Lapsen teko on nykyään ihan avaruustiedettä!

Katherine Wheel

Aktiivinen jäsen
27.01.2005
17 604
0
36
Tikutellaan ovista ja tarkkaillaan lämpöjä ja limoja ja ties mitä. Lasketaan kiertopäiviä ja tilataan netistä miljoonia raskaustestejä joihin pissitään harva se päivä. Kysellään onko millon mikäkin raskausoire. Tekeekö kukaan enää lapsia vanhaan hyväksi todettuun tyyliin, että jätetään ehkäisy pois, harrastetaan seksiä ja tehdää testi kun menkat on myöhässä?

tätä samaa mäkin oon ihmetelly. ihan sairaaksi touhuksi on menny. ja kun se teknologian tulos lopulta saadaan pullautettua sieltä jalkovälistä pihalle se lykätään samointein päiväkotiin kun eihän sen kanssa oo edes kivaa kun ei se vielä osaa mitään... :headwall:

Joo, olen huomannut saman. Eikä tosiaan tunnu menevän niin, että tikut tulis siinä vaiheessa kuvioon, kun on yritetty vaikka vuosi tai lääkäri ehdottaa moista. Suorituskeskeinen elämä?

Voi voi, ei se siihen lopu. Lapsen teko ja saaminen on eräänlainen poikkeustilanne, myös lasta on herkeämättä tarkkailtava. Lapsi ei ole lapsi vaan the lapsi, jonka jälkeen mikään ei ole ennallaan.

On vertailtava taitojen kehittymistä, tarkkailtava pituutta ja painoa, soiteltava terveysneuvontaan kun nenä valuu kolmatta päivää ja kyseltävä pukeutumisohjeita pakkaselle.

Mä ymmärrän nuo osana lapsettomuuden hoitoa mutta ihan turhaa stressiä ja "säätämistä" on kyllä lapsenteko tänä päivänä, jos siis noihin kaikkiin hömpötyksiin menee mukaan.

Tikutellaan ovista ja tarkkaillaan lämpöjä ja limoja ja ties mitä. Lasketaan kiertopäiviä ja tilataan netistä miljoonia raskaustestejä joihin pissitään harva se päivä. Kysellään onko millon mikäkin raskausoire. Tekeekö kukaan enää lapsia vanhaan hyväksi todettuun tyyliin, että jätetään ehkäisy pois, harrastetaan seksiä ja tehdää testi kun menkat on myöhässä?

Mä! Ja muuhun en ihan äkkiä suostuisi. Luonnotonta ja niin turhaa...

Ihan kiva jos Katherinelle asia on noin helppo. Ihmettele vielä vähän lisää meitä joiden kohdalla ei hoidu noin yksinkertaisesti.

eiköhän ap tarkoita tapauksia, joissa jätetään ehkäisy pois ja heti aletaan tikuttaa ovista ja heti ovin plussa jälkeen aletaan tikuttaa raskautta. Tottakai on eriasia jos raskautta on yritetty jo pidemmän aikaa ilman tulosta..

Ihan kiva jos Katherinelle asia on noin helppo. Ihmettele vielä vähän lisää meitä joiden kohdalla ei hoidu noin yksinkertaisesti.

Suurimmalle osalle se oikeasti olis niin helppoa, mutta halutaa hoitaa sekin homma oikein.
Me oltiin 2 vuotta ilman ehkäisyä ennen ekaa lasta, mutta ei kyllä tullu mieleen ruveta sitä lapsen tekemistä silti mitenkään suorittamaan. Tosin siitä on yli 10 vuotta aikaa, ei sillon viellä noita ovis-tikkuja tainnu saadakkaan ilman lääkärin märäystä...

Lasten hankinta nyt on nykyään muutenkin jo menny ihan kummalliseksi. Jo pelkät lapsettomuushoidot. ivf:t sun muut. Raakaa ehkä, mutta minä ajattelen sen niin, että jo ihan pelkän ylikansoittumisen takia luonto on joistain ihmisistä tehnyt lapsettomia. Mutta ei, jumalaa on leikittävä tässäkin kohtaa. Julmaa ehkä, mutta sitä se elämä joskus on.

En ole edes raskaustestejä käyttänyt kuin yhden kerran. Sitten kun se lapsi on tuloillaan, niin alkaakin hirvittävä kilpavarustelu vaunuissa ja muissa tarvikkeissa.:vampire:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23411118:
En ole edes raskaustestejä käyttänyt kuin yhden kerran. Sitten kun se lapsi on tuloillaan, niin alkaakin hirvittävä kilpavarustelu vaunuissa ja muissa tarvikkeissa.:vampire:

Niinpä. Vaunujain ehtii olla kymmenet ennenku vauva on edes maailmassa...

näin ajattelee ne jotka raskautuu tyyliin ekasta kierrosta...

Ja taas vaihteeks on pakko ihmetellä et eikö voi antaa muiden ihmisten toimia omalla tavallaan. Tuskin ketään on pakotettu kusemaan ovistikkuun, joten minkä takia nämä luetellut asiat on niin pahoja?
Ja kyllä, olen ovistikut jopa hankkinut kun ei parin vuoden jälkeenkään alkanut "sillä vanhalla ja hyväks havaitulla keinolla" alkanut näkymään/kuulumaan.

Ja taas vaihteeks on pakko ihmetellä et eikö voi antaa muiden ihmisten toimia omalla tavallaan. Tuskin ketään on pakotettu kusemaan ovistikkuun, joten minkä takia nämä luetellut asiat on niin pahoja?
Ja kyllä, olen ovistikut jopa hankkinut kun ei parin vuoden jälkeenkään alkanut "sillä vanhalla ja hyväks havaitulla keinolla" alkanut näkymään/kuulumaan.

No höh, tottakai saa tehdä ihan niinku itse haluaa. En mä ny sitä tarkoittanut... Kunhan tuli mieleen, että onko tää homma nyt menny ylihysteeriseksi. Ja kuten sanoin, ymmärrän täysin että turvautuu apukeinoihin jos ei sitä lasta ala kuulumaan.

No höh, tottakai saa tehdä ihan niinku itse haluaa. En mä ny sitä tarkoittanut... Kunhan tuli mieleen, että onko tää homma nyt menny ylihysteeriseksi. Ja kuten sanoin, ymmärrän täysin että turvautuu apukeinoihin jos ei sitä lasta ala kuulumaan.

Lapsettomuus ja vauvakuume on aika kipee yhdistelmä todella monelle ja siksikin mun on pakko ihmetellä et eikö sen vertaa edes löydy äiti-ihmisiltä myötäelämistä et ihan joka asiassa ei alettais jeesustelemaan et kun kaikki ei toimi samoin kun just henkilö itse. Juu tiedetään, tällä palstalla myötäelämisen kyky on totaalinen utopia mut pitäähän ihmisellä haaveita olla....

Mä oon malttamattomana odotellut reilut 10 vuotta sitä tilannetta, että mies antais jättää ehkäisyn pois (ei oo kylläkään ollut sama mies koko aikaa).

Voi olla, etten siinä vaiheessa, kun tämä tapahtuu, pysty enää olemaan sekoamatta onnesta ja innostuksesta ja ottamatta kaikenmaailman ovistestejä ja limantarkkailuja käyttöön. Koska en oo ikinä elämässäni mitään niin halunnut kuin tulla äidiksi. En usko, että mulla kestää hermo mitään "tulee jos on tullakseen" -meininkiä, jos voin jollain tavalla saada edes illuusion itselleni siitä että pystyn omalla toiminnallani edistämään millään lailla raskautumista mahdollisimman nopeasti. Koska mielessä se olis kuitenkin joka ikinen hetki se vauvan saanti eikä sitä mielestä pois saa ennenkuin se vauva ihan oikeasti tuhisee sylissä. Mä oon odottanut jo niin kauan. En jaksaisi odottaa enää yhtään!

Jos lasten saantiin asenne on muutenkin "tulee jos on tullakseen tai jos ei tuu niin samapa se, ollaan sit ilman", niin sit varmaan onkin helppo odotella coolina ilman ehkäisyä vuosikausia ja alkaa jahkailla testin ostamista vasta kun maha alkaa pyöristyä ja menkkoja ei ole ollut kuukausiin.

Mä olen tottunut ehkäisynkin kanssa joka kuukausi tarkkailemaan, onkohan ne menkat nyt alkamassa. En voi sille mitään, mutten saa päästäni syvään juurtunutta toivetta siitä, että ehkäisy sittenkin pettäisi ja saisin vauvan. Tiedän, että vauvakuume tekee ihmisen hulluksi. Sitä en tiedä, miten siitä pääsisi eroon.

Muiden asioiden kanssa en ole mitenkään hetimullenyt-ihminen tai kontrollifriikki, päinvastoin. Mutta jotkut rajat munkin kärsivällisyydelläni on.

No mä ymmärrän jos on vaikeuksia saada lasta, että sitten alettaan vähän tarkemmin suunnittelemaan sitä raskauden yritystä.

Ok! :)

Mä en oikeastaan ole tullut ajatelleeksi, että ilman syytä ihmiset tekis tästä asiasta teknisempää kuin tarpeen on. (En ole kovin kauaa lukenut näitä äiti-lapsi-palstoja.)

Mutta siis, nykyään huomattavan monella menee se helpoin lapsentekoikä ohi, kun ei esim. löydy miestä joka lasta haluaisi / kykenisi vakiintumaan. Sitten kun lasta aletaan yrittää, voikin olla vaikea paikka. Sanoisin kokemuksesta, ettei ole helppoa vaan ajatella, että ihan sama saako sitä lasta enää vai ei... Mielellään tekee kaikkensa, että onnistuisi.

[QUOTE="vieras";23411307]Mä oon malttamattomana odotellut reilut 10 vuotta sitä tilannetta, että mies antais jättää ehkäisyn pois (ei oo kylläkään ollut sama mies koko aikaa).

Voi olla, etten siinä vaiheessa, kun tämä tapahtuu, pysty enää olemaan sekoamatta onnesta ja innostuksesta ja ottamatta kaikenmaailman ovistestejä ja limantarkkailuja käyttöön. Koska en oo ikinä elämässäni mitään niin halunnut kuin tulla äidiksi. En usko, että mulla kestää hermo mitään "tulee jos on tullakseen" -meininkiä, jos voin jollain tavalla saada edes illuusion itselleni siitä että pystyn omalla toiminnallani edistämään millään lailla raskautumista mahdollisimman nopeasti. Koska mielessä se olis kuitenkin joka ikinen hetki se vauvan saanti eikä sitä mielestä pois saa ennenkuin se vauva ihan oikeasti tuhisee sylissä. Mä oon odottanut jo niin kauan. En jaksaisi odottaa enää yhtään!

Jos lasten saantiin asenne on muutenkin "tulee jos on tullakseen tai jos ei tuu niin samapa se, ollaan sit ilman", niin sit varmaan onkin helppo odotella coolina ilman ehkäisyä vuosikausia ja alkaa jahkailla testin ostamista vasta kun maha alkaa pyöristyä ja menkkoja ei ole ollut kuukausiin.

Mä olen tottunut ehkäisynkin kanssa joka kuukausi tarkkailemaan, onkohan ne menkat nyt alkamassa. En voi sille mitään, mutten saa päästäni syvään juurtunutta toivetta siitä, että ehkäisy sittenkin pettäisi ja saisin vauvan. Tiedän, että vauvakuume tekee ihmisen hulluksi. Sitä en tiedä, miten siitä pääsisi eroon.

Muiden asioiden kanssa en ole mitenkään hetimullenyt-ihminen tai kontrollifriikki, päinvastoin. Mutta jotkut rajat munkin kärsivällisyydelläni on.[/QUOTE]

ehkä kuitenkin kannattaa pari ekaa kiertoa mennä ihan fiilispohjalla sen raskauden yrityksen kanssa, joillakin pelkkä oviksen tarkkailu ja asialla stressaaminen saattaa aiheuttaa sen, että raskaus ei alakkaan.

Mä en taas ihan ymmärrä mitä haittaa tuosta on vaikka ihan ekasta kierrosta noin tekisi. Siis jos ajatellaan et ehkäisy jätetään pois koska nyt olisi sopiva hetki vauvalle, niin yleensä se tarkoita sitä et se ekakin kierto on jo se sopiva aika eli sillon voisi/saisi/toivoisi tulevansa jo raskaaksi. Joten miksi sitä ei saisi heti alusta asti suunnitella vähän tarkemmin jotta se lapsi saisi alkunsa heti sillon kun sitä toivotaan? Siis miksi pitäisi antaa vauvalle luvan tulla ja sitten kuitenkin odotella ja yrittää vaikka nyt edes niinkin vähän aikaa kun 3kk kun kuitenkin toive/lupa on jo heti ekasta kierrosta annettu? Kun eihän kaikki ota sitä valtavana paineena ja stressinä sitä tikuttamista. Molempien, oviksen ja raskauden, tikauttaminen voi olla ihan hauskaakin :) Enemmänhän sitä saa irti jo siitä yrittämisestäkin kun siitä tekee oikein Projektin.

Yhteistyössä