Lapset hautajaisissa

• Viestiketjun aloittaja harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lasten on saatava osallistua siunaustilaisuuteen ja hautajaisiin. Lapset ymmärtävät asiat omalla tavallaan ja vaikka ahdistuisivatkin, he saavat itsensä kokoisia kokemuksia elämänsä rakennusaineiksi. Lasten mukanaolo hautajaisissa on tärkeää, koska silloin kuolemasta tulee lapselle todellinen ja lapsi välttyy rakentamasta mielessään harhakuvia tai esim. pelonsekaisia kuvitelmia siitä, että läheinen ei ollutkaan ihan oikeasti kuollut.

minna
Mä en jättäis sen takia viemättä, että lapset saa traumoja. Mä uskon, että jos niille asian selittää ja kertoo miksi mummu on niin surullinen ja "sekaisin". Mä taas ajattelen, että lapsille on hyvä nähdä että aikuisillakin on erilaisia tunteita, ne osaa sitten itsekin näyttää eri tunteita ja ymmärtää, että se on luonnollista. Vähän huonosti selitetty, mutta jos ymmärsitte mitä tarkoitin. Meillä oli kesällä mun miehen tädin hautajaiset, en ottanut lapsia kirkkotilaisuuteen, koska eivät tunteneet tätiä ollenkaan ja koin että päästään helpommalla siellä kirkossa kun eivät ole metelöimässä. Tila oli niin pieni ja äänet ois kaikunu niin hirveesti. Mutta tulivat sitten sinne "juhlatilaisuuteen".

Vieras
Minut on ainakin kuljetettu mukana kaikkiin suuren sukuni tilaisuuksiin ristiäisistä hautajaisiin vauvasta lähtien. Isomummia menin 5-vuotiaana katsomaan, kun hänet oli pesty ja puettu arkkuun. Oma lapseni on myös osa sukua, läheinen isovanhempiensa ja kaikkien muidenkin kanssa, ja mukana hänkin kulkee suvun tapahtumissa.

Vieras
Minut on ainakin kuljetettu mukana kaikkiin suuren sukuni tilaisuuksiin ristiäisistä hautajaisiin vauvasta lähtien. Isomummia menin 5-vuotiaana katsomaan, kun hänet oli pesty ja puettu arkkuun. Oma lapseni on myös osa sukua, läheinen isovanhempiensa ja kaikkien muidenkin kanssa, ja mukana hänkin kulkee suvun tapahtumissa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Veisin hoitoon. Ei siksi että lapsi saisi traumoja vaan siksi että en pystyisi katsomaan lasten perään hautajaisissa. Haluan olla hautajaisissa "rauhassa", itkeä silmät päästäni jos siltä tuntuu ja keskittyä vain ja ainoastaan jättämään läheiselle hyvästit, en muuhun.

tästä on keskusteltu täällä ennenkin ja sinä olet itsekäs ja ajattelet vain itsesäsi ;)

niin minäkin :D
:D

kolmen äiti
Kuopuksella oli ikää 4viikkoa, kun osallistui hautajaisiin. Muut lapset olivat tuolloin 2,5v ja 4,5v. Jaksoivat hienosti, eivätkä riehuneet :) Mutta ruoka (paistit ym) oli heidän mielestään pahaa :D

En näe mitään syytä sille, miksi lapset täytyisi pitää poissa. Kuolema kuuluu elämään siinä missä syntymäkin ja emme käy kuin ihan läheisten hautajaisissa.

mam
Olen sitä mieltä, että läheisen hautajaisiin mukaan, jonkun kauemman sukulaisen/tuttavan hoitoon. Totta kyllä tuokin, mitä voiaikoijavoitapoja sanoi. Miloin sitä oppii kohtaamaan kuolemaa, jos ei ikinä harjoittele?

Meiän tyttö oli eikan kerran hautajaisissa alle kuukauden ikäisenä. Sen jälkeen ei ole hautajaisia kohdalle sattunut.

meillä oli mun mummoni hautajaisissa viime vuonna helmikuussa mukana 3v ja 5v ja hyvin meni ja odotin kolmatta .
ja ei tullut edes mieleenkään viedä heitä hoitoon koska olivat myös läheisiä isomummon kanssa :'( :'( mutta jos ei lapsi (t) olleet tekemisissä edesmenneen kanssa ni voisin harkita jättäväni hoitoon ja kuten moni muukin sanoi jokainen tekee tavallaan

hautajaisten jälkeen samaisena iltana sitten tuli se kysely tulva että kuka oli arkussa ja miksi Aili mummo kuoli ym kyselyt ja sen jälkeen ei oikeestaan enään ole kyselyjä tullut.

minna
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jätätkö lapset pois myös kastejuhlista, rippikirkosta ja häistä?
Meillä ainakin riippuu siitä kuinka läheisiä ihmiset on, kenen juhliin ollaan menossa. Ihan sama onko hautajaiset vai häät. Kolmen pienen lapsen kanssa en lähde jonkun tutun häihin. Mutta jos on lapsille läheisiä, otan ne mukaan.

DG
Me ollaan viety omat lapset kolmeen hautajaisiin. Joista yksi oli super läheinen, kuin oma mummo. Ja kaksi vähän vieraampaa. Ensimmäisessä kun satuttiin istumaan sellaisten tosi tosi vanhojen pöydässä, mietin että mitähän nuokin meistä ajattelee, että ollaanko riesa heille. Mutta he sanoivat meille suoraan, että on ihanaa nähdä että elämä jatkuu, vaikka hekin ovat elämän loppupuolella.

Tietty tuon super läheisen ihmisen kohdalla, mietin just miten itse reagoin, jaksanko sitä, mitä lapsi ajattelee kun äiti itkee, tai muut itkee. Lapsi ei ollut moksiskaan. Läheiset piti tosi hyvänä että me oltiin tultu hautajaisiin koko perhe. Koska me oltiin tälle henkilölle todella tärkeitä kaikki.

Ei meidän lapset ole saaneet hautajaisista traumoja, ollaan puhuttu aiheesta paljon esikon kanssa. Kuopus on nukkunut ne kaikki pari siunaustilaisuutta kun niissä ollaan oltu. Tai kahvitilaisuuksissa ovat olleet hereillä.

Itse mietin, että elämään kuuluu alku ja loppu. En mitään vainajaa veisi katsomaan tietenkään lasta. Mutta en näe estettä miksi lapsi ei voisi olla hautajaisissa. Meillä on tehty kirkossakin niin, että jos lapsi alkaa ääntelemään liikaa niin toinen vanhemmista menee siksi aikaa ulos kirkosta ja ollaan istuttu oven vieressä, oli kyse sitten sivu tai takaovesta.

Ja kyllä itse olen jo ennen niitä hautajaisiakin itkenyt silmät päästä, joten miksi en voisi sielläkin itkeä. Eikä se itku sinnekään koskaan ole jäänyt. Mutta meillä lapset ovat jakaneet ilon ja surun.

v
Harva lapsi näkee itse"alkuaki".. siis miten se tapahtuu kun huudetaan naama punaisena lasta ulos..tai siis ei ainakaan meidän esikko ole nähny;) en mä kovin pientä veisi hautajaisiin, sit ku on yli 5vuotta.

minna
Tietty tuon super läheisen ihmisen kohdalla, mietin just miten itse reagoin, jaksanko sitä, mitä lapsi ajattelee kun äiti itkee, tai muut itkee. Lapsi ei ollut moksiskaan. Läheiset piti tosi hyvänä että me oltiin tultu hautajaisiin koko perhe. Koska me oltiin tälle henkilölle todella tärkeitä kaikki.

Meillä mä oikeestaan kyllä jätin senkin takia, kun tiesin, että siellä olevat ihmiset ei pidä siitä, jos lapset pitävät pientä ääntä tai eivät istu paikoillaan. Koin siksi helpommaksi olla viemättä, kun ei kuitenkaan ollu lapsille tuttu.

ööh
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Harva lapsi näkee itse"alkuaki".. siis miten se tapahtuu kun huudetaan naama punaisena lasta ulos..tai siis ei ainakaan meidän esikko ole nähny;) en mä kovin pientä veisi hautajaisiin, sit ku on yli 5vuotta.
No eihän siellä hautajaisissa näe sitä "loppua" eli kuolemaa!

mam
Niin ja sekin vielä, että pappi suoraan sanoi, että hänen mielestään oli hyvä, että vauvakin otettiin mukaan hautajaisiin (läheinen sukulainen kyseessä), jotta sitten aikuisena tietää olleensa mukana, vaikkei muistakaan.

=)
Juu ei lasta pidä suojella mutta ite ajattelisin niin että ihan pienen vauvan voisin ottaa kenen tahansa hautajaisiin, ei ymmärrä vielä surua ja itkua siellä. Vähän isompien n. 3 v kanssa kyllä miettisin että onko kuinka läheinen tuo vainaja. Jos ei ole niin jättäisin suosiolla kotiin koska tuon ikäinen voi pelästyä sitä tunnelmaa... Jos on kuollut on läheinen niin lapsi tulisi mukaan.

ap
Kiitos vastauksista, sain paljon ajattelemisen aihetta. Ja kyllähän lapset ovat jo nähneet aikuisten suremista, kun viime päivät ovat olleet aika itkuisia.

Lapsille erittäin rakas ja meidän vanhempien jälkeen tärkein ihminen on hyvin sairas ja luultavasti pian ovat toisetkin hautajaiset edessä. Ja sinne toki lapset otetaan mukaan. Kuolemasta ja taivaseen menosta ollaan puhuttu paljonkin viime aikoina, juuri tuon läheisen ihmisen sairauden takia. Joten aihe ei ole perheessä vieras.

=)
Sivuaa vähän aihetta mutta musta oli jotenkin ihana tänä aamuna Pikku Kakkosessa Millissä ja Mollissa kun siinä käsiteltiin kuolemaa. Ajattelin että joku sellainen lasten ohjelma olis hyvä tuossa tilanteessa kun joku läheinen kuolee.. Siinä Milli ja Molli istuttivat tammenterhot kun pappa kuoli ja meni taivaaseen ja pappa haudattiin tammen alle. Meillä ei vielä tuollaisesta ymmärretä mutta silloin kävi mielessä että jonkun tuollaisen kautta pystyisi hyvin selittämään pienelle kuolemasta... Kateltiinko muilla tätä ohjelmaa?

ap taas
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Sivuaa vähän aihetta mutta musta oli jotenkin ihana tänä aamuna Pikku Kakkosessa Millissä ja Mollissa kun siinä käsiteltiin kuolemaa. Ajattelin että joku sellainen lasten ohjelma olis hyvä tuossa tilanteessa kun joku läheinen kuolee.. Siinä Milli ja Molli istuttivat tammenterhot kun pappa kuoli ja meni taivaaseen ja pappa haudattiin tammen alle. Meillä ei vielä tuollaisesta ymmärretä mutta silloin kävi mielessä että jonkun tuollaisen kautta pystyisi hyvin selittämään pienelle kuolemasta... Kateltiinko muilla tätä ohjelmaa?
Meillä katsottiin, mutta asia ei oikein "auennut" lapsille (esikoiselle ). Eli taitavat olla vielä liian nuoria ymmärtämään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harkitseva:
Hei, mitä mieltä ootte siitä, että lapset osallistuvat hautajaisiin? Siis kyse kolmesta pienestä, alle 4-vuotiaista lapsista. Eli jos olisi mahdollisuus viedä tilaisuuden ajaksi lapset hoitoon, niin veisittekö, vai ottaisitteko mukaan hautajaisiin?
No nämä palstamammat ottavat lapsensa mukaan jokaisiin kissanristiäisiin vaikka mahdollisuus hoitoon muualla olisi (erästäkin ketjus joskus muistellen :whistle: ).

Itse en todellakaan ottaisi lapsia mukaan hautajaisiin, ELLEI vainaja olisi joku lapsillekin läheinen henkilö. Tällöin on tietenkin o.k, että lapsetkin ovat saattamassa hänelle tärkeätä ihmistä viimeiselle matkalleen.

Mutta muuten en ottaisi. Itse otan hautajaiset aina NIIN raskaasti, että minulla on TÄYSI työ itseni koossa pitämisessä.

Lapset eivät jaksa istua paikoillaan montaa tuntia siunaustilaisuudessa ja monesti kiljuvat ja juoksentelevat pitkin esim seurakuntasalia.

kolmen äiti
Hei, mitä mieltä ootte siitä, että lapset osallistuvat hautajaisiin? Siis kyse kolmesta pienestä, alle 4-vuotiaista lapsista. Eli jos olisi mahdollisuus viedä tilaisuuden ajaksi lapset hoitoon, niin veisittekö, vai ottaisitteko mukaan hautajaisiin?
No nämä palstamammat ottavat lapsensa mukaan jokaisiin kissanristiäisiin vaikka mahdollisuus hoitoon muualla olisi (erästäkin ketjus joskus muistellen :whistle: ).

Itse en todellakaan ottaisi lapsia mukaan hautajaisiin, ELLEI vainaja olisi joku lapsillekin läheinen henkilö. Tällöin on tietenkin o.k, että lapsetkin ovat saattamassa hänelle tärkeätä ihmistä viimeiselle matkalleen.

Mutta muuten en ottaisi. Itse otan hautajaiset aina NIIN raskaasti, että minulla on TÄYSI työ itseni koossa pitämisessä.

Lapset eivät jaksa istua paikoillaan montaa tuntia siunaustilaisuudessa ja monesti kiljuvat ja juoksentelevat pitkin esim seurakuntasalia.
Lapset kuuluvat meidän perheeseen, joten heillä on samanlainen oikeus olla mukana niin iloissa kuin surussa. Mä ainakaan meidän lapset eivät ole juoksennelleet ja melskanneet. Itse asiassa ovatko missään koskaan istuneet yhtä kauniisti kuin kirkossa ;) Ihmiset kehuivat, kuinka hienosti pienetkin jaksoivat!

jenna

Lapset eivät jaksa istua paikoillaan montaa tuntia siunaustilaisuudessa ja monesti kiljuvat ja juoksentelevat pitkin esim seurakuntasalia.[/quo

Näiden palstamammojen lapset osaavatkin olla niin ihania kilttejä ja jaksavat istua vaikka neljä tuntia paikallaan ;) Ja itse en kanssa ottaisi, jos ei ole läheisiä lapsille

kaisa
hautajaiset ovat myös osa lapsen suruprosessia.. 3.5v alkaa jo ymmärtää kuolemasta (ei sen lopulisuutta, mutta ymmärtää esim. sen et joku on poissa).
Mä varmaan ite miettisin, ku kaikki on vielä niin pieniä et jättäsinkö nuorimman pois, ihan "mukavuus" syistä. On kuitenkin oma hommansa olla 3:n niinki pienen kanssa juhlissa.. mut toisaalta lasten isän ja toisten surua voisi helpottaa se, että on lapsi johon kiinnittää huomiota ja "päästä" välissä ajatuksissa pois synkeästä tilanteesta. Ottasin lapset ainaki mukaan muistotilaisuuteen.

Yhteistyössä