Lapsettoman ja "lapsellisen" pariskunnan yhteisristeilyn ongelmat

• Viestiketjun aloittaja mitenhän tästäkin selviää
  • Ensimmäinen viesti
laivailija
Alkuperäinen kirjoittaja peter33_:
Alkuperäinen kirjoittaja Kukas se juntti onkaan:
Alkuperäinen kirjoittaja peter33__:
Alkuperäinen kirjoittaja jäämansikka:
Jos laivalla on juntteja, saanen kysyä, missä sinä sitten pidät hauskaa? Eli missä et voi törmätä näihin samoihin ihmisiin jotka laivalla käy? Heitä kuitenkin on aika paljon eli milläs vältät yli puolet suomen kansasta (juntit)...

Taitaa olla niin ettet käy edes laivalla vaan jossain Maken kulmabaarissa biljardia pelaamassa..
Hei tytöt. Kävin laivalla enemmän kun olin n. 19, kivaa oli. Sitten huomasin, että en jaksa örveltäviä ihmisiä.

Maken kulmabaari ei kuulosta tutulta.

Kaikkea hyvää teille.

Äitini on 58 v, mummo 81 ja minä 27 v. Me kaikki käymme risteilyllä. Akateemista väkeä vielä. jotain outoa meissä?
Mutta kukin tyylillään! Rock ja hik.
Hiukan outo taidat olla itse, tai vähintäänkin kapeakatseinen ja hanakka lokeroimaan ihmisiä. Terveisin usein risteileivä akateeminen kolmikymppinen, jonka 65-vuotias akateeminen äiti myös risteilee mielellään :)

peter33_
Alkuperäinen kirjoittaja laivailija:
Hiukan outo taidat olla itse, tai vähintäänkin kapeakatseinen ja hanakka lokeroimaan ihmisiä. Terveisin usein risteileivä akateeminen kolmikymppinen, jonka 65-vuotias akateeminen äiti myös risteilee mielellään :)
Huoh. Minusta on kummallista, että ihmiset tarvitsevat todellisuuspakoa purkissa, joka lilluu keskellä Itämerta. Ruoka on useimmiten huonoa (myös à la carten puolella, verrattuna maihin), yökerhon showt vähän kiusallisia ("maailmankuulu" show-ryhmä Bulgariasta) jne.

Ymmärrän tietysti jos seuraa etsii, tapahtuuhan laivalla kaikenlaista. Jotenkin vaan tuo meno oli hauskaa hiukan nuorempana.

Ai niin, ja ihan "akateemisia" tässä ollaan.

jopetsu
Alkuperäinen kirjoittaja kolmekymppinen feministi:
Ihmeellistä moralisointia täällä.
...
Pariskunta saa keskenään päättää kuinka toimivat, koska kerran toivat lapsen laivalle, joka tunnetusti on bailausympäristö eikä mikään lapsiperheiden puuhamaa.
Oletko ollut laivalla viime aikoina, katsonut laivayhtiöiden mainoksia, tai ollut itse lapsena laivalla? Minän olen tehnyt noita kaikkia (lapsena tehdyt laivareissut ovat muistoja parhaasta päästä). Kyllä laiva on tunnetusti ihan kaikenlaisten ja kaiken ikäisten ihmisten ja perheiden "puuhamaa".

Itse perheellisenä olettaisin, jos pyytäisin tuttavapariskuntaa mukaan reissuun, että sinne ei mennä juhlimaan ja olettaisin myös että aikuiset järkevät ihmiset tajuavat että kyseessä ei ole ryyppyreissu.

Minä en olisi niin kovin huolissani äidin tai isän viihtymisestä lapsen kanssa hytissä. On hyvin todennäköistä että vanhemmat ovat (varsinkin lapsen kanssa olevat) illalla itsekin sen verran väsyneitä ja tietävät seuraavan aamun realiteetit, että heillä ole mitään halua hillua discossa aamuneljään.

laivailija
Huoh. Minusta on kummallista, että ihmiset tarvitsevat todellisuuspakoa purkissa, joka lilluu keskellä Itämerta. Ruoka on useimmiten huonoa (myös à la carten puolella, verrattuna maihin), yökerhon showt vähän kiusallisia ("maailmankuulu" show-ryhmä Bulgariasta) jne.

Ymmärrän tietysti jos seuraa etsii, tapahtuuhan laivalla kaikenlaista. Jotenkin vaan tuo meno oli hauskaa hiukan nuorempana.

Millä peusteella juuri risteileminen on erityisen eskapistista toimintaa? Vai näetkö todellisuuspaon jotenkin olennaisena motiivina myös ihmisen kaikessa muussa käyttäytymisessä? Siinä tapauksessa sinullakin lienee omat tapasi paeta todellisuutta. Se, että ne tavat ovat erilaisia ei tee niistä sen arvokkaampia tai sofistikoituneempia, anteeksi vain. Ylipäätään toisten nimettely junteiksi -varsinkin yhden yksittäisen seikan nojalla- on sitä suurinta junttimaisuutta.

että näinkö
Alkuperäinen kirjoittaja Kukas se juntti onkaan:
Jos laivalla on juntteja, saanen kysyä, missä sinä sitten pidät hauskaa? Eli missä et voi törmätä näihin samoihin ihmisiin jotka laivalla käy? Heitä kuitenkin on aika paljon eli milläs vältät yli puolet suomen kansasta (juntit)...

Taitaa olla niin ettet käy edes laivalla vaan jossain Maken kulmabaarissa biljardia pelaamassa..
Hei tytöt. Kävin laivalla enemmän kun olin n. 19, kivaa oli. Sitten huomasin, että en jaksa örveltäviä ihmisiä.

Kaikkea hyvää teille.

Äitini on 58 v, mummo 81 ja minä 27 v. Me kaikki käymme risteilyllä. Akateemista väkeä vielä. jotain outoa meissä?
Mutta kukin tyylillään! Rock ja hik.
Ei taida vaimo päästää edes sinne Maken kulmakuppilaan..

ei-akateeminen

Jos pidätte muidun kanssa kivaa, mihin menette? Tuollaiselle vkl lomalle siis.

hjeronymos
Sinne risteilyille mahtuu monenlaista porukkaa. Suurin osa lähtee vetämään halpaa viinaa pään täyteen, jotkut lähtee pettämään, jotkut lähtevät firman pikkujoulumatkalle (yleensä firmalle halpa tapa järjestää yön yli tapahtuva reissu), mutta on niitäkin, jotka ovat siellä selvinpäin.

Minä nuorempana kävin diskoissa yms. katsomassa menoa. En pitänyt. Jengi oli kauheassa kännissä ja ajatteli, että koska ollaan "ulkomailla", niin voi käyttäytyä ihan miten haluaa. Kauheaa sikailua, puristelua, kähmintää ja suoranaista törkyilyä. Nykyään käyn risteilyillä lähinnä lasten takia. Se on edelleen suht edullinen tapa matkustaa.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja jopetsu:
...
Pariskunta saa keskenään päättää kuinka toimivat, koska kerran toivat lapsen laivalle, joka tunnetusti on bailausympäristö eikä mikään lapsiperheiden puuhamaa.
Oletko ollut laivalla viime aikoina, katsonut laivayhtiöiden mainoksia, tai ollut itse lapsena laivalla? Minän olen tehnyt noita kaikkia (lapsena tehdyt laivareissut ovat muistoja parhaasta päästä). Kyllä laiva on tunnetusti ihan kaikenlaisten ja kaiken ikäisten ihmisten ja perheiden "puuhamaa".

Itse perheellisenä olettaisin, jos pyytäisin tuttavapariskuntaa mukaan reissuun, että sinne ei mennä juhlimaan ja olettaisin myös että aikuiset järkevät ihmiset tajuavat että kyseessä ei ole ryyppyreissu.

Minä en olisi niin kovin huolissani äidin tai isän viihtymisestä lapsen kanssa hytissä. On hyvin todennäköistä että vanhemmat ovat (varsinkin lapsen kanssa olevat) illalla itsekin sen verran väsyneitä ja tietävät seuraavan aamun realiteetit, että heillä ole mitään halua hillua discossa aamuneljään.
Tunnen lapsen isän, hän taitaa olla kaikkein innokkain häpän ottaja meistä. Ei hän ole väsynyt, miksi olisi kun ei tarvitse tikkuja ristiin panna lapsen takia, äiti tekee kaiken. Isällä ei ole seur. aamuna muuta realitettiä kuin saada kylmä jaffa jostain...

A - a
Mielenkiintoinen kokeilu, mikä ei tietenkään ole mahdollista toteutua, koska teillä itsellännekin bailujalka vipattaa liikaa:

Entä jos te, siis ap miehineen, ottaisittekin alusta asti sen linjan, että eihän tässä nyt mihinkään diskoihin mennä, kun kyse on risteilystä, jossa on lapsi mukana, ja lapsen ehdoillahan tietenkin tämä matka tehdään, ilman muuta. Joten ei oteta viinaa yhtään, ei olutta ei siideriä ei mitään. Syödään mukavasti, jutellaan, katsellaan merta, ollaan lapsen kanssa pallomeressä, illalla istutaan hytissä kaikki ja jutellaan, pidetään mukavaa yhdessäoloa...

Lähtisiköhän tuon toisen parin mies yksikseen sinne diskoon hillumaan?

Ap:lla on jotenkin ylenkatseinen suhtautuminen tähän ystäväpariskuntaan. Vaimo on tyhmä alistuva saapas ja mies viinaan menevä jne. Ei mitenkään hyvä yhdistelmä, kun ajatellaan yhteistä matkaa. Ap:lta ainakin puuttuu empatia kokonaan tuota ystäväänsä kohtaan. Te olette sopineet yhteisestä matkasta, ja nyt se sitten uhkaa pilaantua, kun ap huomaakin, että hän ei mahdollisesti voisikaan bailata siellä laivalla, kun toisenkaan pariskunnan vaimo ei voi sitä tehdä. Hui kauheata! Elämässä kun ei ole tilaisuutta bailaamiseen, ei sitten juuri ikinä.

Minä olisin ystävälleni solidaarinen, ja olisin hänen kanssaan siellä hytissä. Voisin vaikka sopia, että oltaisiin vuorotellen lapsen kanssa. Ei tämä nyt niin maata kaatava asia ole. JOS nimittäin ollaan ystäviä.

jopetsu
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
...

Tunnen lapsen isän, hän taitaa olla kaikkein innokkain häpän ottaja meistä. Ei hän ole väsynyt, miksi olisi kun ei tarvitse tikkuja ristiin panna lapsen takia, äiti tekee kaiken. Isällä ei ole seur. aamuna muuta realitettiä kuin saada kylmä jaffa jostain...
OK, eli tuossa tapauksessa luulisin että äidillä ei ole kovin suuria haluja muutenkaan valvoa kovin myöhään. Eri asia sitten on, onko hänellä ylipäänsä hauskaa - saati sitten lapsella - kun on tuollainen mies matkassa, mutta se taas ei ole sinun vikasi.

Minun vaatimaton mielipiteeni alkuperäisestä asiasta on, että kun tuollaiseen reissuun on lähtenyt olisi suotavaa ottaa myös lapsen tarpeet huomioon tekemisissä _sopivassa määrin_. Eli toki ihan omiakin juttuja voi tehdä välillä, esim. käydä shoppailemassa. Kun lapsi nukkuu hytissään, voi siellä tietysti jonkin hetken viettää äidin kanssa, mutta jos huvittaa sitten lähteä iltaelämään niin siitä vaan.

no
Alkuperäinen kirjoittaja A - a:
Mielenkiintoinen kokeilu, mikä ei tietenkään ole mahdollista toteutua, koska teillä itsellännekin bailujalka vipattaa liikaa:

Entä jos te, siis ap miehineen, ottaisittekin alusta asti sen linjan, että eihän tässä nyt mihinkään diskoihin mennä, kun kyse on risteilystä, jossa on lapsi mukana, ja lapsen ehdoillahan tietenkin tämä matka tehdään, ilman muuta. Joten ei oteta viinaa yhtään, ei olutta ei siideriä ei mitään. Syödään mukavasti, jutellaan, katsellaan merta, ollaan lapsen kanssa pallomeressä, illalla istutaan hytissä kaikki ja jutellaan, pidetään mukavaa yhdessäoloa...

Ap:lla on jotenkin ylenkatseinen suhtautuminen tähän ystäväpariskuntaan. Vaimo on tyhmä alistuva saapas ja mies viinaan menevä jne. Ei mitenkään hyvä yhdistelmä, kun ajatellaan yhteistä matkaa. Ap:lta ainakin puuttuu empatia kokonaan tuota ystäväänsä kohtaan. Te olette sopineet yhteisestä matkasta, ja nyt se sitten uhkaa pilaantua, kun ap huomaakin, että hän ei mahdollisesti voisikaan bailata siellä laivalla, kun toisenkaan pariskunnan vaimo ei voi sitä tehdä. Hui kauheata! Elämässä kun ei ole tilaisuutta bailaamiseen, ei sitten juuri ikinä.

Minä olisin ystävälleni solidaarinen, ja olisin hänen kanssaan siellä hytissä. Voisin vaikka sopia, että oltaisiin vuorotellen lapsen kanssa. Ei tämä nyt niin maata kaatava asia ole. JOS nimittäin ollaan ystäviä.
Samaa mieltä, taitaa olla erilaiset maailmat kuitenkin. Kysymys lienee asennevammasta, kun uhkaa mennä matka lapsen ehdoilla. Ei se akateemisuuskaan ihan kaikkea näemmä kata; kaikella sitä ihmiset arvoaan mittailee:))

,mxbm,b

Marttyyriutta.

Mies 50
Heitetään kaikki risut samaan prasuun. Eli eipä taida lapsella olla kovin mukava tulevaisuus, isä vaan ryyppää ja haluaa juhlia. Eihän sitä lapsella mitään arvoa ole. Kiva kun on päässyt naimaan sen alulle, ja taas viinaa myllyyn. Vaimo hoitakoon lapsensa miten parhaakseen näkee.

ei sympatiaa ap:lle, ei yhtäkään

Loistava kirjoitus! Allekirjoitan! Nimenomaan edes joskus elämässä on ajateltava muitakin kuin itseään. Voisi olla ap:lle mielenkiintoinen kokemus edes sen yhden ainokaisen kerran asettaa joku muu kuin oma itsensä etusijalle. Vai onko niin, että hän on empatiaan täysin kykenemätön? "Minä, minusta, minuun"-tyyppiä, justiina omien sanojensakin mukaan. Onneksi ei minun ystäväni.

jos viina vie
Alkuperäinen kirjoittaja Mies 50:
Heitetään kaikki risut samaan prasuun. Eli eipä taida lapsella olla kovin mukava tulevaisuus, isä vaan ryyppää ja haluaa juhlia. Eihän sitä lapsella mitään arvoa ole. Kiva kun on päässyt naimaan sen alulle, ja taas viinaa myllyyn. Vaimo hoitakoon lapsensa miten parhaakseen näkee.
Tätä se on vielä monessa perheessä 2000 luvullakin.

sovinismia!
Alkuperäinen kirjoittaja ei sympatiaa ap:lle:

Loistava kirjoitus! Allekirjoitan! Nimenomaan edes joskus elämässä on ajateltava muitakin kuin itseään. Voisi olla ap:lle mielenkiintoinen kokemus edes sen yhden ainokaisen kerran asettaa joku muu kuin oma itsensä etusijalle. Vai onko niin, että hän on empatiaan täysin kykenemätön? "Minä, minusta, minuun"-tyyppiä, justiina omien sanojensakin mukaan. Onneksi ei minun ystäväni.
Ai se on sen vieraan naisen syy jos oma mies on törppö???

Vanhemmilla vastuu lapsestaan

Kuvittelen viestisi kärjistetyksi esimerkiksi siitä, miten muiden mukamas pitäisi uhrautua toisen pariskunnan (mahdollisten) ongelmien vuoksi.

Käsittääkseni ap ja miehensä maksavat matkansa itse ja käyttävät siihen omaa vapaa-aikaansa. Matkaseurana on pariskunta, joilla on lapsi mukana. Miksi tämän toisen pariskunnan lapsen pitäisi vaikuttaa lapsettoman pariskunnan menemisiin tai tekemisiin koko risteilyn osalta?

Lapset ovat perheessä rakkaita ja tärkeitä, joista vanhempien on huolehdittava. Lapsi ei kuitenkaan ole henkilö, jonka ympärillä kaikki asiat pyörivät. Eikä varsinkaan perheen ulkopuolisten aikuisten elämä pyöri kenenkään toisen lapsen ympärillä.

Tuon toisen "lapsellisen" pariskunnan (mahdolliset) ongelmat eivät myöskään ratkea sillä, että koko matkaseurue alkaa mukauttaa omaa käyttäytymistään heidän vuokseen.

Western
On tämä vaikeaa.
Miksi ap. ei voi viettää laivamatkaa pääasiassa kahdestaan miehensä kanssa? Onkohan tuossa nyt jo koko porukka vähän pihalla, siis laivassa?
On tasan tarkkaan lapsellisen pariskunnan asia hoitaa lapsensa, yhteiselonsa. Kyllähän tällä lapsettomalla parilla pitää olla sen verran munaa sanoa että "lapsiongelma" on lapsen vanhemmilla.
No:1 Valitkaa ystävänne tiuhemmalla seulalla, helpotatte omaa elämäänne.

Minä taas...

Kaikkea hyvää teille.
...käyn mieluummin siellä Maken kulmabaarissa kuin laivalla ; ) Meidän kulmabaarin "Make" on perhetuttumme ja siellä tapaa paljon kivoja kavereita : )

Tämä nyt meni aiheen ohi. AP ota vain bailumekkosi mukaan, sillä sitä vartenhan sinä risteilylle lähdet, että saat pitää siellä hauskaa. Itse kyllä olettaisin, että jos lähtisimme "perheristeilylle", niin sitten kukaan ei hilluisi siellä discossa, mutta jos ap:n ystävämies tekee niin joka tapauksessa, niin kyllä lapseton ystäväpariskuntakin saa pitää hauskaa. On kuitenkin vanhempien asia päättää siitä, miten lapsi hoidetaan risteilyn aikana. Totta kai olisi myös mahdollista, että seurue olisi päättänyt vaikka niin, että ap ja/tai miehensä hoitavat lasta, että vanhemmat voivat discoilla keskenään.

kaikkien toiveet
Minullakin on ainakin tähän saakka ollut se käsitys että kun porukalla lähdetään niin silloin otetaan muidenkin seurueeseen kuuuluvien toiveet huomioon, eli jokaiselle jotakin. Lapsi on toki vanhempiensa vastuulla ja hoidossa, mutta ei kai se tarkoita sitä että äiti tai isä kulkee erillään muusta porukasta lapsensa kanssa. Asenteiden tarkistus on nyt paikallaan sillä miksi lähteä porukalla risteilemään jos tarkoitus onkin että ap bailaa miehensä kanssa kahdestaan ja lapsiperhe oleilee keskenään, paitsi perheen isä karkaa joskus ap:n miehen kanssa kaljalle.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Minä taas...:

Kaikkea hyvää teille.
...käyn mieluummin siellä Maken kulmabaarissa kuin laivalla ; ) Meidän kulmabaarin "Make" on perhetuttumme ja siellä tapaa paljon kivoja kavereita : )

Tämä nyt meni aiheen ohi. AP ota vain bailumekkosi mukaan, sillä sitä vartenhan sinä risteilylle lähdet, että saat pitää siellä hauskaa. Itse kyllä olettaisin, että jos lähtisimme "perheristeilylle", niin sitten kukaan ei hilluisi siellä discossa, mutta jos ap:n ystävämies tekee niin joka tapauksessa, niin kyllä lapseton ystäväpariskuntakin saa pitää hauskaa. On kuitenkin vanhempien asia päättää siitä, miten lapsi hoidetaan risteilyn aikana. Totta kai olisi myös mahdollista, että seurue olisi päättänyt vaikka niin, että ap ja/tai miehensä hoitavat lasta, että vanhemmat voivat discoilla keskenään.
Ei ole mistään jäljennä mainitsemastasi kyse.
Jos sellaista olisi ehdotettu, emme lähtisi koko matkalle. Emme ole mitään palveluksia velkaa sille ystäväperheelle.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja kaikkien toiveet:
Minullakin on ainakin tähän saakka ollut se käsitys että kun porukalla lähdetään niin silloin otetaan muidenkin seurueeseen kuuuluvien toiveet huomioon, eli jokaiselle jotakin. Lapsi on toki vanhempiensa vastuulla ja hoidossa, mutta ei kai se tarkoita sitä että äiti tai isä kulkee erillään muusta porukasta lapsensa kanssa. Asenteiden tarkistus on nyt paikallaan sillä miksi lähteä porukalla risteilemään jos tarkoitus onkin että ap bailaa miehensä kanssa kahdestaan ja lapsiperhe oleilee keskenään, paitsi perheen isä karkaa joskus ap:n miehen kanssa kaljalle.
Tarkennus. Eli tämä isukki ei "karkaa" mun miehen kanssa mihinkään, vaan on meidän seurana käytännössä koko sen ajan kun vaimo on hytissä lapsen kanssa. Eli hän on se kolmas pyörä, en minä.

Se Maken kulmabaarin asiakas
AP, en väittänytkään, että teidän tapauksessa olisi ollut siitä kysymys, tarkoitin vain, että JOTKUT voisivat yhdessä päätyä kyseisenlaiseen ratkaisuun. Minähän kirjoitin, että "OLISI ollut mahdollista, että seuru OLISI päättänyt". Teillähän ei tästä ollut kyse. Eli kaikkihan on mahdollista, jos ja kuten etukäteen sovitaan. Teillähän kyse oli käsittääkseni etukäteen siitä, että te olitte lähdössä bailumatkalle, mutta aloitte matkallelähtöpäätöksen jälkeen pohtia, että odottaakohan lapsiperhe teiltä "seuraneitipalveluita".

kolmekymppinen feministi
...

Okei. Ihan hyvä kommentti. Kiitos huomiosta!
Pakko kyllä myöntää etten ole käynyt risteilyllä moniin moniin vuosiin ja viimeksi käydessäni meno oli sen verran "hurjaa" ettei sinne voi pieniä lapsia mukaan kuvitella. Käsitykseni ovat näemmä vanhentuneet tai sitten en ole vain huomannut perheellisiä (sitä kun tahtoo huomata tilanteet oman elämäntilanteensa kautta). En itse ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut risteilyistä. Minusta ne ovat niin tylsiä paikkoja, etten voisi viettää siellä aikaani muuta kuin vetämällä totaaliset kännit.

Vanhemmilla vastuu lapsestaan
Minullakin on ainakin tähän saakka ollut se käsitys että kun porukalla lähdetään niin silloin otetaan muidenkin seurueeseen kuuuluvien toiveet huomioon, eli jokaiselle jotakin.
Näin ajattelen myös minä. Olen ollut reissulla, joilla on ollut myös "lapsellinen" ystäväperhe. Tosin ei olla oltu risteilyllä, vaan ulkomaan matkalla.

Lapsi on toki vanhempiensa vastuulla ja hoidossa, mutta ei kai se tarkoita sitä että äiti tai isä kulkee erillään muusta porukasta lapsensa kanssa.
Ei tarkoita minunkaan mielestäni. Ruokailut ovat myös selkeästi hetkiä, jolloin ollaan kaikki yhdessä. Sitten kun lapsi haluaa mennä esimerkiksi pallomereen, on se selkeästi lapsen ja vanhempansa juttu. Muut aikuiset keksivät varmasti sille aikaa jotain muuta tekemistä.

Iltariennot ovat sitten asia erikseen. Omilla reissuillani jompi kumpi vanhemmista on laittanut lapset nukkumaan. Muut aikuiset ovat sitten viettäneet aikaa yhdessä. Tosin lomalla lasten nukkumaan meneminen on voinut venyä ja oman ystäväpariskunnan lapsetkin olivat jo 5-8 -vuotiaita viime reissullamme.

Asenteiden tarkistus on nyt paikallaan sillä miksi lähteä porukalla risteilemään jos tarkoitus onkin että ap bailaa miehensä kanssa kahdestaan ja lapsiperhe oleilee keskenään, paitsi perheen isä karkaa joskus ap:n miehen kanssa kaljalle.
Itse ainakin uskon, että risteily menee loppujen lopuksi "omalla painollaan". Eiköhän ole ihan luonnollista, että risteilyn aikana ollaan välillä liikkeellä koko porukalla ja toisinaan oman porukan kesken.

Monestihan on niin, että etukäteen tulee jännitettyä tai pelättyä sellaisiakin asioita, jotka todellisuudessa eivät toteudukaan.

Ap: ota vaan mukaan parhaat biletysvaatteesi, sillä kyllä niillekin varmasti käyttöä löytyy!

Yhteistyössä