Lapsettoman ja "lapsellisen" pariskunnan yhteisristeilyn ongelmat

• Viestiketjun aloittaja mitenhän tästäkin selviää
  • Ensimmäinen viesti
nähnyt ja kuullut
[quote="lapseton nainen[/quote]

Tarkoittaako lasten teko sitä että kaikki hauska loppuu elämästä ja sen jälkeen alkaa vain velvollisuudet? [/quote]

Kyllä ainakin äideilta käytännössä näyttää loppuvan jos tuttavapiiriä ja työkamuja katselen. Viimeksi päässyt elokuviin v 2007 ja ilman lapsia risteilylle ehkä 2004... Mies kyllä reissaa ja ryyppää entiseen tahtiin.

realiteetti
Alkuperäinen kirjoittaja Mies 50/lapseton nainen:
Mutta sitä se lapsen hankkiminen tarkoittaa, että se ohittaa melkein kaikki muuta.
Asiantuntijoiden mielestä lapsen ohi menee parisuhteessa vain puoliso. Koska jos se suhde rakoilee, niin siinä pelissä menee kyllä sitten jo lapsikin, ikävä kyllä. Että parisuhdetta pitää kohdella kuin kultaa, silloin lapsikin voi hyvin.
Eli vähän se on niin, että kaikki munat ovat kuitenkin samassa korissa.
Tämän kun kaikki naiset vaan tajuaisivat. Muksut on 1 ja mies jossain kaukana perässä, lähinnä sponsorina.

HUHUHUHU
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs:
Alkuperäinen kirjoittaja seilori-68:
No otat opiksesi ja seuraavan kerran ette lähde tuolla kokoonpanolla mihinkään.

Itse jaksan matkoilla tasan kahta sukulaislasta, joista tykkään. Muiden lapsellisten kanssa en matkustele enkä vietä mökkiviikonloppuja. Ei kiinnosta.

Anteeksi silti minua huvittaa, että haluat discoon noin kovasti. Eikö sinne pääse muutenkin? Ihan että tutustumaan ihmisiin? Anna mun kaikki kestää :-DD
No eiköhän aika moni sinne botskille mene bailaus/tanssi tarkoituksessa eikä hyttiin murjottamaan ja viinaa lipittämään! Että anna mun kaikki kestää ihan itelles.
Tuo minua juuri ihmetyttääkin. Onko se laiva ainoa paikka mihin pääsee tanssimaan ja bailaamaan?
Ei jumalaut.. Jos ihmiset menee laivalle, niin mikähän reissun tarkoitus on? Yhtä hyvin voi shoppailla ja syödä maissakin tolla periaatteella.

musta sen lapsettoman naisihmisen ei kannata mennä pompotteluun mukaan.

3-vuotiaan näkökulmasta
Minusta fiksuin ratkaisu olisi se, että jos lapsellinen pariskunta on luvannut lapselleen, että tämä pääsee risteilylle, niin olisivat ottaneet lapselle vaikkapa hänen mummonsa, kummitädin tms. mukaan, joka hoitaisi pääsääntöisesti lasta. Jos lapsen äiti haluaa vetää lärvit, niin se hoitaja olisi selvinpäin ja hoitaisi lasta illalla, yöllä ja aamusta. Jos taas äiti on selvinpäin, niin silloinhan hoitajan kanssa voisi sopia näppärästi vuorot, jolloin kumpikin kaitsee lasta. Siinä jäisi kummallekin kivasti omaa aikaa.

Jos kuitenkin lapsen vanhemmat ovat päättäneet, että lapsi otetaan aikuisten biletysristeilylle mukaan, niin siinä on PAKKO ottaa se 3-vuotiaskin huomioon. Alaikäisen paikka ei ole ravintoloissa, yksin hytissä tai tuntikausiksi pallomereen jätettynä. Tuollainen 3-vuotias saattaa vielä jopa käyttää vaippoja ja tuttia!!! 3-vuotiaalla on myös uhmaikää ja jos hän on paljon joutunut katsomaan vanhempien ryyppäämistä, niin tuskinpa hän kovin helposti edes jäisi AP:n hoidettavaksi, kun AP ei vaikuta siltä, että hän olisi juurikaan ollut tekemisissä tuon lapsen kanssa.

Kun lapsi hankitaan, se menee kaiken muun edelle. Parisuhdettakin täytyy pitää kunnossa, mutta ei lapsen kustannuksella (esim. lasta ei jätetä hyttiin hetkeksikään vain siksi, ettei ole varaa palkata hoitajaa tai siksi, että äidin oli ihan pakko päästä isän kanssa yökerhoon dokaamaan). On ihan älytön ajatus, että yhdellä risteilyllä vuodessa hoidettaisi kaikki asiat: tarjota lapselle elämyksellinen kesälomaristeily, tuliaisiksi halpaa viinaa niin paljon kuin jaksaa kantaa, risteillessä hyvää ruokaa pitkän kaavan kautta, vanhemmille laadukasta parisuhdeaikaa rakastellen tuntikausia rauhassa, ryypätä vuosisadan kännit. Tuo kaikki on mahdollista, mutta ei siten, että ängetään ne samaan risteilyyn, mikäli lapsella ei ole hoitajaa tai mikäli ei suostuta siihen, että tehtäisi eri risteilyjä: parisuhderisteily, perheristeily, kaverien kanssa biletysristeily tms.

fdsdsgfg
Alkuperäinen kirjoittaja HUHUHUHU:
Alkuperäinen kirjoittaja seilori-68:
No otat opiksesi ja seuraavan kerran ette lähde tuolla kokoonpanolla mihinkään.

Itse jaksan matkoilla tasan kahta sukulaislasta, joista tykkään. Muiden lapsellisten kanssa en matkustele enkä vietä mökkiviikonloppuja. Ei kiinnosta.

Anteeksi silti minua huvittaa, että haluat discoon noin kovasti. Eikö sinne pääse muutenkin? Ihan että tutustumaan ihmisiin? Anna mun kaikki kestää :-DD
No eiköhän aika moni sinne botskille mene bailaus/tanssi tarkoituksessa eikä hyttiin murjottamaan ja viinaa lipittämään! Että anna mun kaikki kestää ihan itelles.
Tuo minua juuri ihmetyttääkin. Onko se laiva ainoa paikka mihin pääsee tanssimaan ja bailaamaan?
Ei jumalaut.. Jos ihmiset menee laivalle, niin mikähän reissun tarkoitus on? Yhtä hyvin voi shoppailla ja syödä maissakin tolla periaatteella.

musta sen lapsettoman naisihmisen ei kannata mennä pompotteluun mukaan.
Joo siellä kirjoitteli joku jonka pipo kiristää hiukan.

velvollisuus ja ystävällisyys
Ei täällä nyt edelleenkään tajuta sitä, mikä ero on velvollisuudella byrokraattisesti ajateltuna, ja mikä taas on moraalinen velvollisuus...

Jos käytetään sitä juhlaesimerkkiä, eli emäntä liemessä kun isäntä ei ole auttanut järjestelyissä: eihän vieraita TIETENKÄÄN vaadita käärimään hihoja ja menemään kyökkiin, mutta jokainen empaattinen ja ystävällinen vieras tajuaa auttaa naista mäessä... Kaikkien etuhan se on, että dinnerit saadaan pöytään ja yksi seurueesta ei joudu olemaan keittiöorjana koko aikaa. Vaikka kuinka tilanteen syntyminen olisi isännän syytä, niin isäntää fiksumpi vieras voi omalla, vapaaehtoisella toiminnallaan pelastaa tilanteen - eikä sen tartte nainen olla vaan olen kuullut että mieskin voi osata olla avuksi keittiössä. Ihmeellistä joustamattomuutta ja sovinismia juuri niiden puolelta jotka sovinistiksi täällä muita syyttävät - jos menette mökkireissulle ja isäntä on unohtanut hakata halot, niin sittenkö saunotaan kylmässä saunassa? Vai tarttuuko se fiksuin ja käytännöllisin kirveeseen yhteiseksi hyväksi?

Sama tässäkin tilanteessa - ei kuulu tähän kyseiseen tilanteeseen mitenkään, onko se ystävän mies sika vaiko ei ja että sen kuuluisi selvittää asiat vaimokkeensa kanssa. VAikka se onkin totta, niin tilanne voi olla reaalimaailmassa se, että asiaa ei ole selvitetty eikä mies aio kontribuoida lasten hoitoon. Riippumatta siitä, onko se oikein vai väärin, niin tilanne on sitten se. Ja tällöin osa ihmisistä ilmeisesti jättää sorretun tuleen makaamaan. "Ei kuulu minulle, ei kiinnosta minua."

Voihan tässäkin tilanteessa myös ap:n mies kieltäytyä discoilusta, ottaa puheeksi sen, miten huolehditaan että koko seurueella on kivaa jne. Ihan mihin oma järki ja tunneäly riittää ja mikä on kompromissintekotaito. Totta kai lastenhoitovelvollisuus on lapsen vanhemmilla, mutta aika mielen köyhyyttä se on jos ei voi omaa arvokasta aikaansa laittaa seuranpitoon lasta hoitavan vanhemman kanssa. Hyvä kysymys on tietysti se, miksi ap on ylipäänsä lähdössä risteilylle itselleen ilmeisen vastenmielisessä seurueessa....

Kuten joku kirjoitti aiemmin, minuakaan ei yhtään haittaisi viettää YSTÄVÄN kanssa aikaa hytissä kera viinipullon ja suklaan. Epäilen myös, että äiti-ihminen haluaa kuitenkin ajoissa nukkumaan ja discon ovet aukeaisi halukkaalle sitten loppuillasta.

järki ja realismi
Alkuperäinen kirjoittaja velvollisuus ja ystävällisyys:
Voihan tässäkin tilanteessa myös ap:n mies kieltäytyä discoilusta, ottaa puheeksi sen, miten huolehditaan että koko seurueella on kivaa jne. Ihan mihin oma järki ja tunneäly riittää ja mikä on kompromissintekotaito. Totta kai lastenhoitovelvollisuus on lapsen vanhemmilla, mutta aika mielen köyhyyttä se on jos ei voi omaa arvokasta aikaansa laittaa seuranpitoon lasta hoitavan vanhemman kanssa. Hyvä kysymys on tietysti se, miksi ap on ylipäänsä lähdössä risteilylle itselleen ilmeisen vastenmielisessä seurueessa....
Mielen köyhyyttä ja kompromissintekotaidon puutetta on pikemminkin se, jos joku tosissaan kuvittelee että lapseton pariskunta lähtisi laivalle (tai minnekään) kuluttamaan "omaa arvokasta aikaansa" pelkästään seuraneidiksi äidille ja lapselle. Herätys todellisuuteen nyt siellä ;)

No, en minäkään ymmärrä miksi ap on tässä porukassa lähdössä reissuun, kun ei selvästi ole kiinnostunut kummankaan aikuisen saati sen lapsen seurasta - eikö tosiaan olisi mukavampi lähteä bailaamaan miehen kanssa kaksin, tai jonkun samalla aaltopituudella olevan pariskunnan/porukan kanssa, niin ei tämmöisiäkään ongelmia tulisi?

ei sinusta tutkijaksi olisi
Alkuperäinen kirjoittaja sirpa siru:
Olen ollut ap:n kaltaisessa tilanteessa. Kun tällaiselle (marttyyri)äidille ehdottaa että voin katsoa beibiä hetken, että äiti pääsee siiderille/shoppaamaan/uimaan/tanssimaan hetkeksi, on tullut kivahtava vastaus: "ei tartte, selviän kyllä itsekin."

Ei ole tehnyt mieli toista kertaa kysyä.
Kaikki äidit toimivat toki samalla tavalla tässä tilanteessa?!

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja järki ja realismi:
Mielen köyhyyttä ja kompromissintekotaidon puutetta on pikemminkin se, jos joku tosissaan kuvittelee että lapseton pariskunta lähtisi laivalle (tai minnekään) kuluttamaan "omaa arvokasta aikaansa" pelkästään seuraneidiksi äidille ja lapselle. Herätys todellisuuteen nyt siellä ;)

No, en minäkään ymmärrä miksi ap on tässä porukassa lähdössä reissuun, kun ei selvästi ole kiinnostunut kummankaan aikuisen saati sen lapsen seurasta - eikö tosiaan olisi mukavampi lähteä bailaamaan miehen kanssa kaksin, tai jonkun samalla aaltopituudella olevan pariskunnan/porukan kanssa, niin ei tämmöisiäkään ongelmia tulisi?
Olen kiinnostunut kyllä lähtemään ja ovat mukavia ihmisiä. Minua häiritsee naisena (ja miestäni miehenä) ainoastaan se millainen sovinisti tämä isukki on, mutta muuten mukava perhe.

greta f
Alkuperäinen kirjoittaja ei sinusta tutkijaksi olisi:
Olen ollut ap:n kaltaisessa tilanteessa. Kun tällaiselle (marttyyri)äidille ehdottaa että voin katsoa beibiä hetken, että äiti pääsee siiderille/shoppaamaan/uimaan/tanssimaan hetkeksi, on tullut kivahtava vastaus: "ei tartte, selviän kyllä itsekin."

Kaikki äidit toimivat toki samalla tavalla tässä tilanteessa?!
Kaikki marttyyriäidit - kyllä.

vielä yksi ehdotus
Ap, onko mahdollista kutsua vielä yksi pariskunta mukaan?

Joko
a) lapsellinen, että nuo naiset lapsineen voisivat lyöttäytyä yhteen ja pääsisit kaikista pohdinnoista
b) lapseton, että voisitte bailata yhdessä ja tuon naisen muksuineen voisi unohtaa kokonaan.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja vielä yksi ehdotus:

Joko
a) lapsellinen, että nuo naiset lapsineen voisivat lyöttäytyä yhteen ja pääsisit kaikista pohdinnoista
b) lapseton, että voisitte bailata yhdessä ja tuon naisen muksuineen voisi unohtaa kokonaan.
Kiitos ideoista.

a) voisi olla hyvä idea mutta reissuun on vain viikko aikaa, joten tuskin ehtii..

b) tuossakin tapauksessa se isukki bailaisi mukana, eli kävisi kuten nytkin eli äiti jäisi hyttiin muksun kanssa.

Harkintaan kuitenkin...

lölälöä
Alkuperäinen kirjoittaja vielä yksi ehdotus:

Joko
Mutta olisiko sittenkin tuo b-vaihtoehto tätä äitiä kohtaan vieläkin kurjenpaa, 5 ihmistä bailaa ja 1 istuu hytissä..

Poppis~

Apua on tarjottu täälläkin.

Eräs ystäväni valittelee, ettei pääse minnekään miehensä kanssa ilman lapsia. Olen muutaman kerran tarjoutunut olemaan hänen lapsensa kanssa joskus. Siinä vaiheessa ystäväni on alkanut pohtimaan, että tytär on niin ujo, ettei edes halua jäädä muiden kuin vanhempiensa kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja järki ja realismi:

Minusta on itsestään selvää, että reissuun lähdettäessä otetaan huomioon reissukokoonpanon asettamat rajoitukset. Fakta on se, että lasta EI VOI jättää yksin eikä häneen kanssaan voi mennä joka paikaan - tästä ei voi missään tapauksessa tinkiä, ei vaikka kuinka haluaisi. Sen sijaan reissuporukan aikuiset kykenevät toimimaan useammallakin eri tavalla ja säätelemään käytöstään ja toimiaan sen mukaan, mitä pitävät oikeana. Lapsen läsnäolo vaikuttaa reissuporukkaan joka tapauksessa. On turha lähteä lapsiperheen kanssa reissuun, jos haluaa aikuisten reissun. Ja on turha lähteä missään seurassa reissuun, jos ei ole valmis joustamaan ilman suurin piirtein aseella uhkaamista. Pakkohan ei ole lähes koskaan noudattaa juuri mitään sosiaalisen kanssakäymisen normia...

Kyse ei myöskään ilmeisesti ole "pelkästään" seuraneitinä olemisesta. Onko se ihan oikeasti teistä aivan kamalaa ja mahdotonta että peräti pari tuntia joutuisitte tekemään vähän muuta kuin juuri sitä mitä itse haluatte - ja vielä tilanteessa joka ei ole mitenkään ainutlaatuinen. Laivalle ja sen discoon pääsee kyllä uudestaankin. Jos kyseessä olisi vaikka tuo Madonnan keikan meno ohitse seuraneidin roolia toteuttaessa, tilanne olisi vähän toinen. Nyt mielestäni on kuitenkin kyse siitä, että reissuun menee joko yksi tai monta törppöä. Minusta on suurempaa sovinismia olla törppö-isän juonessa mukana sen sijaan, että tosiaan tekisi fiksumpana itse jotain perheen tilanteen korjaamiseksi. Se voi olla ehdotus lapsenhoitovuoroista (jota myös ap:n mies voi ehdottaa, siten että hän ehdottaa että hytissä olisivat vuorotellen miehet ja vuorotellen naiset esimerkiksi) tai parin tunnin seuranpito... Tai sitten voitte kaikki olla törppöjä ja jättää patriarkaalisesti lapsen hoidon äidin huoleksi.

Miten kukaan voi ajatella, että ajan viettäminen reissuporukkaan kuuluvan henkilön kanssa olisi "arvokkaan ajan tuhlaamista"?? Ihan kuin tässä jutussa nuo äiti ja lapsi olisivat jotenkin b-luokan ihmisiä. Aivan hirveän lapsellista touhua!

Vielä unohtui äsken sanoa, että mielestäni jättämällä äidin lapsineen yksinään hytissä nököttämään hyväksytte ja tuette hänen aviomiehensä sovinistista toimintatapaa. Minusta parasta olisi se vuorottelu, ja ettei kukaan hankkiutuisi niin humalaan että lapsen vahtiminen on mahdotonta tai traumaattista lapselle.

suus ja syys
Miten kukaan voi ajatella, että ajan viettäminen reissuporukkaan kuuluvan henkilön kanssa olisi "arvokkaan ajan tuhlaamista"?? Ihan kuin tässä jutussa nuo äiti ja lapsi olisivat jotenkin b-luokan ihmisiä. Aivan hirveän lapsellista touhua!
Helposti. Jos reissuporukkaan kuuluvat henkilöt ovat lapsi ja lapsessa kiinni oleva äiti, niin heidän seuransa todellakin olisi mitä suurinta "arvokkaan ajan tuhlaamista". Kyllä asia on niin että leikkipuistot on erikseen ja viihtymistarkoituksessa tehdyt reissut sitten erikseen. Toki itse en missään olosuhteissa tuollaisessa joukossa lähtisikään reissuun, enkä oikein ymmärrä miksi ap lähtee, mut kaipa hällä on syynsä. Luojan kiitos ei itse tarvi :)

Mies 50
Ap. ja miehensähän vois jäädä äidin ja lapsen kanssa. Niin minä tekisin, pitäisin äidin puolta ja olisimme vaikka kolmistaan.
Sais ajattelemisen aihetta se "diskohile".
Ja jos ei tuossa tapauksessa ajattele, niin ei koskaan. Kyllähän tuonlaiselle mihelle pitää asiat saada kalloon.

3 äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Poppis~:

Apua on tarjottu täälläkin.

Eräs ystäväni valittelee, ettei pääse minnekään miehensä kanssa ilman lapsia. Olen muutaman kerran tarjoutunut olemaan hänen lapsensa kanssa joskus. Siinä vaiheessa ystäväni on alkanut pohtimaan, että tytär on niin ujo, ettei edes halua jäädä muiden kuin vanhempiensa kanssa...
Ja ujona pysyykin tuota menoa.

oili f
Vielä unohtui äsken sanoa, että mielestäni jättämällä äidin lapsineen yksinään hytissä nököttämään hyväksytte ja tuette hänen aviomiehensä sovinistista toimintatapaa. Minusta parasta olisi se vuorottelu, ja ettei kukaan hankkiutuisi niin humalaan että lapsen vahtiminen on mahdotonta tai traumaattista lapselle.
Ottamatta kantaa alkup. aiheeseen,mutta ei ole vieraan pariskunnan tehtävä olla kummankaan puolella.

naisen ihmisarvo? onko sitä?
Mutta jos ap mökittäytyisi hyttiin, hän olisi samanlainen "naisilla ei ole mitään arvoa" marttyyri kuin se mammakin.

Mies 50
Ottamatta kantaa alkup. aiheeseen kirjoitan kuitenkin, että epäoikeudemukaisessa tilanteessa ihmisen pitää aina olla heikomman puolella, aina, onko se niin vaikeaa?
Ja jos tuossa ap.:n mainitsemassa tilanteessa ei joku asia ei ole vinoutunut, niin ei koskaan.
Mutta kaiken kaikkiaanhan maailma ei tuohon reisuun kaadu, tapahtuu sitten mitä tahansa.

aikansa hukkaaja jolla on ystäviä
Alkuperäinen kirjoittaja suus ja syys:
Helposti. Jos reissuporukkaan kuuluvat henkilöt ovat lapsi ja lapsessa kiinni oleva äiti, niin heidän seuransa todellakin olisi mitä suurinta "arvokkaan ajan tuhlaamista". Kyllä asia on niin että leikkipuistot on erikseen ja viihtymistarkoituksessa tehdyt reissut sitten erikseen. Toki itse en missään olosuhteissa tuollaisessa joukossa lähtisikään reissuun, enkä oikein ymmärrä miksi ap lähtee, mut kaipa hällä on syynsä. Luojan kiitos ei itse tarvi :)
Eikö sinulla ole yhtään perheellistä ystävää? No ei varmaan ole jos heidän kanssa oleminen on sinusta ajanhukkaa...

vai marttyyri
Alkuperäinen kirjoittaja naisen ihmisarvo? onko sitä?:
Mutta jos ap mökittäytyisi hyttiin, hän olisi samanlainen "naisilla ei ole mitään arvoa" marttyyri kuin se mammakin.
Minusta mamman kohdalla kyse ei ole mistään marttyyriydesta vaan käytännön pakosta. Lasta ei saa enää tässä vaiheessa työnnettyä takaisin sinne mistä se on tullut, joten mielipiteestä riippumatta jonkun on häntä hoidettava. Isässä ei ole tähän hommaan tarpeeksi miestä joten äidin on hoidettava homma kotiin. Äidille olisi suorastaan luksusta päästä halkomaan hiuksia epätasa-arvosta. Käytännössä hän ei voi omaa toimintaansa muuttaa ilman että se viaton osapuoli eli lapsi kärsii.

Sen sijaan ap ja hänen miehensä ovat hienoon sovinistiseen tapaan onnistuneet keksimään vain sen epätasa-arvoisimman toimintamallin, eli että naiset jäävät keskenään ja miehet hummaavat.

Yhteistyössä