Minkäikäisenä hautajaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nuorempi 3 vuotias, esikoinen 6 vuotias.

Saman vuoden aikana kolmet hautajaiset- minun pappani, miehen 2 mummoa.

Esikoinen kävi myös katsomassa yhtä vainajista arkussa, itse tahtoi ja oli helpottunut kun ei arkussa maannutkaan luuranko, vaan nukkuvan näköinen isomummu.

Ruusut pudotettiin hautaan arkun päälle jokaisessa tilaisuudessa. Isompi tajusi jo kuoleman lopullisuuden, nuorempi ei. Hyvin silti sujuivat.

Esikoinen oli mummoni hautajaisissa 1 vuotiaana. Meni ihan hyvin, mummo oli jo melkoisen vanha eikä tilaisuus ollut kauhean surullinen. Enemmänkin muisteltiin pitkää ja suurimmaksi osaksi hyvää elämää. Siskoni oli 4 vuotias ollessaan enoni hautajaisissa ja muisteli tilaisuutta vielä 10 vuotta myöhemmin kauhulla. Tilaisuus oli huomattavasti surullisempi, koska kyseessä oli 40v yllättäen kuollut mies, jolta jäi perhettä. Kukaan ei ehtinyt sopeutua hetkeen ja suru näkyi ihan eri tavalla; epätoivoisempana. Eli enemmänkin mun mielestä riippuu tilanteesta kuin iästä.

Esikoinen oli n.½ vuotias, kun mun isomummuni veli kuoli. Hautajaiset sujuivat tavanomaisesti.

Seuraavat hautajaiset lasten aikana olivat miehen tädin ja lapset olivat silloin 3 ja 1 vuotiaat. Nuorempi meinas nostaa metakan kappelissa, mutta siitä selvittiin pullolla jota poika hörppikin sitten mun sylissä kukkien laskun aikana. Muistotilaisuudessa meen lasten serkku (ikää silloin 10kk) tanssi pöydällä ja kaikki sujui ihan vainajan toiveiden mukaisesti.

Meidän poika oli 5kk kun oli minun mummoni hautajaiset, poikani nukkui tai oli jonku sylkyssä hautajaisten ajat. Hyvin meni muuten paitsi pappi lauloi poikani mielestä liian kovaa ja se vähän itketti, silloin minä menin hänen kanssaan johonkin muualle.

Yhteistyössä