Lapset hautajaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perhoinen84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoinen on ollut muutamissa hautajaisissa ja hyvin se on mennyt. Kuopus taas laitto farssin pystyyn miun mummon hautajaisissa. Onneksi pappi laittoi meidät istumaan lähelle sivuovea ,joten tuuppasin kuopuksen aina sinne leikkimään kun rupes liikaa huutamaan.

Melkein ne hautajaiset on niin "jännä" tilanne lapsellekin jos ei oo ennen ollut,että jaksaa se vilkkainki olla aika nätisti. Tää on siis mun kokemus.. Mut silti voi jäädä sinne taakse istumaan ni pääsee pihalle sitten jos lapsi ei jaksakaan olla paikoillaan.

On ollut ja tulevat olemaan mukana, jos ovat sellaiset hautajaiset, joihin katson paikalla oloni 'tarpeelliseksi'.

Vinkkinä lastenkanssa annan, että sinne sisälle ei kannata mennä hiljentymään etukäteen, ainoastaan varata paikat sopivasta paikasta käytävän vierestä ja mennä istumaan vasta, kun itse varsinainen tilaisuus alkaa. Varaajana voi toimia joku sukulainen tai toinen vanhemmista. Äänenvaimennin on hyvä varata mukaan (tutti, karkkia tai jotain muuta sopivaa iästä riippuen). Pari vuotiaan kanssa olen poistunut ulos saatuamme kukkamme laskettua.

meillä todennäköisesti tulossa miehen mummon hautajaiset lähiaikoina (kovin huonossa kunnossa jo on). hautajaiset tultaisiin pitämään 400 km:n päässä ja meillä on pienet lapset (6v, 3v ja 8kk nyt). ollaan jo miehen kanssa sovittu, että hän lähtee hautajaisiin yksin sitten kun niiden aika on. liian raskaaksi menee lähteä ajamaan kauas pienten lasten kanssa ja kun tiedossa on vielä suuret ja "mahtipontiset" koko suvun sessiot, niin kaikki ovat varmaan enemmän kuin tyytyväisiä ettemme tule sinne häiriköimään.

jos olisi läheisemmän ihmisen hautajaiset ja tässä lähellä niin lähtisimme koko perhe.

Meillä esikko oli mukana isomamman hautajaisissa. Ikää oli tuolloin 3vuotta. Kirkossa jaksoi hienosti, mutta olin varautunut poistumaan taka-alalle jos tarve olis vaatinut. Poika kysyi kirkossa: Äiti miks kaikki vaan itkee..

Meillä tytöt oli mukana miehen isoäidin hautajaisissa. Ikää heillä pikkasen vajaa 3v ja 5v. Istuivat kiltisti meidän sylissä, eivätkä mekastaneet. Isompi oli aika ahdistunut, kun kaikki itkivät. Alkoi itsekin itkeä, herkkä lapsi kun on. Kyseli, että onko isoäiti tuolla arkussa.
Oltiin sovittu, että mikäli alkavat riehua, niin minä lähden lasten kanssa ulos siunauksen ajaksi. Kahvillakin jaksoivat olla suht rauhallisesti. Siellä tosin kukaan ei katsonut pahalla, vaikka lapset pyörivät ympäriinsä.

Riippuu kuinka läheisen hautajaisista on kyse. Miehen mummon hautajaisissa jätin kotiin pienimmät (2v ja 4v),isommat oli mukana ( 16v, 11v ja 7v ) miehen sedän hautajaisiin en ottanut mukaan edes isoja lapsia.

Yritettiin n. 3-vuotiaan kanssa. Oli kova viihdytettävä, joskin suhtautui sinänsä kiinnostuneesti tilaisuuteen. Siinä vaiheessa kun kajautti kirkkaalla äänellä 'Paljon onnea vaan', päätimme poistua paikalta.

Yhteistyössä