Lapsettomuudesta plussaan (kesä/syksy -09)! Paljon vauvoja syntynyt! <3

Paljon onnea Kipinä ja Syystuuli ja tervetuloa. :heart:

Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille.

Krokodiili: No voi höh. Mikäs ongelma siinä olis siellä osastolla käydä? Kummaa, kun kaikki pitää niin hankalaksi tehdä.

RouvaB: On kyllä hurja toi sun päiväohjelma. En kyllä jaksais, hyvä kun tän työn nyt jaksaa hoitaa. :D Onpas sulla harvassa noi neuvolakäynnit.

Jannaliinille ja napsikselle tsemppiä pahoinvoinnin keskellä. Toivotaan, että rupee helpottamaan. Niin joo ja Jannaliini jossain tuolla aiemmin kyseli tota niskaturvotusta, niin meillä oli tosiaan sama eli se 0.5mm. =)

Mulla oli tänään toinen neuvolakäynti tai siis se neuvolalääkäri. Seuraava on 4 vk:n päästä, täällä ei ainakaan ole nähtävästi vähennetty mitään ja hyvä niin. Kaikki oli kunnossa, kohtu hyvin kasvanut ja sydänäänet viuhotti 155 paikkeilla. Tänään viikkoja tasan 14+0.
 
Jannaliini: Meille ei tule mitään tietoa kotiin, jos kaikki on normaalisti. Vakoilin kyllä omat tietoni koneelta ja siellä oli se riskiluku, joka oli 1:800 suunnilleen. Ihan rauhassa voidaan olla, nt:n ja veriseulan luotettavuus on just tota 80-90% luokkaa ja vielä kun se niskaturvotus oli niin minimaalinen, niin eiköhän pikkuiset ole ihan kunnossa. :)
 
Iltaa!
Kiitokset onnitteluista!
Tässäpä tietoni:
Ripe72 - 7.6.2010 - ensimmäinen - HUS - 1. IVF tuoresiirto - 05/2008

Kai tää nyt on jotenkin jo konkreettisempaa ja uskottava se on.
Ollaan päädytty nyt siihen, että kerrotaan lähimmille ihmisille piakkoin. Ei jäädä enää odottelemaan sinne 12 viikolle. Ja jos jotain sattuu, niin mieluusti sen kyllä sitten kertoo niille ketkä tiesi, se on niin iso asia sekin, että läheisten hyvä tietää. Mielestämme siinä ei ole mitään pahaa tai salailtavaa. Tää on elämää.
Omasta olosta muuten, niin etovaa oloa on aika ajoin ja makeaa jos erehtyy syömään niin tulee vielä pahempi olo. Ylen en ole vielä kuitenkaan joutunut antamaan. Välillä sitten tulee kova nälkä ja ruokaa on saatava. Maha tuntuu turvonneelta ja välillä housut painaa, iltaisin enemmän.
No mutta eipä tässä muuta ihmeempää!
Hyviä öitä ja aamua! :wave:
 
Huh huh - meinasi eilen illalla jännittää ja huolestuttaakin tämän aamuinen ultra... kaikki oli kuitenkin lääkärin mukaan kunnossa ja sydänhän siellä sykki!!

LA on tämän hetkisen arvion mukaan 13.6.2010.

Aikakoneella voisin tässä siirtyä mielelläni pari viikkoa eteenpäin - nyt siis rv 6+5.. edes tuonne rv9 voisin koneen kyydissä huristaa :LOL:
 
huomenta-päivää
tervetuloa mukaan uusille!
Muutin mieleni sitten sikainfluenssa rokotuksen suhteen ja aion sen ottaa. katsoin uutista vai missä se oli juttua siitä ni rupes pelottaa toi miten sikaflunssa voi aiheuttaa raskaana oleville ja pitkä raskaushan tässä vielä edessä ja rokotuksen turvallisuutta taas mainostivat mutta siitä tuskin voi olla koskaan ihan varma :/

Ultra ois ens viikon perjantaina ja odottelen tässä innolla ja jännityksellä sitä.....toivottavasti kaikki ois hyvin!

Yö unista ei täällä tuu yhtään mitään ku saa koko ajan ravata vessaan ja kuvotus jatkuu edelleen aina iltapäivästä iltaan.....mutta eiköhän toi oo kohta ohi ku viikojakin alkaa kertyä jo ihan kivasti.
Vatsa mulla on ihan niin iso ku oisin 6 kuulla raskaana...aivan mahdoton pallo.....oli ennestään iso kun en sitä hoitanut kuntoon edellisten synnysten jälkeen ja nyt sit viel turvotus mukana :D eipä kukaan juuri usko et olen näin alussa vielä!

Mullakin se seuraava neuvolakäynti on vasta tammikuun puolesvälis mut onneks ultrat on siin välis =)

t:äitiliini 10+4 :heart:
 
Mie kanssa ajattelin ottaa sen possurokotteen, mutta vasta kun 12 viikkoa tulee täyteen ja sikiö on ohittanut sen herkimmän kehitysasteensa. Tosi ristiriitaista on kyllä tieto. Jos jättää ottamatta, on ilmeisesti mahdollista vaikka kuolla siihen itse, jos tauti iskee. Turvalliseksi sanotaan rokotetta, mutta toisaalta Suomi ei ole ottanut tänne sitä suositeltua rokotetta, jota just odottaville suositellaan, koska ei ole jotain lisäainetta. Mutta hei, kyllä olisi aikamoinen shokki tässä hyvinvointivaltiossa alkaa rokottaa odottavia äitejä ja puolen vuoden kuluttua alkaisi syntyä epämuodostuneita/sairaita lapsia...ei oikein tätä päivää, en usko että se on edes mahdollista.

Mun neuvola onkin vasta 9+6 viikolla. No, ei mulla sinne mitään hinkua olekkaan. Paha olo koko päivän jatkuu edelleen..Jospa kohta jo helpottaisi...sitä toivoessa!
 
Minäkin olen possurokotteen kannalla, varmaan saan sen viikon päästä. Oikeastaan en edes ajatellut toista vaihtoehtoa. Jos ei voi luottaa WHO:n, Euroopan ja Suomen terveysjärjestöjen suosituksiin, niin mihin sitten?

Mulla oli ensimmäinen neuvola viikolla, otettiin verinäyte, verenpaine ja hemo. Paljon sain opuksia mukaan, on ihan mukava neuvolantäti. Osasi ottaa mun lapsettomuustaustankin hyvin huomioon.

Mites muut, menettekö/kävittekö niskaturvotusseulonnassa? Ollaan vähän tuumailtu ettei me mentäis... En tiedä. Puolensa ja puolensa. Toisaalta, vaikka lapset olisi minkälaisia niin keskeytystä ei tule.

Alex: Hienoja uutisia teillekin vihdoinkin =) Tästä on hyvä jatkaa.

Ripe72: Teretulemas, joukkohon mahtuu.

Omia kuulumisia: Pahoinvoinnilta olen säästynyt, mutta maha on alkanut reistailemaan. Olisko siitä kun lopetin kahvinjuonnin? Väsymys on ihan megalomaanista, mutta muuten ihan ookke.

Hope79 ja :heart: :heart: 8+4
 
Heippa hei!

Mä kärsin täällä kotona kunnon flunssasta kuumeen kera...Ihan kauhea olo :snotty: Toivotaan että jossakin vaiheessa alkaa paranemaan.Vastahan tää on 2 päivää kestänyt. Muuten voinnissa ei erityistä.Flunssa peittää oireet allensa ja ihan kiva niin ei ole pahoinvointia.Maanantaina sitten ekaan neuvolaan. :D

syystuuli75: onnittelut ultra näkymistä!Eikö olekin hieno tunne?

Alex 8+5
 
Jos taas pitkästä aikaa jaksais jotain raapustella..
Minä aion kans ottaa sikarokotteen. Maanantaina on neuvola, toivottavasti silloin selviää milloin sen saan. Mielelläni odottaisin että 12 viikkoa tulee täyteen, mutta tarvittaessa otan aikaisemminkin.
Alexandria: Pikaista paranemista!
Hope79: En muista varmasti oonko onnitellut sua, mutta jos oon niin sitten tulee toiseen kertaan! Tuplaonnittelut!! Täällä kans väsymys on ihan hirveetä, tuntuu että kaikki voimat menee siihen että selviää aamusta iltaan. Siivousta tai kotitöitä ei jaksa edes ajatella työpäivän jälkeen ja viikonloppunakin mieluummin vaan makais.. Vaatii mieheltä pitkää pinnaa, mutta onneks tuo on vielä ainakin ymmärtänyt :heart: Ostin alkuviikosta b6-vitamiini tabuja ja ne on vähän auttaneet pahoinvointiin. Eilen sitten jo uskalsin ääneen huokaista että ehkä tästä hengissä selviää niin eikös tänään oo taas ollu ihan kauhee olo :x
Mua muuten ärsytti kun soitin neuvola aikaa ja kerroin että on hoidoilla alkunsa saanut raskaus ja laskettuaika on hedelmöittymisen mukaan 1.6. ja että lääkärikin on sen vahvistanut. Niin th vaan kyseli että koska on viimeks ollu menkat ja kun en siihen hätään muistanu niin sanoi sitten laskevansa sen 1.6. mukaan "kun ei kerran tarkempaa tietoa ole" Siis voi hemmetti! Miksi niitten pitää tuijottaa niitä menkkojen alkamispäiviä, kai se hedelmöittymispäivä nyt on tarkin mahdollinen?! Voihan luomukierrossa esim. ovulaatiopäivä vaihdella vaikka olis säännölliset kierrotkin.. Sama homma oli saman th:n kanssa esikoista odottaessa, muuten tuo on kyllä tosi mukava ja kokenut mut ilmeisesti näitä raskauksia ei oo kohdalle osunut paljoa..
Hope, me mennään vaan tavalliseen ultraan rv11-13, ei oteta sitä verikoetta ja noista terveystalon papereista ymmärsin etteivät sitten mittaisi niskaturvotustakaan. Päädyttiin tähän siksi että jos seula hälyttäiskin, niin ei oltais valmiita lapsivesipunktioon kohonneen km-riskin takia. Downin syndrooma ei olis meille riittävä syy raskauden keskeyttämiseen, jos ultrissa huomattais jotain vakavaa, esim. lapsella ei olis syntymänsä jälkeen elinmahdollisuuksia, niin olisin valmis keskeyttämiseen. Nämä on vaikeita asioita, mutta valitettavasti jokaisen odottavan äidin ja isän on pakko niitä miettiä ainakin jollain tasolla.

-minttu ja pumpelo rv8+4 :heart:
 
Krokodiili
Lauantai-illan terveiset...

Mulla ei ole taaskaan mennyt "aivan" putkeen tämä elämä. Eilen makasin sairaalassa osastolla kun nesteytyksen jatkoa pohdittiin ja uhkasivat jättää viikonlopuksi sinne seurattavaksi... en suostunut jäämään. Nesteytys on lopetettu (koska toiset lääkärit ovat olleet sitä mieltä, että liian raskasta elimistölle kun tiputetaan joka toinen päivä. Neuvolalääkärini ei vielä tiedä tästä käänteestä...), nyt sitten on vain pakko oksentaa jos vielä jatkuu. Vointi on kuitenkin parempi, olen oksentanut viimeksi toissapäivänä.

No, tulin sitten kotiin illalla. Yöllä klo 01-02 alkoi oikeanpuoleinen vatsakipu... Liikkuessa sattui aika kovasti, oikealla kyljellä ei voinut maata lainkaan. Paras asento oli vas. kyljellä ihan hiljaa paikalla. Aamulla kipu jatkui ylösnoustessa, jopa hengittäminen sattui. Vatsa oli oikealta painellen arka. Oli pakko lähteä lääkäriin ja yksityisellä käynnin jälkeen vietin loppupäivän TAYSin synnytyspäivystyksessä... Vatsakivun syy ei selvinnyt tutkimuksissa, mutta kipu on onneksi huomattavasti vaimentunut päivän mittaan. Säikähdyksellä taisin selvitä. Mikä lienee ongelma ollut. Umpilisäkettä vähän epäiltiin, mutta se se ei onneksi ollut.

Jannaliini odottelee vatsan kasvua... Ymmärrän sen. =) Itselläni on jo aivan tolkuttoman kokoinen pötsi... Ei todellakaan saa enää piiloon mitenkään. Mulla on yks kaveri, jolla on laskettu aika viikkoa ennen mua, ja hänellä on vielä TOSI pieni vatsa, ei näy juuri mitään! Itselläni taas alkaa olla olo kuin valaalla, vaikka vasta 22. viikko meneillään...

terv. Kroko 21+2
 
kroko: toivotaan ettet enää oksentelekaan.Eiköhän sun osalta ole se mittari tullut jo täyteen...Onneksi vatsakipu hävisi ja toivotaan ettei tule myöskään takaisin :hug:

vatsakivuista jatkaakseni.Te joilla on enemmän kokemusta kohdun kasvukivuista niin kerrotteko millaisia ne ovat?Mulla on nyt viimeisen viikon vihlonut aina vähän väliä kohdun kohtaa keskeltä,vasemmalta ja oikealta.Välillä kipu on tosi viiltävääkin niin sen takia ihmettelen että voiko kasvukivut olla muka näin kovia?Pienen jomotuksen ymmärtäisin mutta mutta... Kivut ei ole mekkamaisia vaan semmossia vihlovia ja ohi meneviä mutta nopeasti palaavia...Aina sitä saa huolehtia jostakin... :kieh:
 
Krokodiili
Alexandria, eilen just taysin lääkäri selitti mulle, että raskaanaolevilla on usein erityyppisiä, erilaisia, eriasteisia vatsakipuja, joille ei kaikille edes voi löytää mitään erityistä selitystä. Monet kivut kuitenkin liittyvät nimenomaan kohdun kasvamiseen. Ja käsittääkseni kohdun kasvukivut ovat usein nimenomaan vihlovan sorttisia, joten uskoisin että sinulla on juuri niistä kyse. Mulla itsellänikin ehkä joskus alkuraskaudessa oli jotain vihlontoja.
 
Hei kaikille,

Kiitos listan päivittäjälle ja kaikille tervetulleeksi toivottaneille. =)

Ihana lukea täältä teidän ultrakokemuksia ja muita juttuja. Kaikilla näyttää menevän homma mukavasti ja varmasti eteen päin.

Itseäni hieman hirvittää ja mietityttää, että kuinka tässä käy, kun nyt ensimmäisen verikokeen jälkeen seuraava "juttu" olisi alkuraskauden ultra, joka vasta 9.11. Olen miettinyt, että kävisin tässä tulevalla viikolla ottamassa jossain kontrollin hcg:stä, että tiedän mihin suuntaan ja millaista vauhtia se on menossa. Mitä mieltä olette ja onko vinkkejä missä Hesassa sen voisi helposti ja suht edullisesti käydä ottamassa?

ON: tajuton kiire duunissa ja stressaavaa. Klo.04.-5.30 herätyksiä (mukaan luettuna tämä la) ollut tässä useampia ja unet & syöminen jääneet aika heikolle. Massu ollut melko hiljakseen tämän vkon ajan - paitsi sitten eilen. Eilen aamulla alkoi töissä mun kahden piinapäivistä tuleiden "pistoskohdan" (kiinnittymiskohdat?) viiltäminen sekä kipuilu. Mukaan tulivat myös melko voimakkaat vatsan väänteet (menkkakipumaiset) ja kylmän hiki otsalla olen käynyt vessassa ja odotellut näkeväni joka kerralla punaista. So far so good kuitenkin. Varoittelin tästä jo miestäkin ja kaupassa kävelin kärryyn nojaten, että voin olla kaksin kerroin, niin ärtsyltä massu tuntui. Kotiin tultuani painuin soffalle sikiöasentoon ja heti helpotti. Torkkujen jälkeen massu rauhallisempi, mutta koko illan oli kuitenkin ärtyneen oloinen. Tänään jo parempi, muutamia vihlaisuja. Arvaatte varmaan, että mielessä on käynyt, että tässäkö tämä nyt oli - ja vielä stressin takia! :| Muuten olo ollut ihan jees. Kauhea nälkä koko ajan ja se muuttu helposti närästymäiseksi ja huonoksi oloksi. Huippausta ja väymystä ja eipä oikein muuta.

Yritä nyt tässä ottaa easysti, mut ens vkon lopulla reissuun lähtö ja tiedossa kiireinen vko ennen sitä, että en tiedä kuinka onnistuu... Kai se on vaan pakko!

Kipinä1 ja Pupu & Papu (ainakin nyt vielä toistaiseksi...) rv 5 + 4
 
Heippa!
Kirjoitanpa muutaman rivin aikani kuluksi! Töissä ollaan mutta kauhea väsymys ja palelu päällä. Ja vähän huonoa oloakin.
Viikonloppuna käytiin kertomassa uutisia mun perheelle. Kovastihan ne olivat iloisia.
Mut ei nyt vielä koko suvulle aateltu kuitenkaan kertoilla. Katsotaan sitten lähempänä joulua vaikka.
Mun mies on pienessä leikkauksessa nyt, vein sen aamulla sairalaan ja oli tosi aikainen herätys sen takia. Kyllähän se vähän huolettaa, että miten siellä menee, mutta eiköhän ne sairaalassa pidä hyvää huolta! Illalla menen katsomaan ja huomenna pitäisi päästä kotiin.
Mitenkähän sitä osaa nukkua yksin kotona, piiiiitkästä aikaa. Tai en muista olenko yksin nukkunut kotona sen jälkeen kun ollaan yhteen muutettu :) No onhan mulla masukaveri :D

Keskiviikkona on sit eka neuvola. Pitää kysyä milloin niitä rokotuksia meillä aletaan antaan. Sille kannalle olen vähän kallistunut että sen ottaisin ja ehkä mieskin, kun kuuluu riskiryhmään kans. Mutta olisi mielestäni parempi että se 12 viikkoa olisi edes täynnä, ennenkuin ottaa, mutta se menee jo niin pitkälle, luulen että nämä rokotuskerrat on kyllä tarjolla aikaisemmin. Pitää vielä vähän miettiä tätä.

Ai niin, mulla mahtuu vanhat housut vielä ihan hyvin, sen verran on ollut huonoa oloa ja syönyt vähäisesti ja makeaa ei juuri ollenkaan, kun tekee huonoa, että on tainnut paino jopa vähän tippua. Eli vähän aikaa on varaa housuissa vielä :)
Mutta aattelin kyllä sitten kun masu kunnolla kasvaa ostaa ainakin yhdet hyvät äitiyshousut, mitä voi töissä pitää.
Juu mutta jos yrittäis jotain töitä saada tehtyä, että päivä kuluis nopeasti ohi ja pääsis miestä katsomaan!

Hyviä vointeja ja viikkoja kaikille!!

Ripe 8+0 :)

:wave:
 
Moro! On se vaan jännää ja vieläkin hieman uskomatonta, mutta tänään oli ensimmäinen neuvolalääkäri ja kaikki on niinkuin pitääkin, nyt viikkoja 14+2, joten sen verran jo paremmalla puolen, että totta tämä on!!!
Mua on myös mietittyttänyt toi sikainfluenssa rokotteen ottaminen, mutta taidan kallistua ottamisen puoleen, olen sen verran monessa "riskiryhmässä" ja ensimmäinen kolmannes on takanapäin.

Tsemppiä kaikille ja raikasta syksyä!
 
voih, miten hienoa Rouva r, hyvistä lääkärikuulumisista :)

Pientä paniikkia alkaa olla tuon possuflunssan takia, että yksi sitten jo kuollutkin, riskiryhmässä ollut. Taitaa tää pohtija ainakin kääntyä sen kannalle, että mahdollisimman pian vaan, vaikkei 12 vk ole täynnä.

Noh, sitten teille jo pitemmällä olleille kysymys...missä vaiheessa ne sydänäänet alkaa kuulua sillä dopplerilla vai mikä se nyt oli?Mulla ei oo ollu pahoinvointia perjantain jälkeen ja olen kyllä aika huolestunut, että jotain on vialla. Ajattelin, että viikon päästä kun neuvola on 9+6, niin jos niillä olis semmonen laite, tosin en tiedä onko meijän antiikkineuvolassa, niin voisivatkohan kuunnella. Tuntuu, että jos meijän vauvan alku on kuollu, kun se pahoinvointi loppu. Ei kai sen nyt näin aikasin kuulus vielä helpottaa?
pohtijatar 8+6
 
Mulla kuului äänet vasta vkolla 11 dopplerilla. Siis sillä neuvolan. Omalla pari viikkoa myöhemmin. Että älä huoli, vaikkei vielä saatais kuulumaan! Mulla ei lääkäri löytänyt edes rv 10 kohtuakaan... no joo, oli aika aataminaikainen sekin laite.

Ekassa raskaudessa just noilla viikoilla alkoi helpottamaan pahoinvointi eikä tuntunut yhtään raskaana olevalta. Ei sekään siis ole mikään poikkeuksellisen huono merkki. Nyt vaan malttia, vaikka se on ihan kamalan vaikeaa... :hug:
 
pohtijatar: olin tänään ekaa kertaa neuvolassa ja siellä kuului sydänäänet vaikka ultran näkymät oli muuten huonot.Alkio ei näkynyt kuin haaleana ja ei ollenkaan tarkkarajaisena.Terkka sano että se niitten ultra on huono mutta siltikin äänet kuului!Ja tänään siis 9+0 :heart:

Oma napa: tosiaan neuvolassa tänään kuultiin sydänäänet :heart: Ihan mieletöntä! Kyllä siinä eka pelästy kun se haki tosi kauan että se löysi sieltä yhtään mitään...aloin jo pelätä että tässäkö se nyt oli,mutta sieltä ne sitten tuli! Muuten kaikki ok.Hb oli 137 hyvä lähtöarvo.Paino nyt on liikaa mutta ei se siitä pitänyt luentoa sano vaan että tehdään sopimus että painoa ei tule raskausaikana nyt paljon ollenkaan.BMI oli meinaan 33....eli laardia löytyy. :ashamed: Terveydenhoitaja oli oikein mukava ja uskon että meillä synkkaa hyvin.Se jopa ymmärsi näistä hoidoista jotakin ei tarvinnu rautalangasta vääntää :)
 
Alexandria: Onnittelut sydänäänistä! Mulla oli sit ihan samat kuviot eilen kun sulla!

Täällä oli juteltu kohdun kasvukivuista, ja niitähän ei mulla myöskään ole ollut. ehkä kolme kertaa koko tän raskauden aikana on tullut parin sekunnin ajaksi semmonen menkkakipu-tunne, muuten ei siis mitään. Ja ihan hyvin on silti kohtu kasvanut, oli sen 8cm navan alapuolella kuten pitääkin, kuulema.

Ja sitten täällä oli puhetta noista down-keskeytyksistä. AIka paljon niitä keskeytetään. HUS:issa 38 löytyi ja 36 keskeytettiin - nämä siis downeja. Olikohan vuoden sisällä löydetyt nämä...
Itsekään en tiedä riittäisikö downin syndrooma keskeytykseen, uskon, että ei, vaikka monisairaita monesti ovatkin. Tuolla seulalla kuitenkin tutkitaan monia muitakin kromosomipoikkeavuuksia joista monet tekevät sikiön elinkelvottomaksi ja aiheuttaa paljon kärsimystä. Eli suomeksi - vaikka jää kiinni "down-seulassa", se ei tarkoita, että sieltä voisi löytyä vain down. Ja mitä tuohon keskenmenoprosenttiin tulee, se on Naistenklinikalla 0.5 ja siihen on luettu kaksi viikkoa näytteen ottamisen jälkeiset keskenmenot. Mutta koska näissä raskauksissa (ja keskenmenneissä varsinkin) iso osa on juuri näitä kromosomeiltaan poikkeavia lapsia, johtuu se keskenmeno mitä todennäköisimmin siitä. Eli kätilön mukaan se riskilukun on Naistenklinikalla oikeastaan nolla. Muualla vähän suurempi ja maailmanlaajuisesti 1%.
Lisäksi vauvan voinnin selvittämiseksi tuota näytten ottoa pidetään tärkeänä, koska vaikka lapsi olisi "vain" down, täytyy tällaisen lapsen synnytyksessä olla valmius esim. sydänleikkaukseen aivan samantien, se ei kuulema ole ollenkaan harvinaista.
Mutta totuuden nimissä olisin kyllä todella mieluusti jättänyt kokematta koko ruljanssin, vaikka on ihanaa tietää että terve poika on nyt tulossa. =)

Ainiin! tähän piti sanoa että kun jännäilintuota down-seulan tulosta (jonka pitäisi normaalisti minun iällä ja tällä niskaturvotuksella olla 1:12 000 ja meillä oli 1:60) niin kysyin apua äidiltäni. Meillä kun lähipiiriin kuuluu down-tyttö ja hänen äitinsä, joitten kanssa ollaan matkusteltukin. Luulin saavani tytön äidiltä positiivista palautetta, tyyliin että lapsi on kuitenkin ihana ja häntä ei vaihtaisi kenenkään toiseen. Niin sainpas ihan päinvastaista kuulla. Ei toivoisi eikä soisi kenellekään down-lasta. Vaikka kamalasti tytärtään rakastaa ja hyvin huolehtii. :eek: Mielipide kuulema muuttuu siinä kun lapsi kasvaa. Pienten down-vauvoje ja taaperoiden äidit kun taas kuulema hehkuttavat lapsiaan jopa ihanammiksi, helpommiksi ja rakastavammiksi kuin muut lapset.

Sitten omia kuulumisia: Ensinnäin ihan hätäilin, enhän minä ole vielä viidennellä kuulla. Lauantaina vasta. Olin viikkoa edellä kuuta vaihtamassa. :D
Oltiin koko perhe eilen neuvolassa, pissa ja hemoglobiini ovat hyvät. Verenpaine alhainen (mutta sille ei mahda mitään). Ja jätkä veti sataavittäkymppiä kohdussa, eli syke oli 150 bpm. :heart: Saatiin ne perhevalmennusajat ja eka onkin jo ihan kohta!

Onko teistä pidemmällä olleista kukaan ollut jo perhevalmennuksessa? Millaista siellä on?

Toivoopi Bee ja Ee 15+3
 
Heippa!!!

Mullakin oli eilen neuvola. Sydänäänet kuului ja jumpsutti 158 :heart: . Pisu oli ok, samoin verenpaine ja hemppaa ei edes otettu. Ja se veriseulan riskiluku oli meillä 1:2800, eli ei tarvitse siitä hätäillä.

Mutta saa nähdä mitä tästä tulee, aamulla vuodin sellasta lohenpunaista verta ;(((
Ei onneks ole tavallista enemmän masu kipeä tai vuoto voimistunut, sillon kun kotona olin. Pitäis uskaltaa käydä veskissä, muttakun ei oikein uskalla.

Mut kaipa ei suurta hätää ole kun kerran ei tule solkenaan ihan verta verta. Mut pelästyin mä aamulla silti ihan kamalasti.

Napsuneiti ja pallero 13+0 *Poks*
 
Mulla oli myös eilen neuvola ja kaikki hyvin. Sydänääniä kuunneltiin kun halusin, mutta ne ei vielä doplerilla kuuluneet :( Terkka vähän epäilikin ettei vielä kuuluisi kun vasta rv8+6 ja mulla tota rasvakerrosta ihan kiitettävästi tossa edessä on.. Meidän neuvolassa ei siis ole ultraa vaan ihan perusdopleri joka sekin aika vanha. En siis juurikaan huolestunut asiasta. Muutenkin tuntuu että tämä raskaus menee rauhallisemmalla mielellä kuin eka, jotenkin sitä vaan osaa luottaa enemmän että kaikki menee hyvin eikä menettämisen pelko ole niin suuri. Toki nytkin välillä käy mielessä että mitä jos jokin meneekin vikaan ja olisi varmaan epänormaalia jos ei sitäkin miettisi, mutta aika hyvällä fiiliksellä kuitenkin =)
Pohtijatar: Mulle oli terkka ensin laskenu et olis ollu rv9+6 vaikka oli 8+6 ja kun sydänääniä ei kuulunu doplerilla niin sanoi että jos ois ollu se 9+6 niin EHKÄ olis kuulunu muttei sittenkään varmasti. Toivottavasti saisit mieltäsi rauhoitettua jotenkin :hug: kyllähän ne oireet voi helpottaa noin aikasinkin.
Mä saan sitten possurokotteen ens maanantaina. Päädyin sen nyt ottamaan kun sitä silloin meidän neuvolassa annetaan. Olisin halunnu odottaa 12 viikon yli, mut koska suojan tautia vastaan saa vasta 2 viikon kuluttua rokotuksesta, en halua odottaa 3 viikkoa. Uskon että ei täällä sitä kaikissa raskauden vaiheissa suositeltais jos riskit rokotteesta olis isommat kuin taudista.
Ultrankin varasin, se on rv11+1 eli huomisesta tasan 2 viikkoa.
Napsuneidille :hug: Varmasti huolestuttaa, mutta eiköhän se vaaratonta vuotoa ole..

-minttu ja pumpelo rv9+0 (poks)
 
Täällähän on ollut paljon iloisia uutisia!!!

Onnea hyvistä ultranäkymistä: Hope79, Minttu, Tuulia, Alexandria, Napsuneiti ja Ripe!!! Toivottavasti en ketään unohtanut.

Syystuuli: tervetuloa pinoon!!! Onnittelut!!

Hope79:
meitähän on täällä pinossa jo sitten kolme tuplaodottajaa!!! On se vaan huimaa!!

Possunuharokotteen oon ajatellut ottaa, meillä sitä aletaan antamaan vasta 2 vkon päästää, tylsää sinänsä, kiva olisi se jo ottaa, ettei sitten ota turhaan (ei ehdi tehota, ennenkuin jo flunssa painaa päälle..)

ON: np-ultra takana (eilen) ja kaikki hyvin. Kyllä pelotti...!!!!!!!!!!!
Mulla edelleen oireet niin lieviä, että usko välillä menee, onko siellä mahassa ketään.
Kun ei ole maha yhtään suurentunut, oksentelua ei ole ollut, tissit ei oo yhtään suurentuneet, eikä arat, ja pissallakaan ei tartte yön aikana kertaakaan käydä... , vaikka tuplasti voisi olla oireita.. Ainoa on lievä äklötys ja väsymys..
Mutta onhan se tosiaan mun onneksi, että on näin vähän oireita, kyllä sitä kolotusta ja kremppaa varmaan kerkeää ihan tarpeeksi tulemaan

Ja angel-sounds-dopplerinkin ostin, mutta en ole sillä vielä saanut kuulumaan kuin oman sykkeeni..

NO, joka tapauksessa np-ultrassa molemmat voivat hyvin, eilen oli siis 11+6, ja vastasivat viikkoja 12+1 ja 12+2.. Liikkuivat ja heiluttelivat käsiään ja jalkojaan. Liikuttava näky, siellä ne pienet uiskentelee.. Niskaturvotus oli molemmilla alle millin, joten oon tosi huojentunut.
Seerumiseulaan en mennyt, kun se ei näissä kaksoisraskauksissa kuulemma ole luotettava, joten seuraava jännityksen paikka on sitten rakenneultra ennen joulua..

Noh, kertoilin täällä silloin siitä ei niin ihanasta neuvolakäynnistä (kun neuvolantäti suhtautui niin varauksella ja epäileväisesti raskauden jatkumiseen, kun kerroin meidän hoitohistoriaa..kaksosjuttuun ei oikein osannut sanoa mitään). Noh, hän oli myös naistenklinikalta np-ultraa varatessa unohtanut mainita, että kyseessä kaksosraskaus, jolloin meille oli varattuna liian lyhyt aika... Sitten vielä kun multa piti ottaa vesirokkovasta-aineet, että oonko sairastanut vesirokon, niin hän oli lähetteeseen laittanut jonkun vesirokkorakkulanäytteen, joka otettais, jos mulla nyt olisi vesirokko.. eli koko näytettä ei voitu ottaa.
Kyllä syö luottamusta neuvolaan entisestään

Eilen oltiin myös miehen kanssa monikko-odottajille suunnatussa info-tilaisuudessa, joka oli kyllä tosi antoisa!!Eli nyt ollaan onnemme kukkuloilla, leijun pilvissä nyt muutaman päivän ihan luvan kanssa
 
Otsikko kertoo kaiken ja anteeksi jo etukäteen omanapaisuus :ashamed:

Tilanne siis tämä: ICSI punktio 31.8, josta veritesti pp12 ja hcg 211, vuotoa rv5+ viikolla, paniikkia ja hcg:n seurantaa joss hcg yli 5600 ja miltei 19200. Paniikkiultrassa rv 6+3 kaksi säkkiä, toisessa syke. Rv 7+0 omalla lapsettomuusklinikalla kaksi säkkiä, yksi syke ja koko vastasi "laskureiden" ja hedelmöityspäivän mukaan laskettua eli oli rv 7+0. Viime viikolla rv 9+2 olin naistenpolilla kesällä rakkoendon poiston jälkeisellä kontrollikäynnillä ja mietittiin jatkoja. Siellä surkealla ultralla - lääkäri valitteli ultran huonoutta siis - tyhjä säkki ja yksi elävä asukki, jolla syke. Lääkäri - kokenut sellainen ihana mummoikäinen - ei saanut mitattua, koska sen kuolleen säkki tunkee siihen eteen ja tuo jotain "varjoja" tai vastaavaa, joka haittaa mittojoen ottoa. Sanoi, että ei haittaa, asiaahan katsotaan taas pian neuvolan ultrassa ja nt-ultrassa äitipolilla, jossa kunnon ultra raskauden seurantoja varten.

Ja nyt se ahdistavin juttu: tänään neuvolassa rv 10+1 terkkari löysi sykkeen, mutta ihmetteli, että "onko sulla kaksiosainen kohtu"? Mä olin että häh?!? Kait se ois tän hoitorumban aikan havaittu, kukaan lääkäreistä ei oo koskaan mitään sellaista puhunut. No, sitten se sanoi, että johtuisko vaan siitä tyhjästä säkistä. Ja sitten väitti, että koko ei vastaa viikkoja että muka ei olisi kasvanut tai jotain. Siis hän sai mitaksi sellaisen, että vasta rv 9+1. Mutta miten se voi olla mahdollista?!? Jos 5.10, jolloin ollut vasta 7+0 on saatu viikkoja vastaava mitta ja edellisellä viikolla syke,niin miten nyt monta viikkoa myöhemmin voi muka olla näin, että "kasvu on tauolla", ei ole edennyt tai jotain?!? Olen nyt ihan hämmentynyt :eek:

Ja sitten se täti rupesi puhumaan, että mitenkähän tämä nyt tästä jatkuu vai meneekö kesken!!! Menin ihan paniikkiin, että mitä ihmettä! Ei kukaan ole puhunut mulle mitään tollasta, ei kukaan lääkäri tai mitään. Ja tätä ennen siis on 3 eri erikoislääkäriä ultranneet, viimeksi siis alle viikko sitten! Nyt olen ihan kauhusta kankea. Tosin sanoi sitten, että voihan se tuo säkkikin, joka tunkee tuon elävän eteen, häiritä mittaamista. Nyt odottelen äitipolin nt-ultraa, joka onkin kuulemma mulla nyt sitten varhaisultra, kun kerran "viikkoja liian vähän" . Terkkari sanoi, että yrittää pyytää, että mut tutkisi kokenut lääkäri, joka seurannut kaksosraskauksia eikä hoitaja, kuten nyt todennäköisesti on. En kestä tätä epävarmuutta. Meni ilo koko raskaudesta, juuri kun olin hetken alkanut jo uskaltaa toivo ja ajatella kevätvauvaa. Paniikissa ryntäsin kotiin ja varasin torstaille ajan yksityiseltä lääkäriasemalta. Kuolen kohta epätoivoon!!!

Vadelmaunelma + epäselvät raskausviikot?!?
 
Voi Vadelmaunelma! :hug: Toi on vähän sitä samaa sarjaa kun mullahan ei neuvolalääkäri löytänyt koko kohtua rv 10! Ja sai vielä sorkkimisellaan verenvuodonkin aikaan... Mä luulen, että tuossa on kyse nimenomaan siitä, että ei saada kunnon mittoja ja tuossa vaiheessa ne muutamatki millit tekee ison eron. Hyvä kun sait ajan torstaille, itse olisin päätynyt samaan ratkaisuun, mitä sitä odottamaan epätietoisuudessa, parempi ottaa selvää jos vaan voi, miten asiat on. Tsemppiä!

Vilhelmiina72: etsi alhaalta, alempaa kuin olettaisit. Niin mä onnistuin ekoilla kerroilla tuon angel sounds:in kanssa. Ihan jostain häpyluun tienoilta löysin sitten vihdoin äänet... Yritä saada ne vesirokkovasta-aineet otatetuksi vaikka ne nyt menikin lähetteen takia pieleen. On muuten kettumainen (ja vaarallinen) aikuisena sairastaa ja riski sikiöillekin. Tietää sitten missä mennään...
 

Yhteistyössä