Lapseni pph :/

• Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti
voi elämä
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Ja aina voi jäädä kotiäidiksi ja hoitaa lapsensa itse.
Mä kerkesinkin jo sanoa aikoinaan irti töistä kun ei tahtonut tarhapaikkaa löytyä. Onneksi sain jatkaa samoissa hommissa kuitenkin kun pian paikka löytyi. Ja 3-vuotiaaksi olen lapset hoitanut kotona.

voi elämä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mielestäni toimiva perhepäivähoito olisi tosiaan pienelle lapselle hyväksi, mutta samaan hengenvetoon todettava, että silti hain lapselleni päiväkotipaikan. Minäkin edelleen haluaisin uskoa, että suurin osa pphoitajista hoitaa työnsä hyvin, mutta valitettavasti lähipuistossa, jossa käyn lapseni kanssa olen törmännyt aivan päinvastaisiin tapauksiin. Ja muutaman hoitajan kohdalla jopa suoranaiseen vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen.:( Joka on jo kyllä törkeää!Eli kyseisestä lapsesta ja hänen perheestään on puhuttu täysin ulkopuolisille ja vielä valitettavasti negatiiviseen sävyyn.

Mutta toivottavasti tämä ei ole kyseisen alan koko totuss.Eikä kai olekaan?

Just tuo vaitiolovelvollisuus. Yksi hoitaja epäili yhtä hoidokkiaan Downiksi ja esitteli toisille sen kättä. Joutui kyllä onneksi lopettamaan työnsä kun tuo tuli tietoon.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mielestäni toimiva perhepäivähoito olisi tosiaan pienelle lapselle hyväksi, mutta samaan hengenvetoon todettava, että silti hain lapselleni päiväkotipaikan. Minäkin edelleen haluaisin uskoa, että suurin osa pphoitajista hoitaa työnsä hyvin, mutta valitettavasti lähipuistossa, jossa käyn lapseni kanssa olen törmännyt aivan päinvastaisiin tapauksiin. Ja muutaman hoitajan kohdalla jopa suoranaiseen vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen.:( Joka on jo kyllä törkeää!Eli kyseisestä lapsesta ja hänen perheestään on puhuttu täysin ulkopuolisille ja vielä valitettavasti negatiiviseen sävyyn.

Mutta toivottavasti tämä ei ole kyseisen alan koko totuss.Eikä kai olekaan?

Just tuo vaitiolovelvollisuus. Yksi hoitaja epäili yhtä hoidokkiaan Downiksi ja esitteli toisille sen kättä. Joutui kyllä onneksi lopettamaan työnsä kun tuo tuli tietoon.
Voi lapsi ressua :eek: Huh!

hanna
meiän lapset ovat pph.lla, ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa kenestäkään tuntemastani pph.sta (tosin tunnen niitä 4). vois ne olla päiväkodissakin, mikä ettei. sattuvat olemaan nyt vaan tutuksi jo tulleella hoitajalla..
tää on niin monipiippuinen asia, pph,sta moni on kuullut kauheita tarinoita, mutta niin on kyllä ihan päivähoidostakin. ja tietty myös kotihoidosta!

löpö
Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt:
Lapseni 3,5v on ollut jo reilun vuoden perhepäivähoitajalla. Alkuun kaikki menikin ihan ok, mutta nyt on alkanut kyllä tympimään.

Ensinnäkin, tässä eräänä aamuna menin viemään lastani hoitoon 3 minuuttia ennen sovittua ja sain sellaisen palopuheen, että "hoitoaikoja on noudatettava". Ok, ymmärrän, että harmittaa, jos tuotaisiin esim. 15 min. ennen sovittua aikaa, mutta 3 minuuttia!

3 MINUUTTIA? KATSOITKO IHAN KELLOSTA AJAN?

Toisekseen: lapseni on hyvin nälkäinen kun haen hänet hoidosta klo 15.30. Kuitenkin välipalan syövät 14-14.30 välisenä aikana. Kotona hänellä on sitten hevosen nälkä. Hoitaja sanoo, että lapsi syö hoidossa hyvin, jaa-a.

VARMASTI ONKIN NÄLKÄ JOS OVAT ULKONA, TAITAA OLLA MINUNKIN HOITOLAPSENI NÄLKÄISIÄ KOTONA KUN SYÖMME VÄLIPALAN KLO 14 JA SITTEN LÄHDEMME ULOS MISSÄ JUOKSEVAT JA RIEHUVAT, JA HEIDÄT HAETAAN KLO 16...

Monesti hoitaja on jotenkin leipääntyneen ja ärsyyntyneen oloinen. Vaihdevuodet vai mikä häntä riivaakaan. Mielestäni hän ei haku- ja tuontitilanteissa juurikaan huomioi lasta mitenkään. Lapseni on muutaman kerran sanonut, että hoitaja "puhuu hänelle vihaisesti". Toki ymmärrään, että välillä täytyy komentaa. Meidän lapsi on aika vilkas. Mutta jotenkin hoitaja "ei ole läsnä" lasten kanssa. Vaikea selittää.

Lisäksi lapselta on hävinnyt tavaroita esim. leluja ja joitakin vaatteita, joita hoitaja ei ehkä muista pakata mukaan vai onko dementia iskenyt. Eräs kallis satukirjakin jäi sille tielleen ja hoitaja muisti muka pakanneensa sen reppuun.

ÄLÄ LAITA KALLIITA SATUKIRJOJA TAI LELUJA HOITOON, HOITAJALLA VARMASTI ON NIITÄ OMASTA TAKAA...

Oltiin jonossa pk:iin, mutta ei päästä sinne ainakaan vuoteen. Olen niin lopen täynnä tuota naista ja hänen tympeää asennettaan, mutta kai se on vain kärsittävä, sillä mitään varsinaista syytä mulla ei ole päivähoidon johtajalle esittää, miksi lapseni ei tuolla voisi olla. Hoitaja on ollut alalla yli 20v. joten kai hänellä jokin käsitys lastenhoidosta on, mutta ehkä hän on jo väsynyt pienten kanssa touhuamaan. Askartele hän ei juuri koskaan ja ´piirustuksiakaan ei liiemmin kotiin tule. Perjantaisin hänellä matot kotoisasti roikkuu ulkona ja koti on puhdas, joten siivoamiseen hänellä kyllä riittää aikaa :/

EIPÄ MEKÄÄN NÄILLÄ AURINKOISILLA SÄILLÄ PAHEMMIN ASKARRELLA TAI PIIRRELLÄ. JA KAI HÄN NYT SAA KOTINSA SIIVOTA!!!

Olen varmaan nipo, mutta ehkä moni muukin tunnistaa "tämän tyypin" hoitajan ja tietää mistä puhun.

Kunhan avauduin :(

PPH
Alkuperäinen kirjoittaja 3:
ei kukaan muukaan saa työajalla siivota...
Pph:n ammattitutkinnossa kyllä opetetaan, että nimenomaan täytyy siivota päivän aikana. Se on meinaan aika opettavaista, että lapset näkee kuinka ne sotkut saadaan pois. Ei ne itsestään häviä! Ja saattaisi tulla valittamista jos sattuisi ohjaaja tulemaan tarkastuskäynnille iltapäivästä, jos päivän aikana ei olisi yhtään siivottu, iltapäivästä nimittäin alkaa näyttää jo aika sotkuiselta, jos tiskit seisoo pöydällä ja ruoan tähteet on moppaamatta lattialta.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
Pph:n ammattitutkinnossa kyllä opetetaan, että nimenomaan täytyy siivota päivän aikana. Se on meinaan aika opettavaista, että lapset näkee kuinka ne sotkut saadaan pois. Ei ne itsestään häviä! Ja saattaisi tulla valittamista jos sattuisi ohjaaja tulemaan tarkastuskäynnille iltapäivästä, jos päivän aikana ei olisi yhtään siivottu, iltapäivästä nimittäin alkaa näyttää jo aika sotkuiselta, jos tiskit seisoo pöydällä ja ruoan tähteet on moppaamatta lattialta.
tää nyt on ihan eri asia, jos laittaa tiskit koneeseen tai ottaa murut lattialta. mut jos aletaan mattoja piiskaamaan tai lattioita pesemään, on ihan eri juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minustakin joku ylläpitosiivous on ok, imuroidaan pikaisesti keittiö ja eteinen jne., jotka sotkeutuvat päivän mittaan. Mutta perusteellisempi viikkosiivous vapaa-ajalla.
saattaahan se olla et se hoitaja roikottaa niitä mattojaan jo valmiiksi siinä koko päivän ja sitten illalla siivoaa

Hansu
Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
Mä en käsitä tätä perhepäivähoitajien jatkuvaa parjausta. Kuka täällä olevista alkais alalle, kysyn vain. Kyllä se ihmiselle kiitollinen mieli tulee, kun on tosi vaikeuksia ja sitten saa niihin apua. Mun pojalla ollut 2 erittäin hyvää pph:ta vaikka nyt päiväkodissa. Lapset kehittyy eri tahtiin ja perhepäivähoitajatkaan ei sori vaan ole mitään koneita ja paskasankoja. Mulla on kaks pph ystävää ja lisäks muilta aloilta ihan johtajasta, papista, opesta duunareihin. Kaikki on loppupeleissä ihmisinä samanarvoisia. Joskus voi myös vanhemmat antaa kiitosta lapsen hoidosta vaikka kaikki ei aina olisi niin helvetin täydellistä. Olen huomannut sen, että niin metsä vastaa, kun sille huudetaan. Joskus on ollut ihan mukava antaa pph:n tuulettaa pahaa oloa mulle työstä. Niinhän sitä saattaa itsekin omastaan sanoa jotain esim. kiireestä ja paineista. Hieman empatiaa. Mutta empatiakyky kasvaa vaan elämänkokemusten myötä tai sitten se on toisilla Luojan antama syntymälahja. Viimeisimmästä poikani hoitajasta on tullut hyvä ystävä ja vaikka molemmilla erilaisia ja voimakkaita mielipiteitä arvostamme toinen toisiamme. Olemme ihmisiä toisillemme.
Hoitokuvioihinkin saa muutoksia mikäli osaa asiansa esittää hyvin, provosoitumatta. Kukapa meistä on täydellinen vaikka siihen kuinka pyrkisi.

Pph
Että mua korpeaa nämä keskustelut! Ihan kuin 70-80% ammattikunnastamme olisi aivan läpimätä. Mehän vain rääkätään lapsia eikä anneta heille edes ruokaa! Ettekö te tajua, että jos oikeasti näette räikeitä tapauksia pph:ien joukossa niin TEILLÄ ON VELVOLLISUUS ILMOITTAA ASIASTA PÄIVÄHOIDON OHJAAJALLE! Jos ette näin tee, syyllistytte lastensuojelurikokseen. Eli kertomustenne mukaan olette törmänneet kymmeneniin räikeisiin tapauksiin ja täällä KAKSPLUSSAN palstalla sitten nimettöminä parjaatte näitä mätämunia. Eikö omatunto sitten soimaa yhtään?

Itse olen pph ja pienen lapsen äiti. Jos omani antaisin hoitoon niin ehdottomasti jollekin työkavereistani, joita on 10 tällä alueella. Jokaiselle heistä luottaisin kalleimman aarteeni hoitoon. Se ehkä kertonee jotakin meidän ammattikunnasta. Päiväkotiin massan joukkoon en laittaisi mistään hinnasta!

välillä tympii
^ ei tarvii ottaa itseensä, ei kukaan oo sua täällä haukkunutkaan. Monilla näköjään on huonoja kokemuksia pph:sta ja asiallisesti siitä on mainittu.
Onko teidän mielestä ammattitaitoista, kun vien lastani pph:lle tutustumaan ja hän kertoo kuinka väsynyt on työhönsä ja lisäksi kertoo yksityisiä asioita muista hoitolapsistaan? Ihmetteli muunmuassa: -Onkohan tuossa pojassa jotain vikaa kun se ei vieläkään puhu? poika oli silloin n.2,5 vuotias. Lisäksi nimitteli poikaa törpöksi. Sanoi pojasta, että onneksi menee syksyllä päiväkotiin, ei jaksaisi kauempaa hoitaa niin vaikeaa tapausta!
Lapsellamme on monesti ollu kamalat vaippaihottumat hoitopäivän jälkeen ja alkoi pelkäämään potalla käymistä hoidon aloittamisen jälkeen. Pelkää mennä vessaan jne.
Pph saattaa soittaa edellisenä iltana klo 21, että on kipeänä. Ja lomapäivistään saattaa ilmoittaa 4 päivää ennen lomaansa... mua kyllästyttää välillä tosissaan. On vielä kaikkea muutakin, mutten tähän nyt enempää jaksa kirjoittaa.

vv
Alkuperäinen kirjoittaja välillä tympii:
^ ei tarvii ottaa itseensä, ei kukaan oo sua täällä haukkunutkaan. Monilla näköjään on huonoja kokemuksia pph:sta ja asiallisesti siitä on mainittu.
Onko teidän mielestä ammattitaitoista, kun vien lastani pph:lle tutustumaan ja hän kertoo kuinka väsynyt on työhönsä ja lisäksi kertoo yksityisiä asioita muista hoitolapsistaan? Ihmetteli muunmuassa: -Onkohan tuossa pojassa jotain vikaa kun se ei vieläkään puhu? poika oli silloin n.2,5 vuotias. Lisäksi nimitteli poikaa törpöksi. Sanoi pojasta, että onneksi menee syksyllä päiväkotiin, ei jaksaisi kauempaa hoitaa niin vaikeaa tapausta!
Lapsellamme on monesti ollu kamalat vaippaihottumat hoitopäivän jälkeen ja alkoi pelkäämään potalla käymistä hoidon aloittamisen jälkeen. Pelkää mennä vessaan jne.
Pph saattaa soittaa edellisenä iltana klo 21, että on kipeänä. Ja lomapäivistään saattaa ilmoittaa 4 päivää ennen lomaansa... mua kyllästyttää välillä tosissaan. On vielä kaikkea muutakin, mutten tähän nyt enempää jaksa kirjoittaa.
Hmmm.... Sinunhan ei olisi pakko ollut laittaa tuolle hoitajalle lasta? Olisit voinut kertoa hoitajan puheista hänen esimiehelleen. Sinähän se tyhmä olit, kun veit lapsesi hoitajalle, johon et luota.

välillä tympii
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja välillä tympii:
Hmmm.... Sinunhan ei olisi pakko ollut laittaa tuolle hoitajalle lasta? Olisit voinut kertoa hoitajan puheista hänen esimiehelleen. Sinähän se tyhmä olit, kun veit lapsesi hoitajalle, johon et luota.
Niin, no. Tähän liittyy niin paljon muitakin asioita joita en nyt tähän ala kirjoittamaan, mutta olosuhteiden pakosta lapseni meni tälle pph:lle.

Yhteistyössä