Lapset hautajaisissa

• Viestiketjun aloittaja harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja jenna:
Näiden palstamammojen lapset osaavatkin olla niin ihania kilttejä ja jaksavat istua vaikka neljä tuntia paikallaan ;) Ja itse en kanssa ottaisi, jos ei ole läheisiä lapsille
Oletko kokeillut, kuinka lapsesi käyttäytyy tuollaisessa tilaisuudessa? Mä ainakin yllätyin, vaikka muuten ovat sellaisia duracel-veikkoja että oksat pois :)

minna
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
hautajaiset ovat myös osa lapsen suruprosessia.. 3.5v alkaa jo ymmärtää kuolemasta (ei sen lopulisuutta, mutta ymmärtää esim. sen et joku on poissa).
Mä varmaan ite miettisin, ku kaikki on vielä niin pieniä et jättäsinkö nuorimman pois, ihan "mukavuus" syistä. On kuitenkin oma hommansa olla 3:n niinki pienen kanssa juhlissa.. mut toisaalta lasten isän ja toisten surua voisi helpottaa se, että on lapsi johon kiinnittää huomiota ja "päästä" välissä ajatuksissa pois synkeästä tilanteesta. Ottasin lapset ainaki mukaan muistotilaisuuteen.
Niin, tai jos on kauheen poissa tolaltaan, jaksaako enää keskittyä vahtimaan niitä lapsia... Ap tietää varmaan parhaiten kun tuntee miehensä ja tilanteen. Mutta mun mielestä sen takia ei kannata jättää, että lapset sais traumoja. Lasten kuuluukin nähdä sitä surullisempaa puolta.

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
hautajaiset ovat myös osa lapsen suruprosessia.. 3.5v alkaa jo ymmärtää kuolemasta (ei sen lopulisuutta, mutta ymmärtää esim. sen et joku on poissa).
Mä varmaan ite miettisin, ku kaikki on vielä niin pieniä et jättäsinkö nuorimman pois, ihan "mukavuus" syistä. On kuitenkin oma hommansa olla 3:n niinki pienen kanssa juhlissa.. mut toisaalta lasten isän ja toisten surua voisi helpottaa se, että on lapsi johon kiinnittää huomiota ja "päästä" välissä ajatuksissa pois synkeästä tilanteesta. Ottasin lapset ainaki mukaan muistotilaisuuteen.
Niin, tai jos on kauheen poissa tolaltaan, jaksaako enää keskittyä vahtimaan niitä lapsia... Ap tietää varmaan parhaiten kun tuntee miehensä ja tilanteen. Mutta mun mielestä sen takia ei kannata jättää, että lapset sais traumoja. Lasten kuuluukin nähdä sitä surullisempaa puolta.
näin juuri!!

vieras
Mä juuri tulin hautajaisista. En ottanut 2-vuotiasta lasta mukaan, vaan jäi kotiin isin kanssa.
En olisi mitenkään pystynyt pitämään lapsesta siellä huolta, hyvä kun itse pysyin koossa.

Lapsi ei nähnyt tätä henkilöä ikinä, kuten ei miehenikään, joten oli luontevinta jättää heidät kotiin.

kiia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä juuri tulin hautajaisista. En ottanut 2-vuotiasta lasta mukaan, vaan jäi kotiin isin kanssa.
En olisi mitenkään pystynyt pitämään lapsesta siellä huolta, hyvä kun itse pysyin koossa.

Lapsi ei nähnyt tätä henkilöä ikinä, kuten ei miehenikään, joten oli luontevinta jättää heidät kotiin.
tallaisessa tilanteessa ymmärrettävää!! mut ap:n tapauksessa kyseessä kuitenkin lapsen täti

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tuossa juuri voikin mennä tilanteen mukaan. Jos kokee ettei halua/jaksa ottaa lapsia mukaan niin helpompi jättää kotiin. Mutta jos taas itse haluaa lapset mukaan, en näe syytä miksi pitäisi jättää kotiin.

Myö oltiin miehen mummon hautajaisissa kun poika oli 1-vuotias. Kyseessä oli pieni, intiimi tilaisuus. Ovella jaettiin ruusut erikseen jokaiselle "porukalle" ja neuvottiin että papin puheiden jälkeen jokainen porukka käy vuorotellen hiljentymässä/sanomassa hyvästit arkun luona ja laskemassa ruusun sen päälle.

Noh, tuli sitten meidän vuoro, taustalta ei kuulunut kuin käsinkosketeltava hiljaisuus ja pientä nyyhkytystä. Mieheni laski ruusun haudalle ja oltiin siinä ihan hiljaa vain kun yhtäkkiä esikoisemme aloitti hitaan, mutta varmasti kiihtyvän taputtamisen joka kirkon kaikuessa kuului varmasti sinne tuonpuoleiseenkin asti. Meitä hymyilytti :)

Ps. Tämähän ei nyt taas liittynyt oikein mitenkään mihinkään, kunhan kävin kertomassa :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Ovella jaettiin ruusut erikseen jokaiselle "porukalle" ja neuvottiin että papin puheiden jälkeen jokainen porukka käy vuorotellen hiljentymässä/sanomassa hyvästit arkun luona ja laskemassa ruusun sen päälle.
Tämäkin menee ihan ot tätä ketjua ajatellen, mutta kiitos tästä ideasta.

Yhteistyössä