Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Onpas tosiaan paljon tekstiä taas tullut päivän aikana! Mukavaa! :)
Henille lämmin halaus, kylläpä se vastustaa tosissaan! Paranemisia!
Hieno homma, pikkuvadelma, että olet positiivisemmalla mielellä! Pidetään peukkuja että kaikki on hyvin ultrassa :)

Huhhuh, jospa se nyt alkais vähän helpottaa tämä hermoilu... Sain HCG-vastauksen tänään ja se oli erinomaiset 4875!! Klinikan hoitaja onnitteli ja sanoi, että nyt voi ottaa rauhallisesti, tämä on oikea raskaus ja arvo on vallan loistava tälle viikolla. 5+2 arvot ovat yleensä 1800-7000 välillä ja minun oli siitä keskivaiheelta.
Uskalsin sitten varata alkuraskauden ultrankin, joka on 15.12.

Epäuskoinen mutta onnellinen

Pirpana rv 5+3
 
Sebu ainakin mainitsi ohimennen noista vatsakivuista, että säikähtää. Mulla oli esikoisen odotus niin jumalattoman kamala, kärsin muun muassa jopa tajunvievistä vatsakivuista ja esim.autolla en saanu ajaa keskikolmanneksen aikana, kun olisin saattanu pökrätä rattiin. Kivutkun tuli, jouduin käpertymään kasaan ja vedet oli silmissä. Mitään syytä niihin kipuihin ei ikinä löytyny, vaikka äippäpolilla juoksin työkseni.. todettiin että varmaan jotain kasvu- tai liitoskipuja. No oli mitä niin kamalaa oli. Moneen kertaan luulin että nyt se oli tässä, mutta ei. Sitten taas kun keskenmenon sain, niin se alkoi ainoastaan vuotona. Joten nyt en paljon säpsähdä jos tulee vatsakipuja (varsinkaan kun nyt on todettu ettei ole kohdunulkoista tms). Mutta eipä tuo raskaus kauhean mukava ollut, jäin varmaan viikolla 8 silloin saikulle joka kestikin si melkein äitiysloman alkuun saakka.

Sussu: mites, kun mulla oli sillon aikoinaan ensin ovistesti plussa ja sitten vielä tuikkasin pregnylin varmistukseksi. Voiko se silti olla irronnut myöhemmin?

Ja sitten!! Mua oksetti!!!! :LOL: :x
Mulla on töihin aamuisin aika pitkä matka ja autolla ajellessa olen napostellut banaania tms. no tänäänpä mulla ei sitten ollut mitään syötävää mukana. Sitten kun pääsin töihin, niin olo oli jo niin kamala että hyvä etten saman tien juossut posliinille.. mutta sitten kun söin aamupalaa töiden ohella, niin se pahaolo taas lakkasi. Että onko tämä nyt jotain ihme sattumaa, vai voiko mulla todella noin hyvin vaikuttaa säännöllinen syöminen pahanolon poissa pitämiseen? esikoisesta muistaisin, että koko ajan teki pahaa vaikka mitä olis yrittäny syödä, mutta joskus oksetti niin paljon etten saanu syödyksi mitään. Mutta niinpä niin, kaikki raskaudet on erilaisia, sehän nyt on selvää. Ja kai noi tissitkin muuten taas tyhjenis kun ilmapallo, jos kesken olis menny...?

Jostain olen lueskellu, että raskaudet menee kesken rv 9 mennessä jos on mennäkseen (ei tietenkään kaikilla), niin uskaltaiskohan kertoa rv 10 jo vähän laajemmalle.. Perhe on todella iso ja jouluna ollaan kaikki saman katon alla, niin olis vaan ollu kiva kertoa sillon, jos olis käyny ultrassa vaikka päivää ennen. Mutta mulla tosiaan jouluna vasta 10+0. En yhtään tykkää et joutuisin vetää vattaa sisään.. :) Tai sit jos meen vaan maha pystyssä, ja antaa niiden luulla että olen vaan lihonu :whistle: Keskenmenneestä kerrottiin jo viikolla 8 kun olin niin onnesta soikeena, mutta kun se päätty si niin huonosti.

Pikkuvadelma 7+1

ps.tää aika menee muuten ihan älyttömän hitaasti !! Ekat pari viikoa meni kun hups vaan, mutta nyt tuntuu ettei tää raskaus etene ollenkaan.. :)
 
pirpana: jeeee! onnittelut hyvästä HCG:stä! mul on sit ultra 16.12. :)

pikkuvadelma: kyllä toi sun oksetusolo tuli varmaan siitä että et syönyt sitä matkaevästä. mulle tulee kans pahaolo, jos en syö jotain.
mä olin tos tunti sit kaupassa ja se oli ihan täynnä porukkaa, jonot puoleen väliin kauppaa... oli kyllä vaikeuksia pysyä pystyssä jonossa, huippasi sen verran paljon, että oli pakko välillä mennä kyykkyyn. en tiedä liittyykö raskauteen - huh huh - ja vielä olis "hiukan" matkaa masua kasvateltava.
tänä aamuna alkoi toista tissiä pistämään kuin puukolla väännettäis, aika hurja tunne. onneksi ei sentään koko ajan tunnu.

d78 5+3
 
dreamer: kyllä varmaan johtuukin raskaudesta..rupee siel kuitenkin paikat mahassa muuttuu ja ties mitä kaikkea myllerrystä siellä on. Kannattaa varoa varsinkin nyt talvella, kun ollaan ihan toppautuneita (vaikkei nyt vielä kauheasti ole säät sitä vaatinu) ja sit jos just joutuu isossa porukassa oleen ja vartoo ja pitkään seisoa. 'Rupeaa helposti heitätyttään.
 
Löysin netistä vähän tietoa mieliteoista raskauden aikana. Kaikenkaikkiaan taitaa meidän ketjulla olla vielä ihan ok mieliteot ruuan suhteen..

"Joillakin naisilla saattaa tulla mielitekoja ruuaksi kelpaamattomien tuotteiden syömiseen, kuten liituun ja muurilaastiin. Kyseisten pica-oireiden yhteydestä ravinnon puutokseen ei tiedetä. " :LOL:

Tältä kun vältytään niin antaa mennä vaan! =)
 
Pikkuvadelma: Kun kyselit tosta pregnylistä, niin sinä päivänä kun pistät sen niin menee 24-36 tuntia et munasolu irtoaa. Silleen mä olen laskenut mun ovulaation. Pistin piikin 25.10 sunnuntaina ja tiistaina 27.10 solut on irronnut. Tuntui ihan kipuna. Sit siitä olen laskenut mun viikot. Eli nyt on rv 7+3.
Miks muuten sulla on se ultra uudestaan vasta tiistaina, kun kuitenkin mennään samoil päivil, et kyllä näkyy jo syke. Inhottavaa odottaa epätietoisena noin noin kauan.

Mulla tuli myös eilen kaupassa niin kova nälkä, et oikein heikotti. En ollut syönyt viiteen tuntiin mitään. Normaalisti vaikka olis pidempikin tauko syömises, niin ei heikota. Nyt joka aamu nälkä kurnii, vaikka olis illal syönyt hyvin. Et kyllä tämä nälkä on selvä raskausoire mulla.
 
miukula: mulla on kans nälkä oireena; aamuisin herään kun on kauhee nälkä ja pissahätä tietty. ja sit ei keksi mitä söis, kun ei tee mieli mitään. mulla on tomaattia ja juustoa saatavilla. ja rasvainne ja suolainen tosiaan maistuu - onneksi. nimittäin: mä oon TAI YRITÄN OLLA KARPPI. :D eli mitä vähemmän sokeria ja hiilihydraattia, sen parempi. oon ostanut monta pakettia PEKONIA, joka maistuu ihan hyvin(no ehkä nyt haistan sen savun liian hyvin),, lisäksi keitetty muna reilulla suolalla tekee hyvää. (paistettu ei mene alas) MUT mieluiten kyl söisin hesen salaattia reilulla majolla, KEBAB-lihaa salaatilla ja hampurilaiset kyllä himottais, mutta onneksi vilja ei sovi mun vatsalle: olisin varman jatkuvasti mäcissä euron hampparilla(onko niitä siä viä?).

d78 edelleen 5+3 (aika menee hitaasti)
 
Pirpanalle onnittelut hienosta hcg-arvosta! Kyllä varmasti helpotti.

Henille iso voima :hug:

Aika menee NIIN hitaasti... Kammottavaa. Meillä oli eilen firman juhlat ja piti oikein miettiä miten pystyn olemaan mitään juomatta niin ettei kukaan huomaa. Huvittavaa, että aamulla oli ihan kuin krapulainen olo! Muutoin ei oo ollut vielä pahoinvointia, eikä oikeastaan edes kummemmin ällötystä. Vatsa on jotenkin pinkeä, housut aavistuksen kiristää...Jotenkin turvonnut olo muutenkin. Pahimmat kivut ovat onneksi hävinneet, olikin inhottavaa jomotusta ja vihlontaa. Toki tuntemuksia on vieläkin, muttei niin pahoja.

Mielitekoja ei vielä varsinaisesti ole, mutta makeaa tosiaan ei tee yhtään mieli! Suolaista kylläkin ja eilen vetäisin pitsan lounaaksi! Olinkin kyllä ihan täynnä koko loppupäivän. Ja toisaalta ei ihme että farkut puristaa, jos tällä menolla jatkaisi! :D

Mennään viikonlopuksi siskon luokse ja tekisi niin mieli kertoa...En tiedä nyt vielä mitä tehdään. Onhan tää niin alussa, että ehkä siihen ultraan asti odotetaan.

Mä olen nyt päätynyt, että en ota sikapiikkiä ennen kuin olen ultrannut ja tavannut oman lääkärin. Se varmasti suosittelee sitä, mutta silti haluan odottaa siihen asti. Tää on enemmän henkinen asia kuin fyysinen, pelkään niin sitä keskenmenoa tässä vaiheessa. Toki pitää nyt olla extravarovainen sit itse sikaflunssan kanssa, ettei vaan saa sitä. Ja piikin siis aion ottaa, mutta odotan nyt ensin tuon lääkärikäynnin.

Diodium + Obed (älkää kysykö, miehen ja mun välinen vitsi alkuajoilta!) 5+1
 
sussu ekassa raskaudessa eka ultra oli tosiaan rv 6+6, ja molempien syke näkyi selvästi. toinen vastasi viikkoja, mut toinen oli kokoa 5+4. parin viikon päästä uudessa ultrassa toinen oli jatkanut kasvua ja toisen kasvu oli pysähtynyt n. rv6 eli vain yksi syke näkyi. mitään vuotoja eikä kipuja ollut, pelotti vaan hirveästi että toinenkin menee kesken (huonossa tapauksessa kohtu olis alkanu supistelee ja "poistamaan" keskenmennyttä alkiota) lääkäri kyllä arveli että raskaus jatkuu ihan normaalisti. niskapoimu-ultran jälkeen aloin vasta uskomaan että kaikki menee hyvin ja terve poika syntyikin=) toivottavasti teilläkin mene kaikki hyvin! oliko sulla käytössä ne pahoinvointirannekkeet? onko hyötyä? mä tilasin toissa päivänä mut ei oo vielä tullu...


tuhruttelua täällä vieläkin, mut ehkä hieman vähenemässä määrin (koputtaa puuta)... huonovointisuus vaivaa myös täällä ajoittain, melkein koko ajan pitäis olla syömässä. ja tietty mielellään jotain roskaruokaa :LOL: menkkamaista juilintaa ja vihlaisuja myös on ihan kiitettävästi ja nännit on pirulaisen kipeet!!! ja aah, kun väsyttää...
 
Pikkuvadelma, lohduttaa kuulla että sinulla oli tosi kovia kipuja esikoisen kanssa. Itsellä ei kyllä kivut yhtä kovia, mutta esim. yöllä kylkeä kääntäessä vihloo niin että tuntuu että koko kohtu ja muut värkit revittäisi irti. Tästä sitten kuvittelin ettei kaikki ole kunnossa ja tein aamulla viimeisen testin joka oli jäänyt kaapin pohjalle. Hyvä ettei tikku räjähtänyt kun siihen ilmestyi samantien niin kirkuvanpunainen, paksu viiva että kontrolliviivakin kalpeni siinä sivussa.

Lisää omaa napaa.. en tiedä johtuuko eilisestä sikapiikistä vai mistä mutta yön jälkeen olen alkanut voimaan pahoin. Tuntui että mies oli kaatanut yllensä puolet partavesipullosta kun koko asunto haisi niin voimakkaalle/pahalle.. väitti kuitenkin että oli laittanut yhtä vähän kuin muulloinkin. Ruokakauppaan päästyäni huomasin että suurin osa ruokatavaroista aiheutti ihan kamalaa ällötystä, enkä pystynyt katsomaan kunnolla mitä kärryihin lappasin. Puolet jäikin ostamatta, joten mies saa täydentää viikonloppu ostoksia kotimatkallaan. Kotiin päästyäni sain syötyä PITSAA ja olo helpotti hetkeksi, parin tunnin kuluttua olo taas heikentyi kunnes söin. Tällaista ei kyllä ollut esikoisen kohdalla. Silloin kaikki etomiset taisi alkaa vasta viikolla 7 ja risat ja huono olo tuli lähinnä aamullla ennen aamupalaa, mutta muuten vasta ruuan jälkeen. Oli sitten mitä oli mutta toistaiseksi iloitsen tästä heikosta hapesta. :)

Me kerrotaan varmasti jouluna vanhemmille uudesta tulokkaasta, jos pääsemme niin pitkälle. Silloin on eka ultra takana ja toivottavasti silloin kaikki hyvin. Muille kerrotaan varmasti sitten vasta kun ollaan varmoilla viikoilla!!

Ihanaa että muutkin sortuu roskaruokaan. Tällä viikolla olen vetänyt jo kaksi pitsaa ja kaksi kerrosateriaa. Pakko ois kyllä lopettaa mutta kun ei muu oikein maistu. :headwall:
 
Ilmoittaudun nyt itsekin tälle palstalle :)
Meillä lapsettomuutta takana 5,5 vuotta ja tehty aikaisemmin yksi iui ilman lääkkeitä ja toinen 1x50mg clomifen + puregon -> nega ja nyt tehtiin vielä yksi iui 2x50mg clomifen ja puregon/pregnyl -> ++++++++ jonka tein sunnuntaina.
Jännittää kovasti meneekö kaikki hyvin ja kestääkö tämä. Ensimmäinen ultra 29.12,

Oli kyllä hauska lukea teidän raskaus tuntemuksia :):) itsellä nimittäin kans haluttanu kaikkea roskaruokaa ihan kauheasti.. :)
Nälkä vaivaa aamuisin vaikka olis illalla syönyt. Päivällä syönnin jälkeen iskee ihan kauhea väsymys. Heikko olo taas iskee jos ei ole vähään aikaan syönyt.
Vessa on tullut kyllä tutuksi, yölläkin pitää herätä pissalle :)
Rinnat on pinkeät ja vatsaa vihloo aina välillä. Varsinkin maakuullaan kylkiasennossa.
Varovaisen onnelinen
rv 4+5 (iui 13.11) :heart:
 
ja tietoja vielä eli hoidossa LPSHP ja laskettu aika olisi kai joskus 6.8.2010 jos laskee iui päivän mukaan. Oman kierron mukaan 9.8.2010. Yritystä takana 04/04 alkaen. Hoitona siis oli iui jossa lääkkeenä clomifen ja puregon + pregnyl
 
dream84: tervetuloa! :heart:
en oo kauheen tarkka syömisten suhteen. syön mitä mieli tekee, vaikka maksalaatikkoa(oikeita maksatuotteita tuskin kauheesti...)! ja eilen just join "lehmän" maitoa eli käsittelemätöntä maitoa. tottakai katson ettei sitä maksalaatikkoa mene joka viikko; ja voi olla ettei mun ees tee sitä mieli kun se on niin makeaa. kirjoitit että pastöroitua, mutta tarkoitit varmaan pastöroimattomia maitotuotteita. :) no, ainakin tyhjiöpakattua ja kylmäsavukalaa vältän; se varmaan on ainoa... ja lakua sekä varsinkin salmiakkia menee REILUSTI.. heh. viime raskaudessa mulla oli liiankin alhaiset verenpaineet(jopa lopussa), joten käskettiin oikein syödä lakua. ja nyt ennen raskauttakin mun paineet on ollu 65/95 eli tosi alhaiset. ihme että verta riitti silloin kaksosille...
no, mut nyt jatkan mööbliseeraamista. :)
 
Miukula: Mä ihmettelen kans suuresti ettei saatu jo sillon tiistaina näkymään sykettä.. mutta jos kaikki olis silti hyvin. En kyllä ymmärrä, että millä perusteella lääkäri voi todeta että kaikki on hyvin eikä tarvii stressata. Miksi ne sitten haluaa tehdä varmistuksen?? Sanoi nähneensä aina välillä sykkeen välähtävän, mutta kun oli ruvennut mittaamaan niin oli taas sikiö kadonnut. Siis mistä ihmeestä tälläinen voi johtua? Ja korkeintaan parin päivän heitto tässä sitten on vaikka ovis olis ollutki myöhemmin. Toivottavasti saan silti hyviä uutisia tiistaina.. Surettaa jo valmiiksi, varmaan pidätän hengitystä koko ultrauksen ennen kun kuulen tuomion. Niin ja lääkäri sanoi ettei näe mitään keskenmenoon viittaavaa..jotain höpisi huonosta näkyvyydestä ja limakalvoista (ja olisko ollut vielä sameudesta), että kuulemma juominen voi vaikuttaa asiaan.. minä sitten siihen, että anteeksi mitä etten mä ainakaan ole juonu raskausaikana! siinä kohtaa rupes lääkäri nauraa hoitajan kanssa, että ei kun ihan päivän aika juomiset.. :) Kävitkö muuten yksityisellä vai yleisellä puolella ultrauksessa? mietin kun aina välillä on jostain voinut lukea, että yksityisellä saattais olla tarkemmat ultrat.. mutta liekö sekään sitten vedenpitävä selitys. Pelottaa vaan niin hirveesti, että yrittää selitellä itelleen.

Itse olen kertonut aina vanhemmille ja miehen vanhemmille heti kun plussannut olen. Mutta lähinnä mietin mummoja ja esim.miehen siskoja.. Jos ensi viikon tiistaina ultrassa on kaikki ok, niin aion yrittää varata ultran vielä jouluviikolle, viimeksi niihin aikoihin tuli se keskenmeno niin tekis mieli käydä tarkistuttaa. ja siis menenkin tarkistuttaan.

Dream84: mä oon vältelly ainoastaan esim.light limuja ja sitten joitain juustoja ja energiajuomia. Joskus luin että suuri kofeiini määrä saattaa aiheuttaa sikiölle ongelmia sydämen suhteen, siis tämä vain tälläinen yleinen toteamus en mä niitä energiajuomia muutenkaan jois kun niissähän lukee ettei suositella. Aika rankalla kädellä olen antanut itseni syödä roskaa :) Vaikka aikoinaan lupasin että aion jatkaa terveellisesti syömistä ja liikkumista. No, nyt tuntuu että eihän yks hamppari haittaa kun muu ei maistu :D Esikosta lihosin 20kg, joten kyl nyt täytyis varmaan tsempata..onkohan se kilo suositus joku 10-12kg?? siis että paino nousis. Kai tämä on tätä alkuaikojen hurmaa, että jee oon raskaana!! :)) jahka pääsee näistä ekoista viikoista kunnialla, niin jos oikeesti sit yrittäis normalisoitua.

Mites te tuhruilevat voitte?

Olin tänään jo jouluostoksilla ja näin aivan ihanat vaunut, käytetyt tosin, mutta myynnissä sellaisessa second hand- shopissa. Piti käydä vähän hipelöitteen.. jotenkin muuten tuntu, että joka toinen vastaan tullut olisi ollut raskaana! tuskin kuitenkaan sen enempää on raskaana olevia, mutta kai sitä mahaa herkemmin nyt sitten kattoo..isoja palloja oli monta, voi kun mekin kaikki oltais sellasten kanssa liikenteessä ensi keväänä :heart:

*muoks* tulipa kovin sekavaa ja kiihkeetä tekstiä ilman tietoakaan kielioppiasioista. No, suokaa anteeksi.
 
Tervetuloa Dream!! Laitatko vielä tiedot tässä muodossa, niin kopioin ne sitten tuonne listaan: Nimimerkki - la - synnytyslaitos- monesko lapsi- millä hoidoilla- lapsi haaveissa kk/vuosi

Noista ruoka-aineista ja välttämisistä.. itselläkin on ollut aina niin matala verenpaine että viime raskaudessa mut määrättiin syömään salmiakkia. En ole sitä nyt mitenkään välttänyt, kuten en muutakaan herkkuja. Tosin suklaata ei kyllä ole tehnyt mieli, lähinnä suolaista ja rasvasta ruokaa. Aijon tälläkin kertaa käyttää ainoastaan pastoroituja maitotuotteita ja välttää kaikkia joulupöydän raakoja kalaherkkuja. Kahvia juon muutenkin niin vähän ja kohta varmasti en ollenkaan, jos käy niin kuin viimeksi. Alkoholin suhteen otan taas täysin 0-linjan ja maksat ja muutkin jätän syömättä. Olen mielummin liian tarkka ja "vainoharhainen".. jos sitten käy ikävästi niin en ainakaan voi syyttää itseäni ja omaa toimintaani tapahtuneesta.
 
dream84-9.8.2010-LPSHP-ensimmäinen-3.iui; clomifen,puregon,pregnyl-04/04

Oon kyllä ihan hermona nuiden syömisten suhteen. Tämä on niiiiiiiiiin toivottu raskaus etten haluaisi omalla huolimattomuudella pilata sitä, sekä ensimmäinen raskaus. Luulin siis että pastöroituja tuotteita pitäis välttää ja sekö onkin toisinpäin?? Olen näköjään kuitenkin niin tietämätön asioista :ashamed: vaikka lukenut artikkeleita. Eli saan siis syödä jugurttia ja muuta ihan vapaasti.. :) mulla on alhainen verenapaine kyllä muutenkin ja rakastan salmiakkia mut en nyt syö sitä jos ei erikseen pyydetä. Roskaruoka ei mua niin haittaa.. :)
 
Dream84: Onnittelut plussasta ja tervetuloa pinoon!

Pikkuvadelma: Joku sulle jo pregnylistä vastasikin! Ja sitten munasoluhan elää tosiaan sen noin vuorokauden eli ei se hedelmöittyminen varmaan ihan heti munasolun irrottua ole tapahtunut. Mutta joka tapauksessa toivotaan parasta että kaikki on ultrassa ensi kerralla hyvin ja nyt vaan mennyt huonon näkyvyyden piikkiin!

Isabella: Hienoa kuulla että raskaudella kuitenkin mahdollisuus onnistua jos vaikka kävisi niin ettei toinen kaveri jaksa kehittyä! Itelläkin kova pelko siitä että jos toinen ei jaksa niin menee koko raskaus kesken! No parin viikon päästä sitten kontrolliultrassa selviää montako kaveria sinnittelee :)

Mieliteoista: Täällä kanssa roskaruoka himottaa. Pitsaa tekisi kovasti mieli, mutta siitä 2 kertaa tullut tosi huono olo että melkein pitänyt oksentaa. Taidan jättää pitsat toistaiseksi väliin. Muutenkin tekee enemmän mieli suolaista kuin makeaa.
 
Niin ja sit ilmeisesti esim. juustokakkua pitäis välttää, kun siinä on raakoja kananmunia ja niitä kai pitää välttää salmonella vaaran vuoksi. Korjatkaa jos olen väärässä, näin olen kuullut.

Dream84: Ymmärrän huolesi, mutta mielestäni nykyään on kuitenkin suht. terveellistä ruokaa jne että jos nyt pikkasen sattuu suuhun lipsahtamaan, niin tuskin se vielä mitään aiheuttaa! Mutta jos susta tuntuu että tiukalla kontrollilla olosi on parempi, niin antaa mennä vaan :wave: Mutta jos huonontaa entisestään fiilistäsi, niin yritä olla suurempia murehtimatta..helppo sanoa, eikö :LOL: ja kyllä, jugurtteja voit syödä! Mä en tiedä sen kummemmin noista kevyt-tuotteista, mutta eikö ainakin makeutusaineella varustettuja kannata välttää? Mutta mulle oli aikoinaan aika yllätys se Becel-levite, kun siellä lukeekin pikku präntillä jossain pohjassa, ettei suositella raskaana oleville tai lapsille.. loppui kyllä meidän perheessä sen levitteen käyttö siihen. Niin ja Dream, kun pääset neuvolaan niin saat sieltä sitten ison nivaskan lippuja ja lappuja ja ties mitä, niin ne on musta ollu ihan hyvin kattavia. Ja totta kai saat soittaa neuvolaan jo aikaisemminkin, jos joku mietityttää. Tai ainakin meillä saa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvadelma:
mä oon vältelly ainoastaan esim.light limuja ja sitten joitain juustoja ja energiajuomia. Joskus luin että suuri kofeiini määrä saattaa aiheuttaa sikiölle ongelmia sydämen suhteen, siis tämä vain tälläinen yleinen toteamus en mä niitä energiajuomia muutenkaan jois kun niissähän lukee ettei suositella.

joo, no light-tuotteita(enkä makeutusaineita, paitsi xylitolia) mä en syö/juo ollenkaan enkä energiajuomia. olisinko sellaisen juonut viimeksi 2004? :saint: kahvia tosin juon yhden pienen kupin aamuisin, koska en pysty sitä lopettamaan. johtunee oman päätelmäni mukaan siitä, että mun äiti joi litra tolkulla kahvia kun odotti mua, joten mulla on todellinen kofeiini addiktio, mutta onneksi siihen riittää se yksi kuppi enkä edes tykkää kahvista.
ja juustoista en kyl tykkää muista kun tavallisista oltermanneista ja muista normi kermajuustoista eli suomessahan melkein kaikki juustot on pastöroitu. toisaalta se on huonokin asia, jos ei olis raskaana, koska pastörointi tuhoaa melkein kaiken hyvän(vit+hivenain.) ruuasta. :|

no, mut ei kannata turhaan panikoida syömisten suhteen. niillä ei kuitenkaan sellaista niin vaarallista vaikutusta oo.

meikä mööbliseeras äsken olohuoneen uusiksi, ja nyt on ala selkä niin kipeä, ettei kävellä meinaa pystyä. :/ ja just alaselässä on kuulemma sellaisia kohtia/pisteitä, jota saattaa vaikuttaa raskauteen huonolla tavalla - jopa aiheuttaa keskenmenoja. siksihän alaselkää ei saa edes hieroa alkuraskaudessa. no, ei kai tässä nyt huolissaan kannata olla; kyllähän ihmiset nyt alkuraskaudessa kaikenlaista fyysistä tekee jne...
mutta TIEDÄTTEHÄN ... :LOL: kaikkee se raskaus teettää...
 
Pikkuvadelma: kävin Tyksissä ultrattavana, eli kunnallisella. Mulla on siellä tehty hoidot ja sanoivat heti kun soitin plussasta, että varataan sitten se ultra kun veritesti on otettu. Ja kävin ihan kaksi kertaa, kun ekalla kerralla oli vielä niin pieni. Voihan se olla ettei tosiaan ole näkynyt hyvin. Jos kerta on kuitenkin näkynyt alkio niin ei se voi hävitä sieltä. Jos olis joku tuulimuna ei olis sit näkynyt mitään alkiota eikä sykettä. No eiköhän se tiistaina sitten selviä mikä on tilanne. Jaksuja vaan tähän odottamiseen. :)


Mites muilla, onko paikka missä olitte hoidoissa tarjonnut automaattisesti ultran vai oletteko itse joutuneet varaamaan jostain?

Noista light- tuotteista, kun oli juttua niin niistä ei ole mitään haittaa jos makeutusaineena on aspartaami ja asesulfaami k. Sakariina ja syklamaatti on sellaisia mitä ei suositella, mutta niitä käytetään harvoin. Jossakin dieettikekseissä saattaa olla niitä. Mä muutenkin yritän just syödä noita kevyt tuotteita, kun on tota painoa jo valmiiksi ja sokereita ja rasvaa tulis välttää diabetesriskin vuoksi. Ei kannata niistä ainakaan huolta kantaa. ja eiköhän neuvolasta saa tietoa ruoka-asioihinkin.

Ja ennen sitä syötiin kaikkea pastöroimatonta ja suolaa ja rasvaa. Silti syntyi terveitä lapsia. Myös töitä tehtiin paljon rankemmin kuin nyt. Ehkä nykyään ollaan turhankin varovaisia näissä asioissa, mutta yritän silti itsekin vähän miettiä mitä suuhun laittaa, vaikka ei ole helppoa. Ettei just omalla toiminnalla ainakaan sit pilaa mitään. Liikkuakin pitäis. Mulla kyllä jäänyt nyt vähälle, jotenkin ei uskalla rasittaa liikaa. Vaikka ei siitä mitään haittaa pitäis olla.

Ja jos tässä nyt alkaa kaikkea pelkäämään niin ei sitten voi edes nettiä käyttää. Säteily on sikiölle vaaraksi. Ehkä pitää vaan yrittää käyttää maalaisjärkeä, muuten sekoaa tähän odottamiseen.
Hyvää yötä kaikille Miukula ja muru 7+3
 
dream84: tervetuloa mukaan!
pirpana: Tuolla hcg:llä kelpaa ottaa rennosti :)
sebu[/b:] Mulla on kanssa monet hajut tuntuneet voimakkaammilta kuin ennen. Ja jotkut ennen hyvät hajut ovat nyt ällöttäviä (esim ruuista).
pikkuvadelma: Mä olen huomannut, että on pakko syödä jotain pientä noin tunnin välein. Muuten tule huono olo ja alkaa heti närästämään. Nykyään maistuu reilu aamiainen, ennen riitti joku pieni juttu ja kahvikupillinen. Kassiin olen pakannut päivää varten hedelmiä, porkkanaa, tuoremehua yms. Työkaverit varmaan ihmettelee kun mä mussutan koko ajan jotain :D Varmasti stressaavaa odottaa uutta ultraa, mutta mä uskon että siellä kaikki on kunnossa db. Ilmeisesti ultralaitteiden välillä on tehoeroja, vanhemmilla ei näy yhtä tarkasti kuin uusilla (jotain tällaista lääkäri selitti).
Diodium: Mulla oli kans eilen työpaikan pikkujoulut, juomatilauksia helpotti onneksi se, että mun osakaskumppanit tietävät jo mun raskaudesta (tiesivät hoidoistakin) ja osasivat tilata mulle holittomia vaihtoehtoja. Löytyi hyvin alkoholitonta viiniä, kuoharia ja alkudrinkkikin oli ihan samannäköinen kuin muilla. Olin itsekin yllättynyt kun jaksoin vielä jatkaa tanssimaan. Tänään se sit kostautui, olen nukkunut koko illan töiden jälkeen :eek:

Ruoka-aineista mä olen kanssa katsonut, että maitotuotteet on pastöroituja. Tyhjiöpakatut kalat olen jättänyt syömättä ja makeutusaineita ja energiajuomia olen välttänyt. Kofeiinia olen rajoittanut, mutta mun on pakko saada yksi kuppi kahvia aamulla, muuten en pääse hereille :whistle:. Päiväkahvi on vaihtunut vihreään teehen. Neuvolassa hoitaja vakuutti, että ruoka-aineista ei tarvitse ottaa stressiä. Kyselin sushista, kun se on mun herkkua. Hoitajan mukaan voi syödä, kun tietää että kala on varmasti tuoretta. Eihän sitä varmaan usein tule syötyä. Niin ja olen ostanut mahdollisimman paljon luomu-tuotteita :) *mussuttaa porkkanaa*
Mulla selkeästi pahin raskausoire hyperin helpottamisen jälkeen on ollut kamala väsymys. Voisin nukkua ihan koko ajan. Välillä myös närästää. Mä en varmaan enää saa entisiä housujani jalkaan alkuraskaudessa, olen hyperin takia pitänyt mamma-housuja ja edelleen normaalit housut kiristää mahasta...

Varmaan taas unohdin jotain, mutta tästä tuli jo aikamoinen romaani :ashamed:

Hyvää viikonloppua!

verve + hoopi 9+2
 
Mä en tajua miten sain kaiken tekstin boldattuna... :ashamed:

Miukula: Mulla on ultrattu jo 3 kertaa Taysin lapsettomuuspolilla, mutta 2 kertaa on varsinaisesti ollut hyperin seurantaa ja samalla on katsottu myös alkiota, yksi oli ihan alkuraskauden ultra, jonka saa automaattisesti Taysissa. Mulla on ens viikollakin vielä ultra, jossa katsotaan hyperin takia munasarjat, mutta samalla myös alkion (vai olikos se ens viikolla jo sikiö :D ) tilanne.

Mä haluaisin jo liikkua enemmän, kun hyperin takia liikunta on rajoitettu kävelyyn. Aikaisemmin olen tottunut liikkumaan paljon enemmän. Jospa ens viikolla heltiäis liikuntalupa :)
 

Yhteistyössä