04/04

Sartsa83 - 10.8.2010 - TAYS - ensimmäinen - 2.inseminaatio; clomifen, menopur ja pregnyl

Memma77 - Naistenklinikka, la 11.8, kolmas lapsi, Icsi:n 2.pas, lääkkeinä puregon , orgalutran, pregnyl, lugesteron, zumenon, yritystä 08/08 lähtien

Katriina77, 16.8.2010, K-HKS, 1. ICSI, kaksoset, 10/07

titityy80 - 23.8.10 - esikoinen - clomeilla raskautunut

Sunflower79 - 23.08.2010 - TYKS - ensimmäinen - 2. ICSI - n. 5 vuotta

fifiris - 28.08.2010 - Naisten Klinikka - ensimmäinen - luomu ihme IVF hoitojen välissä.

Rosetta- 5.9.2010- PKKS, ensimmäinen, 1.ICSI:n 1.PAS





Meidän pinon syntyneet:

soja 17.4 rv32+3 A tyttö 1650g 41,5cm ja B poika 1900g 43cm :heart: :heart:

Möhkö-72 18.6 rv35+6 Herra A, synt 18.6. klo. 21.55 - 2875g / 48cm.
Neiti B, klo. 21.56 - 2480g / 47cm. :heart: :heart:

Uskallanko 3.7 rv 40+4 poika :heart:

verve 5.7 rv 39+5 poika 51cm ja 3720g :heart:

pikkuvadelma 12.7. klo 02.04. rv 38+4 poika 3320g ja 50cm :heart:

Miukula 14.7 klo 12.46 poika 3415g ja 50,5cm :heart:

dreamer78 15.7. A-poika 2790/49 ja B-poika 2585/49 :heart: :heart:

idaliina 21.7 klo 23.37 rv 41+1 poika 3 625 gr ja 49 cm :heart:

Diodium 21.7. klo 10.41 tyttö 2805 g ja 48 senttiä :heart:




Lämmöllä muistelemme:

:hug: Doris-79 :hug:

:hug: nippe81 :hug:

:hug: pirpana74 :hug:

:hug: mande :hug:










 
onnea kaikille vauvan jo syliin saaneille! :heart:

meidän pikku neiti syntyi 27.7, painoa 4100g ja pituutta 52cm. sektiosta jäi aika ikävä fiilis, teki sen verran pahaa koko ajan, mut tärkeintä että vauvalla oli kaikki hyvin. kotiin päästiin lauantaina ja nyt tää ihana vauvan tuhina (ja esikoisen uhmailu) täyttää päivät :)

tsemppiä vielä loppusuoralla olijoille!
 
Sebu, täältä Lintuvaarasta tosiaan on hyvä matka Naikkarille. Jorvikin olisi ollut ihan hyvä vaihtoehto, mutta mun keskenmenon kaavinta tehtiin siellä, niin ei huvittanut mennä sinne.. Moni kaveri ihmetellyt miksi Naikkarille kun se on niin laitosmainen, mutta musta on kiva ajatella että siinä on lastenklinikat ym. hätäapu lähellä jos jotain ikävää sattuu..

Sain tänään hepatoosi tulokset ja onneksi kaikki vaikutti olevan hyvin! Jos kutina pahenee, niin uudestaan verikokeisiin. Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja koska se ei ollut ihan 100% varma vauvan asennosta, sain lähetteen Naikkarille ultraan. Vauvan syke kyllä kuului alhaalta parhaiten, joten pitäisi olla oikein päin. Tosi kivaa päästä vielä ylimääreiseen ultraan, samalla saan sitten kokoarvion.
Muuten kuulemma paikat oli vielä kiinni, ehkä aavistuksen pehmenneet.. ei varmaan synnytystä ihan lähiaikoina siis ole odotettavissa, mutta eihän sen pitäisikään vielä olla tulossa...

Onnea Dreamerille ja Isabellalle! :heart: :heart:

fifiris 36+2
 
Onnittelut vielä Dreamerille pojista :) :heart: ja isabellalle tytöstä :)
Supisteluja on tullut itsellä jo melko paljon... välissä jo toiveet korkealla että jokohan nyt kovenis ja vois lähteä synnärille, mutta ei, ei ja ei... meinaa turhauttaa kun pitää olla niin valmiina lähteen koko ajan. Miehellä alkanut loma ja nyt vain odotellaan että koska vauva syntyy ja miten sen jälkeen pystytään liikkumaan. Ihanaa silti, että vauva tosiaan syntyykin joskus :):) kunhan vaan kaikki menis hyvin... en pääse siitä ajatuksesta eroon ennen kuin saan terveen lapsen syliini.
Käytiin tänään vaihteeksi taas ikealla ja ostin vauvalle hoitoalustan jonka voi esim. kylässä tai yleisillä pesupaikoilla levittää alle. Hyvin sai ikealla kävellä :) jospa vähän vauhdittais tätä synnytystä... on niin vauva alhaalla että alkaa olla oikeasti vaikeaa ja hidasta liikkuminen -> turhauttaa niin paljon!

Mullakin on ollut niin sievä massu tähän asti eikä yhtään oo raskausarpia vatsassa ollu, rinnoissa kylläkin. Niin nyt tuohon navan seudulle alkanut tulla semmonen aurinko.. :headwall: Sais tämä vauva jo minun puolesta syntyä.. Torstaina olis taas äpolilla kontrolli käynti. Ajattelin jo kaks viikkoa sitten että ehdinköhän tulla tähän kontrolliin kun pari viikkoa sitten lääkäri meinasi että luultavasti syntyy ennen LA:ta.. mut katsotaan miten tässä käy :)
Onneksi ei fifiriksellä ollut mitään pahempia :)

dream pallero ja painava tyllerö 39+2
 
Oon onnistunut unohtamaan tän pinon näköjään kokonaan kun aloin kirjotella tuolla elokuisten pinossa.

Onnea kaikille jo synnyttäneille! :heart:

Meillä tilanne on se, että olin viime viikolla pari päivää sairaalassa synnytysosastolla kun tuli tulppa jalkaan. Opastivat pistoshoidon, pistän nyt siis kaksi kertaa päivässä verenohennuslääkettä MAHAAN :kieh: Ei siinä muuten mitään mutta hankala saada ihopoimua puristettua tästä pinkeestä pallosta mihin sais sen neulan tökättyä. Synnytykseen asti nyt siis pistelyä, ja lepoa... pötköttelyasentoja, istua ei saa pitkiä aikoja vaan mieluummin sohvalla vaikka kyljellään että jalat on suorana.

Nivuseen asti menevät tukisukat pitää olla yötä päivää jalassa, pois saa ottaa ainoastaan suihkun ajaksi.

Ensi viikolla on taas kokoarvio pojasta, viime viikolla oli jo 3,5kg eli joku neljäkilonen vähintään tulossa. Ens viikolla sit päättävät millon käynnistetään jos ei ala ittekseen syntyä.
Hankaluus tässä on nyt se, että synnytyksen aikana voi jättää vaan yhden pistoksen välistä, eli jos käynnistetään niin on huomattavasti hankalampi arvioida synnytyksen kestoa, että millon vielä pistetään piikki.

Ja jos edellisestä piikistä on alle 12h aikaa kun vauva syntyy, niin epiduraalia eikä spinaalipuudutusta saa halvaantumisriskin takia...

titityy ja taisto 37+2
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Onnea dreamerille ja isabellalle pienokaisten johdosta :heart: :heart: .

Fifiris onneksi kaikki on kunnossa ja toivotaan että hepatoosi pysyykin loppuajan poissa.

Dreamilla onkin ollut jännät paikat, toivottavasti pian alkaa oikeasti tapahtumaan.

Kristiina, minäkin mietin paljon tuota yliaikaisuutta ja milloin käynnistetään. Onneksi minulla oli hyvä neuvolalääkäri, joka sanoi et viikon yliaikaisuuden jälkeen mietitään käynnistämistä. Kannattaa olla yhteydessä neuvolaan ja vaatia käynnistämistä aikaisemmin kun kaks viikkoa yli lasketun ajan.

Tsemppiä Astridille, hyvältä näyttää!

Uskallanko, minä olin viime vuonna samoissa fiiliksissä kun sinä. Keskenmenon kaavinta oli juuri tehty ja kaikki näytti toivottomalta, silloin ei voinut kuvitellakaan miten ihanasti nyt vuoden päästä kaikki on.

Pääkaupunkiseudun sairaaloissa sulut ovat melkein jokapäiväisiä, kuulin kätilöiden puhuvan kun itse olin synnyttämässä, ettei sulkua enää sinä yönä avata vaan pidetään loppuyön päällä. Synnytyssalit olivat puolilta öin täynnä mutta kyllähän niissä jonkinlainen vaihtuvuus on, en tiedä sitten vaikuttaako osaston paikkatilanne asiaan. Ensisijaisesti lähetetään synnyttäjiä Jorviin, Hyvinkäälle ja Porvooseen mutta jos nekin ovat täynnä varmaan Hämeenlinna on seuraava. Hirveetä ajatellakin, et näin voi käydä siinä vaiheessa kun supistukset alkavat.

Meillä mennään täysin tänään kaksi viikkoa täyttävän pikkumiehen ehdoilla ja täytyy myöntää, että olen jo nyt täysin tämän pikkumiehen pauloissa. Lupailin jo ajat sitten synnytyskertomusta, tässä sitä nyt sitten tulee:

Mulla oli siis yliaikakontrolli Kättärillä 21.7. aamulla, raskausviikkoja oli silloin 41+1. Olen käynyt yksityisessä neuvolassa koko raskauden ajan ja koska neuvolalääkäri on töissä Kättärillä menin sinne tutun lääkärin luo, enkä Porvooseen, johon olisin kuulunut. Ensin otettiin sydänkäyrät ja supistuskäyrät ja sitten tehtiin sisätutkimus. Lääkäri totesi, ettei tilanne ole kahteen viikkoon edennyt ollenkaan, vauva ilmeisesti nukkui, joten otettiin vielä uudet sydänkäyrät. Näissä käyrissä oli muutama lasku alle 100 lyöntiä ja kun muutenkin lapsivesi oli vähentynyt, lääkäri ehdotti että jäisin suoraan osastolle. En ollut yhtään varautunut siihen, olin autolla liikenteessä ja auto seisoi 4t kiekkoparkissa, mies oli töissä eikä minulla ollut sairaalalaukkua mukana mutta jäin kuitenkin osastolle saman tien. Sain ensimmäisen käynnistyslääkkeen kolmen jälkeen iltapäivällä mutta se ei aiheuttanut mitään reaktioita, mies tuli ja toi tullessaan mun sairaalalaukun, käytiin kävelyllä ja kahvilla. Toisen lääkkeen sain klo seitsemän jälkeen illalla ja sitten alkoikin tapahtua ja äkkiä. Kahdeksalta oli jo säännöllisiä supistuksia ja sain kivunlievitykseksi kaks Pandolia :LOL: , jotka ei tietenkään vaikuttanut mitenkään. Olin jo aika tuskissani mutta kätilöiden vuoronvaihdon takia iltakätilö tutki minut vasta yhdeksän jälkeen ja totes, että nyt on avautunut sen verran et kalvot voidaan puhkaista. Ei muutakun synnytyssaliin, josta sain viimeisen paikan! En tiedä mihin olisivat minut laittaneet, jos paikkoja ei olisi ollut. Synnytyssalissa sain ilokaasua mutta sen ainoa hyöty oli, että hengitin siihen trattiin ja oli jotakin muuta mietittävää, mitään muuta apua siitä ei ollut. Ilmoitin siinä vaiheessa, että haluan kaiken mahdollisen kivunlievityksen. Anestesialääkäriä odotellessa kalvot puhkaistiin ja vauvan päähän laitettiin "antenni" , minulle laitettiin tippa ja selkä pestiin. Itse epiduraalin laittaminen ei tuntunut millekään ja ihmettelin anestesialääkärin lähtiessä, että joko se laitettiin. Vaikeinta oli pysyä paikallaan kun supistuksia tuli tosi tiheeseen. Sain epiduraalin kautta kipulääkettä ja se auttoi vähäksi aikaa supistuksiin ja sain hengähtää. Mutta en pitkäksi aikaa kun alkoi tuntua hurjaa painetta alapäässä, tuntui aivan siltä että olisi ollut niin kamala vessahätä että sisukset räjähtävät. Tämä oli ainakin minun mielestä se kaikkein pahin vaihe. Pyysin päästä vessaan mutta kätilö ei päästänyt, sanoi ettei vessahätää ole ja että vauva voi syntyä vessaan jos hän minut sinne päästää. Epiduraalista hän totesi, että sen laittaminen tässä vaiheessa on myöhäistä, koska nyt aletaan synnyttämään. Makasin kyljelläni ja kätilö käski ähkäisemään taaksepäin seuraavalla kerralla kun tulee paineen tunnetta. Tein työtä käskettyä ja seuraavalla kerralla yhdellä ähkäisyllä pojan pää jo syntyi. Kätilölle tuli ilmeisen kiire, koska toista kätilöä ei ollut paikalla ja hän käski hyvin päättäväisesti ettei saa enää ponnistaa. Mies sanoi että siinä vaiheessa hän piti kättä vauvan pään edessä ettei pääse kokonaan syntymään. Myöhemmin selvisi, että vauva oli kakannut lapsiveteen ja sen takia kätilöllä oli kiire saada hengitystiet puhdistettua lisäksi napanuora oli kiertynyt käden ympärille. Mieskin joutui vähän apukätilöksi ennen kuin toinen kätilö tuli paikalle. Itse ponnistusvaihe kesti vaan 5 min, joten vauhdilla se poika sieltä tuli. Sillä lopputuloksella tietenkin, että paikat repesivät ja kunnolla, en halunnut tietää montako tikkiä ommeltiin mutta niitä ommeltiin tunnin verran, joten ilmeisesti aika monta. Istuminen on tehnyt nämä ensimmäiset viikot tiukkaa mutta nyt ollaan jo voiton puolella.

Itse sairaalassa olo oli kamalaa, vaikka meille luvattiin perhehuone ei sitä kuitenkaan saatu. Ensimmäinen yön loppu meni ihmetellessään mitä kaikkea oli tapahtunut ja vauvaa katsellessaan. Toinen yö menin vauvan kanssa, joka huusi suoraa kurkkua 4 tuntia. Onneksi pääsimme seuraavana päivänä (lauantaina) kotiin. Imettäminen oli itselläni ensikertalaisena vaikeaa. Missään vaiheessa kukaan ei kertonut kuinka paljon piti imettää, puhuttiin vaan että kolmen tunnin välein. Poika oli lisäksi hosuvaa sorttia, joka hosui käsillä ja jaloilla eikä millään malttanut rinnalle rauhoittua. Tämän lopputulos oli, että lähtiessämme kotiin sairaalasta paino oli laskenut 300 gr ja poika oli nälissään. Onneksi päästiin kuitenkin kotiin rauhoittumaan, vaikka jouduttiinkin odottamaan lastenlääkäriä kuusi tuntia. En tajua, ettei voitu antaa mitään osviittaa siihen, koska lääkäri tulee paikalle. Tuntui, että kätilöt eivät uskaltaneet lääkäriä häiritä. Kun mies kävi kuuden tunnin jälkeen vaatimalla vaatimassa jotakin aikataulua, lääkäri tuli kahdessa minuutissa paikalle. Kotona poika alkoi syödä joka välissä ja paino nousikin syntymäpainoon neljässä päivässä. Itse ihmettelin kotona sitä, ettei kunnon pissoja tule mutta sunnuntaina sitäkin alkoi tulla kun ruokaa oli saanut tarpeeksi.

Kaiken kaikkiaan synnytys meni niin nopeasti, että oli itsekin hölmistynyt mutta eihän se mitään kivaa ollut. Lopputulos on kuitenkin synnytyskipujen arvoinen, joten tsemppiä teille kaikille jotka vielä odotatte pienokaisenne syntymistä!

idaliina ja pikkumies 2 viikkoa
 
Voi paska... vauva on perätilassa... :(
Huomenna Naikkarilla kääntöyritys ja kuulemmma noin 50% vauvoista kääntyy ja jää oikeaan asentoon. Jos vaavi ei käänny, niin varmaan päädyn sektioon, kun perätilaisen vauvan synnytys tuntuu kyllä liian pelottavalta. Masentaa aika paljon ajatus, että joutuisinkin sektioon. :(

fifiris 36+5
 
Sarma
Fifiris: Voi ei.. Toivottavasti kääntyy huomenna oikein päin.. Onko se aiemmin ollu jo oikein päin?

Muaki vähän pelotti, että tulee vielä perätilassa kun vauva vielä vähän aikaa sitten oli millon mitenki päin tuolla mahassa. Nyt on oikein päin ja toivon ettei enää kääntyis..
 



Nimimerkki - la - synnytyslaitos- monesko lapsi- millä hoidoilla- lapsi haaveissa kk/vuosi


Lilian75 - 14.7.2010. - NKL - ensimmäinen - 3.IVF:n 2.PAS - 03/04

Sussu - 22.7.2010 - kaksoset - NKL - 1. Inssi - lapsitoive 6/05

Kristiina76- 26.7.2010 - TAYS - toinen (PAS-poika-06) - 3.IVF

Astrid - 31.7.2010 - TAYS - ensimmäinen - 1.ICSI:n 1.PAS - 06/05

Murske- 5.8.2010 - synnäri=? - ensimmäinen - clomit - 07/08

Neitim -7.8.2010 - Satks- viides -clomit+metut+vitamiinit/d125 -12/08

dream84 -9.8.2010 - LPSHP - ensimmäinen -3.iui; clomifen, puregon, pregnyl- 04/04

Sartsa83 - 10.8.2010 - TAYS - ensimmäinen - 2.inseminaatio; clomifen, menopur ja pregnyl

Memma77 - Naistenklinikka, la 11.8, kolmas lapsi, Icsi:n 2.pas, lääkkeinä puregon , orgalutran, pregnyl, lugesteron, zumenon, yritystä 08/08 lähtien

Katriina77, 16.8.2010, K-HKS, 1. ICSI, kaksoset, 10/07

titityy80 - 23.8.10 - esikoinen - clomeilla raskautunut

Sunflower79 - 23.08.2010 - TYKS - ensimmäinen - 2. ICSI - n. 5 vuotta

fifiris - 28.08.2010 - Naisten Klinikka - ensimmäinen - luomu ihme IVF hoitojen välissä.

Rosetta- 5.9.2010- PKKS, ensimmäinen, 1.ICSI:n 1.PAS





Meidän pinon syntyneet:

soja 17.4 rv32+3 A tyttö 1650g 41,5cm ja B poika 1900g 43cm :heart: :heart:

Möhkö-72 18.6 rv35+6 Herra A, synt 18.6. klo. 21.55 - 2875g / 48cm.
Neiti B, klo. 21.56 - 2480g / 47cm. :heart: :heart:

Uskallanko 3.7 rv 40+4 poika :heart:

verve 5.7 rv 39+5 poika 51cm ja 3720g :heart:

pikkuvadelma 12.7. klo 02.04. rv 38+4 poika 3320g ja 50cm :heart:

Miukula 14.7 klo 12.46 poika 3415g ja 50,5cm :heart:

dreamer78 15.7. A-poika 2790/49 ja B-poika 2585/49 :heart: :heart:

idaliina 21.7 klo 23.37 rv 41+1 poika 3 625 gr ja 49 cm :heart:

Diodium 21.7. klo 10.41 tyttö 2805 g ja 48 senttiä :heart:

isabella81
27.7 tyttö 4100g ja 52cm :heart:

sebu08 4.8 kello 12.22 tyttö 3482g ja 49cm :heart:





Lämmöllä muistelemme:

:hug: Doris-79 :hug:

:hug: nippe81 :hug:

:hug: pirpana74 :hug:

:hug: mande :hug:










 
ONNEA vauvautuneille :heart: :heart: :flower:

Tsempit muille loppumetreille... mulla menossa siis 41+jotain ja ens ma Taysiin, enkä aio sieltä pois tulla enää ilman vauvaa!!

Eilen oli vielä neuvola ja terkka siellä sanoi, ettei ole eläissään nähnyt niin mylläävää mahaa kuin mulla :eek: Ihmetteli, ettei ole jo kalvoja rikkonut tolla menolla. Vauva suuttui ihan kamalasti siitä kaikuluotaimesta siis sydänäänten kuuntelusta ja mun maha meni sivulta toiselle koko loppukäynnin ajan :D

Mutta siis kaikki edelleen "hyvin" eli pakko ootella maanantaita. Isovanhemmat tulee sillon toiselta puolelta Suomea esikoisen vahdiksi eli mä aion vaikka sit itkeä, et saan jäädä sairaalaan sillon...

Vauvan kokoarviohan on sellanen max. 3,5kg ja kun vettä on hyvin, vauva liikkuu ja mutsi kunnossa niin ootellaan sit koko rahalla.

Vaikka myönnän, et ahistaa jo... Kristiina ja sitkeä saku rv 41+3
 
Tänään käyty äippäpolilla. Vauva kasvanut hurjasti kahden viikon aikana. Nyt oli koko arvio 3320g eli keskikäyrällä mennään. Viimeksi pari viikkoa sitten oli vain 2500g. Pää näytti olevan hyvin kiinnittynyt jo alas ja paikat alkaneet pehmenemään. kohdunkaulaa 2cm jäljellä mutta vielä oli sulkeutunut.. 10 päivää annetaan mennä yli ja sit aletaan käynnistelemään jos ei oo sitä aikasemmin syntynyt. Meinasi lääkäri että tuskin käynnistelemään joudutaan kun alkanut jo pehmenemään mut sitä kun ei tiedä että miten kaikki menee.
Pissassa proteiini yhdellä plussalla mut maanantaina neuvolassa taas katsotaan että onko plussalla.. jos on niin pitää miettiä käynnistystä uudelleen.
Oon niin turhautunut kun ei tiä miten nopeaa paikat aukeaa ja kaikkea muuta.. :headwall: Pelottaa että minkäläisen jättiläisen tässä joutuukin synnyttämään. Oli kyllä taas semmonen lääkäri joka vähät välitti käykö mulla tutkimukset kipeää vai ei. Yritin siinä sanoa alkuun että mulla on herkät limakalvot ja käy tosi kipeää... voi että pisti suututtamaan kun ei välittänyt yhtään. En pystynyt yhtään rentouttamaan alapäätä vaan jännitin koko ajan ja kävi ihan järkyttävän kipeää. Haluaisin just oppia rentouttamaan ettei kävis niin kipeää niin sitten on tuommosia p....kiaisia. Toivottavasti ronkki sitten niin että auttais vähän paikkojen aukeamista.
Tulipas nyt melkonen valitusvirsi :ashamed:
fifiris: Harmi että vauva perätilassa. Onko vasta kääntynyt takaisin? toivottavasti saisivat käännytettyä tai hoksaisi vielä itse tehdä kuperkeikan jos mahtuu :)

dream ja tyllerö rv39+3
 
Pikainen tervehdys täältä Naistenklinikan perhehuoneesta. Pieni prinsessamme tuhisee vieressä ja ihmettelen liikuttuneena pientä kääröä.

Neiti syntyi 4.8 kello 12.22. Paino 3482g ja pituus 49cm. Synnytys meni paremmin kuin uskalsin odottaa. Palaan kertomaan tarkemmin kunhan ensin kotudutaan täältä.

Sebu ja tyllerö
 
Sebulle ONNEA!! :heart:

Kovasti tsempppiä kaikille viimeisiä hetkiä odottaville!! Fifiris, toivottavatsi vauva suostuu kääntymään bd. Kristiina, et tosiaankaan lähde Taysista ilman vauvaa, ärsyttävää kun eivät käynnistä aikaisemmin!! Titityylle kovasti jaksamista ja dream toivottavasti pian alkaa tapahtua :)

Täällä pojalla 1kk synttärit tänään :) Ollaan päästy viettämään normaalia vauva-arkea jo. Poika on tosi rauhallinen, välillä saattaa yöllä olla pirteänä valveilla, mutta ei onneksi itke paljoa. Vähän on jotain ilmavaivoja alkanut tulla, kun selvästi mahaansa kipristelee välillä. Nyt opetellaan sitten kantoliinan käyttöä :) ja pitäisi tehdä kipsivalokset pojan jalasta ja kädestä tänään :)
En muista kerroinko aikaisemmin jo, mutta mulla oli rintatulehdus samaan aikaa pojan silmätulehduksen kanssa. Onneksi antbiootit tehosivat siihen nopeasti. Toivottavasti te muut säästytte siltä! Pitää kuumallakin ilmalla vaan suojata kunnolla rinnat. Ruskovillan rinnanlämmittimet rules :)

Nyt taas äitiä tarvitaan syöttöpuuhiin!

verve + hoopi 1kk
 

Yhteistyössä