Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

ONNEA oikein kovasti sebulle sekä diodiumille!! :heart: :heart:

Kristiina, koita jaksaa vielä muutama päivä...
Tunne on samanmoinen täälläkin, kun edelleen yhdessä koossa olen minäkin. :headwall:
Ensi viikolla kuulemma käynnistellään loppuviikosta jos mitään ei tapahdu... Voi huokaus.

Jaksellaanhan kaikki!

Astrid 40+5
 
kopsausta toisesta pinosta ... :)

Pitkä viesti tiedossa , eikä kauhean kaunisteleva ...

Päästiin sitten lähtemään 1.8 sairaalaan aamulla klo 7 aikaan , kunhan lapsenvahti ehti paikalle . Hieman siinä alkoi jo hikivesi valua kun lapsenvahtia ei kuulunut kun vasta tunnin päästä soitosta .. mutta ihan hyvin kärvistelin kotona ?
sairaalassa olin hieman aikaa käyrillä ja sitten tutkimuspöydälle ,että miltäs alakerta näyttää .
Ajattelin siinä jo , että toivottavasti on nyt sentään auki enemmän kuin sen 1cm ja että kanavakin olisi hieman auennut .. no paikatpa olikin auki n. 4cm ja kanava hävinnyt ja hyvin tuntui kalvokin pullottavan ? Nooh , siinä sanoi ,että jokos pääsisi saliin , niin saisin ainakin sitä ilokaasua ja jos mahdollista niin sitten myöhemmin sen selkäydin puudutteen kunhan sen sitten ehtii saamaan .
No supparit alkoivat kovenemaan ja nautin muutamia kertoja ilokaasua ja koitin olla jalkeilla , että vauva pääsisi siten laskeutumaan paremmin ja että lapsivesikin voisi tulla .. No eipä siinä kauaa tarvinnut kärvistellä kun vedet hulahti lattialle (ja miehen jaloillekin ) ja sitten mentiinkin jo maate sänkyyn ja kurkittiin paikkoja .. hoitaja kirjoitteli jotain koneelle ja mä kärvistelin kovenevissa suppareissa . että koskas sitä puudutetta nyt sitten saisikaan ????
Sitten huoneeseen tuli lääkäri , joka mittaili paikkoja kauan . ajattelin jo mielessäni että mitä nyt , onko paikat niin paljon auki , että se on kohta menoa ja ilman muita puudutteita ..
Sitten lääkäri pyysi ultraäänilaitetta ! Apua onko jotain vinossa , muistan ajatelleeni supparien ja ilokaasun välissä .
Lääkäri tokaisi ,että hän tuntee silmäkuopat ja nenän , tää ei tuu täältä näin !!!! Leikkaussaliin !!!!
Apua , siis mitä tapahtuu ??? Yhdessä hetkessä vietiin pois suun edestä ilokaasu ja vauvasta mittarit ja alkoi kauhea häslinki. Mä vaan kysyin , että mitä nyt tapahtuu ??? No joo , leikkaus-saliin ,tää vauva ei synny täältä näin muuten !!! Mä vaan hoin , että mä arvasin ja sanoin miehelle , että sä et nyt sitten pääsekään mukaan !!! (vauvahan oli jo viikosta 32 lähtien ultrassa selkä suorana ja hieman hassusti , eikä päästä saanut kunnolla mittaa , silloin jo ajattelin ,et mitä tästäkin tulee , mutta kun ei siihen sen enempää kommentoitu niin ajattelin että asia on ihan ok ja normaalisti tässä mennään ja synnytetään ) .
Matka saliin oli pitkä ja aika tuntui matelevan .. valmistelut kestivät n. 30 min yhteensä ja leikkaus-salissa vaan kysyin , että onhan vauvalla ainakin kaikki hyvin ??? No vastaus oli karu ja suora .
Heillä ei ole täällä antureita eikä laitteita , he eivät tiedä mitään , ennen kuin vauva on saatu ulos !!!
No siitä vasta huoli alkoikin ! Muutenkin jo paniikki , että leikataan hereillä ja sitten kun on tuota puutumisongelmaa , että jos tunnenkin kaikki kivut !!!! No anesteesia lääkäri sanoi , että puudutetaan spinaalilla , joka on vahvimpia puudutteita mitä on olemassa , että ei pitäisi kyllä tuntea mitään , mutta jos tuntuu niin sanoo vaan heti niin saadaan kyllä nopeasti nukutettua !
No onneksi kaikki paikat puutui , enkä kyllä tuntenut mitään ( turhaan siis pelkäsin , mutta uusi , todella yllättävä asia ja iso leikkaus ! )
Tunsi, että jotain häärätään masulla ja sitten painettiin ylämahaa , että saatiin vauvaa alemmas ja autettua pihalle ! Sitten sanottiin ,että täällähän oikein potra tyttö , mutta muuten oli hiljaista .. se odotus . ja sitten se rääkäisy !! Kaikki oli vauvalla hyvin , kyynel valui poskella ja huokaus , vauvalla on kaikki kunnossa ! vauva syntyi klo 9:37 .
Muutaman minuutin päästä vauvaa tuotiin minulle näytille , että tältä näyttää ja että tällaiset on vehkeet , tyttö on ! Ja vieläpä melkein 10 , tyttö , että hän antaa 9 , mutta melkein 10 !
Sitten tyttöä lähdettiin punnitsemaan ja viemään isälle .
Mahan sulkeminen tuntui ikuisuudelta , se vei niin paljon enemmän aikaan kuin tuo avaaminen !

Odottelu heräämössä oli yhtä tuskaa , siis sanan mukaan ! Kivut ja se tunne että mennään jo , mä tahdon lapseni vierelle !!!
No 3 tuntia siinä vierähti heräämössä erinäisissä lääkkeissä ja oksentelussa . leikkauksen jälkeen tuli myös horkka , joka kesti niin kauan että jalkoihin alkoi tulemaan tuntoa !
Olo se silti toisaalta hassunkin näköistä maata sängyssä , tuntematta jalkojaan ja tunne että jalat ovat koko aika siinä sängyllä suorana , vaikka välillä hoitaja kävi nostamassa jalkoja koukkuun , mutta mä en tuntenut sitä ?!!

No vihdoin oli heräämössä aika ohi ja pääsin osastolle , sainkin kovat kipulääkkeet heti (ja niitä kyllä popsittiinkin koko sairaalassa olo aika ja vieläkin !)
Mies ja vauva olivat minua odottamassa huoneessa ja sain pian vauvan rinnalleni!
Tissi ei oikein kelvannut , olihan hänelle annettu tässä välissä maitoa pullosta 15 ml .. mutta läheisyys iho vasten ihoa kelpasi ? Kipeää ja niin ihanaa teki !
Ja vihdoin liki tunnin jälkeen otti vaavi ensimmäiset hörppynsäkin .

Illalla kun sain kipulääkkeitä ja rauhoittavaa / unettavaa lääkettä niin hoitaja jutteli ,e ttä he voi sitten yöllä tuoda vauva viereen kun on ruoka-aika tai sitten antaa toisen kerran vaikka pullosta niin saan huilata . Siis hä , tuoda mistä ??? Niin hän voi kyllä tuoda sen syömään molemmillakin kerroilla . Niin mutta siis TUODA MISTÄ ???
Hän ottaa vauvan tuonne heidän hoitoonsa ja tuo sitten ruoka aikaan minulle . EI ! Mun vauvaa ei viedä enää minnekään !!!!
-Niin mutta nuo lääkkeet väsyttää yms .
---- Mutta mua ne ei väsytä niin paljoa , ette vie mun vauvaa , sitä mä en halua , enkä kestä just nyt !
No täti lupasi jättää vauvan mun viereen , että käyhän he toki tässä !!!
Ja pitihän mun pyytää muutenkin heitä nostamaan vauvaa viereen , kun en itse voinut / saanut edes nousta (enkä olisi kyllä päässytkään nousemaan) .
No yö meni huonosti nukkumalla ja sainpas pidettyä vauvaa vierelläni ja syötötkin onnistui jotenkuten , vauva vain oli hieman laiska syömään ensimmäiset päivät !

Aamulla sain luvan nousta ylös ja se olikin yhtä tuskaa , tuntui että nyt kyllä meen maate takas heti enkä nouse piiiiiiitkiin aikoihin ,mutta pakko oli raahautua vessaan kun katetrikin oli otettu pois .

äh , nyt tuli ajatuskatko , kun piti välissä syöttää.... mut koittakaahan ymmärtää tää sekavuus

Kotiin pääsimme 4.8 , eli kolmantena päivänä synnytyksestä .
Vauva voi hyvin , sokerit pysyivät hyvänä , eikä keltaisuuskaan noussut huomattavasti .
äiti vain on vielä kipeä ja toipilas ! enkä saa nostaa vauvaa painavampaa kauheasti ennen jälkitarkastusta .
ja muutenkin kaikki ylimääräinen pois ...

neitim + tyttö 4vrk
 
Haa, lisäävauvauutisia!! Onnea neitim :heart: :heart: Melkonen kokemus oli tuo synnytys :hug: mutta onneksi jaksat ja pystyt olemaan onnellinen tyttärestä :heart:
Laitahan mittoja ym , kun jaksat ja ehdit ;)

Mä lähden tästä jatkamaan mun S-tekniikoiden käyttöä, tulin saunasta jäähylle tähän koneelle ja sit yön kahussa vois kattoo vielä sitä toista ässää :D
 



Nimimerkki - la - synnytyslaitos- monesko lapsi- millä hoidoilla- lapsi haaveissa kk/vuosi


Lilian75 - 14.7.2010. - NKL - ensimmäinen - 3.IVF:n 2.PAS - 03/04

Sussu - 22.7.2010 - kaksoset - NKL - 1. Inssi - lapsitoive 6/05

Kristiina76- 26.7.2010 - TAYS - toinen (PAS-poika-06) - 3.IVF

Astrid - 31.7.2010 - TAYS - ensimmäinen - 1.ICSI:n 1.PAS - 06/05

Murske- 5.8.2010 - synnäri=? - ensimmäinen - clomit - 07/08

Neitim -7.8.2010 - Satks- viides -clomit+metut+vitamiinit/d125 -12/08

dream84 -9.8.2010 - LPSHP - ensimmäinen -3.iui; clomifen, puregon, pregnyl- 04/04

Sartsa83 - 10.8.2010 - TAYS - ensimmäinen - 2.inseminaatio; clomifen, menopur ja pregnyl

Memma77 - Naistenklinikka, la 11.8, kolmas lapsi, Icsi:n 2.pas, lääkkeinä puregon , orgalutran, pregnyl, lugesteron, zumenon, yritystä 08/08 lähtien

Katriina77, 16.8.2010, K-HKS, 1. ICSI, kaksoset, 10/07

titityy80 - 23.8.10 - esikoinen - clomeilla raskautunut

Sunflower79 - 23.08.2010 - TYKS - ensimmäinen - 2. ICSI - n. 5 vuotta

fifiris - 28.08.2010 - Naisten Klinikka - ensimmäinen - luomu ihme IVF hoitojen välissä.

Rosetta- 5.9.2010- PKKS, ensimmäinen, 1.ICSI:n 1.PAS





Meidän pinon syntyneet:

soja 17.4 rv32+3 A tyttö 1650g 41,5cm ja B poika 1900g 43cm :heart: :heart:

Möhkö-72 18.6 rv35+6 Herra A, synt 18.6. klo. 21.55 - 2875g / 48cm.
Neiti B, klo. 21.56 - 2480g / 47cm. :heart: :heart:

Uskallanko 3.7 rv 40+4 poika :heart:

verve 5.7 rv 39+5 poika 51cm ja 3720g :heart:

pikkuvadelma 12.7. klo 02.04. rv 38+4 poika 3320g ja 50cm :heart:

Miukula 14.7 klo 12.46 poika 3415g ja 50,5cm :heart:

dreamer78 15.7. A-poika 2790/49 ja B-poika 2585/49 :heart: :heart:

idaliina 21.7 klo 23.37 rv 41+1 poika 3 625 gr ja 49 cm :heart:

Diodium 21.7. klo 10.41 tyttö 2805 g ja 48 senttiä :heart:

isabella81
27.7 tyttö 4100g ja 52cm :heart:

neitim
1.8 tyttö rv 39+1 3545g ja 50 cm :heart:

sebu08 4.8 kello 12.22 tyttö 3482g ja 49cm :heart:





Lämmöllä muistelemme:

:hug: Doris-79 :hug:

:hug: nippe81 :hug:

:hug: pirpana74 :hug:

:hug: mande :hug:












 
Onnittelut neitim tytöstä :heart: :flower: Olipas kyllä melkoinen synnytys sulla. Onneksi kaikki hyvin ja terve vauva. Nyt otat vain rauhallisesti, että pääset toipumaan :)

Itsellä ei mitään kummoisempia oo tapahtunut.. välissä supistelee ja yöt saa ravata vessassa. Hyväksyin vain sen että tämä vauveli tulee oikeasti sitten kun on tullakseen ja päätin nauttia vielä vapaa-ajoista miehen kanssa. Oikeastaan ihan mukavaa kun vielä ehdimme kahdestaan olla. Mukavaa tehdä kaikenlaista. Kävimme poimimassa toissapäivänä hilloja.. joita löytyi puolirasiaa mut ihan sopivasti yhteen kakkuun :) Vielä ajattelin et jos kävis poimimassa mustikoita kera tuolin ja vadelmiakin vois poimia... niin ja vielä viinimarjat pois pihalta. mikäs tässä kun tätä aikaa on. Pää hajoaa jos koko ajan miettii että jokohan tämä syntyis.
Tänään aloin pihalta leikkaan nurmikkoa ja ei kyllä tarvinnut paljon leikata kun kuumuus vei voiton :) ihana että lämmintä mut ei tää helppoa ole. Tulikin muutama suppari leikkauksen ohessa... hyvähyvä! jatkoa vaan kunhan taas jaksaa mennä tuonne auringon paisteeseen.. B)
supistustuulia kaikille odottaville vielä. Eiköhän mekin päästä vielä tositoimiin ja vauvatuoksua jo vauvautuneille!

dream ja tyllerö 39+5
 
Onnea taas kaikille ihanan vauvan saaneille!! :heart: . Ja ikävää, että joillakin tuo synnytys on ollut traumattinen kokemus:( .

Itse olin taas raskausmyrkytysepäilyksen takia sairaalassa 3 päivää. Valkuaiset oli 3 plussalla ja päänsärkyä. Arvot kuitenkin laskivat sairaalassa yhteen plussaan ja oireet hävisivät joten päästivät mut kotiin. Synnytys kuitenkin käynnistettäisiin jos vielä kerran joudun epäilyn takia sinne.

Toisena päivänä sairaalassa alkoi myös kipeät supistukset ja tehtiin sisätutkimus. Kohdunkaula oli hävinnyt ja kohdunsuu auki yhdelle sormelle eli jotain oli tapahtunut, hyvä!
Eilen illalla tuli säännöllisiä todella kipeitä supistuksia 10 min välein ja pitkän aikaa. Soitin synnärille ja käskivät vielä odotella. Hyvä, että uskoin koska yöllä välit harventuivat ja eivät olleet enää niin kipeitä! Tänään taas sama juttu ja vauva myös painaa todella paljon alas. Tänään jo tullut oksettavaa oloakin supistusten aikana koska ovat niin kipeitä. En kuitenkaan aio lähteä ennen kuin olen täysin varma että nyt on menoa! Supparit helpottavat vähän kun menen lepäämään joten ei tässä vielä mikään hätä taida olla..

Maanantaina neuvola-aika ja keskiviikkona äitipolilla taas tarkkaillaan tilannetta. Silloi viimeistään näkee tekevätkö nämä supistukset mitään.. jos ei nyt ennen sitä päästä lähtemään :D

On tämä jännää aikaa..

Sun 37+5
 
Onnea neitim!! :heart:
Huh, kuulosti aika hurjalta toi sun synnytys!! :hug:

Mulla yritettiin kääntää perätilassa olevaa vaavia, mutta eihän se mihkään kääntymään suostunut. :( Sain nyt sit sektioajan 24.8, eli viimeistään silloin meidän vauva syntyy! Tuntuu ihan hassulta, että sen päivän nyt sit tietää..

Harmittaa kyllä tosi paljon, etten pääse kokemaan normaalia synnytystä, kun olin jotenkin tosi orientoitunut siihen, enkä oikeestaan pelännyt yhtään.. :( No ei voi mitään.. Perätilassa en uskalla kuitenkaan alkaa synnyttää, mun tuurilla se kuitenkin päätyis sit hätäsektioon.

fifiris 37+0
 
Onnea sebu, neitim ja isabella!! :heart: :heart: :heart: Ja jos joku jäi mainitsematta, onnea!

En ole kauheasti ehtinyt palstalla käymään, vauva vie kyllä kaiken ajan! Ihanaa aikaa tämä on. Vauva nukkuu suht hyvin, välillä jopa 4,5 tunnin pätkiä yöllä! Vatsakipuja oli mutta nyt ne on vähenemään päin, liekö syynä se että olen nyt viikon verran täysimettänyt. Mulla ei maito "noussut" lainkaan, silleen pakkautunut rintoihin siis, mutta niin vain sitä heruu riittävästi, kun vauvan paino on hyvin noussut ja nyt ollaan jo yli 3 kilon!

Tsemppiä kaikille yhtenä kappaleena oleville, mä olen usein ajatellut teitä kun ilma on edelleen ollut niin järkyttävän kuuma! Vaikeaa se on tosin ollut meilläkin, kun syöttäminen on niin hikistä hommaa muutenkin. Vauva-parka on ollut tosi kuumissaan välillä. Onneksi nyt viilenee.

fifiris, turha surra sektiota, se on ihan yhtä lailla synnytys kuin alatiesynnytys! Keskity vain siihen, että saat turvallisesti käärön syliisi, ei se tapa millä lapsi syntyy, merkkaa enää siinä vaiheessa yhtään mitään. Tämä on siis mun mielipide, kyllä mä tiedän, että moni sektioon joutuva kokee menettäneensä jotain kun ei pääse synnyttämään alateitse. Itse en asiaa näin kokenut, ehkä toisaalta siksi että niin aikaisessa vaiheessa oli selvää, että ainut mahdollinen tapa on sektio. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että sektio oli erittäin onnistunut. 2 ekaa päivää (leikkauspäivä + seuraava) ovat kivuliaita ja vaikeita, sen jälkeen helpottaa. Oma toipuminen on ollut tosi nopeaa. Vielä tietty pitää ottaa varovaisesti, mutta särkyä / kipuja ei ole enää juuri lainkaan ja liikkuminen alkaa olla jo sujuvaa. Tsemppiä ja pikaista paranemista sulle sitten!

Diodium ja "Lilli"
 
Diodium, kiitos kannustavista sanoista!! =) Tuli oikeesti paljon parempi mieli!! Jotenkin tunsin ihan tyhmää syyllisyyttä siitä etten pääse synnyttää alakautta..Vaikka ihan hassuahan sellainen on, synnytystavasta riippumatta tärkeintähän sitä on saada vauva turvallisesti ulos..

Ajatuksena sektio pelottaa synnytystä enemmän.. mutta pakko ajatella, että valtaosa sektioista menee kuitenkin ihan mallikkaasti!! Oli lohduttavaa lukea sunkin kokemuksesta, kun eilen menin lukemaan sitten kauhutarinoita netistä. :ashamed: Enää en lue yhtään sellasta juttua... huomenna aamulla meen Naikkarille fysioterapia sessioon, ehkäpä sekin luo varmuutta tähän hommaan.

Tsemppiä ja iloa puuhailuun vauvan kanssa!! :wave:

Neitim, ihana pikkuprinsessa sulla!! :heart:

fifiris 37+2

 
Heippa vaan kaikki! :wave:

Aluksi onnittelut kaikille vauvansa saaneille ja voimia loppumetreillä oleville!

Tosiaan pojalla oli tulehdus ja saimme viettää viikon sairaalassa. Syöminen meni hänellä huonoksi ja aloin pumppaamaan maitoa pulloon. Nyt on tosiaan maidon tulo vähentynyt ja joudun antamaan vastiketta lisäksi. Yritän kuitenkin lisätä maidon tuloa pumppaamalla tiheämmin ja välillä poika myös imee rintaa ja saa pullosta lisää.

Ei tosiaan löytynyt syytä tulehdukseen ja kaikki mahdolliset testit tehtiin. Ainakin poika on nyt tarkkaan tutkittu. Kotiin päästiin 30.7 ja nyt on tosiaan kaikki mennyt hyvin. Poika syö mukavasti ja painokin oli 5 päiväs noussut 200g. Yöt nukkuu hyvin. illalla tankkaa maitoa enemmän ja sitten nukkuu 4-5 tuntia ennen seuraavaa syöttöä. Öisin olen antanut rintaa, ettei tarvitse pumpata. Vielä kun saisi maitoa enemmän tulemaan. nyt tulee noin puolet pojan tarpeeseen yhdellä syötöllä.

Synnytyskertomus: Minulla alkoi 13.7 iltapäivällä tuntumaan sellaisia kuukautiskipumaisia tuntemuksia. ennen sitä ei ollut tullut minkäänlaisia merkkejä synnytyksestä. Ainoastaan varenpaineen nousu ja yleinen tuskaisuus kuumuuden vuoksi vaivasi. Tuntemukset voimistuivat iltaa kohden ja tulivat sellaisina aaltoina. eli kipu hävisi aina välillä. Aloin ajatella, että kysessä voisi olla supistelu. Tunne oli ainoastaan selässä, jossa kivut tuntuivat ihan loppuun saakka, eli vatsassa ei supisteluja ollut.

Illalla noin puoli yhdeltätoista tuntemukset olivat selvästi voimistuneet ja vessassa käydessä tuli verta. Sanoin miehelle, että olisi hyvä mennä ainakin näytille sairaalaan, kun tulee vertakin. Saavuimme sairaalaan noin puolenyön aikaan. Kätilö tutki ja totesi, että olen noin 2,5cm auki ja kohdunsuu ihan pehmeä. Sitten vaan käyrälle ja odottamaan että pääsen synnytyssaliin. Aluksi käytin kivun lievitykseen ihan kaurapusseja ja pysyttelin paljon jalkeilla. Kun olin auki noin 5cm pyysin epiduraalia. olisin kyllä vielä jaksanut ihan kaurapussien kanssa, mutta jotenkin pelkäsin että synnytys etenee liian nopeasti, enkä saa sitten mitään.

Epiduraali vei kyllä kaikki kivut ja väsymys alkoi painaa. En kuitenkaan malttanut nukkua. Kun noin kahden tunnin kuluttua alkoi kivut palata, niin pyysin lisää kivun lievitystä. Kävin tuolloin myös vessassa. Olin auki 8 cm ja lapsivesi tuli samalla kun istuin pytyllä. Sain sitten toista kipulääkettä, jonka teho oli lyhytaikaisempi, jotta ponnistusvaihe ei kärsisi. Kuitenkin kivunlievityksen teho alkoi nopeasti hiipua ja kovat kivut palata. Oli kulunut noin 2 h ja en ollut auennut yhtään lisää. Antoivat ilokaasua, jonka avulla sinnittelin. päättivät myös katetteroida kun en enää kyennyt vessaan menemään.

Kipu oli niin sietämätön, että antoivat vielä kivunlievitystä epiduraalina ja sainkin hetken hengähtää. Kuitenkin puudute vei ponnistus tarpeen ja kun vihdoin oli 10 cm auki, niin odoteltiin sitä paineen tunnetta yli 2 tuntia. Pääsin istumaan portatiivi jakkaralle jossa supistusten lomassa sain ponnistella, jotta vauva laskeutuisi. Olo oli todella tuskainen ja kaikki kivut palasivat jälleen. Missään vaiheessa ei tullut paineen tunnetta ja sellaista tarvetta ponnistaa. Väkisin vaan ponnistelin, kunnes vauva oli laskeutunut ihan alas asti. Sitten alkoi tulla kiristävä tunne, kun vauvan pää jo näkyi.

Tuli tunne etten halua ponnistaa kun sattui aivan sairaasti. En myöskään jaksanut pitää käsillä kiinni jaloista ja kylki asento ei sopinut ponnistamiseen ollenkaan, vaikka se olisi vauvalle ollut parempi. Oli meinaan ahtaalla, kun makasin selälläni. Sain jalkatuet avuksi, jotta jalat saatiin riittävän auki ja voimaa ponnistukseen. Itse ponnistusvaihe kesti noin 30 min. Miehestä oli kyllä tukea ja hän antoi juotavaa ja pyyhki hikeä otsalta ja tuki niskasta kun ponnistin. Kivut loppuivat samantien kun poika oli ulkona. Meinasi kyllä usko loppua, ettei se tule ulos koskaan. ja kun pää oli puolessa välissä ulkona, niin tuntui että kaikki paikat halkeaa ja joka paikkaan sattui. Jalat tärisi ja tuntui, että henki loppuu. Puristin kätilöäkin käsivarresta aikas kovaa.

Vihdoin kun poika tuli maailmaan niin suurin osa lapsivedestä oli jäänyt hänen taakseen ja lensi kätilön päälle kauhealla paineella. Kuului niin kova loiskahdus, että luulin pojan pudonneen lattialle. Sain sitten koko tästä uurastuksesta 2 asteen repeämän johon ommeltiin 5 tikkiä. olo oli kyllä seuraavat kaksi päivää heikko ja huimaava. Myös huonosti nukutut yöt sairaalassa sai olon heikoksi. Poika oli kuitenkin aivan ihana ja söi heti reippaasti. Pystyin myös istumaan repeämästä huolimatta lähes heti. Tosiaan olimme osastolla viikon, kun pojalle tuli keltaisuutta. Sain siis rauhassa opiskella lapsenhoitoa ja imetystä. Ainoastaan väsymys oli kova. Onneksi nyt kotona on saanut univelkoja nukuttua.

Synnytyksestä ei jäänyt varsinaista palkoa. En vaan olisi uskonut sen olevan noin kivuliasta lopussa. Ehkä vielä joskus kuitenkin olen uudelleen samassa tilanteessa, jos vielä lapsia minulle suodaan. Synnytys kesti kaikkiaan noin 17 tuntia josta sairaalassa olimme 12h 45min.

Tulipas pitkä sepustus. jokos on joku synnyttäneiden pino perustettu? Nyt vielä pumppaamaan maitoa pojalle ja syöttö ennen unia.
Miukula ja pikku-ukko 3vk ja 5pv.
 
Miukula: aika lailla samat kokemukset ja tuntemukset mulla tästä mun ekasta alatiesynnytyksestä. HUH HUH! - en tiedä sainko siitä pelkoa - minäkään, mutta ehkä olisin toivonut sen menevän hiukan toisin - vähän lyhyempi ja hiukan enemmän tukea/ohjeita mukana olleilta; en oikein tuntenut supistuksia, joten vähän oli vaikea tietää koska ponnistaa.
 
Vauvauutisia vihdoin täältäkin:

Poika syntyi kiireellisellä mutta hallitulla sektiolla rv 41+6 8.8 klo 03.31. Mittoja: 3635g ja 53cm.

Mä kotiuduin äsken ja poika otettiin tänään lastenosastolle sydänseurantaan, kun pulssi on kovin matalalla tasolla ja lisäks bilirubiinit alko nousta eilen eli sitä keltaisuutta vähän tulla. Ehkä viikon verran tarkkaillaan tuolla ja me käydään kotoa häntä hoitamassa mahdollisimman paljon.

Synnytys käynnisty ittekseen lapsiveden menolla 41+5, illalla ennen seiskaa. Alle 10min välein tulevat siedettävät supistelut alko sillon heti ja ysiin mennessä tuli jo 5 min välein kipeempinä. Kivunlievityksenä kotona mulla oli TENS-laite, joka ehkä auttokin kärvistelemään pidempään kotona.

Synnytysvastaanotossa heti supparit ylty niin kipeiks, et huudatti ja olinkin jo 3cm auki ja pääsin nopsaan synnytyssaliin. Siellä supisti jo niin, että huusin suoraa huutoa ja olin paiskata ilokaasunaamarin kätilön naamalle, kun siitä tuli vaan paha olo. Sain suht nopsaan epiduraalin, joka auttoi tosi hyvin. Avauduin 8cm:iin ja siihen jäi junnaamaan (samoin esikoisen kohdalla). Omat supistukset ei avanneet tarpeeks ja oksitosiinitippa romahdutti vauvan sykettä ja lääkäri teki nopsaan päätöksen, et leikataan, varsinkin kun samanainen juttu mulla siis jo taustalla.

Ihan hitusen harmitti sektioon päätyminen mut toisaalta mä pelkäsin eniten sitä, et se tilanne pitkittyy ja pahenee kuten viime kerralla. Nyt koko homman kesto oli reilu 8h ja poika ja äiti oli hyväkuntosia leikkauksen jälkeen. Samana päivänä vaadin jo kipupumput ja muut piuhat pois ja kuljin itse vessaan, imetin ym. Ja kotiuduin tosiaan tänään 10.8.

Ekat pari päivää kaikki meni kuin rasvattu, vissiin sit liiankin hyvin :) Eli poika imi rintaa hyvin, nukkui kivasti ja seurusteli hereillä ollessaan. Sit viime yö oli tosi hankala, mikään ei kelvannut ja kitisi vaan eikä kumpikaan nukkunut. Matalaa pulssia oltiin seurailtu mut ei mitään huolestuttavaa siinä nähty. Sit tuo keltasuusarvo nousi vähän ja se syöminen alko takkuumaan, niin lääkäri päätti, että parasta seurata ja tutkia kunnolla tuota sydänhommaa sekä keltasuutta. Paras tietenkin niin, että heti tukitaan eikä tartte kotona arvailla, et onko jotain hätää. Vähän mua kyllä pelottaa... tai kai se aina oma lapsi huolestuttaa, vaikka järki sanookin, että on enemmänkin varotoimenpiteestä kyse.

Tuo lista saattaa olla sekasin, mä en jaksa siihen paneutua nyt. Voitas (joku vois ;) ) alottaa vauva-puolelle sen jonkun uuden listauksen, oisko kukaan innokas? :)

Palataan asiaan :)
Kristiina ja "Eikka" 2pv
 
Paljon onnea pienestä pojasta Kristiina :heart:
Hyvä että pääsit sektioon aika ripeästi, niin ei tilanne ehtinyt pahentua!!
Varmasti huolestuttaa, mutta varmasti kaikki on hyvin ja onneksi nyt tutkitaan kunnolla ettei tartte itsekseen kotona miettiä!! Tuuhan kertomaan vielä pojan kuulumisia tälle puolellekkin jos ehdit!

12 yötä sektioon...Iiiks!! Tänään ajattelin jo pakata sairaalakassin ja pedata pojan sängyn valmiiksi. :)

fifiris 37+5
 
Aikamoisia synnytyksiä ollu meitin ketjussa, luulis että joku olis helppoa tässä lisääntymisessä mutta ei :)

Varsinkin ensisynnyttäjille olisin toivonut rauhallista ja suht.kivutonta reissua, (ja tietenkin kaikille) että uskaltaa vielä lähteä kenties uutta tekemään.

Kristiinalle onnea ja tsemppiä!
 
Paljon onnea Kristiina :heart:

Aika hurjia synnytyskokemuksia täällä kaikilla. Onneksi siitä on palkkiona se ihana nyytti syliin :heart:
Itsellä ei ainakaan onneksi jäänyt pelkoa tai pahaa mieltä synnytyksestä, uskaltaa siis toistakin harkita :)
Tänään käyty neuvolassa, päästiin saman tien ilman ajanvarausta onneksi. Poika on ollut pari päivää tosi kitisevä ja on syönyt hirveellä hotkimisella. Onneksi paino on noussut hyvin ja muutenkin hyvin kasvanut. Paino tänään 4705g ja pituus 58cm. Ei siis ainakaan nälkäänsä itke terkkarin mukaan. Cuplatonta pitää nyt kokeilla aina ennen syöttöjä, jospa se tepsisi :)

verve + hoopi 5vk ja 4pv

 
Onnea Neitim ja Kristiina :heart:

Tässä vaihteeksi hieman helpompi synnytys, tai niin sen ainakin koin:

Yöllä heräsin puoli kahden aikaan kovaan ukkosen jyrinään ja kaatosateeseen. Katselin kelloa ja totesin että parempi käydä samalla heräämisellä vessassa. Mietin itsekseni että tänäkään yönä ei sitten tullut lähtöä. Toisaalta sitä olinkin toivonut edellisenä iltana kun olin niin väsynyt. Toiveissa oli saada nukkua koko yö hyvin ja kerätä voimia.

Vessareissun jälkeen supisteli kuten tavallista, mutta jostain syystä mieleeni juolahti että voisin katsoa kellosta supistusväliä. Tämä ajatus oli mielestäni ihmeellinen koska yölliset kivuttomat supistelut olivat niin tavallisia. Puolen tunnin kuluttua havahduin kuitenkin huomaamaan, että supistukset olivat jatkuneet ja tulivat 10 minuutin välein. Ajattelin kuitenkin, että kohta se uni tulee ja aamulla herään taas uuteen päivään masuasukkini kanssa. Mutta uni ei tullutkaan ja supistelut jatkuivat ja tiukkenivat. Kun supisteluja oli tullut reilun tunnin ajan herätin mieheni ja kerroin tilanteen. Silti olin vielä epäuskoinen ja ajattelin että pian kaikki loppuu. Yö kului hetki hetkeltä ja supistukset kovenivat kerta kerralta. Neljältä supistukset tulivat jo 6 minuutin välein ja päätin ottaa kaksi panadolia ennen kun soittaisin sairaalaan. Ajattelin epäluuloisena, että nyt viimeistään tämä "alkanut synnytys" loppuisi tähän. 45 minuutin kuluttua supistuksia tuli edelleen ja päätin soittaa Naistenklinikalle. Kaikeksi kauhukseni Naistenklinikka olikin sulussa ja meidät ohjattiin ottamaan yhteyttä joko Kätilöopistoon tai Jorviin. Tämä oli se, mitä pelkäsinkin. Päädyin soittamaan Jorviin ja he kehottivat tulemaan paikalle. Päätin kuitenkin olla makuulla vielä yhden supistusvälin ja tämä väli venyikin 10 minuuttiin. Niin kävi myös seuraavan supistuksen kanssa ja sanoinkin miehelleni, että odotetaan vielä hetki. Turhaan en halunnut lähteä sairaalassa käymään. Kuudelta supistelut tulivat edelleen vain 8-10 minuutin välein, mutta aloin olla jo tosi kipeä. Oksensin supisteluiden yhteydessä ja pikkuhiljaa alkoi tuntua siltä että kohta on lähdettävä. 06:42 soitin uudestaan Naistenklinikalle siinä toivossa että sulku olisi ohi, ja niinhän se olikin. Meidät toivotettiin tervetulleeksi tuttuun ja turvalliseen sairaalaan. :)

Koko matkan pelkäsin sitä että supistukset loppuisivat kesken kaiken, mutta niin ne vaan jatkuivat. Kun pääsin Naistenklinikan ovista sisään jouduin nojaamaan seinään supistusten tullen ja matkani synnytysosastolle oli todella hidas. Meidät otettiin vastaan ja päästiin samantien tutkimushuoneeseen. Kätilö oli erittäin empaattinen ja mukava ja totesi melkein heti, että "taidat olla aika sinnittelijä, että täytyy saada sinulle pikaisesti kipulääkettä". Tutkimuksessa selvisi että synnytys oli hyvin käynnissä ja itku tuli kun kätilö totesi että "ei sinua kotiin enää lähdetä, että synnytys on hyvin käynnissä". Olin niin iloinen siitä, että tällä kertaa välttyisin turhauttavalta odottamiselta. Esikoista synnyttäessä jouduin välillä kotiin ja lopuksi vielä reiluksi vuorokaudeksi vuodeosastolle. Silloin supistukset olivat todella kivuliaat ja oksensin ja valvoin toista vuorokautta. Mikään kipulääke ei auttanut, eikä synnytys käynnistynyt millään.

Harmiksemme kätilöiden vuoro vaihtui juuri ja jäimme odottamaan tutkimushuoneeseen uutta kätilöä. Toivoimme molemmat että uusikin kätilö olisi yhtä herttainen ja mukakva kun hän, joka otti meidät vastaan. Melkein pelästyimme kun aamuvuorolainen tuli ovesta sisään. Päällisin puolin kätilö näytti melkein pelottavalta. Pääasia oli kuitenkin, että pääsimme siirtymään synnytyssaliin ja sain heti ilokaasua pahimpaan hätään. Kätilö meinasi alkuun, että kivunlievitys aloitettaisiin petidinillä, mutta kun esikoisen nopea syntyminen tuli puheeksi niin kuulin aivan ihanat sanat: "laitetaan sinulle samantien Epiduraali, tämä ei ole mikään kärvistelykilpailu. Turhaan täällä ei tarvitse kärsiä". Kätilö olikin aivan ihana, vaikka ensivaikutelma oli varsin pelottava. :LOL: Vartin kuluttua anestesialääkäri saapui paikalle ja ilokaasun avulla olin jaksanut tähän asti yllättävän hyvin. Tällä kertaa puudutteen laitto ei kuitenkaan ollut tunnoton, vaan tunsin miten neula meni selkään ja nikamiin. 10 minuutin kuluttua supistukset alkoivat tuntua helpommilta ja helpommilta. Pian en enää tuntenut muuta kuin kummaa kutinaa raajoissa ja ihmeellisen horkan. Nämä kuuluivat kuitenkin asiaan, joten yritin vaan nauttia kivuttomuudesta.

Epiduraalin jälkeen supistukset laantuivat, mutta kätilön mielestä oli parempi niin, että synnytys hidastuu eikä tarvitse kärsiä. Sain 20ml supistuksia lisäävää, oksetosiinia miedompaa lääkettä suoraan suoneen. Normaaliannos on 90ml, mutta tämä 20ml pisti jo supistuksiin vauhtia. Supistusten aikana vauvan sydänäänet heikkenivät jonka seurauksena lääkäri tuli ottamaan muutaman verikokeen vauvan päästä. Happiarvot olivat hyvät, eikä lapsivedessä ollut kakkaa, joten synnytyksen annettiin jatkua samaan tapaan. Pian supistukset tulivatkin muutaman minuutin välein ja jouduin pyytämään lisää puudutetta. Sitä ei kuitenkaan voitu antaa heti, ennen lääkärin konsultointia, kun sydänäänet alkoivat taas laskea. Pian minulta otettiin myös verikokeita mahdollista sektiota silmällä pitäen. Kätilö arveli että napanuora on kaulan ympärillä, mutta sanoi sen olevan hyvin yleistä. Sain vielä lisää puudutetta ja kätilö patisti mieheni lounaalle välillä. Hänen palattua ja kun puudutus alkoi taas vaikuttaa, soittikin kätilö jo toisen paikalle ja ilmoitti että vauva syntyy 10 minuutin sisällä. En ollut uskoa korviani, sillä en ollut vielä kokenut ponnistuksen tarvetta juuri lainkaan. Viimeksi ponnistusvaihe kesti yli tunnin ja ihmettelin todella kätilön sanoja. Pääsinkin ponnistamaan, vaikka tuntuikin etten niihin oikein saanut tarvittua voimaa. Kahden ponnistuksen jälkeen kysyin, että tapahtuuko siellä mitään ja vastaus oli, että "seuraavalla ponnistuksella syntyy". En voinut uskoa sitä todeksi ja pian kun aloin ponnistamaan kolmannen kerran, niin minun käskettiin jo lopettaa. Ennen kuin huomasinkaan niin vauvan pää oli ulkona ja siinä samassa pikkuinen olikin jo syntynyt maailmaan. :heart:

Kaiken kaikkiaan synnytys kesti 10 tuntia, siitä ehdittiin olla sairaalassa 4 tuntia ja ponnistusvaihe kesti 6 minuuttia.
 
Aloitin tuolla vauva-puolella meille uuden pinon. :) En tiedä oliko jo sellainen perustettu mutta nyt sieltä löytyy sellainen pino kuin Loppuvuoden 09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet http://kaksplus.fi/keskustelu/t1813991

Itse en ole hyvä näissä kuvien lisäämisissä ja muissa, joten jos joku haluaa niissä auttaa niin se olisi oikein kiva. :)

Voimia vielä kaikille loppusuoralla oleville!!

 
Onnittelut kaikille vauvat saaneille!

Tältä kiireen keskeltä tulin ilmoittamaan että meillekin syntyi 10.7 rv 38+2 kiireellisellä sektiolla avautumisvaiheen pysähtymisen 8cm vuoksi A-poika 2540g ja B-tyttö 3254g. Sektio meni hyvin, joskin toipuminen otti alkuun hieman aikaa. Kotiuduttiin 3. päivänä synnytyksestä.
 

Yhteistyössä