Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

astrid: Perhevalmennuksessa 2 kertaa on oman alueen neuvolassa ja 1 kerta keskusäitiysneuvolalla. Oman alueen neuvolassa ilmeisesti kerrotaan vauvan hoidosta, parisuhteesta yms ja keskusäitiysneuvolassa sitten kerrotaan jotain enemmän synnytykseen liittyen, esim. milloin kuuluu lähteä sairaalaan. Ei siis kuitenkaan varsinainen synnytysvalmennus.

pikkuvadelma: täällä maha kyllä kasvaa, on oikein ulkoneva :) Ystävälläni, joka on 5 viikkoa perässä ei juuri yhtään näy vatsa. Ole onnellinen, että painoa ei ole juuri tullut. Itsellä ihan normaali painon nousu tähän mennessä, mutta hirvittää kuinka paljon vielä tulee. Oon kyllä yrittänyt ahkerasti liikkua, mutta taidan syödä vähän liikaa :ashamed: Mulla ei onneks juuri ole ollut supistuksia vaivana.

sarma: Hyvä, että oireet on helpottanut! Mä just eilen tuunasin vanhoista farkuistani yhdet äityshousut lisää. Leikkasin etuosasta hieman kangasta pois ja lisäsin masun kohdalle venyvää resorikangasta. Etsin tässä yksi päviä uusia housuja, ja jotenkin mikään ei miellyttänyt silmää. Mä oon tosiaan jo kauan pitänyt mammahousuja, parit ostin HM:stä. Ne on muuten ihan normaalit, tosi kapeat ja istuvat housut, mutta housuosan vyötärö jää vatsan alapuolella ja siitä jatkuu ylös venyvä tuubiosa. On miellyttävää kun vyötäröosa ei paina masua :)

Mä oon ostellut pikkukaverille jo vaikka mitä, kun vauhtiin oon päässyt :D Viimeksi pari päivää sitten Koskikeskuksen lastenliikkeen loppuumyynnistä lähti taas mukaan hattu ja pikkufarkut. Suosittelen poikkeamaan, jos jotain haluaa katsoa, oli hyvät alennukset.

Eilen kävin katsomassa Tamperetalolla Chaplinin Kaupungin valot orkesterin säestyksellä. Hoopi innostui musiikista kovasti, liikkui esityksen aikana tosi paljon :heart: Oon huomannut saman välillä autossa, jos kuuntelen musaa kovemmalla :)
Ootteko huomannut mihin teidän tulokkaat reagoi?

verve + hoopi 23+4
 
Sarmalle nopsaan ruoanlaiton ohesta vastailen, että jos kuulut niihin onnellisiin, joilla raskaus on muhkeuttanut vaan sitä mahapuolta (eikä esim. bärssiä, niinkuin eräillä :D ) niin omista housuista saa ompelematta äitiyshousut esim. tällä: http://www.babyidea.fi/aidille/carefixexpander.html
Mulla on useemmat H&M:n äitiyshousut ja niissä on kuminauhalla säädettävän vyörätöosuuden lisäks mahan päälle tuleva masuresori. Eli näyttävät ihan tavallisilta farkuilta tms housuilta, kun se resoriosuus jää paidan alle. Mä kun en itse ole verkkarityyppiä, vaan tykkään käytää farkkuja ja suoria housuja niin oon löytänyt just H&M:lta ja Mamaliciousilta (Stockmann ainakin myy) mulle sopivia pöksyjä (tai siis joudun kyllä lahkeita lyhentämään, mutta niin joudun aina muulloinkin :) )


Kristiina ja sätkivä Salli rv 20+6
 
verve: joo kyllä toi maha mullakin on pellolla, mutta musta se ei tosiaan ole sen enempää enää kasvanut. Näkyy kyllä selkeästi päällepäin ja on ihan pallo jo, mutta odottelin että se lähtisi entistä enemmän humisten kasvamaan tässä vaiheessa..

Kävin si päikkäreillä ja kun heräsin, niin oli paidan rintamus märkänä. Näköjään si alkaa tää maitotouhu..ei muuta kun liivinsuojia käyttämään.
 
Sarma
Kristiina, tuohan oliski hyvä.. Täytyy harkita jos vaikka tilais.. Ainakaan toistaiseksi en ole levinny ku tosta mahasta hiukan.. Mähän olen päinvastoin laihtunu 4-5kg alkuperäisestä painosta. Vasta nyt pari viikkoa on paino pysyny suht samassa/noussu hiukan, vaikka oon syöny vaikka mitä niin paljon kun maha on vaan vetäny. Normaalisti näillä syömisillä olisin lihonu jo monta kiloa, kai siellä nyt vaan joku vetää välistä.. :)

Miten tarkkoja te ootte muuten ollu syömisistänne nyt raskausaikana? Mä kattelin taas tuota listaa mitä ei sais syödä, niin siellä luki valmisruuat kuumentamattomana.. Mitä tää nyt tarkottaa? Just vetäsin naamaani sellasen valmispatongin majoneesi täytteellä. Eikö sellasia sais sit syödä ollenkaan, vai mitä toi kohta tarkottaa? Tuolla periaatteellahan ei vois syödä esim. valmissalaattejakaan tms.. mitä ei kuulu lämmittää.. Samaten huomasin, että viime viikolla tuli tehtyä muusia hieman itäneistä potuista.. Niitäkään ei olis saanu syödä.. Mitähän muuta mä olen tietämättäni/huomaamattani syöny..
 
Kristiina ja Sarma: Mä tilasin noi expanderit, mut en oo tykänny niistä. Mulla on ilmeisesti sen verran matalia housumalleja, että tuon kumpparin kanssa ei sitten pysy päällä, valuu kävellessä alas :D Sit tuntui pitkään, että pieninkin kuminauha on liian löysä. Mutta jos omistaa korkeampivyötäröisiä housuja, niin varmasti toimii paremmin.
 
Nyt on kauan odotettu ja jännitetty rakenneultra ohi. Huh! Kaikki on pikkuisella kunnossa, miten huojentavaa! Ei osaa sanoin kuvailla miltä tuntui, kun kuuli, että kaikki on hyvin. No, tiedättehän te! Niin ja lisää poikia tähän pinoon tulossa, pikku-ukko on meillekin tulollaan ilmeisimmin. =) Odotus sai nyt ns. uuden vaihteen päälle, päällimmäinen tunne tällä hetkellä on onni tästä kaikesta. Ja kiitollisuus.
(No, eiköhän tässä taas jotain pientä huolehtimistakin keksi... ;) )

Sarma kyllä mä olen vetänyt noita valmislounaspatonkeja ja salaatteja nassuun. Varmaan olen syönyt puolivahingossa jotain "kielletyltä listaltakin".

verve olen huomannut, että kaveri reagoi kanssa tiettyihin ääniin, jos tulee jotain musiikkia lähinnä tai leffassa, kun on koviakin ääniä välillä. Rupeaa potkiskelemaan. =)

 
Onnea kovasti astridille!! :heart: On kyllä uskomattoman poikavoittoisia uutisia toistaiseksi ollut! =) Ei ole tainnut vielä yhtään tyttöuutista tulla..

Sarma, kiva että pissaoireet on vähän helpottanut! Kyllä mulla on kans selvästi useammin pissahätä, vaikka ei noin voimakkaita oireita olekkaan ollut.. Taitaa kohtu painaa rakkoa jo.

Syömisestä. Mä en ole myöskään ollut super tarkka. Oon katsonut että tuorejuustot ym. juustot on pastäroituja (en ole vielä törmännyt yhteenkään tuotteeseen joka ei olisi), enkä ole syönyt raakaa kalaa... valmisruokia olen syönyt myös lämmittämättä (just patonkeja ym), en ollut edes kuullut ettei niitä saisi syödä. Ei ole ainakaan mun neuvoloasta saamalla kiellettyjen listalla?

Eilen olin taas tuntevani jotain ihan pieniä liikkeitä, mutta en oo varma. Tuntuispa jo selkeesti! Eilen tuntui myös hetken aikaa pistävää kipua alavatsassa, joka säikytti taas vähän (ei menkkamaista kipua). Kai ne on edelleen niitä kasvukipuja, mutta aina ne vähän pelästyttää.

fifiris 16+2
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa! :) Tää on nyt ihan vaan omaa napaa kun en pysty keskittyä muuhun.. :heart: Tulin juuri ultrasta ja kaikki oli oikein hyvin!! :) Lisäksi näyttäisi siltä että meille olisi tulossa tyttö!!! :) Olen salaa toivonut tyttöä enkä voi millään uskoa että haaveeni toteutuisi. :heart:

Palaan illemmalla kun olen hieman rauhoittunut. :)

Sebu (puoliväli ylittynyt)

 
sebu onnea tyttöuutisesta :heart:
Mä oon saanut itseni uskomaan, et meille tulee kans tyttö, mut sen asian varmuus taitaa tälläkin kertaa jäädä sinne synnytykseen asti :D

Onnea astridille kivoista ultrakuulumisista! Lisää poikia siis tulossa :)

(.) ei mitään uutta kerrottavaa. Masu paisuu tossa pikkuhiljaa ja ihmettelen kyllä päivittäin tätä helppoa odotustani. Univaikeudet tosin on taas alkaneet vaivata, valvoskelen aika paljon aamuöisin mutta siihenkään ei ole mitään selvää syytä. Sit ehkä kerran viikossa nukun kuin pieni apina illasta aamuun ja sillä jaksaa taas :)

Syömisistä en oo kauheesti tarkkaillu. Ainoo mitä kyttään, on että kaikki maitoa sisältävä on tehty pastöroidusta maidosta ja sit niitä vakuumipakattuja kaloja ym en kans syö. Enkä niitä maksaruokia muuta kun maksamakkaraa kohtuudella.

verve me ollaan shoppailtu samassa loppuunmyynnissä :) Mulla tarttu mukaan ens talveks villasta hattua vauvalle ja sit ristiäisiin lähinnä ajateltu kirjottu ja pitsireunanen harsoliina :)

Kristiina ja sallikka rv 21+1
 
Heippa vaan! :wave:

Onnea hyvistä ultrakuulumisista astrid ja sebu, taitaa tosiaan olla pinomme eka tyttö. =)

Syömisistä: luulen että ne valmisruuat mitä pitää välttää on lähinnä pakaste ruokia ja tyhjiöpakattuja, kuten valmis keitot. Salaatit ja patongit on tehty yleensä, joko kaupan omassa keittiössä tai sitten jos tulevat muualta niin on yleensä tehty edellisenä tai samana päivänä. Eli siis ei ole pakattu mihinkään viikkoja kestävään pakettiin, jossa bakteerit voi kasvaa. Saahan sitä graavikalaakin syödä, jos on kaupan kalatiskiltä tuoreena ostettua, eli ei tyhjiöpakattua. Eli ei huolta.

Nyt on alkanut työpäivän aikana pahasti nivuset kipeytyä, niin että illalla kotona makoillessa ei meinaa ylös päästä. Tai meno muistuttaa vanhan mamman taaperrusta! :LOL: Tänään kävin ostamassa tukivyön, sellaisen anita beltin. Katsotaan olisko siitä apua. Varsinkin kun on myös iskias ja jalkasärkyä pidempää seisoessa ja kävellessä. Nyt olen sitä jo pitänyt pari tuntia. Mielestäni ei ole riittävän napakka, mutta kokoa pienempi ei sopinut, ainakaan farkkujen päällä testattuna. Nyt kotona kun laitoin ihan alushousujen päälle, tuntui kuitenkin liian isolta tämä isompi koko. Tietysti voi olla, että tarkoitus ei olekaan puristaa, ettei vaan supista, mut silti vaikuttaa löysältä.

Taisi olla vähän sekava teksti. Mutta pitää tosiaan katsoa auttaako ja tarvittaessa itse ommella tarranauhaa lisää, et saa napakammaksi. Tässä kun on tarranauhaa vain vajaa 10cm.

Hyvää viikon jatkoa: Miukula ja pikku-ukko 22+2
 
sebulla oli ihania ultrakuulumisia. jeee! :heart:

Miukula: mulla on toi vyö ollut jostain 12 viikosta lähtien... ja silloin ostin S-koon... vajaa 2 viikkoa sitä pidin ja aattelin että onkohan se liian kireä, että pitäiskö vaihtaa isompaan. no, kävin koittamassa Sokoksella toista, jos olisin vaihtanut. mutta kyllä tää S-koko vaan parempi on kuin M mulle eli TUKEE paljon enemmän. eli en sitten vaihtanut; ostan sitten uuden jos tästä kauheesti leviän eikä toi S mahdu päälle. Mä en oo edes mikään kauheen pieni vaan löllöä löytyy lanteilta; edelleenkin tässä on tilaa vielä löysentää.
on ollut ihan tosi TARPEELLINEN ostos, enkä oo sen jälkeen osannut olla kuin ehkä päivän tai pari ilman. KANNATAN ja suosittelen kaikille!

Dreamer sekä hipsunipsut rv20+1 - juhuuuuuu! seuraavaa etappia odotellen: 26.3. rakenneultra ja sit odottelen rv24 ja sit ja sit ja sit... töissä olen korkeintaan 4.4. asti ellei löydy kevyttä nojatuolityötä siivousalalta. :whistle: :p
 
Voihan olla, että tuo minun vyö kanssa tulee paremmaksi kun maha kasvaa ja eihän sitä tiedä vaikka olisi nyt jo hyvä kun pitää ensin pari päivää. Toisaalta mietin kun myyjä sanoi, et pitää olla napakka, eikä saa puristaa. Itsel kuitenkin mahtuu käsi sinne vyön väliin, vaikka on tiukimmalla. Et onko sitten liian löysä. Ja saattaa olla ettei tuo tuki edes tähän mun hermokipuun auta. No näen sen sitten miten toimii.
 
Miukula: mulla on kyl tosi tiukka. M-kokoon ehkä mahtui käsi väliin, mut tän S:n laitan kyl tosi napakasti ja luulen et se just auttaakin tukemaan noita lonkkia, selkää ja tietty mahaa. välillä oikein kiristää alamahalta kun istuu, mutta oon aatellut että kai se toinen pikkuinen siellä alhaalla mahtuu silti möyryämään.
 
joo, samaa mieltä täälläkin, vyön pitää olla napakka tuosta lonkista/lantiolta, että se oikeesti tukee. ja itekkin olen samaa vyötä pitänyt aina tarvittaessa jo parin kk:n ajan... ja maha alkaa olla tosiaan täällläkin jo iso... :D

eli jos mahdollista, käy vaihtamassa vyö?
 
Onnea sebulle tyttö-uutisista!! :heart: Hauska saada tähän pinoon nyt tyttövauvelikin. Astridille onnea myös kovasti hyvistä ultrauutisista!! :heart: Hienoa että kaikilla on ollut rakenneultrassa kaikki hyvin.

Meillä on se pelätty rakenneultra sitten huomenna aamupäivällä. Jännittää kyllä jonkin verran. Toivottavasti kaikki on vauvalla hyvin! Olen nyt ruvennut sunnuntaista lähtien tuntemaan liikkeitä, en varmaan vielä ihan kaikkia, mutta aika useasti kuitenkin. Se on ihanaa! Siellä se pikkuinen molskii ja pyörii, nautin nyt ihan täysillä tästä raskaudesta. Maha on pyöristynyt mukavaksi palloksi ja pahimmat pahoinvoinnit ja väsymyksetkin ovat helpottaneet, joten mikäs tässä nauttiessa.

Diodium & Lilli 19+6
 
Kiitos tiedoista Dreamer ja soja! Tänään oli vyö mulla töissä. En kyl huomannut et olis ollut selkeästi apua. Tai sitten tosiaan ei auta tähän selkä/jalka vaivaan. Mulla kun ei kipua tunnu lonkissa, eikä varsinaisesti vielä vatsakaan paina niin paljoa, että tuntuis lonkissa.
Laitoin vyön tosi tiukalle, mut kun kumarruin niin poksahti auki. Eli en kyllä voi sitä piennempäänkään vaihtaa. Ja selkä puolelta oli napakka. Ja se pienempi vyö kun ei mennyt kunnol ympärille. Eli ehkä tämä vyön malli ei sitten käy. No jos kivut pahenee niin hankin sit vaikka fysioterapeutilta kunnon tuki liivin. Ajattelin vaan, jos tällaisesta olis ollut apua. Ei mun olo kuitenkaan mikään liian tukala ole.
Ja mun vyö on siis sellainen anita belt, missä on masutuubi osa. Sen pelkän vyön olis saanut säädettyä kahdesta kohdasta. Tässä versiossa on vain yksi kiristys nauha. Myyjä sanoi, että tässä vyössä on se paras tuki, et ei se sitten vaihtamalla muutu. Pitää vielä kokeilla, josko apua saisi kun vaan pitää sitä sitkeästi.
 
pikaisesti kopsaan..

4v lopetti oksentelun ja mahasekaisuuden maanatai päivään , tiistaina tuli koululainen heti alkuunsa pois koulusta , sama vika ... illalla aloitti 1v oksentelun , todella rajuna ja sitä siivoillessa (mies oli jääkiekko ottelussa) alkoi oma maha kiertämään ...
Jotenka nyt ei ole ummetuksesta tietoakaan ja oksukin tuli useampaan otteeseen , joten se tullut kilo muuttui viimeyönä muutaman kilon pudotukseen .... Nyt on hieman parempi olo , onneksi riittää enään vain istuminen pytyllä .... mutta mies sai jäädä päiväksi hoitamaan lapsia jotta mä oon saanut nukkua ja keskittyä omaan jaksamiseen ....

neitim
 
^mä oon kans oksentunut tänään pytyn täyteen! ja mul on tosi kamala olo; kuumettakin taitaa olla... ja päätä särkee, ja lihaksia särkee... ja ja ja... voi ei - kyllä on meili niin maassa... pelottaa, jos pikkuisille sattuu jotain, ku tästä tiedä mitä tää on, listeriat vaan pyörii mielessä... o-ou. toivotaan nyt kuitenkin että on ihan tavallinen vatsatauti. alkoi oksetusololla ja vatsaankin poltti, ja vatsa oli kerran hieman löysällä.
menis jo ohi.
tsemppiä neitim teillekin!
 
Diodiumille hermoja tämän päivän rakenneultraan! Kuulumisia odotellen...

Onnittelua astridille pojan ja sebulle tytön odotukseen! :heart:

fifiris, onko matka jo kovinkin lähellä? Jos olo vielä askarruttaa, niin piipahda ihmeessä gynellä. Saat sitten rentoutua ja nauttia matkasta täysin siemauksin. :)

Valmennuksesta: olen käynyt perhevalmennuksessa. Saatiin neuvolakäynnillä kutsu sinne. Valmennukset on pidetty meidän neuvolassa. Aiheina synnytystä ja kivunlievitystä, imetystä, vauvanhoitoa, parisuhdetta ja vanhemmuutta.

Uskallanko 25+2
 
dreamer Toivottavasti teillä jo helpottaa ,täällä on ainakin jo olo hieman parempi . Ei tuumitään ylimääräsitä mistään ja oon jo hieman syönytkin ... Olo vaan on vielä todella hontelo ja pää ihmeellinen ... Limua on mennyt kohta 1½ litraa , muuten en kyllä juuri limpparia juo , mutta eilen se oli ainut energian lähteeni ja tänään avasin vielä ton ½litran pullon jotta saan jotain energiaa ... Tosin toi 2kg:n pudotus teki ihan hyvää , että ei paranisi nyt nostaa niin nopeasti tota painoa takas :headwall:

neitim
 
joo, illalla tuli viimeiset ulos yläpäästä; alapäästä tuli kans mut ei ihan ripulina. sen verran paino laski että uskalsin vaa'alle aamulla, ja kyllä se 1,5 kiloa vähemmän näytti. - tuskin kauaa pysyy siellä, eikä haittaa... nousee se kumminkin. katselen aina välillä vanhaa neuvolavihkoa ja ehkä mun paino ei oo täs raskaudessa ihan niin paljon on noussut, vaikka enemmän painoa onkin. tavoitteena on se, että ei tulis ihan niin paljon kuin viimeksi 63(rv8)->84(rv37)... eli nyt lähdin 68(rv7) liikkeelle enkä kyllä aio melkein 90kg painaa - huh huh. nyt näytti 72... mut onhan mun vauvatkin jo yli 300g/kipale + siihen istukat ja vedet. :saint: heh heh.
D rv20+3
 

Yhteistyössä