Lapseni pph :/

• Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti
pettynyt
Lapseni 3,5v on ollut jo reilun vuoden perhepäivähoitajalla. Alkuun kaikki menikin ihan ok, mutta nyt on alkanut kyllä tympimään.

Ensinnäkin, tässä eräänä aamuna menin viemään lastani hoitoon 3 minuuttia ennen sovittua ja sain sellaisen palopuheen, että "hoitoaikoja on noudatettava". Ok, ymmärrän, että harmittaa, jos tuotaisiin esim. 15 min. ennen sovittua aikaa, mutta 3 minuuttia!

Toisekseen: lapseni on hyvin nälkäinen kun haen hänet hoidosta klo 15.30. Kuitenkin välipalan syövät 14-14.30 välisenä aikana. Kotona hänellä on sitten hevosen nälkä. Hoitaja sanoo, että lapsi syö hoidossa hyvin, jaa-a.

Monesti hoitaja on jotenkin leipääntyneen ja ärsyyntyneen oloinen. Vaihdevuodet vai mikä häntä riivaakaan. Mielestäni hän ei haku- ja tuontitilanteissa juurikaan huomioi lasta mitenkään. Lapseni on muutaman kerran sanonut, että hoitaja "puhuu hänelle vihaisesti". Toki ymmärrään, että välillä täytyy komentaa. Meidän lapsi on aika vilkas. Mutta jotenkin hoitaja "ei ole läsnä" lasten kanssa. Vaikea selittää.

Lisäksi lapselta on hävinnyt tavaroita esim. leluja ja joitakin vaatteita, joita hoitaja ei ehkä muista pakata mukaan vai onko dementia iskenyt. Eräs kallis satukirjakin jäi sille tielleen ja hoitaja muisti muka pakanneensa sen reppuun.

Oltiin jonossa pk:iin, mutta ei päästä sinne ainakaan vuoteen. Olen niin lopen täynnä tuota naista ja hänen tympeää asennettaan, mutta kai se on vain kärsittävä, sillä mitään varsinaista syytä mulla ei ole päivähoidon johtajalle esittää, miksi lapseni ei tuolla voisi olla. Hoitaja on ollut alalla yli 20v. joten kai hänellä jokin käsitys lastenhoidosta on, mutta ehkä hän on jo väsynyt pienten kanssa touhuamaan. Askartele hän ei juuri koskaan ja ´piirustuksiakaan ei liiemmin kotiin tule. Perjantaisin hänellä matot kotoisasti roikkuu ulkona ja koti on puhdas, joten siivoamiseen hänellä kyllä riittää aikaa :/

Olen varmaan nipo, mutta ehkä moni muukin tunnistaa "tämän tyypin" hoitajan ja tietää mistä puhun.

Kunhan avauduin :(

lily
tunnistan hyvin tyypin. meillä pph oli aina kuin sitruunan syönyt, ja lapsi kertoi mitä kaikkea se nainen hänelle valitti. huuto oli päällä jos lapselle esim. kävi pissavahinko.

kerran kotona kehuin lasta kun hän puki itse villahaalarin ja sai vetoketjun kiinni. kehuista iloinen ilme häipyi äkkiä naamalta kun hän muisti: "niin mutta X:n luona mää hölmöilin puvun kanssa enkä osannu ja se helmostui". ja näitähän juttuja riitti.

lopulta hoitoon lähtö oli joka-aamuista itkua. perille päästyämme yleensä reipas ja sosiaalinen lapsi roikkui mussa ja pakoili hoitajaa. tämä alkoi jo vaikuttaa lapsen perusluonteeseen niin että hänestä tuli miettieliäämpi ja ei niin iloinen kuin ennen. silloin onneksi saimme paikan päiväkodista ja kaikki muttui, nyt lapsi menee mielellään hoitoon.

pelkään vaan että samaa hoitajaa ehdotetaan kakkoselle kun on aika laittaa hänet hoitoon. en aoi suostua, mutta vaikea perustella kun hoitaja on ollut kauan alalla ja perusasiat (ruoka, ulkoilu jne) hoitaa varmaan ihan hyvin.

jep
No aiheesta oikeesti on nämä valitukset. Nimettäin ihmiset leipääntyvät. Esimerkiksi Jyväskylässä yksi perhepäivähoitaja sai viimeisen varoituksen..oli pikku hiljaa tilat menneet pienemmäksi ja pienemmäksi ja lapsilla oli joku parin neliön tila leikkiä jne. Kukaan ei valittanut, vaikka varmasti näki, että tilannehan oli ihan järkyttävä. Lopulta viimeinen valitus tuli. En tiedä miten nuo vaikuttaa, saako jatkaa vaikka kohta taas hommia..mutta aika ankea kuva näistä joistakin tulee. Silmät tarkkana pitää olla, mutta ei tietysti liikaa kyyläämistä!

hmph
Ettei ap vain itse olisi ollutkin reilusti etuajassa.... Eräs ystäväni on pph ja välillä käärmeissään, kun lapset tulevat miten sattuvat ja sitten vanhemmat tulevat myöhässä hakemaan hoidosta :/

minä
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
No aiheesta oikeesti on nämä valitukset. Nimettäin ihmiset leipääntyvät. Esimerkiksi Jyväskylässä yksi perhepäivähoitaja sai viimeisen varoituksen..oli pikku hiljaa tilat menneet pienemmäksi ja pienemmäksi ja lapsilla oli joku parin neliön tila leikkiä jne. Kukaan ei valittanut, vaikka varmasti näki, että tilannehan oli ihan järkyttävä. Lopulta viimeinen valitus tuli. En tiedä miten nuo vaikuttaa, saako jatkaa vaikka kohta taas hommia..mutta aika ankea kuva näistä joistakin tulee. Silmät tarkkana pitää olla, mutta ei tietysti liikaa kyyläämistä!

Hmm... ei meidänkään lapsen hoitajalla ole tilaa liiemmälti lasten leikkeihin (olohuoneen nurkkaus ja siellä yksi lelukori), mutta kummasti lapseni siellä viihtyy enkä meinaa kotiin saada :) Ovat kyllä niin paljon ulkona, että tilojen ahtaus ei sisällä haittaa. Lapsi syö siellä todella hyvin ja päivällinen jää melkeinpä kotona sitten syömättä. En vaihtaisi hoitajaa vaikka tilalle saatais joku hapannaama, joka asuu isossa omakotitalossa.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Ja aina voi jäädä kotiäidiksi ja hoitaa lapsensa itse.
No siitä ei kyllä sitten makseta mitään, jos lapsi on yli 3v. Tsiisus mitä kommentteja.. :kieh:

Ymmärrän ongelman hyvin. Mulla on täällä usein tapana käydä samalla leikkikentällä missä 5 perhepäivähoitajaa käy ja kyllä juttu on tosiaan sellaista, että varmaan tiedän minne meidän lapset ei ainakaan mene hoitoon kun se aika tulee.. Mun lapseni nimi ei ole nico-petteri tai janica-jessica, enkä muutenkaan ole tarkka siitä kuka heitä hoitaa, mutta noilla pph:lla ainakin on asenne ihan pielessä.. :p Vaikka haluan uskoa että suurin osa niistä on ihan ihania tätejä!

kolmen mutsi
Joo, ei ikinä perhepäivähoitajalle, on ollut meidän periaate. Vaikka ja ehkä juuri siksi, että olen nähnyt monen kymmenen päiväkodin elämää. Olen erityislastentarhanopettaja ja kasvatustieteen maisteri, joten tietoa kyllä on lapsen kehityksestä ja erilaisista päivähoitopaikoista. Mä olen nähnyt ihan liian paljon nyrpeitä perhepäivähoitajia, yleensä ne on niitä keski-ikäisiä tanttoja. Ne valtaa puistotkin ja käyttäytyy niin kuin omistajat konsanaan. Mä satun näkemään niiden toimintaa usein, kun haen iltapäivällä omat lapset päiväkodista ja käyn puistossa niiden kanssa. Tätit kokoontuu juttelemaan keskenään ja kun vanhemmat tulee hakee, niin ihan erilainen meininki sitten.
Jyväskylässä yhen päiväkodin pihaan tuli aina tietyt perhepäivähoitajat lapsineen. Ne hoitajat ilmeisesti vaan haki itelleen seuraa, niistä lapsista ei niin väliä. Olin silloin siellä elto-harjoittelussa ja kerrankin pelastin yhden yksivuotiaan pph-lapsen yksin itkemästä pimeässä varastossa, johon eräs erityislapsi hänet oli teljennyt. Hoitajalla ei ollut tästäkään mitään tietoa. Hän oli "hieno" keski-ikäinen vamppi, joka ei talvipakkasilla edes pipoa tai pitkiksiä suostunut käyttämään (jutteli näistä). Miettikää vanhemmat oikeesti, tiiättekö te mitä kaikkea teidän lasten päivään sisältyy pph:ssa. Mä näin opiskeluaikana jo niin liikaa, että kun meidän lapset meni päivähoitoon nuorimman ollessa muutaman kuukauden päälle vuoden, niin ei siinä kahta vaihtoehtoa ollut. Mulle oli itsestään selvää, että päiväkotiin, jossa on kuitenkin neljä hoitajaa per ryhmä. Kyllä sosiaalinen paine pitää käyttäytymisen useimmiten vähintään kohtuullisena.

Moneen kasvatusalan opiskelupaikkaan pitää hakea tosissaan ja osallistua kaikenmaailman haastatteluihin ja psykologisiin testeihin. Mutta mites on pph?! Ammattiin pääsee aivan liian helpolla. Ja miettikää, miten isoista asioista on kysymys, kun on kysymys juuri niiden pienimpien ja avuttomimpien lasten kehityksestä. Niiden, keistä monikaan ei vielä pysty itseään sanallisesti ilmaista.

En mä halua mustamaalata kaikkia perhepäivähoitajia, mutta kehottaisin kuitenkin aina miettimään, jos aihetta näyttää olevan, että onko hoito tarpeeksi luotettavaa.

Toinen elto
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mutsi:
Joo, ei ikinä perhepäivähoitajalle, on ollut meidän periaate. Vaikka ja ehkä juuri siksi, että olen nähnyt monen kymmenen päiväkodin elämää. Olen erityislastentarhanopettaja ja kasvatustieteen maisteri, joten tietoa kyllä on lapsen kehityksestä ja erilaisista päivähoitopaikoista. Mä olen nähnyt ihan liian paljon nyrpeitä perhepäivähoitajia, yleensä ne on niitä keski-ikäisiä tanttoja. Ne valtaa puistotkin ja käyttäytyy niin kuin omistajat konsanaan. Mä satun näkemään niiden toimintaa usein, kun haen iltapäivällä omat lapset päiväkodista ja käyn puistossa niiden kanssa. Tätit kokoontuu juttelemaan keskenään ja kun vanhemmat tulee hakee, niin ihan erilainen meininki sitten.
Jyväskylässä yhen päiväkodin pihaan tuli aina tietyt perhepäivähoitajat lapsineen. Ne hoitajat ilmeisesti vaan haki itelleen seuraa, niistä lapsista ei niin väliä. Olin silloin siellä elto-harjoittelussa ja kerrankin pelastin yhden yksivuotiaan pph-lapsen yksin itkemästä pimeässä varastossa, johon eräs erityislapsi hänet oli teljennyt. Hoitajalla ei ollut tästäkään mitään tietoa. Hän oli "hieno" keski-ikäinen vamppi, joka ei talvipakkasilla edes pipoa tai pitkiksiä suostunut käyttämään (jutteli näistä). Miettikää vanhemmat oikeesti, tiiättekö te mitä kaikkea teidän lasten päivään sisältyy pph:ssa. Mä näin opiskeluaikana jo niin liikaa, että kun meidän lapset meni päivähoitoon nuorimman ollessa muutaman kuukauden päälle vuoden, niin ei siinä kahta vaihtoehtoa ollut. Mulle oli itsestään selvää, että päiväkotiin, jossa on kuitenkin neljä hoitajaa per ryhmä. Kyllä sosiaalinen paine pitää käyttäytymisen useimmiten vähintään kohtuullisena.

Moneen kasvatusalan opiskelupaikkaan pitää hakea tosissaan ja osallistua kaikenmaailman haastatteluihin ja psykologisiin testeihin. Mutta mites on pph?! Ammattiin pääsee aivan liian helpolla. Ja miettikää, miten isoista asioista on kysymys, kun on kysymys juuri niiden pienimpien ja avuttomimpien lasten kehityksestä. Niiden, keistä monikaan ei vielä pysty itseään sanallisesti ilmaista.

En mä halua mustamaalata kaikkia perhepäivähoitajia, mutta kehottaisin kuitenkin aina miettimään, jos aihetta näyttää olevan, että onko hoito tarpeeksi luotettavaa.

Olen elto myöskin ja hieman eri linjoilla. Siinä kyllä samaa mieltä, että päiväkodissa on tarkempi valvonta ja useampi henkilö, joten lapsi varmemmin löytää turvallisen aikuisen, MUTTA lapsen kehityksen kannalta parempi vaihtoehto olisi pienenä kyllä pph. Siinä tosin vaadittaisiin se, että tuntee pph:n entuudestaan tai on runsaasti suosittelijoita, koska todellakin minunkin tapaamistani pph:sta 80% on sitä luokkaa, etten omaa lastani heidän kynsiinsä soisi. Kinkkinen juttu siis.

jep
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Hmm... ei meidänkään lapsen hoitajalla ole tilaa liiemmälti lasten leikkeihin (olohuoneen nurkkaus ja siellä yksi lelukori), mutta kummasti lapseni siellä viihtyy enkä meinaa kotiin saada :) Ovat kyllä niin paljon ulkona, että tilojen ahtaus ei sisällä haittaa. Lapsi syö siellä todella hyvin ja päivällinen jää melkeinpä kotona sitten syömättä. En vaihtaisi hoitajaa vaikka tilalle saatais joku hapannaama, joka asuu isossa omakotitalossa.
Joo, mutta noi on ihan määrätty, että sitä tilaa pitää olla. Tuolla oli siis liikaa nähtynä leikkipaikan kokoon ja muuhun tilojen kokoon nähden. Ja tosiana hoito oli muutenkin leipiintynyttä jne.

niin
Mä satun näkemään niiden toimintaa usein, kun haen iltapäivällä omat lapset päiväkodista ja käyn puistossa niiden kanssa. Tätit kokoontuu juttelemaan keskenään ja kun vanhemmat tulee hakee, niin ihan erilainen meininki sitten.
Jyväskylässä yhen päiväkodin pihaan tuli aina tietyt perhepäivähoitajat lapsineen. Ne hoitajat ilmeisesti vaan haki itelleen seuraa, niistä lapsista ei niin väliä.
Ite oon nähnyt ihan samaa toimintaa, näin opiskelijana lenkkeilen usein ohi ja meno on ikävä kyllä tämä. On toki sitten parempia, mutta näitä myös.

Nää tarhalaiset ovat esim kuljettaessa muualla tiukasti siinä "muodossa" ja on hoitajia välillä jne pienissä ryhmissä, ettei katoa. Sitten taas näillä pph:illa ne lapset kulkee välillä miten sattuu, ihan hirvittää. Meillä on pihassa yks pph ja pakko sanoa, että itellä tulee joskus vähän katottua, ettei nuo lapset lähe tielle jne. Suurimman osan ajasta onneksi vahtivat kuitenkin näitä kullannuppuja, mutta onpa noita itekki saanu paimentaa..

vieras

Isossa lapsiryhmässä jo pelkät melutasot nousevat siihen mittaan etten omaa pientäni haluaisi sillä stressata.

Kyselin tutuilta millaisia kokemuksia heillä on ollut eri hoitopaikoista ja löysin todella kivan pph:n, jolle onneksi myös lapsi pääsi hoitoon. Hoito ja ruoka on kodinomaista ja päivän kuulumisesta kuulee samalta henkilöltä joka on lasta koko päivän hoitanut.

vieras
Minun mielestäni toimiva perhepäivähoito olisi tosiaan pienelle lapselle hyväksi, mutta samaan hengenvetoon todettava, että silti hain lapselleni päiväkotipaikan. Minäkin edelleen haluaisin uskoa, että suurin osa pphoitajista hoitaa työnsä hyvin, mutta valitettavasti lähipuistossa, jossa käyn lapseni kanssa olen törmännyt aivan päinvastaisiin tapauksiin. Ja muutaman hoitajan kohdalla jopa suoranaiseen vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen.:( Joka on jo kyllä törkeää!Eli kyseisestä lapsesta ja hänen perheestään on puhuttu täysin ulkopuolisille ja vielä valitettavasti negatiiviseen sävyyn.

Mutta toivottavasti tämä ei ole kyseisen alan koko totuss.Eikä kai olekaan?

voi elämä
Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt:
Lapseni 3,5v on ollut jo reilun vuoden perhepäivähoitajalla. Alkuun kaikki menikin ihan ok, mutta nyt on alkanut kyllä tympimään.

Ensinnäkin, tässä eräänä aamuna menin viemään lastani hoitoon 3 minuuttia ennen sovittua ja sain sellaisen palopuheen, että "hoitoaikoja on noudatettava". Ok, ymmärrän, että harmittaa, jos tuotaisiin esim. 15 min. ennen sovittua aikaa, mutta 3 minuuttia!

Toisekseen: lapseni on hyvin nälkäinen kun haen hänet hoidosta klo 15.30. Kuitenkin välipalan syövät 14-14.30 välisenä aikana. Kotona hänellä on sitten hevosen nälkä. Hoitaja sanoo, että lapsi syö hoidossa hyvin, jaa-a.

Monesti hoitaja on jotenkin leipääntyneen ja ärsyyntyneen oloinen. Vaihdevuodet vai mikä häntä riivaakaan. Mielestäni hän ei haku- ja tuontitilanteissa juurikaan huomioi lasta mitenkään. Lapseni on muutaman kerran sanonut, että hoitaja "puhuu hänelle vihaisesti". Toki ymmärrään, että välillä täytyy komentaa. Meidän lapsi on aika vilkas. Mutta jotenkin hoitaja "ei ole läsnä" lasten kanssa. Vaikea selittää.

Lisäksi lapselta on hävinnyt tavaroita esim. leluja ja joitakin vaatteita, joita hoitaja ei ehkä muista pakata mukaan vai onko dementia iskenyt. Eräs kallis satukirjakin jäi sille tielleen ja hoitaja muisti muka pakanneensa sen reppuun.

Oltiin jonossa pk:iin, mutta ei päästä sinne ainakaan vuoteen. Olen niin lopen täynnä tuota naista ja hänen tympeää asennettaan, mutta kai se on vain kärsittävä, sillä mitään varsinaista syytä mulla ei ole päivähoidon johtajalle esittää, miksi lapseni ei tuolla voisi olla. Hoitaja on ollut alalla yli 20v. joten kai hänellä jokin käsitys lastenhoidosta on, mutta ehkä hän on jo väsynyt pienten kanssa touhuamaan. Askartele hän ei juuri koskaan ja ´piirustuksiakaan ei liiemmin kotiin tule. Perjantaisin hänellä matot kotoisasti roikkuu ulkona ja koti on puhdas, joten siivoamiseen hänellä kyllä riittää aikaa :/

Olen varmaan nipo, mutta ehkä moni muukin tunnistaa "tämän tyypin" hoitajan ja tietää mistä puhun.

Kunhan avauduin :(

Just noiden vuoksi en vienyt lapsiani pph:lle yhden kaamean kokemuksen jälkeen.
Lapsi oli jo ollut toisella hoitajalla ja viihtyi oikein hyvin eli tottunut hoitoon.
Hän pääsi sitten kunnalliseksi hoitajaksi ja me jouduimme viemään toiselle, siis karsea tapaus. Lapsi alkoi viimeistään alaovella itkeä. Eukko vain hämmensi puuroa ja ukko nukkui makkarissa. Sain suorastaan karata ovelta ja jättää lapsen itkee. Enpä kauan moista katsonut vaan sain tarhapaikan ja hyvin meni.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mielestäni toimiva perhepäivähoito olisi tosiaan pienelle lapselle hyväksi, mutta samaan hengenvetoon todettava, että silti hain lapselleni päiväkotipaikan. Minäkin edelleen haluaisin uskoa, että suurin osa pphoitajista hoitaa työnsä hyvin, mutta valitettavasti lähipuistossa, jossa käyn lapseni kanssa olen törmännyt aivan päinvastaisiin tapauksiin. Ja muutaman hoitajan kohdalla jopa suoranaiseen vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen.:( Joka on jo kyllä törkeää!Eli kyseisestä lapsesta ja hänen perheestään on puhuttu täysin ulkopuolisille ja vielä valitettavasti negatiiviseen sävyyn.

Tosta vaitiolovelvollisuudesta, lipsuu sitä päiväkodinJOHTAJAkin. Mullekin kertoi puhelimessa, ketkä lapset on menny meidän edelle hoitohakemuksessa, kotimaan, nimen ja osoitteenkin :/

kukkia clivialle
Alkuperäinen kirjoittaja sääli heräsi jo:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Ja aina voi jäädä kotiäidiksi ja hoitaa lapsensa itse.
Tekis mieli sanoa jotain llkeää sulle, mutta taitaa olla turhaa. Sisältä olet niin paha ihminen, että paras jättää omaan arvoonsa.
miks ihmeessä ihminen on läpeensä paha jos hän suositelee LAPSEN KANNALTA kaikista mukavinta ja onnistuneinta ratkaisua???? mä ainaki hoida omat lapseni itte, kouluikään saakka. tingin kaikesta muusta mutta en lasten elämän laadusta. kun hoitaa itse, ´tietää mitä lapset syövät, mitä osaavat, mitä tekevät jne. musta se on ihanaa! että kukkia vaan clivialle hyvästä kannanotosta! :flower:

tätä

kyllä vaitiolovelvollisuuden rikkomista tapahtuu ihan samoin myös päiväkodissa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tätä :

kyllä vaitiolovelvollisuuden rikkomista tapahtuu ihan samoin myös päiväkodissa.
No ei ole kyllä sen sallitumpaa sielläkään!

Yhteistyössä