Joudun nyt sairastuttuani hoitamaan yksin lapset kotona miehen ollessa töissä viikonlopun ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
pakko myöntää että tämä kokemus on taas omiaan vahvistamaan näkemystäni siitä että aina tilaisuuden tullen kyllä vien lapset hoitoon samalla kun itse sairastan kotona omassa rauhassani.

En kyllä ymmärrä yhtään miten se että joutuu olosuhteiden pakosta hoitamaan sitä haastavaa lapsiperheen arkea kipeänä ollessa saa ihmisen päättämään ettei ikinä veisi lapsia hoitoon sairaspäivinään vaikka siihen olisi mahdollisuus. Ja vieläpä niin ettei hyväksy sitä toisiltakaan...

Joo, oom kans ollut viikon sairaana, joka päivä nousee kuume. Lapsi oli sairaana myös, hänelläkin on kuumetta, mutta jostain syystä hän jaksaa täällä pomppia, kun minä vain nukun. Koluunkaan häntä ei voi laittaa. Ei ole kivaa hänellekään, kun olen oikeasti ollut niin veto poissa.

Mä nyt vaan en kipeänä jaksaisi raahata itseäni pukeutuneena asunnosta mihinkään.
Ja jos on mahatauti, ei sitä levitetä kiusallakaan muille, vaan pidetään kateuksissaan ihan ittellä koko tauti!

Mutta jos susta tuntuu, että viet lapset hoitoon että saat rauhassa sairastaa itse, niin ei se mulle kuulu...

Lapset ja perhe ylipäätään on sellainen välttämätön paha- ei siitä eroon pääse aina vaikka haluais.
Sitä on ikäänkuin jakautunut useammaksi eikä enää ikinä ole sitä 'äiti on nyt ihan yksin' aikaa.

Äläkä luule ettenkö minä haluaisi sitä itsekin tämän tuosta :D

Viimeksi muokattu:
Jos olen kipeänä, en jaksa lähteä viemään lapsia hoitoon :/ mieluummin sitten makoilen ja annan lapsen pelata ja katsoa leffoja, leikkiä mitä leikkii ja sotkea mitä sotkee. Tosin mulla pienin 6v että ei ne samalla tavalla vaadi vahtimista enää.

Niin elämä on sellasta. Omat lapset pitää itse hoitaa vaikka mikä olis. Ei mä en vie hoitoon lapsia sen vuoks et voin sairastua joskus, se on sit vaan kestettävä. Useimmiten mies on kotona mut toisinaan pitkiäkin jaksoja pois työnsä vuoksi joten se on vaan selvittävä.

Meillä jylläsi oksutauti parisen viikkoa sitten, ensin yöllä alkoi oksentaan muksut ja seuraavana aamuna minä. Pakko myöntää että melkoisen rankkaa vaikka nuo sairastuneet olivat jo 2v, 3v, 5v, 8v ja 12v. Ihan kiva tietenkin että kun kaikki olivat suht yhtäaikaa saraana niin meni nopeasti ohi, mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja M***Ä;25644408:
Jos olen kipeänä, en jaksa lähteä viemään lapsia hoitoon :/ mieluummin sitten makoilen ja annan lapsen pelata ja katsoa leffoja, leikkiä mitä leikkii ja sotkea mitä sotkee. Tosin mulla pienin 6v että ei ne samalla tavalla vaadi vahtimista enää.

Tuo tietty riippuu lapsista ja hoitomatkasta yms. Jos lapset olisi niin helppoja että kotona pitäminen olisi se vähemmän rasittava vaihtoehto niin en tietty itsekään jaksaisi lähteä turhaan päiväkodille rehjustamaan. Mutta silloin kun se kotipäivä on huomattavasti rankempi vaihtoehto niin mielelläni menisin tässä siitä mistä aita on matalin. :D

Ja yleisesti tiedän että kukin itse hoitakoon lapsensa ja niin nyt teenkin. Mutta jos olisi mahdollista saada jostain apua niin mielelläni sitä vastaanottaisin.

On se kumma, että ei sais ottaa apua vastaan edes kipeänä. Minä ainakin otan. Viimeksi vuoden alussa olin aivan kamalassa flunssassa ja mies oli juuri silloin viikon työreissussa. Aivan huoletta annoin terveet 1-, 6- ja 8-vuotiaat mummolaan hoitoon päiväksi ja nukuin itse kotona. Sanoisin, että paremmin minä huolehdin lapsistani näin tehdessäni, kuin pitämällä heidät pakolla luonani siinä kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25644400:
Mä nyt vaan en kipeänä jaksaisi raahata itseäni pukeutuneena asunnosta mihinkään.
Ja jos on mahatauti, ei sitä levitetä kiusallakaan muille, vaan pidetään kateuksissaan ihan ittellä koko tauti!

Mutta jos susta tuntuu, että viet lapset hoitoon että saat rauhassa sairastaa itse, niin ei se mulle kuulu...

Lapset ja perhe ylipäätään on sellainen välttämätön paha- ei siitä eroon pääse aina vaikka haluais.
Sitä on ikäänkuin jakautunut useammaksi eikä enää ikinä ole sitä 'äiti on nyt ihan yksin' aikaa.

Äläkä luule ettenkö minä haluaisi sitä itsekin tämän tuosta :D

Tiesitkö että sun lapset levittää sitä mahatautia jo ennenkuin oksentavat ekan kerran? tiesitkö että se tarttuu teijän kotona pinnoilta vielä monta pv sen jälkeen kun ootte parantuneet?

Ennen kaikkea tiesitkö sen että vaikka sun lapsesi olisi 1-2vrk sairastamisen jälkeen kunnossa,he tartuttavat vielä useita päiviä virusta eteenpäin silti.

Joten käytännössä he levittävät sitä jokatapauksessa.

Muuhun en ota kantaa mutta jaksan ihmetellä sitä miten ihmiset kuvittelee että nk.oksennustauti tarttu vain kun ollaan itse sairaana=oksennellaan vielä.

Minä taas en ymmärrä millaisia muiden lapset on jos äitille ei anneta sairastamisrauhaa yhtään. Itse aina kun sairastan lepään sohvalla ja lapset katsoo piirrettyjä tai leikkii ympärillä ja juttelee siinä välillä. Sitten vaan välillä ruokaa nousen antamaan. No voi olla että meillä on vaan rauhalliset lapset kun on rauhalliset vanhemmatkin. Mulle ihan sama vaikka joku veisi lapsensa hoitoon kun kipeä. Itse en viitsisi :D

[QUOTE="madame";25644660]Tiesitkö että sun lapset levittää sitä mahatautia jo ennenkuin oksentavat ekan kerran? tiesitkö että se tarttuu teijän kotona pinnoilta vielä monta pv sen jälkeen kun ootte parantuneet?

Ennen kaikkea tiesitkö sen että vaikka sun lapsesi olisi 1-2vrk sairastamisen jälkeen kunnossa,he tartuttavat vielä useita päiviä virusta eteenpäin silti.

Muuhun en ota kantaa mutta jaksan ihmetellä sitä miten ihmiset kuvittelee että nk.oksennustauti tarttu vain kun ollaan itse sairaana=oksennellaan vielä.[/QUOTE]

No nää sun "tietos" on vain osittain totta, joten turhaa messuat. Ja pätevät lähinnä noro-viruksen kohdalla, ei läheskään kaikkien muiden mahatautia aiheuttavien virusten kohdalla. Fiksu ihminen pitää mukulansa ja itsensä pois ihmisten ilmoilta, jos sinne ei ole aivan pakko mennä. Ja sitten kun on kunnolla tervehtynyt, voi taas palata ihmisten pariin. Toki tauti tarttuu jo itämisvaiheessa, mutta ei ollenkaan niin helposti kuin sillon kun tauti on päällä. Ja jos itse/yksi lapsista esimerkiksi oksentaa, pidetään myös TARHAikäiset sisarukset kotona, koska juuri päiväkodeissa mahatauti leviää helpoiten. Terveen koululaisen on toki mentävä kouluun, mutta sen ikäisten pitäisi jo osata huolehtia käsihygieniasta, eikä enää nuolla samoja leluja kavereidensa kanssa...

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="madame";25644660]Tiesitkö että sun lapset levittää sitä mahatautia jo ennenkuin oksentavat ekan kerran? tiesitkö että se tarttuu teijän kotona pinnoilta vielä monta pv sen jälkeen kun ootte parantuneet?

Muuhun en ota kantaa mutta jaksan ihmetellä sitä miten ihmiset kuvittelee että nk.oksennustauti tarttu vain kun ollaan itse sairaana=oksennellaan vielä.[/QUOTE]

Tiedän. MÄ tiedän kutakuinkin kaiken mahataudeista......

Mä nyt tarkoitin sitä, että vasiten en sitä tartuta, eli silloin kun TIEDÄN että sitä meillä on.
Tiedän ettei miltään voi kokonaan välttyä, mutta esim vessat meillä siivotaan ovenkahvoineen päivineen kloorilla taudin aikana ja sen jälkeen.

2 tervettä päivää kotona 'karanteenissa' sen jälkeen on Jumalan kädessä taudin tarttuminen :D

Tuohon edeltäkäsin tartuttamiseen ei minunkaan kristallipalloni riitä, vaikka tahtoisin.

Mutta pointti ei tässä ollutkaan se, että pöpöjä liikkuu- vaan se että vaikka mulla olis kuinka jumalattoman kova mahatauti ja tahtoisin sairastaa sen rauhassa, JOUDUN hoitamaan lapseni silti, en lähde tartuttamaan tautia muihin siksi että saisin oksentaa ja paskantaa itse rauhassa kotona.

Minä taas en ymmärrä millaisia muiden lapset on jos äitille ei anneta sairastamisrauhaa yhtään. Itse aina kun sairastan lepään sohvalla ja lapset katsoo piirrettyjä tai leikkii ympärillä ja juttelee siinä välillä. Sitten vaan välillä ruokaa nousen antamaan. No voi olla että meillä on vaan rauhalliset lapset kun on rauhalliset vanhemmatkin. Mulle ihan sama vaikka joku veisi lapsensa hoitoon kun kipeä. Itse en viitsisi :D

Mä niin haluaisin nähdä sen 1-vuotiaan, joka koko päivän katsoo piirrettyjä / leikkii sohvan vieressä jutellen siinä välillä äidin pötkötellessä kaikessa rauhassa sohvalla. :D

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mulla riippuu. Jos olen ok kunnossa, niin en kuitenkaan jaksa viedä lasta mihinkään. Olen autoton ja yh, yksin mä joutuisin bussilla sitä kuljettamaan... Laps on rauhallinen ja katsoo piirrettyjä vaikka 8h putkeen jos on tarvis.

Jos sen sijaan mulla olotila pahenee, niin joku tulee tänne hakemaan lapsen ja mä nukun pitkät päikkärit. Meil on hyvä perhe/suku.

Muistaakseni AP:lla on erityislapsia, joten turha teillä "terveiden" lasten äideillä on tulla hehkuttamaan miten teidän lapset osaa käyttäytyä ja hoidatte ne sairaanakin!

Kuulostaa ihanalta, olisipa meilläkin noin. :)

Mutta nuo 5v ja 6v on sellaisia erityislapsia jotka päiväkodissa/koulussa vaativat täyspäiväisen avustajan. Luonnollisesti kotonakin tarvivat huomattavasti enemmän peräänkatsomista, ohjaamista ja ihan käytännönapua mitä ikätoverinsa jo ihan noissa perusjutuissa. Tuo 14kk kuopus on ehdottomasti se helpoin hoidettava ja hänen seurassaan sairastaminen olisikin minusta ihan ok. Nyt taas tuntuu että aivot on ihan narikassa ja vaikea pitää kaikki tarvittavat narut käsissä

Ymmärrän sua ap. :)

Itselläni 2 pientä ja vilkasta lasta. Heidän kanssaan ei todellakaan lepo onnistu ja jos olen itse sairaana niin kuskaan heidät päiväkotiin jotta saan levätä. Tai siis oikeamminkin puolisoni heidät vie ja hakee siinä tapauksessa. Jos olen tarpeeksi terve ollakseni noiden vilperttien kanssa niin sitten joudan jo töihinkin. ;) Toki kotiäitiaikoina ei tätä mahdollisuutta ollut, mutta silloin onneksi saatiin anoppi avuksi ne muutama kerta kun olin itse aivan pää kainalossa..

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;25644826:
Voisitte opetella nauttimaan taudeistakin niin olisi elämänne helpompaa :attn:

Opettele sinä nauttimaan kipeästä varpaasta / sormesta, äläkä tänne enää linkitä paskasia kuvia. Sinä vinkut ihan pienestäkin asiasta.

Yhteistyössä