Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Terveiset rakenneultrasta! Nyt saatiin tähänkin porukkaan sit yksi tyttö! :heart: :heart: Tyttösellä oli kaikki hyvin, kasvanut tosi hyvin ja kaikki elimet siellä missä pitääkin. Kovasti hän hyöri ja pyöri, oli tosi hauska katsella. Oli kyllä helpottunut olo, että hänellä kaikki hyvin. Muita murheita nimittäin tuli: mulla on nyt sitten eteisistukka, eli istukka on täysin kohdunsuulla eikä se enää siitä minnekään liiku. Sektio on ainut mahdollinen synnytystapa ja tähän loppuraskauteen tarkkaa seurantaa, ultraa joka kuukausi ja muutenkin tarkkailua. Lääkäri mun mielestä vähän pelottelikin, olin ihan paniikissa sen ultran jälkeen, kun hän maalasi uhkakuvia istukan valtavasta verenvuodosta, vauvan kasvuhäiriöistä yms. komplikaatioista, mitä tästä voi seurata. Onneksi mulla oli sitten neuvola heti perään ja neuvolantäti rauhoitteli mua jonkun verran. Eli rauhallisemmin pitää toki ottaa ja tarkkailla tilannetta, mutta että raskaus voi edetä aivan hyvin loppuun asti normaalisti, ainoastaan poikkeuksena suunniteltu sektio viimeistään viikolla 39.

Vähän murehduttaa, mutta toki täytyy keskittyä nyt positiivisiin asioihin ja uskoa että kaikki menee parhain päin. Meidän Teneriffan-matkastakin lekuri sanoi että kannattaa nyt harkita lähteäkö ollenkaan, mutta kätilö sanoi, että jos vointi on yhtä hyvä kuin nyt, niin ei ole mitään ongelmaa. Kunhan ottaa hyvän vakuutuksen. Mutta katsotaan nyt, vähän pitää miettiä. Matkat on jo maksettu ja matka siis rv 24, eli pääsiäisen jälkeen, joten aika pian. Ja miehen lasten kanssa ollaan menossa, joten heille se olisi valtava pettymys jos en lähtisi. Mutta tietty jos vointi huononee tai on supistuksia / vuotoa, silloin en voi lähteä. Voi voi.

Mutta kaiken kaikkiaan siis iloisia uutisia, vauva potkii mahassa aikalailla ja on tällä hetkellä ihan poikittain siellä kohdussa, joten liikkeet tuntuu milloin missäkin kohdassa! =)

Vatsapöpöjen kamppaileville tsemppiä ja parempaa vointia!! :hug:

Diodium & Lilli 20+1 (lääkäri nyt siis muutti päivällä tätä laskentaa!)
 
dreamer joo , en mäkään usko että tää "laihtuminen" on kauhean pitkä aikaista kun alkaa taas syömään yms.... mulla taas jo lähtöpaino (ja vain 1 tulossa) 74kg (ennen ollut n.60) enkä tahdo minäkään painaa kauheasti yli 80kg:a :headwall: Muista kun oon ollut viimeisilläni max. 72-73kg .... Että katsotaan kumpi meistä sinne lähemmäs 80kg:a nousee aiemmin ... huoh ..

neitim
 
diodium: no, voih. kyllä sitä murhetta sitten riittää! kaikki menee varmasti hyvin, mutta tottakai se murehduttaa mieltä. itse miettisin sitä matkaa, mutta ei kait siinä mitään ihmeellistä jos ottaa samalla tavalla rauhallisesti kuin täällä Suomen kotomaassakin. kai?!
 
Kristiina toivotaan että sinullekin tulee tyttö jos sinulla kerran on tyttöolo. :heart:

Diodium kiva kuulla hyviä ultrakuulumisia!! :heart: Toiset uutiset huolestuttaa varmaan kovasti!! Mitä teille muuten sanottiin tytöstä, millä sanoilla se todettiin? Meille sanottiin että pippeleitä ei näy ja että niitten tilalla voisi kuvassa olla häpykumpu. Kätilö painottii kuitenkin ettei "diagnoosi" ole ihan varma. Tosin niin sanottiin poikammekin kohdalla, mutta pippelit onkin ehkä selkeämmät todeta. :)

Onko teillä muilla sitten istukka missä? Itsellä se on tossa ylhäällä edessä ja kaikki liikkeet tuntuu ainoastaan alhaalla ja kyljissä. Kuvittelin että tämä masuasukas olisi rauhallista sorttia mutta kävikin ilmi etten tunne suurta osaa liikkeistä.

Parantukaahan pian kaikki vatsataudissa olleet!!! Toivon itse välttäväni tuon kamalan taudin, mutta saa nähdä kuinka käy!!

Sebu
 
Sebulle ja Diodiumille paljon onnea tyttöuutisista! :heart: Alkoihan niitäkin sitten tähän pinoon vihdoin tulla! Diodium, olipa kurjaa että tuli tuollainen uutinen sieltä, mutta varmasti kaikki sujuu hyvin.. Onneksi se on nyt tiedossa ja siihen on varauduttu. Nyt vaan rauhallisin mielin eteenpäin. :heart:

Uskallanko, lähdetään parin viikon päästä reissuun. Sitä mäkin tässä mietin, että kyllä varmaan kannattaa käydä gynellä varmistamassa, niin voin sitten (toivottavasti) rentoutua auringossa kaikessa rauhassa.. Niistä valmennuksista, onko ne siis pidetty ihan vaan kahden sulle ja sun miehelle? Kun jostain luin että ne on sellasia ryhmäkeskusteluita ym.

Syömisestä, olin siinä luulossa että esim. savulohta saa syödä (sitä kypsennettyä, ei graavi-versiota) mutta netissä selailtuani tajusin että se on myös kielletyjen listalla (kun sitä syö kylmänä ) Olen syönyt sitä muutaman kerran salaatissa, onneksi ei ole tullut listerian oireita. Nyt on savulohikin sitten pannassa. :x

Paranemisia neitimlle. Ompa kurjaa tollanen mahatauti.

fifiris 16+5
 
Sebu ja diodium: Onnea tyttölupauksesta :heart: . Olisipa oma rakenne ultra äkkiä
B)

Mekin käytiin Tenerifalle jokunen viikko sitten. Mulla oli silloin viikkoja 11+ ja kivasti meni reissu. Pahoinvointikin loppui sopivasti sillä viikolla :)
 
fifiris, eivät oo olleet pelkästään meille, vaan myös muille alueen ensisynnyttäjä-pareille. Eli ryhmämuotoisia kokoontumisia jonkun aiheen ympärille. Jotkut on tulleet paikalle yksin, jotkut taas pariskunnittain ja jollain on ollut mukana joku tukihenkilö. Neuvolatyypit on vetäneet keskustelua ja heitelleet välillä kysymyksiä pohdittavaksi.
 
oma tänään käyty ultrassa, molemmat vauvelit 1160gr ja A raivotarjonnassa ja B ylhäällä poikittain. Kohdunsuu oli nyt lyhentynyt 3vkon takaisesta 3,6cm nykyiseen 2,7cm eli aika paljon? ilmeisesti oli kuitenkin napakka ja hyvin kiinni. seuraava käynti 3vkon päästä. olisi ollut jo ehkä 2vkon päästä, mutta just ois ollu pitkäperjantai, joten siirrettiin sitten viikolla. Seksiä ei saa enää ilman kortsua harrastaa, joten voi nyt sit jäädä meiltä kokonaan, kun ei siitä oikeen tykätä.... muuten saa hissukseen liikkuilla, mutta kovisteluja tms. pitää nyt tarkkaan seurata ja levätä kun tuntuu. Niin olen kyllä tehnyt nytkin ja aion olla vielä tarkempi itseni kanssa jatkossa. Muuten oma olo ollut ok, ei mitään kipuja tms. toki kolottaa ja painaa ja ahistaa välillä, mutta ei mitään pahempaa. ja nappulatkin on ollu taas viime päivinä erinomaisen aktiivisia...

nyt pötkölleen, oli melkein liian pitkä päivä, kun kävin sairaalassa ja työpaikalla turisemassa sekä kaverin kanssa syömässä ja shoppailee... 5h reissun päällä.... mut meinaa hyytää.... ja tuskin tästä ihan kohta helpommaksi muuttuu...

soja ja nappulat 28+2
 
Soja - sun nappulat on jo isoja. meil on 8 viikkoa eroa, mikä tuntuu tässä vaiheessa ikuisuudelta. mieti: sä oot voinut jo synnyttää, kun mä vasta oon sun nyk viikoilla. =)

mulla on aina perjantaisin(jos en oo töis) lasten hakeminen toiselta paikkakunnalta: autossa istumista n.90km yhteensä. SE EI TEE HYVÄÄ!! auuuh. aika monta kertaa ehtii supistella sen matkan aikana. muuten en oo kyllä enempää supistuksia huomannut, vaikka ma-ke olinkin töissä, ja rankkaa oli - seisoin, kyykkäilin ja kävelin koko päivän. MUTTA TOI AUTOLLA AJO on PAHINTA! - tai sitten ne supparit vaan huomaa siinä helpoiten.. jaa-a...

sais jo tää talvi loppua!! ärrrmurrr...

dreamer78 + hipsunipsut rv 20+4
 
dreamer Mä kysyin tosta autossa supistelusta neuvolassa ja täti sanoi , että sen taitaa tehdä se asento , vatsalihakset ovat koko aika tavallaan jännityksessä ja muutenkin kytkimen painamiset yms. alavatsalihaksiin kohdistuvia "punnerruksia" .. siitä siis minullakin johtuu että autossa supistaa paljon enemmän kuin muuten . Tosin olen huomannut että tuo kytkimen painaminenkin tekee paljon , sillä saatan selviytyä ilman yhtään supistusta kauppareissusta jos en itse aja ...

neitim rv20+
 
^^ niin, mutta onko ne jotenkin vaarallisempia vai että niitä vaan tulee enemmän, eikä tarvi huolestua? ... no, sama se - onneksi ei tarvi työkseen ajella... aloin muuten muistelemaan, että viime raskaudessa en juurikaan ajellut itse vaan istuin vain kyydissä. ja kyllä se kyydissä istuminen parempi on; ei vain aina mahdollista. ainoo että nyt on niin möykkyistä teillä, että se jo ottaa masuun.
 
Mullaki supistuksia tulee eniten levossa ja vaikkapa juuri autossa istuessa. Meillähän täällä aavikolla on niin surkeat pari lähikauppaa, että joudumme noin joka toinen viikonloppu ajamaan 700 kilometriä kunnon ruokakauppaan, ihan vaan ruokaa hakemaan! Kuvitelkaa, siis 350 km suuntaansa! Eka istut tuntitolkulla paikallaan (välillä on vain 1 huoltoasema pissakäyntiä varten), sitte käveleskellään kauppakeskuksessa ja ostetaan kaks kylmälaukkua täyteen ruokaa ja siihen päälle 10 muovikassillista kuivamuonaa ym. tarvikkeita, ja sit kannetaan ne autoon ja ajellaan tuntitolkulla kotiin pomppuisella tiellä. :( Koko päivä siinä aina menee, joten joskus ollaan suosiolla hotellissa yötä välillä, kun on niin rankkaa tuo matkustaminen... Varsinki nyt raskausaikana tuo suuri välimatka ruokakaupan ja kodin välillä on todella raivostuttavaa! :kieh: Mutta tällasta tää on, ei auta itku markkinoilla. Ruokaa on pakko saada, joten muu ei auta :|

Niin niistä supistuksista. Joinain päivinä niitä tulee ehkä noin 30, mutta joinain päivinä jopa sata! Ja yöllä ne on kaikkein inhoimpia, sillä herään aina siihen, että maha on kuin kivikova uimarengas... Pissanäyte ja vaginal swab ovat ok, joten selitystä ei löydy..

Murske ja poju 20+0
 
Nyt on ihan pakko avautua tänne... alan jo olla niin masentunut ja kypsä tähän raskauteen (kauheata sanoa näin)!! En muista sellaista päivää etten olisi tarvinnut yhtä ainoatakaan särkylääkettä. Laskin juuri että olen syönyt raskauden aikana purkillisen (200 kpl) panadolia. Ahdistaa kun en haluaisi syödä yhtään mitään lääkettä mutta mulla on 2-3 kertaa viikossa migreeni + päänsärkyä päivittäin. Sain perjantaina lähetteen neuvolasta naistenklinikan sisätautilääkärille, jonka pitäisi katsoa mulle joku tehkokkaampi ja sallittu lääkitys. Oon vaan jotenkin ihan maassa kun aamulla herätessä pää tuntuu räjähtävän ja sama jatkuu koko päivän, iltaan asti. Olen täällä kotona niin kiukkuinenkin että mies sanoi että seuraava lasta täytyy kyllä harkita todella tarkkaan. Ei sen takia ettei haluaisi lasta, vaan sen takia ettei halua taas kadottaa mua koko raskausajaksi..
Edellisessä raskaudessa migreenit katosi kokonaan enkä syönyt varmasti kertaakaan särkylääkettä.. silloin odotin poikaa. Voiko mahdollinen tytön odotus muuttaa raskautta näin paljon?? Onko teillä muilla ollut päänsärkyä?
Anteeksi tämä valitus. :ashamed: Mukavaa viikonloppua teille kaikille ja toivottavasti olette hieman paremmalla mielellä!!
 
Murske jo on kauppamatka !!!! :headwall: :hug:

pikkuvadelma Voimia suppareihin !

sebu08 päänsärkyä oli alkuraskudessa paljon , nyt ei juurikaan , todella harvakseltaan onneksi ! Muuten en muista tyttö ja poika oloissa eroa .. ja oliko mitään ...

neitim
 
Murske, onpas teillä tosiaan pitkä kauppamatka! Huh, siinä on järjestelemistä. Tsemppiä!

Pikkuvadelma, tsemppiä myös sulle, toivottavasti supparit hellittäisivät! Nyt vain lepäät!

sebu, todella kurja tuo sun migreeni! Mullakin oli alkuraskaudesta muutaman kerran migreeniä mutta lähinnä vain sellaista tavispäänsärkyä. Nyt ei enää ole onneksi ollut. Kyllä se saa kiukkuiseksi, kun koko ajan on kipeänä. Kyllä sun miehesi sen varmaan ymmärtää, mutta on varmaan rankkaa seurata voimattomana vierestä kun toinen on kipeä koko ajan ja siitä aiheutuen tietenkin pahalla tuulellakin. Mulla meinas itsellä hermo mennä siihen huonovointisuuteen, tuntui etten kolmeen kuukauteen tehnyt mitään muuta kuin ruikutin miehelle... Sellaista se nyt vain on, koittaisivat itse olla tässä tilanteessa niin ihan varmaan miehillä menis hermot paljon herkemmin kuin meillä naisilla!

Mulla on järkyttävä pelko tullut nyt tosta istukka-asiasta. Oon joka yö nähnyt painajaismaisia unia kuinka vuodan verta ja kuinka vauva on vielä liian pieni selvitäkseen. Ihan kamalaa. Oltiin viikonloppu reissussa ja tuntui että väsyn nyt tosi herkästi ja jotenkin joka kolotuksen ja vihlaisun rekisteröi ihan eri tavalla. Sit pe-la välisenä yönä illasta alkaen en tuntenut vauvan liikkeitä juuri lainkaan ja olin la-aamuna aika hädissäni. Onneksi se rupesi sitten liikkumaan reippaammin eikä tarvinnut sitä murehtia. Jännittää vähän tämä viikko kun mulla on tosi täysi kalenteri, kaikenlaista työmenoa ja olo on aivan nuutunut jo nyt. Heräsin viime yöllä kolmen aikaan törkeän huonoon oloon ja olin ihan varma että vatsatauti iski. Ihme kyllä en oksentanut, ja sain sit muutaman tunnin nukuttuakin. Vieläkin etoo ja närästää kamalasti, mutta ei niin paha olo enää ole.

Valoisampaa viikkoa meille kaikille, toivottavasti kaikilla olo kohentuu!

Diodium & Lilli 20+5
 
Kiitos Diodium lohdullisista sanoista!! On tää kyllä välillä raskasta kun olo on koko ajan kurja, eikä haluaisi kiukutella mutta kun kaikki voimat menee päivästä selviämiseen.. ei siinä oikein enää jaksa miettiä että millä tuulella sitä on kun koko ajan särkee.. no, kaikesta huolimatta olen tosi onnellinen tästä raskaudesta. :heart:

Mitä olette miettineet siitä Teneriffan matkasta?? Uskon kyllä että huolestuttaa tosi paljon tuo istukkatilanne. Yritä nyt vaan työntää mielestä pois kaikki pelot, kaikki menee varmasti oikein hyvin!!! Pakko vielä kysyä että miten se kätilö totesi tyttölupauksen teille? Oon tässä miettinyt että kuinka varmana voin meidän tyttölupausta pitää?? 4D on onneksi ja kauhukseni kahden viikon kuluttua.. sittenpä taas selviää monikin asia. :)

Sebu 20+6
 
Sarma
Auts tota Sebun migreeniä.. Mulla oli ihan alkuraskaudessa kolme kertaa suht lieviä ja aattelin jo, et mitähän tästä vielä tulee panadolien kanssa jos se kunnon kohtaus tulee päälle.. Mutta teratologiseen kun soitin niin sieltä sanottiin, et näitä migreenilääkkeitä voin ottaa kohtauskipuun..

Millon te olette alkaneet tuntemaan vauvan liikkeitä? Mä tajusin vasta viikonloppuna, että nyt kai jo periaatteessa pitäis tuntua jotain (rv18), mutta kun ei tunnu. Kaks kertaa kertaa on tuntunu vaan vähän epämääräseltä ja tosi pikaisesti kun oikein kuulostelemalla kuulosteli, eli ei voi tietää oliko vaan mielikuvitusta.. Mutta sit on tullu sellanen toinen kumma juttu, et kävellessä lenkillä välillä tuntuu et joku pumppais ilmaa tonne mahaan ja tuntuu sellanen paineen tunne tai sit että joku vesi-ilmapallo siellä pyöriskelis kävelyn tahtiin.. Sit ku pysähtyy niin helpottaa.. Se ei satu tai mitään, mutta tuntuu tosiaan vähän erikoiselta.
 
tunsin liikkeet selvästi vasta 20+ viikoilla, aiemmin jotain epämääräistä kuplintaa... ei siitä saanu selvää kuvitteliko vai oliko vaan ilmaa mahassa...

Tuota kävellessä puristamista miullakin oli jo tuolta 17 viikolta eteenpäin, välillä se on ollu poissa ja nyt taas pahentunut. Sainkin ohjeeksi nyt kuunnella sitä tarkkaan ja huilia aina kun tuntuu.


soja ja nappulat 28+5
 
Diodium :hug: Uskon että toi istukka-asia painaa mieltä! Koita vielä jutella neuvolan lääkärin kanssa, jos kovasti huolestuttaa ja masentaa toi asia. Varmaan näitä istukkatapauksia on ollut muillakin, ja kaikki on mennyt hyvin!

Kuulostaa tosi ikävältä toi Sebun migreeni. Ei ihme että alkaa v*#%:ttaa! Muakin alkoi rassamaan se jatkuva pahaolo ihan tosissaan ja muistan välillä ihan itkeneeni kun tuntui ettei jaksa kun oksettaa koko ajan. Onneks se on nyt ohi. Toivottavasti sulle löydetään nyt jotkut kunnon lääkkeet tohon, ettei tartte kokoajan vaan sitä panadolii vetää. Eihän se varmaan kauheesti migreeniin ees auta..

Sarma, en mäkään oikeen oo tuntenut liikkeitä. :( Välillä oon ollut tuntevinani sellaisen jännän kuplan aina silloin tällöin, mutten oo 100% varma onko ne edes liikkeitä vaan jotain muuta. Eilen alkoi masentaa kun luin jostain raskauskalenterista viikon 17 kohdalla että "ensisynnyttäjä alkaa tuntemaan liikkeet".. tuli vähän pahamieli kun en oo tuntenut, vaikka ymmärrän ettei ne kaikilla tuu niin aikaiseen. Aloin taas pelkää keskenmenoakin.

Mä oon tuntenut ton vesi-ilmapallon parhaiten autossa kun auto on tyhjäkäynnillä. Koko pallo tuntuu alkavan täristä ja tosiaan tuntuu siltä että sisällä vesi alkaa täristä. =) Se on hassu tunne!

Hauska kuulla Soja, että myös sulla liikkeet tuntui myöhemmin!

fifiris 17+2

 
Noista liikkeistä.. Fifiris kirjoitti että jossakin oli lukenut että ensisynnyttäjä alkaa tuntemaan liikkeet viikolla 17. Itse luin tässä ihan hiljattain jostakin että ensisynnyttäjät alkavat tuntemaan liikkeet viikolla 20. Kai se haarukka voikin olla sitten aika suuri. Tiedän kyllä että niitä odottaa kovasti ja alkuun ne onkin vaikea tunnistaa. Istukan sijainti ja kaikki voi kuitenkin vaikuttaa paljon asiaan ja jos se satuu olemaan tuossa edessä niin liikkeitä voikin olla aika vaikea tuntea alkuun.

(.) Sain ajan naistenklinikalle ensi maanantaille ja siellä sitten katsotaan mulle jotkut lääkkeet. Toivottavasti helpotusta olisi tiedossa!

ps. huusin huuto.netistä migreenihuuruissani vaaleanpunaisen kantoliinan.. saa nähdä voinko pitää sen vai joudunko myymään sen 4D:een jälkeen. En vaan voinut vastustaa kiusausta, se oli suht edullinen ja niin söpö. :)
 
Moi!

Kiitos lohduttavista sanoista kaikille! :heart: Kyllä mua aikalailla stressaa tää istukka-asia, mutta ei auta kuin päivä kerrallaan mennä eteenpäin. Positiivista on, ettei mulla ole ollut suppareita vielä lainkaan, joten toivoa on että raskaus etenee hyvin. Ja onneksi Suomessa on hyvä keskos-hoito!!

Liikkeistä - mä rupesin tuntemaan liikkeet oikeastaan reilu viikko sitten vasta, eli viikolla 19+ jotain. Olin toki tuntenut sellaisia kuplamaisia tunteita, mutta tosi heikkoja ja pieniä. Sit ihan yhtäkkiä, päivässä tilanne muuttui ja rupesin tuntemaan Lillin liikkeet! Se on ihanaa, oon aivan onnessani vielä joka kerta kun masussa jotain tapahtuu. Vieläkään en varmaan ihan joka liikettä tunne, riippuu varmaan missä asennossa vauva on. Mutta selkeitä ne mun tuntemani liikkeet jo on. Välillä tuntuu että niiden liikkeiden välillä on toooosi pitkä aika, puoli vuorokautta tai jotain, mutta varmaan se just johtuu asennosta. Kai ne siitä voimistuu koko ajan kun vauveli kasvaa. Kohta on kylkiluut mustelmilla! :D

sebu, lääkäri ei kauheasti selittänyt mistä tiesi että tyttö tulee. Sanoi vain, että tässä on tämmöinen kohta mistä sen selkeästi näkee, joitain poimuja siinä oli... No, ei ollut meille selkeää, mutta luotan lääkärin sanaan, hän oli niin varma asiastaan. Mä en ole tilannut 4D-ultraa kun näitä ultria on sit ihan riittävästi tän istukan takia. Olishan se ehkä ihanaa, ei tuolla rakenne-ultrakäynnillä ainakaan kauhen selkeitä kuvia tullut. Mutta me taidetaan tosiaan jättää se nyt sit väliin.

Mä olen ostanut jo aikalailla vaatteita ja nyt viiimeisimmät ihan sellaisia pikkuisia muutamat potkarit, jos tosiaan vauva syntyy liian aikaisin ja on sit kotiinpäästessään kovin pieni. Oon hulluna surffannut netissä ja yrittänyt löytää tyylikästä, puista hoitopöytää, mistä myöhemmin sais laatikoston. Ihan karseita on suurin osa, alan olla epätoivoinen koko asian kanssa. Vaunutkin on vielä tilaamatta, se täytyis ens viikonloppuna varmaan hoitaa. Joissainhan on tosi pitkä toimitusaika. Minkä merkkisiä te meinaatte ostaa / olette jo ostaneet? Mulla tällä hetkellä mielessä Teutonian liikkuvilla etupyörillä varustetu vaunut.
Otatteko kaikki sen äitiyspakkauksen? Mä en ota sitä ja sen takia olen ostellutkin sit vaatteita. Mä sain jo aikalailla siskon lasten vaatteita, mutta toki haluan itsekin hieman varustella!

Iloista iltaa kaikille, tulkaahan kertomaan kuulumisianne!

Diodium & Lilli 20+6

 

Yhteistyössä